Решение № 119 за групово освобождаване от забраната по чл.9, ал.1 от Закона за защита на конкуренцията на определен вид договори за изследвания и разработки, когато те отговарят на изискванията по чл.13, ал.1 ЗЗК

КЗК

Държавен вестник брой: 70

Година: 2003

Орган на издаване: КЗК

Дата на обнародване: 20.12.2003

Като взе предвид:
- член 14, ал.1 ЗЗК, който оправомощава Комисията за защита на конкуренцията с решение да обяви, че забраната по чл.9, ал.1 не се прилага за определен вид договори, когато те отговарят на изискванията по чл.13, ал.1 от същия закон;
- членове 69 и 70 от Европейското споразумение за асоцииране между Европейските общности и техните страни членки, от една страна, и Република България, от друга страна, които определят сближаването на законодателството на Република България, включително и в областта на конкуренцията, с това на Общността като важно условие за интеграцията на България с Европейския съюз;
- член 6 от Правилата за въвеждане и прилагане на разпоредбите в областта на конкуренцията, предвидени в чл.64, ал.1, точки i и ii и ал.2 ЕСА, който задължава Комисията за защита на конкуренцията да се информира за всяка процедура, свързана с приемането, премахването или промяната от страна на Общността на освобождаването по категории, както и да следи за цялостното спазване на принципите за освобождаване по категории, които са в сила в Общността;
- регламент No 2659/2000/ЕС на Комисията на Европейските общности за приложението на чл.81, ал.3 от Договора за създаване на Европейската икономическа общност към категориите споразумения за изследвания и разработки, в сила от 1 януари 2001 г.;
- необходимостта от насърчаване на предприятията, включително малките и средните предприятия, в дейността им за осъществяване на изследвания и технологични разработки с високо качество, както и от подкрепяне на усилията им за изграждане на сътрудничество помежду им;
- обстоятелството, че по отношение на споразуменията за съвместно осъществяване на изследователска дейност или съвместно внедряване на резултатите от изследователска дейност до етапа на промишлено приложение в повечето случаи е неприложима разпоредбата на чл.9, ал.1 ЗЗК;
- необходимостта да се гарантира правната сигурност на предприятията, като се определят: категориите споразумения, решения и съгласувани практики, за които се отнася освобождаването; ограниченията или клаузите, които могат или не могат да се включат в споразуменията, решенията и съгласуваните практики; клаузите или другите условия, които задължително следва да се включват в споразуменията, решенията и съгласуваните практики, за да бъдат те освободени от забрана;
- значението на икономическия подход, при който, за да се постанови освобождаване от забрана, най-съществена е оценката на пазарната структура на съответния пазар и въздействието на споразуменията върху нея;
- обстоятелството, че предимството, което осигурява груповото освобождаване от забрана, следва да се ограничи само до споразуменията, за които с достатъчна сигурност може да се приеме, че отговарят на условията по чл.13, ал.1 ЗЗК;
- обстоятелството, че сътрудничеството при осъществяване на изследвания и разработки, както и при използване на резултатите от тях обикновено ускорява техническото и икономическото развитие чрез предаване на ноу-хау между страните, избягване на дублиращи се изследвания и разработки, насърчаване на прогреса в резултат на обмен на допълващо се ноу-хау и организиране на по-рационална основа на производството на продуктите или въвеждането на процесите, получени в резултат на изследванията и разработките;
- обстоятелството, че съвместното използване на резултатите може да се приеме за логичен резултат от съвместното осъществяване на изследванията и разработките, което може да се изрази в различни форми, като например производство, използване на права на интелектуална собственост, допринасящи значително за техническото и икономическото развитие или маркетинг на нови продукти;
- обстоятелството, че обикновено поради по-големия мащаб и по-високата ефективност в резултат на изследванията и разработките се очаква потребителите да бъдат облагодетелствани, което се изразява във въвеждането на нови или по-добри продукти и услуги или намаляването на цените в резултат на нови или по-добри технологии.
Като приема, че:
- при определени обстоятелства, например ако страните са се договорили да не извършват други изследвания и разработки в същата област и по такъв начин са се отказали от възможността да спечелят конкурентно предимство по отношение на другите участници, споразуменията между тях могат да бъдат квалифицирани като забранени по смисъла на чл.9, ал.1 ЗЗК;
- за да е обосновано освобождаването от забрана, съвместното използване следва да се отнася за продукти или процеси, за които използването на резултатите от изследванията и разработките е от решаващо значение, като на всяка от страните се даде възможност да използва всички резултати, които представляват интерес за нея; когато обаче в изследванията и разработките участват университети, научни институти и предприятия, които осъществяват изследвания и разработки като търговска услуга, без да използват активно резултатите от тях, те могат да се съгласят да използват резултатите от изследванията и разработките единствено с цел по-нататъшни изследвания; аналогично на тях страните, които не са конкуренти, могат да се договорят да се ограничи правото им на използване на резултатите до една или повече области на техническо приложение;
- освобождаването от забрана по това решение следва да се ограничи само до споразуменията за изследвания и разработки, които не създават възможност предприятията да премахнат конкуренцията по отношение на значителна част от пазара на съответните продукти или услуги; от груповото освобождаване задължително следва да се изключат споразуменията между конкуренти, чийто общ пазарен дял на продукти или услуги, които могат да бъдат подобрени или заменени в резултат на изследванията и разработките, надвишава определен праг в момента на подписване на споразумението;
- за да бъде гарантирано запазването на ефективна конкуренция по време на съвместното използване на резултатите, следва да се регламентира възможността да бъде прекратено действието на груповото освобождаване, когато общият пазарен дял на продукти, получени в резултат на съвместни изследвания и разработки, стане прекалено голям; с цел да се изчака стабилизирането на пазарните дялове, особено след въвеждането на изцяло нов продукт, както и да се осигури минимален срок за възвръщаемост на направените инвестиции, освобождаването следва да продължи да се прилага независимо от пазарните дялове на страните, за определен срок, след като започне съвместното използване на резултатите;
- по реда на това решение не следва да бъдат освобождавани споразумения, съдържащи ограничения, които не са задължителни, за да се постигне споменатият по-горе положителен ефект и че като общо правило, независимо от пазарния дял на предприятията, за които се отнася споразумението, от предимствата на груповото освобождаване от забрана по реда на това решение не могат да се ползват някои силно ограничаващи конкуренцията споразумения, като например: ограничаване на свободата на страните да осъществяват изследвания и разработки в области, които не са свързани със споразумението; определяне на цените при препродажба; ограничаване на производството или продажбите; разпределяне на пазари и клиенти, както и ограничаване на пасивните продажби за договорираните продукти на територия, запазена за други страни;
- когато споразуменията, попадащи под действието на това решение, въпреки всичко имат ефект, който е несъвместим с изискванията на чл.13, ал.1 ЗЗК, Комисията за защита на конкуренцията може да постанови, че груповото освобождаване е неприложимо и да възстанови забраната по чл.9 от същия закон.
Комисията за защита на конкуренцията прие това решение за групово освобождаване от забрана:
1. Освобождаване
1.1. Освобождават се от забраната по чл.9, ал.1 ЗЗК споразуменията, сключени между две или повече предприятия (наричани по-нататък в текста "страните"), когато те се отнасят до условията, при които тези предприятия осъществяват:
а) съвместни изследвания и разработки на продукти или процеси и съвместно използване на резултатите от изследванията и разработките;
б) съвместно използване на резултатите от изследвания и разработки на продукти или процеси, осъществявани съвместно съгласно предишно споразумение между същите страни; или
в) съвместни изследвания и разработки на продукти или процеси, при които се изключва съвместното използване на резултатите.
Това освобождаване се прилага дотолкова, доколкото споразуменията (наричани по-нататък в текста "споразумения за изследвания и разработки") съдържат ограничения за конкуренцията, попадащи под забраната на чл.9, ал.1 ЗЗК.
1.2. Освобождаването, предвидено в т.1.1, се отнася и до клаузите, включени в споразумения за изследвания и разработки, които макар и да не са основен предмет на тези споразумения, са пряко свързани с тях и са необходими за изпълнението им, като например задължението да не се извършват самостоятелно или съвместно с трети страни изследвания и разработки в областта, за която се отнася споразумението, или в област, тясно свързана с нея, докато се изпълнява споразумението.
Освобождаването не се отнася до клаузи, които имат за предмет ограничения на конкуренцията като тези, изброени в т.4.1.
2. Условия за освобождаване
2.1. Освобождаването, предвидено в т.1, се прилага при условията по т.2.2, 2.3, 2.4 и 2.5.
2.2. Условие за освобождаване е всички страни по споразумението да имат достъп до резултатите от съвместните изследвания и разработки за целите на по-нататъшни изследвания или използване на резултатите от тях. По отношение на университети, научни институти и предприятия, които осъществяват изследвания и разработки като търговска услуга, без да използват обичайно резултатите от тях, обаче може да бъде уговорено ограничаване на правото на използване на получените резултати при по-нататъшни изследвания.
2.3. Когато споразумението за изследвания и разработки предвижда единствено съвместни изследвания и разработки, всяка от страните трябва да е свободна да използва самостоятелно резултатите от съвместните изследвания и разработки и всяко съществуващо преди това ноу-хау, необходимо за използването на резултатите. Правото на използване на резултатите може да се ограничи до една или няколко области на техническо приложение, когато страните не са предприятия конкуренти в момента на сключване на споразумението за изследвания и разработки.
2.4. Съвместното използване трябва да е свързано с резултати, които са защитени с права на интелектуална собственост или представляват ноу-хау, които допринасят съществено за постигане на технически и икономически прогрес и които са от решаващо значение за производството на договорираните стоки или прилагането на договорираните процеси.
2.5. Предприятията, на които е възложено производство в рамките на производствена специализация, трябва да са задължени да изпълняват поръчките за доставки на всички страни, освен в случаите, в които договорът за изследвания и разработки предвижда съвместна дистрибуция.
3. Праг на пазарния дял и срок на освобождаване
3.1. Когато участващите предприятия не са конкуренти, освобождаването по т.1 се отнася за периода на изследвания и разработки. Когато резултатите се използват съвместно, освобождаването е за срок 7 години от момента на първоначалното пускане на пазара на продуктите - предмет на споразумението.
3.2. Когато две или повече от участващите предприятия са конкуренти, освобождаването по т.1 се прилага за периода, определен в т.3.1, само ако в момента на сключване на споразумението за изследвания и разработки общият пазарен дял на участващите предприятия не надвишава 25 % от съответния пазар на продуктите, които могат да бъдат подобрени или заменени с продуктите, предмет на споразумението.
3.3. След изтичане на срока, определен в т.3.1, освобождаването запазва действието си за целия период, през който общият пазарен дял на участващите предприятия не надвишава 25 % от съответния пазар на продуктите, предмет на споразумението.
4. Споразумения, които не подлежат на групово освобождаване от забрана
4.1. Освобождаването, предвидено в т.1, не се прилага за споразумения за изследвания и разработки, които пряко или непряко, самостоятелно или заедно с други фактори имат за цел или резултат:
а) ограничаване на свободата на участващите предприятия да осъществяват изследвания и разработки самостоятелно или в сътрудничество с трети страни в други области, а след приключването на споразумението - и в съответната област - предмет на споразумението;
б) забрана след приключване на изследванията и разработките да бъде оспорвана валидността на правата на интелектуална собственост, които страните имат в резултат на споразумението;
в) ограничаване на производството или продажбите;
г) определяне на цени за продажба на договорираните продукти на трети страни;
д) ограничаване на кръга от потребители, които могат да бъдат обслужвани от участващите предприятия след изтичането на срока от 7 години по т.3.1;
е) забрана за извършване на пасивни продажби на договорираните стоки на територия, запазена за други страни;
ж) изискване да не се издават лицензии на трети страни за производство на договорираните продукти или за внедряване на договорираните процеси, когато не е предвидено или не се осъществява използване на резултатите от съвместните изследвания и разработки най-малко от една от страните;
з) изискване да се откаже задоволяване на търсенето от страна на потребители или препродавачи; или
и) изискване да се създават трудности за потребителите или препродавачите да получават договорираните продукти от други препродавачи.
4.2. Точка 4.1. не се прилага по отношение на:
а) определянето на производствените цели, когато използването на резултатите включва съвместно производство на договорираните продукти;
б) определянето на обема на продажбите и определянето на продажните цени за преките клиенти, когато при използването е предвидена съвместна дистрибуция на продуктите по споразумението.
5. Определяне на праг на пазарния дял
5.1. При определяне на прага на пазарния дял, предвиден в т.3, се прилагат следните правила:
а) пазарният дял се изчислява на основата на стойността на реализираните продажби, а когато няма данни за стойността на реализираните продажби, се използва всяка друга надеждна информация за пазара, включително и относно обема на реализираните продажби;
б) пазарният дял се изчислява на основата на данни за предходната календарна година;
в) пазарният дял на предприятията по т. 7.3, буква "д" се разпределя поравно между всички предприятия, които имат правата или правомощията, изброени в т.7.3, буква "а".
5.2. Когато пазарният дял, посочен в т.3.3, не надвишава първоначално 25 %, но впоследствие се повиши над това ниво, без да превишава 30 % от съответния пазар, освобождаването, предвидено в т.1, се запазва за срок две последователни календарни години след годината, през която за пръв път е превишен прагът от 25 %.
5.3. Когато пазарният дял, посочен в т. 3.3, не надвишава първоначално 25 %, но впоследствие се повиши над 30 %, освобождаването, предвидено в т.1, се запазва за срок една календарна година след годината, през която за пръв път е превишен прагът от 30 %.
5.4. Срокът от две календарни години не може да бъде превишен чрез обединяване на предимството, предоставено по т.5.2 и 5.3.
6. Оттегляне на груповото освобождаване от забрана
Комисията за защита на конкуренцията може да оттегли груповото освобождаване от забрана, когато по собствена инициатива или по искане на физическо или юридическо лице, което има законен интерес от това, установи за всеки конкретен случай, че споразумението за изследвания и разработки, за което се отнася освобождаването по т.1, въпреки всичко има последствия, които са несъвместими с изискванията по чл.13, ал.1 ЗЗК и по-специално, когато:
а) съществуването на договор за изследвания и разработки значително ограничава възможността на трети страни да осъществяват изследвания и разработки в съответната област поради наличието на ограничен капацитет за осъществяване на други изследвания извън споразумението;
б) поради конкретната структура на предлагането съществуването на договор за изследвания и разработки значително ограничава достъпа на трети страни до пазара на продуктите по споразумението;
в) без основателна причина страните по споразумението не използват резултатите от съвместните изследвания и разработки;
г) продуктите по споразумението не срещат на съответния пазар или на значителна част от него ефективна конкуренция от страна на същите или взаимозаменяеми продукти;
д) съществуването на договор за изследвания и разработки би премахнало ефективната конкуренция в областта на изследванията и разработките на съответния пазар.
Допълнителни
7. По смисъла на настоящото решение:
7.1. "Споразумение" е споразумение, решение на сдружения на предприятия или съгласувана практика.
7.2. "Участващи предприятия" са предприятията, подписали споразумението за изследвания и разработки, и съответните свързани с тях предприятия.
7.3. "Свързани предприятия" са:
а) предприятията, в които страна по споразумението за изследвания и разработки, пряко или непряко: притежава повече от половината акции с право на глас или има право да назначи повече от половината членове на надзорния съвет, управителния съвет или органите, които законно представят предприятието, или има право да управлява предприятието;
б) предприятията, които пряко или непряко имат спрямо страна по споразумението за изследвания и разработки правата или правомощията, изброени в буква "а";
в) предприятията, в които предприятие, посочено в буква "б", има пряко или непряко правата или правомощията, изброени в буква "а";
г) предприятията, в които страна по споразумението за изследвания и разработки заедно с едно или повече предприятия от посочените в буква "а", буква "б" или буква "в", или в което две или повече от последните предприятия съвместно притежават правата или правомощията, изброени в буква "а";
д) предприятията, в които правата или правомощията, изброени в буква "а", се държат съвместно от: страните по споразумението за изследвания и разработки или съответните им свързани предприятия, посочени в точките от буква "а" до буква "г", или една или повече от страните по споразумението за изследвания и разработки или една или повече от свързаните им предприятия, посочени в точките от буква "а" до буква "г", или една или повече трети страни.
7.4. "Изследвания и разработки" е придобиването на ноу-хау, свързано с продукти и процеси, и извършването на теоретичен анализ, системно проучване или експерименти, включително и експериментално производство, техническо изпитване на продукти и процеси, създаването на необходимите съоръжения и получаването на права на интелектуална собственост върху резултатите.
7.5. "Продукт" е стоката и/или услугата, включително и междинните стоки и/или услуги, както и крайните стоки и/или услуги.
7.6. "Процес за производство" е технологията или процесът, получени в резултат на съвместни изследвания и разработки.
7.7. "Продукт по споразумението" е продуктът, получен в резултат на съвместни изследвания и разработки или произведен или доставен чрез договорираните процеси.
7.8. "Използване на резултатите" е: производството или реализацията на продуктите по споразумението; прилагането на процесите за производство; или предявяването или лицензирането на правата върху интелектуалната собственост; или предоставянето на ноу-хау.
7.9. "Права върху интелектуалната собственост" включват правата върху промишлената собственост, авторското право и сродните му права.
7.10. "Ноу-хау" е пакет с непатентована практическа информация, получена в резултат на практическа работа или изпитване, която е секретна, съществена и идентифицирана: по смисъла на настоящия Регламент това ноу-хау трябва да е "секретно", което означава, че то не е широко известно или леснодостъпно; "съществено", което означава, че то съдържа информация от първа необходимост за производството на договорираните продукти или за приложението на договорираните процеси; "идентифицирано", което означава, че описанието му е достатъчно пълно, за да може да се провери отговаря ли информацията на изискването да бъде секретна и съществена.
7.11. Изследванията и разработките или използването на резултатите се осъществяват "съвместно", когато работата:
а) се извършва от съвместен екип, организация или предприятие,
б) съвместно се възлага на трета страна, или
в) се разпределя между страните чрез специализацията им в изследванията, разработките, производството или дистрибуцията.
7.12. "Предприятие конкурент" е предприятието, което предлага продукт, който може да бъде подобрен или заменен с договорирания продукт (действителен конкурент), или предприятието, за което има реални основания да се счита, че би могло да направи необходимите допълнителни инвестиции или други разходи за постигане на промяна, която ще му позволи да предлага продукта в резултат на малко, но постоянно нарастване на относителните цени (потенциален конкурент).
Това решение влиза в сила на 1.I.2004 г. и е в действие до 31.XII.2013 г.
Председател: Н. Павлов

Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив