ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 65 ОТ 21 АПРИЛ 1992 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА СОБСТВЕНОСТТА И ПОЛЗВАНЕТО НА ЗЕМЕДЕЛСКИТЕ ЗЕМИ (ДВ, БР. 34 ОТ 1991 Г.)

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 65 ОТ 21 АПРИЛ 1992 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА СОБСТВЕНОСТТА И ПОЛЗВАНЕТО НА ЗЕМЕДЕЛСКИТЕ ЗЕМИ (ДВ, БР. 34 ОТ 1991 Г.)

Array
Обн. ДВ. бр. от 24 Април 1992г.,
изм. ДВ. бр. от 24 Август 1993г.,
доп. ДВ. бр. от 4 Април 1997г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. В се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
"(1) Гражданите, държавата, общините и юридическите лица могат да придобиват и да притежават право на собственост върху земеделски земи."
2. В ал. 2, т. 2 думите "юридически лица с чуждестранно участие" се заменят с "юридически лица с чуждестранно участие над 50 на сто".
3. Алинея 3 се изменя така:
"(3) Чужди граждани, които придобият земеделска земя чрез наследяване по закон, са длъжни да я прехвърлят на граждани, държавата, общините или юридически лица по свой избор в тригодишен срок от откриване на наследството. Когато те не прехвърлят земята в посочения срок, тя се изкупува от общината в тримесечен срок по цени, определени от Министерския съвет, съобразно пазарните цени за съответния район, а при отказ на общината или след изтичане на срока земята се изкупува от държавата."
4. Алинея 4 се изменя така:
"(4) Чуждестранни юридически лица и чужди граждани могат да придобиват право на ползване на земеделски земи или други ограничени вещни права върху земя при условия и по ред, определени със закон."
§ 2. се изменя така:
"Чл. 3. (1) Собственикът свободно избира начина на ползване на земеделските земи според тяхното предназначение.
(2) Земите, възстановени по реда на чл. 10, ал. 5 ЗСПЗЗ, които са гори по смисъла на Закона за горите, се стопанисват и ползват при спазване разпоредбите на Закона за горите и Закона за ловното стопанство.
(3) Земите, върху които е възстановено правото на собственост по реда на чл. 10, ал. 7 ЗСПЗЗ, се стопанисват и ползват при спазване разпоредбите на Закона за териториално и селищно устройство (ЗТСУ).
(4) Собственикът на земеделски земи може да извърши строителство на сгради и съоръжения, свързани с ползването им, при условията и по реда, предвидени в ЗТСУ, при спазване разпоредбите на Закона за опазване на обработваемата земя и пасищата и на Закона за горите."
§ 3. се изменя така:
"Чл. 5. Собствениците и ползвателите са длъжни да опазват археологическите обекти, паметниците на културата, мелиоративните, електроенергийните и други съоръжения и инсталации, геодезичните и граничните знаци, които се намират в имотите им, както и да не пречат на другите собственици, ползватели и служебни лица да ползват и да поддържат същите. За наблюдение и предварително проучване на археологически обекти собствениците и ползвателите осигуряват достъп на длъжностните лица."
§ 4. В , изречение първо след думите "по цени, определени от Министерския съвет" се добавя "съобразно пазарните цени за съответният район".
§ 5. , , и се отменят.
§ 6. се изменя така:
"Чл. 12. (1) За лицата по чл. 10а, ал. 3 ЗСПЗЗ тригодишният срок за прехвърляне започва да тече от деня, в който влезе в сила решението на общинската поземлена комисия или на съда, с което е възстановено правото им на собственост.
(2) При неспазване на срока по ал. 1 земеделските земи се изкупуват по реда на чл. 2, ал. 3."
§ 7. се изменя така:
"Чл. 13. (1) За възстановяване правото на собственост се подава заявление в 2 екземпляра, което съдържа:
1. посочване на поземлената комисия;
2. трите имена (наименованието), адреса (седалището), ЕГН на заявителя и на представителя, ако има такъв;
3. трите имена на наследодателя;
4. описание на имотите - землище, местност, размери, културен вид на имота (ниви, ливади, трайни насаждения), бивши съседи, съществуващи стари реални граници, данни за възстановимост на границите, имоти в строителните граници на населените места, в терени по § 4 от преходните и заключителните разпоредби на разпоредби на ЗСПЗЗ, земеделски земи, включени безвъзмездно в държавния горски фонд, одържавена гора, преобразувана в земеделска земя, дворни места в изоставени и заличени населени места (села и махали), включително и тези, изключени от строителните граници на населените места, и други;
5. в какво се състои искането;
6. посочване на приложените доказателства;
7. подпис на заявителя или неговия представител.
(2) Към заявлението се прилагат:
1. писмени доказателства за право на собственост по смисъла на чл. 12, ал. 2 ЗСПЗЗ;
2. декларация с нотариално заверен подпис по чл. 12, ал. 3 ЗСПЗЗ при липса на доказателства по т. 1;
3. удостоверение за наследници, когато възстановяването се иска от наследник (наследници) на починал собственик.
(3) Декларацията по ал. 2, т. 2 има следното съдържание:
1. трите имена, адрес и ЕГН на декларатора;
2. трите имена на собственика (наследодателя);
3. описание на имотите: землище, местност, размери и други данни по ал. 1, т. 4;
4. текст, че на декларатора е известно, че за неверни данни се носи наказателна отговорност по чл. 313 от Наказателния кодекс.
(4) В случаите, когато се иска възстановяване на право на собственост върху имоти в строителните граници на населените места, към молбата се прилага удостоверение от техническата служба на общината, че имотът е нанесен в кадастралния план."
§ 8. Алинея 2 на , ал. 2, 3 и 4 на и се отменят.
§ 9. се изменя така:
"Чл. 18. (1) Общинският съвет в срок до шест месеца от влизането в сила на ЗСПЗЗ предоставя на общинската поземлена комисия наличните данни за настъпили изменения в земеделските земи по землища, които включват:
1. границите на землището, на горския фонд и на населеното място при образуването на ТКЗС и ДЗС и при влизането в сила на ЗСПЗЗ;
2. размера на земеделските земи към годината на образуването на ТКЗС и ДЗС по видове собственост;
3. размера на намалението на земеделските земи след образуването на ТКЗС и ДЗС от:
а) отчуждени земи за държавни и обществени нужди, в т. ч. включени в строителните граници на населените места;
б) изградени язовири, канали, помпени станции, пътища, полезащитни пояси, стопански сгради, съоръжения, инсталации и други обекти на ТКЗС, ДЗС, агрофирми и кооперативни предприятия;
в) земи по чл. 24, ал. 3 и 4 ЗСПЗЗ. Археологическите обекти и паметниците на културата се определят по списък, изготвен от регионалните исторически музеи и одобрен от Археологическия институт и музей при Българската академия на науките и от Националния институт за паметниците на културата;
г) земи, предоставени за ползване на основание на нормативните актове, посочени в § 4 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ;
д) земи на научни, научно-производствени и учебни заведения, на местата за лишаване от свобода, на семепроизводствени и племенни стопанства, на горски разсадници и на ловни стопанства в размери, определени от Министерството на земеделието;
е) земи, признати за единствен стопански двор и жилище на членове на ТКЗС;
ж) земи, предвидени за държавни и общински неземеделски нужди, за които процедурата по утвърждаване е започнала преди влизане на ЗСПЗЗ в сила и не е завършена;
з) земи, включени в държавния горски фонд, без земите по чл. 10, ал. 5 ЗСПЗЗ;
4. увеличаването на размера на земеделските земи след образуването на ТКЗС и ДЗС чрез:
а) усвояване на нови земеделски земи;
б) рекултивиране на нарушени терени;
в) изключване от държавния горски фонд;
г) изключване на земи от строителни граници на населените места;
5. размера на наличните земеделски земи за възстановяване по категории.
(2) Общинският съвет при несъгласие с представените му списъци по ал. 1, т. 3, буква "в" прави мотивирано предложение пред Министерството на културата, което се произнася в двуседмичен срок.
(3) Границите на землището на населеното място, на държавния горски фонд, строителните граници на населеното място и границите на земеделските земи се установяват от кадастъра и други източници и се отразяват върху топографска картна основа в мащаб не по-дребен от 1:10 000.
(4) Споровете за граници между землищата се решават по реда на § 3 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ."
§ 10. Създават се нови членове 18а, 18б, 18в, 18г, 18д, 18е, 18ж, 18з и 18и:
". Съществуващи на терена стари реални граници на имоти са тези, които представляват топографски елементи, като слогове, пътища, огради, трайни насаждения, брегови линии на водни течения и водни площи, оврази, дерета и други подобни, при условие, че не е променено местоположението им след включването на земите в ТКЗС или в ДЗС.
Чл. 18б
Чл. 18в
Чл. 18г
1. границите, върху които собствеността се възстановява по реда на § 4 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ;
2. съществуващи на терена стари реални граници, в т. ч. и тези по чл. 10, ал. 5, 6, 7 и 9 ЗСПЗЗ;
3. възстановими на терена стари реални граници, в т. ч. и тези по чл. 10, ал. 5, 6, 7 и 9 ЗСПЗЗ;
4. граници на териториите, за които следва да се изработи план за земеразделяне.
(2) Границите по предходната алинея се утвърждават с решение и се отразяват върху изходната картна основа по чл. 18, ал. 3.
Чл. 18д
(2) При разпределението по ал. 1 в териториите, определени по чл. 18г, ал. 1, т. 2 и 3, се определят имотите или частите от тях, върху които не може да се възстанови правото на собственост в съществуващи или възстановими стари реални граници, поради обстоятелствата, посочени в чл. 10б, ал. 1, чл. 24, ал. 2, 3 и 4 и чл. 29, ал. 1 ЗСПЗЗ. За направените констатации комисията уведомява заинтересуваните лица по реда на Гражданския процесуален кодекс (ГПК).
(3) Лицата по ал. 2 в 14-дневен срок от датата на получаването на уведомлението подават писмено искане до общинската поземлена комисия, в което избират начина на обезщетяването съгласно чл. 10б, ал. 1 ЗСПЗЗ.
(4) Общинската поземлена комисия заснема съществуващите стари реални граници на имотите, а възстановимите - трасира на терена.
Чл. 18е
(2) Земите на собствениците, за които липсват данни за точното им разположение в дадена местност или в землището, са равнопоставени по местоположение и категории.
(3) Категориите на земите по предходната алинея се определят пропорционално на разпределението на категориите им в местността, съответно в землището.
(4) Когато земеделските земи са застроени или върху тях са проведени мероприятия, които не позволяват възстановяването на собственост и липсват данни за качествата на земята, категорията им се определя по реда, предвиден в предходните алинеи.
Чл. 18ж
(2) В случаите, когато правото на собственост се възстановява с план за земеразделяне, общинската поземлена комисия в срока по ал. 1 постановява решение, с което определя размера и категориите земеделски земи, на които има право заявителят.
(3) Решенията по предходните алинеи се съобщават на заинтересуваните лица по реда на ГПК.
Чл. 18з
(2) Въз основа на решението по предходната алинея, с което се възстановява правото на собственост в строителните граници на населеното място, имотът се отписва от актовите книги за държавните имоти по реда на чл. 88 от Наредбата за държавните имоти.
Чл. 18и
(2) Общинската поземлена комисия предоставя на собственика право на ползване върху земеделски земи в размери, определени на основата на влезлите в сила решения по чл. 18ж, ал. 2 и наличната информация за намалената земеделска земя в землището. Местоположението на предоставените земи по възможност се определя, като се спазват изискванията на чл. 23, ал. 2 и чл. 23а. Ползвателите не могат да извършват отчуждителни сделки, както и да сключват предварителни договори по чл. 19, ал. 1 от Закона за задълженията и договорите със земеделските земи до възстановяване на собствеността им с решение по чл. 27."
§ 11. В се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
"(1) Когато в границите на територията на плана за земеразделяне общинската поземлена комисия установи, че размерът на земеделските земи е намалял, сама или с изпълнителя определя коефициент, с помощта на който се установява размерът на подлежащите на възстановяване земи за всеки собственик. Коефициентът се определя, като размерът на наличната земеделска земя в границите на плана за земеразделяне се раздели на размера й, определен с решенията по чл. 18ж, ал. 2."
2. В ал. 2, изречение първо думите "влезлите в сила решения по чл. 17" се заменят с "влезлите в сила решения по чл. 18ж, ал. 2".
3. В ал. 3 изречение трето се заличава.
4. Създава се нова ал. 4:
"(4) Решението по ал. 2 се съобщава на заинтересуваните лица по реда на ГПК. В 14-дневен Срок от датата на уведомяването заинтересуваното лице подава писмено искане до комисията, в което избира начина на обезщетяването съгласно чл. 15, ал. 2 ЗСПЗЗ."
§ 12. се изменя така:
"Чл. 20. (1) Земеразделянето като дейност за възстановяване на собствеността върху земеделските земи включва изготвяне на план за земеразделяне, обявяване, одобряване, трасиране, координиране на границите, въвеждане във владение и регистрация на имотите в кадастъра.
(2) Изпълнението на дейностите по предходната алинея се осъществява въз основа на техническо задание, съобразено с конкретните услови от общинската поземлена комисия.
(3) В техническото задание за изработване на план за земеразделяне общинската Поземлена комисия указва:
1. в кои части от землището да се разположат общинските и държавните земи;
2. широчината на полските пътища и на прокарите;
3. на колко места в границите на плана за земеразделяне да се разположат имотите на собствениците;
4. какви от съществуващите благоустройствени мероприятия да се запазят и какви нови да се предвидят."
§ 13. се отменя.
§ 14. В , изречение първо думите "актуална" и "в две фази" се заличават.
§ 15. се изменя така:
"Чл. 23. (1) Изработването на план за земеразделяне включва:
1. отразяване на границите на земеделските земи, в които се изработва план за земеразделяне съгласно чл. 18г, ал. 1, т. 4;
2. проектиране местоположението на необходимите полски пътища и прокари. Предложения за устройство на територията въз основа на наличната информация за благоустройствени елементи, противоерозионни, мелиоративни и други природоохранителни мероприятия;
3. определяне и приемане на коефициент за намаляване размера на земеделските земи;
4. проектиране границите на имотите по решенията на общинската поземлена комисия по чл. 18ж, ал. 2 или чл. 19, ал. 2 при спазване на принципите на комасацията;
5. определяне ограниченията на собствеността посочване на основанията за тях.
(2) Земеразделянето в територии на хидромелиоративни системи, масиви с трайни насаждения, оризови полета и остъклени оранжерийни площи се извършва отделно.
(3) Местоположението на предоставените по чл. 18и имоти при възможност се запазва, ако са спазени изискванията по предходната алинея, по чл. 18е и принципите на комасацията. В тези случаи при необходимост се коригират само границите им."
§ 16. Създава се нов :
"Чл. 23а. Основните принципи на комасацията включват изискванията:
1. собственикът да получи равностойна по количество и качество земя по възможност в местностите, където са били преобладаващата част от имотите му;
2. имотите да се проектират във форма, удобна за обработка на земята, с осигурен транспортен достъп;
3. по-малките имоти да се проектират по възможност в близост до населените места."
§ 17. се изменя така:
"Чл. 24. Общинската поземлена комисия в процеса на изработване на плана за земеразделяне контролира изпълнението на техническото задание. За направените констатации и установените различия се постановяват протоколни решения, които изпълнителят отразява в плана."
§ 18. В се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
"(1) На основание на влезлия в сила план за земеразделяне общинската поземлена комисия постановява решение за възстановяване правото на собственост, в което описва размера и категорията на имота, неговото местоположение, граници, съседи, както и ограниченията на собствеността с посочване на основанията за тях."
2. В ал. 2 изречения второ и трето се заличават.
§ 19. Създава се нов :
"Чл. 27а. (1) Общинската поземлена комисия съставя списък, в който определя в кои землища има налична държавна и общинска земя, която ще се предоставя на собствениците за обезщетяване в случаите по чл. 18д, ал. 2 и чл. 19.
(2) Общинската поземлена комисия постановява решение за обезщетяване със земи от държавния и общинския поземлен фонд на съответната община. Решенията се съобщават на лицата по реда на ГПК.
(3) Когато съседното землище се намира в друга община, общинската поземлена комисия, пред която е подадено заявлението, служебно установява възможността за обезщетяване с държавна или общинска земя и за резултата уведомява заинтересуваните лица по реда на ГПК.
(4) Собствениците на земеделски земи, които не са били обезщетени по реда на предходните алинеи, се обезщетяват от държавния и общинския поземлен фонд в друго землище по ред, определен от министъра на земеделието."
§ 20. се изменя така:
"Чл. 28. (1) Възстановяването на правата на собствениците върху земеделските земи, които са били предоставени на гражданите за ползване на основание на актовете, посочени в § 4 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ, се извършва при условията и по реда, предвидени в правилника.
(2) За териториите, заети със земите по ал. 1, се изработва отделен план върху топографо-геодезическа и кадастрална основа в мащаб не по-дребен от 1:2000. Планът се одобрява с решение на общинската поземлена комисия и се обявява на подходящо място в кметството."
§ 21. В се правят следните изменения:
1. Създава се нова ал. 3:
"(3) Когато гражданите се обединяват в кооперации или дружества за съвместно обработване на земеделските земи, по тяхно писмено искане общата граница на имотите им за съвместна обработка се трасира, без да се трасират границите на отделните имоти, съществуващи в плана за земеразделяне."
2. Досегашната ал. 3 става ал. 4.
§ 22. В се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
"(1) Допуска се по технически причини разлика до 5 на сто в размера на подлежащата на възстановяване земя и действително получената с изключение на земята, възстановена по чл. 18б чрез кадастрален план на населеното място. За разликите общинската поземлена комисия приема таблица за определяне на стойностната компенсация между собствениците по цени, определени от Министерския съвет, съобразно пазарните цени за съответния район."
2. В ал. 2 думите "чл. 27 и 28" се заменят с "чл. 18ж, ал. 1 и чл. 27".
§ 23. В се изменя така:
"(3) Въвод във владение на земите на членове на кооперации или дружества за съвместно обработване на земеделските земи може да се извърши и общо в присъствието на упълномощен представител на кооперацията или дружеството."
§ 24. В , изречение първо думите "включени в плана за земеразделяне" се заменят с "на които ще се извърши въвод във владение".
§ 25. и се отменят.
§ 26. В се създава нова ал. 5:
"(5) Замяната на земеделски земи по § 10 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ се извършва по реда на ал. 2, 3 и 4."
§ 27. В накрая се добавя "съобразно пазарните цени за съответния район".
§ 28. В се правят следните изменения:
1. Алинея 2 се изменя така:
"(2) Решението по ал. 1 се съобщава на заинтересуваните по реда, предвиден в ГПК."
2. Алинея 3 се отменя.
§ 29. В се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите "при условията на чл. 19, ал. 1" се заличават.
2. В ал. 2 думите "по чл. 27" се заменят с "по чл. 18ж, ал. 1 или по чл. 27".
§ 30. се изменя така:
"Чл. 46. (1) Право на ползване по чл. 26 ЗСПЗЗ върху земи от държавния поземлен фонд се предоставя от Министерството на земеделието, а върху земи от общинския поземлен фонд - от общинските поземлени комисии, след определянето им от общинския съвет при условията на чл. 38.
(2) Право на собственост върху земите по ал. 1 може да се придобие безвъзмездно от лицата, обработвали ги повече от 10 години, с решение на общинския съвет. Право на собственост върху земя от държавния поземлен фонд се придобива безвъзмездно след предварително съгласие на Министерството на финансите. Общинският съвет в едномесечен срок от постановяване на решението е длъжен да уведоми Министерството на земеделието за разпореждането със земи от държавния поземлен фонд."
§ 31. Създава се нов :
"Чл. 47а. Възстановява се правото на собственост върху земеделските земи, отнети от Българската православна църква и другите религиозни общности, от кооперации и от други организации по тяхно искане, освен ако са законно застроени след отнемането им със сгради, които нямат земеделско предназначение или с тях са оземлени граждани. В тези случаи на съответните организации се предоставя равностоен имот от държавния или общинския поземлен фонд. При липса на такава земя обезщетяването на собствениците се извършва при условия и по ред, определени със закон."
§ 32. Създава се нова :
"Глава четвърта
Разпределяне на имуществото на трудовокооперативните земеделски стопанства и на другите организации, образувани въз основа на тях".
§ 33. се изменя така:
"Чл. 48. (1) Имуществото на трудовокооперативните земеделски стопанства и другите организации, образувани въз основа на тях, се състои от право на собственост и други вещни права върху дълготрайни и краткотрайни активи, права върху търговски марки, продукти от научна и развойна дейност, програмни продукти, патенти, лицензни, ноу-хау, ценни книжа, дялово участие в дружества и други права и задължения.
(2) На разпределяне в дялове подлежат всички активи по баланса към датата на разпределянето след приспадане на задълженията към държавата, банките и други юридически и физически лица.
(3) От имуществото по баланса се приспадат преди разпределянето:
1. паричните средства, получени от ТКЗС и другите организации, образувани въз основа на тях, за продадените земи в регулация и извън регулация и като обезщетение за отчуждени земи;
2. имуществото на държавата, отстъпено чрез машинно-тракторните станции (МТС), ДЗС и други държавни организации;
3. изградените с бюджетни средства обекти и съоръжения, които се водят по баланса, ако са предадени безвъзмездно.
(4) По решение на ликвидационния съвет от имуществото преди разпределянето в дялове може да се изключи стойността на недвижимите имоти, предназначени за обслужване на населеното място или на земеделските земи (пътища, мостове, културно-битови сгради и други). Те може да се прехвърлят или безвъзмездно на общините и държавата. При възмездно прехвърляне получената стойност се прибавя имуществото по ал. 2.
(5) След възстановяване правото на собственост върху имуществото, иззето от ТКЗС или от образуваните въз основа на тях организации или дадено на други организации, то се прибавя им имуществото по ал. 2. Имуществото, върху което правото на собственост е възстановено мед формиране на дяловете, се разпределя допълнително при условията и по реда на първоначалното разпределяне.
(6) Стойността на дяловото участие на ТКЗС, съответно на правоприемниците му, в случаите по чл. 28, ал. 3 ЗСПЗЗ е равна на актуализираната остатъчна стойност на имуществото при предаването му на ДЗС, МТС и другите организации.
(7) Правото на собственост върху селскостопанските машини и оборудване, предадени безвъзмездно на МТС и други организации, които са бракувани, се възстановява чрез предоставяне на собствениците на аналогични по вид и годността машини и оборудване. В тези случаи стойността на предадените на МТС селскостопански машини и оборудване се коригира съобразно действащите пазарни цени, като се взема предвид остатъчната им годност към момента на предаването.
(8) Дълготрайни активи на ТКЗС и другите организации, образувани въз основа на тях, може се продават само на търг по решение на ликвидационния съвет с изключение на онези, за които е предвиден специален ред. Търгът се провежда от ликвидационния съвет по реда, предвиден в чл. 43, ал. 2.
(9) В стойността на имуществото за разпределяне се отразява разликата в цената на продадените на търг обекти. Когато продажбата се извърши след разпределянето на имуществото, със четната разлика се променят дяловете на собствениците.
(10) Продажбата на племенни животни и стада се извършва след съгласуване с Министерството земеделието."
§ 34. се изменя така:
"Чл. 49. (1) Преди разпределянето на имуществото на дялове се извършва оценка на дълготрайните и краткотрайните активи, включително вземанията и задълженията.
(2) Оценката се предхожда от установяване фактическата наличност на активите в натура и стойност чрез инвентаризация, извършена по реда предвиден в Закона за счетоводството. Резултатите от инвентаризацията се осчетоводяват преди оценката. Данните от инвентаризационните описи служат за извършване на оценката.
(3) Оценката на имуществото, подлежащо на разпределение, се извършва по преценка на ликвидационния съвет от независима експертна комисия или фирма (дружество) със съответен предмет на дейност, която е получила разрешение от Министерството на земеделието съгласувано с Министерството на финансите.
(4) Експертните комисии се съставят най-малко от трима експерти с необходимото образование и квалификация за оценка на имуществото, от които поне един счетоводител, отговарящ на изискванията на Заповед № 146 на министъра на финансите от 23 март 1991 г. (ДВ, бр. 81 от 1991 г.). Като експерти не могат да участват лица, които имат право на дял от имуществото на ТКЗС. Съставът на експертната комисия се определя от ликвидационния съвет.
(5) Оценителните протоколи по преценка на ликвидационния съвет се представят за становище от експертен съвет, определен от министъра на земеделието съгласувано с министъра на финансите. Оценката се приема с решение на ликвидационния съвет и подлежи на последващ финансов контрол."
§ 35. Създават се нови членове 49а и 49б:
". (1) Оценката на различните видове имущество се извършва при спазване на следните правила:
1. дълготрайните активи се оценяват само когато са собствени, включително намиращите се в чужбина и дадените под наем (аренда) на юридически и физически лица;
2. оценката на дълготрайните материални активи се определя от техническото равнище и състояние, остатъчния срок за експлоатация и продажната цена или цената на придобиването към датата на оценката. Изборът на вида на цената се извършва от експертите. Стойността на дълготрайните материални активи от внос се определя по действащите към датата на оценката външнотърговски цени и пазарния курс на Българската народна банка (БНБ). За дълготрайните материални активи, чието производство е преустановено и не може да се използва продажна цена, оценката се извършва по аналог от местно производство, а ако няма такъв - от внос. Стойността на дълготрайните материални активи, определена с оценката, се записва като първоначална стойност на съответния дълготраен актив. Амортизацията, начислена до момента на оценката, се заличава. Оценката на отделните дълготрайни материални активи се извършва, както следва:
а) оценката на сгради, площадки, силажни ями, напоителни системи, закрити ел. мрежи, водопроводи и други се определя чрез измерване на изпълнените видове работи при изграждане на обектите. Вложените материали, труд и услуги се оценяват по действащите към датата на оценката пазарни цени, норми и разценки. Овехтяването на сградите се определя и се приспада според вида на конструкцията (паянтови, полумасивни, масивни), времето и начина на използва нето и действащите норми. Цената на обектите с административно, социално-битово и културно предназначение и други не може да бъде по-ниска от базисната, определена по реда, предвиден в наредбата за базисните пазарни цени на недвижими имоти (обн., ДВ, бр. 65 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 77 и 93 от 1991 г.), а за новоизградените - от пълната им строителна стойност;
б) машини, съоръжения, оборудване, транспортни средства и стопански инвентар се оценяват по действащите към датата на оценката покупни или продажни цени, като се отчитат техническото равнище и състояние и остатъчният срок за експлоатация;
в) застроени и незастроени земи, включени в строителните граници на населените места, и земи, намиращи се извън строителните граници на населените места, отчуждени за неземеделски нужди, се оценяват по реда, предвиден в Наредбата за базисните пазарни цени на недвижимите имоти;
г) новосъздадени и плододаващи трайни насаждения се оценяват по реда, предвиден в Наредбата за базисните пазарни цени на трайните насаждения (ДВ, бр. 65 от 1991 г.), които се считат за минимални. Продажните цени на трайните насаждения се определят след експертно установяване на разходите за създаване, както и на потенциалния добив, цените на продукцията и разходите за производство за остатъчния срок на годност към датата на оценката. Продажната цена не може да бъде по-ниска от минималната;
д) продуктивни, работни и млади животни за разплод се оценяват след експертно установяване на състоянието и потенциалната продуктивност (производителност на животните, срока на остатъчна годност и цените на реализация на продукцията, намалени със съответните разходи по пазарни цени към датата на оценката). Цената им не може да бъде по-ниска от пазарната цена на племенните животни за разплод, а за другите - от пазарната цена за килограм живо тегло за съответния район към датата на оценката;
е) незавършено производство в растениевъдството се оценява по фактическа себестойност. Състоянието и възможността за неговото използване се установяват с протокол от комисията по инвентаризацията. При настъпили изменения в цените на вложените материали, торове, препарати, горива и в нормите, тарифите и разценките за заплащане на труда и услугите фактическата себестойност се коригира;
ж) незавършени материални дълготрайни активи се оценяват отделно за строително-монтажните работи, като се отчитат тяхното фактическо състояние и цената на придобиването към датата на оценката. Доставените машини и съоръжения, включени в стойността на незавършени дълготрайни активи, се оценяват по действащите към датата на оценката покупни цени, като се вземат предвид фактическото им състояние, степента на годност и възможностите за тяхното използване;
з) дълготрайни активи, прикрепени към земеделските земи, които имат характер на подобрения (хидромелиоративни съоръжения, стационарни и полустационарни напоителни системи и други), се оценяват в зависимост от техническото им равнище и състояние, остатъчния срок за използване и цената, по която те могат да бъдат придобити към датата на оценката;
3. дълготрайните нематериални активи се оценяват, като се отчитат тяхното равнище и състояние и възможностите за използването им за бъдеща стопанска изгода. На нова оценка подлежат само дълготрайните нематериални активи, които към датата на оценката се водят стойностно в баланса;
4. дълготрайните финансови активи (дялово участие в капитала на дружества в левове и във валута, акции и облигации) се оценяват по пазарния курс на валутата към датата на оценката, а акциите и облигациите - по номинална стойност или продажна цена;
5. краткотрайните активи се оценяват съгласно принципите и цените, възприети за дълготрайните активи, като се спазват и следните изисквания:
а) материалните запаси се оценяват според фактическото им състояние, степен на годност, възможности за използване и цената на придобиването или продажната цена към датата на оценката. Изборът на вида на цената се извърши от експертите съобразно конкретната обстановка за различните видове материални запаси;
б) наличните към датата на оценката парични средства и вземания в чуждестранна валута се оценяват по пазарен курс на БНБ, ако тази стойност е по-ниска от стойността, по която се отчитат до момента на оценката;
в) задълженията в чуждестранна валута се оценяват по пазарен курс на БНБ, когато тази стойност е по-висока от стойността, по която се отчитат до момента на оценката;
6. безвъзмездно придобитите активи се оценяват по продажни цени или по цени на придобиването към датата на оценката по преценка на експертите.
(2) При продажба на търг началната цена на обекта се определя от независимите експерти, като се вземат предвид имуществената стойност, размерът на печалбата и възвръщаемостта на вложените парични средства за закупуване на обекта и се спазват следните правила:
1. отделни стопански обекти (лозе, овощна градина, животновъдна ферма, угоителен комплекс, мелница, мандра, водоем, язовир и други подобни, с които може да се осъществява и обособена стопанска дейност) и животни се оценяват, като задължително се взема предвид и тяхната потенциална доходност. Потенциалната доходност се определя от:
а) техническото равнище, състоянието на обекта, възможните приходи от реализацията на продукцията, разходите за дейността, финансовите и извънредните разходи, дължимите данъци и данъчни плащания и размера на печалбата;
б) стойността на продукцията, определена по пазарните цени, действащи в момента на оценката;
в) необходимите материални разходи, определени в натура според средния им размер за предходните три години и оценени по пазарни цени към датата на оценката. Разходите на труд, финансовите разходи и извънредните разходи се установяват по размер според действащите към датата на оценката норми, разценки, тарифи и други;
2. данъчните плащания и отчисленията от печалбата се определят според действащите тарифи към датата на оценката;
3. размерът на печалбата се определя на основата на извършените разчети за приходите и разходите.
Чл. 49б
(2) Резултатите от оценката не се посочват отчета за приходите и разходите и не формират финансов резултат с изключение на резултатите от оценката, произтичащи от стопанската дейност за текущата година и отрицателните разлики от ценни книжа и от промяна на валутни курсове.
(3) Коригираната след оценката стойност на собствения капитал, намалена със стойността на привлечените средства, служи за формиране на дяловете."
§ 36. се изменя така:
"Чл. 50. Размерът на дяловете от имуществото на ТКЗС и на другите организации, образувани въз основа на тях, се определя от приноса на лицата при придобиването му - внесена земя, трудов стаж и неизплатени инвентарни вноски, при равно съотношение на приноса от внесената земя и трудовия стаж, след приспадане на неизплатените инвентарни вноски."
§ 37. Създават се нови членове 50а, 50б и 50в:
". Размерът на земеделската земя, включена в ТКЗС или ДЗС, се установява от общинската поземлена комисия по собственици. Площта на земеделската земя се приравнява в условни декари чрез бонитетната оценка. Условните декари се умножават по броя на годините й: включването на земите в ТКЗС или ДЗС до прекратяването на организациите по § 12 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ. Полученият показател е базата за участие при разпределяне на частта от имуществото, полагащо се за земята. До решенията на общинската поземлена комисия по чл. 18ж разчетите се извършват с предварителни данни.
Чл. 50б
(2) Трудовото участие не се взема предвид, ако е по-малко от пет години, когато лицето не е внесло земя и инвентар. Работници и служители, които не са внесли земя и инвентар, но са работили не по-малко от 5 години в повече oт едно ТКЗС или н други образувани въз основа на тях организации, имат право на дял oт съответното пропорционално на отработеното време.
Чл. 50в
(2) При липса на писмени доказателства задължителната инвентарна вноска се определя, като се умножи размерът на земята с определения за всяко селище норматив в левове на декар. Действащият при кооперирането норматив за инвентарна вноска в левове на декар се определя с установителен протокол които се утвърждава от ликвидационния съвет. При липса на писмени доказателства за допълнителна инвентарна вноска претенциите на лицата се установяват по общия исков ред.
(3) Стойността на инвентарната вноска се преизчислява по цени към датата на оценката, а когато няма данни за внесените инвентарни предмети, общата й стойност се увеличава с индекс на инфлация, установен от Националния статистически институт, за времето от внасяне на инвентара до момента на новата оценка. Актуализираната стойност на неизплатените инвентарни вноски се приспада от имуществото и се възстановява като дял на правоимащите, без да се използва като база за участие при разпределяне на имуществото."
§ 38. се изменя така:
"Чл. 51. (1) Право на дял от имуществото имат лицата, които:
1. са внесли земя и инвентар и имат трудово участие;
2. са внесли земя и инвентар, но нямат трудово участие;
3. предоставили са земя за ползване на ТКЗС;
4. имат трудово участие над пет години, без да са внесли земя и инвентар. Броят на годините се установява чрез определения задължителен минимум трудодни или човекодни.
(2) Нямат право на дял от имуществото:
1. лицата, които не са внесли земя и инвентар и са работили по-малко от пет години в ТКЗС и аграрно-промишлените комплекси (АПК);
2. специалисти и работници в промишлените, страничните и другите неземеделски дейности на ТКЗС, работили по трудов договор, без да са имали членствени правоотношения;
3. лицата, работили по граждански договор;
4. лицата, получавали трудово възнаграждение от ТКЗС и АПК за времето, през което са изпълнявали обществено-политическа дейност.
(3) Работници и служители, работили в АПК и поделенията им, имат право на дялове за трудово участие от ТКЗС:
1. с което работникът или служителят е в членствени правоотношения към момента на разпределяне на имуществото в дялове;
2. в което работникът или служителят се е пенсионирал, преди да получи дял за трудово участие;
3. където е било седалището на АПК (поделения му), когато трудовоправните отношения са били прекратени преди или по време на ликвидирането на АПК.
(4) Членовете на обединените трудовокооперативни земеделски стопанства имат право на дялове за трудово участие по реда на ал. 3.
(5) Право на дялове за трудово участие имат и наследниците на кооператорите за трудовото участие на наследодателите.
(6) Отработеното време в ДЗС, образувано на държавна земя, и в МТС не се признава при формиране на дялове за трудово участие, освен когато отработеното време в МТС е от механизаторите и е в резултат на извършени реорганизации на ТКЗС и АПК."
§ 39. се изменя така:
"Чл. 52. (1) Делът на всеки собственик се формира като част от общата стойност на имуществото без оглед на неговото натурално и веществено съдържание. Частта oт имуществото, която получава всяко лице, се изразява в определен брой дялове чрез предварително определяне стойността на един дял. Сумата от стойностите на притежаваните дялове от всяко лице представлява неговият дял.
(2) Лицата, посочени в чл. 27, ал. 1 ЗСПЗЗ, имат право да получат своя дял до заличаването. Връщането се извършва в натура и в пари.
(3) Като равностойност на своя дял всяко лице може да получи в собственост или в съсобственост машини и инвентар, животни, торове, семена, трайни насаждения, мелиоративни и други съоръжения, трайно закрепени към възстановената му земя, материали м други.
(4) Когато върху възстановената земя има трайни насаждения, стационарни и полустационарни напоителни системи и други подобрения, собственост на ТКЗС, тяхната стойност се заплаща от собствениците на земята или се приспада от полагащите им се дялове. Оценката на дяловете и на подобренията се извършва по една и съща методика."
§ 40. Членове 53 и 54 се изменят така:
". (1) Имуществото на междукооперативните предприятия - птицекомбинати, свинекомплекси, телеугоителни стопанства и други, създадени с дялови вноски на ТКЗС, се разпределя по споразумение между страните след издължаване на задълженията към държавата, банките, юридическите и физическите лица. Дяловото участие на отделните ТКЗС или техните правоприемници се формира от преоценения по пазарни цени размер на дяловите вноски и половината от прираста на имуществото на междукооперативното предприятие. Останалата част от имуществото се разпределя на базата на трудов стаж по реда на чл. 50б.
(2) В случаите, когато междукооперативното предприятие е с държавно участие, делът на държавата и съответната част от прираста на имуществото се приспада предварително, като остатъкът се разпределя по реда на предходната алинея.
(3) Министърът на земеделието съгласувано с министъра на финансите определя експертите за установяване размера на държавното участие.
Чл. 54
§ 41. Създава се нов :
"Чл. 54а. (1) Имуществото на селскостопанските организации, образувани чрез обединяване на ТКЗС и ДЗС, се разпределя между участниците след коригиране на стойността му по пазарни цени към датата на разпределянето.
(2) Имуществото на бившето ДЗС, съответно на държавата, към датата на сливането се приспада, като стойността му се коригира по пазарни цени към датата на разпределянето.
(3) Имуществото, създадено през периода на съвместното функциониране на ТКЗС и ДЗС, се разпределя в равно съотношение за приноса на земята и трудовия стаж.
(4) Частта от имуществото за използваната земя се разпределя между ТКЗС и държавата Според количеството, качеството и годините на използването на земята. Частта от имуществото за използваната държавна земя не подлежи на разпределяне в дялове между лицата по чл. 27, ал. 1 ЗСПЗЗ."
§ 42. се изменя така:
"Чл. 55. (1) Разпределението на имуществото в дялове се приема с решение на ликвидационния съвет, което подлежи на последващ финансов контрол, до заличаване на организацията.
(2) Когато се определя дял от имуществото за починал собственик, решението се издава общо за всички наследници."
§ 43. се отменя.
§ 44. Глава четвърта става и заглавието и се изменя така: "Органи по поземлената собственост".
§ 45. се изменя така:
"Чл. 57. Органи по поземлената собственост са Министерството на земеделието и общинските поземлени комисии."
§ 46. се отменя.
§ 47. се изменя така:
"Чл. 59. Министерството на земеделието:
1. координира дейността по изпълнението на ЗСПЗЗ и на правилника за прилагането му;
2. ръководи работата на общинските поземлени комисии;
3. дава заключение при отчуждаване на земеделски земи за важни държавни и общински нужди;
4. осъществява методическо ръководство на ликвидационните съвети на организациите по § 12 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ;
5. определя размерите на подлежащите на възстановяване земи, предоставени на научни, научнопроизводствени и учебни заведения, на местата за лишаване от свобода, на семепроизводствени и племенни стопанства, на горски разсадници и на ловни стопанства;
6. определя качеството на земеделската земя по региони, която е основа за изчисляване на най-ниския размер на арендната такса, наемната цена и други на предоставяните земеделски земи от държавния и общинския поземлен фонд;
7. определя земите от държавния поземлен фонд, които ще се предоставят за оземляване;
8. предоставя право на ползване по чл. 26 ЗСПЗЗ върху земи от държавния поземлен фонд;
9. определя реда и условията за приспадане на земите, върху които се придобива право на собственост по § 4а и § 4б от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ от подлежащите на възстановяване земи;
10. утвърждава методически указания в рамките на компетентността си;
11. утвърждава списък на лицата, които ще имат право да осъществяват дейността по земеразделянето;
12. осъществява и други възложени му функции."
§ 48. се изменя така:
"Чл. 60. (1) Поземлени комисии се образуват при общинските съвети.
(2) В населените места в състава на общината по предложение на общинския съвет могат да се образуват поземлени комисии, които имат същата компетентност.
(3) Членовете на поземлените комисии се назначават и уволняват от министъра на земеделието.
(4) Поземлените комисии се съставят от председател, секретар и нечетен брой членове. Председателят и секретарят на комисията и определените от Министерството на земеделието нейни членове задължително се назначават на щат. На останалите членове на комисията се заплаща съгласно действащите нормативни актове.
(5) В комисиите задължително се включват: юрист, агроном, инженер-геодезист или инженер-земеустроител, представител на ликвидационния съвет и на частните земеделски стопани."
§ 49. В се изменя така:
"(2) Ликвидационните съвети и юридическите лица по чл. 15, ал. 3 ЗСПЗЗ са длъжни да предоставят на държавните органи, общинските съвети и общинските поземлени комисии необходимата им информация и копия от намиращата се при тях документация в 10-дневен срок от поискването. Предоставянето на информацията е безвъзмездно с изключение на действителните разходи, направени за създаване на копия от документацията."
§ 50. Глава пета "Финансиране" става .
§ 51. се изменя така:
"Чл. 63. Органите по поземлената собственост са на бюджетна издръжка."
§ 52. В се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
"(1) На Министерството на земеделието ежегодно се утвърждава бюджетна сметка за числеността и разходите за издръжка, в т. ч. за несписъчния състав и за дейността му, предвидена в закона."
2. В ал. 2, изречение второ думата "народни" се заличава и накрая се добавя "по предложение на Министерството на земеделието".
§ 53. се изменя така:
"Чл. 65. (1) Всички приходи от прилагането на закона постъпват в централния републикански бюджет с изключение на приходите по § 4а и § 4б от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ.
(2) Средствата по § 4а и § 4б от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ се набират изразходват по депозитна извънбюджетна сметки при общинския съвет и се използват само за разплащане между бившите собственици и ползватели."
§ 54. се изменя така:
"Чл. 66. След приключване на дейността по влагането на § 4а и § 4б от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ остатъците депозираните суми се внасят в централния републикански бюджет."
§ 55. Заглавието "Допълнителна разпоредба" заменя с "Допълнителни разпоредби".
§ 56. В от допълнителните разпоредби се правят следните изменения:
1. Точка 2 се изменя така:
"2. в равнинни райони - до 8 дка или общо за домакинството до 10 дка, когато то се състои от повече от един член;"
2. Точка 3 се заличава.
§ 57. В допълнителните разпоредби се създават нови параграфи 1а, 1б и 1в:
"§ 1а
§ 1б
(2) Отстоянието на земеделските земи до крайбрежната морска ивица е най-късото разстояние, измерено по въздушната линия от бреговата линия на Черно море, увеличена с широчината на съществуващите плажни ивици до външната граница на зоната за земеделско ползване.
§ 1в
§ 58. и от преходните и заключителните разпоредби се отменят.
§ 59. от преходните и заключителните разпоредби се изменя така:
"§ 5. (1) Гражданите, на които е било предоставено право на ползване на основание на нормативните актове, посочени в § 4 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ, в срок от 3 месеца от влизане в сила на Закона за изменение и допълнение на ЗСПЗЗ (ДВ, бр. 28 от 1992 г.) подават молба в техническата служба на общините по местоположението на имота, в която се посочват:
1. местоположението, площта и съседите на имота;
2. описание на имота съгласно § 4б, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ;
3. застроена площ с етажност на сградата, изградена в имота.
(2) Към молбата се прилага документ, удостоверяващ предоставеното право на ползването, и декларация, че посоченият имот е единствено жилище или единствена земеделска земя на семейството, включващо съпрузите и ненавършилите пълнолетие техни деца. За неверни данни в декларацията лицата носят наказателна отговорност по чл. 313 от Наказателния кодекс.
(3) В двумесечен срок от постъпване на молбата общината определя:
1. оценката на имота съобразно изискванията на § 4а, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ.
2. размера на таксата в случаите на § 4а, ал. 2 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ;
3. вида на имота - лозе, овощна градина, или дали имотът е засят с етеричномаслени култури;
4. отстоянията до градовете с население над 300 хил. жители или до крайбрежната морска ивица.
(4) Въз основа на оценителния протокол до 31 декември 1992 г. гражданите, на които е предоставено право на ползване върху земите на основание на нормативните актове, посочени в § 4 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ, заплащат цената на земята по депозитна извънбюджетна сметка на съответната община.
(5) За придобитото право на собственост лицата се снабдяват с нотариален акт.
