Решение № 44 от 10 април 2001 г. за групово освобождаване от забраната по чл. 9, ал. 1 от Закона за защита на конкуренцията на определен вид договори, когато те отговарят на изискванията по чл. 13, ал. 1 от същия закон

Държавен вестник брой: 44

Година: 2001

Орган на издаване:

Дата на обнародване: 22.12.2003

Като взе предвид: Член 14, ал. 1 от Закона за защита на конкуренцията, който оправомощава Комисията за защита на конкуренцията с решение да обяви, че забраната по чл.9, ал. 1 не се прилага за определен вид договори, когато те отговарят на изискванията по чл.13, ал. 1 от същия закон; Член 69 и чл.70 от Европейското споразумение за асоцииране между Европейските общности и техните страни членки, от една страна, и Република България, от друга страна, които определят сближаването на законодателството на Република България, включително и в областта на конкуренцията, с това на Общността като важно условие за интеграцията на България с Европейския съюз; Член 6 от Правилата за въвеждане и прилагане на разпоредбите в областта на конкуренцията, предвидени в чл.64, ал. 1, точки i и ii и ал. 2 от ЕСА (ДВ, бр. 100 от 1998 г.), който задължава Комисията за защита на конкуренцията да се информира за всяка процедура, свързана с промяната от страна на Общността на освобождаването по категории, както и да следи за спазването на. принципите за освобождаване по категории, които са в сила в Общността; Регламент N: 2790/1999/ЕС на Комисията на Европейските общности за приложението на чл.81 (3) от Договора за създаване на Европейската икономическа общност към категории вертикални споразумения и съгласувани практики, в сила от 1 януари 2000 г.; Досегашната практика по приложението на чл.13 от Закона за защита на конкуренцията, която позволява да се направи изводът, че определени видове вертикални споразумения като цяло отговарят на изискванията по чл.13, ал. 1 ЗЗК. Това са вертикални споразумения, свързани с покупката или продажбата на стоки или услуги, или споразумения, които съдържат допьлнителни клаузи за прехвърляне или ползване на права на интелектуална собственост; Вертикалните споразумения от вида, посочен в това решение, могат да допринесат за подобряввне на икономическата ефективност в рамките на веригата на производство или дистрибуция, като улеснят по-добрата координация между предприятията - участници в споразуменията; Вероятността положителното въздействие върху конкуренцията на съответния пазар да има превес над отрицателното въздействие зависи от степента на пазарна сила на предприятията - участници в споразумението, и съответно от интензитета на конкуренцията от други доставчици на стоки; Когато пазарният дял на доставчика на определен продукт на съответния пазар е по-малък от определен праг и разглежданото вертикално споразумение не съдържа ограничения, които значително биха попречили на ефективната конкуренция, може да се приеме, че споразумението като цяло води до подобряване на производството или дистрибуцията (разпространението) и осигурява на потребителите справедлив дял от възникналите ползи. Когато вертикалното споразумение включва задължение за изключителна доставка, от значение за оценката на въздействието на споразумението върху конкуренцията на съответния пазар е пазарният дял на купувача; При пазарен дял, по-голям от определен праг от съответния пазар, вертикалното споразумение като цяло не може да породи обективни ползи от такова естество и в такъв размер, които да имат превес над отрицателното въздействие върху конкуренцията на съответния пазар; Груповото освобождаване от забраната по чл.9 ЗЗК следва да ползва само онези вертикални споразумения, за които с достатъчна сигурност може да се приеме, че отговарят на изискванията по чл.13, ал. 1 33К; Вертикалните споразумения, които съдържат ограничения, които не са необходими за постигане на посоченото по-горе положително въздействие върху съответния пазар, не следва да бъдат освободени по реда на това решение. Това се отнася преди всичко до вертикалните споразумения, които съдържат силно ограничаващи конкуренцията клаузи, като: определяне на минимални или фиксирани цени при препродажба, задължение членовете на системата за селективна дистрибуция да не продават продукти с марката на определени доставчици конкуренти. В тези случаи размерът на пазарния дял на предприятията - страни по споразумението, е без значение; С цел да се създадат гаранции, че вертикалните споразумения, обект на групово освобождаване от забрана, няма да ограничат, нарушат или предотвратят конкуренцияна на съществена част от съответния пазар, е задължително тези споразумения да отговарят на определени условия. Така например, за да се приложи груповото освобождаване от забрана, задължението да не се конкурира другата страна по споразумението трябва да е с определен срок на действие; Когато вертикалните споразумения, предвидени в това решение, имат ефект, който не съответства на изискванията по чл.13, ал. 1 ЗЗК, Комисията за защита на конкуренцията може да постанови, че груповото освобождаване от забрана е неприложимо и да възстанови забраната по чл.9 ЗЗК. Такъв ще е например случаят, в който купувачът има значителна сила на съответния пазар или съществуват паралелни мрежи от вертикални споразумения със сходен ефект, което съществено ограничава достъпа до съответния пазар или конкуренцията на него. Комисията за защита на конкуренцията прие настоящо решение за групово освобождаване от забрана.

Раздел I
Освободени вертикални споразумения

1. Освободени вертикални споразумения, свързани с покупката и продажбата на стоки и услуги 1.1. 0свобождават се от забраната по чл.9, ал. 1 от Закона за защита на конкуренцията споразуменията и съгласуваните практики между две или повече предприятия, всяко от които осъществява стопанска дейност на различно ниво на производство или дистрибуция , когато споразуменията и съгласуваните практики са свързани с условията за покупка, продажба или препродажба на съответните стоки или услуги. 1.2. Предприятията осъществяват стопанска дейност на различно ниво на производство или доставка, когато например единият от участниците в споразумението произвежда суровина, която другият участник използва при производството на стоки или предоставянето на услуги. Предприятията осъществяват стопанска дейност на различно ниво; на дистрибуция, когато например едното предприятие е производител, второто - търговец на едро, а третото - търговец на дребно. 1.3. Груповото освобождаване от забрана не се прилага към вертикални споразумения между предприятия, които са конкуренти на съответния пазар. 1.4. Освобождават се от забраната нереципрочните вертикални споразумения между предприятия - конкуренти на съответния пазар, когато: 1.4.1. купувачът има общ годишен оборот, който не надхвърля 15 млн. лв.; 1.4.2. доставчикът е производител и дистрибутор на стоки, докато купувачът е само дистрибутор и не произвежда стоки, които са конкурентни със стоките - предмет на споразумението; 1.4.3. доставчикът предоставя услуги на различни нива на търговия, докато купувачът не предлага конкурентни услуги на нивото на търговия, на което купува услугите - предмет на споразумението. 1.5. Обект на груповото освобождаване от забрана по реда на това решение са както крайните, така и междинните стоки и услуги. Груповото освобождаване е неприложимо по отношение на споразуменията за наем или лизинг, доколкото в тези случаи не се продават стоки или услуги. 1.6. Груповото освобождаване от забрана не се прилага по отношение на вертикални споразумения между две или повече предприятия и крайните потребители.

2. Освободени вертикални споразумения, в които участват сдружения на предприятия 2.1. Груповото освобождаване от забраната по чл. 9, ал. 1 ЗЗК се прилага и по отношение на вертикални споразумения между сдружение на предприятияи неговите членове или между сдружението и негови доставчици. 2.2. Груповото освобождаване се прилага само ако членовете на сдружението са продавачи на дребно на стоки и ако нито един от отделните членове на сдружението заедно със свързаните с него предприятия няма годишен оборот, надвишаващ 7 млн. лв. 2.3. Продавачи на дребно по смисъла на т. 2.2 са дистрибуторите, които препродават съответните стоки на крайните потребители.

3. Освободени вертикални споразумения, свързани с права на интелектуална собственост 3.1. Освобождават се от забраната по чл. 9, ал. 1 ЗЗК вертикални споразумения, крито съдържат клаузи по силата на които се прехвърлят или отстътпват права на интелектуална собственост. 3.2. Груповото освобождаване от забрава се прилага, ако клаузите, свързани с правата на антелектуална собственост: 3.2.1. са част от споразумение за покупка или дистрибуция на стоки или за предоставяне на услуги; 3.2.2. служат за прехвърлянето на права на интелектуална собственост на купувача по споразумението; не се освобождават по този ред, независимо че са свързани с производството или дистрибуцията на стоки или услуги, споразуменията, по силата на които се прехвърлят права на доставчика по споразумението; 3.2.3. не са основна цел на споразуменията; основната цел трябва да бъде покупката или дистрибуцията на стоки и услуги, а клаузите, свързани с правата на интелектуална собственост, да служат за постигането на тази цел; 3.2.4. се отнасят до употребата, продажбата или препродажбата на стоките или услугите от купувача или от неговите клиенти; такъв е договорът за франчайз, по силата на който франчайзодателят продава (доставя) на франчайзополучателя стоки препродажба, като същевременно предоставя на франчайзополучателя лицензия за определен патент за изобретение или полезен модел или право да ползва търговска марка, марка за услуги, промишлен дизайн или ноу-хау. 3.3. За да бъдат освободени по реда на това решение, съответните споразумения не трябва да съдържат клаузи, които имат за цел или резултат ограниченията по точка 5 от това решение.

4. Изискване за размерна пазарния дял 4.1. Груповото освобождаване, предвидено в това решение, се прилага при условие, че пазарният дял на доставчика не надвишава 30 на сто от съответния пазар, на който той продава стоките или услугите - предмет на споразумението. 4.2. Когато вертикалните споразумения съдържат задължение за изключителна продажба, освобождаването по реда на това решение се прилага при условие, че пазарният дял на купувача не надвишава 30 на сто от съответния пазар, на който той купува стоките или услугите - предмет на споразумението.

Раздел II
Споразумения и условия по споразуменията, които не подлежат на групово освобождаване от забрана

5. Споразумения, които не подлежат на групово освобождаване от забрана 5.1. Груповото освобождаване от забрана не се прилага по отношение на вертикални споразумения, които пряко или непряко, самостоятелно или заедно с други фактори, върху които страните могат да влияят; имат за цел или резултат. 5.1.1. ограничаване на купувача свободно да определя цените си; това не лишава доставчика от възможността да определя максимални или препоръчителни цени, стига да не води до определяне на фиксирани или минимални цени, в резулатат на натиск от страна на или стимули, предложени от която а да е от страните; 5.1.2. ограничаване на активните или пасивните продажби за крайните потребители от членовете на селективна системата дистрибуция, без да бъде премахната възможността да се забрани на участник в системата да осъществява стопанска дейност извън определена територия; 5.1.3. ограничаване на кръстосаните доставки между дистрибуторите в рамките на една селективна дистрибуторска система, включително и между дистрибутори, опериращи на различни търговски нива 5.1.4. ограничаване на възможността на доставчика на резервни части да ги продава на крайни потребители или на лица, които извършват ремонтна дейност или предоставят услуги.

6. Условия по споразуменията, които не подлежат на групово освобождаване от забрана 6.1. Груповото освобождаване от забрана, предвиден т. 1 на това решение, не се приляга по отношение на което и да е от следните задължения, които се съдържат във вертикално споразумение: 6.1.1. всяко пряко или непряко задължение купувачът да не произвежда, купува, продава или препродава стоки или услуги, които се конкурират със стоките или услугите - предмет на споразумението; 6.1.2. всяко пряко и непряко задължение за купувача да купува от доставчика или от предприятие, определено от доставчика, повече от 80 на сто от общия обем на стоките или услугите и техните заместители на съответния пазар, които са предмет на споразумението. Груповото освобождаване няма да се прилага при условие, че задължението за неконкуриране по т. 6.1.1 и т. 6.1.2 е поето за неопределен срок или за срок, по-дълъг от пет години. Приема се, че задължението за неконкуриране, чийто срок се продължава мълчаливо след изтичането на пет години, е поето за неопределен срок. Петгодишното ограничение не се прилага, ако купувачът продава стоките или предоставя услугите - предмет на споразумението, в помещения или от площ, собственост на доставчика или наети от трети лица, които нямат връзка с купувача, при условие че срокът на задължението не е по-дълъг от този за ползване на помещения или територията от купувача; 6.1.3. задължението купувачът да не произвежда, купува, продава или препродава стоки или услуги след прекратяването на споразумението, освен ако задължението: 6.1.3.1. се отнася до стоки или услуги - конкурентни на тези, предмет на споразумението; 6.1.3.2. е ограничено в рамките на териториите (помещенията), от които купувачът е извършвал дейността си по време на действието на споразумението; 6.1.3.3. е необходимо за запазването на ноу-хау, отстъпено от доставчика на купувача; продължителността на задължението трябва да е до една година след прекратяване на споразумението. Задължението относно използването или разгласяването на ноу-хау, коего още не е станало обществено достояние, може да бъде уговорено за неопределено време. 6.1.4. задължението членовете на селективна система за дистрибуция да не продават марки на определени доставчици на конкурентни стоки. 6.2. Груповото освобождаване от забрана може да се приложи по отношение на останалата част от споразумението, ако тя може да бъде отделена от задълженията по предходните точки.

Раздел III
Оттегляне или отменяне на груповото освобождаване от забрана

7. Оттегляне на груповото освобождаване от забрана 7.1. Комисията за защита на конкуренцията може да оттегли груповото освобождаване от забрана, ако установи във всеки конкретен случай, че вертикалните споразумения, макар и да са от категорията на освободените по реда на това решение, въпреки това имат ефект, който е несъвместим с изискванията по чл. 13, ал. 1 ЗЗК, и по-специално, когато достъпът до съответния пазар или конкуренцията на него са значително ограничени поради кумулативния ефект на паралелни мрежи от сходни вертикални ограяичения, прилагани от конкуриращи се доставчици или купувачи. 7.2. Решението на Комисията за защита на конкуренцията по т. 7,1 влиза в сила от деня на неговото обявяване и действа занапред (ех nunc).

8. Отмяна на груповото освобождаване от забрана 8.1. Комисията за защита на конкуренцията може с решение да постанови, че когато паралелни мрежи от сходни вертикални споразумения, които предвиждат ограничения, покриват повече от 50 на сто от съответния пазар, това решение за групово освобождаване от забрана няма да се прилага към вертикални споразумения, съдържащи специфични ограничения, свързани с този пазар. 8.2. За да постанови решение по т. 8.1, Комисията за защита на конкуренцията трябва да установи, че решение по т. 7. 1 няма да е достатъчно, за да бъде премахнато неблагоприятното въздействие върху конкуренцията на съответния пазар. При постановяване на решението комисията взема предвид обстоятелства, като: брой на предприятията конкуренти, които допринасят за кумулативния ефект на пазара, както и засегнатите пазари. 8.3. При изчисляване на пазарния дял по т. 8.1 Комисията за защита на конкуренцията взема предвид пазарния дял на всяка отделна мрежа от вертикални споразумения, която съдържа ограничения, или на сбора от ограничения със сходно въздействие върху конкуренцията. Сходно е въздействието на ограничения, като: 8.3.1. изключване на други доставчици или други купувачи чрез издигане на бариери за навлизане на пазара; 8.3.2. намаляване на междумарковата конкуренция между предприятия, опериращи на един и същи пазар, включително улесняване на тайните споразумения между доставчиците или купувачите; 8.3.3. намаляване на вътрешномарковата конкуренция между дистрибутори на една и съща марка; 8.3.4. разпределяне на пазара. 8.4. Решението на Комисията за защита на конкуренцията по т. 8.1 влиза в сила не по-рано от шест месеца след приемането му.

Раздел IV
Изчисляване на пазарен дял и оборот

9. Изчисляване на пазарния дял 9.1. Изчисляването на пазарния дял по т. 4 на това решение се предшества от определяне на съответния пазар. Определянето на съответния пазар се извършва въз основа на издадената в изпълнение на чл. 7, ал. 2, т. 1 от Закона за защита на конкуренцията Методика за извършване на проучване и определяне на пазарното положение на предприятията на съответния пазар. 9.2. При изчисляване на пазарния дял се ползва стойността на продажбите на стоките или услугите -предмет на споразумението, и на другите стоки или услуги, продавани от доставчика, които потребителят приема като взаимозаменяеми по отношение на техните характеристики, цени и предназначение. 9.3. Ако няма данни за стойността на продажбите по т. 9.2, при изчисляването на пазарния дял може да се ползва друга надеждна информация за пазара, вкл. и относно обема на продажбите на съответния пазар. 9.4. Изчисляването на прага на пазарния дял по т.4 става при спазване на следните правила: 9.4.1. ползват се даннитеза последната приключла финансова година; 9.4.2. включват се всички стоки или услуги, доставяни на свързани дистрибутори с цел продажба.

10. Изчисляване на общия оборот 10.1. Изчисляването на общия оборот, предвиден в т. 1.4.1 и т. 2.2 на това решение, се извършва, като се сумира постигнатият от участника в съответното вертикално споразумение оборот и оборотите на свързаните с него предприятия за последната приключила 10.2. Оборотът по т. 2.2 е "нетният" оборот, получен след приспадане на данък добавена стойнос и други данъци, директно отнасящи се към оборота. Не се включва "вътрешният оборот" в резултат на сделки между страната по вертикалното споразумение и свързаните с нея предприятия, както и на сделки между свързаните преприятия.

Раздел V
Допълнителни

11. По смисъла на това решение за групово освобождаване от забрана: 11.1. "Предприятия конкуренти" са действителните или потенциалните доставчици на един и същи продуктов пазар. Продуктовият пазар включва всички стоки или услуги, които купувачите приемат като взаимозаменяеми на стоките или услугите - предмет на споразумението, по отношение на техните характеристики, цени и предназначение; 11.2. "Нереципрочно" е споразумението, по силата на което напр. един производител е дистрибутор за продуктите на друг производител, без последният обаче да е дистрибутор за продуктите на първия; 11.3. "Права на интелектуална собственост" са правата на индустриална собственост, авторските и сродните им права; 11.4 "Активни" са продажбите, когато продавачът отправя предложения за продажби до потребители или до територия, за които са предоставени изключителни права на друг продавач, чрез посещение на място, чрез посещение на място, чрез писмо, реклама или промоция; 11.5. "Пасивни" са продажбите по заявки на индивидуални потребители, които не са в отговор на предложения за продажби, отправени до тях; 11.6. "Селективна" е системата за дистрибуция, при която доставчикът приема да продава стоките или услугите - предмет на споразумението, само на определени по специфични критерии дистрибутори, а те се задължават да не продават стоките или услугите на неоторизирани дистрибутори; 11.7. Сходни са "паралелните" мрежи от вертикарни ограничения, които съдържат ограничения със сходно отрицателно въздействие върху конкуренцията на съответния пазар, които могат да доведат до: 11.7.1. изолиране на останалите доставчици или купувачи от пазара чрез издигане на бариери за навлизане; 11.7.2. намаляване на конкуренцията между предприятията - участници на пазара, включително и чрез създаване на условия за картел между доставчиците 11.7.3. ограничаване на конкуренцията между дистрибуторите на едни и същи марки стоки или услуги; 11.7.4. разпределяне на пазара, вкл. и посредством ограничаване на възможността на купувачите свободно да избират източника си на снабдяване; 12. "Купувач" е предприятие, което по силата на споразумение по чл.9, ал. 1 от Закона за защита на конкуренцията продава стоки или предоставя услуги от името на друго предприятие. Това решение влиза в сила от 1 юни 2001 г. и ще действа до 31 май 2010 г.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив