Обн. ДВ. бр.22 от 15 Март 2005г., изм. ДВ. бр.100 от 30 Ноември 2007г., изм. ДВ. бр.85 от 30 Септември 2008г., изм. ДВ. бр.29 от 16 Април 2010г.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 29 от 2010 г.) Центърът събира, съхранява, обработва и разпространява информация и документация за постиженията в образованието, науката, технологиите и иновациите, като подготвя продукти в печатна и/или електронна форма.
(3) Центърът осъществява дейността по ал. 2, като:
1. събира, обработва, съхранява и разпространява библиографска и аналитична информация и поддържа специализирани бази данни;
2. подготвя и издава информационни и други издания;
3. извършва библиотечно-информационно обслужване на базата на собствени и чуждестранни ресурси;
4. (нова - ДВ, бр. 100 от 2007 г.) развива научноизследователска дейност в областта на библиотечните и информационните науки;
5. (предишна т. 4 - ДВ, бр. 100 от 2007 г., изм. - ДВ, бр. 29 от 2010 г.) подготвя обзори, библиографски справки и други информационни продукти по заявка, включително и на физически лица;
6. (предишна т. 5 - ДВ, бр. 100 от 2007 г.) създава и поддържа национален фонд и автоматизирана база от данни за дисертации, депозирани ръкописи и други научни публикации;
7. (нова - ДВ, бр. 100 от 2007 г.) създава и поддържа електронна информационна база данни на български и на английски език, съдържаща списъка на регулираните професии в Република България и условията за достъп и упражняването им, както и информация, свързана с регулираните професии в другите държави - членки на Европейския съюз.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 29 от 2010 г.) Центърът предоставя на Министерството на образованието, младежта и науката библиографска и аналитична информация за хармонизирането на нормативната уредба със законовата рамка на Европейския съюз.
(5) Центърът осъществява дейности по разпространението на програмни продукти на международни организации.
(6) (Нова - ДВ, бр. 100 от 2007 г.) Центърът изпълнява функциите на Национален информационен център за академично признаване и мобилност по смисъла на чл. IX.2 от Конвенцията за признаване на квалификациите, отнасящи се до висшето образование в Европейския регион (ратифицирана със закон, ДВ, бр. 25 от 2000 г.), като:
1. предоставя на страните по Конвенцията, на чуждестранни висши училища и чужди граждани информация за системата на висшето образование в Република България;
2. събира, обобщава и предоставя на компетентните национални органи, висши училища и граждани информация за системите на висше образование в страните по Конвенцията;
3. (изм. - ДВ, бр. 29 от 2010 г.) осигурява информационно Комисията по признаване на висше образование, придобито в чуждестранни висши училища и Комисията за признаване на завършени етапи на училищно обучение или степени на образование и професионална квалификация по документи, издадени от училища на чужди държави, към министъра на образованието, младежта и науката;
4. при поискване информира български и чуждестранни институции и граждани за държавните изисквания за признаване на висше образование, придобито в чуждестранни висши училища;
5. (нова - ДВ, бр. 29 от 2010 г.) информира Комисията по признаване на придобито висше образование в чуждестранни висши училища за основните документи, приети от Европейските мрежи ENIC/NARIC и отнасящи се до академичното признаване, както и за решенията на годишните пленарни сесии на мрежите;
6. (нова - ДВ, бр. 29 от 2010 г.) поддържа електронна база данни с публичен достъп за подадените заявления за признаване на висше образование и за взетите решения на Комисията по признаване на придобито висше образование в чуждестранни висши училища.
(7) (Нова - ДВ, бр. 29 от 2010 г.) Организира процедурата по признаване на придобито висше образование в чуждестранни висши училища.
(8) (Нова - ДВ, бр. 100 от 2007 г., предишна ал. 7 - ДВ, бр. 29 от 2010 г.) Центърът изпълнява дейностите, свързани с работата по обслужване на Информационната система на вътрешния пазар на Европейския съюз във връзка с прилагането на Директива 2005/36/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно признаването на професионални квалификации (ОВ L 255 от 30.09.2005 г.).
(9) (Предишна ал. 6 - ДВ, бр. 100 от 2007 г., предишна ал. 8 - ДВ, бр. 29 от 2010 г.) Центърът предоставя информация по ал. 4 по заявка от страна на Народното събрание, администрацията на президента, Министерския съвет и други министерства и ведомства.
1. субсидия от държавния бюджет;
2. собствени приходи.
(2) (Нова - ДВ, бр. 85 от 2008 г.) Собствените приходи могат да се ползват за покриване на разходи, в т.ч. и за други възнаграждения на служителите по ред, определен с Вътрешните правила за работна заплата на Националния център за информация и документация.
(2) Членовете на дирекционния съвет се определят със заповед на изпълнителния директор.
(3) Председател на дирекционния съвет е изпълнителният директор на центъра.
1. да ръководи и организира дейността на центъра и да го представлява в страната и в чужбина;
2. (изм. - ДВ, бр. 29 от 2010 г.) да изготвя и представя на министъра на образованието, младежта и науката годишен доклад за дейността на центъра;
3. да се разпорежда с бюджетните средства на центъра при спазване на действащата нормативна уредба;
4. (изм. - ДВ, бр. 29 от 2010 г.) да организира двустранно и многостранно сътрудничество по предмета на дейност и в съответствие с политиката на Министерството на образованието, младежта и науката;
5. да назначава и освобождава служителите, работещи в центъра;
6. (изм. - ДВ, бр. 29 от 2010 г.) да утвърждава длъжностното разписание и поименното разписание на длъжностите в центъра след съгласуване с министъра на образованието, младежта и науката;
7. да утвърждава правилник за вътрешния ред на центъра;
8. да разрешава ползването на отпуск на служителите;
9. да командирова служителите на центъра и да одобрява писмен отчет за разходите за командировки;
10. да сключва договори с физически и юридически лица, свързани с дейността на центъра;
11. (нова - ДВ, бр. 100 от 2007 г.) да утвърждава вътрешноадминистративни правила за организация на работата и обработка на документи във връзка с оказване на съдействие и съобразяване с отправени предложения и препоръки от националния омбудсман;
12. (нова - ДВ, бр. 100 от 2007 г.) да организира и ръководи дейностите, свързани с работата по обслужване на Информационната система на вътрешния пазар на Европейския съюз във връзка с прилагането на Директива 2005/36/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно признаването на професионални квалификации.
(2) Функциите на изпълнителния директор в негово отсъствие се изпълняват от заместник, определен със заповед за всеки конкретен случай.
1. спазването на нормативните актове;
2. подготовката и съгласуването на възникването, изменението и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения;
3. осигуряването на организацията и осъществяването на контрола по провеждане на атестирането на служителите съгласно Наредбата за условията и реда за атестиране на служителите в държавната администрация;
4. планирането и организирането на дейностите, свързани с обучението и кариерното развитие на служителите в центъра;
5. подготовката и съгласуването на договори с физически и юридически лица, свързани с дейността на центъра;
6. подготовката и изпълнението на заповедите на изпълнителния директор на центъра;
7. осъществяването на координация и контрол относно стопанисването на имотите - държавна собственост, предоставени на центъра;
8. провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки;
9. изпълнението на други задачи, определени със заповед на изпълнителния директор на центъра.
(2) Главният секретар осъществява общия контрол за изпълнението на задачите в центъра, като:
1. контролира спазването на сроковете при осъществяване на административното обслужване на физически и юридически лица;
2. отговаря за работата с документите и за съхраняването им;
3. отговаря за опазването на служебната тайна;
4. контролира спазването на изискванията за безопасност и противопожарна охрана;
5. контролира организирането и осигуряването на охранителния и пропускателния режим в сградата на центъра;
6. утвърждава длъжностните характеристики на служителите.
1. общата администрация е организирана в дирекция "Административна, финансово-счетоводна дейност, информационно обслужване и управление на собствеността";
2. (изм. и доп. - ДВ, бр. 100 от 2007 г.) специализираната администрация е организирана в дирекция "Информационни дейности" и дирекция "Централна научно-техническа библиотека с библиотечно-информационен комплекс по педагогика".
(2) Числеността на персонала в организационните структури и административните звена на центъра е посочена в приложението.
1. организира и извършва дейностите, свързани с изготвянето на административни актове и документи по възникването, изменението и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения на служителите в центъра;
2. образува, води и съхранява служебните и трудовите досиета на служителите; издава и заверява служебни и трудови книжки; издава служебни бележки и документи за пенсиониране;
3. организира дейността по атестиране чрез оценка на трудовото изпълнение на служителите в центъра;
4. организира и контролира деловодната дейност и движението на кореспонденцията;
5. организира съхраняването и ползването на архива на центъра;
6. извършва финансово-счетоводното обслужване и счетоводната отчетност на центъра в съответствие с нормативните документи, отнасящи се за второстепенните разпоредители с бюджетни кредити;
7. организира законосъобразното и целесъобразното разходване на средствата съгласно утвърдения бюджет;
8. организира и изпълнява дейността по възлагането на обществени поръчки;
9. развива и внедрява програмни системи за автоматизиране на отделните дейности в центъра, както и поддържането и осигуряването на достъпа до базите данни и информационните масиви, създавани в центъра;
10. стопанисва имотите - държавна собственост, и движимите вещи на центъра при спазване на изискванията на действащите нормативни актове;
11. организира и извършва цялостното материално-техническо обслужване на центъра;
12. организира и осигурява охранителния и пропускателния режим в сградата на центъра, координира и осигурява поддържането и ремонта на сигнално-охранителните и пожароизвестителните системи.
1. поддържа информационни масиви, обслужващи дейностите в образованието, науката и иновациите, като за целта изгражда и развива специализирани бази данни;
2. поддържа подходящо структурирани двуезични регистри, специфични за дейността на центъра;
3. подготвя обзори, справки и други информационни продукти по заявка, необходими за сравнителни анализи, прогнози, концепции, стратегии, програми и проекти на закони и подзаконови нормативни документи в сферата на образованието, младежта, науката и иновациите, за постигане на европейско качество и хармонизиране на българското образование и обучение и младежки политики с политиките и практиките на ЕС;
4. поддържа електронен справочник на специализирани уебстраници на български институции и организации;
5. осигурява актуална информация за национални, регионални, европейски и трансевропейски инициативи и програми в областта на образованието, младежта, науката и иновациите;
6. инициира, подготвя и участва в изпълнението на проекти по международни програми;
7. изгражда, поддържа и обновява интернет страницата на списъка на дейностите по признаване на академични квалификации;
8. предоставя актуализирана информация за системата на българското образование в интернет портала на Европейската мрежа за признаване на академично образование ENIC/NARIC;
9. участва във вземането на решения на годишните пленарни сесии на мрежата ENIC/NARIC и предоставя информация за нейните основни документи и решения;
10. поддържа актуализирана информация в националния раздел за Република България на интернет страницата на академичния портал на ЮНЕСКО;
11. осигурява информационно Комисията за признаване на завършени етапи на училищно обучение или степени на образование и професионална квалификация по документи, издадени от училища на чужди държави, към министъра на образованието, младежта и науката;
12. предоставя на чуждестранни висши училища и чужди граждани информация за системата на висшето образование в Република България;
13. отговаря на запитвания относно държавните изисквания за признаване на висше образование, придобито в чуждестранни висши училища;
14. приема и обработва документи и подготвя издаването на удостоверения за признаване на степени на висше образование по документи, издадени от висши училища на чужди държави;
15. извършва проверка на статута на чуждестранни висши училища и на автентичността на образователни документи по постъпили заявления за признаване на придобито висше образование в чуждестранни висши училища;
16. подготвя и организира заседанията на комисията по признаване на придобито висше образование в чуждестранни висши училища;
17. подготвя материали за публикации, сравнителни изследвания и справочници на Съвета на Европа, Европейския съюз и други организации, посветени на различни аспекти на българското образование;
18. поддържа електронна информационна база данни на български и на английски език, съдържаща списъка на регулираните професии в Република България и условията за достъп и упражняването им;
19. изгражда, поддържа и актуализира интернет страницата на списъка на регулираните професии в Република България;
20. предоставя на български и чужди граждани информация, свързана с упражняването на регулирани професии в Република България, в държави - членки на Европейския съюз, и в други държави;
21. събира и обработва статистика за решенията на компетентните органи по регулираните професии в страната и попълва информацията за Република България в базата данни на Европейската комисия;
22. подготвя и разпространява информация за регулираните професии в печатна и електронна форма и отговаря на запитвания относно упражняването на регулирани професии в Република България и в други държави - членки на Европейския съюз;
23. изготвя проект на доклад, съдържащ статистическа информация за броя на взетите решения и откази за признаване на професионални квалификации на граждани на държави членки, както и описание на основните проблеми в процедурите по признаване;
24. изпълнява функциите на делегиран координатор по признаване на професионални квалификации в Информационната система на вътрешния пазар на Европейския съюз (IMI) и извършва работата по нейното обслужване във връзка с прилагането на Директива 2005/36/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно признаването на професионални квалификации.
1. (доп. - ДВ, бр. 100 от 2007 г.) организира и развива библиотечно-информационни ресурси в областта на науката, технологиите, техниката, педагогиката и образованието;
2. поддържа и актуализира националния фонд на научни ръкописи и дисертации във всички области на науката;
3. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2007 г.) осигурява пълно и многоаспектно разкриване на библиотечно-информационните ресурси чрез електронни каталози на различните видове документи и библиографски бази данни на публикации;
4. извършва библиотечно обслужване за различни категории читатели на базата на собствените библиотечно-информационни ресурси и чрез системата за междубиблиотечно заемане в страната и международно междубиблиотечно заемане;
5. извършва информационно обслужване за различни категории читатели на основата на собствени бази данни и чрез дистанционен достъп до други национални и международни политематични библиографски и пълнотекстови бази данни;
6. извършва маркетингова дейност по отношение на собствените си ресурси и българските научни публикации, като:
а) организира проучвания на информационните потребности на потенциалните и реалните читатели;
б) системно информира читателите за новонабавени източници на информация и за осигурен достъп до нови информационни ресурси;
в) (доп. - ДВ, бр. 100 от 2007 г.) разпространява информация за българските постижения в областта на науката, технологиите и техниката, образованието и педагогиката, като извършва международен книгообмен с библиотеки, издателства, научни организации и други;
7. извършва дейности в областта на стандартизацията, като участва в техническия комитет (ТК 16) по архивна, библиотечна и информационна дейност;
8. сътрудничи с библиотеки и други сродни институции и участва в национални и международни проекти и програми.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 100 от 2007 г.) Работното време на Централната научно-техническа библиотека с библиотечно-информационен комплекс по педагогика за читатели се определя със заповед на изпълнителния директор.
ПРАВИЛНИК ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА НАЦИОНАЛНИЯ ЦЕНТЪР ЗА ИНФОРМАЦИЯ И ДОКУМЕНТАЦИЯ
§ 6. Навсякъде в наредбата думите "дирекция "Информационни продукти и услуги" се заменят с "дирекция "Информационни дейности", а след думите "научно-техническа библиотека" се добавя "с библиотечно-информационен комплекс по педагогика".
Заключителни разпоредби
КЪМ ПРАВИЛНИК ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА РЕГИОНАЛНИТЕ ИНСПЕКТОРАТИ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО
§ 8. В Правилника за устройството и дейността на Националния център за информация и документация (обн., ДВ, бр. 22 от 2005 г.; изм. и доп., бр. 100 от 2007 г. и бр. 85 от 2008 г.) се правят следните изменения и допълнения:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Навсякъде в правилника думите "министъра на образованието и науката" и "министерството на образованието и науката" се заменят съответно с "министъра на образованието, младежта и науката" и "министерството на образованието, младежта и науката".
(Изм. - ДВ, бр. 100 от 2007 г., изм. - ДВ, бр. 29 от 2010 г.)
Приложение към чл. 8, ал. 2
Численост на персонала в организационните структури и административните звена на Националния център за информация и документация |
Изпълнителен директор | 1 |
Главен секретар | 1 |
Дирекция "Административна, финансово-счетоводна дейност, информационно обслужване и управление на собствеността" | 12 |
Дирекция "Информационни дейности" | 17 |
Дирекция "Централна научно-техническа библиотека с библиотечно-информационен комплекс по педагогика" | 14 |
Обща численост | 45 |