ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 54 ОТ 7 МАРТ 2002 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА КОНЦЕСИИТЕ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 240 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 1995 Г. (ОБН., ДВ, БР. 111 ОТ 1995 Г.; ИЗМ. И ДОП., БР. 15 ОТ 1997 Г., БР. 39 ОТ 1998 Г

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 54 ОТ 7 МАРТ 2002 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА КОНЦЕСИИТЕ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 240 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 1995 Г. (ОБН., ДВ, БР. 111 ОТ 1995 Г.; ИЗМ. И ДОП., БР. 15 ОТ 1997 Г., БР. 39 ОТ 1998 Г. И БР. 48 ОТ 2000 Г.)

Обн. ДВ. бр. от 15 Март 2002г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. В думите "хидромелиоративни съоръжения и системи" се заличават.
§ 2. В се правят следните изменения:
1. Алинея 2 се изменя така:
"(2) Органите по ал. 1 създават съответни звена към специализираната администрация във връзка с прилагането на Закона за концесиите, правилника и специалните закони, които уреждат материята на отделните обекти на концесии."
2. В ал. 3 се създават изречения трето, четвърто и пето: "Изработените от външни експерти анализи се разглеждат от комисия, назначена от съответния министър. Комисията съставя протокол, който съдържа датата на предаване на анализа и становище на членовете на комисията относно констатациите, изводите и предложенията на анализите по чл. 8, ал. 2. Протоколът се прилага към досието на концесията."
3. Алинея 4 се изменя така:
"(4) Извършителите на анализите не могат да бъдат физически и юридически лица, които имат пряк интерес от изпълнението на концесионната дейност, или са "свързани лица" по смисъла на Търговския закон със служител в звеното по концесиите в съответното министерство."
4. Създава се ал. 5:
"(5) Експертите, изработили анализите, представят на възложителя декларация за обстоятелствата по ал. 4. Декларацията съдържа задълженията да не консултират други лица извън възложителя по отношение на концесията и да опазват в тайна информацията, която са узнали във връзка с възложената им работа. Декларациите се прилагат към досието на концесията."
§ 3. В се отменя.
§ 4. В чл. 8, ал. 6 думата "лицензирани" се заменя с "регистрирани".
§ 5. В след думата "следва" се добавя "всички анализи по чл. 8, ал. 2 и проектът на концесионен договор - със специализираната администрация на Министерския съвет".
§ 6. В се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите "Функционалните отдели" се заменят с "Дирекциите от специализираната администрация".
2. В ал. 3 думите "може да направи" се заменят с "прави необходимите".
§ 7. В се правят следните изменения:
1. В ал. 1 накрая се добавя "ще сключи концесионния договор, ще организира контрола по неговото изпълнение и ще представлява концедента в правоотношенията, възникнали във връзка с договора, с изключение на тези по неговото прекратяване".
2. Алинея 2 се отменя.
§ 8. В се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите "и четирима членове" се заменят със "заместник-председател и трима членове".
2. В ал. 3, изречение второ накрая се добавя "и представител на специализираната администрация на Министерския съвет".
§ 9. В след думите "от определени от нейния председател служители на администрацията" се поставя точка и текстът до края се заличава.
§ 10. В думите "в случаите на провеждане на търг" се заличават.
§ 11. В се изменя така:
"(3) Когато се обявява конкурс, в съобщението по ал. 1 се публикуват и критериите за оценка на предложенията по отношение на удовлетворяване на конкурсните условия."
§ 12. В думите "конкурсните изисквания" се заменят с "конкурсните условия в 2 екземпляра".
§ 13. В думите "на заседанието на комисията председателят" се заменят с "комисията".
§ 14. В се правят следните изменения:
1. В ал. 2 думата "председателят" се заменя с "комисията".
2. В ал. 4 и 5 след думата "председателят" се добавя "или заместник-председателят".
§ 15. В думите "като следва процедурата по чл. 11" се заменят с "при условията на глава трета".
§ 16. В думите "до 1 месец" се заменят с "до 6 месеца".
§ 17. В глава седма след наименованието се създава раздел I "Изпълнение на концесионните договори", като в се изменя така:
"(3) В случаите по ал. 2 Министерският съвет чрез компетентните органи може да предприеме действия за отчуждаване на имоти - частна собственост, за държавни нужди."
§ 18. В се създава ал. 3:
"(3) При доказана необходимост от изменения на основни параметри по концесията, освен в случаите по чл. 41, ал. 1 и чл. 42, ал. 1, Министерският съвет приема решение за изменение на решението по чл. 7, ал. 1 от Закона за концесиите и на концесионния договор."
§ 19. След чл. 43 се създава раздел II "Контрол по изпълнението на концесионните договори", като се създава чл. 44а:
" (1) Контролът по цялостното изпълнение на концесионните договори, включително на задълженията на концесионера, се осъществява от сключилия договора министър чрез:
1. служители от специализираната администрация на съответното министерство;
2. комисии за контрол по предоставените концесии към съответния министър, сключил концесионния договор, чийто състав той определя със заповед.
(2) Комисиите по ал. 1, т. 2 извършват контрол върху групи концесии съобразно вида на обектите или регионалното им разположение. Те се състоят от не по-малко от петима членове, в това число председател и заместник-председател. Председател е заместник-министърът, отговарящ за концесиите в съответното министерство. В състава на комисиите задължително се включват представители на съответното министерство, на специализираната администрация на Министерския съвет, на Министерството на финансите и на Министерството на околната среда и водите.
(3) Комисиите за контрол върху предоставените концесии могат да канят на своите заседания или при извършването на проверки представители и на съответната областна и общинска администрация, на чиято територия се намират обектите на концесиите, при заявен от тях интерес."
§ 20. Член 45 се изменя така:
" (1) Лицата по чл. 44а, ал. 1, т. 1:
1. извършват текущ контрол по одобрен от съответния министър график относно изпълнението на концесионните договори, включително по отношение на:
а) техническите параметри на концесията;
б) технологията, свързана с ползването на обекта или с осъществяването на дейността;
в) техническите изисквания, необходими за осъществяване на концесионната дейност;
г) изпълнението на задължителната работна, инвестиционна и рекултивационна програма;
д) определянето на конкретния размер на всяко концесионно плащане съобразно принципите за формиране на концесионното възнаграждение, както и спазване на сроковете за периодичните плащания;
е) поетите задължения за осигуряване на работни места и квалификация на специалистите във връзка с осъществяването на концесията;
ж) изпълнението на мерките за намаляване на отрицателното въздействие на обекта или дейността върху околната среда;
з) други задължения, предвидени в концесионния договор или от действащото в страната законодателство;
2. изискват от концесионера доказателства за техническото състояние и въздействието върху околната среда на експлоатираните обекти или извършваните дейности, като при необходимост сезират специализираните контролни органи за извършване на проверки;
3. извършват извънредни проверки на обектите на концесия по нареждане на председателя на комисията за контрол по чл. 44а, ал. 1, т. 2 в съответното ведомство;
4. отчитат резултатите от извършените проверки пред съответната комисия по чл. 44а, ал. 1, т. 2 и предлагат проект на указания за отстраняване на установени нарушения по изпълнението на концесионния договор;
5. следят за изпълнението на указанията на комисиите за контрол по предоставените концесии за отстраняване на констатираните нарушения.
(2) Комисиите за контрол по предоставените концесии:
1. разглеждат внесените от лицата по ал. 1 материали от проверките, като вземат решения или дават указания за отстраняване на констатираните нарушения;
2. извършват проверки на обектите, при които са налице съществени нарушения на концесионния договор;
3. съставят, приемат и предоставят на Министерския съвет, на съответния министър и на министъра на финансите годишен доклад за извършения контрол за спазването на задълженията по концесионните договори; докладът се изготвя въз основа на годишните отчети на служителите по ал. 1, извършените проверки от членове на комисията и постъпилите жалби от трети лица във връзка с осъществяването на концесионната дейност;
4. при необходимост сезират съответните специализирани държавни контролни органи за данни и нарушения - предмет на тяхната контролна дейност;
5. правят предложение пред органа, определен да представлява държавата по концесионния договор, за прекратяването на концесията.
(3) Комисиите за контрол по предоставените концесии заседават най-малко веднъж на всеки 3 месеца, като на заседанието си през първото тримесечие на съответната година приемат годишния отчетен доклад по ал. 2, т. 3.
(4) Членовете на комисиите за контрол по предоставените концесии и лицата по чл. 44а, ал. 1, т. 1 имат право:
1. на свободен достъп до подлежащите на контрол концесионни обекти;
2. да изискват и проверяват документи, данни, сведения и справки, свързани с изпълнението на задълженията по концесионния договор;
3. да изискват писмени обяснения от проверяваните лица."
§ 21. След чл. 45 се създава раздел III "Прекратяване на договорите за концесия", като се изменя така:
"Чл. 46. (1) Концесионните договори могат да се прекратят в случаите по:
1. член 22, ал. 1 от Закона за концесиите - по взаимно съгласие, или едностранно с писмено предизвестие, направено в срока, предвиден в концесионния договор;
2. член 23, ал. 2 от Закона за концесиите.
(2) При прекратяване на концесионния договор обезщетението по чл. 22, ал. 4 от Закона за концесиите е в размер, определен в договора.
(3) При констатиране на неизпълнение на условията по концесията, определени с решението по чл. 7 от Закона за концесиите, и на задълженията на концесионера по концесионния договор Министерският съвет със свое решение упълномощава министъра, сключил концесионния договор, да го прекрати в случаите, когато това не е направено с решението по чл. 7 от Закона за концесиите."
§ 22. Създава се
"Чл. 46а. (1) В случаите по чл. 23, ал. 2, т. 3 от Закона за концесиите Министерският съвет може да вземе решение за даване на съгласие концесионният договор да бъде продължен с правоприемник при наличие на следните условия:
1. да е налице фактическо изпълнение на условията по сключения концесионен договор, в това число по отношение на:
а) финансовите задължения, свързани със заплащане на концесионното възнаграждение и поддържане на парични гаранции;
б) изпълнението на инвестиционната програма за изграждане на производствени мощности и опазване на околната среда;
в) изпълнението на задължението за откриване на работни места за осъществяване на концесионната дейност;
2. да е представено становище от кмета на съответната община относно целесъобразността от продължаване на концесионния договор с правоприемник;
3. да не е налице съществено изменение на фактическата обстановка, при което Министерският съвет да прецени за по-целесъобразно да бъде прекратен концесионният договор и да вземе ново решение по чл. 7 от Закона за концесиите.
(2) В случай на неизпълнение на условията по ал. 1, т. 1 правоприемникът следва да е направил писмено заявление, че в определен срок ще изпълни поетите и неизпълнените ангажименти по концесионния договор като условие за неговото продължаване."
§ 23. Членове 47, 48, 49 и 50 се изменят така:
" Финансирането на дейността по концесиите се извършва чрез бюджета на Министерството на финансите.
Чл. 48.
1. заплащане на правни, финансово-икономически, социални и екологични анализи, изготвяне на проектодоговори и документация за предоставяне на концесии, възложени от съответните министерства;
2. заплащане на извършена техническа работа и изработване на проекти на методики във връзка с предварителната подготовка на обектите и дейностите за предоставяне на концесии, в т.ч. ремонт и реконструкция или изграждане на водовземни съоръжения за минерални води - изключителна държавна собственост;
3. заплащане на консултантски услуги, експертизи и възнаграждения на членовете и на техническите секретари на конкурсните и тръжните комисии;
4. възнаграждения на членовете на комисиите за контрол по предоставените концесии и други разходи за осъществяване на контрола по изпълнението на концесионните договори;
5. изграждане на Национален концесионен регистър, архив към него, ведомствени концесионни регистри и информационно осигуряване на дейностите по предоставяне на концесиите;
6. други мероприятия и дейности, създаващи условия за предоставяне и осъществяване на концесии, включително за оползотворяване на предоставена помощ (бонуси и други подобни допълнителни плащания за развитие на концесионната дейност), придобиване, ремонт и поддръжка на материални активи, обучение на служители и специалисти, публикации и реклама.
Чл. 49.
(2) Ползването на средствата за концесионна дейност се извършва в съответствие с утвърден от министъра на финансите план за разходите и по ред, определен от Министерството на финансите.
(3) Министерствата и другите бюджетни организации, ползващи средства за концесионна дейност чрез Министерството на финансите, изготвят периодични отчети по Единната бюджетна класификация в съответствие със Закона за устройството на държавния бюджет.
(4) Оперативната работа по отчитане на постъпилите средства от концесиите и финансирането на концесионната дейност се осъществява от специализирано звено в Министерството на финансите.
Чл. 50.
§ 24. В думите "в структурата" се заменят с "в специализираната администрация".
§ 25. В се създава т. 12:
"12. основните параметри на концесията."
§ 26. се отменя.
§ 27. (ДВ, бр. 39 от 1998 г.), се правят следните изменения:
1. В т. 1 думите "Министърът на земеделието, горите и аграрната реформа" се заменят с "Министърът на земеделието и горите".
2. В т. 3:
а) думите "Министърът на промишлеността" се заменят с "Министърът на икономиката";
б) буква "в" се отменя.
3. В т. 4, буква "г" след думите "републиканските пътища" текстът до края се заличава.
4. В т. 5:
а) думите "Министърът на транспорта" се заменят с "Министърът на транспорта и съобщенията";
б) буква "б" се изменя така:
"б) обектите на железопътната инфраструктура, включително земята, върху която са изградени или която е предназначена за изграждането им;";
в) буква "в" се отменя.
5. В т. 7 думите "Председателят на Държавната агенция по енергетика и енергийни ресурси" се заменят с "Министърът на енергетиката и енергийните ресурси".
6. Точка 8 се отменя.
§ 28. Навсякъде в правилника думите "председател на комитет или ръководител на централно ведомство", "председателите на комитети и ръководителите на централни ведомства" и "ръководителите на ведомства" се заличават.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив