ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА

ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА

Издаден от Министерството на образованието и науката
Обн. ДВ. бр. от 30 Юли 1999г.,
изм. ДВ. бр. от 10 Март 2000г.,
изм. ДВ. бр. от 12 Юни 2001г.,
доп. ДВ. бр. от 18 Януари 2002г.,
изм. ДВ. бр. от 16 Юли 2002г.,
изм. ДВ. бр. от 28 Февруари 2003г.,
изм. ДВ. бр. от 11 Април 2003г.,
попр. ДВ. бр. от 23 Май 2003г.,
изм. ДВ. бр. от 22 Юли 2003г.,
изм. ДВ. бр. от 11 Ноември 2003г.,
изм. ДВ. бр. от 24 Февруари 2004г.,
изм. ДВ. бр. от 8 Ноември 2005г.,
изм. ДВ. бр. от 27 Януари 2009г.,
изм. ДВ. бр. от 7 Юли 2009г.,
изм. ДВ. бр. от 3 Ноември 2009г.,
изм. ДВ. бр. от 27 Ноември 2009г.,
изм. ДВ. бр. от 8 Юни 2010г.,
изм. ДВ. бр. от 29 Юли 2011г.,
изм. и доп. ДВ. бр. от 12 Ноември 2013г.,
изм. и доп. ДВ. бр. от 23 Май 2014г.,
доп. ДВ. бр. от 5 Септември 2014г.

Глава първа.

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. Системата на народната просвета полага основите на непрекъснато образование на гражданите, като осигурява:
1. овладяване на общите основи и закономерности на човешкото познание;
2. усвояване и формиране на общочовешки и национални ценности, добродетели и култура;
3. развитие на индивидуалността и стимулиране на творческите заложби;
4. духовно, физическо и социално развитие и здравословен начин на живот;
5. (нова - ДВ, бр. 19 от 2003 г.) изграждане на свободна, морална и инициативна личност, която като български гражданин уважава законите, правата на другите, техния език, религия и култура;
6. (предишна т. 5 - ДВ, бр. 19 от 2003 г.) завършване на определените в степени на образование и придобиване на професионална квалификация.
Чл. 2. (1) Гражданите ползват правото си на образование в системата на народната просвета независимо от своята възраст.
(2) Продължаването на образованието се осъществява въз основа на документ за завършен предходен клас или степен на образование.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 19 от 2003 г.) Гражданите нямат право да повтарят успешно завършен клас и повторно да придобиват образование от една и съща степен в държавните, общинските и частните училища.
Чл. 3. Системата на народната просвета се регулира от единни държавни образователни изисквания.
Чл. 4. (1) Светското образование не допуска налагането на учениците на идеологически и религиозни доктрини.
(2) В светските училища религиите се изучават в исторически, философски и културен план чрез учебното съдържание на различни учебни предмети.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 33 от 2003 г.) В светските училища могат да се изучават религии в часовете, определени за задължителноизбираема или свободноизбираема подготовка. Обучението по учебния предмет "религия" се извършва съгласно инструкция, издадена от министъра на образованието и науката.
Чл. 5. (1) Учениците ползват правото си на безплатно образование в държавните и общинските училища, като:
1. не заплащат такси за училищно обучение в рамките на държавните образователни изисквания;
2. ползват безплатно училищната база за обучение и развитие на интересите и способностите си.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2001 г., в сила от 15.09.2001 г.) Министърът на образованието и науката със заповед определя условията и реда за заплащане на:
1. такси за дейности извън държавните образователни изисквания в държавните и общинските училища и обслужващи звена, както и за професионално обучение след завършено средно образование по утвърден държавен прием;
2. разходите за провеждане на конкурсни изпити за приемане на ученици след завършен VII клас или след завършено основно образование в държавни и общински училища.
Чл. 6. (1) Училищното обучение до 16-годишна възраст се осъществява в дневна форма и е задължително за всички граждани на Република България.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2001 г., в сила от 15.09.2001 г.) Училището осигурява обучение в индивидуална и самостоятелна форма за даровити ученици, както и за други ученици в задължителна училищна възраст, които съгласно издаден от компетентните органи медицински документ не могат да се обучават в дневна форма.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 19 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 99 от 2003 г.) Училищното обучение може да започне по-късно от определената в от Закона за народната просвета възраст след писмена молба на родителите или настойниците и с решение на екипа за комплексно педагогическо оценяване към регионалния инспекторат по образованието.
(4) (Нова - ДВ, бр. 33 от 2003 г.) Подготовката на децата за училище една година преди постъпването им в първи клас е задължителна и се извършва в подготвителни групи към детските градини или в подготвителен клас в училище по избор на родителите.
Чл. 6а. (Нов - ДВ, бр. 99 от 2003 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 7 от 2009 г., изм. - ДВ, бр. 43 от 2014 г., в сила от 23.05.2014 г.) Екипът за комплексно педагогическо оценяване по се определя за срок една година със заповед на началника на регионалния инспекторат по образованието и включва в постоянния си състав: експерта по интегрирано обучение и специални училища или експерт, на когото е възложено изпълнението на дейностите по интегрирано обучение и специални училища, в регионалния инспекторат по образованието, ресурсен учител, логопед, рехабилитатор на слуха и говора, педагог на зрително затруднени деца и ученици и психолог от съответния ресурсен център за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности, от съответното специално училище и от съответния логопедичен център, учител от детска градина, от общообразователно или професионално училище, учител - специален педагог от специално училище за ученици с умствена изостаналост, както и лекар, определен от съответния регионален център по здравеопазване. При необходимост по предложение на председателя на екипа в състава могат да се включват и други специалисти.
(2) Заповедта по ал. 1 се издава най-късно до 1 септември на всяка календарна година.
(3) В работата на екипа по ал. 1 участват представител на отдела за закрила на детето към дирекциите за социално подпомагане и родителите или настойниците на детето или ученика. В заседанията на екипа може да участва и упълномощен от родителите или настойниците представител учител или педагог, както и педиатър или детски психиатър.
(4) Екипът за комплексно педагогическо оценяване има следните правомощия:
1. да изисква информация за:
а) деца със специални образователни потребности от отделите за закрила на детето и от районните центрове по здравеопазване;
б) ученици със специални образователни потребности, отпадащи от училище, от директорите на училищата и общинските отдели по образование в края на всяка учебна година;
в) деца със специални образователни потребности в подготвителните групи и подготвителните класове от директорите на детските градини и училищата, в които се организира задължителната подготовка преди постъпване в първи клас;
г) деца със специални образователни потребности от домовете за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, от домовете за деца и младежи с умствена изостаналост и от домовете за медико-социални грижи за деца;
2. да проучва документите на деца и ученици със специални образователни потребности във връзка с проведени консултации и изследвания;
3. да приема и разглежда следните документи на деца и ученици с хронични заболявания: молба от родителите или настойниците; удостоверение за раждане; лична карта на ученика; протокол от специализирана по профила на заболяването Лекарска консултативна комисия, който се актуализира ежегодно; лична амбулаторна карта, съдържаща необходимите изследвания, консултации, епикризи и други, които удостоверяват заболяването; удостоверение за завършена подготвителна група/подготвителен клас, удостоверение за завършен първи клас, удостоверение за завършен начален етап на основно образование, свидетелство за основно образование; удостоверение за преместване; документ за психолого-педагогически статус, издаден от детската градина или училището, от което идва детето или ученикът;
4. да препоръчва за интегрирано обучение или за приемане в оздравителни училища деца и ученици с хронични заболявания въз основа на документите по т. 3;
5. да извършва консултативна дейност и да осъществява психологическа подкрепа на родители или настойници при вземане на решение за избор на обучение на детето им - в интегрирано обучение и възпитание или в специално училище;
6. да извършва оценка на образователните потребности на децата и учениците със специални образователни потребности в задължителна училищна възраст и да препоръчва интегрирано обучение и възпитание или обучение в специални училища;
7. да определя до двама ученика със специални образователни потребности в паралелка; тези ученици се насочват в паралелката с най-малък брой ученици за съответния клас;
8. да съдейства за ресурсното подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности, като:
а) прави предложения до директорите на детските градини и училищата, в които се осъществява интегрирано обучение, както и до директорите на специалните детски градини и на училищата по за броя на ресурсните учители, тяхната квалификация и местоназначението им за подпомагане на интегрираните деца и ученици;
б) оказва методическа помощ, координация и контрол на екипите в детските градини и училищата, в които са интегрирани деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания, в специалните детски градини и в специалните училища;
9. да представя в Министерството на образованието и науката в края на всяка учебна година писмен доклад-анализ за състоянието на интегрираното обучение и възпитание, както и за обучението в специалните училища;
10. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2014 г., в сила от 23.05.2014 г.) да приема решения в срок до 30 май на всяка календарна година за отлагане за една учебна година и на основание протокол от Лекарска консултативна комисия на задължителната предучилищна подготовка или на училищното обучение на деца, които следва да постъпят в подготвителна група или съответно в първи клас, но здравословното им състояние не позволява това, като уведомява писмено родителите или настойниците; до постъпването им в първи клас по предложение на екипа за комплексно педагогическо оценяване към регионалния инспекторат по образованието тези деца се включват в определена форма на ранно въздействие в съответствие с индивидуалните им потребности.
Чл. 7. (Изм. - ДВ, бр. 99 от 2003 г.) Детските градини, училищата и обслужващите звена съвместно с финансиращия орган осигуряват подкрепяща среда за интегрирано обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания.
Чл. 8. (1) Обучението и възпитанието на децата и учениците в системата на народната просвета се провежда на книжовен български език.
(2) В училищата, в които се изучава интензивно чужд език, учебни предмети се преподават на съответния чужд език, ако това е предвидено с училищния учебен план.
(3) Учениците, за които българският език не е майчин, могат да изучават майчиния си език в общинските училища съгласно държавното образователно изискване за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план.
(4) Майчин език по смисъла на този правилник е езикът, на който детето общува в семейството си.
Чл. 9. (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2001 г., в сила от 15.09.2001 г., изм. - ДВ, бр. 33 от 2003 г.) Специални условия и ред за приемане на ученици могат да се определят с наредба на министъра на образованието и науката.

Глава втора.

ДЕТСКИ ГРАДИНИ, УЧИЛИЩА И ОБСЛУЖВАЩИ ЗВЕНА

Раздел I.

Общи разпоредби

Раздел II.

Детски градини

Раздел III.

Училища

Раздел IV.

Обслужващи звена

Глава трета.

ОРГАНИЗАЦИЯ НА УЧИЛИЩНОТО ОБУЧЕНИЕ

Раздел I.

Форми на обучение

Раздел II.

Организационни форми

Раздел III.

Учебно време

Раздел IV.

Съдържание на училищното обучение

Раздел V.

Форми за проверка и оценка (Отм. - ДВ, бр. 7 от 2009 г.)

Раздел V.

Форми за проверка и оценка

Раздел VI.

Завършване на клас

Раздел VII.

Съдържание на документите за завършен клас, за степен на образование и за професионална квалификация

Глава четвърта.

УЧАСТНИЦИ В ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ВЪЗПИТАНИЕ И В УЧИЛИЩНОТО ОБУЧЕНИЕ

Раздел I.

Учители и възпитатели

Раздел II.

Деца и ученици

Раздел III.

Родители (Нов - ДВ, бр. 51 от 2009 г.)

Чл. 140и. (Нов - ДВ, бр. 51 от 2009 г.) (1) Детската градина, училището и обслужващото звено осъществяват процеса на подготовка, обучение и възпитание на децата и учениците във взаимодействие и сътрудничество с родителите.
(2) Родителите имат следните права:
1. периодично да получават информация за успеха и развитието на децата им в образователно-възпитателния процес, за спазването на училищната дисциплина, уменията им за общуване с учениците и учителите и интегрирането им в училищната среда;
2. да се срещат с класния ръководител и учителите в определеното приемно време или в друго удобно за двете страни време;
3. да участват в родителските срещи;
4. да изразяват мнение и да правят предложения за развитие на детската градина, училището или обслужващото звено;
5. да присъстват и при желание от тяхна страна да бъдат изслушани, когато се решават въпроси, които засягат права и интереси на детето или ученика;
6. да участват в училищното настоятелство, когато такова е създадено;
7. да бъдат консултирани по въпроси, свързани с възпитанието на децата и учениците, от специалист, за което училището им оказва необходимото съдействие.
(3) Родителите имат следните задължения:
1. да осигуряват посещаемостта на ученика в училище;
2. да се запознаят срещу подпис с училищния учебен план и с правилника за дейността на училището, детската градина и обслужващото звено при записване на детето или ученика;
3. да не допускат явяването на ученика в училище с облекло или във вид, които не съответстват на правилника на училището, положението му на ученик и на добрите нрави;
4. редовно да се осведомяват за успеха и развитието на детето или ученика в образователно-възпитателния процес, за спазването на училищната дисциплина, за уменията му за общуване с децата или учениците и учителите и интегрирането му в училищната среда;
5. да се явяват в детската градина, училището и обслужващото звено, когато важни причини налагат това и бъдат поканени от класния ръководител или директора.

Глава пета.

УПРАВЛЕНИЕ НА СИСТЕМАТА НА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА

Раздел I.

Органи за управление

Раздел II.

Педагогически съвет (Загл. изм. - ДВ, бр. 33 от 2003 г.)

Раздел II.

Педагогически съвет и училищно настоятелство

Глава шеста.

ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ДОКУМЕНТАЦИЯ В УЧИЛИЩАТА, ДЕТСКИТЕ ГРАДИНИ И В ОБСЛУЖВАЩИТЕ ЗВЕНА (ОТМ. - ДВ, БР. 7 ОТ 2009 Г.)

Чл. 154. (Отм. - ДВ, бр. 7 от 2009 г.)
Чл. 155. (Отм. - ДВ, бр. 7 от 2009 г.)
Чл. 156. (Отм. - ДВ, бр. 7 от 2009 г.)
Чл. 157. (Отм. - ДВ, бр. 7 от 2009 г.)
Чл. 158. (Отм. - ДВ, бр. 7 от 2009 г.)

Глава шеста.

ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ДОКУМЕНТАЦИЯ В УЧИЛИЩАТА, ДЕТСКИТЕ ГРАДИНИ И В ОБСЛУЖВАЩИТЕ ЗВЕНА

Глава седма.

ФИНАНСИРАНЕ

Чл. 159. (1) Финансирането на дейности в държавните и общинските детски градини и обслужващи звена се осъществява със средства от държавния бюджет чрез Министерството на образованието и науката и други министерства и ведомства, чрез общинските бюджети.
(2) Размерът на средствата по ал. 1 се определя съгласно държавното образователно изискване за едногодишната издръжка на деца и ученици в държавните и общинските детски градини, училища и обслужващи звена.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2001 г., в сила от 15.09.2001 г.) Чрез държавния и общинските бюджети се осигуряват средства за: заплати, стипендии, осигурителни вноски, издръжка за общежития, отдих, хранене, учебници и поддържане на материално-техническата база.
(4) Училищата, детските градини и обслужващите звена могат да реализират приходи в левове и във валута за подпомагане на издръжката и развитието на материално-техническата им база в съответствие с нормативните актове.
Чл. 160. (1) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2001 г., в сила от 15.09.2001 г.) Директорът на държавната или на общинската детска градина, на държавното или общинското училище или обслужващо звено разработва проект за бюджет в съответствие с бюджетната процедура и го представя на финансиращия орган.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2001 г., в сила от 15.09.2001 г.) След приемане на Закона за държавния бюджет финансиращият орган утвърждава бюджет/бюджетна сметка на второстепенните или от по-ниска степен разпоредители с бюджетни кредити, а директорът осигурява изпълнението му, за което се отчита пред финансиращия орган.

Допълнителни разпоредби

§ 1. Трудовите договори с директорите, учителите, служителите и работниците в българските училища в чужбина се сключват, изменят и прекратяват при условия и по ред, определени със заповед на министъра на образованието и науката в съответствие с .
§ 2. (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2001 г., в сила от 15.09.2001 г., изм. - ДВ, бр. 33 от 2003 г.) Към посолствата на Република България може да се организира обучение за български граждани по български език и литература, история и цивилизация и география и икономика (или частта от тях, отнасяща се до историята и географията на България). Изискванията за провеждане на обучението се определят с инструкция на министъра на образованието и науката.
§ 3. (Отм. - ДВ, бр. 7 от 2009 г.)
§ 3а. (Нов - ДВ, бр. 53 от 2001 г., в сила от 15.09.2001 г., изм. - ДВ, бр. 99 от 2003 г.) По смисъла на този правилник:
1. "" е видът, името и номерът на училището, детската градина и обслужващото звено;
2. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2014 г., в сила от 23.05.2014 г.) "" са деца и ученици с образователни потребности, които може да възникнат при сензорни увреждания, физически увреждания, множество увреждания, умствена изостаналост, комуникативни нарушения, специфични нарушения на способността за учене (дислексия, дисграфия, дискалкулия), разстройства от аутистичния спектър, емоционални и поведенчески разстройства;
3. "" е учител-специален педагог, който допълнително подпомага интегрираните деца и ученици със специални образователни потребности в учебния процес и в извънучилищните дейности за оптимално усвояване на учебното съдържание, интелектуално, психическо и социално развитие и адаптиране в общата учебна среда;
4. "" е обслужващо звено - юридическо лице, на бюджетна издръжка, включващо екип от специалисти, които подпомагат интегрирането на деца със специални образователни потребности;
5. "" е достъпна архитектурна среда и подходяща информационна среда (учебно-технически средства и апаратура, дидактически материали, учебни помагала и др.) в детската градина и в училището, в които се обучават и възпитават деца и ученици със специални образователни потребности, непрекъсната психолого-педагогическа подкрепа от екип от специалисти, както и осигуряването на индивидуални програми и програми по специалните учебни предмети;
6. (нова - ДВ, бр. 51 от 2009 г.) "" е конфликт на интереси по смисъла на от допълнителните разпоредби на Закона за народната просвета;
7. (нова - ДВ, бр. 87 от 2009 г., в сила от 03.11.2009 г.) "" е трудовият стаж, придобит при условията и на длъжностите по от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, приета с Постановление № 30 на Министерския съвет от 2000 г. (обн., ДВ, бр. 21 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 43, 61 и 81 от 2000 г., бр. 36 от 2001 г., бр. 19 от 2002 г.; попр., бр. 21 от 2002 г.; доп., бр. 74 от 2002 г.; изм. с Решение № 7581 на Върховния административен съд от 2002 г. - бр. 76 от 2002 г., и с Решение № 11701 на Върховния административен съд от 2002 г. - бр. 119 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 19 от 2003 г., бр. 25 и 68 от 2004 г., бр. 24 от 2005 г., бр. 48 от 2006 г., бр. 15 от 2007 г., бр. 17 от 2008 г. и бр. 1 и 16 от 2009 г.).

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 4. Учениците, които са постъпили в IX клас преди учебната 1999-2000 г., завършват средно образование при условията и по реда, определени с учебния план, по който са започнали обучението си.
§ 5. (Изм. - ДВ, бр. 19 от 2003 г.) Документи за завършени етапи на училищно обучение, степени на образование и професионална квалификация, издадени от училища на чужди държави, се признават при условия и по ред, определени с наредба на министъра на образованието и науката.
§ 5а. (Нов - ДВ, бр. 68 от 2002 г.) За учебната 2002 - 2003 г. промените по могат да се извършват в срок до 16.VII.2002 г. В този случай приемът по от 2002 г. за приемане на ученици в училища с държавен прием и в непрофилирани паралелки (ДВ, бр. 7 от 2002 г.) се извършва само на трети етап на класиране, а незаетите места се попълват по реда на от същата наредба.
§ 6. Учениците, които са се обучавали в легитимни училища на други държави, представят в Министерството на образованието и науката издадените от тези училища документи за завършен клас, степен на образование или професионална квалификация за легализиране. Документите се признават в Република България след легализирането им от Министерството на образованието и науката при условия и по ред, определени с наредба на министъра на образованието и науката.
§ 7. (1) (Нова - ДВ, бр. 19 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) До приемането на държавното образователно изискване за учителската правоспособност и квалификация заемането на длъжностите по се извършва съгласно (обн., ДВ, бр. 69 от 1994 г.; изм. и доп., бр. 83 от 1994 г., бр. 103 от 1995 г., бр. 26 от 1996 г., бр. 81 от 1997 г.).
(2) (Предишна ал. 1 - ДВ, бр. 19 от 2003 г.) До приемането на държавното образователно изискване за учителската правоспособност и квалификация чужди граждани могат да бъдат учители в български държавни, общински, духовни и частни училища, както и в училищата с чуждестранно участие само ако са предложени по междудържавни спогодби и след съгласуване с Министерството на образованието и науката.
(3) (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 19 от 2003 г.) Чужди граждани, постоянно пребиваващи в страната, могат да бъдат учители в училищата по ал. 1 след легализиране на дипломата им за завършено образование и на документа за учителска правоспособност.
§ 8. Детската градина и училището приемат свой правилник за дейността си в съответствие със и с този правилник.
§ 9. Този правилник се издава на основание (ДВ, бр. 36 от 1998 г.) и (обн., ДВ, бр. 31 от 1992 г.; изм. и доп., бр. 62 и 77 от 1992 г., бр. 54 и 75 от 1993 г.; попр., бр. 90 от 1993 г.; изм., бр. 13 и 68 от 1994 г., бр. 3 и 73 от 1995 г., бр. 8 от 1996 г. и бр. 119 от 1998 г.).

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ПРАВИЛНИКА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА

(ОБН. - ДВ, БР. 19 ОТ 2003 Г.)
§ 13. Отменят се раздел II, подраздел II (без т. 1, подточка 1.1 и т. 2 в частта "... по т. 1.1...", отм. с от 18.ХI.2002 г. на ВАС, ДВ, бр. 111 от 2002 г.) и раздел III, подраздел I, Общи положения, от Указание - II част за организиране на дейностите на общообразователните, специалните и професионалните училища през учебната 1999 - 2000 г.

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ПРАВИЛНИКА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА (ОБН., ДВ, БР. 68 ОТ 1999 Г.)

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ПРАВИЛНИКА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА

(ОБН. - ДВ, БР. 33 ОТ 2003 Г.)
§ 66. (1) Учениците, постъпили в IX клас през учебната 1999 - 2000 г., в това число постъпилите през учебната 1998 - 1999 г. в клас с интензивно изучаване на чужд език с прием след VII клас на профилирани гимназии, профилирани и професионални паралелки в гимназии и в средни общообразователни училища и с прием след VII клас в професионални гимназии, техникуми и училища по изкуствата, които завършват успешно XII клас през учебната 2002 - 2003 г., придобиват средно образование и получават диплома при условията и по реда на Закона за народната просвета, без да полагат държавните зрелостни изпити по и от този правилник.
(2) Учениците по ал. 1 не полагат зрелостните изпити, посочени в учебния план на училището, действащ към момента на приемането им. По свое желание имат право да положат държавните зрелостни изпити по и от този правилник.
(3) Дипломата на учениците, придобили средно образование по реда на ал. 2, е окончателна и дава право за продължаване на образованието или за професионално обучение.
(4) Учениците по ал. 1 получават диплома за средно образование, която съдържа следните реквизити:
1. наименование на държавата по Конституция, държавен герб, наименование на министерството, наименование на документа "Диплома за средно образование", пълно наименование и местонахождение на училището, серия и номер на дипломата; регистрационен номер на дипломата и дата на регистрирането й;
2 данни, идентифициращи притежателя на дипломата;
3. година на завършване на обучението;
4. вид и наименование и местонахождение на училището; вид подготовка (непрофилирана подготовка, профил, специалност, професия);
5. форма на обучение; срок на обучение;
6. номер и дата на протокола на зрелостната комисия, с който се придобива средно образование; име и фамилия и подписи на членовете на зрелостната комисия и на директора; печат с държавен герб;
7. наименования на учебните предмети и оценки за зрелостни изпити, както следва:
а) наименование на учебните предмети и оценки от учебния план на училището - за учебните предмети от: задължителна подготовка; профилирана или задължителна професионална подготовка; задължителноизбираема подготовка; свободноизбираема подготовка; брой учебни часове - за дневна и вечерна форма на обучение;
б) наименования на учебните предмети и оценки от държавните зрелостни изпити;
в) указателен текст: "Текстът в рубриката "Държавни зрелостни изпити" се попълва в случай, че ученикът ги е положил успешно по реда на .";
8. име и фамилия на директора, подпис, печат с държавен герб.
(5) В дипломата за средно образование на учениците по ал. 1 се вписват като оценки за зрелостни изпити средноаритметичната оценка от годишните оценки по български език и литература и по избран от ученика учебен предмет от учебния план на училището, изучаван в гимназиалния етап на обучение, както и оценките от държавните зрелостни изпити, ако те успешно са положени по реда на ал. 2.
(6) Оценките за зрелостните изпити, които се вписват по реда на ал. 5, могат да бъде променени при условия и по ред, определени в .
(7) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Учениците по ал. 1 получават при заявено искане удостоверението по .

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 233 ОТ 3 НОЕМВРИ 2005 Г. ЗА ПРИЕМАНЕ НА УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА ДЪРЖАВНАТА АГЕНЦИЯ ЗА МЛАДЕЖТА И СПОРТА

(ОБН. - ДВ, БР. 89 ОТ 2005 Г.)
§ 9. Навсякъде в действащите подзаконови нормативни актове думите "министърът на младежта и спорта", "министъра на младежта и спорта" и "Министерството на младежта и спорта" се заменят съответно с "председателят на Държавната агенция за младежта и спорта", "председателя на Държавната агенция за младежта и спорта" и "Държавната агенция за младежта и спорта".

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ№ 162 ОТ 30 ЮНИ 2009 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА

(ОБН. - ДВ, БР. 51 ОТ 2009 Г.)
§ 29. Процедурите за налагане на наказанията по от Правилника за прилагане на Закона за народната просвета, които не са приключили към датата на влизане в сила на постановлението, се довършват по досегашния ред.
§ 30. Разпоредбите на и влизат в сила от 1 октомври 2009 г., а разпоредбата на относно - от 1 януари 2010 г.

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 254 ОТ 26 ОКТОМВРИ 2009 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ

(ОБН. - ДВ, БР. 87 ОТ 2009 Г., В СИЛА ОТ 03.11.2009 Г.)
§ 3. (1) Лицата, които заемат длъжността "учител", съответно "възпитател", и отговарят на изискванията за заемане на длъжността към влизането в сила на постановлението, се преназначават на длъжност "старши учител", съответно "старши възпитател", ако отговарят на изискванията за заемането й и подадат заявление, че желаят да бъдат преназначени на длъжността. Към заявлението се прилагат документи, удостоверяващи необходимите за заемане на длъжността образование, професионална квалификация и професионален опит.
(2) Лицата, които заемат длъжността "учител", съответно "възпитател", и отговарят на изискванията за заемането й към влизането в сила на постановлението, но не отговарят на изискванията за заемане на длъжността "старши учител", съответно "старши възпитател", както и лицата по ал. 1, които не са подали заявление, че желаят да бъдат преназначени на длъжност "старши учител", съответно "старши възпитател", след влизането в сила на постановлението, изпълняват длъжността "учител" по , съответно длъжността "възпитател" по от Правилника за прилагане на Закона за народната просвета.
(3) Лицата, които към влизането в сила на постановлението заемат длъжността "учител" или "възпитател", но не отговарят на изискванията за заемане на длъжността преди влизането му в сила, изпълняват длъжността по , съответно длъжността по от Правилника за прилагане на Закона за народната просвета, до явяване на лице, което отговаря на изискванията за заемане на длъжността.
§ 4. (1) Директорът на детската градина, училището или обслужващото звено определя срок за подаване на заявленията по и запознава педагогическия колектив с процедурата за заемане на длъжностите "старши учител", съответно "старши възпитател".
(2) Директорът на детската градина, училището или обслужващото звено определя комисия, която разглежда заявленията по и изготвя списък на лицата, които отговарят на изискванията за заемане на длъжностите "старши учител" и "старши възпитател".
(3) Въз основа на списъка по ал. 2 и заявленията по директорът на детската градина, училището или обслужващото звено изготвя промяна в длъжностното разписание на персонала и поименното разписание на длъжностите и работните заплати.
(4) Лицата по се преназначават на съответната длъжност при условията и по реда на .
§ 5. Трудовият стаж, придобит при условията и на длъжностите по от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж (обн., ДВ, бр. 21 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 43, 61 и 81 от 2000 г., бр. 36 от 2001 г., бр. 19 от 2002 г.; попр., бр. 21 от 2002 г.; доп., бр. 74 от 2002 г.; изм. с Решение № 7581 на Върховния административен съд от 2002 г. - бр. 76 от 2002 г., и с Решение № 11701 на Върховния административен съд от 2002 г. - бр. 119 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 19 от 2003 г., бр. 25 и 68 от 2004 г., бр. 24 от 2005 г., бр. 48 от 2006 г., бр. 15 от 2007 г., бр. 17 от 2008 г. и бр. 1 и 16 от 2009 г.), до влизането в сила на постановлението се признава за учителски стаж.
§ 6. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник" с изключение на разпоредбите на относно , които влизат в сила от учебната 2010/2011 г.
§ 7. В срок до 6 месеца от влизането в сила на постановлението министърът на образованието, младежта и науката да внесе за разглеждане в Министерския съвет Правилник за изменение и допълнение на , с който да бъдат уредени условията и редът за заемане на длъжностите "учител-методик" и "възпитател-методик".

Заключителни разпоредби

КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 273 ОТ 19 НОЕМВРИ 2009 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА

(ОБН. - ДВ, БР. 94 ОТ 2009 Г., В СИЛА ОТ 27.11.2009 Г.)
§ 2. влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Заключителни разпоредби

КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 106 ОТ 28 МАЙ 2010 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА

(ОБН. - ДВ, БР. 43 ОТ 2010 Г., В СИЛА ОТ 08.06.2010 Г.)
§ 2. влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Заключителни разпоредби

КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 211 ОТ 21 ЮЛИ 2011 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА

(ОБН. - ДВ, БР. 58 ОТ 2011 Г., В СИЛА ОТ 29.07.2011 Г.)
§ 3. влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Заключителни разпоредби

КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 255 ОТ 7 НОЕМВРИ 2013 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА

(ОБН. - ДВ, БР. 98 ОТ 2013 Г., В СИЛА ОТ 12.11.2013 Г.)
§ 3. влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Заключителни разпоредби

КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 113 ОТ 13 МАЙ 2014 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА

(ОБН. - ДВ, БР. 43 ОТ 2014 Г., В СИЛА ОТ 23.05.2014 Г.)
§ 19. влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Заключителни разпоредби

КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 262 ОТ 29 АВГУСТ 2014 Г. ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА

(ОБН. - ДВ, БР. 74 ОТ 2014 Г., В СИЛА ОТ 05.09.2014 Г.)
§ 3. влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив