Обн. ДВ. бр.9 от 29 Януари 2008г.
(2) За главен секретар се назначава лице, което е български гражданин, има завършено висше юридическо образование с образователно-квалификационна степен магистър, с не по-малко от 8 години юридически стаж, не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо че е реабилитирано, и притежава необходимите нравствени и професионални качества.
(3) Докато упражнява длъжността си, главният секретар не може да членува в политическа партия или коалиция, организация с политически цели, както и да извършва политическа дейност.
1. организира и ръководи цялостната дейност на администрацията на ВАС;
2. осигурява организационната връзка между административния ръководител, неговия заместник, съдиите и администрацията на съда;
3. организира разпределението на дейностите между отделните звена на администрацията и изпълнението на задълженията на съдебните служители;
4. въвежда програмни решения по дългосрочното планиране, бюджетната политика, финансите, автоматизацията, снабдяването с оборудване и връзките с обществеността;
5. създава условия за нормална и ефективна работа на съдебните служители;
6. организира провеждането на конкурси за назначаване на съдебните служители и участва в комисиите по провеждането на конкурсите в случаите, предвидени в този правилник;
7. организира обучението на съдебните служители и повишаването на тяхната квалификация;
8. следи за спазването на трудовата дисциплина и уплътняването на работното време;
9. съгласува времето за ползване на отпуските от съдебните служители и тяхното персонално заместване от друг служител;
10. организира атестирането на съдебните служители по реда, предвиден в този правилник, и предлага промяна в ранговете и трудовото им възнаграждение;
11. предлага служителите за стимулиране или за налагане на дисциплинарни наказания;
12. ръководи работата по изготвянето на проекта за бюджет на съда и го представя за одобрение на председателя;
13. контролира събирането на таксите от администрацията на съда;
14. планира и контролира дейността по изграждането, поддържането и ремонта на съдебната сграда и на другите сгради, стопанисвани от съда;
15. организира процесуалното представителство по дела, по които ВАС е страна;
16. изпълнява и други задължения, възложени му от председателя.
(2) При отсъствие главният секретар се замества от административния секретар.
(2) Съдебните служители могат да оспорят пред председателя на съда разпорежданията на главния секретар, които ги засягат във връзка с изпълнение на служебните им задължения. Решението на председателя е окончателно.
(2) Главният секретар получава основно месечно възнаграждение в размер 80 на сто от основното възнаграждение на съдия във ВАС.
(2) Кабинетът на председателя се състои от началник на кабинета, административно звено "Пресслужба и връзки с обществеността" и административно звено "Протокол и международна дейност".
1. организира и координира работната програма на председателя;
2. осигурява оперативна връзка и взаимодействие с държавните органи и институции;
3. подготвя и организира информационната стратегия на съда;
4. поддържа архив на медийните изяви на председателя;
5. организира международните контакти и сътрудничество, както и протоколната дейност на председателя;
6. осъществява непосредствената оперативна работа по подготовката на материалите за участие на председателя на съда в национални и международни срещи и форуми;
7. организира кореспонденцията на председателя;
8. организира и контролира работата на техническите сътрудници от кабинета на председателя;
9. изпълнява и други задължения, възложени му от председателя.
1. подготвя и осигурява информационната политика на съда;
2. информира средствата за масово осведомяване за образуването и решаването на дела с висока степен на значимост предвид повишен обществен интерес;
3. организира въвеждането на информацията за посочените случаи в интернет страницата на ВАС;
4. подготвя, организира и ръководи пресконференции, интервюта и брифинги с участието на ръководството на ВАС;
5. организира и провежда информационни кампании за дейността на ВАС;
6. съгласува и подготвя изявите на председателя на ВАС или неговите заместници при осъществяването на различните форми на връзки с обществеността;
7. анализира ефективността на медийното представяне на ВАС;
8. поддържа архив за медийните изяви на представителите на ВАС;
9. анализира публикациите в медиите и оценката на общественото мнение за дейността на ВАС и информира ежедневно председателя и неговите заместници;
10. осигурява координацията с пресслужбите на другите органи на съдебната власт в Република България, както и с тези от Европейската общност;
11. изпълнява и други задачи, възложени от председателя на ВАС.
(2) За служител в административно звено "Връзки с обществеността" се назначава лице, което е български гражданин, има завършено висше образование по специалностите "Право" или "Журналистика", с образователно-квалификационна степен "бакалавър" и не по-малко от 5 години трудов стаж и професионален опит, което не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо дали е реабилитирано, и притежава необходимите професионални и нравствени качества.
1. осигурява и координира организационно връзките на ВАС с международните институции, с представителството на Европейската комисия в България, с чуждестранни съдилища и неправителствени организации;
2. осъществява наблюдение и изготвя отчети за международните връзки на ВАС;
3. участва в работни групи и комисии в изпълнение на европейски програми и проекти, по които ВАС е страна;
4. координира техническата помощ от европейските и международните институции, директно насочени към ВАС;
5. анализира ефективността на международните проекти, по които ВАС е страна или бенефициент;
6. осъществява взаимодействие с другите структури на съдебната система и на държавната администрация, неправителствените организации и международните институции по въпроси, свързани с правната интеграция;
7. изготвя проекти на програми и организира пребиваването на чуждестранни делегации и гости;
8. организира мероприятия и форуми с международно участие;
9. изготвя проекти на заповеди за задграничните командировки и организира издаването и оформянето на паспорти и визи за участници от ВАС;
10. поддържа актуална информация, необходима за осъществяване на международните контакти;
11. осигурява преводите при провеждане на мероприятия, международни срещи и форуми с участието на представители на ВАС.
(2) За служител на административно звено "Международна дейност и протокол" се назначава лице, което е български гражданин, има завършено висше образование по специалностите "Право" или "Международни отношения" с образователно- квалификационна степен "магистър", с придобита правоспособност като юрист, с не по-малко от 5 години стаж и професионален опит, което не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо дали е реабилитирано, и притежава необходимите професионални и нравствени качества.
(2) Съдебните помощници са съдебни служители с юридическо образование, които подпомагат съдиите в тяхната работа.
(3) За съдебен помощник се назначава лице, което отговаря на изискванията по чл. 162 ЗСВ и е издържало конкурс за съдебен служител.
(4) Председателят на ВАС, подпомаган от своите заместници, разпределя съдебните помощници по колегии и отделения.
1. извършва проверка по редовността и допустимостта на жалбите, протестите и молбите за отмяна, като подпомага образуването на делата, следи за спазване на законоустановените срокове, на законовите изисквания относно съдържанието и основанието им, на изискванията за легитимация на страните;
2. изготвя проекти на съдебни актове;
3. подпомага разпределението на входящите преписки и на административните дела между двете колегии;
4. проучва правната доктрина по конкретните въпроси на административното право и процес;
5. проучва, анализира и обобщава практиката на ВАС по различни въпроси на административното право и процес;
6. изготвя проекти на отговори по постъпили в съда писма и сигнали, за които се изискват специални правни знания;
7. подпомага съответния административен ръководител при водене на международната кореспонденция;
8. дава мнения по дела, изготвя доклади и становища по правни въпроси;
9. изучава европейското и чуждестранното законодателство и съдебната практика на съда в Люксембург; изготвя запитвания и искания за преюдициални становища по прилагане на европейската съдебна практика по административни дела; извършва при необходимост сравнително-правен анализ по въпросите на българското и европейското административно право;
10. подпомага заместниците на председателя и главния секретар при подготовката и изготвянето на проектни предложения по програми на Европейския съюз, предвидени за укрепване на съдебната власт в Република България;
11. изпълнява и други задачи, възложени от председателя на съда, неговите заместници, председателите на отделения и съдиите.
(2) Във връзка със служебната си дейност съдебните помощници нямат право да дават правни съвети и мнения на страните, на процесуалните им представители или на трети лица.
(3) При изпълнение на служебните си задължения в съда и в обществения живот съдебните помощници трябва да имат поведение, съобразено с професионалната етика, като не допускат уронване престижа на съдебната власт.
(4) Съдебните помощници задължително се застраховат срещу злополука за сметка на бюджета на съдебната власт.
1. е български гражданин;
2. има завършено висше юридическо образование;
3. е преминало изискуемия се стаж и е придобило юридическа правоспособност;
4. не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо дали е реабилитирано;
5. притежава необходимите нравствени и професионални качества.
(2) Общата администрация е организирана в следните административни звена:
1. "Счетоводство и финансова дейност";
2. "Човешки ресурси";
3. "Информационни системи, комуникации и съдебна статистика";
4. "Управление и стопанисване на съдебното имущество, възложено на ВАС";
5. "Защита на класифицираната информация".
(2) Специализираната администрация е организирана в следните административни звена:
1. "Регистратура";
2. "Регистратура за класифицирана информация";
3. "Съдебни секретар-протоколисти";
4. "Съдебно деловодство";
5. "Връчване на призовки и съдебни книжа";
6. "Архив".
(2) Видът на административните звена се определя от председателя съобразно непосредствените нужди и специфичните функции в структурата на съдебната администрация.
(3) Административните звена на специализираната администрация са служби.
(2) За директор на дирекция се назначава лице, което е български гражданин, има завършено висше образование, не по-малко от 8 години трудов стаж, което да не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо дали е реабилитирано, и притежава необходимите професионални и нравствени качества.
(3) Директорът на дирекция организира и контролира изпълнението на възложените функции и своевременно докладва за резултатите от тяхното осъществяване.
(4) Директорът на дирекция своевременно информира главния секретар за възникнали проблеми при изпълнение на възложените функции.
(5) Директорът на дирекция:
1. създава условия за законосъобразна, бърза и ефективна работа на служителите в дирекцията;
2. разпределя задачите по отдели и сектори по естество и специфика;
3. предлага на главния секретар мерки за подобряване на организацията и качеството на работа на дирекцията;
4. предприема мерки за подобряване на професионалната квалификация на съдебните служители в дирекцията;
5. предлага статистически обосновано създаването или съкращаването на структурни звена, както и разкриването и закриването на щатни бройки в дирекцията;
6. утвърждава и подписва всички документи, изходящи от дирекцията;
7. изготвя необходимите справки за дейността на дирекцията и ги представя на главния секретар;
8. дава мнение по проекти на индивидуални длъжностни характеристики на съдебните служители в дирекцията;
9. предлага за стимулиране или налагане на дисциплинарни наказания на служителите от дирекцията;
10. участва в комисии по назначаване, атестиране, повишаване в ранг и длъжност или налагане на наказание на служителите;
11. изработва, след съгласуване със служителите, график за ползването на отпуските на съдебните служители в дирекцията;
12. извършва и други дейности, възложени от главния секретар.
(2) За началник на отдел се назначава лице, което е български гражданин, има завършено висше образование, с не по-малко от 8 години общ трудов стаж по специалността, което да не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо дали е реабилитирано, и притежава необходимите професионални и нравствени качества.
(3) Началникът на отдел:
1. организира, координира и контролира работата на служителите в отдела;
2. разяснява и подпомага изпълнението на задачите, възложени на отдела;
3. осигурява връчването срещу подпис на индивидуалните длъжностни характеристики на служителите от отдела;
4. предлага за атестиране, повишаване в ранг, поощрение и налагане на дисциплинарно наказание на служители в отдела;
5. разпределя задачите между служителите в отдела, определя сроковете за тяхното изпълнение и съгласува изготвените проекти на документи и материали;
6. съгласува ползването на отпуските на служителите от отдела;
7. изготвя необходимите справки за дейността на отдела и ги представя на прекия си ръководител;
8. извършва и други дейности, възложени от прекия ръководител.
(2) За ръководител на сектор се назначава лице, което е български гражданин, има завършено висше или средно образование, с не по-малко от 8 години трудов стаж по специалността, което да не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо дали е реабилитирано, и притежава необходимите професионални и нравствени качества.
(3) Ръководителят на сектор:
1. подпомага началника на отдела в изпълнението на задачите в съответната област;
2. организира и отговаря за качеството на работа на служителите от сектора;
3. разпределя задачите между служителите от сектора и контролира тяхното изпълнение;
4. изготвя необходимите справки за дейността на сектора и ги представя на прекия си ръководител;
5. извършва и други дейности, възложени от прекия ръководител.
(2) За ръководител на служба се назначава лице, което е български гражданин, има завършено висше или средно образование, с не по-малко от 8 години трудов стаж в съдебната система, което да не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо дали е реабилитирано, и притежава необходимите професионални и нравствени качества.
(3) Ръководителят на служба:
1. организира работата в службата, следи за отчетността и отговаря за изпълнението на задачите, възложени от административното ръководство на ВАС;
2. координира връзките на службата с другите служби в администрацията и с външни институции;
3. подпомага служителите при изпълнение на задълженията им;
4. дава становище за оценка при атестирането на съдебните служители;
5. съдейства за повишаване на квалификацията, въвежда в работата и обучава съдебните служители.
1. осъществява цялостната финансово-счетоводна дейност на съда в съответствие със Закона за счетоводството;
2. обработва и съхранява счетоводната документация и информация за дейността на съда;
3. прилага, приключва и отчита бюджетните сметки на съда;
4. изготвя месечните и годишните финансово-счетоводни отчети и баланси;
5. съставя проект за годишния бюджет на съда;
6. осигурява дейностите по набиране и разходване на парични средства, включително изплащане на възнагражденията на съдиите, съдебните служители и съдебните помощници;
7. организира и отговаря за разходването на материални ресурси, осчетоводяването на документи и воденето на ведомости;
8. участва в изготвянето на поименните списъци и разчетите за финансиране на капиталовите разходи;
9. подготвя проекти за договори, осигурява финансирането и разплащането по тяхното изпълнение; съхранява техническата и счетоводната документация по обществените поръчки;
10. разработва проекти на документацията по процедурите за възлагане на обществените поръчки и води кореспонденцията с "Държавен вестник" и Агенцията за обществените поръчки;
11. контролира счетоводно и технически и следи за изпълнението на сключените договори по възлагани обществени поръчки, както и за спазването на договорната дисциплина;
12. участва съвместно с административно звено "Човешки ресурси" в изготвянето на длъжностното разписание на ВАС.
(2) Административно звено "Счетоводство и финансова дейност" във ВАС се ръководи от главен счетоводител, на която длъжност се назначава лице, което е български гражданин, има завършено висше икономическо образование, с образователно-квалификационна степен "магистър", с не по-малко от 5 години стаж в областта на бюджетното счетоводство, външния и вътрешния финансов одит, данъчните ревизии или като преподавател по счетоводство и финансов контрол, или лице, което има средно икономическо образование и не по-малко от 8 години трудов стаж в областта на бюджетното счетоводство, като счетоводител съгласно чл.35 от Закона за счетоводството, което да не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо дали е реабилитирано, и да притежава необходимите професионални и нравствени качества.
1. подпомага председателя на съда и главния секретар при управлението на човешките ресурси;
2. изготвя и актуализира проектите на длъжностното разписание и длъжностните характеристики на съдебните служители;
3. събира, обработва и съхранява служебна информация и трудовите досиета на съдиите, съдебните помощници и съдебните служители;
4. изготвя заповедите и удостоверителните документи относно трудовите правоотношения на съдиите, съдебните помощници и съдебните служители;
5. участва съвместно с административно звено "Счетоводство и финансова дейност"в изготвянето на длъжностното разписание.
(2) За ръководител на административно звено "Човешки ресурси" се назначава лице, което е български гражданин, има завършено висше образование, с образователно-квалификационна степен "магистър" и не по-малко от 8 години трудов стаж, което да не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо дали е реабилитирано, и да притежава необходимите професионални и нравствени качества.
(2) За ръководител на административно звено "Информационни системи, комуникации и съдебна статистика" се назначава лице, което е български гражданин, има завършено висше инженерно образование, със специалност компютърна или изчислителна техника, с образователно-квалификационна степен "магистър" и не по-малко от 8 години трудов стаж по специалността и професионален опит, което да не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо дали е реабилитирано, и да притежава необходимите професионални и нравствени качества.
(3) Софтуерната поддръжка на информационните системи в съда включва:
1. осигуряване правилното функциониране и актуализиране на деловодната информационна система и интернет страницата на съда;
2. поддържане на информационните бази данни и на изправността на компютърните мрежи в съда;
3. администриране на операционните системи и приложения на сървърите;
4. инсталиране, преинсталиране и настройка на софтуер;
5. изготвяне на указания и методика за работа, обучаване и подпомагане на съдиите, съдебните помощници и съдебните служители при работата с програмни продукти.
(4) Хардуерната поддръжка на информационните системи в съда включва:
1. поддържане на наличната компютърна и периферна техника в изправност и подмяна на дефектирали устройства;
2. поддържане на мрежовите устройства и структурната кабелна система на съда;
3. включване на техника в мрежата на съда;
4. предаване и приемане на неизправна гаранционна и извънгаранционна техника на сервизите по поддръжката на хардуера;
5. извършване на потребителски настройки и инсталации на клиентски станции;
6. организиране закупуването на нов хардуер.
(5) Деловодната информационна система, която служителите в звеното поддържат във ВАС, се ползва от всички останали служители в звената на съдебната администрация съобразно с предоставеното им ниво на достъп.
(6) По всяко дело, с изключение на делата, образувани по жалби за бавност, в деловодната информационна система се създава и поддържа електронна папка, която съдържа база данни във връзка с образуването и хода на делото.
(7) Служителите в административно звено са овластени да извършват отбелязвания в електронната папка по всяко дело, както и да контролират и подпомагат извършването на отбелязвания от служителите на:
1. служба "Регистратура";
2. служба "Регистратура за класифицирана информация";
3. служба "Съдебни секретари протоколисти";
4. служба "Съдебно деловодство".
(8) Съдебните решения и определения се въвеждат в деловодната информационна система от съдията-докладчик или от машинописците.
(9) Служителите от това административно звено обобщават статистическите данни за дейността на съда в края на всяка отчетна година и периодично по искане на административните ръководители на ВАС, като за достоверността им носят отговорност по Закона за съдебната власт и Закона за статистиката.
Глава осма.
АДМИНИСТРАТИВНО ЗВЕНО "УПРАВЛЕНИЕ И СТОПАНИСВАНЕ НА СЪДЕБНОТО ИМУЩЕСТВО, ВЪЗЛОЖЕНО НА ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД"
1. осъществява управлението, техническото обслужване и поддръжката на сградата на ВАС и другите сгради, стопанисвани от съда;
2. осигурява връзка с охраната на сградата на съда;
3. поддържа връзка с надзорните институции по експлоатацията на сградата на съда: Национална служба "Пожарна и аварийна безопасност", "Хигиенно-епидемиологичен институт" и други, като организира изпълнението на предписанията на тези институции;
4. отговаря за строителните и ремонтните работи в съдебната сграда на ВАС и в другите сгради, възложени за стопанисване на съда;
5. съгласува строително-ремонтните дейности с лицата, упражняващи строителен надзор, и отговаря за изпълнението на предписанията им;
6. следи за качеството и за спазването на сроковете на строително-ремонтните работи;
7. осигурява условията за снабдяването на съда с техника, консумативи и обзавеждане.
(2) За ръководител на административно звено "Управление и стопанисване на съдебното имущество, възложено на Върховния административен съд" се назначава лице, което е български гражданин, има завършено висше техническо образование, с образователно-квалификационна степен "магистър", с не по-малко от 8 години трудов стаж по специалността и професионален опит, което да не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо дали е реабилитирано, и да притежава необходимите професионални и нравствени качества.
1. следи за спазване на изискванията на ЗЗКИ и на международните договори във връзка със защитата на класифицирана информация;
2. прилага правилата относно видовете защита на класифицирана информация;
3. разработва план за охрана на класифицираната информация чрез физически и технически средства и следи за неговото изпълнение;
4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите;
5. извършва обикновено проучване на служители по смисъла на ЗЗКИ и води регистър на проучените лица;
6. уведомява Държавната комисия по сигурността на информацията (ДКСИ) за изтичане на срока на разрешенията при напускане или преназначаване на служител с достъп до класифицирана информация, както и при необходимост от промяна на разрешението, на издадените удостоверения и сертификати, свързани с достъп до определено ниво на класификация;
7. води на отчет случаите за нерегламентиран достъп до класифицирана информация и на взетите мерки, за което информира ДКСИ;
8. следи за правилното определяне нивото на класифицирана информация;
9. разработва план за защита на класифицираната информация при положение на война или друго извънредно положение;
10. организира и провежда обучение на служителите, работещи с класифицирана информация;
11. при наличието на обстоятелства по т. 7, 8 и 9 незабавно уведомява председателя на ВАС.
(2) Делата, за които се осъществява защита на класифицираната информация във ВАС, се разпределят и обработват в създадена за тази цел обособена регистратура, в която се получава, създава, регистрира, съхранява, предоставя и размножава класифицирана информация.
(3) Щатното обособяване, структурата, численият състав и мерките за защита в регистратурата за класифицирана информация се определят от председателя на ВАС в зависимост от нивата на класификация и обема на класифицираната информация.
1. притежава само българско гражданство;
2. получило е разрешение за достъп до съответното ниво на класифицирана информация за ВАС - ниво "строго секретно";
3. притежава необходимия опит, нравствени и професионални качества.
(2) Съдебните дела и документи, съдържащи класифицирана информация, се съхраняват в метални каси.
1. да защитават класифицираната информация от нерегламентиран достъп;
2. да уведомяват служителя по сигурността на информацията за всички случаи на нерегламентиран достъп до класифицираната информация;
3. да уведомяват служителя по сигурността на информацията за всички случаи на промени на класифицираните материали и документи, при които не е налице нерегламентиран достъп.
(2) Съдебен служител, получил разрешение за достъп до класифицирана информация на ниво на класификацията "строго секретно", е длъжен да информира служителя по сигурността на информацията за всяко частно задгранично пътуване преди датата на заминаване, освен ако пътуването е в държави, с които Република България има сключени споразумения за взаимна защита на класифицираната информация.
1. изготвя месечното разпределение на съдебните заседания на петчленните състави;
2. изготвя заповеди, писма и други официални документи по нареждане на председателя на съда или на главния секретар;
3. докладва на председателя за постъпили молби, жалби и сигнали, по които не се образуват административни дела, и отговаря за съхранението им;
4. организира подреждането и съхраняването на всички постъпили в съда или изходящи от него документи, които не се отнасят до образувани дела;
5. изготвя протоколите от пленумите на съдиите от ВАС и от общите събрания на двете колегии;
6. съставя графици за разпределението на съдебните зали между съдебните състави;
7. съставя актове за изгубени и унищожени дела;
8. изпълнява и други задължения, възложени от председателя на съда или главния секретар.
(2) За административен секретар се назначава лице, което е български гражданин, има завършено висше, полувисше или средно образование, с не по-малко от 5 години трудов стаж като съдебен служител, което да не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо дали е реабилитирано, и притежава необходимите нравствени и професионални качества.
1. приема входящата кореспонденция;
2. регистрира постъпилите в съда жалби, протести, касационни жалби, касационни протести, частни жалби, частни протести, молби за отмяна, жалби за бавност, молби за налагане на санкции по АПК, други молби, жалби и оплаквания;
3. регистрира постъпилите дела от административните, районните и окръжните съдилища (Софийския градски съд);
4. експедира изходящата кореспонденция;
5. осигурява информация за получената и изпратената кореспонденция;
6. разпределя и направлява постъпилата поща;
7. изпълнява и други задължения по разпореждане на председателя на съда.
1. получава, създава и регистрира постъпилите в съда дела, съдържащи класифицирана информация, в съответствие с изискванията на българското законодателство и правото на Европейския съюз;
2. обработва, съхранява и разпределя делата, съдържащи класифицирана информация, по съдебни състави и служители в деловодства, получили достъп и оторизирани от председателя за работа с класифицирана информация;
3. предоставя при определените в закона условия и размножава класифицирана информация, както и издава заверени преписи от решения, издадени в процеса на правораздавателната дейност на ВАС;
4. експедира изходящата кореспонденция, съдържаща класифицирана информация.
(2) Съдебният деловодител за класифицирана информация осигурява на председателя на съда и на служителя по сигурността на информацията всички сведения за получената и изпратената кореспонденция, съдържаща класифицирана информация.
1. вписва към електронната папка на делото информация относно датата и начина на връчване на призовките в списъците на лицата за призоваване;
2. води книгите за призовки и за съобщения, връчвани от служба "Връчване на призовки и съдебни книжа";
3. разпределя върнатите в съда призовки по колегии и отделения;
4. изпълнява и други задължения по разпореждане на председателя на съда.
1. входящ дневник на електронен носител,
2. изходящ дневник на хартиен носител, и
3. разносна книга на хартиен носител.
(2) Входящата и изходящата кореспонденция, съдържаща класифицирана информация, се води от служба "Регистратура за класифицирана информация"на хартиен носител в отделни входящ и изходящ дневник за такава информация. Входящият дневник за класифицирана информация може да се води и на електронен носител.
(3) В служба "Регистратура" се водят на хартиен носител отделни книги за призовки за всяко отделение, обща книга за призовки за петчленните състави към двете колегии, както и книга за съобщения, обща за колегиите и отделенията.
(4) За всяка календарна година се водят отделни дневници и книги по предходните алинеи.
(2) Входящият дневник трябва да бъде организиран по начин, който да не допуска изтриване на регистрирани данни, нито скриване на последващи изменения или поправки.
(3) Председателят на съда издава писмена заповед, с която определя в каква периодичност се разпечатва входящият дневник на хартиен носител.
(4) В деня на постъпването в служба "Регистратура" на документи и книжа деловодителят (регистратор) създава електронна папка, като във входящия дневник попълва регистрационна карта, съдържаща следните данни:
1. входящ номер;
2. дата на постъпване;
3. подател и адрес;
4. вид на постъпилия документ - жалба, протест, касационна жалба, касационен протест, частна жалба, частен протест, молба за отмяна, жалба за бавност, молба за налагане на санкции по АПК или други;
5. оспорен административен акт и административен орган или номер на делото и съд;
6. разпределение към петчленните състави на колегиите и към отделенията;
7. номер на съпроводителното писмо, с което е изпратено делото - при подаване на касационни жалби, касационни протести, частни жалби, частни протести и молби за отмяна;
8. деловодител (регистратор), регистрирал постъпилия документ.
(5) Входящият дневник за класифицирана информация, който се води от обособената "Регистратура за класифицирана информация" съдържа следните данни за постъпилите книжа:
1. входящ номер;
2. дата на постъпване;
3. изходящ (регистрационен) номер на подателя и дата на изпращане;
4. кратко описание;
5. подател и адрес;
6. ниво на класификация за сигурност;
7. брой на листовете.
(2) Изходящият дневник съдържа следните данни за изпратените писма:
1. изходящ номер;
2. дата на изпращане;
3. описание на изпращаното писмо;
4. адресат;
5. начин на изпращане (чрез пощенски оператор, куриер, електронна поща и други).
(3) Изходящите книжа се подписват от служителя, който ги е изготвил, и се предават на председателя на съда или оправомощен от него съдия за подписване.
(4) Преписите от изходящите документи се съхраняват в папки. Върху преписите се посочват имената на лицата, съставили и подписали документите, и номерът, под който са изведени.
(5) Изходящият дневник за класифицирана информация, който води обособената "Регистратура за класифицирана информация" съдържа следните данни за изпратените книжа:
1. изходящ номер;
2. дата на изпращане;
3. подпис на служителя, изготвил съпроводителното писмо;
4. адресат;
5. кратко описание;
6. ниво на класификация за сигурност;
7. брой екземпляри от съпроводителното писмо;
8. брой на листовете във всеки екземпляр;
9. име и подпис на деловодителя (регистратор);
10. дата на изпращане;
11. входящ номер на кореспонденцията, на която се отговаря.
(2) Разносната книга съдържа:
1. изходящ номер на пратката;
2. адресат;
3. дата на връчване;
4. име и подпис на длъжностното лице, получило пратката.
1. пореден номер;
2. номер на делото, по което са изпратени;
3. номер съгласно списъка на страните по делото;
4. начин на връчване;
5. подпис на съдебния служител-призовкар, удостоверяващ датата, на която са му предадени;
6. подпис на деловодителя (регистратор на призовки), удостоверяващ датата, на която са върнати в съда;
7. дата на получаване и подпис на деловодителя.
(2) На постъпилите в съда документи, които не подлежат на регистрация във входящия дневник, се отбелязва датата на приемането им.
(3) При получаване на книжа по пощата деловодителят (регистраторът) записва номера на обратната разписка или датата на пощенското клеймо върху първата страница на постъпилите книжа, като отбелязва, че са постъпили по пощата. Пощенският плик задължително се запазва.
(4) Когато в регистърните книги се правят корекции, те се отбелязват със забележка.
1. изготвя писма и обявления в изпълнение на разпорежданията и резолюциите на председателя на съда, на заместниците на председателя, ръководещи колегиите, на председателите на отделения или на съдиите и ги въвежда в електронната папка на делото;
2. съставя списъците на лицата за призоваване по делата и ги отпечатва от електронната папка на делото;
3. проверява призовките по делата най-малко десет дни преди съдебното заседание, докладва нередовно връчените и извършва необходимите действия за редовното призоваване на страните; прилага призовките по делата преди съдебно заседание;
4. съставя преди съдебно заседание списък за реда и часа на разглеждане на делата;
5. осигурява наличието на веществените доказателства по делата при провеждане на съдебните заседания;
6. води протокол в електронен вид в деловодната информационна система при провеждане на съдебно заседание и актуализира върху информационното табло пред заседателната зала списъка с предстоящите за разглеждане дела;
7. съставя протоколите от съдебните заседания при спазване изискванията на чл. 126 ГПК;
8. отразява в електронната папка на делото неговия статус и местонахождение;
9. описва след провеждане на съдебно заседание в срочната книга следните данни: дата на заседанието, номер на делото, докладчик, статус на делото - решено, отложено (и дата на следващо съдебно заседание), спряно, оставено без движение или прекратено;
10. представя на председателя на съдебния състав за подписване протоколите по делата след изготвянето и отпечатването им на хартиен носител;
11. изпраща на съдиите докладчици делата заедно с подписаните от председателя на състава протоколи по обявените за решаване дела, а по отложените дела изготвя списъците за призоваване и ги предоставя на деловодството за отпечатване на призовките, след което предава отложените дела срещу подпис и дата в адвокатска стая;
12. извършва необходимите технически действия за осигуряване на достъп до изготвения и подписан протокол по делото на външните потребители на Деловодната информационна система в срок до три дни след датата на заседанието;
13. изпраща съобщения на страните за указанията на съда, дадени в открити и закрити съдебни заседания;
14. изготвя удостоверения след резолюция на съдията докладчик по молби за съдебни удостоверения, поставя върху тях печат след подписването им от съдията докладчик и ги прилага по делата за предаване на поискалите ги страни;
15. следи процесуалните срокове по спрени и оставени без движение в открито съдебно заседание дела и ги докладва на съдията докладчик;
16. подрежда в папките на делата представените в заседанието книжа по реда на постъпването им;
17. предава делата срещу разписка на назначените вещи лица за извършване на експертизи;
18. изготвя документите за изплащане на сумите за възнаграждения и разноски на експерти, свидетели, преводачи и други и ги изпраща своевременно на касиера на съда;
19. изготвя изпълнителните листове след резолюция на председателя на отделение и отбелязва това със специален печат върху съдебното решение или определение;
20. изготвя протоколите за съдебни поръчки;
21. работи с материали, съдържащи класифицирана информация, при получено разрешение за достъп до класифицирана информация съгласно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация (ЗЗКИ);
22. изпълнява и други задължения по разпореждане на председателя на съда.
(2) Съдебни секретар-протоколисти по дела, съдържащи класифицирана информация, могат да бъдат само тези служители, които имат издадено разрешение за достъп до класифицирана информация. При работа с тези дела съдебните секретар-протоколисти осъществяват функциите по ал. 1, като спазват правилата за работа с материали, съдържащи класифицирана информация, установени със ЗЗКИ и подзаконовите актове по прилагането му.
(2) Отделни звена в служба "Съдебно деловодство" са деловодствата на петчленните състави към двете колегии и деловодствата на всяко отделение, "Адвокатска стая" и "Деловодна информация".
(3) Деловодителите, работещи с дела, които съдържат класифицирана информация, трябва да имат издадено разрешение за достъп до класифицирана информация съгласно изискванията на ЗЗКИ.
1. поставя в папки делата, образувани от председателя на съда, от заместниците на председателя, ръководещи колегиите, или от оправомощен от тях председател на отделение;
2. извършва вписвания в деловодните книги и ги отбелязва в електронната папка на делото;
3. сканира жалбите, протестите, касационните жалби, касационните протести, частните жалби, частните протести и молбите за отмяна, както и атакуваните ненормативни административни актове или съдебни актове на районните и окръжните съдилища (Софийския градски съд);
4. следи за изтичане на процесуалните срокове по преписки и по оставени без движение или спрени дела и ги докладва на съдията докладчик;
5. изготвя и изпраща призовките по делата;
6. подрежда и номерира новопостъпили документи към висящите дела;
7. докладва молбите за съдебни удостоверения на съдията докладчик и предава изготвените съдебни удостоверения на страните или на процесуалните им представители;
8. докладва молбите за изпълнителни листове на председателя на отделение;
9. предоставя на страните и на процесуалните им представители справки по делата, включително по телефона;
10. следи да не се правят никакви бележки, знаци, зачертавания и подчертавания в книжата по делото, да не се изнасят делата от деловодството и да не се изваждат приложени по тях документи;
11. издава незаверени преписи от приложени по делата книжа;
12. обявява в срочните книги и в деловодната информационна система постановените по делата решения и определения;
13. изготвя и изпраща съобщенията за обявените решения и определения, когато те подлежат на обжалване;
14. следи за процесуалните срокове за обжалване на решенията и определенията и след изтичането им предава свършените дела в служба "Регистратура" за експедиция или в служба "Архив" за съхраняване;
15. докладва на председателя на съда, на заместниците на председателя, ръководещи колегиите, или на председателя на отделение постъпилите касационни жалби, касационни протести, частни жалби, частни протести и молби за отмяна против решения или определения на ВАС; след изтичане на срока за представяне на писмен отговор или възражение по разпореждане на председателя на отделение изпраща делото заедно с касационната жалба, касационния протест, частната жалба, частния протест или молбата за отмяна на деловодството на петчленните състави към колегията;
16. изпълнява и други задължения по разпореждане на председателя на съда.
(2) При работа с дела, съдържащи класифицирана информация, деловодителите са длъжни да спазват изискванията за работа с класифицирана информация съобразно със ЗЗКИ и подзаконовите актове по прилагането му.
1. номер на делото;
2. дата на образуване;
3. подател и адрес;
4. оспорен административен акт по първоинстанционните производства; номер на делото - по касационните производства, частните производства и по извънредните производства за отмяна;
5. автор на обжалвания акт - административен орган или съд;
6. сканирани документи;
7. съдия докладчик;
8. местонахождение на делото;
9.административно-правна материя (например данъци, устройство на територията, конкуренция, концесии, уволнения на държавни служители, избори, оспорване на подзаконови нормативни актове и други);
10. вид производство - първоинстанционно (по жалба или протест), касационно (по касационна жалба или касационен протест), частно (по частна жалба или частен протест) или за отмяна на влязло в сила решение (по молба за отмяна);
11. дата и час на насрочване на съдебното заседание;
12. статус на делото;
13. номер и дата на постановеното решение или определение;
14. дата на приключване на делото.
1. дава справки, включително по телефона, на страните и на процесуалните им представители за движението на постъпилите в съда книжа и образуваните дела;
2. събира такси за издадени съдебни удостоверения, изпълнителни листове и заверени преписи от решения и определения съгласно Тарифа № 1 към Закона за държавните такси за таксите, събирани от съдилищата, прокуратурата, следствените служби и Министерството на правосъдието;
3. приема молби за издаване на заверени преписи от влезли в сила решения или определения, докладва ги в деня на тяхното постъпване на главния секретар;
4. заверява преписите на влезлите съдебни актове и протоколите от съдебните заседания след писмено разпореждане на главния секретар и ги предава на молителите в същия или най-късно на следващия ден;
5. класира копия на обявените решения и определения по папки, като в началото на всяка календарна година ги подготвя за подвързване в томове и ги предава за съхранение в архива на съда;
6. изпълнява и други задължения по разпореждане на председателя на съда.
1. получава от деловодствата на петчленните състави към двете колегии и от деловодствата на отделенията насрочените за открити заседания дела и ги подрежда и съхранява според датите на съдебните заседания;
2. получава отложените дела от съдебните секретар-протоколисти срещу подпис и дата в срочната книга;
3. докладва на съдиите докладчици призовките, върнати в цялост, както и постъпилите молби по насрочени дела;
4. прилага постъпилите по насрочените дела писмени становища, защити и други документи;
5. предоставя на съдиите и прокурорите поисканите за проучване дела след отбелязване в специална книга;
6. предоставя на страните, на процесуалните им представители и адвокатите насрочените дела за справки и проучване;
7. предава делата за предстоящите съдебни заседания на съдебните секретар-протоколисти;
8. отбелязва местонахождението на делото в неговата електронна папка;
9. предава изготвените съдебни удостоверения на страните или на процесуалните им представители;
10. издава незаверени преписи от съдебни актове, протоколи от съдебни заседания и приложени към делата книжа;
11. следи да не се правят бележки, знаци, зачертавания и подчертавания в книжата по делата и да не се изнасят делата от помещението за съхраняване;
12. отговаря за наличността на делата, както и за пълнотата на приложените към тях книжа;
13. изпълнява и други задължения по разпореждане на председателя на съда.
1. азбучен указател;
2. описна книга;
3. срочна книга за открити заседания;
4. срочна книга за закрити заседания;
5. докладна книга;
6. книга за веществените доказателства;
7. описна книга за административнонаказателните преписки;
8. описна книга на жалбите за бавност;
9. разносна книга за предоставяне на дела, съдържащи класифицирана информация.
(2) Всяко деловодство води отделни деловодни книги по ал. 1, т. 1 - 5.
(3) Деловодствата на петчленните състави към двете колегии съвместно с деловодствата на отделенията към всяка от колегиите водят две описни книги за административнонаказателните преписки - за първа и за втора колегия на съда.
(4) Деловодствата на петчленните състави към двете колегии и на отделенията водят обща книга за веществените доказателства.
(5) Деловодствата на петчленните състави към двете колегии водят обща описна книга на жалбите за бавност.
(6) В деловодствата, в които се обработват дела, съдържащи класифицирана информация, се водят разносни книги за предоставяне на тези дела на съдиите от ВАС и прокурорите от Върховната административна прокуратура.
(7) За всяка календарна година се водят отделни деловодни книги.
(2) Азбучният указател съдържа данни за номера на делото, датата на насрочването му, трите имена на подателя и неговия адрес.
(2) Описната книга съдържа следните данни:
1. номер на делото;
2. дата на образуване на делото;
3. номер на обжалвания акт и от кой орган постъпва;
4. номер и година на първоинстанционното дело и от кой съд постъпва;
5. предмет на делото;
6. жалбоподател;
7. ответник;
8. дата на обявяване на решението;
9. номер и дата на обявяването на съдебния акт;
10. резултата на делото - първа инстанция;
11. резултат на делото - втора инстанция;
12. съдия докладчик;
13. дата на изпращане на друга инстанция и подпис на деловодител;
14. дата на връщане от друга инстанция и подпис на деловодител;
15. продължителност на разглеждане на делата;
16. дата на връщане на делото и подпис на деловодителя.
(2) Срочната книга за открити заседания съдържа следните данни:
1. номер по ред;
2. номер на делото и дата на образуване;
3. състав на съда;
4. докладчик;
5. прокурор;
6. секретар;
7. жалбоподател;
8. ответник;
9. номер и дата на съдебния акт;
10. съдържание на съдебния акт;
11. дата, на която е отложено делото, и причина за неговото отлагане;
12. дата на предаване и подпис на деловодителя.
(2) Срочната книга за закритите заседания съдържа следните данни:
1. номер по ред;
2. номер на делото;
3. състав на съда - председател и членове;
4. докладчик;
5. резултат от заседанието;
6. номер и датата на обявяване на съдебния акт и подпис на деловодителя;
7. дата на изпращане на делото на друга инстанция и подпис на деловодителя;
8. дата на връщане на делото от друга инстанция и подпис на деловодителя;
9. дата на предаване на делото в архив и подпис на деловодителя.
(2) Докладната книга съдържа следните данни за постъпилите в съда жалби, протести, касационни жалби, касационни протести, частни жалби, частни протести, молби за отмяна, жалби за бавност, молби за налагане на санкции по АПК и други:
1. входящ номер;
2. подател и адрес;
3. административния орган или съда, чрез който постъпват;
4. разпореждане на председателя на съда, заместниците на председателя на съда, ръководещи колегиите, или на председател на отделение по движението им;
5. номер на образуваното дело.
(2) Книгата за веществени доказателства съдържа следните данни:
1. пореден номер;
2. дата на постъпване на веществените доказателства в съда;
3. входящ номер и подпис на регистратор;
4. жалбоподател;
5. административен орган;
6. номер на административно дело;
7. дата на заседание;
8. подробно описание на веществените доказателства;
9. дата на получаване на делото и подпис на деловодителя;
10. дата на изпращане на друга инстанция;
11. дата на получаване от друга инстанция;
12. разпоредителни действия (дата и основание за унищожаване, предаване на друга инстанция).
(2) Описната книга за административно-наказателни преписки съдържа следните данни:
1. номер и дата на образуване;
2. колегията или отделението, в което е образувана административно-наказателната преписка;
3. съдия докладчик;
4. подател и адрес;
5. номер на делото на ВАС, по което не е изпълнен съдебният акт;
6. номер на определението, с което се произнася съдът;
7. диспозитив на постановеното определение;
8. направление и дата на експедиране на съда, на който се връща делото, ако подлежи на връщане.
(2) Описната книга на жалбите за бавност съдържа следните данни:
1. номер и дата на образуване на делото;
2. подател и адрес;
3. номер на делото и съда, чиито действия се атакуват;
4. номер и дата на определението, с което се произнася председателят на съда;
5. диспозитив на постановеното определение;
6. дата на експедиране и съда, на който се връща делото, ако подлежи на връщане.
1. номер на делото;
2. име и подпис на съдията докладчик или на прокурора;
3. дата на предаване на делото на съдията докладчик или на прокурора по делото;
4. дата на връщане на делото от съдията докладчик или от прокурора;
5. име и подпис на служителя, който е приел делото.
1. вид на постъпилия документ - жалба, протест, касационна жалба, касационен протест, частна жалба, частен протест, молба за отмяна или друг документ;
2. входящ номер;
3. дата на постъпване;
4. подател и адрес;
5. оспорен административен акт - по първоинстанционните дела, или номер на делото и съд - по касационните производства, частните производства и извънредните производства за отмяна;
6. разпределение към петчленните състави на колегиите и към отделенията;
7. номер на съпроводителното писмо, с което се изпраща делото от тричленен на петчленен състав - при подаване на касационни жалби, касационни протести, частни жалби, частни протести и молби за отмяна;
8. деловодител (регистратор) от служба "Регистратура", регистрирал постъпилия документ;
9. текст на резолюция или разпореждане на председателя на съда, на заместник на председателя, ръководещ колегия, или на председател на отделение;
10. номер на делото;
11. дата на образуване;
12. автор на обжалвания административен или съдебен акт - административен орган или съд;
13. сканирани документи;
14. деловодител, въвел информацията;
15. колегия или отделение, в които е образувано делото;
16. съдия докладчик;
17. местонахождение на делото;
18. административноправна материя (например данъци, устройство на територията, конкуренция, концесии, уволнения на държавни служители, избори, оспорване на подзаконови нормативни актове и т.н.);
19. вид производство - първоинстанционно (по жалба или протест), касационно (по касационна жалба или касационен протест), частно (по частна жалба или частен протест) или за отмяна на влязло в сила решение (по молба за отмяна);
20. статус на делото - насрочено, отложено, спряно, оставено без движение, определено, решено;
21. вид на заседанието - открито или закрито;
22. дата и час на насрочване на съдебните заседания;
23. списък на призованите за съдебните заседания лица;
24. дата и начин на връчване на призовките;
25. протоколи от откритите съдебни заседания;
26. определения по хода на делото, постановени в закрити заседания;
27. номер и дата на постановеното решение или определение;
28. дата на приключване на делото.
(2) Регистрираните документи по ал. 1 се разпределят и насочват в деня на постъпването им към председателя на съда или към заместниците на председателя, ръководещи колегиите, съобразно специализацията по материя.
(3) Нередовните документи по ал. 1 се оставят без движение с разпореждане на председателя на съда или заместниците на председателя, ръководещи колегиите, или с определение на съдебен състав. Преписките по тях се съхраняват в отделни папки в деловодствата.
(4) Председателят на съда, заместниците на председателя, ръководещи колегиите, или оправомощени от тях председатели на отделения образуват дело най-късно на следващия ден, ако са налице процесуалните предпоставки за това, като го насрочват в открито съдебно заседание или го разпределят за разглеждане в закрито съдебно заседание.
(5) Образуването на делата по ал. 4 се извършва, като се постави върху съпроводителното писмо печат за ход в открито или закрито заседание.
(6) Печатът за ход в открито заседание съдържа следните данни: номер на делото, дата на съдебното заседание, дата на образуване на делото и подпис на лицето по ал. 4.
(7) Печатът за ход в закрито заседание съдържа следните данни: номер на делото, съдия докладчик, дата на образуване на делото и подпис на лицето по ал. 4.
(2) Делото отново се докладва на председателя на съда или на заместника на председателя, ръководещ колегията, които лично или чрез оправомощени от тях председатели на отделения попълват реквизитите на печатите за ход в открито заседание или за ход в закрито заседание по чл. 73, ал. 6 и 7, определят по принципа на случайния избор съдията докладчик и насрочват първото по делото заседание, ако то подлежи на разглеждане в открито съдебно заседание.
(3) Лицата по ал. 2 вписват на предната корица на делото инициалите на съдията докладчик, датата, часа и залата на разглеждане на делото и го връщат в деловодството на колегията или отделението. Деловодителят въвежда данните по чл. 58, чл. 63, ал. 2 и чл. 64, ал. 2 в електронната папка на делото, в азбучния указател и в описната книга.
(4) Делото се предава на съдебния секретар-протоколист към петчленните състави или към отделенията за изготвяне на списъка на лицата за призоваване.
(2) Промени в списъците на лицата за призоваване могат да се правят само въз основа на определение на съдебния състав.
(3) Призовките се прилагат по делата от секретар-протоколистите преди съдебното заседание.
(4) Деловодителят предава така обработеното дело в адвокатска стая.
(5) При необходимост от извършване на експертиза делото се предава от секретар-протоколиста на назначеното вещо лице срещу разписка.
(2) Молбите за спиране на допуснато предварително изпълнение или за допускане на предварително изпълнение на административни актове от съда незабавно се докладват на съдията докладчик.
(3) Молбите, постъпващи по висящо дело, се докладват на съдията докладчик за разпореждане или за постановяване на определение по хода на делото от съдебния състав.
(2) При уважаване на частна жалба от петчленен състав на съда и връщане на делото за продължаване на съдопроизводствените действия от същия тричленен състав делото продължава под стария номер.
(3) По молби за тълкуване или допълване на решение, за поправка на очевидна фактическа грешка на решение и за присъждане на съдебни разноски не се образува ново дело.
(4) Когато по вече образувано административно дело постъпят документи, съдържащи класифицирана информация, съдебният състав с определение го преобразува под нов номер съобразно с номерацията, прилагана по делата, завеждани в "Регистратура за класифицирана информация".
(2) Незаверени преписи от съдебни актове, протоколи от съдебни заседания и приложени към делата книжа се изготвят в деня на поискването им от служителите на службата, в която се намира делото, по писмена молба на страните или на процесуалните им представители.
(3) Заверени преписи от влезли в сила съдебни актове и протоколи от съдебните заседания се предоставят от съдебните информатори от звено "Деловодна информация" по писмена молба на страните или на процесуалните им представители след разпореждане на главния секретар в същия или най-късно на следващия ден.
(4) Изпълнителни листове се изготвят от съдебните секретар-протоколисти по молба на страната след разпореждане на председателя на съда, заместниците на председателя, ръководещи колегиите, или оправомощени от тях председатели на отделения.
(5) Документите по предходните алинеи се издават след представяне на квитанция за внесена такса съгласно Тарифа №1 към Закона за държавните такси за таксите, събирани от съдилищата, прокуратурата, следствените служби и Министерството на правосъдието.
(2) В деня преди съдебното заседание делата са на разположение в адвокатска стая на страните и на процесуалните им представители.
(2) Номерът на делото се обозначава върху предната корица. По делата, образувани във ВАС, се използва единна и централизирана номерация, с изключение на делата, съдържащи класифицирана информация, по които се прилага отделна номерация в "Регистратура за класифицирана информация", различна от общата.
(3) Деловодителят вписва върху предната корица на папката:
1. подател на жалбата, протеста, касационната жалба, касационния протест, частната жалба, частния протест, молбата за отмяна, жалбата за бавност, молбата за налагане на санкции по АПК и др.;
2. оспорен административен акт и административен орган или номер на делото и съд;
3. колегия или отделение;
4. административно-правната материя;
5. дати на образуване и свършване на делото;
6. деловодител.
(4) Името на съдията докладчик се кодира с инициалите му.
1. съпроводително писмо;
2. банково бордеро за внесена държавна такса, ако се дължи такава;
3. жалба или протест;
4. пощенски плик, ако жалбата или протестът са подадени по пощата;
5. оспорен административен акт и останалите документи от административната преписка съобразно поредността или по описа в съпроводителното писмо, ако има такъв;
6. пълномощно, когато жалбата е подадена от пълномощник.
(2) Новопостъпилите книжа по първоинстанционното дело се прикрепват последователно в папката. Всички книжа в папката се номерират в момента на прикрепянето им към делото, като номерът се поставя в горния десен ъгъл на всеки лист.
(3) Когато корицата на папката се запълни с книжа, деловодителят прикрепя с машинка нова папка към долната страна на корицата и отбелязва същия номер на делото. Номерирането на книжата в новата папка следва номерацията на книжата от предходната папка.
1. съпроводително писмо;
2. квитанция за платена държавна такса;
3. касационна жалба, касационен протест, частна жалба, частен протест или молба за отмяна;
4. пощенски плик, ако касационната жалба, касационният протест, частната жалба, частният протест или молбата за отмяна са подадени по пощата;
5. пълномощно, ако има такова;
6. съобщение за уведомяването на другата страна и изпращането на препис от касационната жалба, касационния протест, частната жалба, частния протест или молбата за отмяна;
7. представени доказателства, отговори и възражения.
(2) Книжата по ал. 1 се прикрепят към вътрешната страна на предната корица на папката на делото, чийто съдебен акт е атакуван, и се изпращат на деловодствата на петчленните състави към двете колегии.
(3) Деловодителят на петчленен състав подрежда в нова папка книжата по ал. 2. Първоинстанционното дело се прикрепя с машинка от вътрешната страна на долната корица на новото дело.
(2) Делата, съдържащи класифицирана информация, се съхраняват в специални каси в "Регистратура за класифицирана информация" при спазване на сроковете и изискванията на ЗЗКИ и подзаконовите актове по прилагането му.
(3) Делата, по които тече срок за обжалване или за изпълнение на указания на съда, се съхраняват на отделно място в деловодствата на колегиите или отделенията.
(4) При изнасяне на дела от деловодствата деловодителите, които са ги предали, правят отбелязване за местонахождението им в електронните папки на делата.
(2) Свършени дела, които не са архивирани, могат да се прилагат по други дела само в изпълнение на съдебно определение. Изпращането им за послужване на други съдилища, прокуратура и органи на следствието се извършва по тяхно писмено искане с писмено разрешение от председателя на съда, заместник на председателя или оправомощен от тях председател на отделение.
(3) Несвършените дела не се прилагат към други дела и не се изпращат на други съдилища.
(2) Приемането на веществените доказателства се удостоверява със стикер, трайно прикрепен към опаковката на вещественото доказателство, който се подписва от предаващия и приемащия служител и върху който се обозначават номерът на преписката и номерът на регистрация в книгата за веществени доказателства.
(3) Деловодителят описва веществените доказателства в книгата за веществените доказателства по вид, марка, фабричен номер, модел, брой, метраж, тегло, цвят и степен на износеност в зависимост от необходимостта.
(4) Веществените доказателства се съхраняват в деловодствата според естеството им по начин, който осигурява запазването им.
(5) Веществените доказателства не могат да се използват за цели извън административния процес.
(6) По разпореждане на председателя на съда веществените доказателства, които са опасни или вредни по своя характер, се предават за съхранение в специализирани институции или се съхраняват в специално помещение при спазване на приложимите нормативни изисквания. За предаването на доказателствата се съставя протокол. При необходимост по заповед на председателя на съда веществените доказателства се съхраняват и в каса на съда.
(7) Съдебният секретар-протоколист изисква веществените доказателства при разглеждане на делото в съдебно заседание и след приключването му ги връща в деловодството, от което ги е получил.
(8) При необходимост от експертиза веществените доказателства се предават на вещото лице с писмен протокол, изготвен от деловодител от деловодствата на петчленен състав към колегиите или от деловодствата на отделенията.
(2) Протоколът за връщане на страната или за унищожаване се изготвя от деловодител от деловодствата на петчленен състав към колегиите или от деловодствата на отделенията. Протоколът съдържа описание на веществените доказателства, номера на делото, датата на предаването и подписите на лицата, които са ги предали и приели.
(2) Съдебният акт се обявява от деловодителя в електронната папка на делото в деловодната информационна система и в срочните книги, където се вписва неговият диспозитив.
(3) На страните се изпращат съобщения за постановения съдебен акт, ако той подлежи на обжалване, като се прави отбелязване за това върху акта, с посочване на броя на изпратените съобщения и датата на изпращане.
(2) За върнатите документи деловодителят съставя опис, който се подписва от поискалата ги страна и се прилага по делото.
(2) Когато делото е изгубено или унищожено при първоинстанционното му разглеждане пред ВАС, преди да е постановено решение по него, разпитаните свидетели и вещи лица могат да бъдат разпитани отново, ако не е възможно да се възстановят протоколите от заседанията.
(3) След събирането на материалите и съставянето на проекти за възстановяваните книжа съдът в открито заседание с призоваване на страните се произнася по възстановяване на делото с определение, което подлежи на обжалване по общия ред.
(4) При изгубване или унищожаване на дело, което е било приложено към дело на ВАС, приложеното дело се възстановява от съда, в който е било образувано. За тази цел административният секретар на ВАС изпраща в съда, в който делото е било образувано, препис от акта, установяващ изгубването или унищожаването.
(5) По реда на предходните алинеи се възстановяват и изгубени или унищожени съдебни актове, постановени по дела на ВАС.
(6) Когато делото не е възстановено поради това, че събраните материали са недостатъчни, държавни такси не се събират при повторното завеждане на същото дело.
(2) Статистически справки относно образуваните, висящите, отложените и свършените дела могат да се правят и за по-кратък период от време, определен по разпореждане на председателя на съда, заместник на председателя или председател на отделение, относно конкретното отделение.
(2) Призовкарите от служба "Връчване на призовки и съдебни книжа" връчват призовки, съобщения и съдебни книжа на страните по делата по описа на ВАС в райони, определени със заповед на председателя на съда.
1. ежедневно получават от деловодителя (регистратор на призовки) от служба "Регистратура" подлежащите на връчване призовки, съобщения и съдебни книжа и ги връчват в тридневен срок от получаването им;
2. отбелязват в призовките датата на връчване, трите имена и качеството на лицето, което е получило или е отказало да получи призовката, съобщението или книжата, а когато това лице е различно от адресата, вписват следните данни: родствена връзка с адресата или съсед на адресата, години, грамотност; когато адресатът е едноличен търговец, търговско дружество или друго юридическо лице, отбелязват и длъжността на лицето, което е получило или е отказало да получи призовката; при отказ за получаване вписват и трите имена и адреса на поне един свидетел;
3. удостоверяват датата и начина на връчването с подписа си, под който изписват трите си имена;
4. ежедневно предават на деловодителя (регистратор на призовки) от служба "Регистратура" втория екземпляр на връчените призовки и съобщения срещу негов подпис; при връчване на призовки и съобщения след срока по т. 1 отбелязват във втория екземпляр причините за неспазването на срока;
5. връщат на деловодителя (регистратор на призовки) от служба "Регистратура" невръчените призовки най-късно десет дни преди съдебното заседание, за което се отнасят, и отбелязват в призовките причините за невръчването им.
(2) Призовкарите имат право на транспортни карти за цялата градска мрежа на София.
1. приема от служба "Съдебно деловодство" подлежащите на архивиране дела по предходната алинея и приключените деловодни книги;
2. завежда в архива получените от административния секретар папки с документи, които не се отнасят до образувани дела;
3. води архивната книга;
4. отговаря за съхраняването на предадените дела, деловодни книги и документи;
5. извършва справки по заведените в архива дела, деловодни книги и документи;
6. изпраща по разпореждане на председателя на съда, заместниците на председателя и оправомощени от тях председатели на отделения архивирани дела за послужване на други съдилища, прокуратурата или на органи на следствието и отговаря за своевременното им връщане;
7. следи за изтичане на срока за съхраняване на делата и деловодните книги;
8. извършва физическото унищожаване на материалите с изтекъл срок на съхранение;
9. съхранява подлежащите на запазване документи след унищожаването на материалите с изтекъл срок на съхранение и подготвя предаването в държавния архив на документите, определени за постоянно съхранение;
10. изпълнява и други задължения по разпореждане на председателя на съда във връзка с архивираните дела и документи, включително предвидени в специален закон.
(2) Архивната книга съдържа следните данни:
1. архивен номер;
2. номер и година на делото;
3. дата и година на внасяне на делото в служба "Архив" и подпис на архиваря, който го приема;
4. номер на връзката;
5. номер и дата на протокола, въз основа на който се унищожава делото;
6. номер и дата на запазените документи, кратко описание на съдържанието им;
7. номер на тома, в който документите са подредени за запазване, и годината;
8. забележка.
(3) Архивната книга се води на електронен и на хартиен носител за всяка календарна година.
(2) Свършените през текущата година дела, които подлежат на архивиране, се предават в архива не по-късно от 30 юни следващата година след изтичане на срока по ал. 1.
(3) Деловодните книги и папките с документи, които не се отнасят до образувани дела, се внасят в архива от деловодителя и административния секретар, след като отпадне необходимостта от тях.
(2) Архиварят поставя картон на връзката със свършени дела, върху който обозначава номера на връзката и архивните номера на делата, които се съдържат в нея.
(3) Приетите в архива на съда дела, деловодни книги и документи се съхраняват в специално обезопасено помещение в сградата на ВАС.
(4) Унищожаването или предаването в архив на материали, съдържащи класифицирана информация, се извършва от служителите в служба "Архив" и служба "Регистратура за класифицирана информация" на ВАС при спазване на реда, сроковете и изискванията, предвидени в ЗЗКИ и подзаконовите актове по прилагането му.
(2) На мястото на изваденото от архива дело съдебният архивар поставя картон със забележка за местонахождението му. Извадените от архива дела и материали се завеждат в специална книга от архиваря, който следи за връщането им.
1. свършените дела и други книжа - 10 години;
2. срочните книги, докладните книги и книгите за веществени доказателства - 25 години;
3. азбучните указатели и описните книги - 100 години.
(2) Комисията по ал. 1 се назначава със заповед на председателя на съда в състав: главния секретар, административния секретар и съдебен архивар.
(3) Комисията извършва експертиза на ценността на архивните документи всяка календарна година, до края на първото тримесечие.
(4) При извършването на експертизата комисията работи под надзора и според указанията на председателя на съда, при спазване на специалните нормативни актове в тази област и инструкциите на органите за управление на Държавния архивен фонд.
(2) Материалите се унищожават, след като заключението на комисията бъде утвърдено от председателя на съда и съгласувано с Централния държавен архив.
(3) При унищожаване на материалите се съблюдават правилата за запазването на държавната, търговската или друга тайна.
(2) Броят на съдебните служители се определя от председателя на съда, съгласувано с ВСС.
(2) Главеният секретар се назначава след провеждане на конкурс, организиран от ВСС.
(3) За съдебен помощник се назначава лице, което отговаря на изискванията на чл. 162 ЗСВ и е издържало конкурс за съдебен служител.
(4) При назначаване на съдебен служител на друга длъжност в администрацията на ВАС, на ВСС или на Инспектората към ВСС, както и при преместването му в администрацията на друг орган на съдебната власт, конкурс не се провежда.
(2) Конкурсът се провежда от постоянно действаща комисия, която включва трима членове на ВСС, представител на администрацията на ВСС и председателя на ВАС.
(3) Поименният състав на комисията и нейният председател се определят със заповед на главния секретар на ВСС въз основа на решение на ВСС.
(4) Комисията заседава в пълния си състав и приема решения с обикновено мнозинство.
(5) За заседанията си комисията води протокол, който се подписва от всички членове.
(6) Конкурсът за длъжността "главен секретар" на ВАС и условията за неговото провеждане се обявяват от администрацията на ВСС с писмена заповед.
(7) Обявлението се публикува в един централен ежедневник и се поставя на общодостъпно място в сградата на ВАС и на ВСС.
(8) В обявлението се съдържат всички условия за провеждането на конкурса, минималните и специфичните изисквания, на които трябва да отговаря кандидатът, кратко описание на длъжността съгласно типовата длъжностна характеристика и информация за минималния размер на основната заплата за конкурсната длъжност.
(2) Поименният състав на конкурсната комисия и нейният председател се определят в заповед на председателя на съда за всеки отделен конкурс.
(3) Комисията заседава в пълния си състав и взема решения с обикновено мнозинство.
(4) За заседанията си комисията води протокол, който се подписва от всички членове.
1. заместниците на председателя на съда, главния секретар, ръководителя на звено "Човешки ресурси" и друг служител на ръководна длъжност в администрацията на съда - при провеждане на конкурс за длъжностите "началник на кабинета на председателя" и "служител по сигурността на информацията";
2. заместник на председателя на съда, главния секретар, ръководителя на звено "Човешки ресурси" и друг служител на ръководна длъжност в администрацията на съда - при провеждане на конкурс за длъжността "главен счетоводител";
3. заместник на председателя на съда, главния секретар и друг служител на ръководна длъжност в администрацията на съда - при провеждане на конкурс за ръководителя на звено "Човешки ресурси";
4. заместник на председателя на съда, главния секретар и ръководителя на административно звено "Човешки ресурси" - при провеждане на конкурс за ръководител на административно звено "Връзки с обществеността" и за останалите длъжности на пряко подчинение на главния секретар;
5. главния секретар, ръководителя на административно звено "Човешки ресурси" и прекия ръководител на конкурсната длъжност или друг съдебен служител на ръководна длъжност - при провеждане на конкурс за останалите длъжности в администрацията на съда.
1. длъжността, за която се провежда конкурсът;
2. минималните и специфичните изисквания, предвидени в нормативните актове за заемане на длъжността;
3. специфичните изисквания за заемане на длъжността, определени от председателя на съда;
4. начинът на провеждане на конкурса и за оценяване на кандидатите;
5. необходимите документи, мястото и срокът на подаването им;
6. общодостъпно място, на което ще се обявяват списъците или други съобщения във връзка с конкурса.
(2) Обявлението за конкурса се публикува в един централен ежедневник и поставяне на обявление на общодостъпното място по ал. 1, т. 6.
(3) В обявлението се съдържат всички данни от заповедта по ал. 1, кратко описание на длъжността съгласно типовата длъжностна характеристика и информация за минималния размер на основната заплата за конкурсната длъжност.
(2) Към заявлението се прилагат:
1. декларация от кандидата, че е пълнолетен български гражданин, не е поставен под запрещение, не е осъждан за умишлено престъпление от общ характер на лишаване от свобода, не е лишен от правото да заема определена длъжност;
2. копия от документи за придобита образователно-квалификационна степен, допълнителна квалификация и правоспособност, които се изискват за длъжността;
3. копие от документите, удостоверяващи продължителността на стажа и професионалния опит;
4. други документи, свързани с изискванията за заемане на длъжността.
(2) До участие в конкурса се допускат кандидатите, които напълно отговарят на посочените в обявата изисквания.
(3) Решението на комисията относно допускането до конкурса се оформя в протокол и се изготвят списъци на допуснатите и недопуснатите кандидати, които се подписват от членовете на комисията.
(4) В списъка на допуснатите кандидати се посочват датата на провеждане на конкурса, която не може да бъде по-рано от 7 дни от изнасянето на списъка, началният час и мястото на провеждане на конкурса.
(5) В списъка на недопуснатите до конкурса кандидати се посочват основанията за недопускането им.
(6) Списъците с допуснатите и недопуснатите кандидати се поставят на общодостъпно място в сградата на съда и се публикуват в неговата интернет страница не по-късно от 7 дни след изтичане на срока за подаване на заявленията за участие в конкурса.
(7) Недопуснатите кандидати могат да подадат жалба до ВСС - при провеждане на конкурс за длъжност "главен секретар", или до председателя на ВАС - при провеждане на конкурс за останалите длъжности, в 3-дневен срок от обявяването на списъците. Висшият съдебен съвет, съответно председателят на ВАС, се произнасят окончателно. Жалбата не спира конкурсната процедура.
(2) Конкурсът се провежда по обявения начин и когато допуснатият кандидат е само един.
(2) По преценка на председателя на съда той или определеният от него заместник може да проведе събеседване с един или с всички класирани от комисията кандидати.
(3) Трудовото правоотношение възниква с лицето, класирано на първо място в конкурса.
(2) Съдебните служители са длъжни да спазват работното време и да го използват за изпълнение на служебните си задължения.
(3) Допълнителни задължения могат да се възлагат на съдебния служител временно - до 45 работни дни в годината, при служебна необходимост.
(4) При служебна необходимост съдебният служител е длъжен да изпълнява служебните си задължения и извън работното време.
(2) Съдебните служители са политически неутрални при изпълнение на служебните си задължения.
(2) Атестирането на съдебните служители има за цел:
1. установяване равнището на професионалната квалификация на служителите и нейното съответствие с изискванията на длъжностната характеристика;
2. справедливо възнаграждение на съдебните служители;
3. подобряване на служебните взаимоотношения и работата в екип;
4. осъществяване на прозрачна и справедлива процедура за професионално развитие.
(2) При преназначаване на съдебен служител в Националната следствена служба или в окръжна следствена служба на друга длъжност, както и при преминаване в друг орган на съдебната власт, се запазва придобитият ранг, освен ако не е по-нисък от определения за новата длъжност минимален ранг.
(2) Служителите, прослужили по-малко от шест месеца на съответната длъжност в съда, се атестират през следващата календарна година.
(2) Съдебните служители, с изключение на посочените в ал. 1, се атестират от постоянно действаща комисия, назначена от председателя на съда.
1. изготвяне на работен план;
2. обсъждане на постигнатите до средата на периода цели и набелязване на мерки за осъществяването им;
3. изготвяне на оценка в края на периода и вписване на резултатите в атестационен формуляр.
(2) Етапите за извършване на атестирането се провеждат в срокове, както следва:
1. изготвянето на работния план - в периода от 1 февруари до 1 март;
2. междинна среща за обсъждане на постигнатите резултати - в периода от 15 май до 15 юни;
3. изготвяне на оценка в края на периода - от 15 октомври до 1 ноември.
1. срочно и качествено изпълнение на задълженията - до 5 точки;
2. спазване на професионалната етика - до 5 точки;
3. поведение при работа с граждани - до 4 точки:
а) добросъвестно отношение при работа с граждани;
б) равнопоставеност при отношенията с гражданите;
4. способност за самостоятелна работа - до 4 точки;
5. способност за работа в екип - до 3 точки;
6. инициативност и поемане на извънредна работа, проява на творчество в работата - до 3 точки;
7. организационни умения - до 3 точки;
8. степен на подготвеност и способност за работа с нормативни актове - до 3 точки;
9. възможности за комуникация - до 3 точки:
а) устно;
б) писмено;
в) в електронна форма;
10. оценка на прекия ръководител - до 3 точки.
(2) При атестирането се вземат предвид и постъпилите сигнали и предложения.
1. оценка 1 - "изключително изпълнение" - атестираният изключително ефективно изпълнява работата си, значително над изискванията за длъжността;
2. оценка 2 - "изпълнението е над изискванията" - атестираният редовно изпълнява задълженията си над изискванията;
3. оценка 3 - "изпълнението отговаря на изискванията" - атестираният като цяло изпълнява работата си на нивото на изискванията за длъжността, но не ги надминава;
4. оценка 4 - "изпълнението не отговаря напълно на изискванията, необходимо е подобрение" - атестираният изпълнява задълженията си под нивото на изискванията за длъжността;
5. оценка 5 - "неприемливо изпълнение" - атестираният системно изпълнява задълженията си под нивото на изискванията за длъжността.
(2) Формулярът се подписва от комисията и от атестирания.
(2) Председателят на съда се произнася с решение в 7-дневен срок от подаване на възражението.
(2) Предсрочно повишаване в ранг се извършва при оценка 1 "изключително изпълнение".
(3) Председателят на съда издава заповед за повишаване в ранг на съдебния служител.
(2) Повишаването в ранг се извършва със заповед на председателя на съда.