ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 263 ОТ 29 АВГУСТ 2014 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБАТА ЗА РЕДА ЗА СЪЗДАВАНЕ И ОРГАНИЗИРАНЕ НА ДЕЙНОСТТА НА ДОБРОВОЛНИТЕ ФОРМИРОВАНИЯ ЗА ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ ИЛИ ОВЛАДЯВАНЕ НА БЕДСТВИЯ, ПОЖАРИ И ИЗВЪНРЕДНИ СИТУАЦИИ И ОТСТРАНЯВАНЕ НА ПОС

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 263 ОТ 29 АВГУСТ 2014 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБАТА ЗА РЕДА ЗА СЪЗДАВАНЕ И ОРГАНИЗИРАНЕ НА ДЕЙНОСТТА НА ДОБРОВОЛНИТЕ ФОРМИРОВАНИЯ ЗА ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ ИЛИ ОВЛАДЯВАНЕ НА БЕДСТВИЯ, ПОЖАРИ И ИЗВЪНРЕДНИ СИТУАЦИИ И ОТСТРАНЯВАНЕ НА ПОСЛЕДИЦИТЕ ОТ ТЯХ, ПРИЕТА С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 123 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2012 Г. (ДВ, БР. 50 ОТ 2012 Г.)

В сила от 05.09.2014 г.
Обн. ДВ. бр. от 5 Септември 2014г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се изменя така:
"(2) Доброволните формирования се създават на териториален принцип, за самостоятелни действия и/или за подпомагане на основните съставни части на Единната спасителна система (ЕСС), като изпълняват следните основни дейности по защитата на населението:
1. спасителни операции;
2. ограничаване и ликвидиране на пожари;
3. операции по издирване и спасяване;
4. извършване на неотложни аварийно-възстановителни работи;
5. оказване на първа помощ на пострадалите при пожари, бедствия и извънредни ситуации;
6. други операции, свързани със защитата."
2. Създава се ал. 3:
"(3) Доброволците могат да извършват дейностите по ал. 2 съобразно завършените курсове за обучение по чл. 22 и придобитата квалификация."
§ 2. В се изменя така:
"(2) След решение на общинския съвет доброволното формирование може да изпълнява и дейности по носене на дежурства."
§ 3. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създава се ал. 2:
"(2) С решение на общинския съвет числеността на доброволното формирование спрямо стандартите за численост може да се увеличи за сметка на общинския бюджет."
§ 4. В се правят следните изменения:
1. В ал. 1 след думите "доброволните формирования в Република България" се поставя точка и текстът до края се заличава.
2. Алинея 4 се изменя така:
"(4) Кметовете на общини предоставят в регионалните дирекции "Пожарна безопасност и защита на населението" (РДПБЗН) на МВР информация за доброволните формирования на територията на общините при първоначално регистриране на доброволното формирование и при последваща промяна. Информацията включва:
1. наименование на общината;
2. наименование на доброволното формирование;
3. имена, местонахождение и данни за контакт с доброволците;
4. наличност на пожарни и спасителни автомобили;
5. пожарно, спасително и друго оборудване и защитни средства;
6. имената на доброволците, завършили обучения съгласно чл. 22;
7. доброволците, неподлежащи на обучение съгласно чл. 24."
§ 5. В се създава ал. 4:
"(4) Финансовите средства, необходими за издаване на документите по ал. 2, т. 2, 3 и 4, могат да бъдат възстановени на доброволците от бюджета на общината."
§ 6. В се правят следните изменения:
1. В ал. 1 след думите "на друга община" се поставя точка и текстът до края се заличава.
2. Алинея 2 се изменя така:
"(2) При преминаването му в друго доброволно формирование доброволецът подава заявление до кмета на съответната община, а пълният комплект от документи се изисква по служебен ред от кмета на общината, от която идва доброволецът."
§ 7. В се изменя така:
"(1) Членството в доброволното формирование се прекратява:
1. по взаимно съгласие, отразено в протокол;
2. с 14-дневно писмено предизвестие от всяка от страните, отправено до другата страна, считано от момента на получаването;
3. едностранно от кмета със 7-дневно писмено предизвестие, отправено до другата страна, считано от момента на получаването:
а) при установяване на несъответствие с изискванията на чл. 8, ал. 2;
б) при системно неизпълнение на задълженията по договора от страна на доброволеца;
в) при обективна или субективна невъзможност за изпълнение на функциите по договора от страна на доброволеца;
г) при незавършване на първоначален основен курс на обучение;
4. едностранно от доброволеца със 7-дневно писмено предизвестие, отправено до кмета, считано от момента на получаването:
а) при настъпване на обстоятелство, несъвместимо с изискванията на чл. 8, ал. 2;
б) при предстоящо сключване на договор за военна служба по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България или при възникване на служебно или трудово правоотношение по Закона за Министерството на вътрешните работи;
в) при системно неизпълнение на задълженията по договора от страна на кмета;
г) при обективна или субективна невъзможност за изпълнение на функциите по договора от страна на доброволеца."
§ 8. В се правят следните изменения:
1. Точка 1 се изменя така:
"1. обучение;".
2. Точка 8 се изменя така:
"8. ползване на помещения, специализирана техника и оборудване за целите на участието му в доброволното формирование;".
§ 9. В думите "по чл. 91а, ал. 1, т. 1, 2 и 6" се заменят с "по чл. 124, ал. 1, т. 1, 2 и 6".
§ 10. се изменя така:
"Чл. 16. (1) Доброволните формирования ползват и поддържат предоставените им техника, оборудване и екипировка по ред, определен със заповеди на кмета на общината, съгласувани с директора на РДПБЗН или с началника на РСПБЗН.
(2) Доброволците, които притежават изискващата се категория за управление на моторно превозно средство и съответното завършено специализирано обучение, могат да управляват и работят със съответната специализирана техника, с която разполага доброволното формирование."
§ 11. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 3 се изменя така:
"(3) Кметът на общината по предложение на ръководителя на доброволното формирование определя заместник-ръководител."
2. Създават се ал. 4 и 5:
"(4) При наличие на обособени групи в доброволното формирование за извършване на дейности по чл. 1, ал. 2 кметът на общината, по предложение на ръководителя на доброволното формирование, определя отговорници.
(5) По предложение на повече от половината от членовете на доброволното формирование кметът на общината определя нов ръководител, посочен от формированието."
§ 12. се изменя така:
"Чл. 20. В случай на съвместно участие на доброволните формирования с териториалните структури на ГДПБЗН - МВР в дейности по чл. 1, ал. 2 те се ръководят от ръководителя на място, който е ръководителят на териториалното звено на ГДПБЗН или оправомощено от него длъжностно лице, освен в случаите на епидемии и епизоотии."
§ 13. В глава четвърта се създава раздел Iа:
"Раздел Iа
Организиране на дейността на доброволните формирования
Чл. 20а.
1. доброволно формирование за участие в дейности при пожари, бедствия и други извънредни ситуации, което не разполага с пожарен автомобил и/или спасителен автомобил;
2. доброволно формирование от смесен тип за подпомагане дейността на РСПБЗН или на участъците "Пожарна безопасност и защита на населението" (УПБЗН) с възможност за осъществяване на съвместни дейности с териториалните звена на ГДПБЗН - МВР;
3. самостоятелно действащо доброволно формирование.
(2) Доброволното формирование по ал. 1, т. 1 може да извършва дейности по чл. 1, ал. 2.
(3) Доброволното формирование по ал. 1, т. 2 извършва дейности по чл. 1, ал. 2 и организира съвместни дежурства с териториалните органи на ГДПБЗН - МВР.
(4) Доброволното формирование по ал. 1, т. 3 извършва дейности по чл. 1, ал. 2 с използването на пожарни и/или спасителни автомобили.
(5) За изпълнение на дейностите по чл. 1, ал. 2 се сформират екипи с минимален брой трима доброволци.
(6) Доброволните формирования участват в дейностите по чл. 1, ал. 2 съгласно плановете за защита при бедствия или плановете за взаимодействие.
(7) При организиране на дейността си доброволните формирования могат да използват нормативните актове, правила и други, регламентиращи пожарогасителната и спасителната дейност на ГДПБЗН - МВР.
Чл. 20б.
(2) В случаи на съвместни дежурства графиците по ал. 1 се съгласуват с началника на съответната РСПБЗН.
(3) При изпълнение на дейности по съвместно носене на дежурства доброволците ползват сгради, техника и оборудване, предоставени за управление на ГДПБЗН - МВР, и участват във всички дейности под ръководството на служител от териториалната структура на ГДПБЗН - МВР по ред, установен в териториалното звено.
(4) Под ръководството на служител от териториалната структура на ГДПБЗН - МВР дейности по съвместно носене на дежурства могат да се извършват и в предоставените на доброволните формирования сгради със съответната техника и оборудване.
Чл. 20в
1. копие на плана за защита при бедствия на общината;
2. карта (схема) на района с нанесени населени места, пътища, водоизточници, които могат да се използват за водоснабдяване (реки, езера, напоителни канали, водопроводни мрежи и др.), данни за обекти от критичната инфраструктура;
3. копие на планове за пожарогасене в случаите, в които е предвидено участието на доброволно формирование;
4. справочник на опасните вещества и товари;
5. копие на планове за взаимодействие с органите за ПБЗН и другите съставни части на ЕСС;
6. актуални списъци за състава на доброволното формирование с данни за контакт;
7. списък с наличната техника и оборудване на доброволното формирование;
8. книга за инструктаж на доброволци по безопасност и здраве при работа;
9. други документи, свързани с експлоатация на техниката и осъществяване на дейността.
Чл. 20г
1. ръководи, организира и отговаря за дейността на доброволното формирование при осъществяване на дейностите по чл. 1, ал. 2;
2. организира изпълнението на заповедите на кмета на общината и на ръководителя на място;
3. отчита извършените дейности пред кмета на общината;
4. организира провеждането на инструктажи по безопасност и здраве при работа на доброволците;
5. организира практическата подготовка на доброволците;
6. представлява доброволното формирование;
7. може да участва в заседанията на общинския съвет, свързани с дейността на доброволното формирование.
(2) При извършване на самостоятелни спасителни операции и ограничаване и ликвидиране на пожари ръководителят на доброволното формирование:
1. взема решения за ограничаване и ликвидиране на произшествието;
2. организира издирването, спасяването, извеждането на пострадалите, оказването на първа помощ преди и след извеждането им, както и спасяването на животни, имущество, културни и материални ценности;
3. забранява или ограничава влизането на лица на мястото на произшествието;
4. поддържа връзка с органите за ПБЗН и с кмета на общината, като своевременно ги информира за обстановката на произшествието и за предприетите действия;
5. следи непрекъснато за измененията на обстановката и взема съответните решения;
6. при пристигане на място на органите за ПБЗН докладва за оперативната обстановка и за предприетите действия;
7. при необходимост организира предоставянето и използването на лична или материална помощ от юридически или физически лица;
8. организира спазването на изискванията за осигуряване на безопасност и здраве при работа;
9. предприема мерки за запазване на веществените доказателства, открити на мястото на произшествието, и съдейства на разследващите органи за установяване на причината за възникването му;
10. организира наблюдение на мястото на произшествието за недопускане на възобновяването му.
(3) При извършване на дейностите по чл. 1, ал. 2 ръководителят на доброволното формирование разпределя приоритетно сили и средства за:
1. спасяване, евакуация на хора и животни и разсредоточаване на материални ценности;
2. намаляване/предотвратяване на големи загуби;
3. защита на застрашени съседни обекти.
(4) Заместник-ръководителите или отговорниците на обособени групи съгласно чл. 19, ал. 3 и 4 поемат функциите на ръководителя в негово отсъствие."
§ 14. се отменя.
§ 15. се изменя така:
"Чл. 22. (1) Видовете обучение на доброволците са:
1. първоначален основен курс;
2. специализирано обучение;
3. поддържащо обучение;
4. обучение за ръководител на доброволно формирование;
5. обучение за обучители на доброволци;
6. текущо обучение.
(2) Всеки доброволец след регистриране в доброволно формирование задължително преминава първоначален основен курс на обучение.
(3) Обучението на доброволците по ал. 1, т. 1 - 5 се осъществява по утвърдени от Академията на МВР програми, съгласувани с директора на ГДПБЗН - МВР.
(4) Лице, навършило 16 години, може да бъде обучавано за доброволец, без да изпълнява конкретни задачи по предотвратяване или овладяване на бедствия, пожари и извънредни ситуации и отстраняване на последиците от тях.
(5) Завършеното обучение по ал. 4 се признава за първоначален основен курс.
(6) Първоначалният основен курс и поддържащото обучение се извършва от служители на териториалните структури на ГДПБЗН - МВР, лектори по първа помощ с медицинско образование и образователно-квалификационна степен "магистър", доброволци от БЧК със съответната квалификация или доброволци (обучители) по места, в центрове за професионална квалификация при МВР или в други акредитирани училища и центрове.
(7) Доброволците, завършили първоначален основен курс, задължително преминават поддържащо обучение на всеки три години, а при желание - ежегодно.
(8) Специализираното обучение на доброволците, обучението за ръководител на доброволно формирование и обучението за обучители на доброволци се извършва от центрове за професионална квалификация при МВР или от други акредитирани училища и центрове.
(9) Заявки за обучението на доброволците се подават от кмета на общината до РДПБЗН или до ръководителя на обучаващата институция.
(10) Териториалните органи на ГДПБЗН - МВР подпомагат кметовете на общините при обучението и подготовката на доброволците.
(11) Не по-късно от 14 работни дни преди началото на обучението кметът изпраща уведомление за предстоящото обучение до доброволците, до техните работодатели или органи по назначаването."
§ 16. се изменя така:
"Чл. 23. (1) Ръководителите на доброволните формирования организират на всяко тримесечие 4-часово текущо обучение на доброволците.
(2) Доброволните формирования могат да участват в провеждането на общински, областни и републикански учения за защита от бедствия, пожари и извънредни ситуации като част от подготовката им."
§ 17. се изменя така:
"Чл. 24. (1) Не преминават обучение доброволци:
1. притежаващи образователно-квалификационна степен "бакалавър" или по-висока в област "Технически науки" по специалност "Пожарна и аварийна безопасност" или други сходни специалности, придобита в акредитирани висши училища в страната или в чужбина;
2. бивши служители от структурите на ГДПБЗН - МВР, които са завършили курс за първоначална професионална подготовка във факултет "ПБЗН" на Академията на МВР или в Центъра за професионална квалификация на ГДПБЗН - МВР.
(2) Доброволците, извършвали пожарогасителна или спасителна дейност при търговци по смисъла на чл. 129 от Закона за МВР, не преминават първоначален основен курс на обучение и специализирано обучение, за което имат документ за завършен курс."
§ 18. В думите "чл. 22, ал. 1" се заменят с "чл. 22, ал. 1, т. 2 - 5".
§ 19. се изменя така:
"Чл. 26. (1) Кметът на общината и началникът на РСПБЗН разработват и утвърждават план за взаимодействие между доброволното формирование и териториалните структури на ГДПБЗН - МВР.
(2) При предотвратяване, ограничаване и ликвидиране на бедствия, пожари или извънредни ситуации оповестяването на доброволците се извършва от дежурните длъжностни лица в общинската администрация или от дежурните в оперативните центрове на ГДПБЗН - МВР, или чрез Националната система за ранно предупреждение и оповестяване на органите на изпълнителната власт и населението при бедствия и за оповестяване при въздушна опасност по ред, определен в утвърдения план за взаимодействие по ал. 1."
§ 20. се отменя.
§ 21. В думите "или чл. 27" се заличават и думите "уведомява незабавно" се заменят с "организира уведомяването на".
§ 22. В се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думата "самостоятелно" се заличава.
2. В ал. 2 след думите "кмета на общината" се добавя "или оправомощено от него длъжностно лице".
§ 23. се отменя.
§ 24. Създава се :
"Чл. 31а. (1) Защитното облекло и екипировката на доброволците следва да отговарят на изискванията на Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието на личните предпазни средства, приета с Постановление № 94 на Министерския съвет от 2002 г. (обн., ДВ, бр. 48 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 13 от 2003 г., бр. 24 и 40 от 2006 г. и бр. 50 от 2014 г.), за съответните дейности и на действащите европейски стандарти, като минимално включват:
1. защитно облекло за пожарогасене и/или за спасителна дейност;
2. защитна каска;
3. предпазни ръкавици;
4. защитни ботуши/обувки;
5. колан;
6. маска или целолицева маска с филтър.
(2) Върху облеклото се поставят емблеми, които показват принадлежността към доброволното формирование, и отличителни знаци, показващи позицията на доброволеца в доброволното формирование, съгласно приложение № 5."
§ 25. В думата "дирекцията" се заменя със "съответната териториална структура на ГДПБЗН - МВР по ред, установен в структурата".
§ 26. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създава се ал. 2:
"(2) По нормативноустановения ред доброволците:
1. могат да получат право на преференциално паркиране в районите, определени за кратковременно платено паркиране;
2. могат да бъдат частично или изцяло освобождавани от заплащане на месечни такси за общински детски заведения или децата им да получават допълнителни точки при кандидатстване в тях."
§ 27. от допълнителната разпоредба се изменя така:
"§ 1. По смисъла на наредбата:
1. "Системно неизпълнение на задълженията" са три или повече нарушения, извършени в продължение на една година.
2. "Специализирана техника" са пожарни и спасителни автомобили и оборудването към тях, високопроходима инженерна техника и транспортни средства, и други технически средства, използвани при оперативна намеса от доброволците за осъществяване на пожарогасителна и спасителна дейност.
3. "Пожарен автомобил" е автомобил с възможност за транспортиране на личен състав, оборудване, моторни агрегати и гасителни вещества до местопроизшествието. Субструктурата му позволява осъществяването на самостоятелни пожарогасителни действия от екипа и се състои от резервоар за гасително вещество (вода, прах или пяна), шкафове (ракли) за разполагане на оборудването и на моторните агрегати, пожарна помпа и/или пожарогасителна(и) инсталация(и).
4. "Спасителен автомобил" е автомобил с възможност за транспортиране на личен състав, оборудване, моторни агрегати до местопроизшествието. Субструктурата на спасителния автомобил позволява осъществяването от екипа на общи и/или специализирани, самостоятелни спасителни действия и се състои от шкафове (ракли) за разполагане на оборудването и на моторните агрегати.
5. "Самостоятелно действащо доброволно формирование" е доброволно формирование с възможност за осигуряване едновременно на екип от минимум трима доброволци, пожарен и/или спасителен автомобил, оборудване, сграден фонд за съхранението им и екипировка за всеки един от доброволците.
6. "Произшествие" е пожар, бедствие, инцидент или други събития, настъпили вследствие на умишлени, случайни и неволни субективни или природни и техногенни фактори.
7. "Пожар" е неконтролируемо горене, разпространяващо се във времето и пространството, характеризиращо се с отделяне на топлина, придружено с дим и/или пламъци.
8. "План за пожарогасене" е документ, с който се създава предварителна организация за овладяване на пожар в конкретен обект по възможно най-тежкия сценарий за възникване и развитие.
9. "План за взаимодействие" е документ, с който се създава предварителна организация за взаимодействие между органите за ПБЗН и доброволните формирования, редът и случаите за привличането им при произшествие на територията на съответната община."
§ 28. В "Вариант на примерен граждански договор" се правят следните изменения:
1. В чл. 6 т. 1 се изменя така:
"1. обучение;".
2. В чл. 8 думите "по чл. 91а, ал. 1, т. 1, 2 и 6" се заменят с "по чл. 124, ал. 1, т. 1, 2 и 6".
3. Член 11 се изменя така:
"Чл. 11. Договорът може да бъде прекратен:
1. по взаимно съгласие, отразено в протокол;
2. с 14-дневно писмено предизвестие от всяка от страните, отправено до другата страна, считано от момента на получаването;
3. едностранно от кмета със 7-дневно писмено предизвестие, отправено до другата страна, считано от момента на получаването:
а) при установяване на несъответствие с изискванията на чл. 8, ал. 2 от наредбата;
б) при системно неизпълнение на задълженията по договора от страна на доброволеца;
в) при обективна или субективна невъзможност за изпълнение на функциите по договора от страна на доброволеца;
г) при незавършване на първоначален основен курс на обучение;
4. едностранно от доброволеца със 7-дневно писмено предизвестие, отправено до кмета, считано от момента на получаването:
а) при настъпване на обстоятелство, несъвместимо с изискванията на чл. 8, ал. 2 от наредбата;
б) при предстоящо сключване на договор за военна служба съгласно Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България или възникване на служебно или трудово правоотношение съгласно Закона за Министерството на вътрешните работи;
в) при системно неизпълнение на задълженията по договора от страна на кмета;
г) при обективна или субективна невъзможност за изпълнение на функциите по договора от страна на доброволеца."
§ 29. Създава се :
"Приложение № 5 към чл. 31а, ал. 2
Отличителните знаци са пагони тип "тунел", показващи позицията на доброволеца в доброволното формирование. Те се изработват от текстилен материал, с размери 85 x 50 мм, в черен цвят. По широчината на пагона са бродирани или щамповани една, две или три плътни успоредни сиви ивици за съответната позиция. Ивиците са с широчина 15 мм, като разстоянието между тях е 10 мм."
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив