Nokia, най-големият в света производител на мобилни телефони, губи пазарен дял през първото тримесечие спрямо всичките си конкуренти. Това показват данните от проучване на Gartner Inc.
Делът на Nokia от световния пазар пада до 28.9% от 34.6% година по-рано. Продажбите на базираната във Финландия компания се увеличават с 12% до 44.2 млн. мобилни телефона. Това е по-малко от ръста на пазара като цяло, възлизащ на 34% до 135 млн. броя телефона.
Според анализатор от Gartner, след многото години на успех, продуктите на Nokia са се превърнали в даденост и не носят усещането за нещо ново и модерно.
Търсенето през първото тримесечие кара изследователската компания да увеличи очакванията си за годината като цяло. През 2004г. ще бъдат продадени 600 млн. броя мобилни телефона, увеличение с 20 млн. спрямо първоначалната прогноза. През 2003г. са били продадени 520 млн. бройки.
През първото тримесечие Motorola увеличава пазарния си дял до 16.4% от 14.7% година по-рано. При Samsung нарастването е от 10.8 до 12.5%. Пазарният дял на Siemens се увеличава с 0.4 процентни пункта до 8%. На следващите две места са Sony Ericsson и LG Electronics с дялове, възлизащи съответно на 5.6% и 5.3%.
Nokia, която има за дългосрочна цел постигането на дял от 40% от световния пазар, през тази година намали значително цените си и планира също така пускането на още 40 модела в следващите месеци. /Bloomberg.com