Обн. ДВ. бр.115 от 30 Декември 2004г., изм. ДВ. бр.84 от 19 Октомври 2007г.
(2) Академията провежда обучение и на служители от други ведомства.
(3) Академията е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София.
1. обучение на български и чуждестранни граждани за придобиване на образователно-квалификационна и образователно-научна степен на висшето образование;
2. обучение в първоначална подготовка на новоназначени служители в МВР;
3. обучение за повишаване квалификацията на служителите от МВР и от държавната администрация;
4. обучение за преквалификация на служители от МВР;
5. извършване на научни и приложни изследвания по въпроси на сигурността и обществения ред;
6. други дейности, свързани със сигурността и обществения ред, които са възложени от министъра на вътрешните работи.
(2) Академията извършва и културна, иновационна, развойна, редакционно-издателска, социално-битова, спортна и международна дейност.
(3) Академията осъществява дейностите по ал. 1 и 2 във взаимодействие със службите и дирекциите на МВР и в сътрудничество с други висши училища и организации в страната и в чужбина.
(2) За неуредените в правилника въпроси се прилагат Законът за висшето образование (ЗВО), Законът за научните степени и научните звания (ЗНСНЗ) и другите нормативни актове, отнасящи се до науката и образованието.
(2) По реда на ЗВО в академията могат да се създават и други основни структурни звена.
(3) С решение на академичния съвет основните структурни звена могат да се сдружават за обучение по отделни специалности.
(2) Организацията и дейността на центровете за специализация и професионална подготовка към академията се определят от министъра на вътрешните работи по предложение на ректора.
(3) За осъществяване дейността на академията се създават обслужващи звена.
(2) Председател на академичния съвет е ректорът на академията.
(3) Структурата и числеността на академичния съвет се определят в съответствие с изискванията на ЗВО.
1. определя образователната политика на академията;
2. одобрява квалификационната характеристика и приема учебния план за всяка специалност и образователно-квалификационна степен и учебните програми по съответните дисциплини, изготвени от катедрите и одобрени от факултетните съвети;
3. приема план за научноизследователската и научно-приложната дейност и план за редакционно-издателската дейност на академията;
4. взема решения за обявяване на конкурси за асистенти и хабилитирани преподаватели;
5. провежда избор след проведен конкурс за асистенти и преподаватели;
6. избира нехабилитирани преподаватели за по-висока научна длъжност;
7. взема решение за ползване до една академична година за изпълнение на конкретна творческа задача от преподаватели по чл. 27, ал. 1;
8. избира преподаватели, научни сътрудници и специалисти от практиката и гост-преподаватели за осъществяване на преподавателска дейност за срок една година на хонорар или по трудов договор, като определя възнаграждението им;
9. приема система за оценяване и поддържане качеството на обучение и на академичния състав;
10. избира ръководството и състава на атестационната комисия;
11. избира ръководството и състава на университетската комисия по качеството на обучение;
12. присъжда почетното звание "доктор хонорис кауза";
13. взема решение за записване и отстраняване на докторанти;
14. утвърждава индивидуалния учебен план, определя и променя темата на дисертационния труд и избира научен ръководител на докторантите;
15. приема правилници за организиране на отделни направления от дейността на академията;
16. избира комисии и други помощни органи за изпълнение на определени задачи;
17. присъжда утвърдени от физически и юридически лица стипендии на курсанти редовно обучение;
18. изпълнява други функции, произтичащи от нормативните актове, отнасящи се до науката и висшето образование, прилагани в съответствие със Закона за МВР и с актовете по прилагането му.
(2) Академичният съвет се свиква на заседание с писмена покана до неговите членове, изпратена не по-късно от 7 дни преди датата на провеждането му.
(2) Ректорът ръководи и отговаря за цялостната дейност на академията.
(3) Ректорът е пряк ръководител на личния състав на академията, на курсантите и на служителите, изпратени за обучение от други служби във връзка с изпълнението на задълженията им, свързани с учебния процес, реда и дисциплината в академията.
(4) Ректорът:
1. представлява академията;
2. свиква на заседания и определя дневния ред и материалите за разглеждане в академичния съвет;
3. утвърждава учебните планове, учебните програми и тематичните планове;
4. разпорежда се с бюджета на академията и контролира правилното използване на финансовите и материалните средства;
5. сключва и прекратява договори в съответствие със своите компетенции;
6. решава всички въпроси, свързани с приемането, преместването, отписването и отстраняването на курсантите, специализантите и докторантите;
7. решава особените случаи, свързани със статута на обучаваните, неуредени в нормативните актове или възложени му от министъра на вътрешните работи;
8. изпълнява и други функции, произтичащи от нормативните актове или възложени му от министъра на вътрешните работи.
(2) Заместник-ректорите:
1. подпомагат дейността на ректора и го представляват в случаите, когато са упълномощени от него;
2. организират и носят отговорност за работата на отделни направления в дейността на академията, определени със заповед на ректора;
3. изпълняват и други функции, произтичащи от нормативните актове или възложени им от ректора.
(2) Председател на ректорския съвет е ректорът.
(2) Председател на факултетния съвет е деканът.
(3) Структурата и числеността на факултетния съвет се определят в съответствие с изискванията на ЗВО.
1. приема ежегоден отчет за резултатите от дейността на факултета;
2. ежегодно одобрява и контролира учебната натовареност на членовете на академичния състав на факултета;
3. обсъжда квалификационната характеристика и учебния план за всяка специалност и образователно-квалификационна степен и учебните програми по съответните дисциплини;
4. обсъжда привличането на учени и преподаватели от страната и чужбина за научно-преподавателска дейност за определен срок като гост-преподаватели;
5. приема учебните планове и програми за обучение на специализантите;
6. взема решения и прави предложения до ректора за освобождаване на служители от преподавателския, научно-преподавателския и научноизследователския състав;
7. обсъжда ползването до една академична година за изпълнение на конкретна творческа задача от преподаватели по чл. 27, ал. 1 и приема отчета за извършената работа;
8. обсъжда основни въпроси на научната и научно-приложната дейност на факултета;
9. избира ръководството и състава на факултетската комисия по качеството на обучение;
10. обсъжда плановете за научноизследователската и научно-приложната дейност и плана за редакционно-издателската дейност на факултета;
11. взема и други решения, свързани с дейността на факултета.
(2) Деканът представлява факултета, ръководи и отговаря за цялостната му дейност.
(3) Деканът осъществява своите функции пряко и чрез заместник-деканите, ръководителите на катедри и ръководителите на курсове.
(4) Деканът изпълнява и други функции, произтичащи от нормативните актове или възложени му от ректора.
(2) Заместник-деканите:
1. подпомагат дейността на декана и имат право да го представляват в случаите, когато са упълномощени от него;
2. организират и носят отговорност за работата на отделни направления в дейността на факултета, определени със заповед на декана;
3. изпълняват и други функции, произтичащи от нормативните актове.
(2) Председател на деканския съвет е деканът.
(2) Председател на катедрения съвет е ръководителят на катедрата.
(3) Катедреният съвет се свиква на заседание от ръководителя на катедрата.
1. изготвя учебни програми по преподаваните учебни дисциплини и ги предлага на факултетния съвет;
2. обсъжда организацията и съдържанието на учебния процес и предприема мерки за тяхното усъвършенстване;
3. разпределя учебната заетост на преподавателския състав;
4. предлага обявяване на конкурси за заемане на научно-преподавателски длъжности и теми за докторантури;
5. предлага откриване на процедури за защита на дисертационни трудове;
6. предлага и избира рецензенти, обсъжда научни трудове и прави предложения за публикуването им в изданията на академията;
7. обсъжда индивидуалните планове на докторантите;
8. приема ежегоден отчет за резултатите от дейността на катедрата;
9. обсъжда и приема отчетите за научноизследователската работа на членовете на катедрата;
10. избира катедрен отговорник по качеството на обучение;
11. обсъжда и приема атестационните отчети и оценките на преподавателите от катедрата;
12. обсъжда и решава други въпроси във връзка с дейността на катедрата.
(2) При обсъждане на отделни въпроси на заседанията на катедрения съвет могат да се канят представители на служби на МВР и на обучаваните.
(2) Ръководителят на катедрата ръководи и отговаря за цялостната работа на катедрата.
(3) Ръководителят на катедрата изпълнява и други функции, произтичащи от нормативните актове или възложени му от декана.
1. хабилитирани преподаватели - доценти и професори;
2. нехабилитирани преподаватели - асистенти, старши асистенти и главни асистенти.
(2) Преподавателският състав се състои от нехабилитирани лица, на които се възлага само преподавателска дейност за неспециалисти по чуждоезиково обучение, спорт и други. Техните длъжности са преподавател и старши преподавател.
(3) За подпомагане на научноизследователската работа в академията се назначават специалисти и експерти.
(2) При необходимост за провеждане на отделни учебни занятия могат да бъдат привличани служители от МВР.
1. да участват в ръководните органи на академията, ако не са преподаватели по чл. 28, ал. 2;
2. да разработват и преподават учебното съдържание на своята дисциплина свободно в съответствие с учебния план и учебните програми;
3. да извършват научни изследвания и да публикуват резултатите от тях;
4. да ползват цялата база на академията за научното си развитие;
5. да осъществяват преподавателска и научноизследователска дейност извън академията по ред, определен от министъра на вътрешните работи;
6. да членуват в професионални общности, творчески съюзи и други сдружения, доколкото това не е забранено със Закона за МВР;
7. да специализират у нас и в чужбина;
8. да получават допълнително възнаграждение за научноизследователска, редакционна и рецензентска дейност.
(2) Преподавателите по чл. 27, ал. 1 имат право на всеки 7 години да ползват до една академична година за творческото си развитие, през която не им се възлага учебна заетост. Във времето за творческо развитие се включват и специализациите извън академията с продължителност повече от 3 месеца.
(3) При обучение на специалисти за нуждите на други ведомства на преподавателите се заплаща допълнително възнаграждение.
(4) В почивни дни и в извънработно време преподавателската дейност в академията не се заплаща допълнително.
1. да изпълняват своите задължения в съответствие с длъжностната си характеристика и с утвърдените планове за учебната, научноизследователската и научно-приложната дейност и за редакционно-издателската дейност;
2. да спазват научната и служебната етика;
3. да поддържат на необходимото равнище своята специална подготовка и професионална квалификация;
4. да провеждат учебните занятия на високо научно-теоретично и методическо равнище;
5. да разработват учебен фонд и материали за онагледяване на учебния процес;
6. да участват в разработването и усъвършенстването на учебните програми по преподаваните дисциплини;
7. да изготвят експертни заключения, становища, доклади и др. за нуждите на ръководството на академията и на МВР;
8. да участват в методическата дейност на катедрата и да прилагат нейните решения в учебния процес;
9. да проявяват взискателност към подготовката на обучаваните, да контролират вписването на отсъствията и реда по време на занятията;
10. да поддържат непрекъснат творчески и делови контакт с представители от структурните звена на МВР, чийто предмет на дейност е най-близо до преподаваната от тях дисциплина, и системно да информират ръководителя на катедрата за резултатите;
11. да съдействат за професионалното възпитание на обучаваните;
12. да пазят и развиват традициите на академията;
13. да допринасят със своята подготовка и гражданско поведение за издигане на престижа и авторитета на академията.
(2) Председател на университетската комисия по качеството е заместник-ректор на академията.
(3) Членове на университетската комисия по качеството са заместник-декани на факултети.
(2) Председател на факултетската комисия по качеството е заместник-декан на факултета.
(3) Членове на факултетска комисия по качеството са катедрените отговорници по качеството на обучение.
1. подпомагане развитието на талантливите и перспективните научно-преподавателски кадри;
2. целесъобразно и ефективно използване на академичния състав;
3. пренасочване или освобождаване на кадрите, които не отговарят на изискванията за заеманата от тях щатна научно-преподавателска и преподавателска длъжност.
(2) За начало на срока по ал. 1 се счита датата на заемане на съответната щатна длъжност от преподавателите.
(3) При наличие на обективни причини срокът по ал. 1 може да бъде удължен или съкратен от ректора на академията по предложение на ръководителя на съответното научно звено.
1. изпълнение на норматива за учебна заетост, приет от академичния съвет;
2. разработване на нови семинарни и/или практически занятия, лабораторни упражнения, ситуативни игри и други интерактивни методи;
3. участие в разработването и усъвършенстването на учебния фонд;
4. мнението на обучаваните.
1. научна продукция;
2. участие в научни изследвания;
3. ръководство на дипломанти, докторанти и специализанти;
4. динамика на научното израстване.
1. атестационната комисия по чл. 12, ал. 1, т. 10;
2. ръководителят на звеното, в което работи атестираният преподавател.
(2) В състава на атестационната комисия влизат от 5 до 7 хабилитирани лица, на които не предстои атестиране по време на мандата им.
(3) Едно лице може да бъде член на атестационната комисия не повече от два последователни мандата.
(4) Решенията на атестационната комисия се вземат с тайно гласуване и с обикновено мнозинство.
(5) По време на заседанията се води протокол, който се подписва от председателя и от секретаря на комисията.
1. преценява спазена ли е процедурата по атестиране;
2. преценява обективността на оценките;
3. взема решение за определяне комплексните оценки на атестираните;
4. приема доклада на председателя на комисията за резултатите от атестирането на преподавателите.
(2) На основание на утвърдения график секретарят на атестационната комисия изготвя уведомителни писма до подлежащите на атестиране щатни преподаватели и копия от тях - до ръководителите на научните звена, в които работят, придружени с необходимите образци документи.
(3) Атестирането приключва до края на учебната година.
(2) Лицата, на които е открита процедура по атестиране, представят в 14-дневен срок на ръководителя на научното звено писмен отчет и отчетен лист по образец, утвърден от ректора, за резултатите от своята учебна, научноизследователска и служебна дейност за периода на атестирането.
(3) Ръководителят на научното звено в 7-дневен срок от получаването на отчета изготвя писмена оценка за дейността на атестирания.
(4) Членовете на научното звено в 7-дневен срок от предоставянето на писмената оценка обсъждат на свое заседание отчета на атестирания и оценката на ръководителя. При обсъждането им се вземат под внимание и резултатите от предходното атестиране.
(5) Отчетът, оценката и протоколът от заседанието на научното звено се изпращат в 7-дневен срок на секретаря на атестационната комисия.
(2) При необходимост атестационната комисия събира допълнителни сведения за атестирания.
(3) Явяването на атестирания на заседанието на атестационната комисия не е задължително.
(4) При констатиране на нарушения в процедурата и в изискванията за атестиране атестационната комисия връща материалите на ръководителя на научното звено за повторно атестиране.
(2) В решението се определя комплексната оценка от групите показатели за учебна, научноизследователска и служебна дейност на атестирания.
(3) Комплексните оценки са:
1. оценка "много добра" - означава, че оценяваният преподавател изпълнява задълженията си на или над нивото на съответните изисквания от длъжностната му характеристика, проявява инициативност и показва желание и възможности за справяне с по-трудни и отговорни задължения;
2. оценка "добра" - означава, че оценяваният преподавател изпълнява задълженията си на нивото на съответните изисквания от длъжностната му характеристика, а ако има пропуски в работата, те са несъществени;
3. оценка "незадоволителна" - означава, че оценяваният преподавател не изпълнява задълженията си съгласно съответните изисквания от длъжностната му характеристика и/или допуска съществени пропуски в своята работа.
(4) В 7-дневен срок от заседанието на атестационната комисия на атестирания се връчва атестационната карта за запознаване и подписване. Отказът на атестирания да подпише атестационната карта не спира процедурата за атестиране.
(5) Атестираното лице може да направи писмено възражение до академичния съвет в 7-дневен срок от връчването на атестационната карта.
(6) Академичният съвет се произнася с решение за потвърждаване на комплексната оценка или за повторното й преразглеждане от атестационната комисия.
(7) Решенията на академичния съвет са окончателни и не подлежат на обжалване.
(2) Когато комплексната оценка е "много добра", председателят може да направи предложения за повишаване в научна длъжност на атестирани нехабилитирани преподаватели.
(3) Когато комплексната оценка на атестирани преподаватели е "незадоволителна" при две последователни атестации, председателят прави предложения за освобождаването им от длъжност от щатния академичен състав.
(2) Курсант е този, който се обучава за придобиване на образователно-квалификационните степени "бакалавър" и "магистър".
(3) Докторант е този, който притежава образователна степен "магистър" и се подготвя за придобиване на образователна и научна степен "доктор".
(4) Специализант е този, който придобива или повишава професионалната си квалификация по специализиран учебен план, без да получава по-висока образователна степен или нова специалност.
(2) При облекчени условия се приемат следните кандидат-курсанти, успешно участвали в конкурсните изпити:
1. класирани с еднакъв бал извън бройката на утвърдения прием;
2. кръгли сираци;
3. майки с 3 и повече деца;
4. близнаци, когато са кандидатствали едновременно в едно и също професионално направление и единият от тях е приет.
(3) Военното обучение на курсантите наборници се урежда с отделна учебна програма, утвърдена от министъра на вътрешните работи.
(4) Обучението на специализантите се провежда въз основа на годишен план-график, изготвен от дирекция "Човешки ресурси" на МВР по предложение на органите по чл. 200 от Закона за МВР, съгласуван с ректора на академията и утвърден от главния секретар на МВР.
1. да получават квалифицирано ръководство и помощ по време на своето обучение;
2. да участват в научноизследователската работа на академията, като им се гарантират авторските, изобретателските и сродните им права;
3. да избират учебни дисциплини при условията, определени в учебния план;
4. да ползват ведомствено медицинско обслужване;
5. да ползват ваканция 30 дни в рамките на всяка учебна година съгласно утвърдения учебен план;
6. да ползват безплатно вещево доволствие;
7. да ползват общежитие и цялата база на академията за учебна, научноизследователска, спортна и културна дейност;
8. да получават издръжка, чийто размер е в зависимост от постигнатите резултати в обучението;
9. да получават стипендии, учредени от физически и юридически лица, които се определят с решение на академичния съвет;
10. да бъдат застраховани срещу злополука.
(2) Курсантите задочно обучение имат правата на редовните курсанти по ал. 1, т. 1, 2, 3, 4 и 7.
1. да усвояват системно теоретичните знания и практическите умения по избраната от тях специалност в установените срокове;
2. да спазват установените ред и дисциплина;
3. да изпълняват разпоредбите на правилника, нормативните актове, регламентиращи дейността на МВР, както и заповедите и разпорежданията на своите началници;
4. да участват редовно във всички занятия и мероприятия съгласно учебното разписание и графика на учебния процес;
5. да полагат изпитите си в определените срокове;
6. да не носят оръжие по време на изпити и занятия;
7. да изпълняват задачи, свързани с дежурствата и охраната на академията;
8. да носят униформа по време на учебни занятия и дежурства;
9. да спазват изискванията на нормативните актове, свързани със защитата на класифицирана информация;
10. да не членуват в политически партии, движения или коалиции с политически цели, да не предприемат действия, с които нарушават политическия неутралитет, както и да не участват в митинги, стачки и демонстрации с политическа или синдикална насоченост;
11. да не отказват изпълнение на своите задължения по религиозни мотиви;
12. да заплащат такса за ползване на социални услуги в размер, определен от академичния съвет;
13. да пазят имуществото на академията и да възстановяват причинените щети;
14. курсантите редовно обучение да не напускат гарнизона без разрешение на декана на факултета или на упълномощени от него длъжностни лица;
15. да поддържат необходимата хигиена в сградите на академията и в прилежащите им територии;
16. да пазят и развиват традициите на академията;
17. да допринасят със своята подготовка и гражданско поведение за издигане на престижа и авторитета на академията.
(2) Курсантите редовно обучение прекъсват при отсъствие от учебни занятия по майчинство, бременност или заболяване в случаите, когато отсъствията превишават 50 на сто от учебното време за семестър.
(3) Курсантите редовно обучение могат да отсъстват от учебни занятия само при уважителни причини с разрешение на декана, но не повече от 10 дни за една учебна година.
(4) За безпричинно отсъствие от учебни занятия на провинилите се курсанти редовно обучение се правят удръжки от месечната издръжка.
(2) Докторантите задочно обучение имат правата по чл. 62, ал. 1, т. 1, 2, 4 и 7 и задълженията по чл. 65, ал. 1, т. 2, 3, 5, 9, 10, 12, 13, 15, 16 и 17.
(2) Специализантите полагат изпитите по учебните дисциплини съгласно утвърдения учебен план. Те имат право на един поправителен изпит по всяка учебна дисциплина. При невзет един изпит след повторно явяване се допуска полагането му в едномесечен срок от завършването на курса.
(2) Преместването по ал. 1 се извършва със съгласието на двамата декани и със заповед на ректора на академията.
(3) Преминаването от редовна в задочна форма на обучение се допуска по изключение след завършването на втори курс преди началото на новата учебна година, при условие че курсантът постъпи на служба в системата на МВР.
(4) Преминаването по ал. 3 се извършва със заповед на ректора на академията по предложение на декана.
(5) Паралелно обучение на курсантите и докторантите по повече от една специалност не се допуска.
1. по индивидуален план, включващ посещение на не по-малко от 50 на сто от учебните занятия през семестъра, и индивидуален график за явяване на изпити, съгласувани с преподавателите по съответните дисциплини и утвърдени от декана;
2. с присъствие на очните занятия със задочните курсанти и изпълнение на учебните задължения съгласно учебния план за задочно обучение.
1. да организира работата на състава в съответствие със заеманите от служителите длъжности и длъжностната им характеристика за осъществяване дейността на академията;
2. да осигурява условия за поддържане и повишаване професионалната квалификация на служителите.
(2) Ръководителите на курсове са длъжни:
1. да следят за успеха и да контролират присъствието в учебния процес, дисциплината и спазването на изискванията за носене на униформата от обучаваните;
2. да поддържат тясна връзка с преподавателския състав по въпросите на обучението и възпитанието на курсантите и специализантите;
3. да предлагат на декана за назначаване старши на курса, на групите и секретчици;
4. да контролират спазването на реда за ползване на сградите на академията и поддържането на хигиена в тях и в прилежащите им територии;
5. да провеждат веднъж седмично строеви преглед на курсантите;
6. да съставят ежегодно служебни характеристики на курсантите редовно обучение, които се прилагат към личните им дела.
(3) Със заповед на ректора и на деканите на ръководителите на курсове могат да се възлагат и други функции.
1. редовна;
2. задочна;
3. дистанционна.
(2) На курсантите, завършили различните форми на обучение, се признава еднаква степен на висше образование и професионална квалификация, при условие че са изпълнили учебния план на съответната специалност.
(3) Специализанти могат да се обучават в редовна и дистанционна форма на обучение.
(2) Квалификационните характеристики за всяка специалност се подготвят от факултетите, съгласуват се с националните служби на МВР, обсъждат се от академичния съвет и се утвърждават от министъра на вътрешните работи.
(3) Учебният план за всяка специалност на висшето образование се изготвя от факултетите, съгласува се със съответните национални служби на МВР, приема се от академичния съвет и се утвърждава от ректора.
(4) Учебните програми се изготвят от катедрите, одобряват се от факултетните съвети, приемат се от академичния съвет и се утвърждават от ректора.
(5) Учебните планове на курсовете за професионална подготовка се изготвят от факултетите, съгласуват се със съответните национални служби на МВР и се утвърждават от ректора.
(2) Учебните планове, по които се провежда обучение в курсове за професионална подготовка, са основни документи, които съдържат: вида на курса; срока и формата на обучение; наименованието на модулите и хорариума на дисциплините, които ще се изучават; учебните форми; формата на контрол при проверка на знанията и разпределението на учебното време.
(2) Промени на разписанията на учебните занятия се допускат с разрешение на съответния декан.
(2) За проверка и оценка на знанията се използват и други форми на контрол, предвидени в учебните планове и програми.
(2) Изпитните сесии на курсантите са редовна и поправителна.
(3) За всеки семестър за курсантите редовно обучение се определят по една редовна и една поправителна сесия, които се провеждат съгласно ежегодния график на учебния процес.
(4) На курсантите задочно обучение се определят 3 редовни и една поправителна сесия за всеки семестър, като по всяка дисциплина те се явяват на една редовна и една поправителна сесия.
(5) Явяването на поправителни изпити на редовни сесии не се разрешава освен в случаите, определени с правилника.
(6) При един невзет изпит през текущата учебна година се разрешава полагането му до началото на следващата учебна година.
(7) Курсантите, освободени от физическо натоварване с медицинско удостоверение, присъстват на учебните занятия, като покриват нормативите или полагат изпити след възстановяването си.
(2) Заверката на семестъра се прави от съответния декан въз основа на курсантските книжки. В тях по всяка дисциплина преподавателите удостоверяват с подпис редовното участие на курсантите в учебния процес и изпълнението на учебните задачи.
(3) Семестърът не се заверява при:
1. допуснати през семестъра повече от 3 отсъствия от занятията без уважителна причина по една и съща задължителна или избираема учебна дисциплина;
2. неизпълнени учебни задачи по учебна дисциплина;
3. отсъствия по уважителни причини за срок над 50 на сто от учебното време.
(4) Деканът на факултета може да разреши административна заверка веднъж по време на целия курс на обучение на курсант, неполучил подпис от един преподавател.
(2) Заверката на болничния лист при отпуск по болест се извършва в здравната служба при академията. Болничният лист се представя на ръководителя на курса най-късно 3 дни след края на заболяването.
(3) Промяната на датата на изпита се разрешава от декана въз основа на заверен болничен лист.
(2) Въпросниците за семестриалните изпити се раздават на обучаваните не по-късно от 30 дни преди началото на изпитната сесия.
(3) Предварителното запознаване на обучаваните с изпитните тестове и задачи е забранено.
(2) Преподавателите, провеждали упражненията, семинарните занятия и учебните практики, са длъжни да присъстват и участват в изпита.
(3) По предложение на ръководителя на катедрата или на декана и с разрешение на ректора обучаван може да се яви по изключение на изпит и при друг преподавател, изнасящ лекционен курс по същата учебна дисциплина.
(2) За успешно положен се смята изпитът, оценен най-малко със среден (3,00).
(3) Критериите за оценка на знанията и уменията на обучаваните се определят със заповед на ректора.
(4) За преписване на изпит се поставя слаба оценка.
(5) При неявяване на изпит без уважителна причина се поставя административно слаба оценка.
(6) Не се разрешава явяване на изпит за повишаване на оценката.
(2) Изпитните протоколи се предават в канцеларията на академията непосредствено след приключването на изпита.
(3) Оценките от изпитните протоколи се вписват в главната книга лично от преподавателя, провел изпита, не по-късно от 5 дни след изпита.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 84 от 2007 г., в сила от 19.10.2007 г.) Главната книга и изпитните протоколи се съхраняват в канцеларията на академията в съответствие със Закона за Националния архивен фонд и свързаните с него подзаконови актове.
1. при успешно завършване курса на обучение;
2. по собствено желание;
3. по здравословни причини въз основа на медицинско удостоверение, издадено от Централната експертна лекарска комисия към Медицинския институт на МВР;
4. при психологична несъвместимост за работа в МВР, установена от Института по психология на МВР;
5. при закриване на специалността;
6. при прекратяване на служебното или трудовото правоотношение с МВР.
1. при незаверен семестър;
2. поради слаб успех;
3. при неявяване за повече от два последователни работни дни за провеждане на учебен стаж или неизпълнение на програмата за учебния стаж с изключение на случаите по чл. 110;
4. при представяне на неверни данни и документи, въз основа на които са приети в академията;
5. при осъждане с влязла в сила присъда за умишлено престъпление от общ характер;
6. при извършени дисциплинарни нарушения, предвидени в чл. 156.
(2) Отстранените и отписаните курсанти могат да получат академична справка след заплащане на разходите по ал. 1.
(2) Специализантите, които са допуснали повече от 3 отсъствия без уважителна причина, не са положили успешно изпитите или са извършили дисциплинарни нарушения по чл. 156, се отстраняват от академията.
(3) За всички отписани и отстранени курсанти и специализанти се уведомява Дирекция "Човешки ресурси" на МВР.
(2) Курсантите, на които не е заверен зимният семестър и не са отстранени, прекъсват обучението за времето на летния семестър на текущата учебна година, а тези, на които не е заверен летният семестър, прекъсват обучението за времето на зимния семестър на следващата учебна година.
(3) Прекъсване на същия курс на обучение или на летния семестър се извършва при продължително боледуване, бременност и майчинство, когато са направени отсъствия повече от 50 на сто от учебното време в семестъра.
(4) Временно прекъсване на курсанти редовно обучение се прилага в случаите, когато срещу тях е започнало наказателно преследване за извършено умишлено престъпление от общ характер по искане на органите на досъдебното производство.
(5) Курсантите, които са прекъснали по реда на ал. 2, 3 и 4, изпълняват повторно всички задължения, произтичащи от обучението по съответните дисциплини. За това време те не получават издръжка.
(6) Курсантите, на които е разрешено прекъсване на обучението за една година, преминават в следващ семестър или курс след успешно полагане на невзетите изпити на една редовна и една поправителна сесия или успешно проведен учебен стаж.
(7) Срокът на обучение на курсантките майки може да се удължи до 2 години след раждането на всяко дете.
(2) В началото на всяка учебна година или при възстановяване след прекъсване задочниците представят удостоверение от службата, че продължават да служат в системата на МВР. При непредставяне на такова удостоверение обучението им се прекратява.
(2) Учебният стаж се провежда по програма, утвърдена от главния секретар на МВР.
(3) Директорите на основните структурни звена на МВР организират изпълнението на програмата. Непосредственото ръководство на дейността на курсантите по време на учебния стаж се осъществява от служители, назначени с техни заповеди.
(4) В 7-дневен срок след приключването на учебния стаж директорите на основните структурни звена на МВР или упълномощени от тях длъжностни лица изпращат в академията справка за изпълнението на програмата от всеки обучаван.
(5) Не се допуска използването на курсанти не по предназначение и освобождаването им от учебния стаж по-рано от установения срок.
(2) Председател на държавна изпитна комисия е хабилитирано лице от съответната научна област.
(3) Графикът за провеждане на държавните изпити се утвърждава от ректора на академията.
(2) Темите за дипломните работи се обявяват в началото на последната учебна година.
(2) Катедрените съвети могат да определят рецензенти на дипломните работи, които се обявяват със заповед на ректора на академията не по-късно от 10 дни преди началото на работата на държавната изпитна комисия.
(3) Рецензентите представят рецензиите си не по-късно от два дни преди защитата.
(4) Дипломантът се запознава предварително с рецензията на дипломната работа.
(2) Поправителна сесия на държавен изпит или защита на дипломна работа се провежда не по-късно от 6 месеца след редовната.
(3) Когато по време на редовната или поправителната сесия курсантите са били тежко болни и заболяването е установено с медицинско удостоверение, издадено от Централната експертна лекарска комисия към Медицинския институт на МВР, им се дава възможност да се явят на държавен изпит или защита на дипломна работа един или два пъти в зависимост от пропуснатите сесии по време на боледуването.
(4) Курсантите, неиздържали успешно държавния изпит на определените сесии, имат право да се явят на една редовна и една поправителна сесия, като за целта подават молба до ректора на академията. Курсантите могат да се явят на държавен изпит не по-късно от 3 години от полагане на последния семестриален изпит.
(5) Курсантите, незащитили успешно дипломна работа, избират нова тема за дипломна работа, която могат да защитят при условията и по реда на ал. 4.
(2) Жалбите се подават до председателя на държавната изпитна комисия не по-късно от 3 дни от датата на изпита или защитата на дипломната работа. Решенията по тях се вземат в 7-дневен срок от датата на постъпване на жалбата.
(2) Завършилите курс за първоначална подготовка получават свидетелство за професионална квалификация.
(3) Завършилите курс за повишаване на квалификацията и за преквалификация получават документ за професионална квалификация.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 84 от 2007 г., в сила от 19.10.2007 г.) Книгите за регистриране на издадените дипломи, европейски дипломни приложения, свидетелства и удостоверения се съхраняват от канцеларията на академията в съответствие със Закона за Националния архивен фонд и свързаните с него подзаконови актове.
(2) Научноизследователска и научно-приложна дейност могат да извършват и обучаваните, както и специално назначени за целта лица.
(2) Планът за научноизследователската и научно-приложната дейност на академията за календарната година се приема от академичния съвет до края на предходната календарна година и се утвърждава от ректора.
(3) Научноизследователската и научно-приложната дейност се отчитат ежегодно на заседание на академичния съвет въз основа на отчетите на факултетите.
(2) Организацията и дейността на звената по ал. 1 се уреждат със заповедта за създаването им.
(2) Правилникът по ал. 1 се приема от академичния съвет и се обявява със заповед на ректора.
1. учебници, учебни помагала и други материали, необходими за учебния процес;
2. монографии, студии и друга научна литература за нуждите на научноизследователския и учебния процес;
3. годишник, научни бюлетини на отделните факултети и други периодични издания на академията;
4. вътрешноакадемични нормативни актове и други документи, свързани с дейността на академията;
5. рекламно-информационни материали за дейността на академията.
(2) Международната дейност на академията се осъществява от ректора съгласувано с министъра на вътрешните работи.
1. подготовка и реализация на проекти за обучение на служители от МВР по международни програми;
2. сътрудничество с аналогични международни образователни институции;
3. сътрудничество с представители на неправителствения сектор - неправителствени организации и международни организации в областта на обучението по проблемите на сигурността и обществения ред;
4. участие в международни конференции, симпозиуми, семинари, образователни стажове и други международни прояви;
5. обмен на научно-преподавателски и научноизследователски кадри;
6. участие в съвместни международни научни разработки по актуални въпроси на сигурността и обществения ред;
7. обмен на добри практики и новости в обучението по проблемите на сигурността и обществения ред.
1. събиране, поддържане и обмен на библиотечен фонд;
2. изграждане и поддържане на културно-информационни фондове в съответствие със задачите на академията и действащите вътрешноведомствени нормативни актове;
3. културно-просветна и разяснителна работа сред обществото;
4. създаване на условия за развитие на курсантското творчество;
5. подпомагане на клубната културна дейност;
6. поддържане на контакти с творчески съюзи, организации и институции.
1. изгражда и поддържа спортната база на академията;
2. осигурява ползването от преподавателите и обучаваните на спортните зали и съоръжения;
3. подпомага дейността на изградените спортни клубове и секции;
4. организира състезания, турнири и други спортни мероприятия.
1. изграждане и поддържане на сградния фонд и прилежащите територии на академията;
2. изграждане и поддържане на обекти със социално-битово предназначение;
3. подпомагане на социално слаби служители и обучавани.
(2) Ползването на останалите обекти със социално предназначение се урежда със заповеди на ректора на академията.
1. издръжка на обучението;
2. научни изследвания;
3. социално-битова, културна и спортна дейност на курсантите, специализантите и докторантите;
4. капиталови разходи.
(2) Издръжката на обучението се определя на базата на утвърдени от Министерския съвет диференцирани нормативи и броя на обучаваните в академията.
(2) Видът на наградата се определя съобразно конкретния личен или колективен принос за изпълнението на служебните задължения от служителите и обучаваните и със значимостта на постигнатите от тях резултати.
1. писмена похвала;
2. обявяване на благодарност;
3. парична или предметна награда.
(2) Наградите по ал. 1 се дават по реда, определен в МВР.
(2) Курсантите редовно обучение и обучаваните по ал. 1 за времето на обучението им в академията носят дисциплинарна отговорност за нарушения на ЗВО, правилника и другия нормативно установен ред в академията.
(3) За нарушения на военната дисциплина курсантите наборници носят и дисциплинарна отговорност съгласно ЗОВСРБ.
1. неизпълнение или отказ за изпълнение на заповед на началник;
2. закъснение или отсъствие без уважителна причина от учебни занятия;
3. други нарушения, свързани с учебния процес;
4. неизпълнение или нарушаване на задълженията, свързани с дежурствата и охраната на академията;
5. нарушаване на дисциплината и нормативно установения ред в академията;
6. нарушаване на правилата за опазване на класифицираната информация;
7. напускане на гарнизона без разрешение на декана;
8. повреждане или унищожаване на имущество на академията;
9. действия, нарушаващи политическия неутралитет;
10. грубо поведение спрямо граждани или служители на МВР;
11. морална разпуснатост, злоупотреба с алкохол и употреба на упойващи вещества;
12. уронване престижа на академията.
1. "мъмрене";
2. "писмено предупреждение";
3. "порицание";
4. "отстраняване" от академията.
(2) Наказанието се налага за срок до 3 месеца.
(2) Наказанието се налага за срок от 3 до 6 месеца.
(2) Наказанието се налага за срок от 6 месеца до една година.
(2) За едно и също дисциплинарно нарушение може да се наложи само едно дисциплинарно наказание.
(3) Дисциплинарно нарушение, извършено в срока на наложено дисциплинарно наказание, се санкционира със следващо по тежест наказание.
1. при допуснати общо 18 и повече отсъствия без уважителна причина по различни учебни дисциплини или отсъствие от учебни занятия в два последователни дни;
2. демонстративно неподчинение, неизпълнение или отказ да се изпълни заповед на началник;
3. нерегламентиран достъп до класифицирана информация;
4. извършване на дисциплинарно нарушение в срока на наложено наказание "порицание";
5. уронване престижа на академията;
6. извършване на други особено тежки дисциплинарни нарушения, характерът и последиците от които са несъвместими с продължаване на обучението за служба в МВР.
1. от ректора - за всички дисциплинарни наказания;
2. от декана - за наказанията по чл. 151, т. 1-3.
(2) Жалба може да подаде само наказаният обучаван.
(2) Редът за удостояване и носене на знака се определя със заповед на ректора.
(2) Знамето се съхранява в кабинета на ректора.
(3) Знамето на академията се изнася в тържествени случаи и се носи от определени със заповед на ректора знаменосец и двама асистенти.
(2) Празникът на академията и 8 декември са свободни от учебни занятия дни.
Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 246 ОТ 10 ОКТОМВРИ 2007 Г. ЗА ПРИЕМАНЕ НА УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ "AРХИВИ", ЗА ОДОБРЯВАНЕ НА ТАРИФА ЗА ТАКСИТЕ, КОИТО СЕ СЪБИРАТ ОТ ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ "AРХИВИ", И ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ ЦЕНИ НА УСЛУГИТЕ, ПРЕДОСТАВЯНИ ОТ ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ "АРХИВИ"
§ 23. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".