Обн. ДВ. бр.35 от 22 Април 2005г.
(2) Центърът е здравно заведение по проблемите на общественото здраве в структурата на националната система за здравеопазване с предмет на дейност научна, научно-приложна, контролна, профилактична, диагностична, учебна и информационна дейност.
1. специализиран орган на Министерството на здравеопазването (МЗ) по отношение на неговата политика за предотвратяване и/или намаляване на неблагоприятното въздействие на източниците на йонизиращи лъчения върху здравето на населението;
2. контролен орган за спазване на: изискванията за защита на лицата от въздействието на йонизиращите лъчения, изискванията в ядрени електроцентрали, изследователски ядрени инсталации, съоръжения за управление на радиоактивни отпадъци и други обекти с източници на йонизиращи лъчения; радиационните фактори на жизнената среда - води, храни и стоки със значение за здравето на населението;
3. експертен орган по отношение на: оценка на облъчването и на радиационния риск за населението и на професионално облъчваните лица и осигуряването на защита на пациента при медицинско облъчване; оценка на здравословното състояние на лицата, които работят или са работили в среда на йонизиращи лъчения или са били облъчени при радиационни аварии;
4. методичен ръководител на здравните и лечебните заведения по въпросите на радиобиологията, радиационната защита и медицинското осигуряване в случай на радиационна авария;
5. учебен и информационен център и база за повишаване на професионалната квалификация в областта на радиобиологията и радиационната защита;
6. национален координатор във връзка с изпълнение на национални и международни проекти в областта на радиобиологията и радиационната защита.
1. разработването на националната здравна стратегия в частта й за ограничаване вредното въздействие на йонизиращите лъчения;
2. изготвянето и реализирането на национални здравни програми по проблемите, свързани със защита на лицата от въздействието на йонизиращите лъчения;
3. изготвянето на годишния доклад на министъра на здравеопазването за състоянието на здравето на гражданите и изпълнението на националната здравна стратегия;
4. подготовката на нормативни актове в областта на радиационната защита.
1. планира и осъществява научноизследователска и научно-приложна дейност в областта на радиобиологията и радиационната защита;
2. провежда проучвания, извършва анализи, изготвя оценки, експертизи и прогнози за определяне на риска от неблагоприятното влияние на йонизиращите лъчения върху здравето на населението като цяло или на групи от него;
3. извършва индивидуален дозиметричен контрол на лицата, които работят с източници на йонизиращи лъчения, като:
а) определя външното и вътрешното облъчване за професионално облъчвани лица, които са обхванати в национална система за индивидуален дозиметричен контрол;
б) извършва оценка на дозите, получени от професионално облъчваните лица въз основа на данните от проведения индивидуален мониторинг на работното място;
в) издава предписания при превишаване на допустимите индивидуални дози;
г) поддържа регистър на професионално облъчваните лица;
4. извършва метрологично осигуряване на средствата за измерване, използвани в медицината чрез:
а) метрологична проверка на клинични и индивидуални дозиметри за рентгеново и гама- лъчение и на радиометрични и дозиметрични средства за измерване;
б) дозиметрично калибриране на лъчетерапевтичните апарати, на апарати за телегаматерапия и на рентгеновите уредби за дълбока и повърхностна терапия към многопрофилните и специализираните лечебни заведения за оказване на болнична помощ и диспансерите по кожно-венерологични заболявания;
5. осъществява наблюдение и контрол на здравословното състояние на професионално облъчваните лица, като:
а) издава заключение за медицинска пригодност на лицата за работа в среда на йонизиращи лъчения;
б) поддържа регистър с данните на лицата, които работят или са работили в среда на йонизиращи лъчения;
в) препоръчва подходящо трудоустрояване на лицата, които имат медицински противопоказания за работа с източници на йонизиращи лъчения;
г) извършва анализ на трудови злополуки и професионални заболявания и разработва профилактични програми;
д) извършва оценка на общосоматична патология на облъчени лица или групи от населението;
6. извършва предварително съгласуване на лицензии за използване на източници на йонизиращи лъчения за медицински цели, издавани по реда на Закона за безопасно използване на ядрената енергия;
7. осигурява радиационна защита на лицата при медицинско облъчване:
а) разработва програми за осигуряване контрол на качеството на радиологичната апаратура;
б) провежда измервания за оценка параметрите на радиологичната апаратура за намаляване дозата на пациента при запазване качеството на образа;
в) определя национални референтни дозови нива при диагностични изследвания;
8. извършва анализ на дозовото натоварване на българското население от използването на йонизиращи лъчения в медицината, промишлеността, науката и ядрената енергетика;
9. провежда радиобиологични проучвания за ефектите на йонизиращите лъчения, като:
а) разработва и прилага специализирани молекулярно-биохимични, цитогенетични, хематологични и имунологични методи за оценка на лъчевото увреждане и извършва мониторинг на професионално облъчваните лица и на населението, живеещо в екологично застрашени райони;
б) извършва епидемиологични проучвания за оценка на риска от облъчването на населението от радиоактивно замърсяване на територията на страната, на отделни райони с повишен радиологичен риск, на лица, получили професионално облъчване, както и на лица, при които са използвани източници на йонизиращи лъчения за изследване;
в) разработва и осъществява лабораторно производство и разпространение на препарати за профилактика и лечение на радиационни и нерадиационни увреждания;
г) провежда експериментални изследвания за ефектите на различни фактори за мутагенност, генотоксичност и антимутагенност;
10. организира и извършва наблюдение на радиационните фактори на жизнената среда за оценка облъчването на населението като цяло и на отделни групи от него, като:
а) извършва радиационен мониторинг на обекти на околната и жизнената среда;
б) извършва непрекъснат контрол на измененията на гама-фона в района на София;
в) извършва оценка на допълнителното надфоново облъчване на населението;
11. извършва медицинско осигуряване на лицата в случай на радиационна авария, като:
а) поддържа непрекъснато екип от специалисти на разположение за действие при радиационни аварии;
б) осигурява специализирана диагностична и експертна помощ на лицата, облъчени при радиационни аварии;
в) извършва окончателни оценки за вида на облъчването и лъчевото натоварване след приключване на ликвидационните работи, включително окончателната идентификация на източника, района, вида и степента на радиационната авария;
г) поддържа регистър на пострадалите при радиационна авария;
д) осъществява продължително медицинско наблюдение на лицата, облъчени при радиационни аварии;
12. осъществява контрол на облъчени храни и на облъчвателните технологии при издаване на разрешителни за радиационна обработка на храни и хранителни добавки;
13. оказва методична помощ на отделите по радиационен контрол към регионалните инспекции за опазване и контрол на общественото здраве (РИОКОЗ) по отношение на:
а) процедури, прилагани при държавния здравен контрол за спазването на нормите и правилата за безопасна работа с източници на йонизиращи лъчения;
б) контрол върху осигуряване и поддържане на качеството на медицинската радиологична апаратура;
в) медицинско наблюдение и оценка на влиянието на йонизиращите лъчения върху здравето на работещите;
г) методите, прилагани при държавния здравен контрол на питейни и други води, храни и стоки, имащи отношение към здравето на населението;
14. организира и извършва дейност за обучение с цел повишаване професионалната квалификация в областта на радиобиологията и радиационната защита, като:
а) провежда следдипломно обучение на специалисти с медицинско и немедицинско образование по специалностите радиобиология, радиационна хигиена и медицинска и радиологична физика;
б) осъществява обучение на специалисти за получаване на образователна и научна степен "доктор" по специалностите - радиобиология, радиационна хигиена и медицинска радиология и рентгенология;
15. провежда специализирано обучение по радиационна защита за получаване на правоспособност за работа с източници на йонизиращи лъчения;
16. разработва, издава и разпространява програми, ръководства, бюлетини, учебни, информационни и други материали, имащи отношение към радиобиологията и радиационната защита, и поддържа Интернет страница със специализирана информация за населението;
17. работи по осигуряване на националната система за предотвратяване на радиационно замърсяване и облъчване при ядрен тероризъм, медицинско осигуряване при радиационна авария, структуриране на съвместни екипи за спешни действия при радиационна авария и осигуряване на радиационна защита и безопасност при медицинско използване на източници на йонизиращи лъчения;
18. организира и участва в конгреси и симпозиуми по проблемите на радиационната защита;
19. участва в състава на Националния център за данни към националния орган на Република България по смисъла на чл. III, т. 4 от Договора за всеобхватна забрана на ядрените опити.
(2) Директорът е хабилитирано лице в областта на радиобиологията или радиационната хигиена, който заема длъжността въз основа на конкурс, обявен от министъра на здравеопазването, и се назначава от него.
1. ръководи, организира и отговаря за цялостната дейност на центъра и го представлява пред всички държавни органи, учреждения и организации, физически и юридически лица в страната и в чужбина;
2. управлява средствата, предоставени му от бюджета и от извършването на собствена научна, научно-приложна, експертна, диагностична, учебна и информационна дейност, от дарения и от изпълнение на национални и международни програми и проекти;
3. определя вътрешната структура на центъра;
4. организира ефективното използване, стопанисване и опазване на имуществото на центъра;
5. има функциите на работодател по отношение на служителите в центъра и утвърждава длъжностното разписание на центъра;
6. утвърждава длъжностните характеристики на служителите в центъра;
7. утвърждава система за финансово управление и контрол;
8. издава наказателни постановления и налага имуществени санкции съгласно Закона за здравето;
9. изготвя и представя на министъра на здравеопазването ежегодно доклад за дейността на центъра.
(2) Председателят на комисията по ал. 1 уведомява директора на центъра за деня на атестацията не по-късно от пет работни дни преди нейното провеждане.
1. професионална квалификация и управленски умения, които включват оценяване на: професионалното развитие, оперативност, планиране, координиране и контрол на дейността;
2. организация на дейността на центъра, която включва оценяване на: състоянието на човешките ресурси, умения за поставяне на цели и анализиране на резултати; състояние на информационната инфраструктура; умения по ефективно текущо поддържане и стопанисване на имуществото, борба с корупцията, умения за работа в екип;
3. обем, качество и ефективност на дейността на центъра, които включват оценяване на: дейността по секции и отдели; ефективността на взаимодействието с държавни организации, имащи отношение към дейността на центъра, финансовата политика, своевременност, точност и изчерпателност на отчетите до МЗ; получените сигнали и жалби, свързани с дейността на центъра.
1. отрицателна;
2. неудовлетворителна;
3. добра;
4. много добра.
(2) Министърът на здравеопазването може да приеме възражението за основателно или да го отхвърли.
(3) Когато министърът на здравеопазването приеме възражението за основателно, се провежда ново атестиране в срок до един месец от неговото решение.
(2) Директорският съвет предлага мерки за осъществяване и координиране на дейността на центъра, управлението на щата, бюджета и материалната база.
(3) При обсъждане на въпроси, свързани с работното време, почивките, отпуските, възнагражденията за положен труд и условията на труда, в заседанията могат да участват и представители на синдикалните организации.
1. приема годишния отчет за дейността на центъра;
2. приема колективния трудов договор;
3. взема решения за начина на използване на средствата, определени за социално-битово и културно обслужване;
4. осъществява други функции съгласно действащата нормативна уредба в страната.
(2) Колегиумът осъществява следните дейности:
1. обсъжда и приема предложения за доклади и публикации, разглежда отчетите за научни командировки и специализации в чужбина;
2. разглежда специално подготвени обзори за нови направления и методи в световната наука, имащи отношение към дейността на центъра;
3. обсъжда и одобрява предложенията за докторски дисертации съгласно Закона за научните степени и научните звания.
(2) Научният съвет приема планове, предложения и отчети, свързани с научноизследователската дейност на центъра, и обсъжда учебни програми и учебната дейност на центъра.
(2) Структурата на центъра обхваща: секции, лабораторни звена, отдели, сектори и функционални звена.
1. инспекция "Контрол в ядрена енергетика";
2. лаборатория "Контрол на облъчени храни";
3. лаборатория "Контрол на качеството на радиологичната апаратура";
4. лаборатория "Метрология на йонизиращи лъчения";
5. орган за контрол тип А въз основа на държавна акредитация от Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация";
6. отдел "Информационно-учебен".
(2) Всяко звено разработва годишни планове по образец, утвърден от директора на центъра, които се разглеждат и приемат на директорския съвет и се отчитат на заседание на ръководството на центъра два пъти годишно.
1. възложени от МЗ;
2. произтичащи от основните дейности на центъра;
3. свързани с провеждане на националната здравна стратегия;
4. участие в национални здравни програми;
5. участие в национални и международни проекти в областта на радиобиологията и радиационната защита;
6. научно-приложна и друга дейност;
7. изпълнение на договори с физически и юридически лица.
(2) Годишният план се представя на министъра на здравеопазването за утвърждаване.