ПРАВИЛНИК ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА НАЦИОНАЛНИЯ ЦЕНТЪР ПО ЗДРАВНА ИНФОРМАЦИЯ

ИЗДАДЕН ОТ МИНИСТЕРСТВО НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
Обн. ДВ. бр.35 от 22 Април 2005г.

Раздел I.
Общи положения

Чл. 1. Националният център по здравна информация, наричан по-нататък "центъра", е здравно заведение по проблемите на общественото здраве в структурата на Националната система за здравеопазване.

 

Чл. 2. Центърът е юридическо лице - второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на здравеопазването, със седалище - София, ул. Акад. Иван Гешов 15.

 

Чл. 3. Предмет на дейност на центъра е самостоятелно или в сътрудничество с други информационни структури да осигурява необходимата информация за здравеопазването, съобразно нормативната уредба в страната, съгласувано в методологично отношение с Националния статистически институт.

 

Чл. 4. Центърът осъществява функции на:

1. специализиран орган на Министерството на здравеопазването (МЗ);

2. експертен орган;

3. методичен ръководител;

4. национален координатор.

 

Чл. 5. Центърът изпълнява функциите на специализиран орган на МЗ по отношение на:

1. информационните аспекти от дейността на здравните и лечебните заведения;

2. реализиране на правителствени и неправителствени програми, включващи елементи на медицинската информатика.

 

Чл. 6. Центърът осъществява функции на експертен орган във връзка със:

1. създаването и използването на документна основа за регистрация и отчитане на здравното състояние, ресурсите в здравеопазването и здравеопазните дейности;

2. създаването и експлоатацията на информационните технологии;

3. финансирането на информационните технологии;

4. следдипломното обучение на специалистите, работещи в информационните структури в системата на здравеопазването;

5. количеството и качеството на информационната дейност;

6. националните и международните програми в частта им, отнасяща се до информационните аспекти.

 

Чл. 7. Центърът изпълнява функции на методичен ръководител по отношение на:

1. информационните звена на регионалните центрове по здравеопазване (РЦЗ);

2. информационните структури на лечебните и здравните заведения по отношение на здравната информация и документация.

 

Чл. 8. Центърът изпълнява функции на национален координатор по отношение на:

1. класификатори и номенклатури, формиращи нормативно-справочната база на здравната информация и документация;

2. създаването на техническата база в информационните структури на РЦЗ.

 

Раздел II.
Основни дейности и задачи

Чл. 9. Основна дейност на центъра е информационното осигуряване на управлението в здравеопазването.

 

Чл. 10. Центърът решава следните задачи:

1. изучава съответствието между информационните решения и информационните потребности;

2. разработва и прилага методологичните и методичните подходи при събирането, обработването и анализирането на здравната информация;

3. участва в подготовката на нормативни актове в областта на здравеопазването, разработва, проектира, макетира, унифицира и предлага на министъра на здравеопазването за утвърждаване документната основа за първична регистрация и отчитане на информацията за здравето на населението, ресурсите и дейностите в здравеопазването;

4. извършва събиране и обработка на данни чрез съответни технически средства;

5. използва съответна програмна и техническа среда за осигуряване на необходимата информация;

6. подпомага разработването и изпълнението на Националната здравна стратегия, подготовката на годишния доклад на министъра за състоянието на здравето на гражданите, анализирането на здравното състояние на населението, демографските проблеми, ресурсите на здравеопазването, количеството и качеството на здравеопазната дейност, осъществявана от лечебните и здравните заведения;

7. осигурява оперативна и годишна медико-статистическа информация;

8. създава и внедрява информационни технологии и автономни продукти и модули;

9. разработва математически модели и прогнози за демографски процеси, здравето на населението и здравеопазните процеси и дейности;

10. издава специализирани и общи информационни издания;

11. провежда следдипломно обучение;

12. предоставя информационни услуги и аналитични разработки срещу заплащане по договор с физически и юридически лица;

13. развива научноизследователска, консултантска и издателска дейност и може да осъществява съвместна дейност с други организации в съответствие с нормативната уредба в страната.

 

Раздел III.
Управление

Чл. 11. Ръководството на центъра се осъществява от директор, който е хабилитирано лице по социална медицина и организация на здравеопазването и заема длъжността си въз основа на конкурс, обявен от министъра на здравеопазването.

 

Чл. 12. Директорът:

1. ръководи и отговаря за цялостната дейност на центъра и го представлява пред всички държавни органи, учреждения, организации, физически и юридически лица в страната и в чужбина;

2. определя вътрешната структура на центъра;

3. е работодател на служителите в центъра и утвърждава длъжностното разписание на центъра;

4. управлява финансовите средства на центъра;

5. утвърждава система за финансово управление и контрол.

 

Чл. 13. Директорът на центъра се атестира на всеки три години.

 

Чл. 14. Основните цели на атестирането са:

1. установяване равнището на професионалната квалификация и управленските умения на директора;

2. оценяване изпълнението на функциите, регламентирани в нормативните актове и длъжностната характеристика;

3. подобряване дейността на центъра.

 

Чл. 15. Атестирането се извършва в срок до 3 месеца след изтичане на срока от предходното атестиране.

 

Чл. 16. (1) Атестирането се провежда от комисия, назначена от министъра на здравеопазването.

(2) Председателят на комисията уведомява директора на центъра за деня на атестацията не по-късно от 5 работни дни преди нейното провеждане.

 

Чл. 17. Комисията е длъжна да извърши оценяването безпристрастно, честно и компетентно въз основа на обективно установими факти и обстоятелства.

 

Чл. 18. Атестирането се извършва по следните показатели:

1. професионална квалификация и управленски умения, които включват оценяване на професионалното развитие, оперативност, планиране, координиране и контрол на дейността; познаване и ползване на нормативните актове и практическото им прилагане; организацията и ефективността на документооборота;

2. организация на дейността в центъра, която включва оценяване на: състоянието на човешките ресурси, предприети действия по повишаване квалификацията на служителите, организационни умения, инициативност, умения за поставяне на цели и анализиране на резултати; състояние на информационната инфраструктура; умения по ефективно текущо поддържане и стопанисване на имуществото, борба с корупцията, умения за работа в екип;

3. обем, качество и ефективност на дейността на центъра, които включват оценяване на: дейността по секции и отдели; ефективност на взаимодействието с контролни органи, държавни органи и неправителствени организации, финансовата политика, своевременност, точност и изчерпателност на отчетите до Министерството на здравеопазването; медийната политика.

 

Чл. 19. Въз основа на комплексен анализ на дейността по показателите, посочени в чл. 18, атестацията може да бъде:

1. отрицателна;

2. неудовлетворителна;

3. добра;

4. много добра.

 

Чл. 20. За резултатите от атестацията комисията съставя атестационна карта и запознава директора на центъра с нейното съдържание, който я подписва.

 

Чл. 21. При несъгласие с получената крайна оценка от атестирането директорът може да подаде писмено възражение, като посочва мотивите за своето несъгласие.

 

Чл. 22. Възражението се подава до министъра на здравеопазването в тридневен срок от датата, на която директорът е подписал атестационната карта.

 

Чл. 23. (1) Министърът на здравеопазването се произнася по възражението в десетдневен срок от получаването му, като неговото решение е окончателно.

(2) Министърът на здравеопазването може да приеме възражението за основателно или да го отхвърли.

(3) Когато министърът на здравеопазването приеме възражението за основателно, се провежда ново атестиране в срок до един месец от неговото решение.

(4) Попълнените и подписани атестационни карти се съхраняват в личното досие на директора на центъра.

 

Чл. 24. (1) В центъра функционира като консултативен орган директорски съвет.

(2) Съставът на директорския съвет включва: директора, заместник-директорите, ръководителите на структурните звена, главния счетоводител и юрисконсулта.

(3) Директорският съвет предлага мерки по отношение на осъществяването и координирането на дейността на центъра, включително управлението на неговия щат, бюджет и материална база.

(4) При обсъждане на работното време, отпуските, охраната и условията на труда, както и трудовите възнаграждения директорският съвет заседава с участието на представители на синдикалните организации.

 

Чл. 25. Общото събрание на центъра се състои от всички служители и има следните функции:

1. приема колективния трудов договор;

2. взема решения за начина на използване на средствата, определени за социално-битово и културно обслужване;

3. осъществява други функции съгласно действащата нормативна уредба в страната.

 

Чл. 26. (1) В центъра има научен съвет (НС), чийто състав и дейност се определят съгласно Закона за научните степени и научните звания и правилника за неговото прилагане. Директорът на центъра е по право член на НС.

(2) Научния съвет приема планове, предложения и отчети, свързани с научноизследователската дейност на центъра, и обсъжда учебни програми и учебната дейност на центъра.

 

Раздел IV.
Структура и организация

Чл. 27. Структурата на центъра се определя от директора на базата на утвърдената численост на персонала и включва следните звена:

1. секции и отдели;

2. сектори;

3. групи.

 

Чл. 28. (1) Дейността на центъра се осъществява по предварително разработен годишен план.

(2) Ръководителите на секциите и отделите правят предложения до директора за годишния план. Предложенията съдържат:

1. задачи, възложени от МЗ за информационно осигуряване на управлението - годишна и оперативна информация;

2. задачи по дългосрочно споразумение с Националния статистически институт;

3. задачи по международни ангажименти на МЗ и центъра;

4. научно-приложни задачи;

5. други задачи.

(3) Планът се обсъжда от директорския съвет, одобрява се от директора и се предлага за утвърждаване от министъра на здравеопазването.

(4) Изпълнението на плана се отчита ежемесечно по структурни звена и тримесечно за целия център.

(5) Ежегодно до 30 март директорът представя на министъра на здравеопазването доклад за дейността на центъра за предходната година.

 

Раздел V.
Финансиране

Чл. 29. Приходите на центъра се формират и разпределят съгласно чл. 24, ал. 1 и 2 от Закона за здравето.

 

Заключителни разпоредби

Параграф единствен. Този правилник се издава на основание чл. 23, ал. 2 от Закона за здравето и отменя Правилника за устройството и дейността на Националния център по здравна информация (обн., ДВ, бр. 47 от 1992 г.; доп., бр. 101 от 1996 г.).

 

Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив