ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 153 ОТ 22 ЮЛИ 2002 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ГОРИТЕ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 80 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 1998 Г. (ДВ, БР. 41 ОТ 1998 Г.)

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 153 ОТ 22 ЮЛИ 2002 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ГОРИТЕ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 80 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 1998 Г. (ДВ, БР. 41 ОТ 1998 Г.)

Обн. ДВ. бр. от 30 Юли 2002г.,
попр. ДВ. бр. от 16 Август 2002г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. се изменя така:
"Чл. 80. (1) Ползването от горите и земите от горския фонд се извършва по реда, предвиден в глава четвърта от Закона за горите и правилника.
(2) Ползването от горите и земите от държавния горски фонд се извършва по някои от следните начини:
1. по такси за ползване на дървесина на корен и по такси за странични ползвания, утвърдени с тарифа на Министерския съвет;
2. чрез търг или конкурс;
3. чрез преговори с потенциален ползвател, при които се договарят специфични условия и изисквания към ползвателя;
4. чрез концесии.
(3) Ползването на дървесина и странични ползвания от всички гори и земи от горския фонд се извършват съгласно предвижданията на устройствените проекти, планове и програми.
(4) За осигуряване изпълнението на задълженията си по чл. 24 във връзка с чл. 25, ал. 1, чл. 40, ал. 2, чл. 47, ал. 1 и 2 от Закона за горите държавните лесничейства:
1. могат да извършват ползване на дървесина от държавния горски фонд, като изпълняват дейностите по добива и транспортирането й;
2. при невъзможност самостоятелно да изпълнят дейностите по т. 1 възлагат извършването им при условията и по реда на Закона за обществените поръчки.
(5) Предвидените мероприятия по устройствените проекти, планове и програми в горите - изключителна държавна собственост, които не са задължение на концесионерите по договори, се извършват от държавните лесничейства.
(6) Ползването в едно насаждение за определен период се извършва само по един от начините, посочени в ал. 2 или 4.
(7) Не се допуска едновременно ползване в едно насаждение от двама и повече ползватели, с изключение на случаите, когато ползването се осъществява от местното население за собствени нужди.
(8) Ползванията от горите, както и от земите от горския фонд - собственост на общините, се осъществяват по начините, посочени в ал. 2 или 4, при условията и по реда, определени с решение на общинския съвет.
(9) Ползванията от горите, както и от земите от горския фонд - собственост на физически или юридически лица, се осъществяват от техните собственици в съответствие със Закона за горите и с правилника, а разпореждането с добитите материали се извършва свободно."
§ 2. В думите "след подадено от тях писмено заявление в държавното лесничейство" се заменят с "въз основа на писмено заявление, подадено от собствениците или от упълномощено от тях лице, одобрено от директора на държавното лесничейство".
§ 3. В се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
"(1) Маркирането на дърветата за сеч в държавните и общинските гори се извършва след одобряване на план-извлечението, а в горите - собственост на физически или юридически лица, се извършва преди подаване на писменото заявление по чл. 86, ал. 5."
2. Алинеи 3 и 4 се отменят.
§ 4. Създават се чл. 87а, 87б, 87в, 87г, 87д, 87е, 87ж, 87з, 87и, 87к, 87л, 87м, 87н, 87о, 87п, 87р, 87с и 87т:
" (1) Ползването на дървесина от горите в държавния горски фонд се предоставя в съответствие с график, одобрен от началника на Националното управление по горите.
(2) Процедурите по чл. 80 за определяне на ползвател се провеждат от 1 ноември на годината, предхождаща годината на започване на сечта.
(3) При приключване на сортоизпитвателните опити в насаждения от дървесни видове (тополи, върби, акация и др.) лицето, което провежда опитите, отправя писмено искане чрез директора на държавното лесничейство до началника на регионалното управление на горите да бъде разрешено ползването на дървесината от насажденията. Въз основа на писменото разрешение на началника на регионалното управление на горите директорът на държавното лесничейство сключва договор за ползването на дървесината с лицето, провело сортоизпитвателните опити.
Чл. 87б
(2) (В сила от 31.01.2003 г.) В процедурите за определяне на ползвател на дървесина от държавния горски фонд участват търговци, които са лицензирани по реда на наредбата по чл. 39, ал. 1 от Закона за горите.
(3) Не може да участва в процедура за ползване на дървесина от държавни гори чрез търг, конкурс или преговори с потенциален ползвател кандидат, който:
1. е обявен в несъстоятелност или е в производство за обявяване в несъстоятелност;
2. се намира в ликвидация;
3. е лишен от правото да упражнява търговска дейност;
4. има парични задължения към държавата, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, или задължения към осигурителни фондове, освен ако компетентният орган е допуснал разсрочване или отсрочване на задълженията;
5. не отговаря на техническите или на квалификационните изисквания за извършване ползването на дървесината, определени в заповедта за откриването на процедурата и в условията за провеждането й;
6. е "свързано лице" по смисъла на Търговския закон с търговец, който не отговаря на изискването по т. 4.
(4) Изискването по ал. 3, т. 3 се отнася за управителите или за изпълнителните членове на управителните органи на кандидатите.
(5) Обстоятелствата по ал. 3, т. 4 се удостоверяват с документ от съответния компетентен орган, а обстоятелствата по ал. 3, т. 1, 2, 3 и 6 - с декларация.
Чл. 87в.
(2) Търговете се провеждат с явно или тайно наддаване.
(3) В процедура по търг с явно наддаване едно физическо лице не може да представлява повече от един кандидат.
(4) Конкурс за ползване на дървесина от държавния горски фонд се провежда задължително в следните случаи:
1. за обекти, чиято начална цена е не по-малко от 100 000 лв.;
2. за обекти, в които освен ползване на дървесина е предвидено и извършване на лесовъдски и/или ловностопански мероприятия.
(5) Правото на ползване на дървесина от държавния горски фонд може да се предоставя чрез преговори с потенциални ползватели:
1. за обекти, предложени на търг или конкурс, за които не са се явили кандидати;
2. за обекти, в които се налага спешно усвояване на дървесината поради повреди от биотични или абиотични фактори и е невъзможно дървесината в обекта да се измери преди сечта;
3. за обекти, в които се провежда учебно-производствена и научноизследователска дейност;
4. за задоволяване потребностите на потребители с годишен обем на преработваната от тях технологична дървесина не по-малко от 50 000 куб. м.
(6) В случаите по ал. 5, т. 4 преговорите се провеждат от Националното управление по горите, което сключва рамков договор със спечелилия участник. Въз основа на рамковия договор спечелилият участник сключва договорите за ползване на дървесина с директорите на държавните лесничейства.
(7) Когато обектът по ал. 5, т. 4 е в района на дейност на едно регионално управление на горите, началникът на Националното управление по горите може да разпореди преговорите да се проведат от съответното регионално управление.
Чл. 87г.
(2) Заповедта за провеждане на търга съдържа:
1. номер на обекта и списък на насажденията, включени в него;
2. вид на търга;
3. начална и/или крайна цена без данък върху добавената стойност;
4. условия и размер на гаранцията за участие и на гаранцията за изпълнение;
5. условия за плащане на цената;
6. техническите и квалификационните изисквания за извършване на ползването;
7. време и начин за оглед на обектите;
8. цена на тръжните документи и място, откъдето може да се получат;
9. срок, до който трябва да бъде депозирана офертата;
10. място, ден и час на провеждане на търга;
11. дата за провеждане на повторен търг.
(3) Със заповедта по ал. 1 се утвърждава тръжната документация, която съдържа:
1. проект на договор;
2. текст на обявата за провеждане на търга;
3. списък на документите, които следва да бъдат представени от кандидатите при участие в търга;
4. основанията за декласиране на участник;
5. началната цена на всяка категория дървесина за всяко насаждение, включено в обекта;
6. изисквания към подизпълнители, когато ползването ще бъде осъществявано по този начин;
7. други условия и изисквания.
(4) Към тръжната документация се прилага копие от заповедта по ал. 1.
(5) В условията по ал. 3 могат да се определят и срокове за сеч и извоз по насаждения.
(6) Размерът на стъпката е от 0,5 до 10 на сто от началната цена.
Чл. 87д.
(2) Кандидатът, определен за ползвател, представя гаранция за изпълнение на договора, която се освобождава след неговото приключване. Размерът на гаранцията се определя в абсолютна стойност като процент от стойността на договора, но не повече от 20 на сто.
(3) Гаранцията за изпълнение се представя в една от следните форми:
1. банкова гаранция;
2. парична сума.
(4) Гаранцията за участие се задържа, когато кандидат в процедурата:
1. оттегля предложението си след изтичането на срока за подаване на офертите;
2. подаде жалба срещу решението за класирането до решаването на спора от съда;
3. е определен за изпълнител, но не сключи договор.
(5) Гаранциите за участие на некласираните кандидати се освобождават в срок 3 работни дни след изтичането на срока за подаване на жалба срещу заповедта за класиране. В същия срок се освобождават гаранциите на всички кандидати при прекратяване на процедурата.
(6) Гаранциите за участие на класираните кандидати, с изключение на спечелилия, се освобождават в срок 3 работни дни след сключването на договора.
(7) Гаранциите се освобождават, без да се дължат лихви за периода, през който средствата законно са престояли по сметките на Националното управление по горите и неговите органи.
(8) В срок 3 дни от влизането в сила на заповедта за класиране спечелилият участник представя гаранция по ал. 2 в размер на разликата между дължимата гаранция за изпълнение на договора и внесената гаранция за участие.
(9) Гаранцията за изпълнението на договора се връща, съответно се освобождава след освидетелстване на всички сечища в обекта и заплащане на дължимите суми по договора.
Чл. 87е.
(2) Обявата за търга се поставя на определените места в сградата на общинската администрация и на държавното лесничейство.
(3) Повторният търг се провежда на същото място и в същия час до 14 дни след датата на първия търг.
(4) След изтичането на срока за подаване на офертите началникът на регионалното управление на горите издава заповед, с която определя състава на комисията за провеждане на търга и възнаграждението на членовете, които не са служители на Националното управление по горите, неговите органи и поделения, което е за сметка на приходите по чл. 87г, ал. 2, т. 8.
(5) Комисията по провеждането на търга се състои най-малко от 5-има членове. Определят се и двама резервни членове. Председател на комисията е служител на Националното управление по горите, регионалното управление на горите или държавното лесничейство.
(6) Комисията може служебно да събира доказателства за обстоятелствата по чл. 87б, ал. 3.
(7) На заседанието на комисията се води протокол. Ако някой от членовете на комисията има особено мнение, то се отбелязва в протокола и към него се прилагат писмени мотиви. В 3-дневен срок от приключването на работата си комисията представя на началника на регионалното управление на горите протокола и цялата документация, събрана в хода на провеждането на търга.
(8) Член на комисията не може да бъде лице, което:
1. има материален интерес от възлагане на ползването;
2. е "свързано лице" по смисъла на Търговския закон с някой от кандидатите в процедурата или с членове на техните управителни и/или контролни органи.
(9) Членовете на комисията са длъжни да пазят в тайна обстоятелствата, които са узнали във връзка със своята работа в комисията. За обстоятелствата по тази алинея и по ал. 8 те представят декларация при назначаването им.
(10) Комисията взема решения с обикновено мнозинство.
(11) Участниците в търга представят:
1. документ за закупени тръжни книжа;
2. документ за внесена гаранция за участие;
3. удостоверение от компетентните държавни органи, че кандидатът няма изискуеми задължения към държавата и към осигурителни фондове или официален документ за допуснато отсрочване или разсрочване на задълженията;
4. удостоверение за актуално състояние на съдебната регистрация;
5. документ за данъчна регистрация и БУЛСТАТ;
6. декларация за обстоятелствата по чл. 87б, ал. 3, т. 1, 2, 3 и 6;
7. доказателства, че кандидатът отговаря на техническите и квалификационните изисквания за извършване на ползването, определени в заповедта за откриване на процедурата и в условията за провеждането й;
8. документ за самоличност на физическото лице, представляващо търговеца при провеждането на процедурата;
9. нотариално заверено пълномощно, когато лицето участва с представител.
Чл. 87ж.
(2) Кандидат, който участва за няколко обекта в една тръжна сесия, представя на комисията един комплект документи по чл. 87е, ал. 11, т. 3 - 7. По чл. 87е, ал. 11, т. 1 и 2 кандидатите представят документ за всеки обект поотделно.
(3) (Попр. - ДВ, бр. 79 от 2002 г.) Документите по чл. 87е, ал. 11, т. 8 и 9 се представят на комисията при откриването на процедурата.
(4) В деня и часа, определени за провеждането на търга, председателят на комисията проверява присъствието на членовете на комисията. При отсъствие на председателя на комисията функциите му се поемат от секретаря.
(5) Процедурата се прекратява с мотивирана заповед на органа, който я е открил, в случаите, когато:
1. всички оферти не отговарят на предварително обявените условия;
2. кандидатите, класирани на първо и второ място, последователно откажат да сключат договор;
3. отпаднат основанията за провеждане на процедурата в резултат на съществена промяна в обстоятелствата, които не са могли да бъдат предвидени от органа, издал заповедта за откриването й.
(6) В случаите по ал. 5, т. 3 гаранциите за участие в процедурата се освобождават.
(7) При възникване на обстоятелства, които правят невъзможно провеждането на търга, се насрочва нова процедура по реда на чл. 87г.
(8) В случаите по ал. 5, когато се прекратява вече започната тръжна процедура поради невъзможност за продължаването й или се насрочва нова, участниците, обявени до този момент за спечелили отделни обекти - предмет на търга, запазват правата си.
(9) Когато за участие в търг с явно наддаване е регистриран само един кандидат, търгът не се провежда и се отлага за датата на повторния търг.
(10) Когато на търг с явно наддаване се яви само един от регистрираните кандидати, търгът се отлага с един час. В случай че и след този срок не се яви друг от регистрираните кандидати, търгът се отлага за датата на повторния търг.
(11) Когато на търга не се яви кандидат, търгът се обявява за непроведен и се провежда на датата, определена за повторен търг в заповедта на началника на регионалното управление на горите.
(12) Когато на търга, провеждан повторно в случаите по ал. 8, 9 и 10, се яви само един кандидат, той се обявява за спечелил по предложената от него цена, която не може да бъде по-ниска от началната тръжна цена.
(13) Присъствието на представител на кандидата при провеждането на процедурата е задължително.
(14) При търг с явно наддаване председателят на тръжната комисия обявява ясно обекта на търга, началната и/или крайната цена и стъпката.
(15) Търгът с явно наддаване се провежда по следния ред:
1. председателят или определен от него за водещ търга член на комисията обявява последователно нарастването над началната цена; всяко увеличение е в размер една стъпка и се разграничава със звуков сигнал;
2. наддаването се извършва от допуснатите за участие кандидати, които вдигат раздадените им номера и обявяват гласно размера на цената; обявената от участника цена го обвързва към комисията и другите участници в търга без право на позоваване на грешка;
3. печели този от участниците, който първи заяви, че купува на обявената от водещия цена; председателят обявява номера на спечелилия участник, класирания на второ място, достигнатата цена и закрива търга за този обект.
(16) Търгът с отстъпка се провежда по следния ред:
1. председателят или определен от него за водещ търга член на комисията последователно обявява намаляването под началната цена; всяко намаление е в размер една стъпка и се разграничава със звуков сигнал;
2. печели този от участниците, който първи заяви, че купува на обявената от водещия цена с вдигане на номера си и гласно обявяване на размера на цената; обявената от участника цена го обвързва към комисията и другите участници в търга без право на позоваване на грешка;
3. председателят обявява номера на спечелилия участник, достигнатата цена и закрива търга за този обект.
(17) Преди третото обявяване на последната достигната цена при търг с явно наддаване и преди достигането на крайната цена при търг с отстъпка председателят на комисията или водещият търга прави предупреждение, че е последна, и ако няма предложение, обявява приключването на наддаването или отстъпката със звуков сигнал.
(18) Когато в търга участват повече от двама кандидати и обектът бъде продаден на начална цена, обявена само от един от участниците, класираният на второ място се определя чрез жребий.
(19) В случай че участниците в търга след изрична покана от председателя не изявят желание да купят, включително по начална цена или по крайна цена, търгът за този обект се закрива, а внесените от тях гаранции за участие не се възстановяват.
Чл. 87з.
(2) Офертите се депозират в запечатан непрозрачен плик. Върху него се записват името на офериращия и пълното наименование на обекта на търга. В плика се поставят:
1. документите по чл. 87е, ал. 11, с изключение на тези по т. 8 и 9;
2. офертата за цена, изписана цифром и словом за всеки обект, поставена в отделен непрозрачен запечатан плик, обозначен с надпис "Офертна цена", номерът на обекта и името на кандидата.
(3) Документите по чл. 87е, ал. 11, т. 8 и 9 се представят на комисията при откриването на процедурата.
(4) Участниците в търгове с тайно наддаване нямат право да подават повече от една оферта за един обект, както и да правят допълнения или изменения в предадени вече оферти.
(5) След изтичането на срока за предаване на офертите се изготвя извлечение от регистъра, което заедно с пликовете се предоставя на председателя на комисията. Председателят обявява откриването на търга. Комисията проверява самоличността на участниците и констатира дали са изпълнени условията за провеждането на търга.
(6) Комисията в открито заседание отваря пликовете и проверява дали в тях са приложени всички необходими документи.
(7) За всеки обект председателят обявява допуснатите до участие кандидати и техните поредни номера, декласираните участници и основанието за отстраняването им.
(8) Пликовете с офертните цени се групират за всеки предлаган обект, без да се отварят. След това се пристъпва към обявяване на всеки обект по реда, посочен в обявата.
(9) Присъствието на представител на кандидата при провеждането на процедурата е задължително.
(10) Представители на кандидатите, допуснати за участие в процедурата за съответния обект, имат право да присъстват при отварянето на пликовете с офертните цени. Присъствието на представителите на кандидатите се отбелязва в протокола.
(11) Когато при търг с тайно наддаване в срока за подаване на предложенията е подадена само една оферта, комисията я отваря и обявява кандидата за спечелил обекта, ако офертата му е изготвена в съответствие с условията за провеждане на процедурата.
(12) Когато при търг с тайно наддаване се яви представител само на един от кандидатите, подали оферта за обекта, комисията отлага процедурата с един час, и ако след този срок не се яви друг, кандидатът се обявява за спечелил обекта, ако офертата му е изготвена в съответствие с условията за провеждане на процедурата.
(13) Търгът се печели от предложилия най-висока цена, което се обявява пред участниците от председателя на комисията. Председателят на комисията обявява и класирания на второ място и закрива търга за този обект.
(14) При предложена еднаква най-висока цена от няколко участници търгът продължава между тях като търг с явно наддаване и започва от тази цена, като се спазват изискванията на чл. 87ж, ал. 15.
(15) В случай че участниците по ал. 14 не наддават, спечелилият се определя чрез жребий.
Чл. 87и.
1. критерии за оценка на офертите на участниците:
а) цена;
б) условия за плащане на цената;
в) срок за извършване на ползването и/или срок за изпълнение на мероприятията;
г) (попр. - ДВ, бр. 79 от 2002 г.) доказателства за търговска репутация, освен ако кандидатът не е придобивал право за ползване на дървесина от държавните гори;
д) други критерии;
2. тежестта на критериите за оценяване в комплексната оценка на офертите;
3. начина за определяне на величината на отделните критерии и за определяне класирането на кандидатите.
(2) При провеждане на конкурс комисията проверява дали представените оферти отговарят на условията, посочени в конкурсната документация, и определя допуснатите до участие кандидати, декласираните участници и основанията за отстраняването им за всеки обект поотделно. Комисията може служебно да събира доказателства за обстоятелствата по чл. 87б, ал. 3.
(3) За спечелил конкурса се обявява кандидатът, чиято оферта е с най-висока оценка. При еднаква оценка за спечелил се обявява кандидатът, чиято оферта е получила най-висока оценка по критерия с най-голяма тежест.
(4) Комисията изготвя протокол по образец в 4 екземпляра - за спечелилия процедурата, за класирания на второ място, за продавача и за регионалното управление на горите. Протоколът се подписва от членовете на комисията. Копие от протокола се предоставя и на некласираните кандидати при поискване.
(5) При конкурс, проведен на основание чл. 87в, ал. 4, т. 2, гаранцията за изпълнение се връща след изготвянето и на предавателно-приемателен протокол за извършването на лесовъдските и/или ловностопанските мероприятия.
(6) Протоколът по ал. 5 се подписва и от представител на търговеца - лесовъд, лицензиран за извършване на съответната дейност.
Чл. 87к.
(2) Кандидатите се уведомяват писмено за резултатите от класирането.
Чл. 87л.
(2) Със заповедта по ал. 1 се одобрява документацията за участие в преговорите, в която се съдържат изискванията на чл. 87г, ал. 3 и 4. За гаранциите по преговорите се прилагат съответно правилата на чл. 87д.
(3) Заповедта се обявява по реда на чл. 87е, ал. 1 и 2.
(4) Органът по ал. 1 отправя покана до определен от него кандидат или кандидати. В поканата се съдържат данните от заповедта по ал. 1.
(5) Преговорите се провеждат в срок до 20 дни от датата на публикуване на заповедта по ал. 1.
(6) Предложения за участие в процедура за преговори с потенциални ползватели могат да подават и кандидати, до които не е отправена покана. Не може да бъде отказано приемането и разглеждането на тези предложения.
(7) Органът по ал. 1 договаря условията
на ползване с оглед запазване интересите на страните.
(8) Преговорите се провеждат от комисия в състав, определен съгласно изискванията на чл. 87е, ал. 4. За условията и реда за назначаването и работата на комисията се прилагат съответно правилата на чл. 87е, ал. 5, 6, 7, 8, 9 и 10.
(9) За прекратяване на започнати процедури се прилагат съответно правилата на чл. 87ж, ал. 5, 6, 7 и 8.
(10) Кандидатите за участие нямат право да подават повече от една писмена оферта за един обект. В хода на преговорите кандидатите имат право да променят и допълват офертата си.
(11) Офертата се представя в запечатан непрозрачен плик от кандидата или от негов упълномощен представител. Върху плика се отбелязват обектът на преговорите и адресът на подателя. В плика се поставят:
1. документите по чл. 87е, ал. 11, с изключение на тези по т. 8 и 9;
2. офертата за цена, изписана цифром и словом за всеки обект, поставена в отделен непрозрачен запечатан плик, обозначен с надпис "Офертна цена", номерът на обекта и името на кандидата.
(12) Документите по чл. 87е, ал. 11, т. 8 и 9 се представят на комисията при откриването на процедурата.
(13) Офертите се депозират в държавното лесничейство, а в случаите по чл. 87в, ал. 5, т. 4 - в Националното управление по горите, съответно в регионалното управление на горите, съгласно правилата на чл. 87з, ал. 1 - 5.
(14) Оферта, представена след изтичането на крайния срок, не се приема. Не се приема и оферта в незапечатан или с нарушена цялост плик. Такава оферта се връща на кандидата срещу разписка и това се отбелязва в регистъра.
(15) Не се отварят оферти, подадени от кандидат, чийто представител не присъства на заседанието, както и оферти, поставени в плик с нарушена цялост.
(16) Комисията служебно следи за редовността на представените документи, както и за спазването на условията и изискванията за участие в процедурата. При поискване кандидатите имат право да получат копие от протокола.
(17) Преди отварянето на пликовете с офертните цени комисията дава възможност на допуснатите до участие кандидати да променят ценовата си оферта. Промяната на офертата се извършва в писмена форма, без представителите на кандидатите да напускат залата за провеждането на процедурата.
(18) Алинея 17 не се прилага в случаите, когато има само един допуснат до участие кандидат.
(19) Присъствието на представители на кандидатите, допуснати за участие в процедурата за съответния обект, при отварянето на пликовете с офертните цени е задължително. Присъствието се отбелязва в протокола.
(20) Комисията не отваря плика с офертната цена и не разглежда офертата на кандидат, чийто представител не присъства на заседанието.
(21) Когато някой от кандидатите е упражнил правото си по ал. 17, комисията не отваря първия плик с офертната цена и отбелязва върху него, че офертата е оттеглена.
(22) Когато няколко кандидати са предложили еднаква най-висока цена, комисията им дава възможност да променят офертната си цена. При отказ на кандидатите да променят предложението си класираният на първо място се определя чрез жребий.
(23) Допускането на кандидатите до участие, изменението на офертите по ал. 17 и 22 и отварянето на пликовете с офертните цени се извършват в едно заседание.
(24) В срок 3 работни дни след приключването на работата комисията предава протокола на директора на държавното лесничейство, а в случаите по чл. 87в, ал. 5, т. 4 - на началника на Националното управление по горите, съответно на регионалното управление на горите.
(25) За спечелил преговорите се обявява кандидатът, предложил най- висока цена.
(26) В срок 3 работни дни от получаването на протокола за работата на комисията органът, издал заповедта за откриване на процедурата, издава заповед за определяне на резултата от класирането.
(27) Кандидатите се уведомяват писмено за резултатите от класирането.
Чл. 87м.
(2) При отказ на спечелилия участник да сключи договор в срока по ал. 1 се поканва вторият класиран. Ако и той откаже да сключи договор в 7-дневен срок, органът, издал заповедта за определяне на резултатите от класирането, прекратява процедурата.
Чл. 87н.
(2) Добитата дървесина се фактурира по категории. Цената на всяка категория дървесина се определя пропорционално на съотношението между достигнатата и началната цена на обекта.
(3) Когато в условията за провеждане на процедурата е предвидено плащане на цената на вноски и не е определен друг срок за заплащане на първата вноска, тя се заплаща в 30-дневен срок от получаване на позволителното за сеч.
(4) Размерът на първата вноска е не по-малък от 10 на сто от достигнатата стойност на правото на ползване за насаждението. Останалата част от цената по договора се заплаща на месечни вноски в размер, определен на базата на остатъка от стойността на обекта, разделен на броя на месеците по срока за извоз, определен в позволителното за сеч.
(5) Държавното лесничейство издава позволителни за транспортиране до размера на внесените от ползвателя вноски.
(6) Позволителните за транспортиране се подписват от упълномощен представител на търговеца.
(7) Правото на собственост върху добитата дървесина преминава върху купувача от момента на издаване на позволително за транспортиране.
(8) Документите по чл. 94, ал. 6 се издават от упълномощено длъжностно лице, което има сключен трудов договор с ползвателя.
(9) Когато крайният срок за плащане на цената на обекта не е посочен в условията за провеждане на процедурата, той се определя в договора.
(10) Актът за освидетелстване на сечищата се подписва от лицензирания лесовъд на търговеца по чл. 87б.
Чл. 87о.
1. купувачът не плати някоя от дължимите вноски или цената на обекта в срока, посочен в договора;
2. по време на действието на договора в резултат на настъпила промяна в обстоятелствата ползвателят вече не отговаря на някое от изискванията по чл. 87б;
3. по време на изпълнението на договора бъде установено, че купувачът е подписал декларация с невярно съдържание;
4. ползвателят не започне сеч в 14-дневен срок от датата на издаване на съответното позволително.
(2) При прекратяване на договора по реда на ал. 1 гаранцията за изпълнение не се връща.
(3) Купувачът няма право да предоставя на трети лица правото на ползване от обекта на търга, конкурса или преговорите.
(4) Когато след сключването на договора поради обективни причини се налага промяна на вида и интензивността на сечта в някое от включените в обекта насаждения, директорът на държавното лесничейство след извършване на инвентаризация и определяне на новите условия за осъществяване на ползването има право да предложи на ползвателя да подпише допълнително споразумение към договора и ползването в насаждението да се извърши съобразно резултатите от инвентаризацията при запазване на достигнатите цени на категориите дървесина за съответното насаждение.
(5) При отказ на купувача да сключи анекс по реда на ал. 4 директорът има право:
1. да прекрати едностранно действието на договора за това насаждение, когато купувачът не желае да извърши ползването в насаждението по ал. 4 и сечта в него не е започнала, но желае да продължи ползването във всички останали, в които не се налага промяна на вида и интензивността на сечта;
2. да спре сечта в насаждението със заповед; тогава купувачът заплаща и извозва само отсечената до този момент дървесина.
(6) В случаите по ал. 5, т. 1 на купувача се връщат вноските, които е направил за съответното насаждение.
(7) При различия между утвърдения технологичен план и приложената към условията за провеждане на процедурата технологична схема относно технологичните просеки директорът на държавното лесничейство назначава комисия, която да установи дали това води до разлики в количествата дървесина за ползване общо в насаждението и по категории.
(8) В комисията по ал. 7 се включват представители на държавното лесничейство, представител на търговеца - лицензиран лесовъд, а когато гората е собственост на физическо или юридическо лице, или на община - и представител на собственика. В комисията могат да бъдат включвани представители и на други заинтересувани лица.
(9) Комисията приключва работата си в
14-дневен срок от утвърждаването на технологичния план и отразява резултатите от проверката в протокол.
(10) Когато има разлика между количествата дървесина, посочени в документацията за провеждане на процедурата, и количествата, посочени в протокола по ал. 9, страните по договора сключват анекс при запазване на достигнатите цени по категории.
Чл. 87п.
1. чрез търг с явно наддаване;
2. чрез пряко договаряне по цени, определени съгласно методика, утвърдена от началника на Националното управление по горите.
(2) Продажбата на дървесината се извършва по отделни сортименти, групирани в пакет, или за цялото количество по един от следните начини:
1. предварителна продажба на прогнозни количества по сортиментна ведомост на маркирания лесосечен фонд;
2. продажба от временен склад.
(3) Заплащането на дървесината по ал. 2, т. 1 се извършва по действително добити и транспортирани количества.
(4) Продажбата на добитата от държавното лесничейство дървесина, останала непродадена след провеждане на търг, се извършва по реда на ал. 1, т. 2.
Чл. 87р.
(2) Процедурата се открива със заповед на директора на държавното лесничейство, която съдържа:
1. наименование на органа, който провежда търга;
2. вид на сортиментите и количеството по дървесни видове;
3. начална цена по сортименти или в пакет без данък върху добавената стойност;
4. размер на гаранцията за участие и на стъпката;
5. (попр. - ДВ, бр. 79 от 2002 г.) размер на гаранцията за изпълнение в случаите по чл. 87п, ал. 2, т. 1;
6. място, време и начин за оглед на дървесината;
7. условия и начин за плащане на цената;
8. цена на тръжните документи, време и място, откъдето могат да се получат;
9. краен срок за приемане на заявленията за участие и деня за обявяване на резултатите;
10. място, ден и час на провеждането на търга;
11. състав на комисията за провеждането на търга;
12. дата за провеждане на повторен търг;
13. други тръжни условия.
(3) Със заповедта по ал. 2 се утвърждават тръжните документи, които съдържат:
1. препис от заповедта за провеждането на търга, с изключение на ал. 2, т. 11;
2. срок за транспортиране на закупената дървесина;
3. текст на обявата за провеждане на търга;
4. списък на документите, които следва да бъдат представени от кандидатите при участие в търга;
5. основанията за декласиране на участник.
(4) Търгът се оповестява публично най-малко 7 дни предварително чрез обява в местен вестник или в централен ежедневник. В обявата се вписват данните по ал. 2, т. 1 - 10, 12 и 13.
(5) В срока по ал. 4 обявата за търга се поставя и в кметството, на чиято територия е седалището на държавното лесничейство, и на мястото за съобщения в сградата на държавното лесничейство.
(6) Повторният търг се провежда до 3 дни след датата на първия търг на същото място и в същия час.
(7) Участниците в търга представят следните документи:
1. документ за внесена гаранция за участие;
2. документ за самоличност на физическото лице, представляващо търговеца при провеждането на процедурата;
3. удостоверение за актуално състояние на съдебната регистрация на търговците.
(8) За провеждането на търга се прилагат разпоредбите на чл. 87ж, ал. 1, 4, 7 - 15 и 17 - 19 вкл.
(9) За спечелил търга се обявява кандидатът, предложил най-висока цена. Когато двама и повече кандидати предложат една и съща цена, тръжната комисия определя крайния купувач чрез жребий в присъствието на кандидатите.
(10) За проведения търг комисията съставя тръжен протокол в 4 екземпляра - един за купувача, един за класирания на второ място и два за продавача.
(11) Резултатите се обявяват на мястото за обяви в държавното лесничейство.
(12) Дървесината се предава на купувача след плащане на цената. Собствеността върху дървесината преминава върху купувача с издаването на позволителното за транспортиране.
(13) Ако включена в търг дървесина не е продадена, цената може да се намали до 10 на сто. Предложението за промяна на началната тръжна цена се прави от председателя на тръжната комисия до директора на държавното лесничейство.
(14) Непродадената дървесина, включена в два последователни търга, може да се продава на първия по време кандидат-купувач, заявил писмено желанието си да закупи дървесината, по цена не по-ниска от 80 на сто от първоначалната тръжна цена.
(15) В случаите по ал. 14 директорът на държавното лесничейство издава заповед, с която определя дървесината за продажба до явяването на първия по време купувач. Заповедта се поставя на мястото за обяви в сградата на държавното лесничейство.
(16) Явилият се купувач следва да плати цената в срок до 3 работни дни.
(17) Когато за дървесината не се яви купувач в срок 30 дни, директорът на държавното лесничейство съгласувано с началника на регионалното управление на горите или с упълномощено от него длъжностно лице определя реда за разпореждане с нея.
Чл. 87с.
(2) Гаранцията за изпълнение се определя по реда на чл. 87д, ал. 2 и 3.
Чл. 87т.
1. спечелилият търга заплаща предложената цена в срок до 3 работни дни от датата на обявяване на резултатите;
2. ако плащането не се извърши в срока по ал. 1, гаранцията за участие се задържа и се предлага на следващия по ред кандидат да заплати предложената от него цена;
3. ако и вторият по ред кандидат не извърши плащането в определения срок, тръжната комисия отбелязва със забележка в тръжния протокол, че дървесината не е продадена;
4. закупената дървесина следва да се транспортира от купувача в срока, посочен в условията за провеждането на търга, който не може да бъде по-малък от 3 дни; след този срок купувачът дължи магазинаж съгласно определените тръжни условия;
5. връщането на внесената гаранция за участие, с изключение на гаранцията на спечелилия и класирания на второ място, се извършва по нареждане на председателя на тръжната комисия след подписване на тръжния протокол;
6. гаранцията за участие на класирания на второ място участник се освобождава в срок до 3 работни дни от датата на заплащане на дървесината от спечелилия търга."
§ 5. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 3 се изменя така:
"(3) Местното население ползва дървесна маса при: реконструкции; отгледни сечи във високостеблени насаждения до 60-годишна възраст; санитарни сечи; събиране на суха и паднала дървесина от единично пръснати дървета; събиране на листников фураж и вършина; извършване на сечи в издънковите гори; почистване на просеки при експлоатация на обекти по чл. 16; изсичане на подлес; сеч в нискостеблените гори. На ползвателя се издава позволително за сеч и извоз."
2. Създават се нови ал. 4 и 5:
"(4) Събирането на суха и паднала дървесина от единично пръснати дървета в държавните гори се извършва от държавните лесничейства след инвентаризация и одобрени от регионалното управление на горите списъци на насажденията.
(5) Събирането на суха и паднала дървесина от единично пръснати дървета в недържавните гори се извършва от техните собственици след одобрено от държавните лесничейства заявление."
3. Досегашните ал. 4 и 5 стават съответно ал. 6 и 7.
§ 6. Наименованието "Допълнителна разпоредба" се заменя с "Допълнителни разпоредби".
§ 7. В Допълнителните разпоредби се създават § 1а и 1б:
" По смисъла на правилника:
1."Събиране на суха и паднала дървесина от единично пръснати дървета" е санитарно мероприятие в горите, при което се ползва дървесина от изсъхнали правостоящи, паднали, зелени изкъртени, зелени с пречупени корони (когато оставащата част от короната не осигурява нормален растеж и развитие) дървета, в резултат на неблагоприятни атмосферни условия, вятър, сняг, поледица, гъбни и насекомни вредители, пожари и др. и количеството в стояща маса на инвентаризираната суха и паднала дървесина от единично пръснати дървета в насаждението не превишава 5 на сто от общия запас на насаждението.
2. "Положителна търговска репутация" има търговец, който представи препоръки за работата си от държавните лесничейства и/или държавните дивечовъдни станции, в чиито райони на дейност е извършвал ползване. В препоръките трябва да е посочено, че търговецът е спазвал условията и сроковете на подписаните договори.
3. "Добив на дървесина" е сеч и извоз на дървесина до временен склад.
4. "Повреди от абиотични фактори" са видими изменения на тъкани и органи на дървесната растителност, причинени от елементи на неживата природа - вятър, сняг, ниски и високи температури, пожари и др.
5. "Повреди от биотични фактори" са видими изменения на тъкани и органи на дървесната растителност, причинени от живи организми - гъбни болести, насекомни вредители, бозайници и др.
6. "Сортимент" е объл или цепен дървен материал с определено предназначение, а също така раздробена дървесина, отговарящи на изискванията на съответните стандарти.
§ 1б.
§ 8. В от преходните и заключителните разпоредби след думите "поделения" се добавя "с изключение на дървесината".
§ 9. Процедурите, открити по реда на (ДВ, бр. 98 от 2001 г. ) към датата на влизане в сила на постановлението, се приключват по досегашния ред.
§ 10. Разпоредбата на чл. 87б, ал. 2 влиза в сила 6 месеца след обнародването на постановлението в "Държавен вестник".
§ 11. (1) До влизането в сила на разпоредбата на чл. 87б, ал. 2 кандидатът за участие в процедура трябва да е търговец и да има сключен трудов договор най-малко с едно лице, притежаващо лиценз за упражняване на частна лесовъдска практика за дейността изработване на транспортно-технологични проекти, планове и схеми за ползвания от горите и земите от горския фонд.
(2) За обекти, в които освен ползване на дървесина се възлага извършването и на други лесовъдски мероприятия, за осъществяването на които се изисква лиценз, кандидатът трябва да има сключен трудов договор и с лице, притежаващо лиценз за извършване на съответната дейност.
(3) Когато управителят или някой от изпълнителните членове на управителните органи на кандидата или физическото лице - едноличен търговец, притежава лиценз за извършване на съответната дейност, кандидатът може да участва в процедурата и без да има сключен трудов договор по ал. 1 и/или 2.
(4) Обстоятелствата по ал. 1 и 2 се доказват със заверени от кандидата копия от трудовия договор и лиценза на наетия лесовъд.
(5) Обстоятелствата по ал. 3 се доказват с удостоверение за актуално състояние на съдебната регистрация на кандидата и копие от лиценза.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив