ПРАВИЛНИК ЗА СТРУКТУРАТА И ОРГАНИЗАЦИЯТА НА ДЕЙНОСТТА НА СЛУЖБА "ВОЕННА ПОЛИЦИЯ"

В сила от 28.07.2009 г. Приложение № 1 към чл. 1 към ПМС № 185 от 21.07.2009 г.
Обн. ДВ. бр.59 от 28 Юли 2009г.

Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се уреждат структурата и организацията на дейността на служба "Военна полиция", специфичните условия и редът за назначаване на личния състав и за изпълнение и прекратяване на службата в нея.

 

Чл. 2. (1) Служба "Военна полиция" е специализирана служба в Министерството на отбраната, която има функции съгласно чл. 102 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България (ЗОВСРБ).

(2) Други функции на служба "Военна полиция" могат да се възлагат само със закон или с нормативен акт на Министерския съвет.

(3) Дейностите, задачите и правомощията на органите на служба "Военна полиция", произтичащи от възложените на службата функции, се осъществяват в съответствие с действащото законодателство, този правилник и с актовете на министъра на отбраната, като се отчита спецификата на дейността на службата.

(4) Служба "Военна полиция" е юридическо лице на бюджетна издръжка - второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на отбраната, със седалище София.

 

Чл. 3. (1) Служба "Военна полиция" изпълнява своята дейност въз основа на следните принципи:

1. законосъобразност;

2. публичност при спазване правилата за защита на класифицираната информация и на личните данни;

3. конспиративност и защита на информацията и на източниците за придобиването й при съчетаване на гласни и негласни методи и средства;

4. обективност и безпристрастност при зачитане правата и свободите на гражданите и тяхното достойнство;

5. сътрудничество, координация и взаимодействие със службите за сигурност и службите за обществен ред;

6. централизъм и единоначалие в организацията и управлението;

7. политически неутралитет.

(2) Върху дейността на служба "Военна полиция" се упражнява граждански контрол от предвидените в Конституцията и законите органи.

 

Чл. 4. (1) Служба "Военна полиция" предоставя информация пряко и непосредствено на министъра на отбраната.

(2) Служба "Военна полиция" чрез министъра на отбраната предоставя информация на висшите органи на държавната власт и държавното управление, началника на отбраната, както и на други държавни органи, организации и лица в случаите, определени в действащото законодателство.

 

Глава втора.
СТРУКТУРА НА СЛУЖБА "ВОЕННА ПОЛИЦИЯ"

Раздел I.
Структура

Чл. 5. (1) Служба "Военна полиция" е организирана в ръководство и регионални служби "Военна полиция".

(2) Седалището на ръководството на служба "Военна полиция" е в София, а седалищата на регионалните служби "Военна полиция" са в София, Пловдив, Сливен, Варна и Плевен.

 

Чл. 6. (1) Структурите по чл. 5, ал. 1 са организирани в структурни звена съгласно Закона за администрацията, като в службата могат да се създават и военни формирования по смисъла на § 1, т. 10 от допълнителната разпоредба на ЗОВСРБ.

(2) В службата могат да се създават длъжности и структурни звена на пряко подчинение на директора на службата или на директор на регионална служба.

(3) В службата се създава специализирано структурно звено за вътрешна сигурност и оперативен контрол.

 

Раздел II.
Ръководство на службата

Чл. 7. (1) Служба "Военна полиция" се ръководи и представлява от директор, който е пряк началник на целия личен състав на службата.

(2) Директорът на служба "Военна полиция" е непосредствено подчинен и отчита дейността на службата пред министъра на отбраната.

 

Чл. 8. (1) Директорът на служба "Военна полиция":

1. планира, организира, ръководи, координира, контролира и отговаря за цялостната дейност на службата;

2. предлага на министъра на отбраната за утвърждаване длъжностните разписания на службата;

3. осъществява участието на службата в областта на международното военно сътрудничество, интеграцията в областта на реда и сигурността и взаимодействието със съответните служби на други държави и с международни органи и организации;

4. определя основните функции, задачи и дейности на отделните структурни звена на службата и специфичните изисквания за заемане на съответните длъжности;

5. упражнява правомощия във връзка с приемането, изпълнението, преминаването и прекратяването на военната служба съгласно глава четвърта и актовете за оправомощаване на министъра на отбраната;

6. упражнява правомощията на орган по назначаването и на работодател по отношение на цивилните служители по служебно и трудово правоотношение съгласно Закона за държавния служител (ЗДСл) и Кодекса на труда (КТ);

7. съставя и предлага за утвърждаване на министъра на отбраната проект на бюджет на службата и се разпорежда с утвърдения бюджет;

8. възлага обществени поръчки за нуждите на службата и сключва договорите за тях лично или чрез оправомощени от него длъжностни лица;

9. утвърждава техническите спецификации и тактико-техническите задания за придобиване и поддържане на дълготрайни активи и материални запаси, както и изискванията за придобиване на стоки и услуги за нуждите на службата;

10. осъществява взаимодействието на службата с други държавни органи в рамките на тяхната компетентност, с организации и граждани;

11. издава наказателни постановления, прилага принудителни административни мерки и осъществява други правомощия във връзка с реализирането на административнонаказателна отговорност в случаите, определени със закон;

12. награждава с индивидуални и колективни награди лицата от личния състав на службата за високо професионално изпълнение на важни служебни задачи и за трайни професионални резултати с обявяване на благодарност, грамота, индивидуална или колективна парична награда в размер до едно основно месечно възнаграждение или предметна награда до същата стойност, включително и хладно оръжие;

13. упражнява и други правомощия, възложени му със закон, с акт на Министерския съвет или с акт на министъра на отбраната.

(2) Директорът на служба "Военна полиция" в изпълнение на правомощията си издава заповеди, разпореждания и указания, както и други актове, когато това е предвидено в действащото законодателство.

(3) Директорът на служба "Военна полиция" с писмена заповед оправомощава заместник-директор или ръководител на структурно звено в ръководството на службата, който да го замества в негово отсъствие за всеки конкретен случай.

 

Чл. 9. (1) При изпълнение на правомощията си директорът на служба "Военна полиция" се подпомага от заместник-директори.

(2) Директорът на служба "Военна полиция" делегира със заповед правомощия на заместник-директорите и определя техните функции.

(3) Заместник-директорите ръководят, организират, координират, контролират и отговарят за изпълнението на възложените им от директора на службата дейности и задачи.

 

Чл. 10. Централизираното логистично осигуряване и специализираната подготовка на личния състав на службата се осъществява от ръководството.

 

Раздел III.
Регионални служби

Чл. 11. (1) Регионалните служби "Военна полиция" са самостоятелно обособени структури, разпоредители с бюджетни кредити от по-ниска от втора степен към служба "Военна полиция".

(2) Регионалните служби "Военна полиция" осигуряват изпълнението на функциите на служба "Военна полиция" и произтичащи от тях или възложени от директора на службата задачи на територията на страната.

(3) Зоните на отговорност на регионалните служби "Военна полиция" се определят със заповед на министъра на отбраната по предложение на директора на служба "Военна полиция".

 

Чл. 12. (1) Регионалните служби "Военна полиция" се ръководят и представляват от директори, които се подпомагат от заместник-директори.

(2) Директорите на регионалните служби "Военна полиция" са непосредствено подчинени и отчитат дейността си на директора на служба "Военна полиция".

(3) Директорите на регионалните служби "Военна полиция" планират, организират, ръководят, координират, контролират и отговарят за цялостната дейност на подчинената им регионална служба и личния й състав, като:

1. осигуряват изпълнението на функциите на служба "Военна полиция" и произтичащи от тях или възложени от директора на службата задачи в зоната им на отговорност;

2. осъществяват взаимодействие с другите структури и структурни звена в служба "Военна полиция" и със службите за сигурност, службите за обществен ред, други ведомства, органи и лица в кръга на своята и тяхната компетентност;

3. отговарят за управлението и стопанисването на предоставените на регионалната служба имоти и вещи, управлението на предоставеното им финансово осигуряване и разходването на финансови средства и управлението на човешките ресурси;

4. сключват, изменят и прекратяват трудови договори с цивилни служители по КТ;

5. упражняват и други правомощия, произтичащи от действащото законодателство, и изпълняват и други дейности и задачи, възложени им от директора на службата.

(4) В изпълнение на правомощията си директорите на регионалните служби издават заповеди и разпореждания.

 

Глава трета.
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТТА

Раздел I.
Организация на работата

Чл. 13. (1) Директорът на служба "Военна полиция" чрез ръководителите на структури и структурни звена създава необходимата организация на работа и координация за изпълнение на поставените пред службата задачи.

(2) Ръководителите на структурни звена организират, ръководят и контролират дейността на подчинените им структурни звена и служители, осигуряват и отговарят за изпълнението на възложените им задачи.

(3) Ръководителите по ал. 1 и 2 могат да възлагат на един или повече служители изпълнението на дейностите и задачите, като при необходимост ги конкретизират и определят срок за изпълнението им.

(4) Военнослужещите и цивилните служители отговарят за изпълнението на възложените им дейности и задачи пред непосредствения си ръководител.

(5) Ръководителите на структурни звена в ръководството на службата съобразно функциите и задачите на подчинените им структурни звена осъществяват методическо ръководство и контрол над съответната дейност в регионалните служби.

 

Чл. 14. (1) Директорът на служба "Военна полиция" ежегодно със заповед определя организацията на работата, вътрешния ред и разпределението на нормативно определеното работно време в службата.

(2) Организацията на документооборота в служба "Военна полиция" се определя със заповед на директора на службата.

(3) Редът и условията за достъп до сградите и помещенията на служба "Военна полиция" се определят със заповед на директора на службата.

(4) Въз основа на заповедта по ал. 1 директорите на регионални служби ежегодно със заповед определят организацията на работата и вътрешния ред в поверените им структури.

 

Чл. 15. (1) Служба "Военна полиция" работи по годишен план, който се утвърждава от министъра на отбраната.

(2) Регионалните служби "Военна полиция" работят по годишен план, който се утвърждава от директора на служба "Военна полиция".

(3) За работата по конкретни задачи или задачи с дългосрочен характер се изготвят отделни планове или програми, които се утвърждават от директора на служба "Военна полиция".

(4) За работа по конкретни задачи или задачи с дългосрочен характер на регионалните служби "Военна полиция" се изготвят отделни планове, които се утвърждават от директора на съответната структура.

 

Чл. 16. (1) Директорът на служба "Военна полиция" изготвя ежегоден отчет за дейността на службата до министъра на отбраната.

(2) Директорите на регионалните служби изготвят ежегодни отчети за дейността на подчинените им структури до директора на служба "Военна полиция".

 

Раздел II.
Органи на служба "Военна полиция"

Чл. 17. (1) Служба "Военна полиция" осъществява функциите си и произтичащите от тях дейности и задачи чрез своите органи.

(2) Органи на служба "Военна полиция" са военнослужещите и цивилните служители по служебно правоотношение от личния й състав.

(3) Органите на службата имат правомощията по чл. 103, ал. 2 ЗОВСРБ и ги упражняват съгласно действащото законодателство, актовете на министъра на отбраната и актовете на директора на службата.

 

Чл. 18. (1) Органите на служба "Военна полиция" са длъжни по всяко време да упражнят правомощията си и/или да предприемат необходимите действия съобразно конкретната обстановка и възможности за предотвратяване, пресичане или разкриване на непосредствено предстоящи, започнали или извършени тежки престъпления или посегателства срещу реда и сигурността в Министерството на отбраната и сигурността на личния състав.

(2) Разпорежданията на органите на служба "Военна полиция", издадени в рамките на правомощията им и подлежащи на изпълнение, са задължителни за всички лица.

(3) Командирите, началниците и ръководителите в министерството са длъжни да предоставят на органите на служба "Военна полиция":

1. достъп до територията на помещенията и обектите, съоръженията и помещенията на министерството, необходимата информация, както и да им оказват пълно съдействие при или във връзка с осъществяване на правомощията им;

2. за ползване служебни помещения с възможност за съхраняване на класифицирана информация, технически средства за комуникация и друго имущество въз основа на искане от директора на службата или директор на регионална служба.

(4) При установяване на предпоставки, способстващи за извършване на престъпления или правонарушения в обектите и съоръженията или от лица от личния състав на министерството, органите на службата могат:

1. писмено да сигнализират съответния командир, началник или ръководител, който е длъжен в едномесечен срок писмено да уведоми органа, който го е сигнализирал, за взетите мерки;

2. писмено да предупреждават лицата от личния състав на министерството за отговорността, която се предвижда при извършване на съответното престъпление или нарушение, като за предупреждението се съставя протокол, който се подписва от съставителя, от един свидетел и от лицето, което се предупреждава, а при отказ на лицето да подпише протокола - и от още един свидетел.

(5) При изпълнение на функциите си органите на служба "Военна полиция" могат:

1. да изискват и проверяват служебните карти, личните документи и личните вещи на военнослужещите и цивилните служители от личния състав на министерството, както и на лица, намиращи се на територията на обекти и съоръжения на министерството;

2. да извършват проверки в обекти, съоръжения и помещения на министерството;

3. да проверяват военните превозни средства, документите на превозното средство, на водача и/или на лицето, на което то е зачислено, и на превозвания товар, както и използването на превозното средство по предназначение, регистрацията и техническото му състояние;

4. да задържат лица за не повече от 24 часа и да извършват личен обиск на задържаните в случаите по чл. 103, ал. 2, т. 2 и 3 ЗОВСРБ при условия и по ред, определени в наредба на министъра на отбраната;

5. да носят служебно оръжие при условия и по ред, определени с инструкцията на директора на службата по чл. 103, ал. 6 ЗОВСРБ;

6. да използват физическа сила и помощни средства, както и оръжие, като крайна мярка при изпълнение на служебните си задължения само ако те не могат да бъдат осъществени по друг начин при условия и по ред, определени по предложение на директора на службата с наредба на министъра на отбраната по чл. 103, ал. 2, т. 8 ЗОВСРБ;

7. да призовават лицата по чл. 102, ал. 1, т. 2 ЗОВСРБ, за които има данни, че са извършили престъпление или нарушение или разполагат с информация за извършени престъпления и нарушения, насочени срещу реда и сигурността на Министерството на отбраната или срещу сигурността на личния състав.

 

Чл. 19. (1) Проверките по чл. 18, ал. 5, т. 2 могат да се извършват и без съгласието на лицата, които ползват, обитават или стопанисват съответния обект, съоръжение или помещение, или в тяхно отсъствие, когато:

1. следва да се предотврати непосредствено предстоящо или започнало престъпление или нарушение;

2. са налице данни, че в помещението се укрива лице, извършило престъпление или нарушение;

3. е необходимо оказване на неотложна помощ на лица, чиито живот, здраве или лична свобода се намират в опасност или са налице други случаи на крайна необходимост;

4. е налице друго законово основание.

(2) След приключване на проверките по ал. 1 се съставя протокол, който съдържа:

1. името и длъжността на органа на служба "Военна полиция", който е извършил проверката и е съставил протокола;

2. данни, идентифициращи самоличността на лицата по ал. 1;

3. основанията за проверката, времето и мястото на извършването й;

4. резултатите от проверката.

(3) Протоколът по ал. 3 се подписва от органа на службата, извършил проверката, от лицата по ал. 1, ако те присъстват при извършването й, и от един свидетел. Отказът на лицата по ал. 1 да подпишат протокола се удостоверява с подпис на свидетеля.

(4) Копие от протокола се предоставя на лицата по ал. 1, като за извършената проверка незабавно се уведомява непосредственият началник на служителя, извършил проверката.

 

Раздел III.
Дейност на службата

Чл. 20. (1) Служба "Военна полиция" опазва реда и сигурността в Министерството на отбраната и сигурността на личния състав на министерството, като осъществява дейност за:

1. осигуряване поддържането и контрола за спазването на установения с нормативните актове, уставите на въоръжените сили и вътрешноведомствените актове на министъра на отбраната ред в министерството;

2. разкриване, пресичане и предотвратяване на потенциални и реални заплахи за сигурността на министерството и редуциране нивото на рисковите фактори;

3. разкриване, пресичане и предотвратяване на потенциални и реални заплахи за сигурността на личния състав на министерството;

4. информационно осигуряване и подпомагане на министъра на отбраната при вземане на съответните решения, свързани с опазването на реда и сигурността на министерството и сигурността на личния състав;

5. издаване на военни карти за самоличност на военнослужещите за преминаване на държавната граница на Република България при участието им в мисии и операции извън територията на страната при условия и по ред, определени от Министерския съвет.

(2) Служба "Военна полиция" осъществява дейностите по ал. 1 самостоятелно или във взаимодействие с други служби за сигурност и опазване на обществения ред.

 

Чл. 21. (1) Служба "Военна полиция" определя необходимостта от прилагането на специални мерки за сигурност и дава становища за изпълнението им при обществени поръчки, възлагани от Министерството на отбраната.

(2) Специалните мерки за сигурност по ал. 1:

1. представляват съвкупност от изисквания за осигуряване на реда и сигурността в министерството и сигурността на личния състав;

2. се прилагат по отношение на физически и юридически лица, които са кандидати, участници, изпълнители и подизпълнители по смисъла на Наредбата за възлагане на специални обществени поръчки, приета с Постановление № 233 на Министерския съвет от 2004 г. (обн., ДВ, бр. 80 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 78 от 2005 г., бр. 7 от 2007 г. и бр. 83 от 2008 г.), както и по отношение на техните служители и лицата, които ги управляват и представляват;

3. не включват мерки и изисквания за защита на класифицирана информация, представляваща държавна тайна.

(3) Със специалните мерки за сигурност могат да се въвеждат изисквания за предоставяне на информация, разрешителен и/или ограничителен режим при допускане до участие в процедури за възлагане на специални обществени поръчки, предоставяне на достъп до обекти на министерството, както и други изисквания за осигуряване на реда и сигурността в Министерството на отбраната и сигурността на личния състав.

(4) Видът и обемът на специалните мерки за сигурност се определят в зависимост от преценката за наличие и ниво на риск за всеки конкретен случай.

(5) Отказът за допускане на лица по ал. 2, т. 2 до участие в процедури, дейности по изпълнение на договори и обекти на министерството не се мотивира.

(6) Служителят по сигурността на информацията на служба "Военна полиция" организира изпълнението на дейността на службата по този член и определя необходимостта от прилагането на специални мерки за сигурност и дава становища за изпълнението им за обществени поръчки, възлагани от служба "Военна полиция".

 

Чл. 22. (1) Служба "Военна полиция" извършва оперативно-издирвателната дейност по чл. 103, ал. 2, т. 1 ЗОВСРБ.

(2) Дейността по ал. 1 се осъществява от определени от директора на службата органи чрез гласни и негласни методи и средства съобразно компетентността им по ЗОВСРБ и при условия и по ред, определени с правилника.

 

Чл. 23. (1) Оперативно-издирвателната дейност има за цел:

1. разкриване, предотвратяване и пресичане на престъпления и нарушения, увреждащи или застрашаващи реда и сигурността на Министерството на отбраната и сигурността на личния състав;

2. установяване самоличността на военнослужещи, цивилни служители на министерството и техни съучастници, подготвящи, извършващи или извършили престъпления или нарушения;

3. издирване на изчезнали или укриващи се военнослужещи и цивилни служители на министерството;

4. установяване наличието и местонахождението на вещи и документи, имащи доказателствена стойност, за целите на евентуално или образувано разследване.

(2) Оперативно-издирвателната дейност има за цел и придобиване на информация за процеси и явления, водещи до застрашаване или увреждане на:

1. реда и сигурността в министерството или сигурността на личния състав;

2. живота и здравето на личния състав;

3. бойната готовност, въоръжение, техника и имущества.

 

Чл. 24. Основания за осъществяване на оперативно-издирвателна дейност са:

1. получени данни за военнослужещи, цивилни служители на министерството и/или техни съучастници, които подготвят, извършват или вече са извършили престъпни деяния, когато не са достатъчни за образуване или започване на досъдебно производство;

2. получени данни за събития или действия, създаващи заплаха за реда и сигурността на Министерството на отбраната и сигурността на личния състав;

3. издирване на военнослужещи, цивилни служители на министерството и/или техни съучастници, укриващи се от органите на наказателното производство;

4. издирване на безследно изчезнали военнослужещи и цивилни служители на министерството;

5. искане на органите на досъдебното производство и съда;

6. в други случаи, определени в действащото законодателство.

 

Чл. 25. (1) Оперативно-издирвателната дейност се извършва посредством:

1. вземане на обяснения;

2. извършване на справки по информационните фондове за военнослужещи, цивилни служители на министерството и/или техни съучастници, които извършват престъпна дейност;

3. вземане на образци за сравнително изследване;

4. изследване на предмети и документи;

5. идентифициране на лица и обекти;

6. оперативно внедряване;

7. оперативен експеримент;

8. оперативна проверка и документиране на събраните данни;

9. извършване на насрещни проверки.

(2) Оперативно-издирвателната дейност се осъществява и чрез специални разузнавателни средства по реда на Закона за специалните разузнавателни средства, както и чрез военнослужещи и цивилни служители от Министерството на отбраната и лица от тяхното обкръжение, приели доброволно сътрудничество с органите на служба "Военна полиция".

(3) Привличането към доброволно сътрудничество на военнослужещи и цивилни служители от Министерството на отбраната и лица от тяхното обкръжение и дейността с тях се уреждат с наредба на министъра на отбраната по чл. 103, ал. 2, т. 1 ЗОВСРБ при спазване на следните принципи:

1. доброволност при привличането, работата и освобождаването;

2. защита на сътрудника при или по повод на сътрудничеството;

3. запазване в тайна на самоличността и другите лични данни, както и на тяхната дейност.

(4) При извършването на оперативно-издирвателна дейност се вземат мерки за опазване на живота, здравето, достойнството и имуществото на гражданите.

(5) Редът за регистриране, движение, съхраняване и използване на дела, свързани с оперативно-издирвателната дейност на служба "Военна полиция", се определя със заповед на директора на службата съгласно чл. 119 от Правилника за прилагане на Закона за защита на класифицираната информация (ППЗЗКИ).

 

Чл. 26. (1) Служба "Военна полиция" извършва дейност по разкриване и разследване на престъпления в случаите по чл. 102, ал. 1, т. 2 ЗОВСРБ.

(2) Разкриването се извършва с цел проверка на данни за извършено престъпление, които не са достатъчни за образуване на разследване, при условия и по ред, определени с акт на министъра на отбраната.

(3) Разследването се извършва при наличие на достатъчно данни за извършено престъпление от разследващи военни полицаи при условията и по реда на Наказателнопроцесуалния кодекс.

(4) Условията и редът за осъществяване на издирвателната дейност на служба "Военна полиция", както и за събиране и съхраняване на информация за извършване на полицейска регистрация на лицата по чл. 102, ал. 1, т. 2 ЗОВСРБ се определят с инструкции на министъра на отбраната.

 

Чл. 27. (1) Служба "Военна полиция" осъществява охрана и/или контролира охраната в случаите по чл. 102, ал. 1, т. 3 ЗОВСРБ.

(2) Дейностите по ал. 1 се извършват по разпореждане на министъра на отбраната, по разпореждане или с разрешение на директора на службата.

(3) Охраната включва съвкупност от действия и мерки за осигуряване на физическата сигурност в случаите по ал. 1 и 2.

(4) Контролната дейност включва проверки и/или охранително обследване за състоянието на охраната - нейната адекватност съобразно рисковете за съответния обект и изпълнението на задълженията от лицата, които организират и осъществяват охранителната дейност, включително и тези по Закона за частната охранителна дейност.

(5) Условията и редът за осъществяване на дейността по охрана и контрол на охраната от служба "Военна полиция" се определят с наредба на министъра на отбраната.

 

Чл. 28. (1) Служба "Военна полиция" осъществява контрол за спазването на правилата за движение по пътищата от водачи на военни превозни средства и организирани групи от военнослужещи по чл. 103, ал. 2, т. 9 ЗОВСРБ.

(2) При осъществявате на дейността по ал. 1 органите на служба "Военна полиция":

1. упражняват правомощията по чл. 165, ал. 2 от Закона за движението по пътищата (ЗДП) във връзка с чл. 169, ал. 2 от същия закон;

2. прилагат принудителните административни мерки по чл. 172 ЗДП;

3. след уведомление по чл. 125, т. 6 ЗДП посещават мястото на произшествие с участието на пътно превозно средство на Министерството на отбраната, както и на съюзнически и/или чужди въоръжени сили, преминаващи през територията на Република България или пребиваващи на нея;

4. установяват административните нарушения на ЗДП по реда на чл. 189 от същия закон.

(3) Принудителните административни мерки по ал. 2, т. 2 се налагат със заповед на директора на службата.

(4) Актовете за установяване на нарушения по ал. 2, т. 3 се съставят от лица, оправомощени от директора на службата.

(5) Наказателните постановления за установени административни нарушения по ал. 2, т. 3 се издават от министъра на отбраната или от оправомощени от него длъжностни лица.

 

Чл. 29. (1) Служба "Военна полиция" участва при поддържането на реда във военни формирования в операции и мисии извън територията на страната.

(2) При осъществяване на дейността по ал. 1 органите на служба "Военна полиция", участващи в съответната операция или мисия, осъществяват правомощията, произтичащи от:

1. подписаните международни договори и споразумения, решението на компетентния орган за изпращането им, националните и съвместните правила за използване на сила и действащите стандартни оперативни процедури за конкретната мисия или операция;

2. Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България,

доколкото не противоречат на актовете по т. 1.

 

Чл. 30. (1) Служба "Военна полиция" осъществява антитерористична дейност във въоръжените сили с цел разкриване, предотвратяване, пресичане и противодействие на замислени, подготвени или започнали терористични актове и намаляване на рисковете за извършването им.

(2) За осъществяване на дейностите по ал. 1, свързани с предотвратяване на непосредствено предстоящи или започнали терористични актове, както и за задържане на извършители на особено опасни престъпления, които оказват или са склонни да окажат въоръжена съпротива, или при освобождаване на заложници, на органите на служба "Военна полиция" може да се възлага изпълнението на задачи в условията на висок риск и непосредствена опасност за живота и здравето съобразно конкретната оперативно-тактическа обстановка, като се вземат необходимите и възможни мерки за опазване на самоличността им в тайна.

 

Чл. 31. (1) Служба "Военна полиция" разследва авиационни произшествия и инциденти с военни въздухоплавателни средства по чл. 102, ал. 1, т. 6 ЗОВСРБ самостоятелно и независимо от разследването по досъдебни и съдебни производства с цел:

1. установяване на причините, довели до произшествия и инциденти с военни въздухоплавателни средства;

2. набелязване на мероприятия за предотвратяване на подобни произшествия и инциденти.

(2) За предотвратяване настъпването на авиационни произшествия и инциденти служба "Военна полиция" самостоятелно или съвместно със специализираните органи по безопасност на полетите в Министерството на отбраната контролира спазването на нормите за авиационна безопасност.

(3) При констатиране на нарушения на нормите за авиационна безопасност и/или предпоставки, застрашаващи безопасността на полетите, органите на служба "Военна полиция" имат право да сигнализират командирите и началниците, осъществяващи авиационна дейност, като:

1. дават препоръки за отстраняване на допуснатите слабости и изискват обратна информация за взетите мерки;

2. предлагат за спиране от участие в полети личен състав и авиационна техника.

(4) Редът за разследване на авиационни произшествия с военни въздухоплавателни средства и дейностите по контрол и превенция по безопасност на полетите се определят с наредба на министъра на отбраната.

 

Чл. 32. (1) Служба "Военна полиция" осъществява информационна дейност в съответствие с чл. 102, ал. 1, т. 7 ЗОВСРБ чрез събиране, обработване, съхраняване, анализиране, ползване и предоставяне на информация с цел:

1. осигуряване на информационните потребности на службата;

2. предоставяне информация на министъра на отбраната за състоянието на реда и сигурността в Министерството на отбраната и сигурността на личния състав и рисковете за тях;

3. осигуряване на информационните потребности на други органи в случаите и по реда на чл. 4, ал. 2.

(2) При осъществяване на информационната дейност по ал. 1 служба "Военна полиция":

1. придобива, анализира и систематизира информация от значение за реда и сигурността в Министерството на отбраната и за сигурността на личния състав;

2. изготвя оценки за състоянието на реда и сигурността в Министерството на отбраната и за сигурността на личния състав и/или рисковете за тях;

3. изготвя информационни материали от справочен и аналитичен характер за министъра на отбраната в случаите по ал. 1, т. 2 и за други държавни органи в случаите по ал. 1, т. 3;

4. при необходимост чрез директора на службата или чрез определени от него служители информира началниците, командирите и ръководителите от министерството за рискове за реда и за сигурността в подчинените им структури и/или поделения и за сигурността на личния състав с оглед предприемане на мерки за тяхното отстраняване.

(3) Командирите, началниците, ръководителите и служителите от министерството са длъжни да предоставят изискана писмено или устно от органите на службата информация, без да разгласяват за проявения към нея интерес.

(4) Служба "Военна полиция" събира и съхранява информацията, свързана с изпълнението на функциите и задачите й, която е:

1. предоставена доброволно от граждани и наблюдавани или контролирани лица;

2. от открити източници;

3. от държавни органи, организации и юридически лица;

4. от чужди държави и организации въз основа на международни споразумения;

5. от използвани разузнавателни способи и средства.

(5) Редът за изискване, събиране и предоставяне на информация се определя със заповед на министъра на отбраната.

 

Чл. 33. (1) В служба "Военна полиция" се изграждат и поддържат информационни регистри (фондове), в които се събира, обработва, систематизира и съхранява информация, при спазване на правилата за защита на класифицираната информация и на личните данни.

(2) От регистрите по ал. 1 може да се извършва обмен на данни с информационни фондове на другите служби за сигурност и за обществен ред, органите на съдебната власт и други държавни органи при спазване на правилата за защита на класифицираната информация и на личните данни.

(3) Правилата за водене на регистрите по ал. 1 и предоставяне на лични данни от тях се определят в съответствие с чл. 2, ал. 2 и чл. 119 ППЗЗКИ и чл. 329 ЗОВСРБ.

 

Чл. 34. (1) Служба "Военна полиция" осъществява противопожарен контрол в обектите на Министерството на отбраната в съответствие с чл. 102, ал. 1, т. 8 ЗОВСРБ.

(2) При осъществяване на дейности по ал. 1 органите на служба "Военна полиция" упражняват правомощията по чл. 91б във връзка с чл. 91в, т. 2 от Закона за Министерството на вътрешните работи.

(3) Правилата за пожарна безопасност и редът за осъществяване на противопожарен контрол в обектите на Министерството на отбраната се определят с наредба на министъра на обраната.

 

Глава четвърта.
СПЕЦИФИЧНИ УСЛОВИЯ И РЕД ЗА НАЗНАЧАВАНЕ НА ЛИЧНИЯ СЪСТАВ, ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ И ЗА ПРЕКРАТЯВАНЕ НА СЛУЖБАТА

Раздел I.
Личен състав на служба "Военна полиция"

Чл. 35. (1) Личният състав на служба "Военна полиция" се състои от военнослужещи и цивилни служители.

(2) Военнослужещите от служба "Военна полиция" са офицери и сержанти.

(3) Цивилните служители от служба "Военна полиция" са служители по служебно и по трудово правоотношение.

(4) Статусът на лицата от личния състав на служба "Военна полиция" се урежда със ЗОВСРБ, правилника за прилагането му, ЗДСл, КТ и правилника.

 

Чл. 36. (1) Служебните и трудовите правоотношения на личния състав в служба "Военна полиция" възникват, изменят се и се прекратяват при условия и по ред, определени в ЗОВСРБ, правилника за прилагането му, уставите на въоръжените сили, ЗДСл, КТ и правилника.

(2) Съответното структурно звено на служба "Военна полиция", на което е възложено осъществяването на дейностите по управление на човешките ресурси, изпълнява функциите на специализиран орган на министъра на отбраната по отношение управлението и развитието на човешките ресурси в службата.

 

Чл. 37. Личният състав на служба "Военна полиция" изпълнява службата и полага труд при специфични условия, произтичащи от изпълнението на възложените от действащото законодателство функции и задачи.

 

Чл. 38. (1) Личният състав на служба "Военна полиция" удостоверява принадлежността си към службата със служебна карта или със служебна карта и служебен знак по образци, утвърдени от министъра на отбраната. Служебните карти се подписват от директора на служба "Военна полиция".

(2) Военнослужещите от служба "Военна полиция" носят униформа и отличителни знаци. Същите се утвърждават от министъра на отбраната по предложение на директора на службата.

(3) Директорът на службата определя длъжностите за военнослужещи, които могат да изпълняват служебните си задължения с цивилно облекло.

 

Чл. 39. (1) Длъжностите за военнослужещи в служба "Военна полиция" се обявяват в отделен класификатор по чл. 24, ал. 1 ЗОВСРБ при спазване изискванията на ЗЗКИ.

(2) Класификаторът по ал. 1 се разработва и предлага от директора на службата за утвърждаване от министъра на отбраната и се приема с акт на Министерския съвет.

 

Чл. 40. (1) Личният състав от служба "Военна полиция" се назначава на длъжности, утвърдени в длъжностните разписания.

(2) Длъжностните разписания на служба "Военна полиция" се изготвят и утвърждават по реда на чл. 8, ал. 1, т. 2 в съответствие с длъжностите от класификатора по чл. 39 и Единния класификатор на длъжностите в администрацията.

(3) Длъжностните разписания съдържат общите задължителни елементи по чл. 12, ал. 2 от Правилника за прилагане на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България (ППЗОВСРБ).

(4) Допълнителните изисквания за заемане на длъжностите от длъжностните разписания се определят в длъжностните характеристики.

(5) Длъжностните разписания се класифицират съобразно разпоредбите на ЗЗКИ и се извеждат и съхраняват само в регистратурите за класифицирана информация на службата.

(6) Длъжностните разписания на самостоятелни подразделения или формирования на служба "Военна полиция", участващи в операции и мисии извън територията на страната, се изготвят и утвърждават по реда на ал. 2.

(7) При изготвяне на длъжностните разписания за подразделения и формирования от Българската армия, участващи в операции и мисии извън територията на страната, в които се предвижда участие на военнослужещи от служба "Военна полиция", службата изготвя и предоставя на разработващия орган организационно-щатната структура и съответните длъжности за осигуряване на мисията.

 

Чл. 41. (1) Длъжностните характеристики за длъжностите в служба "Военна полиция" се разработват съобразно длъжностните разписания и се утвърждават от директора на служба "Военна полиция" в съответствие със специфичните изисквания, определени по реда на чл. 8, ал. 1, т. 4.

(2) Длъжностните характеристики по ал. 1 се съхраняват в служба "Военна полиция", като редът за запознаването с тях и за предоставянето и съхраняването им се определя от директора на службата.

 

Чл. 42. Организационно-щатната структура, разпределението на личния състав съобразно длъжностните разписания и списъчната численост на личния състав, въоръжението и техниката и системите за управление на служба "Военна полиция" не се предоставят в "Автоматизирана система за управление на човешките ресурси", поддържана в Министерството на отбраната, и/или в други регистри, които не се поддържат от службата.

 

Чл. 43. (1) Регистърът на вакантните длъжности в служба "Военна полиция" не се обявява с другите вакантни длъжности в Министерството на отбраната.

(2) Служба "Военна полиция" не обявява списък на длъжности за военнослужещи, определени за випускниците на военните академии, военните училища и професионалните сержантски (старшински) колежи - след завършване на обучение.

 

Раздел II.
Приемане на военна служба в служба "Военна полиция"

Чл. 44. (1) Приемането на военна служба в служба "Военна полиция" се осъществява след извършване на подбор, изучаване, утвърждаване и назначаване на длъжност при условия и по ред, определени в правилника и в наредбата по ал. 3.

(2) На военна служба в служба "Военна полиция" се приемат български граждани:

1. отговарящи на изискванията за първоначално постъпване на военна служба по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и специфичните изисквания съгласно правилника и в наредбата по ал. 3;

2. военнослужещи, прослужили не по-малко от три години в структури на Министерството на отбраната по чл. 77, ал. 2, т. 1, 2, 3 и 5, отговарящи на специфичните изисквания съгласно правилника и в наредбата по ал. 3.

(3) Специфичните изисквания, условията и редът за постъпване на военна служба в служба "Военна полиция" се определят по предложение на директора на службата с наредба на министъра на отбраната.

(4) За приемането на военна служба на лицата по ал. 2 не се провеждат публични процедури по обявяване и провеждане на конкурси.

(5) Приемане на военна служба на лицата по ал. 2 за определени длъжности може да се извършва и след провеждане на конкурс при условия и по ред, определени в заповед на директора на службата.

(6) Приемането на военна служба на лицата по ал. 2 в служба "Военна полиция" се извършва през цялата година.

 

Чл. 45. (1) Подборът и изучаването на кандидати за постъпване на военна служба в служба "Военна полиция" има за цел установяване на пригодността им в съответствие с общите и специфичните изисквания на службата и се извършва по реда на наредбата по чл. 44, ал. 3.

(2) Подборът и изучаването на кандидати се осъществява от съответните структури и структурни звена на службата, които имат необходимост от комплектуване с личен състав, и структурното звено на служба "Военна полиция", на което са възложени функции и задачи по управление на човешките ресурси.

 

Чл. 46. (1) Изучаването на кандидатите по реда на наредбата по чл. 44, ал. 3 се осъществява по разпореждане на директора на служба "Военна полиция".

(2) На утвърдените за изучаване кандидати се извършва проучване от структурното звено, на което са възложени функции на администрация на служителя по сигурността на информацията по персонална сигурност, за съответствие с изискванията на ЗЗКИ за получаване на разрешение за достъп до класифицирана информация или потвърждаване наличието на издадено разрешение.

(3) При оттегляне на съгласието на кандидата по чл. 43, ал. 2 ЗЗКИ или установяване на несъответствие с изискванията за постъпване в служба "Военна полиция" изучаването се прекратява.

 

Чл. 47. Изучените по реда на чл. 46 кандидати се утвърждават от директора на служба "Военна полиция" по предложение на постоянна комисия, назначена с негова заповед, като се отчита и необходимостта от комплектуване на службата с личен състав.

 

Чл. 48. Утвърдените кандидати по чл. 44, ал. 2 се приемат на военна служба и/или назначават на длъжност от министъра на отбраната или от директора на служба "Военна полиция", в случай че бъде оправомощен от министъра на отбраната, при условия и по ред, определени в ЗОВСРБ, правилника и в наредбата по чл. 44, ал. 3.

 

Чл. 49. (1) Изучените и утвърдените кандидати по чл. 44, ал. 2, т. 2 се назначават на длъжност в служба "Военна полиция" през цялата година след писмено съгласуване съответно с командирите (началниците) на военни формирования или с други ръководители на структури от Министерството на отбраната по чл. 77, ал. 2 ЗОВСРБ.

(2) Заповедта за преназначаване на длъжност в служба "Военна полиция" се издава от длъжностното лице, в чиито правомощия е назначаването на новата длъжност, и се изпраща във военното формирование или структура от Министерството на отбраната по чл. 77, ал. 2 ЗОВСРБ, където служи военнослужещият.

(3) Командирът (началникът) на военното формирование или ръководителят на структура от Министерството на отбраната по чл. 77, ал. 2 ЗОВСРБ, където служи военнослужещият, определя срок за сдаване на длъжността, който не може да бъде по-дълъг от 2 месеца, в зависимост от спецификата на длъжността и след сдаването го отчислява от списъчния състав.

 

Раздел III.
Изпълнение на военната служба в служба "Военна полиция"

Чл. 50. (1) Лицата по чл. 44, ал. 2, т. 1 са длъжни да изпълняват военната служба в сроковете по чл. 144, ал. 3 ЗОВСРБ.

(2) Сроковете по ал. 1 включват една година изпитателен срок считано от датата на встъпване в длъжност, който не тече докато военнослужещият е на обучение или в законоустановен отпуск.

(3) В срока за изпитване министърът на отбраната или директорът на служба "Военна полиция", в случай че бъде оправомощен, може да прекрати правоотношението за изпълнение на военна служба без предизвестие при спазване на следната процедура:

1. ръководителят на структурното звено, където служи военнослужещият, изготвя и изпраща по команден ред мотивирано предложение до длъжностното лице по ал. 3;

2. военнослужещият се запознава срещу подпис с предложението за прекратяване на правоотношението по изпълнение на военна служба;

3. длъжностното лице по ал. 3 издава заповед за прекратяване на правоотношението по изпълнение на военна служба с военнослужещия без предизвестие.

 

Чл. 51. (1) Лицата по чл. 44, ал. 1 преминават първоначално и последващо обучение, както следва:

1. първоначална подготовка в структурното звено на службата, на което са възложени функции по подготовка и преподготовка на личния състав;

2. специализирана подготовка в структурното звено на службата, на което са възложени функции по подготовка и преподготовка на личния състав;

3. специализирано обучение - в Академията на Министерството на вътрешните работи или в други висши училища.

(2) Длъжностите, за които се изисква специализирана подготовка и/или специализирано обучение по ал. 1, т. 2 и 3, се определят в списък, утвърден от директора на служба "Военна полиция".

(3) Подготовката по ал. 1, т. 1 и 2 се извършва по утвърдени от директора на службата планове и програми и приключва с изпити.

(4) С лицата по чл. 44, ал. 1, т. 1, които в срока на изпитване не са издържали изпитите и не са завършили първоначалната подготовка, правоотношението за изпълнение на военна служба се прекратява без предизвестие при спазване на процедурата по чл. 50, ал. 3.

 

Чл. 52. (1) В служба "Военна полиция" се създава и поддържа регистър на военнослужещите в съответствие с чл. 328, ал. 1 ЗОВСРБ. Той се изготвя и актуализира при условията и по реда на Закона за защита на класифицираната информация и Закона за защита на личните данни.

(2) Регистърът се изгражда и като автоматизиран.

 

Чл. 53. (1) Планирането на кариерното и професионалното развитие на военнослужещите от служба "Военна полиция" се осъществява от непосредствения и от преките началници на военнослужещия и структурното звено на службата, на което са възложени функции и задачи по управление на човешките ресурси, с цел придобиване и/или повишаване на опита, знанията и уменията, необходими за последващи назначения и/или повишаване във военно звание, в съответствие с изискванията на длъжността.

(2) Атестирането на военнослужещите от служба "Военна полиция" се извършва ежегодно с цел осигуряване на кариерното и кадровото им развитие при условия и по ред, определени с акт на Министерския съвет.

(3) Назначаването на длъжности на военнослужещите от служба "Военна полиция", придобиването и повишаването на професионалната им квалификация, кариерното и кадровото развитие се осъществяват при зачитане на техните интереси и интересите и потребностите на службата.

(4) При противоречие на интересите на военнослужещия и интересите на службата предимство имат интересите и потребностите на службата.

(5) Военнослужещият не може да откаже да заеме предложената му равна или по-висока длъжност, ако отговаря на изискванията за заемането й и ако интересите и потребностите на службата налагат това.

 

Чл. 54. (1) Военнослужещите от служба "Военна полиция" се повишават във военно звание или се преназначават на длъжности през цялата година.

(2) Повишаването в звание или преназначаването на длъжност се инициира по команден ред с мотивирано предложение или подаден рапорт до директора на служба "Военна полиция".

(3) Длъжностното лице, изготвило мотивираното предложение за назначаване на длъжност, изпраща искане за разрешение за достъп до класифицирана информация, ако длъжността изисква по-високо ниво от притежаваното от лицето.

(4) Мотивираното предложение или рапортът със становищата на всяка командна инстанция се изпраща заедно със заверено копие или препис от документите по атестиране, служебното дело, кадрова справка и разрешението за достъп до класифицирана информация до структурното звено по човешките ресурси на службата, което организира:

1. проверка на психологическата пригодност на военнослужещия за заемане на съответната длъжност;

2. съгласуване със звеното за вътрешна сигурност и оперативен контрол на службата.

(5) Предложенията се разглеждат от комисия за разглеждане на служебното положение на военнослужещите от службата, назначена със заповед на министъра на отбраната. Председател на комисията е директорът на службата.

(6) При организиране на работата си звеното по ал. 4 представя на комисията:

1. мотивирано предложение или рапорти на кандидатите и становищата към тях;

2. длъжностни характеристики за съответните длъжности;

3. документи по атестирането на кандидатите;

4. кадрови справки на кандидатите;

5. азбучните служебни карти на кандидатите;

6. служебните дела на кандидатите;

7. резултатите от проверката на психическата и физическата годност на кандидатите за съответната длъжност;

8. разрешението за достъп до класифицирана информация за съответната длъжност.

(7) Комисията установява съответствието на военнослужещия с изискванията на длъжността и взема решение съобразно потребностите на службата. За работата на комисията се изготвя и подписва решение и протокол за цялостната й дейност. Комисията уведомява кандидатите за решението си. Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

(8) Въз основа на решението на комисията по ал. 7 военнослужещите се назначават на длъжност и/или повишават във военно звание от министъра на отбраната или от директора на служба "Военна полиция", в случай че бъде оправомощен от министъра.

 

Чл. 55. (1) Максималният срок за престояване на длъжност и във военно звание на военнослужещите в служба "Военна полиция" е до навършване на пределна възраст за притежаваното военно звание.

(2) При назначаване на длъжност, изискваща следващо военно звание, военнослужещите от служба "Военна полиция" се повишават в звание, при условие че отговарят на изискванията на чл. 20 ППЗОВСРБ.

(3) Старшите офицери от службата могат да заемат длъжности и да се повишават в офицерски звания при наличие на магистърска степен по гражданска специалност, съответстваща на изискванията на длъжността.

(4) Старшите офицери от служба "Военна полиция" могат да се повишават във висше военно звание след завършен стратегически курс или висш щабен курс или генералщабен курс, или приравнените на тях, завършени в чужбина.

(5) На ръководни длъжности в служба "Военна полиция", изискващи висше военно звание, могат да се назначават само старши офицери със стаж не по-малко от 15 години в службата.

 

Чл. 56. (1) Подборът на военнослужещи от служба "Военна полиция" за участие в мисии и операции извън територията на страната се извършва от комисия, назначена от директора на службата, за всеки конкретен случай.

(2) Военнослужещите по ал. 1 се назначават на длъжности, изискващи изпълнението на военна служба извън територията на Република България, от министъра на отбраната по предложение на директора на службата.

 

Чл. 57. (1) Военнослужещите от служба "Военна полиция" подлежат на периодична проверка на:

1. психологическата годност за работа в службата;

2. физическа годност за военна служба.

(2) Редът, критериите и нормативите за годността по ал. 1, т. 1 се определят със заповед на директора на службата, а по ал. 1, т. 2 - с акт на министъра на отбраната.

(3) Проверката на психологическата годност се осъществява чрез провеждане на психологическо изследване от психолози от служба "Военна полиция", като се изследват спецификите на личността, умствената, емоционалната и социалната компетентност на съответното лице.

(4) Когато при провеждане на периодичните проверки се установи психологическа негодност за работа в служба "Военна полиция", се извършва повторно психологическо изследване не по-рано от 6 месеца от предходното изследване.

(5) Когато се потвърди психологическата негодност по ал. 4, съответното лице се изпраща със заповед на директора на службата за преглед от компетентните органи на медицинската експертиза, съответно компетентните военномедицински органи.

(6) При непокриване на нормативите за физическа годност за военна служба се прилага процедурата по чл. 105 ППЗОВСРБ.

 

Чл. 58. (1) За военнослужещите в служба "Военна полиция" се изготвят и водят служебни дела при условия и по ред, определени в ППЗОВСРБ.

(2) За отчитане на служебните дела и определяне на уникалните инвентарни номера на служебните дела на военнослужещите от служба "Военна полиция" се създава и води отделен регистър от този за военнослужещите от Министерството на отбраната.

 

Раздел IV.
Прекратяване на правоотношението по изпълнение на военната служба в служба "Военна полиция"

Чл. 59. (1) Прекратяване на служебните правоотношения по изпълнение на военна служба на военнослужещите от служба "Военна полиция" се извършва при условията и по реда на ЗОВСРБ, ППЗОВСРБ и на правилника.

(2) Правоотношенията по изпълнение на военната служба в служба "Военна полиция" се прекратяват от министъра на отбраната или от директора на службата, в случай че бъде оправомощен от министъра.

 

Чл. 60. (1) За разглеждане на поведение на военнослужещи и цивилни служители по служебно правоотношение, несъответстващо на нормите и изискванията на Етичния кодекс на служителите от служба "Военна полиция", се назначава Комисия за професионална етика на служителите от служба "Военна полиция" в състав от петима редовни и двама резервни членове.

(2) Комисията по ал. 1 се назначава със заповед на директора на службата за срок три години. В заповедта за назначаването се определят председател и заместник-председател на комисията, както и правилата за работата й.

(3) Членовете на комисията са несменяеми за времето на мандата си, освен ако бъдат освободени по тяхно искане, ако им бъде наложено дисциплинарно наказание или ако бъде прекратено правоотношението им.

(4) Комисията разглежда несъответстващо на нормите и изискванията на Етичния кодекс поведение на военнослужещите и цивилните служители по служебно правоотношение в състав от всички редовни членове. При отсъствие на редовен член директорът на службата определя кой от резервните членове трябва да го замести.

(5) Установяването на поведение, несъответстващо на нормите и изискванията на Етичния кодекс, се извършва по сигнал, по разпореждане на директора на службата или по инициатива на комисията по ал. 1.

(6) В хода на проверката комисията изяснява фактите и обстоятелствата, както и изслушва при необходимост обясненията на служителя, за когото има данни за нарушаване на нормите и изискванията на Етичния кодекс, и обсъжда представените от него доказателства.

(7) При констатиране в хода на проверката на нарушения, които обосновават необходимостта от налагане на дисциплинарни наказания, комисията предлага на директора на службата извършване на служебна проверка по чл. 161 ППЗОВСРБ или по чл. 96 ЗДСл.

(8) При констатиране в хода на проверката на поведение, несъответстващо на нормите и изискванията на Етичния кодекс, комисията приема решения с мнозинство от две трети. За работата на комисията се изготвят и подписват решение и протокол за цялостната й дейност.

(9) Решението на комисията съдържа становище относно наличието и степента на поведение, несъответстващо на нормите и изискванията на Етичния кодекс, както и предложение относно необходимостта от прекратяване на правоотношението без предизвестие в случаите по чл. 166, ал. 1, т. 2 ЗОВСРБ или по чл. 290, ал. 3 ЗОВСРБ.

(10) В 7-дневен срок от вземането на решение комисията го представя заедно с протокола за цялостната й дейност на директора на служба "Военна полиция".

(11) Правоотношението по изпълнение на военната служба с военнослужещия, нарушил нормите и изискванията на Етичния кодекс, се прекратява без предизвестие от министъра на отбраната или от директора на службата, в случай че е оправомощен от министъра на отбраната.

 

Заключителни разпоредби

Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл. 100, ал. 5 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.

 

Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив