ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 186 ОТ 19 СЕПТЕМВРИ 2000 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА УСТРОЙСТВЕНИЯ ПРАВИЛНИК НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ФИНАНСИТЕ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 215 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 1999 Г. ЗА ПРИЕМАНЕ НА УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ФИНАНСИТЕ И ЗА ПРЕОБРАЗУВАНЕ И ЗАКРИВАНЕ НА АДМИНИСТРАТИВНИ СТРУКТУРИ КЪМ МИНИСТЪРА НА ФИНАНСИТЕ
Обн. ДВ. бр. от 29 Септември 2000г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. В се правят следните изменения:
1. В ал. 1 числото "16" се заменя с "18".
2. В ал. 3 числото "503" се заменя с "535".
§ 2. В се създават т. 15 и 16:
"15. дирекция "Национален фонд";
16. дирекция "Централно звено за финансиране и договаряне."
§ 3. Създават се чл. 30а и 30б:
". Дирекция "Национален фонд":
1. действа като централен съкровищен орган, отговорен за финансовото управление на помощта, предоставена на страната от Европейската общност;
2. мобилизира и управлява средствата, отпускани като помощ за страната от Европейската комисия (ФАР, ИСПА, САПАРД, предприсъединителни фондове и др.), наред с българските финансови ресурси от държавния бюджет и от други финансови източници, като съфинансиране на проектите и програмите по финансови меморандуми от 1998 г. нататък;
3. подготвя искания за средства от Европейската комисия (ЕК) съгласно условията на съответния финансов меморандум, като за целта изготвя декларация за разходите, финансов отчет, периодичен отчет за развитието на проекта и друга информация, поискана от ЕК;
4. осъществява оперативното изпълнение и управление на получените от ЕК средства, консолидирани по сметките на Националния фонд;
5. одобрява лимити за разходите и плащанията по сметките на изпълнителните агенции съгласно механизма, посочен във финансовите меморандуми за предоставяне на съответния тип помощ и във финансовите споразумения със съответните изпълнителни агенции;
6. действа като агент по плащането за даден проект, ако това е предвидено;
7. участва в процеса на преразпределяне на средства в рамките на финансовите меморандуми с цел ефективно използване на помощта съгласно процедурата, описана в меморандума за разбирателство за създаване на Националния фонд или във финансовите меморандуми за отпускане на помощта;
8. осъществява системен мониторинг и контрол за извършваните разплащания в изпълнение на финансови меморандуми за предоставяне на помощ на страната от страна на ЕК, подписани след 1998 г., и анализ на съответствието им с поетите финансови ангажименти;
9. в края на изпълнението на програмата осигурява възстановяването на неизползваните средства от изпълнителните агенции или при доказано неизпълнение на условията при отпускане на помощта;
10. осъществява необходимите процедури по създаване на законова основа на взаимоотношенията между Националния фонд и съответните изпълнителни агенции по назначаване на ръководител на програма във всяка изпълнителна агенция, създадена за изпълнение на проекти по програмите ФАР и ИСПА, включително ЦЗФД, след консултации с националния координатор за помощта, както и по сключване на финансови споразумения с всяка изпълнителна агенция, включително с ЦЗФД, за изпълнение на проекти по програмите ФАР и ИСПА;
11. участва в процеса на осигуряване потока на националните и други съфинансиращи ресурси, както е посочено във финансовите меморандуми за предоставяне на съответния вид помощ;
12. осигурява поддържането и редовното осъвременяване на системата за отчитане на средствата от ЕК;
13. събира отчетите за финансовото състояние на програмата, графиците за предстоящите търгове, тръжните оценки в сила и одобрените договори, данни за това, как се изпълняват проектите, проблеми при изпълнението, перспективи за бъдещето и друга необходима информация, която ЕК би могла да изисква, като съставя тримесечни доклади по посочените въпроси, ако ЕК го изисква за приключване на отчетността при искане на средства от ЕК;
14. изготвя и предоставя на дирекция "Европейска интеграция и отношения с международните финансови институции" на Министерския съвет информация, месечни справки за финансовото състояние на проектите, както и актуална информация по графиците за търговете, тръжните оценки и подписаните след 1998 г. договори по финансови меморандуми;
15. поддържа двустранна или аналитична счетоводна система, която покрива всички договорни и други финансови операции, свързани с помощта, предоставена на страната от Европейския съюз;
16. осигурява и контролира спазването на процедурите по отчитане от изпълнителните агенции;
17. във връзка с изпълнението на Специалната присъединителна програма за развитие на земеделието и селските райони (САПАРД) действа като единствен представител на страната пред ЕК по всички въпроси относно изпълнението на програмата САПАРД и предоставянето на разположение на комисията на пълна финансова информация и подпомага националния координатор при осъществяване на функцията му на компетентен орган;
18. участва с делегиран представител заедно с националния координатор на помощта и с представител на ЕК в съвместен комитет за наблюдение и/или в наблюдателен подкомитет за наблюдение на програмите;
19. участва в разработването на законовата основа на отпускането на помощта за страната от ЕК;
20. изготвя становища по проекти на закони, постановления и други нормативни актове, свързани с процеса на отпускане, изпълнение и отчитане на помощта, предоставена на страната от ЕК;
21. участва в разработването и изготвя становища по проекти на финансови меморандуми и други финансови споразумения, с които се предоставя помощ от ЕК на страната;
22. изпълнява и други функции, свързани с финансовото управление на помощта, отпусната на страната от ЕК, които произтичат от финансовите споразумения за отпускане на помощта или от други нормативни актове.
Чл. 30б
1. подпомага упълномощения ръководител на програма при осъществяване на правомощията му; упълномощеният ръководител на програма е отговорен за административната и финансовата страна на проектите, свързани с предоставянето на услуги, доставки и строителни работи;
2. управлява програми и проекти, финансирани от Програмата ФАР, в областта на институционалното изграждане, както и програми, свързани с подготовката за присъединяване на страната ни към Европейския съюз;
3. следи за хода на подготовка на проектите и съответно на техническите задания и спецификации, подготвяни от институциите бенефициенти;
4. проверява и ревизира техническите задания и спецификации, като стриктно следи за тяхната съвместимост с правилата и изискванията на ръководството за работа по Програмата ФАР, като изготвя писмени становища до Делегацията на Европейския съюз и до съответните бенефициенти;
5. подготвя конкурсните обяви за публикуване в пресата и в уеб-страницата на Програмата ФАР-ЕК;
6. провежда преквалификации преди същинските търгове; представители на дирекцията вземат участие като председател и секретар (без право на глас) на комисията, назначена от упълномощения ръководител на програма (РП);
7. подготвя тръжни досиета на проектите според ръководството за работа по ФАР и след получаване на одобрение от Делегацията на ЕК ги разпраща до преквалифицираните за участие в търга фирми;
8. организира провеждането на търговете по проектите според изискванията на ФАР, като носи отговорност за стриктното спазване на тръжните процедури; представители на дирекцията участват като председател и секретар (без право на глас) на комисията, назначена от РП;
9. упражнява административен надзор в процеса на техническо оценяване и присъждане на договори с оглед пълното спазване на тръжните процедури по ФАР и безпристрастното оценяване по време на търговете;
10. изготвя доклади до Делегацията на ЕК за препоръките, оценката и избора на тръжните комисии;
11. участва в договарянето със спечелили конкурсите фирми, подготвя и сключва договори за техническа помощ, доставки, строителни работи и "побратимяване" (Twinning) в съответствие с административните и правните изисквания на Програмата ФАР;
12. извършва авансовите, междинните и окончателните плащания по договорите след обстойна проверка на всички необходими документи, одобрения и доклади;
13. участва в управляващите комитети на проектите, следи за изпълнението на договорите по проектите от административна гледна точка, подготвя необходимите документи и допълнения към договорите след получаване на предложения и становища от бенефициентите и от Делегацията на ЕК;
14. осигурява поддържането и редовното осъвременяване на счетоводната система за отчитане на средствата от ЕК/НФ, като поддържа работеща техническа система за финансова отчетност по отношение на всички плащания по текущите договори, както и на получените от ЕК/НФ средства от помощта;
15. подготвя отчети и прогнози за финансовото състояние на програмите и проектите, графиците за предстоящите търгове, тръжните оценки в сила и одобрените договори, данни за това, как се изпълняват проектите, проблеми при изпълнението, перспективи за бъдещето и друга необходима информация, която ЕК би могла да изисква, като съставя тримесечни доклади по посочените въпроси;
16. изготвя и предоставя на Националния фонд към Министерството на финансите информация и месечни справки за финансовото състояние на проектите, както и актуална информация по графиците за търговете, тръжните оценки и подписаните след 1998 г. договори по финансови меморандуми;
17. иска преразпределяне (при необходимост) на средства от Националния фонд и от ЕК в рамките на финансовите меморандуми и проектните фишове на проектите, за които ЦЗФД е изпълнителна агенция, съгласно процедурата, описана в меморандума за разбирателство за създаване на Националния фонд, във финансовите споразумения с Националния фонд за съответните програми или във финансовите меморандуми за отпускане на помощта;
18. следи за стриктното спазване на всички процедури по ФАР, описани в ръководството за работа по ФАР, за проектите, които управлява;
19. изготвя становища по проекти на закони, постановления и други нормативни актове, свързани с процеса на отпускане, изпълнение и отчитане на помощта, предоставена на страната от ЕК;
20. участва в разработването и изготвя становища по проекти на финансови меморандуми и други финансови споразумения, с които се предоставя помощ от ЕК на страната."
§ 4. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Числото "503" се заменя с "535".
2. След думите "Специализирана администрация" числото "338" се заменя с "370".
3. В т. 14 числото "18" се заменя с "22".
4. Създават се т. 15 и 16:
"15. | дирекция "Национален фонд" | 14 |
16. | дирекция "Централно звено за | |
финансиране и договаряне" | 14." |