Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. С този правилник се определят дейността, структурата, организацията на работата и съставът на държавното предприятие "Строителство и възстановяване", София, наричано накратко "предприятието".
Чл. 2.
(1) Предприятието е образувано със Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия (ДВ, бр. 57 от 2001 г.).
(2) Предприятието е юридическо лице със седалище София.
Чл. 3. Предприятието има собствен знак и официален печат с кръгла форма, в средата на който е изобразен лъв с надпис в горната част "Държавно предприятие "Строителство и възстановяване" - София", а в долната - абревиатурата "ГУСВ".
Чл. 4. Предприятието осъществява предмета си на дейност съгласно чл.3, ал. 1 от Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия и изпълнява основните публични задачи, посочени в чл.3, ал. 2 от същия закон.
Чл. 5.
(1) Дейността на предприятието за изпълнение на публичните му задачи се финансира със средства от републиканския бюджет при условия и по ред, определени от Министерския съвет.
(2) Бюджетните средства включват трансфери от бюджета на Министерството на финансите - дирекция "Финанси и дейности по отбраната и сигурността" - за разходи по изпълнение на основните публични задачи на предприятието и за заплащане и поддържане на необходимите за тази му дейност активи и услуги.
(3) Средствата по ал. 2 не могат да се използват за финансиране на основния предмет на дейност.
Чл. 6.
(1) Предприятието осъществява основния си предмет на дейност, определен в чл. 3, ал. 1 и в чл. 6 от Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия, единствено чрез приходи от собствената си дейност и има пълна финансова самостоятелност и независимост от бюджетни субсидии.
(2) Предприятието организира и осъществява счетоводството си съгласно Закона за счетоводството, като съставя консолидиран балансов отчет за предприятието и балансови отчети поотделно за поделенията.
Чл. 7.
(1) Държавата не отговаря за задълженията на предприятието.
(2) Предприятието отговаря за своите задължения при изпълнение на основния си предмет на дейност с предоставеното му имущество - частна държавна собственост.
Глава втора
УПРАВЛЕНИЕ НА ПРЕДПРИЯТИЕТО
Раздел I
Обща разпоредба
Чл. 8. (1) Органи на управление на предприятието са: 1. министърът на регионалното развитие и благоустройството; 2. управителният съвет; 3. главният директор. (2) Орган за контрол на предприятието е контролният съвет. Раздел II
Министър на регионалното развитие и благоустройството
Чл. 9. Министърът на регионалното развитие и благоустройството: 1. назначава и освобождава членовете на управителния съвет, главния директор и членовете на контролния съвет; 2. определя броя и седалищата на поделенията; 3. взема решения за разпореждане, бракуване или ликвидация на дълготрайни материални активи, за учредяване на вещни права и за отдаване под наем на недвижими имоти и движими вещи; 4. приема годишния счетоводен отчет; 5. разрешава участието на държавното предприятие в търговски и граждански дружества.
Раздел III
Управителен съвет
Чл. 10. (1) Управителният съвет се състои от петима членове - председател, заместник-председател, двама членове и главен директор, които се назначават от министъра на регионалното развитие и благоустройството. (2) Членовете на управителния съвет могат да са в трудовоправни отношения с предприятието. (3) За заседанията на управителния съвет се водят протоколи, които се подписват от всички присъстващи членове на съвета.
Чл. 11. (1) Управителният съвет заседава най-малко веднъж на два месеца. (2) Заседанието на управителния съвет е редовно, ако на него присъстват най-малко четирима от неговите членове. (3) Решенията на управителния съвет се приемат с явно гласуване и с обикновено мнозинство от присъстващите.
Чл. 12. Управителният съвет: 1. избира измежду членовете си председател и заместник-председател; 2. приема вътрешни правила за организация на работната заплата; 3. предлага на министъра на регионалното развитие и благоустройството за приемане на годишния счетоводен отчет на предприятието; 4. предлага на министъра на регионалното развитие и благоустройството решения за разпореждане, бракуване или ликвидация на дълготрайни материални активи, за учредяване на вещни права и за отдаване под наем на недвижими имоти и движими вещи; 5. предлага на министъра на регионалното развитие и благоустройството разрешаване участието на държавното предприятие в търговски и в граждански дружества; 6. взема решения за участие на предприятието в икономически сдружения във връзка с провеждането на търгове; 7. предлага на министъра на регионалното развитие и благоустройството решение за действия по реда на чл. 6 от Закона за държавната собственост; 8. упражнява правата по притежаваните от предприятието дялове или акции в търговски дружества; 9. взема решения за ползване на кредити; 10. дава съгласие по чл. 49, ал. 2 от Закона за държавната собственост за продажба на жилища, ателиета и гаражи, управлявани от предприятието, и решава отдаването им под наем; 11. изпълнява други функции, свързани с управлението на предприятието, в съответствие с действащите нормативни актове.
Чл. 13. Председателят на управителния съвет, а в негово отсъствие заместник-председателят организира и ръководи заседанията на управителния съвет.
Раздел IV
Главен директор
Чл. 14. (1) Предприятието се ръководи и представлява от главен директор. (2) Главният директор на държавното предприятие се назначава от министъра на регионалното развитие и благоустройството за срок три години без ограничение за броя на мандатите, за които едно лице може да заема тази длъжност.
Чл. 15. (1) Главният директор: 1. организира, ръководи и контролира цялостната дейност на държавното предприятие и има право да блокира разплащателните сметки на поделенията при необходимост; 2. назначава и уволнява работниците и служителите в предприятието; 3. представлява държавното предприятие пред съдилищата, пред държавните органи и пред трети лица в страната и в чужбина; 4. се отчита за своята дейност пред управителния съвет; 5. сключва договори, свързани с дейността на предприятието; 6. утвърждава щатно-длъжностното разписание и длъжностните характеристики; 7. командирова със заповед служителите и работниците от предприятието в страната и в чужбина; 8. представя на министъра на регионалното развитие и благоустройството ежегоден доклад за дейността и състоянието на предприятието; 9. осъществява сътрудничество с български и международни институции и организации по въпроси, свързани с дейността на предприятието; 10. осъществява взаимодействие с компетентните органи на Министерството на отбраната и на държавния орган за управление на кризи и организира изпълнението на основните публични задачи на предприятието; 11. организира приложни изследвания в областта на строителната наука, както и на други въпроси, свързани с дейността на предприятието; 12. организира обучението, квалификацията и преквалификацията на служителите и работниците в предприятието; 13. организира, ръководи и контролира и другите дейности, които подпомагат, съпътстват или допълват основния предмет на дейност на предприятието, както и социалната политика на предприятието; 14. организира разработването на вътрешните подзаконови нормативни актове за дейността на предприятието съгласно действащото законодателство; 15. сключва договори за отдаване под наем на недвижими имоти, за продажба (замяна) на жилища, ателиета и други обекти, предоставени за ползване и управление на предприятието или изграждани от същото, при условията и по реда на Закона за държавната собственост и правилника за неговото прилагане или на друг акт на Министерския съвет; 16. извършва разпореждане с движими вещи на предприятието по ред, определен от министъра на регионалното развитие и благоустройството; 17. сключва договори за кредит и ипотеки на недвижими имоти по установения в този правилник ред; 18. награждава и наказва служителите и работниците от предприятието съгласно дадените му правомощия с относимите за предприятието закони; 19. предлага на управителния съвет решения за промени в структурата и състава на предприятието в зависимост от конкретните пазарни условия и промяната на публичните му задачи; 20. изпълнява и други функции, възложени му с нормативни актове. (2) Главният директор може да делегира някои от правомощията си по ал. 1, т. 1, 2 и 3 на други компетентни лица по решение на управителния съвет. (3) При отсъствие на главния директор той се замества от определен от него с писмена заповед служител за всеки конкретен случай, в която се посочва и обемът на правомощията по време на отсъствието му. (4) В своята управленска дейност главният директор се подпомага от стопански съвет, който има съвещателни функции. Организацията на работата на стопанския съвет се определя в правилник, приет от управителния съвет на предприятието.
Раздел V
Контролен съвет
Чл. 16. (1) Контролният съвет е в състав от трима членове, които не могат да бъдат в трудови правоотношения с предприятието и да са членове на управителния съвет. (2) Членовете на контролния съвет се назначават от министъра на регионалното развитие и благоустройството, като с всеки от тях същият сключва договор. (3) Заседанията на контролния съвет се ръководят от председател, избран с мнозинство. Председателят на контролния съвет може да участва в заседанията на управителния съвет без право на глас. (4) Контролният съвет взема решенията си с мнозинство. (5) За заседанията на контролния съвет се водят протоколи, които се подписват от всички присъстващи членове на съвета.
Чл. 17. (1) Контролният съвет: 1. упражнява контрол по спазване на нормативните актове и на финансовата дисциплина в предприятието; 2. упражнява контрол по опазване на имуществото на предприятието; 3. дава заключение по годишния счетоводен отчет на предприятието; 4. извършва проверки на предприятието по разпореждане на министъра на регионалното развитие и благоустройството, по искане на управителния съвет или по своя инициатива. (2) Контролният съвет изисква от управителния съвет сведения или доклад по всеки въпрос, който засяга предприятието.
Глава трета
ДЕЙНОСТ НА ПРЕДПРИЯТИЕТО
Раздел I
Търговска дейност
Чл. 18. Дейността на предприятието се основава на принципите на Търговския закон и гражданското право и се осъществява на територията на страната и в чужбина.
Чл. 19. (1) Основният предмет на дейност на предприятието съгласно чл. 3, ал. 1 от Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия е: 1. проектантска, строителна, ремонтна и предприемаческа дейност; 2. производство и търговия със строителни материали, конструкции, изделия и съоръжения. (2) Предприятието осъществява и други дейности, които подпомагат, съпътстват или допълват основния му предмет на дейност и не са забранени със закон.
Чл. 20. Предприятието осъществява основния си предмет на дейност по чл. 19 единствено чрез приходи от търговския си оборот и в това отношение има пълна финансова самостоятелност и независимост от бюджетни субсидии.
Чл. 21. (1) Предприятието може да бъде изпълнител по договори за обществени поръчки. То може да изпълнява и да възлага обществени поръчки, свързани с отбраната и сигурността на страната, които са предмет на държавна тайна или тяхното изпълнение трябва да е придружено със специални мерки за сигурност, както и при преодоляване на последици от кризи, при условия и по ред, определени с акт на Министерския съвет. (2) Предприятието възлага обществени поръчки, когато се разпорежда със средства, предоставени от републиканския бюджет.
Чл. 22. Предприятието участва в търговската дейност по общия ред с незаетите си ресурси по изпълнение на задължителните обществени поръчки.
Раздел II
Публични задачи
Чл. 23. (1) Основните публични задачи на предприятието съгласно чл. 3, ал. 2 от Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия са: 1. поддържане на готовност и изпълнение на дейности и задачи по държавния военновременен план; 2. поддържане на готовност и изпълнение на задачи по националния, регионалните, областните и общинските планове за управление на кризи; 3. изпълнение на задачи по териториалната отбрана на страната. (2) Задачите на предприятието по ал. 1 се уточняват и възлагат от компетентните органи в Министерството на отбраната и държавния орган за управление на кризи по установения за това ред в специалните нормативни актове.
Чл. 24. (1) Дейността на предприятието за изпълнение на публичните му задачи се финансира със средства от републиканския бюджет при условия и по ред, определени от Министерския съвет. (2) Бюджетните средства включват трансфери от бюджета на Министерството на финансите - дирекция "Финанси и дейности по отбраната и сигурността", за разходи по изпълнение на основните публични задачи на предприятието и за заплащане и поддържане на необходимите за тази му дейност активи и услуги. (3) Средствата по ал. 2 не могат да се изразходват за финансиране на основния предмет на дейност на предприятието.
Глава четвърта
СТРУКТУРА НА ПРЕДПРИЯТИЕТО
Раздел I
Общи положения
Чл. 25. Структурата на държавното предприятие е тристепенна: 1. главно управление; 2. поделения; 3. строителни райони.
Раздел II
Главно управление Общи положения
Чл. 26. Главното управление на държавното предприятие "Строителство и възстановяване" осъществява административно-техническо, инженерно, финансово, материално и правно осигуряване на дейността на предприятието.
Чл. 27. (1) Главното управление е организирано в три дирекции, едно самостоятелно управление и два самостоятелни отдела със следните наименования: 1. дирекция "Строителство"; 2. дирекция "Икономика, финанси и счетоводство"; 3. дирекция "Административно-стопанско обслужване и публични задачи"; 4. управление "Строителни инвестиции и държавна собственост"; 5. главен юрисконсулт и отдел "Правен"; 6. отдел "Вътрешен контрол". (2) Структурата на звената и щатното разписание се утвърждават от главния директор.
Дирекция "Строителство"
Чл. 28. (1) Дирекция "Строителство" изпълнява функции по инженерно-техническото осигуряване на дейността на предприятието, управителния съвет и главния директор по отношение на: 1. информационното обслужване на строителната дейност; 2. формирането и реализирането на производствената стратегия; 3. маркетинга, оферирането и договарянето; 4. управлението на строителното производство; 5. планирането, осигуряването, поддържането и ефективното използване на механизацията и производствените бази; 6. безопасните условия на труд; 7. производството и търговията на строителни материали, конструкции, изделия и съоръжения; 8. проектантската дейност; 9. качеството и конкурентноспособността и въвеждане на системата по качество - ISO 9001; 10. взаимодействието с отдел "Публични задачи"; 11. други дейности, възложени и от управителния съвет и главния директор на предприятието. (2) Дирекцията по ал. 1 се ръководи от заместник главен директор по строителството (главен инженер) и директор, който: 1. организира, планира, ръководи и контролира изпълнението на задачите, възложени на дирекцията; 2. подпомага главния директор и управителния съвет на предприятието при осъществяване на техните правомощия в направлението на строителната дейност; 3. се отчита за своята дейност пред главния директор и управителния съвет на предприятието; 4. предлага за назначаване, преназначаване и освобождаване от длъжност служителите от дирекцията и дава становище за назначаване и освобождаване от длъжност на заместник-директорите по строителното производство на поделенията; 5. предлага за награждаване и за налагане на дисциплинарни наказания на служителите от дирекцията; 6. изпълнява и други функции, възложени му от главния директор и от управителния съвет. (3) За правомощията на заместник главния директор на предприятието и директор на дирекция "Строителство" се утвърждава длъжностна характеристика от главния директор. (4) Заместник главният директор на предприятието и директор на дирекция "Строителство" се назначава и освобождава от длъжност от главния директор на предприятието.
Чл. 29. Дирекцията по чл. 28 е организирана в едно управление и два самостоятелни отдела: 1. управление "Строително производство"; 2. отдел "Автотранспорт и механизация"; 3. отдел "Проектантска дейност".
Чл. 30. (1) Управление "Строително производство": 1. изготвя проект на план за производствената дейност на предприятието; 2. осъществява контрол по оперативното ръководство на строителната дейност; 3. осъществява маркетинга, оферирането и подготвя договорите за обектите; 4. планира, осигурява и поддържа необходимата производствено-техническа база, организира и контролира нейното ефективно използване, внедрява нови технологии; 5. осигурява необходимото качество и конкурентноспособност на основната производствена дейност; 6. организира информационното обслужване на строителната дейност, изграждането и поддържането на информационната система и база данни по функционирането на предприятието; 7. изпълнява и други функции, възложени му от заместник главния директор на предприятието и директор на дирекция "Строителство". (2) Управлението по ал. 1 се ръководи от началник, чиито правомощия се определят в длъжностната му характеристика, утвърдена от главния директор. (3) Управление "Строително производство" е организирано в четири отдела: 1. контрол и оперативно ръководство на строителната дейност; 2. маркетинг, офериране и договаряне на строителното производство; 3. производствени бази и нови технологии; 4. електронна обработка на информацията. (4) Функционалните задължения на отделите по ал. 3 се утвърждават от главния директор. (5) Отделите по ал. 3 се ръководят от началници, чиито правомощия се определят от главния директор на предприятието.
Чл. 31. (1) Самостоятелен отдел "Автотранспорт и механизация": 1. планира, осигурява и организира дейността и поддържа необходимия ресурс от автотранспорт и механизация; 2. анализира и отчита дейността на автотранспорта и механизацията; 3. разработва вътрешната нормативна база по експлоатацията на автотранспорта и механизацията; 4. организира покупко-продажбата и бракуването на техниката по установения нормативен ред; 5. организира и контролира извършването на годишните технически прегледи; 6. осъществява взаимодействие с компетентните органи по безопасността на движението; 7. оказва методическа помощ на поделенията за технически надзор върху съоръженията с повишена опасност и безопасната експлоатация на повдигателните съоръжения; 8. контролира осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд при работата на автотранспорта и механизацията; 9. извършва координация и взаимодействие с отдел "Публични задачи" по осигуряване изпълнението на дейностите в това направление, по военния отчет на техниката и по отсрочване от повикване във Въоръжените сили на резервисти и техника при мобилизация. (2) Отделът по ал. 1 се ръководи от началник, чиито пълномощия се определят в длъжностната му характеристика от главния директор. (3) Отделът "Автотранспорт и механизация" е организиран в два сектора: 1. експлоатация и отчитане на превозната дейност и механизираните услуги; 2. техническо обслужване, поддържане и основен ремонт на техниката. (4) Функционалните задължения на секторите по ал. 3 се утвърждават от главния директор на предприятието. (5) Секторите по ал. 3 се ръководят от ръководители, чиито правомощия се определят в длъжностните им характеристики от главния директор на предприятието.
Чл. 32. (1) Отдел "Проектантска дейност": 1. изготвя проект на план за набиране, финансиране и проектиране на строителство; 2. изпълнява проектантска дейност и авторски контрол; 3. изпълнява при необходимост проектантска дейност във връзка с възложени на предприятието публични задачи; 4. изпълнява и други свързани с проектирането дейности, възложени му от заместник главния директор на предприятието и директор на дирекция "Строителство". (2) Отделът по ал. 1 се ръководи от началник, чиито правомощия се определят в длъжностната му характеристика от главния директор. (3) Отдел "Проектантска дейност" е организиран в два сектора: 1. архитектурно-строителен; 2. инсталации; (4) Функционалните задължения на секторите по ал. 3 се утвърждават от главния директор на предприятието. (5) Секторите по ал. 3 се ръководят от ръководители, чиито правомощия се определят в длъжностните им характеристики от главния директор на предприятието.
Дирекция "Икономика, финанси и счетоводство"
Чл. 33. (1) Дирекция "Икономика, финанси и счетоводство" изпълнява функции по финансовото и икономическото осигуряване на дейността на предприятието и за осъществяване на правомощията на главния директор, управителния и контролния съвет по отношение на: 1. организирането, ръководенето и контролирането на икономическата и финансовата дейност, счетоводната отчетност, правилното осчетоводяване на приходите и разходите на предприятието; 2. разработването на икономически анализи на стопанската дейност на предприятието и прави предложения за повишаване на нейната ефективност; 3. разработването на вътрешните правила за работната заплата в предприятието; 4. прилагането на двустранно счетоводно записване и на утвърдения от Министерството на финансите албум на първичните счетоводни документи; 5. изготвянето на проекта на бюджетните средства за финансиране на публичните задачи на предприятието; 6. контролирането на правилното разходване на бюджетните средства; 7. изготвянето и представянето в Министерството на регионалното развитие и благоустройството на годишни баланси на предприятието; 8. съхранението и ползването на счетоводния архив; 9. организирането и извършването в установения срок на годишните инвентаризации и завеждането на материалните активи на предприятието; 10. регистрирането и отчитането на постъпилите парични средства от продажбите на недвижимите имоти и движимите вещи - частна държавна собственост; 11. изготвянето на месечни разплащателни ведомости по плащането на служителите и работниците; 12. извършването на данъчна регистрация на предприятието и осигуряване разчитането с дължимите данъци, социалноосигурителни вноски, такси и други държавни вземания; 13. организирането и извършването на снабдяването, съхраняването, стопанисването и използването на стоково-материалните ценности; 14. изпълнението на договорите за електрическата и топлинната енергия, телефонни услуги и др.; 15. организирането на контрол за законосъобразното и целесъобразното извършване на финансовите операции; 16. методическото ръководство по извършваните проверки от отдел "Вътрешен контрол" относно законосъобразността и целесъобразността на разходите на себестойността в строителното производство, актуването и разплащането на готовия продукт и правилното водене и отчитане на паричните потоци; 17. други дейности, възложени и от управителния съвет и главния директор на предприятието. (2) Дирекцията по ал. 1 се ръководи от заместник главен директор на предприятието (главен счетоводител). (3) Заместник главният директор на предприятието (главният счетоводител): 1. организира, планира, ръководи и контролира изпълнението на задачите, възложени на дирекцията; 2. подпомага главния директор и управителния съвет на предприятието при осъществяване на техните правомощия във финансово-счетоводната и икономическата дейност; 3. за своята дейност се отчита пред главния директор и управителния съвет на предприятието; 4. предлага за назначаване, преназначаване и освобождаване от длъжност служителите от дирекцията и дава становище за назначаване и освобождаване от длъжност на заместник-директорите по финансово-счетоводната дейност и икономическата дейност (главните счетоводители) на поделенията; 5. предлага за награждаване и за налагане на дисциплинарни наказания на служителите от дирекцията; 6. изпълнява и други функции, възложени му от главния директор и от управителния съвет. (4) За правомощията на заместник главния директор на предприятието (главния счетоводител) се утвърждава длъжностна характеристика от главния директор. (5) Заместник главният директор на предприятието (главният счетоводител) се назначава и освобождава от длъжност от главния директор на предприятието. (6) При осъществяване на правомощията си по ал. 3 заместник главният директор на предприятието (главният счетоводител) се подпомага от заместник главен счетоводител. (7) За правата, задълженията и отговорностите на заместник главния счетоводител се утвърждава длъжностна характеристика от главния директор. (8) Заместник главният счетоводител се назначава и освобождава от длъжност от главния директор по предложение на заместник главния директор (главния счетоводител) на предприятието.
Чл. 34. (1) Дирекцията по чл. 33 е организирана в два отдела: 1. икономически; 2. финанси и счетоводство. (2) Функционалните задължения на отделите по ал. 1 се утвърждават от главния директор на предприятието. (3) Отделите по ал. 1 се ръководят от началници, чиито права, задължения и отговорности се определят в длъжностните им характеристики от главния директор на предприятието. (4) Заместник главният директор (главният счетоводител) на предприятието и директор на дирекция "Икономика, финанси и счетоводство" осъществява методическо ръководство на самостоятелния отдел "Вътрешен контрол" и взаимодейства с него при изпълнение на функционалните си задължения.
Дирекция "Административно-стопанско обслужване и публични задачи"
Чл. 35. (1) Дирекция "Административно-стопанско обслужване и публични задачи" изпълнява функции по административно-техническото, стопанското, ресурсното и търговското обслужване на дейността на предприятието и за осъществяване на правомощията на главния директор и на управителния съвет по отношение на: 1. организацията на деловодната обработка, архивирането и съхраняването на кореспонденцията и документацията, в т. ч. и секретните документи; 2. организирането и координирането на информационното обслужване; 3. систематизирането и съхраняването на документите и другите материали на администрацията в съответствие с изискванията на Закона за държавния архивен фонд; 4. организирането, планирането и осъществяването подбора и квалификацията на служителите и работниците в предприятието; 5. систематизирането и съхраняването в съответствие с действащата нормативна уредба на документите на кандидатите, на служителите и работниците, отнасящи се до трудовата и служебната им дейност; поддържането на кадрова информационна система и картотека с лични и кадрови дела на всички служители и работници в предприятието; 6. организиране дейността, свързана с професионалната подготовка на служителите и работниците; 7. изготвяне на становища по направени предложения за промени в структурата и в структурните звена на предприятието; 8. подготвяне и оформяне на документите, свързани с възникването, изменението и прекратяването на трудовите правоотношения, на заповедите за награждаване и налагане на дисциплинарни наказания и други в съответствие с действащото законодателство; 9. разработване на щатното разписание и длъжностните характеристики на предприятието; 10. координацията и взаимодействието със съответните централни, регионални и местни органи, управляващи публичните задачи; 11. планирането, осигуряването, финансирането и организацията на дейността и контрола по изпълнение на публичните задачи; 12. създаване, поддържане и управление на производствени структури и щатни формирования за изпълнение на публичните задачи; 13. разработване на вътрешна нормативна уредба по изпълнение на публичните задачи; 14. подготовка и обучение на персонала, зает с публичните задачи; 15. кадрово, социално и мотивационно осигуряване на дейността по изпълнение на публичните задачи; 16. ефективно използване и управление на неоперативните активи на предприятието; 17. проучване, предлагане и контролиране участието на предприятието в търговски и граждански сдружения; 18. опазването, поддържането и охраната на недвижимите имоти и движимите вещи, предоставени на предприятието; 19. търговията със строителни материали, изделия и съоръжения; 20. стопанисването и управлението на предоставените на предприятието почивни станции, санаторно-курортни комплекси и хотели; 21. планирането, организирането, лицензирането и финансирането на туристическата и хотелиерската дейност; 22. осигуряване обслужване на дейността на предприятието с пощенски, телефонни, факсни, сервизни, технически, енергийни, водоснабдителни, превозни, столови и други подобни услуги; 23. други дейности, възложени й от управителния съвет и главния директор на предприятието. (2) Дирекцията по ал. 1 се ръководи от директор, който е и заместник-главен директор на предприятието. (3) Директорът на дирекция "Административно-стопанско обслужване и публични задачи": 1. организира, планира, ръководи и контролира изпълнението на задачите, възложени на дирекцията; 2. подпомага главния директор и управителния съвет на предприятието при осъществяване на техните правомощия в това направление; 3. отчита се за своята дейност пред главния директор и управителния съвет на предприятието; 4. предлага за назначаване, преназначаване и освобождаване от длъжност служителите от дирекцията и дава становище за назначаването и освобождаването от длъжност на началниците на отдели по това направление в поделенията; 5. предлага за награждаване и за налагане на дисциплинарни наказания на служителите от дирекцията; 6. изпълнява и други функции, възложени му от главния директор и управителния съвет. (4) За правомощията на директора на дирекцията по ал. 1, който е и заместник главен директор на предприятието, се утвърждава длъжностна характеристика от главния директор. (5) Директорът на дирекцията по ал. 1 се назначава и освобождава от длъжност от главния директор на предприятието.
Чл. 36. Дирекцията по чл. 35 е организирана в две управления и два самостоятелни отдела: 1. управление "Административна дейност и човешки ресурси"; 2. отдел "Публични задачи"; 3. управление "Търговска, рекламна, туристическа и хотелиерска дейност"; 4. отдел "Комуникационни и информационни системи и сигурност".
Чл. 37. (1) Управление "Административна дейност и човешки ресурси": 1. извършва деловодното обслужване, в т. ч. обработка на входящите и на изходящите документи и на вътрешната поща, и контрол за срочното изпълнение на задачите, произтичащи от резолюции на ръководния персонал; 2. организира и координира информационното обслужване; 3. извършва архивирането и съхраняването на документите и другите материали на администрацията по установения нормативен ред; 4. планира, организира и осъществява подбора на служителите и работниците и отговаря за повишаване на тяхната квалификация; 5. поддържа кадрова информационна система и картотека с лични и кадрови дела на всички служители и работници; 6. изготвя становища и предложения за промени в структурата на предприятието; 7. подготвя и оформя документите, свързани с трудовите правоотношения на служителите и работниците; 8. разработва щатното разписание и длъжностните характеристики на предприятието; 9. извършва и други функции, възложени му от директора на дирекцията. (2) Управлението по ал. 1 се ръководи от началник, чиито правомощия се определят в длъжностната му характеристика от главния директор. (3) Управление "Административна дейност и човешки ресурси" е организирано в два отдела: 1. административно обслужване; 2. управление на човешките ресурси. (4) Функционалните задължения на отделите по ал. 3 се утвърждават от главния директор. (5) Отделите по ал. 3 се ръководят от началници, чиито правомощия се определят в длъжностните им характеристики от главния директор на предприятието.
Чл. 38. (1) Самостоятелен отдел "Публични задачи" изпълнява функции по инженерно-техническото, административно-стопанското и финансовото осигуряване на дейността на предприятието, на главния директор и на управителния съвет по отношение на: 1. координацията и взаимодействието със съответните централни, регионални и местни органи, които планират, възлагат и финансират публичните задачи на предприятието; 2. планирането, осигуряването, финансирането и организацията на дейността и контрола по изпълнение на публичните задачи; 3. създаването, поддържането и управлението на производствени структури, щатни и професионални формирования за изпълнение на публичните задачи; 4. създаването и поддържането на оповестителна система и механизъм за действие по изпълнение на публичните задачи; 5. разработването на вътрешната нормативна уредба по изпълнение на публичните задачи; 6. професионалното обучение, квалификацията, тренираността и поддържането на постоянна мобилизационна готовност за действие на персонала, зает в изпълнение на публичните задачи; 7. кадровото, финансовото, социалното, застрахователното и мотивационното осигуряване по изпълнение на публичните задачи; 8. други дейности, възложени му от управителния съвет и главния директор на предприятието. (2) Отделът по ал. 1 се ръководи от началник, чиито правомощия се определят в длъжностната му характеристика от главния директор. (3) Началникът на отдел "Публични задачи": 1. планира, организира, ръководи и контролира изпълнението на дейностите, възложени на дирекцията; 2. подпомага главния директор и управителния съвет на предприятието при осъществяване на техните правомощия в направлението на публичните задачи; 3. отчита се за своята дейност пред главния директор и управителния съвет на предприятието; 4. предлага за назначаване и освобождаване от длъжност служителите и работниците от отдела, дава становище за назначаване и освобождаване от длъжност на началниците на служби по публичните задачи на поделенията; 5. предлага за награждаване и за налагане на дисциплинарни наказания на служителите от отдела; 6. изпълнява и други функции, възложени му от главния директор и от управителния съвет.
Чл. 39. Отделът по чл. 38 организира дейността си в три направления: 1. поддържане на готовност и изпълнение на дейности и задачи по държавния военновременен план, включващо: а) разработване проект на план за дейността по поддържането на готовност и изпълнението на дейности и задачи по военновременния план; б) изготвяне на разчети на сили и средства и осъществяване организацията и контрола на дейността на предприятието по тези задачи; в) изпълняване и на други функции и задачи, възложени му от главния директор на предприятието; 2. поддържане на готовност и изпълнение на задачи по Закона за управление на кризи, включващо: а) разработване на проект на план за дейността по поддържането на готовност и изпълнение на задачи по националния, регионалните, областните и общинските планове за управление на кризи и го предлага за одобряване от специализирания държавен орган за управление на кризи и на министъра на регионалното развитие и благоустройството; б) изготвяне на разчети на сили и средства и осъществяване организацията и контрола на дейността на предприятието по Закона за управление на кризи; в) окомплектоване, обучаване и поддържане щатни професионални формирования за действие при кризи; г) планиране средствата, необходими за финансиране на дейността; д) осъществяване взаимодействие и координация със специализирания държавен орган за управление на кризи, с регионалните, областните и общинските органи за управление на кризи, както и със съответните органи от Министерството на регионалното развитие и благоустройството; 3. изпълнение на задачи по териториалната отбрана на страната, включващо: а) разработване проект на план за задачите на предприятието по териториалната отбрана на страната; б) осъществяване взаимодействие със специализираните органи в Министерския съвет, Министерството на отбраната и Министерството на финансите по изпълнението на задачите по териториалната отбрана; в) планиране средствата, необходими за финансиране на дейността; г) извършване на други функции и задачи, възложени от главния директор на предприятието.
Чл. 40. (1) Управление "Търговска, рекламна, туристическа и хотелиерска дейност": 1. осигурява ефективното използване и управление на неоперативните активи на предприятието в туристическата и хотелиерската дейност, проучва, предлага и контролира участието му в търговски и граждански дружества; 2. отговаря за категоризирането и лицензирането на туристическите обекти и дейности съгласно действащата нормативна уредба; 3. осигурява финансирането и самофинансирането на почивното дело, туристическата и хотелиерската дейност; 4. осигурява ефективното извършване и контрола на търговската дейност в предприятието; 5. осигурява финансирането и самофинансирането на търговската дейност; 6. извършва и други дейности, възложени му от директора на дирекцията. (2) Управлението по ал. 1 се ръководи от началник, чиито правомощия се определят в длъжностната му характеристика от главния директор. (3) Управлението по ал. 1 е организирано в два отдела: 1. отдел "Търговска, туристическа и хотелиерска дейност"; 2. отдел "Реклама". (4) Функционалните задължения на отделите по ал. 3 се утвърждават от главния директор. (5) Отделите по ал. 3 се ръководят от началници, чиито правомощия се определят в длъжностните им характеристики от главния директор на предприятието.
Чл. 41. (1) Самостоятелният отдел "Комуникационни и информационни системи и сигурност" изпълнява функции по комуникационното и информационното осигуряване на основната дейност и публичните задачи на предприятието, на главния директор и на управителния съвет по отношение на: 1. планирането, организирането, експлоатацията и поддържането на комуникационните и информационните системи на предприятието; 2. изграждането и поддържането на цифрова комуникационна и информационна система; 3. комуникационното осигуряване на дейността на отдел "Публични задачи"; 4. изграждането и поддържането на единна компютърна система между поделенията и техните райони; 5. кадровото, техническото и финансовото осигуряване на изпълнението на комуникационните и информационните задачи; 6. други дейности, възложени му от управителния съвет и главния директор на предприятието. (2) Отделът по ал. 1 се ръководи от началник, чиито правомощия се определят в длъжностната му характеристика от главния директор. (3) Началникът на отдел "Комуникационни и информационни системи и сигурност": 1. планира, организира, ръководи и контролира изпълнението на дейностите, възложени на отдела; 2. подпомага главния директор и управителния съвет на предприятието при осъществяване на техните правомощия в направление на комуникационните и информационните дейности и сигурността; 3. ръководи и контролира дейността на сектор "Комуникационни средства, ремонт и експлоатация" в главното управление на предприятието и на службите "Комуникационни и информационни системи и сигурност" в поделенията; 4. отчита се за своята дейност пред заместник главния директор на предприятието и директор на дирекция "Административно-стопанско обслужване и публични задачи"; 5. предлага за назначаване и освобождаване от длъжност служителите и работниците от отдела, дава становище за назначаване и освобождаване от длъжност на началниците на служби "Комуникационни и информационни системи и сигурност" в поделенията; 6. предлага за награждаване и за налагане на дисциплинарни наказания на служителите от отдела; 7. изпълнява и други функции, възложени му от главния директор и управителния съвет.
Чл. 42. Отделът по чл. 41 организира дейността си в две направления: 1. планиране, организиране и поддържане на комуникационно-информационната система на предприятието за изпълнение на публичните задачи, включващо: а) разработване на план за комуникационната система при изпълнение на военновременните задачи; б) изготвяне на разчети на комуникационните и информационните средства и личния състав, осигуряващи управлението на предприятието при изпълнение на публичните задачи; в) организиране на взаимодействието с органите от Министерството на отбраната, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Гражданска защита и Българската телекомуникационна компания, отговарящи за комуникационните и информационните системи, за осигуряване на надеждно управление; 2. осигуряване управлението на предприятието при изпълнение на основния му предмет на дейност, включващо: а) поддържане, ремонт и експлоатация на комуникационните средства на предприятието; б) въвеждане на нови технологии в областта на комуникационното и информационното обслужване и сигурността; в) планиране, определяне и контролиране на разходите за комуникационното и информационното осигуряване в предприятието; г) организиране на подготовката и преподготовката на личния състав при въвеждането и експлоатацията на съвременните комуникационни и информационни системи.
Управление "Строителни инвестиции и държавна собственост"
Чл. 43. (1) Управление "Строителни инвестиции и държавна собственост" е самостоятелно управление, което: 1. осъществява управлението на строителните инвестиции; 2. изготвя проект на план за набиране и реализиране на строителните инвестиции; 3. извършва предпроектни проучвания, ценообразуване, продажба и обслужва движението на паричните потоци; 4. осъществява оперативен контрол на инвестициите; 5. извършва непосредствената дейност по управлението на собствеността, поддържането и опазването на имуществото на предприятието, техническото обслужване и ремонта на сградния фонд; 6. отдава под наем и се разпорежда с предоставеното имущество на предприятието по установения нормативен ред; 7. осъществява управлението, отдаването под наем и разпореждането с жилища, ателиета, гаражи и паркоместа от ведомствения фонд на предприятието; 8. осъществява координацията и извършва действията по проблемите, свързани с държавната собственост - публична и частна, предоставена на предприятието; 9. отговаря за управлението, поддържането, ремонта, отдаването под наем и разпореждането с предоставеното имущество на предприятието съгласно действащото законодателство; 10. съставя за всеки недвижим имот - публична и частна държавна собственост, техническо и административно-правно досие и отговаря за актуването на имотите; 11. изпълнява и други дейности, възложени му от главния директор на предприятието. (2) Управлението по ал. 1 се ръководи от началник, чиито правомощия се определят в длъжностната му характеристика, утвърдена от главния директор. (3) Началникът на управлението се назначава и освобождава от длъжност от главния директор на предприятието. (4) Управление "Строителни инвестиции и държавна собственост" е организирано в три отдела: 1. предпроектни проучвания, ценообразуване, продажба и обслужване на паричните потоци; 2. контрол на инвестициите; 3. управление на собствеността. (5) Функционалните задължения на отделите по ал. 4 се утвърждават от главния директор. (6) Отделите по ал. 4 се ръководят от началници, чиито правомощия се определят в длъжностните им характеристики от главния директор на предприятието.
Главен юрисконсулт
Чл. 44. (1) Главният юрисконсулт: 1. подпомага в правно отношение главния директор и неговите заместници при изпълнение на техните правомощия; 2. осъществява взаимодействие с правните структури на централните, регионалните и местните институции по правни въпроси, касаещи предприятието и неговите поделения; 3. изпълнява процесуално представителство в дела, по които предприятието е страна; 4. извършва правно-техническо оформяне на проекти на нормативни актове, възложени за разработване на предприятието; 5. подготвя становища по проекти за вътрешни нормативни актове и участва в разработване на проекти за вътрешни нормативни актове; 6. следи за съответствието на статута и дейността на предприятието с действащата правна уредба в страната и прави предложение пред ръководството на предприятието за усъвършенстване на вътрешната нормативна база; 7. изпълнява и други функции и дейности, възложени му от главния директор и управителния съвет на предприятието. (2) Функционалните правомощия на главния юрисконсулт се определят в длъжностната му характеристика от главния директор на предприятието. (3) Главният юрисконсулт осъществява правомощията си самостоятелно и чрез отдел "Правен". Може да възлага задачи на юрисконсултите след съгласуване с началника на отдел "Правен". (4) Главният юрисконсулт се назначава и освобождава от длъжност от главния директор на предприятието.
Отдел "Правен"
Чл. 45. (1) Отдел "Правен": 1. осъществява правна помощ на ръководството и звената с оглед законосъобразното изпълнение на техните функции; 2. изпълнява процесуалното представителство в дела, по които предприятието и поделенията му са страни; 3. дава становища за законосъобразността на проекти на договори, съставени от предприятието и неговите поделения, в т. ч. и актове по Кодекса на труда; 4. участва в разработването на вътрешни нормативни актове, свързани с дейността на предприятието; 5. извършва правно-техническо оформяне на проекти на нормативни актове, възложени за разработване на предприятието; 6. дава правни становища по постъпили молби, жалби, сигнали и предложения; 7. предприема необходимите правни действия за събиране вземанията на предприятието; 8. изпълнява и други функции и дейности, възложени му от главния директор и управителния съвет на предприятието. (2) Отдел "Правен" се ръководи от началник. (3) Функционалните правомощия на началника на отдела по ал. 2 се определят в длъжностната му характеристика от главния директор на предприятието. (4) Началникът на отдел "Правен" се назначава и освобождава от длъжност от главния директор на предприятието по предложение на главния юрисконсулт.
Отдел "Вътрешен контрол"
Чл. 46. (1) Отдел "Вътрешен контрол" е на пряко подчинение на главния директор на предприятието. (2) Отделът по ал. 1 осигурява изпълнението на контролните функции на контролния съвет и на главния директор върху дейността на предприятието, неговите поделения и другите структурни звена. (3) Отдел "Вътрешен контрол": 1. осъществява контрол и дава становища на главния директор и на контролния съвет по законосъобразността и целесъобразността на вземаните решения и извършваните действия от структурните звена на предприятието и от длъжностните лица; 2. извършва цялостни и тематични проверки в предприятието по: а) опазване на имуществото на предприятието и неговото целесъобразно и ефективно използване; б) законосъобразността и целесъобразността на извършваните разходи в основната дейност; в) спазването на нормативните актове и на финансовата дисциплина в предприятието; г) сключваните договори с външни контрагенти и тяхното изпълнение; д) законосъобразността и целесъобразността на разходите за изпълнение на публичните задачи; е) изпълнението на решенията на управителния и контролния съвет, на стопанския съвет и заповедите на главния директор на предприятието; 3. проучва постъпилите жалби на граждани и организации и контролира отговорите им; 4. осъществява вътрешен контрол по спазването на трудовото законодателство; 5. изпълнява и други дейности, възложени му от управителния и контролния съвет и от главния директор на предприятието. (4) Отделът по ал. 1 се ръководи от началник, чиито правомощия се определят в длъжностната му характеристика от главния директор. (5) Началникът на отдел "Вътрешен контрол": 1. планира, организира, ръководи и контролира изпълнението на дейностите, възложени на отдела; 2. подпомага управителния и контролния съвет и главния директор на предприятието при осъществяване на техните правомощия; 3. изготвя доклади за резултатите от извършените проверки и при констатирани нарушения прави предложение за привличане към имуществена отговорност на виновните лица и/или налагане на дисциплинарни наказания; 4. отчита се за своята дейност пред главния директор, управителния и контролния съвет на предприятието; 5. предлага за назначаване и освобождаване от длъжност служителите от отдела; 6. предлага за награждаване и за налагане на дисциплинарни наказания на служителите от отдела; 7. изпълнява и други функции, възложени му от главния директор, управителния и контролния съвет. (6) Отделът по ал. 1 работи във взаимодействие с дирекция "Икономика, финанси и счетоводство". (7) Началникът на отдел "Вътрешен контрол" се назначава и освобождава от длъжност от главния директор на предприятието.
Раздел III
Поделения на предприятието
Чл. 47. (1) Поделения на предприятието са: 1. строително поделение със седалище Варна и район на дейност в Североизточна България; 2. строително поделение със седалище Плевен и район на дейност в Северозападна България; 3. строително поделение със седалище Стара Загора и район на дейност в Югоизточна България; 4. строително поделение със седалище Пловдив и район на дейност в Централна и Южна България; 5. строително поделение със седалище София - Суходол и район на дейност в София и Югозападна България; 6. специализирано поделение за монтажна дейност със седалище София и изпълняващо задачи на територията на страната; 7. строително поделение със седалище София - Горубляне и район на дейност София; 8. строително поделение със седалище София - Челопечене и район на дейност София.
Чл. 48. Поделенията по чл. 47: 1. се представляват от своя директор; 2. водят самостоятелно счетоводство и съставят отделен счетоводен баланс по Закона за счетоводството; 3. откриват разплащателна сметка в банка и незабавно съобщават за нея в главното управление на предприятието; 4. се разчитат пряко или по ред, определен от главното управление на предприятието, с републиканския бюджет и бюджета на Националния осигурителен институт; 5. имат свой печат; 6. се регистрират по регистър "БУЛСТАТ"; 7. сключват от свое име, за своя сметка и на своя отговорност търговски и други договори след разрешение от главния директор; 8. водят от свое име и за своя сметка съдебни и арбитражни дела; 9. задължително отчисляват и превеждат в указаните срокове определените им финансови средства за издръжка на висшестоящата организация.
Чл. 49. Печатът на поделенията е същият като на държавното предприятие "Строителство и възстановяване", като в долната му част вместо "ГУСВ" се изписва текстът "поделение", съответно Варна, Плевен, Стара Загора, Пловдив, София - Суходол, София, София - Горубляне и София - Челопечене.
Чл. 50. Поделенията на предприятието могат да бъдат равнопоставени участници в международни, национални и регионални търгове, обявени по линия на Световната банка, Европейската банка за възстановяване и развитие, Програма "ФАР", Закона за обществените поръчки и др.
Чл. 51. Структурата на поделенията се съобразява с основните публични задачи.
Чл. 52. Органите за управление на поделенията са: 1. директор; 2. заместник-директор на поделението по строителството (главен инженер); 3. заместник-директор на поделението по финансово-счетоводната дейност (главен счетоводител); 4. заместник-директор на поделението по административно-стопанското обслужване и публичните задачи.
Директор на поделение
Чл. 53. (1) Поделението на предприятието се ръководи и представлява от директор, който е с висше инженерно или икономическо образование, съответстващо на специализацията на поделението. (2) Директорът на поделението се назначава и освобождава от длъжност от главния директор на предприятието.
Чл. 54. (1) Директорът на поделението: 1. организира, ръководи и контролира цялостната дейност на поделението; 2. представлява поделението пред съдилищата, пред местните органи и пред трети лица в страната; 3. сключва договори, свързани с дейността на поделението, след съгласуване и разрешение от главния директор; 4. осъществява взаимодействие с компетентните регионални и местни органи и организира изпълнението на основните публични задачи, възложени на поделението; 5. разпорежда се с движими вещи на поделението по общия ред, определен с действащите нормативни актове, след разрешение от главния директор на предприятието; 6. изпълнява и други функции, възложени му с нормативни актове или със заповед на главния директор. (2) При отсъствие на директора на поделението той се замества от определен от него след съгласуване с главния директор с писмена заповед служител, в която се посочва и обемът на правомощията по време на отсъствието му. (3) В своята управленска дейност директорът на поделението се подпомага от стопански съвет, който има съвещателни функции. Организацията на работата на стопанските съвети на поделенията се определя в правилник, одобрен от главния директор на предприятието.
Чл. 55. (1) Поделенията организират в отдели и служби управлението на дейността си по: 1. маркетинг, офериране, договаряне, контрол и оперативно управление на производствената дейност; 2. материално-техническо снабдяване; 3. механизация и производствени бази; 4. счетоводно-икономическа дейност; 5. административно обслужване; 6. държавна собственост; 7. човешки ресурси; 8. публични задачи; 9. правно обслужване (главен юрисконсулт); 10. комуникационни и информационни системи и сигурност. (2) Отделите и службите по ал. 1 се ръководят от началници. Броят и видът на отделите и службите се съгласува с главния директор на предприятието. (3) Функционалните задължения на отделите и службите и началниците на отдели и служби се определят от директора на поделението.
Раздел IV
Райони на поделенията
Чл. 56. (1) В поделенията се създават и закриват райони в съответствие с пазарната ситуация в страната, сключените договори и публичните задачи. (2) Главният директор след съгласуване с управителния съвет създава или закрива райони в поделенията. (3) Органите за управление на районите са: 1. началник; 2. заместник-началник на района по строителството. (4) Функционалните задължения на ръководството на района се определят от директора на поделението.
Началник на района
Чл. 57. (1) Строителният район на поделението се ръководи и представлява от началник, който е с висше инженерно образование в съответствие със специализацията на района. (2) Началникът на района се назначава и освобождава от длъжност от главния директор на предприятието по предложение на директора на поделението.
Чл. 58. (1) Началникът на района: 1. организира, ръководи и контролира дейността на района; 2. представлява района пред местните органи и пред трети лица в рамките на предоставените му правомощия; 3. осигурява взаимодействие с местните общински и други органи и организира изпълнението на възложените на района публични задачи; 4. изпълнява и други функции, възложени му от главния директор на предприятието и от директора на поделението. (2) При отсъствие на началника на района той се замества от определен от него с писмена заповед служител след съгласуване с директора на поделението.
Глава пета
ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТА
Чл. 59. (1) В изпълнение на функциите и поставените задачи структурните звена в главното управление на предприятието и в управленията на поделенията изготвят планове, програми, становища, отчети, доклади, докладни записки, анализи, прогнози, оферти, инструкции, проекти на решения, отговори и др. по конкретни въпроси, вътрешни актове и проекти на нормативни актове. (2) Главният директор на предприятието в кръга на своите правомощия издава правилници, наредби, инструкции и заповеди, а директорите на поделения - инструкции и заповеди.
Чл. 60. (1) Главният директор, директорите на дирекции, началниците на управления и отдели, директорите на поделения и началниците на райони ръководят, организират, контролират, отчитат се и носят отговорност за дейността си, за изпълнението на задачите на съответните дирекции, управления, отдели, поделения и райони в съответствие с определените в правилника функции. (2) С цел да се осигури съгласуваност и оперативност по дейности, отнасящи се до две или повече структурни звена, ръководителите им докладват на ресорните си заместник главни директори всички въпроси, по които е необходимо да се организира обща координация, субординация и взаимни инструкции за пряко взаимодействие по въпроси от смесена компетентност, като водещото звено обобщава окончателното становище. (3) Лицата, работещи по трудови правоотношения в предприятието, изпълняват възложените им задачи и носят отговорност пред прекия си ръководител за изпълнението на работата в съответствие с длъжностната им характеристика.
Чл. 61. (1) Документите, изпратени до главното управление на предприятието или до управленията на поделенията от държавни и местни органи, от юридически или физически лица, се завеждат в деловодството във входящия регистър, като се отбелязват датата и часът на получаването им. (2) При получаване на документи се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка.
Чл. 62. (1) Служебната кореспонденция подлежи на насочване според адреса или съдържанието й. (2) Главният директор и директорите на поделения разпределят служебните преписки с резолюция до съответните ръководители на управленски звена. Резолюцията съдържа указания със срок за изпълнение, дата и подпис. (3) Разпределението на служебните преписки за работа се извършва веднага след постъпването им в деловодството на главното управление или на поделението.
Чл. 63. (1) Молби и жалби, които засягат принципни въпроси от дейността на предприятието или поделението, се докладват лично на главния директор на предприятието или на директора на поделението. (2) На молби и жалби се отговаря писмено в едномесечен срок от получаването им, освен ако в закон е установен друг срок. Срокът може да бъде удължаван с не повече от два месеца, ако се налага извършването на проверка.
Чл. 64. Достъпът в сградата на главното управление на предприятието или в управленията на поделенията на външни лица се разрешава след издаване на пропуск или представяне на документ, разрешаващ влизането, съгласно правилника за охрана и пропускателния режим в предприятието, утвърден със заповед на главния директор на предприятието.
Чл. 65. Вътрешните правила за работа в предприятието се утвърждават от главния директор по предложение на заместник главния директор по административните въпроси.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Този правилник отменя Правилника за дейността и структурата на държавното предприятие "Строителство и възстановяване" (ДВ, бр. 80 от 2000 г.).
§ 2. Правилникът се приема на основание чл.11, ал. 2 от Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия (ДВ, бр. 57 от 2000 г.).