ПРАВИЛНИК ЗА ДЕЙНОСТТА НА КОМИСИЯТА ЗА ПУБЛИЧЕН НАДЗОР НАД РЕГИСТРИРАНИТЕ ОДИТОРИ

Издаден от Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори
Обн. ДВ. бр.1 от 6 Януари 2009г.

Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С този правилник се уреждат:

1. дейността на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори, наричана по-нататък "комисията";

2. структурата, функциите и дейността на нейната администрация.

 

Чл. 2. Комисията е независим орган, юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София. Дейността на комисията се финансира от държавния бюджет чрез бюджета на Комисията за финансов надзор.

 

Чл. 3. Комисията осъществява публичен надзор над дейността на регистрираните одитори и на Института на дипломираните експерт-счетоводители за дейността му по надзора над регистрираните одитори.

 

Чл. 4. Комисията осъществява сътрудничеството със съответните органи на Европейския съюз, с надзорните органи на държавите - членки на Европейския съюз, или на трети държави, отговарящи за независимия финансов одит.

 

Глава втора.
УСТРОЙСТВО И ДЕЙНОСТ НА КОМИСИЯТА

Раздел I.
Компетентност на комисията

Чл. 5. (1) Комисията е колегиален орган и се състои от председател и шестима членове. При отсъствие на председателя функциите му се изпълняват от член на комисията, определен от председателя за всеки конкретен случай.

(2) Председателят и членовете на комисията се избират от Народното събрание.

(3) Мандатът на комисията е 4 години. Председателят и членовете на комисията не могат да бъдат избирани за повече от два последователни мандата. След изтичането на мандата им председателят и членовете на комисията изпълняват дейността си до избора на нов председател и членове на комисията.

(4) Членовете на комисията, без председателя й, не са щатни служители на комисията.

(5) Дейността на комисията се подпомага от администрация.

(6) За осъществяване на дейността си комисията може да привлича извънщатни сътрудници.

 

Чл. 6. Комисията носи отговорност за надзора над:

1. придобиването на правоспособност, регистрирането на регистрираните одитори, включително на одиторите и одиторските предприятия от други държави - членки на Европейския съюз, и трети държави, и отнемането на правоспособността;

2. приемането и спазването на стандарти за професионална етика, вътрешен контрол на качеството в одиторските предприятия и при извършването на одита;

3. продължаващото обучение на регистрираните одитори, системата за гарантиране на качеството, за разследването и налагането на наказания.

 

Чл. 7. (1) Комисията осъществява надзор над дейността на Института на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС) за дейността му като участник в системата за публичен надзор.

(2) Комисията утвърждава следните предложени от ИДЕС правила, методики и други разпоредби:

1. методиките за количеството работни часове, необходими за качествено и ефективно изпълнение на независимия финансов одит;

2. правилата и процедурите за извършване на проверки за контрол на качеството на дейността на регистрираните одитори, лицата, които участват в проверките, както и годишния план и необходимия бюджет за извършване на проверките;

3. съдържанието, организацията, реда и начина на провеждане на изпитите на кандидатите за дипломиран експерт-счетоводител;

4. правилата за организиране и провеждане на непрекъснатото обучение на дипломираните експерт-счетоводители;

5. реда и начините за провеждане на изпитите по българско търговско, данъчно и осигурително право на български език за лицата, придобили правоспособност в държава - членка на Европейския съюз, или в държава от Европейското икономическо пространство;

6. размера на таксите, дължими от регистрираните одитори за извършване на проверки за контрол на качеството на одитната им дейност;

7. възнагражденията на лицата, осъществяващи проверки за контрол на качеството.

 

Чл. 8. Комисията:

1. приема докладите, изготвени от ИДЕС, за резултатите от извършените проверки на дейността на регистрираните одитори;

2. оценява резултатите от извършените проверки по приети от нея критерии;

3. връща за допълнителна или повторна проверка случаите, в които резултатите от извършените проверки за контрол на качеството от органите на ИДЕС са незадоволителни;

4. определя член съответно членове на комисията, които да участват в проверките съвместно с органите на ИДЕС, при повтарящо се неспазване на определени срокове за приключване на проверките или незадоволително качество на извършваните проверки.

 

Чл. 9. (1) Комисията утвърждава годишен бюджет, определящ средствата за функциониране на системата за контрол на качеството.

(2) Бюджетът по ал. 1 се определя на основата на предвидените за годината проверки на одиторските практики, работните часове за тях и определените часови ставки за заплащане.

(3) На основата на определения бюджет комисията утвърждава месечните разходи за контрол на качеството и извършва определеното по Закона за независимия финансов одит (ЗНФО) изравняване на финансирането на разходите с ИДЕС.

 

Чл. 10. (1) Комисията провежда разследвания при получени сигнали и предложения от заинтересовани лица за предполагаеми нарушения, както и в други случаи по своя преценка. В тези случаи комисията може да бъде подпомагана от съответните органи на ИДЕС.

(2) Въз основа на резултатите от извършените проверки комисията има право да дава задължителни предписания на регистрираните одитори и да предприема мерки срещу тях.

 

Чл. 11. (1) Комисията се произнася в 14-дневен срок по жалби, свързани с решения на управителния съвет на ИДЕС за отказ на членство и регистрация на кандидати за регистрирани одитори.

(2) Комисията разглежда случаите на освобождаване или оставка на регистриран одитор, на представените обяснения на причините за това.

(3) Комисията налага наказания в определените от ЗНФО случаи.

 

Чл. 12. Комисията изготвя и публикува на електронната си страница:

1. годишната работна програма за дейността си;

2. резултатите от извършените проверки;

3. информация за сътрудничеството с компетентните органи за публичен надзор на другите държави от Европейския съюз и трети страни;

4. годишния отчет за дейността си;

5. други материали, свързани с дейността й.

 

Чл. 13. Комисията изготвя и представя на Народното събрание годишен отчет за дейността си не по-късно от 30 май на следващата година.

 

Чл. 14. (1) Председателят на комисията ръководи дейността на комисията и я представлява.

(2) Председателят на комисията е разпоредител с бюджетните кредити.

(3) Председателят на комисията:

1. представлява комисията в страната и в чужбина;

2. свиква и ръководи заседанията на комисията;

3. издава наказателни постановления в случаите, предвидени в ЗНФО;

4. организира, ръководи и контролира дейността на администрацията на комисията;

5. утвърждава щатното разписание на администрацията на комисията, в рамките на утвърдената с правилника структура, и длъжностните характеристики на служителите;

6. сключва, изменя и прекратява трудовите правоотношения на служителите в администрацията на комисията;

7. определя възнагражденията на служителите от администрацията и реда за тяхното изплащане.

8. сключва граждански договори с извънщатни сътрудници;

9. сключва договори, необходими за дейността на комисията и нейната администрация;

10. командирова членовете на комисията и служителите от администрацията в страната и чужбина;

11. организира съставянето на проектобюджета и го внася за приемане от комисията;

12. организира изпълнението, приключването и отчитането на бюджета и го внася за приемане от комисията;

13. издава заповеди и указания, свързани с дейността на администрацията на комисията.

(4) Председателят на комисията може да създава на свое подчинение консултативни съвети по изпълнението на неговите функции.

(5) Редът за командироване и отчитане на председателя се определя с решение на комисията.

 

Раздел II.
Организация на работата на комисията

Чл. 15. (1) Комисията е постоянно действащ орган.

(2) Комисията разглежда и решава въпросите от своята компетентност на заседания, които са открити. По решение на комисията отделни заседания могат да бъдат закрити.

(3) Заседанията на комисията са редовни и извънредни, като:

1. комисията заседава редовно най-малко два пъти в месеца по предварително оповестен дневен ред; материалите по дневния ред се раздават на членовете най-късно два дни преди заседанието;

2. комисията се свиква на извънредно заседание от председателя или по предложение на най-малко на двама от членовете;

3. на заседанията могат да се обсъждат и въпроси, които не са включени в дневния ред, ако никой от присъстващите членове не възрази;

4. председателят на комисията определя кои служители от администрацията да присъстват на заседанията при разглеждането на определени въпроси.

 

Чл. 16. (1) Заседанията на комисията се провеждат, ако на тях присъстват председателят и най-малко четирима от членовете й.

(2) Отсъствие на член на комисията от заседание е допустимо само ако той е:

1. в служебна командировка;

2. в отпуск, разрешен по съответния ред;

3. в отпуск по болест.

(3) При неучастие без основателни причини в три и повече заседания на комисията за период от една година председателят на комисията внася в Народното събрание предложение за предсрочно прекратяване мандата на съответния член на комисията.

(4) Комисията приема решения с явно гласуване и с мнозинство от четири гласа.

(5) Решенията по чл. 41 и 42 ЗНФО за отнемане на правото за извършване на независим финансов одит и за правото да се упражнява одиторска дейност се приемат с мнозинство от пет гласа и тайно гласуване.

(6) Председателят и членовете на комисията не могат да се въздържат от гласуване.

 

Чл. 17. (1) На всяко заседание на комисията се води протокол от определен служител от администрацията. Протоколът се подписва от председателя, присъствалите на заседанието членове на комисията и от водещия протокола.

(2) Въз основа на протокола се изготвя препис-извлечение, в което се включват въпроси от дневния ред и приетите по тях решения. Той се подписва от председателя на комисията и определен служител от администрацията.

(3) Решенията на комисията се съобщават писмено на заинтересованите лица в 7-дневен срок.

 

Раздел III.
Контрол на качеството на дейността на регистрираните одитори

Чл. 18. (1) Всички регистрирани одитори, одитори и одиторски предприятия от трети страни, регистрирани в ИДЕС, са обект на контрол на качеството на дейността им.

(2) Системата за контрол на качеството се изгражда и функционира по правилата, процедурите и плановете, утвърдени от комисията по предложение на ИДЕС.

(3) Системата за контрол на качеството функционира, като лица, определени от съвета за контрол на качеството към ИДЕС, и лица, които не упражняват дейност, свързана с независимия финансов одит, извършват проверките за контрол на качеството под надзора на комисията. Лицата, участващи в проверките, се утвърждават от комисията.

(4) Лицата, които не упражняват дейност, свързана с независимия финансов одит, които участват в извършването на проверките, наричани "инспектори", са в трудови или извънтрудови правоотношения с комисията.

(5) При извършване на проверка членовете и инспекторите на комисията са длъжни да се легитимират със служебна карта и да представят решение на комисията за извършването на проверката.

 

Чл. 19. При изпълнение на задълженията си председателят, членовете на комисията и лицата, определени с решение на комисията да извършват проверки, имат право да изискват:

1. в определени от тях срокове от проверявания регистриран одитор документи, заверени копия на документи, сведения, справки и друга информация, които имат значение за извършване на проверката;

2. в определени от тях срокове от проверявания регистриран одитор писмени обяснения по въпроси, свързани с проверката;

3. заверени копия на документи, сведения и справки от юридически лица и еднолични търговци извън проверявания регистриран одитор, свързани с проверката;

4. от ИДЕС представянето на документи, сведения, справки и друга информация, свързана с правомощията на комисията.

 

Чл. 20. Контролът на качеството на дейността на регистрираните одитори се извършва при спазване на следните изисквания:

1. контролът се осъществява от лица, които са независими от съответните контролирани регистрирани одитори;

2. лицата, които не упражняват дейност, свързана с независимия финансов одит, и участват в извършването на проверките, са в трудови или извънтрудови отношения с комисията;

3. финансирането на контролните дейности е адекватно, достатъчно и независимо от контролираните регистрирани одитори;

4. осигурени са достатъчно ресурси за извършване на необходимите контролни дейности;

5. лицата, които извършват контрол на качеството, имат подходящо образование и опит в областта на независимия финансов одит и са преминали обучение за контрол на качеството;

6. липсва конфликт на интереси между лицата, които извършват контрол на качеството, и проверяваните регистрирани одитори.

 

Чл. 21. (1) Контролът на качеството на дейността на регистрираните одитори обхваща:

1. проверка на одиторската документация за съответствие с приложимите одиторски стандарти;

2. проверка за спазване изискванията на Международните одиторски стандарти;

3. проверка на спазването на етичните норми и изискванията за независимост на одитора;

4. установяване адекватността на времевите и човешките ресурси, употребени за извършване на одита съобразно обхвата и сложността му;

5. установяване адекватността на одиторските възнаграждения, получени за одита;

6. оценка на вътрешната система за контрол на качеството, приложена от регистрирания одитор.

(2) При проверка на одиторско предприятие в извадката се включват одитите, извършени от всеки един регистриран одитор, осъществявал дейност от името на предприятието.

(3) За резултатите от всяка проверка се изготвя доклад, който съдържа основните заключения от извършения контрол. Копие от доклада се предоставя на проверявания регистриран одитор.

(4) Проверяваният регистриран одитор или одиторско предприятие има право да представи пред комисията в 14-дневен срок от датата на получаване на доклада своите възражения по направените в доклада констатации.

 

Чл. 22. (1) Регистриран одитор, който извършва независим финансов одит на предприятие, извършващо дейност от обществен интерес, подлежи на проверка за качеството на одитната дейност най-малко веднъж на 3 години.

(2) Проверките по ал. 1 се ръководят и в тях участват лица, които не упражняват дейност, свързана с независимия финансов одит. В проверката може да участват и регистрирани одитори.

(3) Докладът за резултатите от проверката се предоставя на комисията в тридневен срок от издаването му.

 

Чл. 23. (1) Регистриран одитор, който не извършва независим финансов одит на предприятие, извършващо дейност от обществен интерес, подлежи на проверка за качеството на одитната дейност най-малко веднъж на 4 години.

(2) Проверката по ал. 1 се осъществява от ИДЕС, като в нея задължително се включват и лица, които не упражняват дейност, свързана с независимия финансов одит.

(3) Докладът за резултатите от проверката по ал. 1 се предоставя на съвета за контрол по качеството на ИДЕС, а копие от него се представя на комисията.

(4) Институтът на дипломираните експерт-счетоводители изготвя подробен доклад за извършените проверки за контрол на качеството на дейността на тези одитори за всяко календарно тримесечие. Копие от доклада се предоставя на комисията в срок до 15 дни след изтичане на съответното тримесечие.

 

Раздел IV.
Сътрудничество и обмен на информация с компетентните органи на други държави

Чл. 24. (1) Комисията си сътрудничи със съответните компетентни органи на други държави - членки на Европейския съюз, с цел осъществяване на правомощията им в областта на публичния надзор над регистрираните одитори.

(2) При постъпили искания от страна на компетентните органи на други държави комисията незабавно предприема необходимите действия за събиране на исканата информация. При изпълнението на тази дейност комисията се подпомага от ИДЕС.

(3) Изискването за професионална тайна не възпрепятства обмена на информация между комисията и компетентните органи на държавите - членки на Европейския съюз.

 

Чл. 25. (1) Когато комисията има основателни съмнения, че на територията на друга държава - членка на Европейския съюз, се извършват действия в нарушение на изискванията на Директива 2006/43/ЕО на Европейския парламент и на Съвета, тя предоставя подробна информация за това на компетентните органи на съответната държава - членка на Европейския съюз.

(2) Когато комисията е уведомена от компетентния орган на държава - членка на Европейския съюз, за нарушения на изискванията на Директива 2006/43/ЕО на територията на Република България, тя предприема необходимите мерки и уведомява съответния компетентен орган на държавата - членка на Европейския съюз, за резултатите от тях.

 

Чл. 26. (1) Комисията извършва разследвания по искане на съответния компетентен орган на друга държава - членка на Европейския съюз. В тези случаи комисията може да разреши представители на компетентния орган на държава - членка на Европейския съюз, да участват в разследването.

(2) Комисията може да поиска да бъде извършено разследване от компетентен орган на друга държава - членка на Европейския съюз, на територията на тази държава, както и нейни членове да участват като наблюдатели в това разследване.

 

Чл. 27. (1) Комисията може да откаже да изпълни искане за информация и за провеждане на разследване с участие на наблюдатели в случаите, посочени в чл. 40р ЗНФО.

(2) В случаите по ал. 1 комисията уведомява органа, поискал съдействието.

 

Чл. 28. (1) Комисията може да разреши в посочените от ЗНФО случаи предоставянето на работни документи, свързани с извършването на независим финансов одит, или на други документи, държани от регистрираните одитори, на компетентните органи на трета държава.

(2) Работните документи се предоставят при спазване изискванията на глава шеста от Закона за защита на личните данни.

(3) Искането на компетентните органи на третата държава може да бъде отказано при условията на чл. 40у, ал. 2, т. 4 ЗНФО.

 

Глава трета.
АДМИНИСТРАЦИЯ НА КОМИСИЯТА

Раздел I.
Общи положения

Чл. 29. (1) Комисията при осъществяване на своите функции и правомощия се подпомага от специализирана и обща администрация, която е организирана в дирекции.

(2) Общата численост на администрацията е 30 щатни бройки, разпределени по дирекции съгласно щатното разписание (приложение).

(3) За осъществяване на своята дейност при необходимост комисията може да привлича външни сътрудници и експерти.

 

Чл. 30. Предварителният финансов контрол се осъществява от служител, определен със заповед на председателя на комисията.

 

Чл. 31. Ръководството на администрацията, свързано с непосредственото изпълнение на решенията на комисията, както и информационното, техническото и административното осигуряване на дейността й се осъществява от главен секретар, който се назначава от председателя на комисията.

 

Раздел II.
Структура и функции на администрацията

Чл. 32. Общата администрация подпомага технически и организационно дейността на комисията и на специализираната администрация и е организирана в дирекция "Обща администрация".

 

Чл. 33. (1) Специализираната администрация изпълнява задачите по контрола на качеството на дейността на регистрираните одитори, надзора спрямо ИДЕС и международното сътрудничество.

(2) Специализираната администрация е организирана в дирекции:

1. "Контрол на качеството на дейността на регистрираните одитори";

2. "Методология и международни връзки".

 

Чл. 34. (1) Главният секретар осигурява функционирането на администрацията на комисията, като:

1. координира разработването, текущото изпълнение и отчитането на годишната програма на комисията;

2. представлява администрацията на комисията съобразно пълномощията, предоставени му от председателя на комисията, пред юридически и физически лица в страната и в чужбина;

3. координира и контролира подготовката на материалите за заседанията на комисията;

4. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя на комисията.

(2) Главният секретар участва в заседанията на комисията с право на съвещателен глас.

(3) Главният секретар се замества от директор на дирекция, определен със заповед на председателя на комисията.

 

Чл. 35. (1) Директорът на дирекция:

1. ръководи поверената му дирекция в съответствие с определените с правилника функции;

2. разпределя между служителите в дирекцията поставените задачи, контролира и отговаря за тяхното срочно и прецизно изпълнение;

3. участва в заседания на комисията, когато в дневния ред са включени въпроси от компетентността на съответната дирекция, включително като дава становища;

4. предлага за повишение, стимулиране, преместване или наказание служителите от дирекцията, която ръководи;

5. прави предложения за командироване на служителите от дирекцията в страната и чужбина;

6. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя и главния секретар на комисията.

(2) При отсъствие на директора той се замества от най-старшия по длъжност служител в дирекцията.

 

Чл. 36. Отдели в администрацията на комисията се създават, преобразуват и закриват със заповед на председателя на комисията.

 

Чл. 37. Дирекция "Контрол на качеството на дейността на регистрираните одитори":

1. подготвя проекта на годишната програма за контролната дейност;

2. осъществява планираните и допълнително възложените проверки на качеството на дейността на регистрираните одитори;

3. докладва в комисията резултатите от извършените проверки и предлага предприемането на мерки или налагането на наказания;

4. подпомага членовете на комисията при извършваните от тях проверки;

5. изготвя становище по представените от ИДЕС тримесечни и годишни отчети за резултатите от извършените проверки на качеството на дейността на регистрираните одитори;

6. участва в съвместните одити с представители на надзорните органи на трети страни;

7. обобщава резултатите от годишната контролна дейност и подготвя проекта на годишния отчет на комисията.

 

Чл. 38. Дирекция "Методология и международни връзки":

1. поддържа връзки със системите по надзора над независимия финансов одит в страните - членки на Европейския съюз, и съответните органи към Европейската комисия;

2. отговаря за получаване и предоставяне на информация на компетентните органи за публичен надзор над одиторите и одиторските предприятия в другите държави - членки на Европейския съюз, и трети държави;

3. организира, извежда и популяризира добрата наша и международна практика в надзорната дейност;

4. организира обучението и повишаването на квалификацията на служителите от администрацията;

5. осъществява преглед и изготвяне на становища по предложените за утвърждаване от комисията материали на ИДЕС;

6. извършва подготовката и координира изпълнението на международни проекти;

7. осъществява връзките с обществеността;

8. поддържа интернет страница на комисията на български и на английски език;

9. осигурява специализирана литература и поддържа библиотечния фонд;

10. ежедневно подготвя и разпространява преглед на централния печат за председателя, гл. секретар и директорите на дирекции.

 

Чл. 39. Дирекция "Обща администрация":

1. организира административно-техническата подготовката на заседанията на комисията;

2. изготвя протоколите от заседанията и препис-извлечения от решенията на комисията, които в 7-дневен срок изпраща на съответните органи и лица;

3. организира цялостното финансово-счетоводно обслужване на комисията съгласно изискванията на Закона за счетоводството и другите нормативни актове;

4. съставя проекта на бюджета и годишния финансов отчет;

5. осъществява материално-техническото снабдяване, завеждането, съхраняването и отчитането на материалните активи;

6. организира и осъществява деловодната дейност;

7. изготвя актовете и съхранява документите, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на трудовите правоотношения;

8. осигурява правилното прилагане на нормативните актове по заплащането на труда и материалното стимулиране на служителите;

9. отговаря за охраната, реда и чистотата;

10. организира поддържането и ремонта на помещенията и оборудването.

 

Чл. 40. Юрисконсултът:

1. осигурява правно-нормативното обслужване и процесуалното представителство на комисията;

2. отговаря за законосъобразността на проектите за решение, заповеди и документи, на договорите, при които комисията е страна;

3. анализира съдебната практика по обжалвани актове на комисията и предлага усъвършенстване на нормативната уредба;

4. участва в разработването на вътрешните нормативни актове;

5. изготвя правни становища във връзка с прилагането на закони и други нормативни актове, които касаят правомощията и функциите на комисията.

 

Чл. 41. С решение на комисията членовете и служителите на комисията могат да бъдат награждавани с отличия и награди, като условията и редът се определя с вътрешните правила.

 

Заключителни разпоредби

Параграф единствен. Този правилник е приет на основание чл. 35г, ал. 1 от Закона за независимия финансов одит на заседание на комисията, проведено на 16.12.2008 г.

 

Приложение към чл. 29, ал. 2
Приложение към чл. 29, ал. 2

Численост на администрацията - 30 щатни бройки, в т.ч.:

1. главен секретар - един;

2. дирекция "Контрол на качеството на дейността на регистрираните одитори" - 14;

3. дирекция "Методология и международни връзки" - 5;

4. дирекция "Обща администрация" - 9;

5. юрисконсулт - 1.

 

Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив