Народното събрание прие на второ четене предложения от Министерски съвет Законопроект за изменение и допълнение на Закона за независимия финансов одит.
В него най-важната промяна е, че ще отпадне изискването, записано в Кодекса за застраховането, годишните финансови отчети (ГФО) на застрахователите и на презастрахователите да се одитират (проверяват и заверяват) съвместно от две одиторски дружества, регистрирани по Закона за независимия финансов одит.
По същия начин и за пенсионните дружества ще отпадне необходимостта по силата на Кодекса за социално осигуряване да спазват изискването за съвместен одит на ГФО от страна на две одиторски дружества, регистрирани по Закона за независимя финансов одит.
Във връзка с проектозакона, предложен от Министерския съвет, до ресорните комисии в парламента – бюджетна, социална, икономическа и по европейските въпроси, бяха изпратени две становища от Асоциацията на българските застрахователи и от Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване.
И двете организации обръщат внимание, че от доста те настояват за отпадането на съвместния одит, който на практика за тях представлява един напълно излишен административен и финансов ресурс, който, в крайна сметка, е в тежест на крайните ползватели на застрахователните услуги и на услугите на фондовете от втори и трети стълб в пенсионния модел.
И двете организации посочват, че отпадането на посоченото изискване – ГФО да се проверяват от две одиторски дружества – съответства на обществения приоритет да се осигури финансова равнопоставеност на българския бнзнес с европейския, особено в рамките на еврозоната.
По този повод двете организации обръщат внимание, че България се отличава с най-рестриктивния режим за надзор на регулираните финансови услуги – и по отношение на пенсионното осигуряване и на застраховането в частност, като при това досега страната ни е била единствената държава в Европейския съюз, в която съществува подобно изискване за двоен (съвместен одит) на годишните финансовите отчети на такъв тип организации като застрахователите и пенсионните дружества.
Асоциацията на българските застрахователи отчита, че откакто е било въведено задължението за двоен одит, е било регистрирано средно повишение с 44.42% на пряката цена на одита за целия сектор и средно повишение на косвената цена на одита с 25.83 процента.
В същото време честата липса на координация между екипите на двете одиторски дружества е довела до неефективност на одита. В одиторските методологии на одиторите имало разлики и от това също възниквали нежелателни и реално необосновани различия по отношение на някои позиции във финансовите отчети. Не на последно място от Асоциацията на българските застрахователи посочват, че на пазара на одиторски услуги липсва потенциал да предложат навременно и качествено извършване на необходимите процедури.
Предвид последния недостатък от Министерския съвет още при представянето на проектозакона за обществено обсъждане посочват, че за въвеждането на предлаганите изменения в Закона за независимия финансов одит се очакват допълнителни разходи за бюджета.
Те ще са свързани с необходимостта от финансови средства за допълнително обучение на специализираната администрация на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори, както и за наемането на допълнителен персонал за целите на ефективно функциониране на Системата за гарантиране качеството на професионалната дейност на регистрираните одитори по устойчивостта.