(6) Предоставеното право на ползване се прекратява считано от датата, посочена в § 4а, ал. 1 и § 4б, ал. 2 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ.
(7) В случаите, когато ползвателят на земята не заплати цената й в предвидения срок, собственикът на земята подава молба в едномесечен срок до техническата служба на общината за оценка на сградата и подобренията в имота. Към молбата се прилага решението на общинската поземлена комисия за възстановяване правото на собственост.
(8) Въз основа на оценителния протокол до 30 юни 1993 г. собственикът земята внася дължимата сума по депозитна извънбюджетна сметка на съответната община.
(9) Когато стойността на земята и сградата не бъдат заплатени, ползвателят, построил сградата, придобива право на собственост само върху нея отделно от мястото, след като заплати таксата в случаите на § 4а, ал. 2 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ."
§ 60. В преходните и заключителните разпоредби се създават нови параграфи 5а и 5б:
"§ 5а
(2) В случаите, когато собствеността върху имота се възстановява на наследници на починал собственик, сумите по депозитната сметка се изплащат общо на всички наследници.
(3) В случаите на § 4а, ал. 5 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ ползвателят заплаща цената на земята в шестмесечен срок от определяне на цените или внасяне в държавния или общинския поземлен фонд равностойна по количество и качество собствена земя. За придобитото право на собственост между общината и гражданина се сключва договор.
(4) В случаите, когато земите, върху които ползвателят има право да придобие собственост, и неговата собствена земя се намират на територията на различни общини, равностойната по количество и качество собствена земя се внася в държавния поземлен фонд.
§ 5б
§ 61. от преходните и заключителните разпоредби се изменя така:
"§ 6. (1) Не подлежат на облагане с данък върху общия доход физическите лица, които са реализирали доход от произведена растителна и животинска продукция, за срок от пет години от въвеждането им във владение.
(2) От данък върху общия доход за приходите от производство на растителна и животинска продукция се освобождават за срок от осем години младите семейства, когато към момента на въвода във владение съпрузите не са навършили 35-годишна възраст за съпруга и 30-годишна възраст за съпругата и не са изминали 10 години от сключване на брака."
§ 62. Създава се нов :
"§ 6а. (1) Ликвидационният съвет на организацията, прекратена по силата на § 12 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ:
1. вписва прекратяването и обявяването на ликвидация в съответния регистър на окръжния съд. От деня на обнародване в "Държавен вестник" на решението за вписване към наименованието на организацията се добавя "в ликвидация";
2. организира, ръководи и управлява дейността на организацията до нейното заличаване, като има правата и задълженията на управителния съвет, а председателят на ликвидационния съвет има правата и задълженията на ръководител на организацията;
3. определя дяловете съгласно чл. 27, ал. 1 ЗСПЗЗ;
4. довършва текущите работи на организацията;
5. събира вземанията и изпълнява задълженията й;
6. може да прекрати договорите, сключени от организацията до момента на обявяването й в ликвидация, като заплати обезщетение за вреди;
7. поканва кредиторите да предявят вземанията си. Поканата се отправя писмено до известните кредитори и се обнародва;
8. прекратява трудовите правоотношения с работниците и служителите при условията на пълна ликвидация, но не по-късно от заличаването на организацията;
9. извършва действията, предвидени в глава седемнадесета "Ликвидация" от Търговския закон, доколкото друго не е предвидено в този правилник;
10. дава отчет пред областния управител и вписва заповедта му за заличаване на организацията в съответния регистър на окръжния съд.
(2) От назначаването на ликвидационните съвети областните управители прекратяват по реда на чл. 328, ал. 1, т. 1 от Кодекса на труда трудовите правоотношения с ръководителите и техните заместници на организациите по § 12 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ."
§ 63. Навсякъде в текста думите "Националния поземлен съвет", "общинският народен съвет", "общинския народен съвет", "общинските народни съвети", "министъра на земеделието и хранителната промишленост" и "министърът на земеделието и хранителната промишленост" се менят съответно с "министъра на земеделието", "общинският съвет", "общинския съвет", "общинските съвети" и "министърът на земеделието"
§ 64. (1) Заявленията, подадени до влизане в сила с това постановление, могат да бъдат изменяни допълвани на основание Закона за изменение и допълнение на ЗСПЗЗ (ДВ, бр. 28 от 1992 г.) от заявителя с допълнително искане в срока по чл. 11 ЗСПЗЗ
(2) Когато, за да упражни правата си по Закона за изменение и допълнение на ЗСПЗЗ (ДВ, бр. 28 т 1992 г.), заявителят трябва да подаде ново заявление до друга общинска поземлена комисия, той в срока по чл. 11 ЗСПЗЗ:
1. подава новото заявление до компетентната общинска поземлена комисия;
2. оттегля изрично заявлението си от първата общинска поземлена комисия.
§ 65. Влезлите в сила решения по отменения чл. 1, ал. 1 от Правилника за прилагане на ЗСПЗЗ (ППЗСПЗЗ) до влизане в сила на това постановление се счита за решение по чл. 18ж, ал. 2, ако на заявителя не бъде възстановено правото на собственост върху имоти в съществуващи или възстановими стари реални граници.
§ 66. Фонд "Земя" по чл. 61 ЗСПЗЗ се прехвърля към Министерството на земеделието.
§ 67. Правата на ползвателите, придобити на основание отменения § 2 от преходните и заключилите разпоредби на ППЗСПЗЗ , се уреждат по сегашния ред.
§ 68. (Доп. - ДВ, бр. 28 от 1997 г.) Организациите, които са прекратени по силата на § 12 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ , до тяхното заличаване не подлежат на облагане с данък върху печалбата, реализирана от производството на растителна и животинска продукция. След заличаването на прекратените организации по § 12 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ техните задължения спрямо държавния и общинския бюджет се отписват.
§ 69. Извършените до влизане в сила на това постановление оценки на имуществото на ТКЗС и организациите, образувани въз основа на тях, се приемат с решение на ликвидационния съвет съгласно чл. 49, ал. 5 ППЗСПЗЗ.
§ 70. Издръжката на ликвидационните съвети до заличаване на организациите по § 12 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ е за сметка на прекратените организации.
§ 71. (Изм. - ДВ, бр. 72 от 1993 г.) На основание чл. 161 от Кодекса на труда на лицата , включени в ликвидационните съвети и организациите по § 12 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ , следва да се разрешава неплатен служебен отпуск след представяне на заповедта за назначение.
§ 72. Ликвидационните съвети встъпват в правата прекратените по силата на § 12 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПЗЗ организации по висящи дела.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив