Mагистрала "Струма" получи положителна екооценка

04.01.2008 | 18:09
по статията работи: Петър Чернев
Одобрен беше вариантът на трасе, който предвижда изграждане на тунел през Кресненското дефиле с цел опазване на дефилето като защитена зона
Mагистрала "Струма" получи положителна екооценка


Висшият експертен екологичен съвет /ВЕЕС – консултативен орган към министъра на околната среда и водите/ одобри днес доклада за оценка за въздействие върху околната среда /ОВОС/ за автомагистрала "Струма" /Долна Диканя-Кулата/ и взе решение да препоръча на министъра на околната среда и водите да одобри осъществяването на проекта.  Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на околната среда и водите.

Това е първата процедура по ОВОС с направена детайлна оценка за съвместнимост с "Натура 2000", която ВЕЕС гледа, откакто се прилага оценката по "Натура". На днешното заседание имаше представители на всички общини, през които ще преминава автомагистралата, неправителствени и граждански организации, учени и др.

Одобрен беше вариантът на трасе, който предвижда изграждане на тунел през Кресненското дефиле  с цел опазване на дефилето като защитена зона.

С решението по ОВОС се поставят общо 47 условия и 24 мерки, съобразени с препоръките, дадени в оценката по "Натура". Изпълнението на тези мерки е задължително за възложителя. Контролът по тяхното изпълнение ще се осъществява от РИОСВ-Благоевград, РИОСВ-Перник и Басейнова дирекция “Западнобеломорски басейн” – гр. Благоевград.

Оценката по "Натура", по препоръка на МОСВ, е направена от екип от учени, работили по изготвянето на документацията за защитените зони, през които ще преминава автомагистралата или са в непосредствена близост до трасето й. По директивата за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна това са зоните „Острица”, „Витоша”, „Конявска планина”, „Верила”, „Зона Скрино”, „Орановски пролом – Лешко”, „Кресна – Илинденци”, „Рупите-Струмешница”, „Среден Пирин – Алиботуш”, а по директивата за опазване на дивите птици – „Бобошево”, „Кочериново”, „Кресна”, и „Рупите Струмешница”.

Някои от разгледаните варианти на трасе засягат или минават в непосредствена близост до защитени територии и буферните им зони, както следва: резерват „Тисата”, защитена местност „Моравска”, природна забележителност „Момина скала”.

Разглежданият участък от автомагистрала ”Струма” започва при км 305+220 при с. Долна Диканя и завършва приблизително при км 439+000 при ГКПП “Кулата”. Общата дължина на отсечката е около 133-135 км. Пътното трасе се развива в направление север-юг, като съвпада или е успоредно на съществуващия главен републикански път I-1 (Е79). Инвестиционното предложение предвижда изграждане на четирилентово пътно платно с характерна за магистралите междинна разделителна ивица и ленти за аварийно спиране. Отсечката от автомагистрала „Струма”, предмет на инвестиционното предложение, е разделена на следните участъци: М2 – пътен възел (ПВ) Долна Диканя – Дупница; М3 – Дупница – Благоевград; М4 – Благоевград – Кресна, с подучастъци Благоевград – с. Крупник и с. Крупник – с. Долна Градешница (в района на Кресненско дефиле); М5 – Кресна – ГКПП Кулата.

Оценката за съвместимост с "Натура" беше представена на днешното заседание от проф.Стоян Бежков, ст.научен сътрудник в Природонаучния музей на БАН. Бежков потвърди подкрепа за днешното решение за автомагистрала "Струма", защото в него са залегнали препоръките от оценката за съвместимост.
Заключението на експертите по ОВОС е, че осъществяването на проекта при изпълнение на предложените мерки е екологически допустимо, ако се направи комбинация от предложените варианти, което няма да доведе до негативни въздействия върху компонентите на околната среда.

При избора на трасе на автомагистралата са използвани критерии, с които се цели осигуряването на: алтернативен на магистралата първокласен път; ненарушаване и неналагане нуждата от изместване на трасетата на съществуващите комуникации – ж.п. линия, газопровод; заобикаляне на населените пунктове; недопускане на наднормени замърсявания на въздуха и влошаване на акустичната обстановка; ненарушаване на вододайни зони и неунищожаване на водоизточници (вкл. на минерални води); незасягане на защитени зони; минимално засягане на качествени земеделски земи и територии с доказани природни богатства; възможности за обвързване с наличната и проектна транспортна инфраструктура.

Сред поставените условия са: отдалечаване на трасето на автомагистралата от коритото на р.Джерман и р. Струма в източно направление; технологичният достъп за машините по време на строителство и експлоатация от съществуващия път да се съгласува с дирекция „Национална служба за защита на природата” на МОСВ с цел изпълнение на становището на оценката за съвместимост с предмета и целите на защитената зона, а накрая да се направи интензивна рекултивация след строителството.

Инвеститорът се задължава още в отсечката при Марикостиновското поле да се предвидят шумозащитни стени на западната страна на платното, както и стени, които да предотвратяват попадането на костенурки върху пътя.

С цел опазване от неблагоприятни въздействия върху защитените зони за опазване на дивите птици и биокоридори, важни за опазване на дивите птици по протежение на трасето на автомагистрала Струма (Река Джерман и Струма, Струмяни, Рибарници Благоевград, Разливи на р. Струма между Мурсалево и гара Кочериново, Долна Диканя – Спански ливади) оградните съоръжения в близост до влажни ливади ще се планират с по-ситна мрежа в основата (допълнителна мрежа с по-малко око) с цел да предпазват от излизане на новоизлюпени птици на ливадния дърдавец на пътното платно. Да се изградят шумоизолиращи прегради по границата със защитените зони с цел избягване на прякото безпокойство и смъртността на птици от защитена зона “Кочериново” (магистрален участък М3) и Рупите (магистрален участък М5);

За защитена зона “Кресна (магистрален участък М4) да се извърши проучване и картиране на гнездата на късопръстия ястреб и земеродното рибарче по поречието на реката с цел проектиране на пътното трасе на повече от 300 метра от тях.

Да се проектират и изградят многовидови надлези за опазване на следните ключови видове: мечка и сухоземни костенурки между разклона за село Боснек и село Старо село и между село Делян и разклона за село Тополница - 2 броя надлеза; на вълк и сухоземни костенурки - между село Студена и разклона за село Боснек; между разклона за село Тополница и язовир Дяково; Между язовир Дяково и разклона за село Дяково – 3 броя.
Също така трябва да се проектират необходимият брой многовидови проходи под мостовете на реки, постоянни или сезонни притоци на р. Струма и мостовете над р. Струма при село Студена и между село Мурсалево и село Кулата . Ще се проектират на всеки 200 метра, ако няма друго подходящо многофункционално съоръжение, тръби (под трасето) за преминаване на костенурки.

Решено беше да се допусне предварително изпълнение на проекта, което означава, че при обжалване на решението, няма да се спира изпълнението, предвид голямата значимост на обекта.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 28.11   1414 г. – Чешкият религиозен реформист Ян Хус е арестуван от Инквизицията, една година по-късно е осъден на смърт като еретик и е изгорен на клада. 1520 г. –...