Сключено в Базел между администрациите на следните страни: Австрия, Белгия, Германия, Люксембург, Молдова, Полша, Румъния, Словакия, Унгария, Франция, Холандия, Чехия, Швейцария и Югославия.
ПРЕАМБЮЛ
Долуподписаните делегати на администрациите на посочените страни,водени от желанието да прилагат общи принципи и правила за безопасност на хората и товарите по вътрешните водни пътища,
считайки, че хармонизирането на радиотелефонните служби ще допринесе за по-безопасно корабоплаване по вътрешните водни пътища и по-специално при лоши метеорологични условия,
като проведоха Регионална конференция в Базел в съответствие с член S6 от Радио Правилата на Международния съюз за далекосъобщения (МСД),
приеха с общо съгласие, подлежащо на последващо одобрение на това споразумение,
следните разпоредби за радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища в Европа:
Глава I
ТЕРМИНОЛОГИЯ
Член 1
Определения
В това споразумение термини, неполучили определения, запазват значението си, дадено им в Конституцията, Конвенцията и Радио Правилата (РП) на Международния съюз за далекосъобщения (МСД).
Радиотелефонна служба по вътрешните водни пътища
Международна подвижна VHF или UHF радиотелефонна служба по вътрешните водни пътища.
Радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища позволява установяването на радиовръзки за специфични цели чрез използване на съгласувани канали и съгласувана експлоатационна процедура (категории радиослужба).
Радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища се състои от пет категории радиослужба:
кораб - кораб;
навигационна информация;
кораб - пристанищни власти;
радиовръзки на борда;
обществена кореспонденция (на незадължителна основа).
Категория "кораб - кораб"
Радиовръзки между корабни радиостанции.
Категория "навигационна информация"
Радиовръзки между корабни радиостанции и радиостанции на властите, отговорни за експлоатационните служби по вътрешните водни пътища. Радиостанциите на посочените власти могат да бъдат или брегови, или подвижни.
Категория "кораб - пристанищни власти"
Радиовръзки между корабни радиостанции и радиостанции на властите, отговорни за експлоатационните служби в пристанищата по вътрешните водни пътища. Радиостанциите на посочените власти трябва да бъдат за предпочитане брегови (стационарни).
Категория "радиовръзки на борда"
Вътрешни радиовръзки на борда на кораб или радиовръзки в група кораби, които са провлачвани или тласкани, а също така за подаване на инструкции при работа с буксирното въже или при швартоване.
Категория "обществена кореспонденция"
Радиовръзки между корабни радиостанции и обществени национални и международни далекосъобщителни мрежи.
Корабна радиостанция
Подвижна радиостанция, участваща в радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища, разположена на борда на кораб, който не е швартован постоянно.
Договарящи се администрации
Договарящи се администрации са:
администрациите на страните, които са подписали и одобрили споразумението (член 6);
администрациите на страните, които са се присъединили към споразумението и са го одобрили (член 8).
Глава II
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ ЗА ИЗПОЛЗВАНЕ НА РАДИОСЛУЖБАТА
Член 2
Aдминистративни разпоредби за корабните радиостанции
Административните разпоредби за корабните радиостанции са изложени в приложение 1.
Член 3
Използване на честотите
Член 4
Експлоатационни и технически изисквания на оборудването
Член 5
Експлоатационни процедури
Глава III
ПРИЛАГАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО
Член 6
Административна обработка и одобряване на споразумението
Белгийската администрация е натоварена с обработката на общата кореспонденция, отнасяща се до споразумението. Договарящите администрации трябва да съобщят на Белгийската администрация, колкото действително е възможно по-скоро, за одобряването на споразумението. Последната трябва да уведоми другите договарящи администрации за такова одобряване.
Член 7
Изпълнение на споразумението
Член 8
Присъединяване към споразумението
Член 9
Преразглеждане на споразумението
Член 10
Изменения на приложенията
Член 11
Денонсиране на споразумението
Член 12
Съгласуване на разпределението на честотите
Член 13
Уведомяване на Международния съюз за далекосъобщения (МСД) за споразумението
Глава IV
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Член 14
Влизане в сила
Това споразумение влиза в сила на 1 август 2000 г. От същата дата то ще замени Регионалното споразумение относно радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища, сключено в Брюксел на 25 януари 1996 г. В уверение на което, долуподписаните делегати на администрациите на страните, посочени по-горе, подписаха от името на съответните техни администрации оригиналите на френски, английски и немски език, от които в случай на спор автентичен ще бъде френският. Тези оригинали ще останат депозирани в архивите на Белгийската администрация, като едно заверено копие на всеки език ще се изпрати на всяка договаряща администрация.
Подписано в Базел на 6 април 2000 г.
ПРИЛОЖЕНИЕ 1
Административни разпоредби за корабните радиостанции
1.1. Удостоверение за корабна радиостанция (УКР)
За инсталиране и работа на една корабна радиостанция се изисква Удостоверение за корабна радиостанция (УКР), наричано по-нататък "УКР", издадено от компетентните власти на страната, в която корабът е регистриран.
Удостоверението за корабната радиостанция (УКР) трябва да бъде постоянно на борда на кораба и трябва да бъде представяно на всеки представител на компетентните власти.
1.2. Удостоверение на оператора
Работата на корабната радиостанция трябва да се изпълнява или контролира от лице, притежаващо Удостоверение за радиооператор (УО) за радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища.
Изискванията за придобиване на УКР се съдържат в приложение 5.
Удостоверението за корабна радиостанция, издадено в съответствие с разпоредбите на бившия член 55 или член S47 на Радио Правилата, също трябва да дава право на притежателя му да работи с корабна радиостанция.
1.3. Прегледи
Преди да бъде пусната в експлоатация, всяка корабна радиостанция трябва да бъде подложена на преглед от компетентния орган, издал Удостоверението за корабна радиостанция (УКР).
Впоследствие този орган може да извършва периодични проверки (инспекции).
При извършване на проверката компетентният орган трябва да издаде отделно Удостоверение за проверка, освен ако УКР не изпълнява тази функция.
Удостоверението за проверка (УП), ако е издадено такова, трябва постоянно да бъде на борда на кораба и при поискване трябва да се представя за проучване.
Компетентните администрации на страните, които корабът посещава, могат да изискват представяне на УКР за проучване.
Лицето, отговорно за корабната радиостанция, трябва да улеснява такъв вид проверки.
Когато УКР не може да бъде представено или когато са забелязани други излезли наяве нередности, компетентните администрации могат да инспектират радиооборудването, за да се уверят, че то отговаря на изискванията, съдържащи се в това споразумение.
Допълнително инспекторите имат правото да изискат представяне на Удостоверение на оператора (УО), притежавано от лицето, работещо с радиостанцията, но доказване на професионални умения не би трябвало да се изисква.
Когато са открити нередности, компетентната администрация може да събере такси за покриване на разходите по проверката.
Капитанът на кораба трябва да бъде уведомен за това надлежно.
Когато компетентна администрация е решила, че е необходимо да следва посочената процедура, администрацията, на която корабът принадлежи, трябва да бъде уведомена за това незабавно.
По-нататъшните стъпки с цел корекции, ако такива се налагат, могат да бъдат предприети след консултации между заинтересованите администрации.
2. Позивни сигнали на корабните радиостанции
2.1. Всяка корабна радиостанция, участваща в радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища, трябва да има позивен сигнал.
Структурирането на корабните позивни сигнали трябва да бъде съгласно член S 19 на Радио Правилата.
2.2. Корабните радиостанции, участващи в Морската подвижна служба, трябва за целите на радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища да използват вече присвоените им позивни сигнали.
2.3. За категориите радиослужба "кораб - кораб", "навигационна информация" и "кораб - пристанищни власти" трябва да се използва официалното име на кораба.
2.4. Позивен сигнал трябва да бъде присвоен и на портативно радиооборудване, използвано за категорията "радиовръзки на борда". Използването на този позивен сигнал не е задължително.
ПРИЛОЖЕНИЕ 2
Таблица на каналите, излъчваните честоти, ефективно излъчваната мощност (ЕИМ), изходящата мощност (ИМ) и категориите радиослужба за вътрешните водни пътища
(Изм. и доп., ДВ, бр. 10 от 2005 г.)
1. Таблица 1
Канали | Специфични забележки | Излъчвани честоти (МНz) | Кораб/ кораб | Кораб/ пристанище | Навигационна информация | |
кораб | бряг | |||||
60 | a) | 156.025 | 160.625 | х | ||
01 | a) | 156.050 | 160.650 | х | ||
61 | a) | 156.075 | 160.675 | х | ||
02 | a) | 156.100 | 160.700 | х | ||
62 | a) | 156.125 | 160.725 | х | ||
03 | a) | 156.150 | 160.750 | х | ||
63 | a) | 156.175 | 160.775 | х | ||
04 | a) | 156.200 | 160.800 | х | ||
64 | a) | 156.225 | 160.825 | х | ||
05 | a) | 156.250 | 160.850 | х | ||
65 | a) | 156.275 | 160.875 | х | ||
06 | a)b) | 156.300 | 156.300 | x | ||
66 | a) | 156.325 | 160.925 | х | ||
07 | a) | 156.350 | 160.950 | х | ||
67 | a)c) | 156.375 | 156.375 | х | ||
08 | a) | 156.400 | 156.400 | х | ||
68 | а) | 156.425 | 156.425 | х | ||
09 | a)b)d) | 156.450 | 156.450 | х | ||
69 | a) | 156.475 | 156.475 | х | ||
10 | e) | 156.500 | 156.500 | х | ||
70 | a)s)t) | 156.525 | 156.525 | Цифров селективен сигнал за бедствие, за безопасност и повикване | ||
11 | 156.550 | 156.550 | X | |||
71 | 156.575 | 156.575 | X | |||
12 | 156.600 | 156.600 | X | |||
72 | a) | 156.625 | 156.625 | х | ||
13 | f) | 156.650 | 156.650 | х | ||
73 | f)g) | 156.675 | 156.675 | х | ||
14 | 156.700 | 156.700 | X | |||
74 | a) | 156.725 | 156.725 | X | ||
15 | h) | 156.750 | 156.750 | |||
75 | o) | 156.775 | 156.775 | x | ||
16 | i) | 156.800 | 156.800 | |||
76 | j)d)o) | 156.825 | 156.825 | x | ||
17 | h) | 156.850 | 156.850 | |||
77 | a)k) | 156.875 | 156.875 | x | ||
18 | 156.900 | 161.500 | х | |||
78 | 156.925 | 161.525 | х | |||
19 | 156.950 | 161.550 | х | |||
79 | a) | 156.975 | 161.575 | х | ||
20 | 157.000 | 161.600 | х | |||
80 | 157.025 | 161.625 | х | |||
21 | a) | 157.050 | 161.650 | х | ||
81 | a) | 157.075 | 161.675 | х | ||
22 | 157.100 | 161.700 | х | |||
82 | l)m) | 157.125 | 161.725 | х | ||
23 | m) | 157.150 | 161.750 | х | ||
83 | a)m) | 157.175 | 161.775 | х | ||
24 | m) | 157.200 | 161.800 | x | ||
84 | m) | 157.225 | 161.825 | x | ||
25 | m) | 157.250 | 161.850 | x | ||
85 | a)m) | 157.275 | 161.875 | x | ||
26 | m) | 157.300 | 161.900 | x | ||
86 | a)m) | 157.325 | 161.925 | x | ||
27 | m) | 157.350 | 161.950 | x | ||
87 | a)d) | 157.375 | 157.375 | x | ||
28 | m) | 157.400 | 162.000 | x | ||
88 | a)p) | 157.425 | 157.425 | x | ||
AIS 1 | a)n) | 161.975 | 161.975 | |||
AIS 2 | a)n) | 162.025 | 162.025 |
1.1. Общи бележки към таблица 1
1.1.1. Някои от каналите за категориите радиослужба "кораб - кораб" и "навигационна информация" могат да се използват също и за системите за контрол на трафика на корабите от центровете по трафика.
1.1.2. В някои страни честотите се използват за някоя друга категория радиослужба или друга радиослужба.Тези страни са: Австрия, България, Молдова, Румъния, Русия, Словакия, Украйна, Унгария, Хърватска, Чехия (с изключение на канали 08, 09, 72, 74 и 86) и Югославия. Техните администрации трябва да положат всички възможни усилия, за да направят тези канали, колкото е възможно по-скоро, достъпни за радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища и за исканите категории радиослужба и/или за правилната категория.
1.2. Обяснение на специфичните забележки в таблица 1
1.2.1.
а) В страните, посочени в параграф 1.1.2, използването на този канал е строго забранено.
b) Този канал не е разрешен за използване между км 150 и км 350 на Рейн.
с) В Холандия този канал се използва за локални радиовръзки по време на операции, свързани с безопасността в Северно море, Изелмеер, Вадензее, Остер- и Вестерсхелде.
d) Този канал може да се използва също и за целите на пилотажа, швартоването, провлачването и други морски операции.
е) Този канал е първият канал за категорията "кораб - кораб", освен ако компетентните органи не са определили за тази цел друг канал. В страните, посочени в параграф 1.1.2, е разрешено изходящата мощност да се настройва в границите между 6 и 25 W в срок до 1 януари 2005 г.
f) В страните, посочени в параграф 1.1.2, този канал се използва за категорията "кораб - пристанищни власти".
g) В Холандия този канал се използва от нейната национална брегова oхрана за радиовръзки по време на операции, свързани с разливи на нефтопродукти в Северно море, и за съобщения във връзка с безопасността в Северно море, Вадензее, Изелмеер, Остер- и Вестерсхелде.
h) Този канал може да бъде използван само за категорията "радиовръзки на борда".
i) Tози канал може да бъде използван само за връзки между морски кораби и участващи брегови станции при радиообмен във връзка с бедствие и безопасност в морските акватории. В страните, посочени в параграф 1.1.2, този канал може да бъде използван само в случаите на радиообмен за бедствие, за безопасност и за повикване.
j) Изходящата (излъчваната) мощност трябва да бъде снижена автоматично до стойност в порядъка между 0,5 и 1 W.
k) Този канал може да бъде използван за радиообмен с публичен характер.
l) В Холандия и Белгия този канал може да бъде използван за излъчване на съобщения, отнасящи се до бункероване и снабдяване с провизии. Изходящата мощност в такъв случай трябва да бъде снижена ръчно до cтойност между 0,5 и 1 W.
m) Този канал може да бъде използван също и за обществена кореспонденция.
n) Този канал ще се използва за системата за автоматично разпознаване и проследяване на корабите (AIS), която е в състояние да осигури глобално опериране по океаните и по вътрешните водни пътища.
о) Наличието на този канал е на доброволна основа. Цялото съществуващо оборудване трябва да е в състояние да работи на този канал в рамките на 10-годишен период след влизането на това споразумение в сила.
р) След разрешение на компетентния орган този канал може да бъде използван само за специални случаи, временно.
q) В Чехия този канал се използва за категорията "навигационна информация".
r) В Чехия този канал се използва за категорията "кораб - пристанищни власти".
s) (Нова, ДВ, бр. 10 от 2005 г.) Не се допуска използване на цифровия избирателен сигнал за повикване (DSC) в корабоплаването по вътрешните водни пътища.
t) (Нова, ДВ, бр. 10 от 2005 г.) Цифров избирателен сигнал за повикване (DSC) може да се използва само в райони, където морски участък граничи с участък от вътрешните водни пътища. Тези райони се определят от националното законодателство и се публикуват в Регионалната част на Ръководството за радиотелефонната служба.
2. Таблица 2
Честоти на излъчване (MHz) | Забележки |
457.525 | a) c) |
457.5375 | b) c) |
457.550 | a) c) |
457.5625 | b) c) |
457.575 | a) c) |
467.525 | a) c) |
467.5375 | b) c) d) |
467.550 | a) c) |
467.5625 | b) c) d) |
467.575 | a) c) |
2.1. Обяснения на основните забележки в таблица 2
а) Тези честоти могат да бъдат използвани за категорията "радиовръзки на борда". Използването им може да бъде предмет на националните правила на съответната заинтересувана администрация.
b) Когато е необходимо, оборудването, проектирано за 12,5 kНz отстояние между каналите, може също да използва тези допълнителни честоти, които могат да бъдат въведени за категорията "радиовръзки на борда". Използването на тези честоти може да бъде предмет на националните правила на съответната заинтересувана администрация.
с) (Изм., ДВ, бр. 10 от 2005 г.) В следните страни използването на тези честоти е забранено: Австрия, Белгия, България, Германия, Люксембург, Молдова, Румъния, Русия, Словакия, Украйна, Франция, Хърватска, Чехия, Швейцария и Югославия.
d) (Нова, ДВ, бр. 10 от 2005 г.) Този канал може да се използва само в Холандия за радиовръзки в категорията "обществена кореспонденция" между два кораба, намиращи се в непосредствена близост.
3. Мощност на оборудването
3.1. Изходяща мощност (ИМ) за стационарно VНF оборудване, използващо каналите, посочени в таблица 1.
В съответствие с Приложение 3 изходящата мощност за стационарното VHF oборудване трябва да се настрои на стойност между 6 и 25 W, обаче:
(а) изходящата мощност (ИМ) за честотите, присвоени на категориите "кораб - кораб", "кораб - пристанищни власти" и "радиовръзки на борда", трябва да бъде снижена автоматично до стойност между 0,5 и 1 W;
(b) за категорията "навигационна информация" администрациите могат да изискват снижаване на ИМ до стойност от 0,5 до 1 W за корабите, намиращи се на тяхната територия;
(с) изходящата мощност за каналите на Автоматичната информационна система (AIS) не трябва да превишава 25 W.
3.2. (Изм., ДВ, бр. 10 от 2005 г.) Изходяща мощност (ИМ) за портативно VHF оборудване, използващо каналите, посочени в таблица 1.
Носещата излъчвана мощност за портативното VHF оборудване трябва да бъде установена на стойност между 0,1 и 1 W.
3.3. Ефективно излъчвана мощност (ЕИМ) за портативно UHF оборудване, използващо честотите, посочени в таблица 2.
Ефективно излъчваната мощност за портативното UHF оборудванe трябва да бъде установена на стойност между 0,2 и 2 W.
ПРИЛОЖЕНИЕ 3
Експлоатационни и технически изисквания към оборудването
(Изм., ДВ, бр. 10 от 2005 г.)
а) Корабната радиостанция, използвана в радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища, може да се състои или от отделно оборудване за всяка от посочените по-долу категории радиослужба, или от оборудване за комбинации от няколко от тях:
"кораб - кораб";
"навигационна информация";
"кораб - пристанищни власти";
"радиовръзки на борда";
"обществена кореспонденция" (на незадължителна основа).
b) На кораб, оборудван със и лицензиран за стационарно VHF оборудване съгласно това споразумение, се разрешава да използва също така и портативно VHF/UHF оборудване за категорията "радиовръзки на борда". Използването на UHF оборудване се извършва по начина, отбелязан в приложение 2.
с) Категорията "радиовръзки на борда" на малките кораби, определението за които е дадено в Европейския кодекс на вътрешните водни пътища (СEVNI), е забранена.
d) Ако една корабна радиостанция участва в няколко категории радиослужба и се предписва постоянна радиовахта, трябва да бъде осигурено едновременно приемане на всички действително използвани канали.
е) Т.нар. "двойна (паралелна) вахта" не е разрешена и трябва да бъде неутрализирана.*
f) (Нова, ДВ, бр. 10 от 2005 г.) Използването на цифров избирателен сигнал за повикване (DSC) по вътрешните водни пътища (виж също и специфичната забележка t) към таблица 1 от приложение 2) не е разрешено.
g) (Предишна буква "f", ДВ, бр. 10 от 2005 г.) Радиотелефонното оборудване, работещо по вътрешните водни пътища на каналите, посочени в приложение 2 към споразумението, трябва да съответства на:
стационарно VHF оборудване ЕТS 300 698 (каналите, посочени в таблица 1 в приложение 2),
портативно VHF оборудване EN 301 178 (каналите, посочени в таблица 1 в приложение 2),
портативно UHF оборудване ETS 300 720 (честотите, посочени в таблица 2 в приложение 2).
Допълнително към тези изисквания оборудването трябва да съответства на съответните части на ЕN 60945, озаглавени "Оборудване и системи за морско корабоводене и радиосъобщения. Общи изисквания - Начини за тестване и изисквани резултати от тестовете".
h) (Предишна буква "g", ДВ, бр. 10 от 2005 г.) За ускоряване на разследвания на инциденти, свързани с безопасността на корабоплаването, би било желателно да се осигури оборудване за записване на радиовръзките.
2. Допълнителни изисквания към стационарното VHF оборудване
2.1. Превключвател за включване на разговор ("Натисни, за да гoвориш")
За да се работи с предавателя, трябва да се използва неблокиращ превключвател с пружинка от типа "Натисни, за да говориш". Той може да се задейства с ръка или с крак.
2.2. Антени
Антените трябва да бъдат ненасочени, с хоризонтална характеристика.
Не се разрешава използване на антени с усилване от >1,5 и <-3 dB, свързани с полувълнов дипол.
Антените трябва да бъдат изолирани, т.е. трябва да бъдат инсталирани на разстояние минимум 4 метра от всички важни метални маси, които ги надвишават във височина. Най-високата точка на антените не бива да бъде по-високо от 12 метра над товарната водолиния. Трябва да бъдат взети подходящи мерки за осигуряване на адекватното свързване на антените между различните единици VHF оборудване.
3. Допълнителни изисквания към портативното VHF оборудване на борда
3.1. Общи забележки
Използването на портативното VHF оборудване се ограничава до каналите 15 и/или 17.
3.2. Акумулатори
Акумулаторите могат да бъдат неотделима част от оборудването. Могат да се използват първични и/или вторични акумулатори. Ако оборудването е снабдено с вторични акумулатори, производителят им трябва да препоръча подходящо за тях зарядно устройство.
3.3. Зарядни устройства за акумулаторите
Зарядните устройства, специално конструирани за зареждане на акумулаторите на оборудването, трябва да съответстват на съответните части от EN 60 945, регламентиращи изискванията към ЕМС.
3.4. (Отм., ДВ, бр. 10 от 2005 г.).
4. Допълнителни изисквания към портативното UHF оборудване
4.1. Ефективно излъчвана мощност (ЕИМ) на предавателя
Ефективно излъчваната мощност на предавателя трябва да бъде установeна на стойност между 0,2 и 2 W.
5. Система за автоматично разпознаване на предаватели (АТIS)
ATIS e задължителна за всички видове стационарно и портативно оборудване и трябва бъде в съответствие с техническите изисквания, посочени в Приложение В на ЕТС 300 698. Администрациите могат да разрешат радиооборудване за станциите, къдeто приемането на сигналите АТIS чрез високоговорител или телефонна слушалка би могло да бъде заглушено чрез подходящи технически мерки.
6. Забележка: В някои страни се използва оборудване, което не отговаря напълно на техническите и експлоатационните изисквания на това приложение. Тези страни са: Австрия, България, Молдова, Румъния, Русия, Словакия, Унгария, Украйна, Хърватска, Чехия и Югославия.
Това оборудване може да се използва в тези страни до 1 януари 2005 г. Посочените страни трябва да положат всички възможни усилия за приспособяването му да отговаря на изискванията на това приложение.
---------------------------- |
ПРИЛОЖЕНИЕ 4
Разпоредби относно експлоатационните процедури
1. Общи разпоредби
За радиотелефонните връзки и пробни излъчвания от радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища ще се прилага общата процедура за радиотелефония на Морската подвижна служба, предвидена в Радио Правилата (S 57 ). Съответните разпоредби на Радио Правилата могат да бъдат открити в Ръководството по радиотелефония за вътрешните водни пътища, посочено в Резолюция № 1.
2. Специални разпоредби
2.1. Езици
При радиовръзки между корабни и брегови станции трябва да се използва езикът на страната, на територията на която е разположена бреговaта радиостанция.
При радиовръзки между корабни станции трябва да се използва езикът на страната, през територията на която съответните кораби плават. При трудности в разбирането трябва да се използва езикът, посочен в съответните Полицейски правила за корабоводенето. Немски, френски или всякакъв друг подходящ език могат да бъдат използвани в случай, че не съществува никакво полицейско правило по този въпрос.
2.2. Вахта
Всяка брегова радиостанция трябва да поддържа постоянна вахта по време на часовете за радиодежурство. В тази връзка трябва да се спазват предписанията на компетентните органи, ако има такива предписания.
2.3. Корабни радиостанции
Корабните радиостанции като минимум трябва да бъдат в състояние да излъчват и да приемат на каналите за категориите "кораб - кораб", "навигационна информация" и "кораб - пристанищни власти", необходими за тяхната работа, като се имат предвид правилата, които може да са въведени от компетентните власти.
2.4. Съдържание на съобщенията
В категориите радиослужба "кораб - кораб", "навигационна информация" и "кораб - пристанищни власти" предаването на съобщения трябва да бъде свързано изключително само с безопасността на човешкия живот, движението и безопасността на корабите.
2.5. Получаване на съобщения
Корабните радиостанции са длъжни да обявяват получаването на съобщение, адресирано до тях. Когато е необходимо позивни сигнали, служебни съкращения, думи, знаци или маркировки да се произнасят буква по буква, трябва да се използват таблиците, дадени в Приложение S14 към Радио Правилата.
ПРИЛОЖЕНИЕ 5
Разпоредби относно придобиването, издаването и взаимното признаване на удостоверения на оператор на корабните радиостанции
(Изм. и доп., ДВ, бр. 10 от 2005 г.)
(Изм., ДВ, бр. 10 от 2005 г.) Процедурата за издаване на удостоверение на радиооператор трябва да зависи от следните условия:
1. (Доп., ДВ, бр. 10 от 2005 г.) По време на изпит, проведен в съответствие с Препоръка № 4 кандидатът трябва да даде доказателства за познания най-малко по следните въпроси:
разпоредби относно радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища (и в часност - разпоредбите на Ръководството за радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища);
контрол и работа на VHF радиостанция в рамките на радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища;
(изм., ДВ, бр. 10 от 2005 г.) процедури за радиовръзки за осигуряване на безопасност на корабоплаването по вътрешните водни пътища;
предаване и приемане на съобщения в рамките на радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища.
2. (Изм. и доп., ДВ, бр. 10 от 2005 г.) Удостоверението трябва да бъде издадено в съответствие с № 47.9 - 47.17 на член S47 на Радио Правилата; за да се облекчи установяването на валидността на удостоверенията, те следва да имат в допълнение към текста на националния език също и превод, за предпочитане на английски език. Удостоверението съдържа заявление, с което притежателят му декларира, че ще опазва тайната на радиосъобщенията.
3. (Нова, ДВ, бр. 10 от 2005 г.) С цел улесняване взаимното признаване удостоверение, издадено в съответствие с Препоръка № 4, трябва да съдържа препратка към тази препоръка.
(Доп., ДВ, бр. 10 от 2005 г.) Удостоверенията на оператора, издадени в съответствие с тези условия или в съответствие с бившия член 55 (РП, издание от 1990 г., ревизирани през 1994 г.) или член 47 на Радио Правилата, трябва да бъдат признавани от всички договарящи администрации без допълнителни ограничения.
ПРИЛОЖЕНИЕ 6
База данни за разпознаване на кораби
(Ново, ДВ, бр. 10 от 2005 г.)
Създава се база данни за разпознаване на кораби. Тя съдържа всички кодове ATIS, сигналите за повикване (позивните) и имената на корабите на държавите, подписали Регионалното споразумение относно радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища.
Чрез използване на код от системата за автоматично разпознаване на предавателя (ATIS), позивните или името на кораба е възможно да се намери допълнителна информация за всеки кораб от вътрешното корабоплаване.
В определени случаи, като се използва името на даден кораб, може да се достигне до повече от един резултат, тъй като името на кораба не е единственият белег за разпознаването му.
2. Функциониране
Базата данни и програмата за търсене могат да се открият на страницата на Комитета РАИНВАТ, специално създаден за тази цел.
Белгийската администрация е отговорна за актуализирането на базата данни и поддържането на предоставяната информация.
Минималното изискване към всички договарящи се администрации е да изпращат по електронен път техните актуални бази данни на отговорния администратор от белгийската администрация преди първия вторник на всеки месец. През първата седмица на всеки месец или по-рано, ако това е удобно, Белгийската администрация актуализира базата данни.
На страницата за избиране ще се изписва последната дата на създаване на актуализирания вариант на базата данни на всяка отделна държава. Всяка държава трябва да съобщава на администратора на Белгийската администрация датата на актуализиране на своята база данни заедно със самата база данни. Форматът (подреждането на данните) на всяка база данни трябва да бъде, както следва:
Колонка 1: Сигнал за повикване (позивна), съставен от максимум 10 знака.
Колонка 2: Име на кораба, съставено от максимум 50 знака.
Колонка 3: Код ATIS, съставен от максимум 10 знака.
Сигнал за повикване | Име на кораба | Код ATIS |
Всички договарящи се администрации изпращат техните най-актуални бази данни във формат CSV (Comma Separated Value)*, оформени в правилна последователност.
Форматът CSV означава:
Всеки ред от базата данни се състои от 3 полета, наречени съответно "сигнал за повикване";"име на кораба";"код ATIS", като всяко поле трябва да бъде оградено с кавички ("...") и да завършва с точка и запетая (;).
Пример на база данни (таблицата започва с данните за първия кораб, без заглавие):
"OS2000";"TWEEDUISEND";"9205192000"
"OS2001";"INKA";"9205192001"
"OS2002";"IRIS";"9205192002" и т. н.
Правилното функциониране на базата данни за разпознаване на кораби зависи от редовното изпращане на база данни до администратора на Белгийската администрация и актуализиране на файловете от страницата на Комитета РАИНВАТ. В случай на каквато и да е промяна администраторът на Белгийската администрация, отговарящ за страницата на Комитета РАИНВАТ, трябва да бъде информиран незабавно.
Базата данни за разпознаване на кораби е достъпна единствено чрез име на потребител и парола. Името на потребителя и паролата се съобщават от администратора на Белгийската администрация на лицата за контакт от съответните договарящи се администрации. Промените в името на потребителя и в паролата се правят веднъж годишно, а когато има проблем със сигурността на базата данни - повече от един път в годината. Най-късно две седмици преди действителната промяна на името на потребителя и на паролата администраторът на Белгийската администрация трябва да съобщи новото име на потребител и паролата на лицата за контакт на съответните администрации, за предпочитане по електронната поща. Всяка администрация носи отговорност за разпространението на своето име на потребител и на паролата си.
____________________
* CSV означава Comma Separated Values или стойности, разделени със запетая.
РЕЗОЛЮЦИЯ № 1
Ръководство за радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища
считайки,
че за ползвателите на радиотелефонната служба е от значителен интерес да имат на разположение едно съвременно ръководство за работа,
реши,
че Централната комисия за корабоплаване по Рейн (ЦККР) и Дунавската комисия (ДК) трябва да подготвят Ръководство за радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища, базиращо се на един унифициран модел, и да го публикуват;
че компетентните администрации трябва да представят на ЦККР и ДК необходимите допълнителни информации и материали за Ръководството за радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища колкото е възможно по-скоро;
че администрациите трябва да вземат необходимите мерки ръководството да се намира постоянно на борда на корабите;
че договарящите администрации трябва да публикуват информация, допълваща Ръководството за радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища, в подходяща форма.
РЕЗОЛЮЦИЯ № 2
Взаимно признаване на одобренията на типа или признаването в рамките на Директива 99/5/ЕС за радиооборудването и оборудването за далекосъобщителни терминали, регламентирано от това споразумение
считайки,
че вътрешните водни пътища се използват от корабите на договарящите администрации и че тези кораби са нормално снабдени с оборудване, отговарящо на техническите xapaктеристики;
че ще бъде предимство, ако подходящите одобрения на типа или признаването в рамките на Директива 99/5/ЕС, направени от една администрация, бъдат признавани и от останалите договарящи администрации;
че изглежда основателно в случай на смяна на страната на регистрацията на кораба радиооборудването да остане на борда му;
реши,
че администрациите взаимно ще си признават техните признати или одобрени типове оборудване, ако експлоатационните и техническите характеристики на това оборудване съответстват на това споразумение или на установените международно прилагани стандарти.
ПРЕПОРЪКА № 1
Намаляване на националните изключения
(Основни забележки)
а) че споразумението има за цел да хармонизира общото използване на радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища;
b) че определяне на един фиксиран лимит от време за различните национални изключения (основни забележки) не е целесъобразно;
с) че целта е да се намали броят на националните изключения навреме, за да се осъществи хармонизирано използване на радиотелефонната служба по всички покрити от това споразумение вътрешни водни пътища,
отбелязвайки,
а) че Регионалното споразумение относно радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища покрива области с вътрешни водни пътища, в които тази служба е развита по различен начин,
b) че това се отразява в Регионалното споразумение чрез широк компромис и чрез голям брой национални изключения (основни забележки), препоръчва:
1. договарящите администрации да положат всички възможни усилия да променят техните национални правила в съответствие с основните изисквания на Регионалното споразумение и да намалят броя на техните национални изключения (основни забележки), колкото е възможно по-скоро;
2. договарящите страни да уведомят за премахването на националните основни забележки Белгийската администрация, която ще постъпи в съответствие с разпоредбите на член 10 на това споразумение.
ПРЕПОРЪКА № 2
Удостоверение за корабна радиостанция (УКР)
а) че удостоверенията за корабна радиостанция трябва да бъдат постоянно на борда на кораба;
b) че УКР трябва да се съхраняват по такъв начин, че да могат да бъдат представяни за проверка при поискване;
с) че проверки на корабните радиостанции могат да се извършват от администрацията на страната, посетена от кораба;
d) че по време на такава проверка поради различните езици могат да възникнат затруднения;
отбелязвайки,
а) че Регионалното споразумение покрива голям дял от европейските вътрешни водни пътища;
b) че в приложение 1 към Регионалното споразумение се съдържа условието,че УКР трябва да бъде издадено от компетентните власти на страната, в която корабът е регистриран;
с) че УКР, базиращи се на разпоредбите на Регионалното споразумение, са валидни във всички страни на договарящите администрации, препоръчва: договарящите администрации да спазват съдържанието и формата на УКР, посочени в Препоръка № 7 на Радио Правилата, за да хармонизират колкото е възможно по-скоро формата и съдържанието на УКР.
ПРЕПОРЪКА № 3
Корабна информационна база данни, съдържаща кодове АТIS
a) че за целите на проверките на място идентифицирането чрез системата АТIS нe се осигурява достатъчна информация, т.е. името на кораба, така че една спешно необходима проверка на място не може да се осъществи в нужното време;
b) че договарящите администрации трябва да определят пунктове за контакт, които са в състояние да осигурят необходимата допълнителна информация за корабната радиостанция;
c) че списъкът на корабните радиостанции на Международния съюз за далекосъобщения (МСД), който също така би могъл да бъде допълнен чрез системата Интернет/МАRS, съдържа само морски подвижни радиостанции,
отбелязвайки,
а) че Регионалното споразумение съдържа задължителни разпоредби относно разпознаването на излъчванията чрез използване на системата АТIS;
b) че съображението да се въведе тази идентификационна система е да се осигури автоматично разпознаване на всяко излъчване от корабна радиостанция;
с) че тази система за идентифициране осигурява в повечето случаи директно прехвърляне от кода към позивния сигнал на даден кораб;
d) че в някои случаи не е възможно да се прехвърли един позивен сигнал директно към съответния код от АТIS, препоръчва на договарящите администрации:
1. да осигурят и облекчат информацията за вътрешните водни пътища, покрити от Регионалното споразумение;
2. да подкрепят създаването и развитието на една обща база данни за вътрешните водни пътища, съдържаща също и кодовете АТIS и имената на корабите.
ПРЕПОРЪКА № 4
относно хармонизирана програма за изпит за придобиване на удостоверение на оператор за радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища
(Нова, ДВ, бр. 10 от 2005 г.)
а) удостоверението на оператор (УО), предназначено за използване по вътрешните водни пътища, е свързано с Регионалното споразумение и се регулира от разпоредбите на Радио- правилата на МСД, а също и от други национални и международни правила;
b) основните предписания по отношение на съдържанието на УО са заложени в приложение 5 към Регионалното споразумение;
c) е желателно да се създадат единни стандарти за компетентността на персонала на радиостанциите от радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища, което ще облекчи взаимното признаване на удостоверенията на операторите;
d) администрациите носят отговорност за прилагането на такива мерки, каквито те считат необходими, за да установят оперативната и техническата квалификация на дадено лице, желаещо да придобие удостоверение на оператор за радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища, препоръчва:
1. Администрациите да издават удостоверения на оператор за радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища на кандидати, положили изпит, базиращ се на програмата, описана в приложението към тази резолюция.
2. Препоръка № 4 да влезе в сила от 1 септември 2004 г.
Приложение
към Препоръка № 4
Хармонизирана програма за изпит за придобиване на удостоверение на оператор за радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища
Изпитът трябва да се състои от теоретичен и практически тест и да включва най-малко:А. Познания за основните съставни елементи на радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища
1. Категории радиослужба:
а) "кораб - кораб";
b) "навигационна информация";
c) "кораб - пристанищни власти";
d) "радиовръзки на борда";
e) "обществена кореспонденция".
2. Видове радиовръзки:
а) радиовръзки за бедствие, спешни и за безопасност;
b) обичайни (рутинни) радиовръзки;
c) цифрово избирателно повикване (DSC).
3. Типове радиостанции:
а) корабни радиостанции;
b) брегови радиостанции;
c) портативно радиотелефонно оборудване.
4. Елементарни познания за честоти и честотни ленти:
а) понятие за честота и радиоканали; симплекс, полудуплекс и дуплекс;
b) разпространение на метровите и дециметровите честоти.
5. Елементарни познания за целите и формирането на кодовете от системата ATIS и тяхната връзка със сигнала за повикване.
6. Разпределение на честотите:
а) подреждане на каналите за радиотелефония в метровия и дециметровия обхват;
b) двойна (паралелна) радиовахта (dual watch);
c) ограничения на мощността.
7. Елементарни познания за съществуващите правила и публикации:
а) отговорност за използване на радиооборудването;
b) тайна на радиосъобщенията;
c) задължителни документи;
d) Ръководство за радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища;
e) национални и международни правила и договори, регулиращи радиотелефонната служба;
f) други национални публикации.
В. Практически познания и способност за използване на основното оборудване на корабна радиостанция
1. Радиооборудване:
а) контрол;
b) избиране на канали;
c) настройка на мощността;
d) други видове настройка;
e) интерференции;
f) поддържане.
2. Антени:
а) типове антени;
b) разполагане и насочване;
c) монтаж;
d) свързващи елементи и фидери;
e) поддържане.
3. Захранване:
а) различни видове захранване;
b) характеристики;
c) зареждане на батерии;
d) поддържане.
С. Задълбочени познания на процедурите за радиовръзка
Процедури за радиовръзка:
- последователност на приоритетите;
- бедствие;
- спешност;
- безопасност;
- рутинни действия;
- начини за повикване на радиотелефонна станция в режим на радиотелефония;
- утвърждаване получаването на съобщение;
- особени процедури за повикване;
- стандартни фрази за общуване и международноприети начини за произнасяне на думи "буква по буква", така както са дефинирани в Ръководството за радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища (ДК и ЦККР).