Потребителското доверие расте през април, в селата са по-големи оптимисти

05.05.2023 | 16:40
по статията работи: econ.bg
В края на април песимизмът не напуска потребителите, що се отнася до покупка на нова кола и жилище, отчете Националната статистика
Потребителското доверие расте през април, в селата са по-големи оптимисти
Снимка: под лиценза на creative commons

Потребителското доверие в България отбелязва повишение в края на април и така продължава тренда от началото на годината, в който стойността на показателя расте. За сравнение, в края на миналата година Националният статистически институт констатира влошаване на оценките. Въпреки позитивните нагласи върху потребителите продължава да оказва влияние инфлационният натиск на цените.   

През април общият показател на доверие на потребителите нараства с 4,2 пункта в сравнение с януари. Повишаване на потребителското доверие се отчита сред населението както в градовете, така и в селата – съответно с 3,1 и 7 пункта.

Според оценките на потребителите има известна положителна промяна в общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, като очакванията са тази тенденция да продължи и през следващите дванадесет месеца.

По отношение на финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца се наблюдава намаление на песимизма в оценките на живеещите в селата, за разлика от населението в градовете, което изразява малко по-негативна нагласа на тримесечна база.

Същевременно обаче, прогнозите за следващите дванадесет месеца и на селското, и на градското население леко се подобряват, в резултат на което общият балансов показател се увеличава с 2,1 пункта.

През миналия месец оценките на потребителите за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца са по-неблагоприятни (балансовият показател се покачва с 2,3 пункта). Инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-умерени в сравнение с три месеца по-рано.

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите продължават да се изместват към запазване или незначително намаление, вследствие на което балансовият показател се понижава с 4,6 пункта. 

Последната анкета регистрира леко подобрение на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба. Негативна е обаче нагласата на потребителите относно извършването на разходи за „покупка на кола“, за „покупка и построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 23.10   1641 г. – Ирландски католици от Ълстър се опитват да превземат Дъблинския замък, седалището на английското управление в Ирландия, за да предизвикат отстъпки за...