ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 50 ОТ 5 МАРТ 2013 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
Обн. ДВ. бр. от 12 Март 2013г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. В (обн., ДВ, бр. 46 от 2003 г.; изм. и доп., бр. 76 от 2004 г., бр. 34 от 2005 г.; попр., бр. 37 от 2005 г.; изм. и доп., бр. 51 от 2005 г., бр. 14 и 89 от 2006 г., бр. 14 от 2008 г., бр. 5 от 2009 г. и бр. 85 от 2010 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В :
а) точка 4 се изменя така:
"4. по един комплект учебни помагала по специалните учебни предмети за всяко дете със сензорни увреждания - с увреден слух, от подготвителна група;"
б) създават се т. 5 - 9:
"5. по един комплект учебници и учебни помагала по специалните учебни предмети за всеки ученик със сензорни увреждания - с увреден слух, от I - IV клас;
6. по един комплект учебници по специалните учебни предмети за всеки ученик със сензорни увреждания - с увреден слух, от V - X клас;
7. по един комплект учебни помагала по специалните учебни предмети за всяко дете със сензорни увреждания - с нарушено зрение, от подготвителна група;
8. по един комплект учебници и учебни помагала по специалните учебни предмети за всеки ученик със сензорни увреждания - с нарушено зрение, от І - ІV клас;
9. по един комплект учебници по специалните учебни предмети за всеки ученик със сензорни увреждания - с нарушено зрение, от V - ХII клас."
2. В :
a) създават се нови ал. 7 и 8:
"(7) Определят се следните нормативи на средствата за закупуване на комплектите по чл. 2, т. 4 - 9:
1. за дете в подготвителна група - 31 лв.;
2. за ученик в І - ІV клас - 36 лв., в т.ч. 15 лв. за учебни помагала;
3. за ученик в V - VІІІ клас - 31 лв.;
4. за ученик в ІХ - ХII клас - 27 лв.
(8) Средствата за адаптиране и отпечатване на брайлов шрифт на комплектите учебници и учебни помагала за учениците с нарушено зрение се определят за всяка учебна година от министъра на образованието, младежта и науката.";
б) досегашната ал. 7 става ал. 9 и в нея думите "по ал. 5 и 6" се заменят с "по ал. 5 - 8";
в) досегашната ал. 8 става ал. 10 и в нея думите "по ал. 7" се заменят с "по ал. 9";
г) досегашната ал. 9 става ал. 11;
д) досегашната ал. 10 става ал. 12 и в нея думите "по ал. 5 и 6" се заменят с "по ал. 5-8".
3. В се изменя така:
"(2) До 15 юни общините представят в съответния регионален инспекторат по образованието (РИО) информация за направените заявки и сроковете за доставка на учебниците и учебните помагала. До 30 юни РИО представят в Министерството на образованието, младежта и науката обобщената информация за съответната област."
4. В :
а) думите "по чл. 2, ал. 1" се заменят с "по чл. 2";
б) точка 4 се изменя така:
"4. за учебниците по чл. 2, т. 5, 6, 8 и 9 - три учебни години."
5. В се отменя.
6. В от допълнителната разпоредба се създават т. 4 - 6:
"4. "Комплект учебни помагала по специалните учебни предмети" е съвкупността от учебни помагала по специалните учебни предмети съгласно чл. 38 и 39 от Наредба № 1 от 2009 г. за обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания (ДВ, бр. 11 от 2009 г.), предназначени за едно дете със сензорни увреждания - с увреден слух или с нарушено зрение, от подготвителна група.
5. "Комплект учебници и учебни помагала по специалните учебни предмети" е съвкупността от учебници и учебни помагала по специалните учебни предмети съгласно чл. 38 и 39 от Наредба № 1 от 2009 г. за обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания, предназначени за един ученик със сензорни увреждания - с увреден слух или с нарушено зрение, от определен клас или класове.
6. "Комплект учебници по специалните учебни предмети" е съвкупността от учебници по специалните учебни предмети по чл. 38 и 39 от Наредба № 1 от 2009 г. за обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания, предназначени за един ученик със сензорни увреждания - с увреден слух или с нарушено зрение, от определен клас или класове."
§ 2. В , приета с Постановление № 104 на Министерския съвет от 2003 г. (обн., ДВ, бр. 46 от 2003 г.; изм. и доп., бр. 51 от 2005 г. и бр. 14 и 89 от 2006 г.), се правят следните изменения и допълнения:
1. В :
а) в ал. 2:
аа) в основния текст след думата "подготовка" се добавя "или обучението на деца и ученици със сензорни увреждания - с увреден слух и с нарушено зрение, по специалните учебни предмети, определени в държавните образователни изисквания по чл. 16, т. 8 ЗНП" и се поставя запетая;
бб) създава се т. 7:
"7. формиране на умения и практическо прилагане на усвоените умения по специалните учебни предмети, определени в държавните образователни изисквания по чл. 16, т. 8 ЗНП.";
б) създава се ал. 3:
"(3) Учебните помагала по специалните учебни предмети са предназначени за деца и ученици със сензорни увреждания - с увреден слух и с нарушено зрение."
2. В :
а) в ал. 2 се създава т. 3:
"3. по специален учебен предмет за един клас - за обучението по специални учебни предмети на деца и ученици със сензорни увреждания - с увреден слух и с нарушено зрение;"
б) в ал. 3 накрая се добавя "или по един специален учебен предмет за подготвителна група".
3. В се изменя така:
"(4) Съдържанието на учебника по специален учебен предмет за ученици със сензорни увреждания - с увреден слух и с нарушено зрение, изпълнява държавните образователни изисквания по чл. 16, т. 8 ЗНП по отношение на:
1. целите на обучение по съответния специален учебен предмет;
2. специфичните методи на обучение;
3. структурата на учебната програма;
4. постижимите умения в съответствие с образователните потребности."
4. В накрая се поставя запетая и се добавя "с изключение на учебника по специален учебен предмет за ученици със сензорни увреждания - с увреден слух и с нарушено зрение".
5. В накрая се поставя запетая и се добавя "с изключение на учебника по специален учебен предмет за ученици със сензорни увреждания - с увреден слух и с нарушено зрение".
6. В се изменя така:
"(3) Съдържанието на учебното помагало по специален учебен предмет подпомага обучението на деца и ученици със сензорни увреждания - с увреден слух и с нарушено зрение, за овладяване и практическо прилагане на уменията, определени с учебните програми, в съответствие с държавните образователни изисквания на чл. 16, т. 8 ЗНП."
7. В се създава ал. 3:
"(3) Учебното помагало по специален учебен предмет за деца и ученици със сензорни увреждания - с увреден слух и с нарушено зрение, трябва да отговаря на изискванията на чл. 19, т. 1 - 5 и най-малко на едно от изискванията по чл. 20."
8. В от допълнителната разпоредба т. 2 се отменя.