Обн. ДВ. бр.71 от 12 Август 2008г.
(2) Правилникът урежда общата организация по изпълнението на процедурите за приемане и снемане от употреба на отбранителни продукти.
(3) Правилникът определя функциите на националния директор по въоръженията, както и структурата и функциите на Съвета по въоръженията и на Интегрираните проектни екипи.
1. прилагане на интегриран системен подход, насочен към постигане на планираните цели и задачи;
2. обвързаност на придобиваните отбранителни продукти с необходимите оперативни способности;
3. бързо и ефективно преминаване от научни изследвания към производство и експлоатация на отбранителни продукти;
4. гарантиране на качеството на отбранителния продукт;
5. прозрачност, гласност и възможност за проследяване на всички решения и документи, които да са достъпни за обществеността и да подлежат на проверка;
6. целева ориентираност и непрекъснатост на планирането и ресурсно осигуряване на процеса по управление на жизнения цикъл на отбранителния продукт;
7. оценка и управление на риска през целия жизнен цикъл;
8. пълно отчитане на въпросите по сигурността и защитата на информацията.
Глава втора.
ФУНКЦИИ НА НАЦИОНАЛЕН ДИРЕКТОР ПО ВЪОРЪЖЕНИЯТА, СТРУКТУРА И ФУНКЦИИ НА СЪВЕТА ПО ВЪОРЪЖЕНИЯТА И НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПРОЕКТНИ ЕКИПИ
1. въпросите на научноизследователската, опитно-конструкторската и производствената дейност в областта на въоръженията и техниката;
2. международното военноикономическо и научно-техническо сътрудничество в рамките на НАТО, ЕС и на двустранна основа;
3. общото планиране и управление на проектите за модернизация на Въоръжените сили.
(2) Националният директор по въоръженията е длъжен да:
1. анализира резултатите от дейностите на националните представители на Министерството на отбраната в комитетите и групите на НАТО и ЕС по въпросите на научноизследователската, опитно-конструкторската и производствената дейност в областта на въоръженията и техниката и изготвя предложения по тях до министъра на отбраната;
2. предлага на министъра на отбраната формата и изискванията към съдържанието на различните типови документи в съответствие с този правилник и организира разпространението им;
3. организира поддържането на Регистър с приетите и валидни технически спецификации и тактико-техническо задания и удължаване на срока на валидността им;
4. определя общия ред на процедурите за приемане на въоръжение в БА и организира разпространението им;
5. организира възлагането и координира изпълнението на проучвания, анализи, експертни оценки и пр. във връзка с научноизследователската, опитно-конструкторската и производствената дейност в областта на въоръженията и техниката;
6. ръководи Съвета по въоръженията и организира изпълнението на поставените пред него задачи.
1. разглежда въпроси и предлага становища, анализи и проекти на документи във връзка с функционирането на системата за отбранителна аквизиция, нейния анализ и прави предложения за нейното оптимизиране;
2. обсъжда предложения за придобиване, поддържане и снемане от употреба на отбранителни продукти;
3. разглежда и внася за утвърждаване от министъра на отбраната на предложения за разработване на планове и програми, свързани с придобиването на отбранителни продукти, както и на предложения за започване или за прекратяване на проекти за модернизация на Въоръжените сили;
4. разглежда проекти на техническа спецификация и тактико-техническо задание, както и сроковете за тяхната валидност, и ги предлага на министъра на отбраната за утвърждаване;
5. разглежда предложения, свързани с дейностите в областта на военната стандартизация, кодификацията, сертификацията и осигуряването на държавната гаранция на качеството на отбранителни продукти.
(2) Председателят на Съвета по въоръженията:
1. предлага времето, мястото и проекта на дневен ред за заседанията на съвета, както и членовете от разширения му състав и експертите, участващи в обсъждането на всяка от отделните точки от дневния му ред;
2. ръководи заседанията, подписва протоколите от тях, прави предложения до заместник-министър на отбраната с делегирани правомощия в областта на политиката по въоръженията във връзка с решенията на съвета и организира изпълнението на поставените пред съвета задачи;
3. изисква от структурите от МО и БА информация, анализи, справки и предложения, необходими за осигуряване изпълнението на функциите на съвета;
4. привлича експерти към работата на съвета съгласувано със съответните ръководители на административните звена в МО и ГЩ и кани представители на други ведомства и организации за участие в заседанията на съвета.
(3) При отсъствие на председателя на съвета неговите функции се изпълняват от секретаря на съвета, който е служител на дирекция "Политика по въоръженията".
1. уведомява членовете на съвета за времето, мястото и дневния ред на всяко заседание;
2. осигурява информационно и технически провеждането на заседанията на съвета и предоставя на членовете на съвета документите, които ще бъдат разглеждани, най-малко три работни дни преди съответното редовно заседание;
3. изготвя протоколите от заседанията на съвета и след подписването им от председателя на съвета ги предоставя на заместник-министъра на отбраната с делегирани правомощия в областта на политиката по въоръженията за сведения и допълнителни указания;
4. подготвя документи от съвета и при необходимост ги внася в Съвета по отбрана или ги предоставя на други структури и органи на МО;
5. организира съхраняването на документите и протоколите от заседанията на съвета и предоставянето на достъпа до тях.
1. редовните заседания на съвета се планират в рамките на процеса на месечното планиране в МО;
2. извънредните заседания на съвета се провеждат по решение на министъра или заместник-министъра на отбраната с делегирани правомощия в областта на политиката по въоръженията.
(2) Заседанията по отделните точки на дневния ред на Съвета по въоръженията са редовни, ако на тях присъстват не по-малко от две трети от членовете от постоянния и разширения състав, включени в тяхното разглеждане.
(3) Решенията по отделните точки от дневния ред на заседанията на Съвета по въоръженията се вземат чрез явно гласуване с мнозинство от половината плюс един от присъстващите на заседанието.
(4) Към решенията по точките от дневния ред и докладите по тях се прилагат особените мнения по разглежданите въпроси, ако има такива.
(5) За всяко заседание на съвета се изготвя протокол.
1. основният състав на ИПЕ се състои от:
а) ръководител на проекта;
б) главен координатор на проекта;
в) отговорен специалист по бойното използване;
г) отговорен специалист по осигуряване на качеството;
2. разширеният състав на ИПЕ може да включва:
а) отговорници по управлението на договора и офсета;
б) отговорник по правните въпроси;
в) отговорник по финансовото осигуряване;
г) отговорници по сертификацията, кодификацията и стандартизационното осигуряване на проекта;
д) други специалисти, в зависимост от естеството на проекта.
Раздел I.
Дейности по изготвяне и обобщаване на заявките за придобиване, поддържане и снемане от употреба на отбранителни продукти
(2) Заявката за придобиване на отбранителен продукт се утвърждава от съответния ръководител на програма от Основната програмна структура на МО и БА.
(3) Заявките за придобиване на отбранителни продукти се обобщават от дирекция "Политика по въоръженията" и се представят на министъра на отбраната с предложение относно подготовката на документи, необходими за разкриване на процедури за придобиване на отбранителните продукти.
(4) Заявката за придобиване на отбранителен продукт е с валидност за календарната година, в която е направена, освен ако в нея не е посочен друг срок. Удължаването на срока на валидност на заявката се извършва по предложение на потребителя на отбранителния продукт.
(2) Заявките за поддържане на отбранителните продукти се обобщават от дирекция "Политика по въоръженията" и се представят на министъра на отбраната с предложение на решение относно организиране на тяхното изпълнение.
(3) Заявката за поддържане на отбранителния продукт е с валидност за календарната година, в която е направена, освен ако в нея не е посочен друг срок. Срокът на валидност на заявката се удължава по предложение на потребителя на отбранителния продукт.
(2) Докладите за отпадане на потребностите от отбранителните продукти се обобщават от дирекция "Политика по въоръженията" и се представят на министъра на отбраната с предложение за решение.
Раздел II.
Дейности по изпълнение на заявките за придобиване, поддържане и снемане от употреба на отбранителни продукти
(2) Формата и изискванията към съдържанието на техническата спецификация и тактико-техническо задание се определят от министъра на отбраната по предложение на националния директор по въоръженията.
(2) Техническата спецификация, съответно тактико-техническо задание на придобитите от МО и БА отбранителни продукти са валидни до снемането им от употреба.
(2) Процедурите по ал. 1 се включват в техническа спецификация, тактико-техническо задание и договора за придобиване на отбранителни продукти от дирекция "Политика по въоръженията" за всеки конкретен случай заедно с дейностите по оценка на качеството на придобиваните продукти.
1. "Отбранителен продукт" е:
а) материален продукт (материален резултат от механична, ръчна или друга обработка, напр. механична машинна част и др., с изключение на инфраструктурни строителни дейности и услуги);
б) нематериален продукт (нематериален от интелектуална дейност, напр. компютърна програма, речник, технология, ноу-хау, обект на авторски права или интелектуална собственост, квалификация в областта на отбраната и пр.);
в) услуги (транспорт, обучение и др.);
г) продукти, които са резултат от непрекъснат технологичен процес (смазочен материал, вещества, бои и др.).
Отбранителните продукти включват:
а) стрелково въоръжение и принадлежности;
б) артилерийска материална част и оборудване;
в) бронетанкова и автотракторна техника и оборудване;
г) военна авиационна техника, апаратура, оборудване и екипировка;
д) военноморска техника;
е) бойни припаси;
ж) артилерийски минохвъргачни, танкови и противотанкови, зенитни и реактивни бойни припаси с особен вид на действие;
з) инженерно-сапьорни средства, техника и въоръжения;
и) свързочни средства, радиоелектронна и електронна апаратура и техника, сензори, средства за наблюдение, разузнаване и радиоелектронна война;
к) системи C4IEW (компютърна техника, комуникационно оборудване, периферия, програмно осигуряване, автоматизирани системи за управление на войските и оръжията, програмно-технически средства за защита на мрежите и информацията);
л) химическо имущество и техника;
м) тилова, спомагателна, учебна техника и имущества и продукти;
н) усвояване или извършване на ремонти, модификации на военна и специална продукция и други отбранителни услуги;
о) запасни части, прибори, уреди, апаратура и принадлежности, агрегати, възли, опаковки, отливки, детайли, компоненти и други полуфабрикати извън щатната комплектация на отделните артикули военна и специална продукция.
2. "Придобиване на отбранителен продукт" е възмездно или безвъзмездно придобиване на право на собственост върху отбранителния продукт.
3. "Поддържане на отбранителен продукт" е съвкупност от дейности, целящи осигуряване, привеждане и запазване на характеристиките на отбранителния продукт в предварително определени норми.
1. членове 12 - 20, чл. 22 - 30, чл. 33 и чл. 34, § 1, т. 1 и 2 от Правилника за управление на жизнения цикъл на отбранителните продукти в Министерството на отбраната и Българската армия (необнародван);
2. член 8 от Правилника за научноизследователската и развойната дейност в Министерството на отбраната и Българската армия (необнародван);
3. точка 19 на § 1 от Правилника за осигуряване и управление на качеството на отбранителни продукти в Министерството на отбраната и Българската армия (обн., ДВ, бр. 101 от 2004 г.; изм., бр. 16 от 2005 г.).