Пазарът на петрол е намерил своя баланс, който трудно ще бъде нарушен преди края на периода на слаб икономически растеж и рецесия през втората половина на 2023 г. След това може да се очаква покачване на цените на суровините, коментира Цветослав Цачев, главен инвестиционен консултант, ЕЛАНА Трейдинг, в ефира на предаването "Бизнес старт" с водеща Роселина Петкова.
Китай внася рекордни количества петрол и въглища от Русия в момента, което запазва баланса на световните енергийни пазари и избягва големия шок, ако голям производител като Русия изведнъж изчезне от пазара, обясни Цачев.
"Пазарът на петрол се пренасочи от износ на енергийни суровини от Русия към ЕС на Русия към Азия - съответно азиатските суровини се насочиха към Европа, най-вече горивата. Русия остава много голям износител на LNG за Европа, което реално замести взривения "Северен поток". Всичко се променя от гледна точка на логистиката - това оскъпява и води до задържане на суровините, което се отрази в първата половина на миналата година, когато петролът трябваше да се пренасочи към рафинериите в Индия и да се върне под формата на горива в Европа и другите пазари. Този проблем сега е решен и се вижда в данните за новите потребители на руски суровини, които отчитат голям растеж на годишна база. Пазарът се е наместил."
Процесът на преминаване към ЕV ще бъде сравнително бавен, а търсенето на петрол в Китай, Индия и Африка само ще расте и може да доведе до 20%-30% ръст на световното потребление до 2050 г. Евтината и достъпна енергия ще остане особено важна в тези региони, каза Цачев.
"Много внимателно се следи начина, по който се развива автомобилната индустрия, защото най-голямото притеснение за пазара на петрол идва именно оттам - дали ще има такова заместване на конвенционалните двигатели с вътрешно горене с електрически автомобили, защото транспортът остава половината на търсенето на петрол в световен мащаб. Прогнозите са за продължаващо покачване на търсенето до 2030 г., въпреки огромната тенденция за преминаване към EV. Причината е, че производството им продължава да изисква огромно количество енергия - тази енергия засега може да се направи само от конвенционалните горива."
Очакванията за възстановяването на Китай след пандемията спряха срива на петрола до известна степен, но тези очаквания все още не се сбъдват. Китай вече не е този двигател на растежа, който беше - стимулите на Пекин сега не са насочени толкова към строителния сектор, а към вътрешното потребление, което остава ограничено, коментира Цачев.
"Свикваме с мисълта, че икономическият растеж в световен мащаб ще бъде сравнително слаб - в най-добрия случай ще бъде по-слаб от предишното десетилетие, но няма да бъде рецесионен."
Сериозна световна икономическа криза е много малко вероятна заради продължаващото наличие на свободни пари, които задържат икономиката от това да тръгне надолу, каза Цачев. Икономиката все пак няма да расте с експлозивните скокове от последното десетилетие, тъй като централните банки няма да наливат пари и ще избягват да подкрепят дълга чрез ниски доходности и лихви./ Bloomberg