Върховният административен съд в състав: председател: Пенка Иванова, и членове: Марина Михайлова, Ангел Калинов, Мина Атанасова, Здравка Шуменска, при участието на секретар-протоколиста Григоринка Любенова разгледа административно дело № 8874 по описа на Върховния административен съд, петчленен състав, за 2004 г., докладвано от съдията Пенка Иванова.
Съдебното производство по чл.23 от Закона за Върховния административен съд (ЗВАС) е образувано по жалба, подадена от "Метал Импорт 2002" - ООД, Пловдив, ул. Околовръстен път 13, представлявано от Веселин Иванов Николов, срещу разпоредбата на т. 3 от Допълнителните правила относно класиране на стоките от раздел I "Общи разпоредби" на част първа от Митническата тарифа на Република България, издадена като приложение № 1 към чл.2, ал. 1 на ПМС № 289 от 2001 г. (ДВ, бр. 1 от 2002 г., в сила от 1 януари 2002 г.).
С ПМС № 289 от 2001 г. е приета Комбинираната номенклатура и е въведена Интегрираната митническа тарифа на Република България за целите на митническото облагане и прилагането на нетарифните мерки на търговската, селскостопанската, митническата и другите политики, свързани с вноса и износа, и на статистическото отчитане на внасянето и изнасянето на стоки.
Обжалваната разпоредба гласи:
"При тълкуване на позициите и подпозициите на Комбинираната номенклатура се взимат предвид "Мненията за класиране" и "Обяснителните бележки" към Хармонизираната система за описание и кодиране на стоките, публикувани от Световната митническа организация, Обяснителните бележки към Комбинираната номенклатура на Европейския съюз, публикувани в Official Journal - серия "L", както и техните актуализации.
В жалбата се поддържа, че с обжалваната т. 3 от Допълнителните правила относно класирането на стоките в митническите тарифи за 2002, 2003 и 2004 г. се постановява, че при тълкуване на позициите на Комбинираната номенклатура за тези години следва да се прилагат съответно "Мненията за класиране" и "Обяснителните бележки", издадени от Световната митническа организация. "Мненията за класиране" и "Обяснителните бележки" към Хармонизираната система за описание и кодиране на стоките, публикувани от Световната митническа организация, както и Обяснителните бележки към Комбинираната номенклатура на Европейския съюз не са обнародвани по съответния ред в Република България и гражданите нямат практическа възможност да се запознаят с тези разпоредби и да съобразяват поведението си с тях.
Тази разпоредба, определяща допълнителни правила при тарифното класиране на стоките в митническите тарифи за 2002, 2003 и 2004 г., противоречи на закона и следва да бъде отменена.
Съображенията за незаконосъобразност на обжалваната разпоредба са поради противоречие с императивни изисквания на чл.9, ал. 1, чл.46, ал. 1 и чл.51, ал. 1 и 2 от Закона за нормативните актове (ЗНА) и на чл.27, ал. 1 и 2 от Закона за митниците (ЗМ).
Поддържа се също, че с обжалваната разпоредба се нарушават конкретни норми, свързани изрично с правилата на тарифиране, като се дава възможност на митническата администрация допълнително да прилага правила за тълкуване на позициите и подпозициите на Комбинираната номенклатура на основание правила за тълкуване, които не са установени в нормативен акт.
Страната по делото - Министерският съвет, в писмени бележки е оспорила допустимостта и основателността на жалбата, като е изразила становище, че "В Комбинираната номенклатура на Република България за 2005 г. нормата на допълнително правило 3 препраща към допълнителните правила за тарифно класиране, определени с Наредба № 8 от 2004 г. за допълнителните правила за тарифно класиране на стоки, издадена от министъра на финансите (ДВ, бр. 96 от 2004 г.). Според административния орган от 1.01.2005 г. обжалваната разпоредба няма правно действие, поради което не е налице за жалбоподателя правен интерес за нейната отмяна. Отделно от това - новата правна норма, съдържаща се в правило 3 от Допълнителните правила относно класирането на стоките, регламентира въпросните отношения по начин, напълно благоприятен за жалбоподателя, което изключва доводите за незаконосъобразност."
Върховният административен съд, 5-членен състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост и основателност на жалбата и като взе предвид доказателствата по делото, доводите на страните и поддържаните основания за отмяна на разпоредбата в нормативния акт на Министерския съвет, приема за установено следното:
По допустимостта на жалбата
Предмет на жалбата, с която е сезиран съдът, е разпоредбата на т. 3 на Допълнителните правила относно класиране на стоките от раздел I "Общи разпоредби" на част първа от Митническата тарифа на Република България, представляваща приложение № 1 към чл.2, ал. 1 на ПМС № 289 от 2001 г.
Обжалва се разпоредба от подзаконов нормативен акт, който е с неограничен кръг адресати, и всеки правен субект може да я обжалва като незаконосъобразна поради противоречие с правна норма от по-висок ранг.
Неоснователно е възражението на административния орган за недопустимост на жалбата поради "отмяна на обжалваната разпоредба" - обжалваният текст не е възпроизведен в Комбинираната номенклатура на Република България за 2005 г. Нормата на допълнително правило 3 препраща към допълнителните правила за тарифно класиране на стоки, определени с Наредба № 8 от 2004 г., издадена от министъра на финансите, и от 1.I.2005 г. обжалваната разпоредба няма правно действие.
На основание чл.84 ЗМ митническите органи имат право да извършват последващ контрол на вече декларирани стоки и да определят нов тарифен номер. При преценка на митническите органи, че тарифният номер на стоките е определен неправилно, обжалваната разпоредба ще се прилага при извършване на последващ контрол, с ново тарифиране и определяне на нови митни сборове в съответствие с действащата към момента на вноса нормативна разпоредба.
Следователно митническите тарифи за 2002, 2003 и 2004 г. ще се прилагат по всички незавършени административни спорове, свързани с тарифното класиране на стоки от внос, осъществен през периода 2002 - 2004 г., което е достатъчно основание да се приеме, че жалбата е допустима.
По основателността на жалбата
Обжалвана е конкретната разпоредба на т. 3 от Допълнителните правила относно класиране на стоките, намираща се в раздел I "Общи разпоредби" на част първа от Митническата тарифа на Република България, представляваща приложение № 1 към чл.2, ал. 1 на ПМС № 289 от 2001 г.
С ПМС № 289 от 2001 г. е приета Комбинирана номенклатура и е въведена Интегралната митническа тарифа на Република България. Комбинираната номенклатура се основава на Конвенцията за Хармонизираната система и описание и кодиране на стоките от 1983 г. - чл.2, ал. 2, т. 2 на ПМС № 289 от 2001 г.
Комбинираната номенклатура представлява начин на кодиране, описание и систематизиране на стоките, като на всяка една възможна съществуваща стока съответства определена позиция от тази номенклатура, т.е. тарифен номер, като стоките се свеждат до един краен брой номера от номенклатурата. Комбинираната номенклатура, на чиято основа е изградена митническата тарифа, групира стоките на раздели, които са разделени на глави. В отделните глави са групирани сходни стоки и за всяка стока е определен тарифен номер от 9 цифри.
На базата на правилата, регламентирани в уводните разпоредби на Митническата тарифа и в забележките към всяка от главите, всяка стока има съответстващ тарифен номер, като една стока може да има само един тарифен номер и съответно ставки на митата за всеки тарифен номер. За всяка календарна година се приема нова митническа тарифа, като основно се променят ставките на митата, а номенклатурата като цяло се запазва.
На базата на тарифните номера държавата определя различни мерки по вноса и износа на различните стоки, както и ставките им. Определянето на съответстващия на една стока тарифен номер от митническата тарифа се нарича тарифиране.
Тези бележки служат да обяснят и обосноват смисъла на тарифирането и класирането на стоките в съответния раздел или глава.
Обжалваната т. 3 на Допълнителните правила относно класирането на стоките в митническите тарифи за 2002, 2003 и 2004 г. постановява, че при тълкуване на позициите и подпозициите на Комбинираната номенклатура за тези години следва да се прилагат (да се вземат предвид) "Мненията за класиране" и "Обяснителните бележки" към Хармонизираната система за описание и класиране на стоките, публикувани от Световната митническа организация, както и Обяснителните бележки към Комбинираната номенклатура на Европейския съюз, които източници за тарифиране на стоките не са преведени официално на български език и не са обнародвани в "Държавен вестник".
Обжалваната разпоредба противоречи на разпоредбата на чл.9, ал. 1 ЗНА - разпоредбите на нормативните актове се формулират на общоупотребимия български език, защото "препраща" към разпоредби, които не са формулирани на български език. Обжалваната т. 3 на Допълнителните правила противоречи и на чл.46, ал. 1 и чл.51, ал. 1 ЗНА, защото щом не са публикувани на български език, разпоредбите не могат да се прилагат според точния им смисъл и не могат да се тълкуват от органа, който ги е издал. При издаването на нормативния акт - ПМС № 289 от 2001 г., в обжалваната т. 3 административният орган е нарушил посочените разпоредби на закона, т.е. разпоредбата противоречи на правни норми от по-висок ранг.
Обжалваната т. 3 на Допълнителните правила противоречи и на разпоредбата на чл.27, ал. 2 ЗМ, която законова разпоредба изисква с наредба да се определят допълнителни правила за тарифно класиране на стоките. На основание чл.27, ал. 2 ЗМ е издадена Наредба № 8 от 2004 г. (ДВ, бр. 96 от 2004 г.) на министъра на финансите. С тази наредба е определено допълнително тарифно класиране на стоките в съответствие с решенията за класиране на стоките, прилагани в страните - членки на ЕС.
С ПМС № 326 от 2004 г. за изм. и доп. на ПМС № 289 от 2001 г. е приета Комбинираната номенклатура на Република България - приложение № 1 към постановлението, която е в сила от 1 януари 2005 г.
На основание нормативната промяна в Комбинираната номенклатура на Република България за 2005 г. нормата на правило (т.) 3 препраща към допълнителни правила за тарифно класиране, определени с Наредба № 8 от 2004 г., издадена от министъра на финансите.
В приложение № 1 към чл.2, ал. 1 на ПМС № 289 от 2001 г., ред. 2004 г. - Допълнителни правила относно класиране на стоките, разпоредбата (изменената) на т. 3 постановява: "При тълкуване на позициите и подпозициите на Комбинираната номенклатура на Република България се прилагат допълнителните правила за тарифно класиране на стоките, определени с Наредба № 8 от 19.10.2004 г. на министъра на финансите, издадена на основание чл.27, ал. 2 от Закона за митниците."
Върховният административен съд, 5-членен състав, намира, че са основателни посочените в жалбата съображения за противоречие на обжалваната т. 3 от Допълнителните правила относно класиране на стоки, част първа от Митническата тарифа на Република България, приложение № 1 към чл.2, ал. 1 на ПМС № 289 от 2001 г., за 2002, 2003 и 2004 г., обнародвани като притурка на "Държавен вестник", с разпоредби на правни норми от по-висок ранг - чл.9, ал. 1, чл.46, ал. 1 и чл.51, ал. 2 ЗНА и чл.27, ал. 2 ЗМ.
По изложените съображения обжалваната разпоредба следва да се отмени като издадена в противоречие с материалноправни разпоредби на ЗНА и ЗМ.
Водим от горното и на основание чл.12, т. 4 и 5 ЗВАС, Върховният административен съд, 5-членен състав,
РЕШИ:
Отменя като незаконосъобразна т. 3 от Допълнителните правила относно класиране на стоките от Митническата тарифа на Република България - приложение № 1 към чл.2, ал. 1 на ПМС № 289 от 2001 г., обнародвана като притурка на ДВ, бр. 1 от 2002 г., бр. 117 от 2002 г. и бр. 109 от 2003 г.
Решението не подлежи на обжалване и влиза в сила от датата на обнародването му в "Държавен вестник".
Председател: К. Пенчев