Правителството на Република България и Съюзното правителство на Съюзна република Югославия, наричани по-нататък "договарящи страни" по спогодбата:
Считайки, че нарушаването на митническите нормативни актове нанася вреда на икономическите, търговските, финансовите, социалните и културните интереси;
имайки предвид значението за осигуряване точно изчисляване на митата, данъците и другите сборове, дължими при вноса или износа на стоките, и прилагането на забраните, ограниченията и контрола, както и на нормативните актове за валутния контрол;
загрижени от мащабите и тенденциите на нарастване на незаконния трафик на упойващи и психотропни вещества и отчитайки, че той представлява заплаха за здравето на хората и за обществото;
считайки, че усилията за предотвратяване на нарушенията на митническите нормативни актове и осигуряването на правилно събиране на вносните мита и такси, както и на данъците могат да станат ефикасни благодарение на сътрудничеството между митническите администрации на договарящите страни,
се съгласиха за следното:
Член 1
Дефиниции
По смисъла на тази спогодба:
1. "Митническа администрация" означава:
за Република България - Главно управление "Митници" при Министерството на финансите;
за Съюзна република Югославия - Съюзното управление на митниците.
2. "Митнически нормативни актове" означава правните разпоредби, които митническите администрации прилагат при вноса, износа, транзита и съхраняването на стоки, намиращи се под митнически контрол, както и на разпоредбите за валутен контрол.
3. "Митническо и валутно нарушение" означава всяко нарушение или опит за нарушаване на митническите нормативни актове или на валутните нормативни актове, които са от компетентност на митническата администрация.
4. "Упойващо вещество" означава всяко вещество, природно или синтетично, което е включено в Списък I и II на Единната конвенция за упойващите вещества от 1961 г. (с последващите изменения и допълнения).
5. "Психотропно вещество" означава всяко вещество, природно или синтетично, или всеки естествен материал, включен в Списък I, II, III и IV на Конвенцията за психотропните вещества от 1971 г. (с последващите изменения и допълнения).
Член 2
Обхват на спогодбата
(1) Съобразно разпоредбите на тази спогодба договарящите страни ще си оказват взаимна помощ за правилното прилагане на митническите нормативни актове, като:
1. ще предприемат мерки за облекчаване и ускоряване движението на пътници и потока от стоки;
2. ще си оказват помощ за предотвратяване и разследване на нарушения на митническите нормативни актове;
3. при поискване ще си предоставят информация, която ще се използва за целите на прилагането на нормативните актове;
4. ще предприемат мерки за осъществяване на сътрудничество при проучването, разработката и въвеждането на митническите процедури, обучението на служители, обмена на специалисти, както и по други въпроси от взаимен интерес.
(2) В рамките на спогодбата помощта ще се оказва съобразно нормативните актове, прилагани от митническата администрация, от която се иска помощ, и съобразно нейната компетентност.
Член 3
Форми на сътрудничество и взаимна помощ
Митническите администрации по собствена инициатива или при поискване ще предоставят една на друга информация в съответствие с разпоредбите на тази спогодба. По-специално те ще:
1. обменят опит, отнасящ се до принципите на митническия контрол, както и информация относно новите средства и методи за предотвратяване и разследване на митническите и валутните нарушения;
2. се информират взаимно за съществените изменения в митническите нормативни актове, за техническите средства за контрол и методите за тяхното използване, както и за други въпроси от взаимен интерес.
Член 4
Опростяване на митническите формалности
(1) Митническите администрации ще предприемат на базата на взаимна договореност необходимите мерки за опростяване на митническите формалности с цел облекчаване и ускоряване на движението на стоки между териториите на държавите на договарящите страни.
(2) Митническите администрации могат на базата на взаимна договореност да използват еднотипни формуляри на митнически документи на български и сръбски език.
Член 5
Наблюдение над лица, стоки и превозни средства
Митническите администрации по собствена инициатива или при поискване ще осъществяват специално наблюдение над:
1. лица, за които се знае или се подозира, че нарушават митническите разпоредби на двете държави;
2. стоки и валутни ценности, за които митническата администрация на другата договаряща страна знае или подозира, че са обект на митническо и/или валутно нарушение;
3. превозни средства, за които се знае или се подозира, че са били, са или могат да бъдат използвани за извършване на митническо и/или валутно нарушение.
Член 6
Борба срещу незаконен трафик на стоки от особено значение
Митническите администрации по собствена инициатива или при поискване ще предоставят една на друга информация за организирани действия, които се подготвят или са извършени и с които се нарушават или могат да бъдат нарушени митническите нормативни актове на едната от договарящите страни, в случаите на:
1. пренасяне на оръжия, боеприпаси, взривни средства и материали;
2. пренасяне на произведения с историческа, художествена или археологическа стойност;
3. пренасяне на упойващи, психотропни и отровни вещества, както и на вещества, опасни за околната среда и здравето на хората;
4. пренасяне на стоки, които се облагат с високи митнически такси или данъци.
Член 7
Контролирана доставка
(1) Митническите администрации ще си сътрудничат при прилагане метода на контролираната доставка.
(2) Решение за прилагане метода на контролирана доставка ще се приема за всеки конкретен случай в съответствие със законодателството на двете договарящи страни.
Член 8
Предоставяне на информация
(1) Митническите администрации по собствена инициатива или при поискване ще предоставят една на друга информация, която може да помогне за осъществяване на по-ефикасни процедури в случаите на:
1. установяване стойността на стоката за митнически цели и автентичността на документацията, представена във връзка с вноса или износа, както и верността на съдържащите се в нея данни;
2. класиране на стоки по митническата тарифа, както и извършване на анализи в лаборатория с цел тарифно класиране на стоки по наименования при вноса или износа;
3. установяване на произхода на стоката и контрол върху сертификата за произход, представен при износа, и контрол на митническия режим на стоката в страната, в която се изнася (транзит под митнически контрол, митнически склад, временен внос, безмитна зона, безмитно движение на стоки, износ след дообработка и др.).
(2) Митническата администрация на една от договарящите страни по собствена инициатива или при поискване ще предоставя на митническата администрация на другата страна митнически документи, документи, придружаващи стоката, свидетелски показания, както и заверени копия от тях, отнасящи се до деяния, които се подготвят или са извършени и които водят или могат да доведат до нарушаване на митническите нормативни актове, прилагани на територията на другата държава.
Член 9
Митническите администрации по собствена инициатива или при поискване ще предоставят една на друга информация:
1. дали стоката, която е внесена на територията на държавата на една от договарящите страни, е законно изнесена от територията на държавата на другата договаряща страна;
2. дали стоката, която е изнесена от територията на държавата на една от договарящите страни, е законно внесена на територията на държавата на другата договаряща страна.
Член 10
Митническите администрации по собствена инициатива или при поискване ще предоставят една на друга информация, която може да се използва във връзка с нарушения на митническите нормативни актове, които са в сила на териториите на двете държави, и особено информация, отнасяща се до:
1. физически и юридически лица, за които се знае или се подозира,че нарушават митническите нормативни актове, които са в сила на териториите на двете държави;
2. стоки и валутни ценности, за които се знае или се подозира, че са обект на митническо и/или валутно нарушение;
3. превозни средства, за които се знае или се подозира, че се използват при нарушаване на митническите нормативни актове, които са в сила на териториите на двете държави.
Член 11
В случай че митническата администрация не разполага с исканата информация, тя ще предприеме мерки за получаването на тази информация, действайки от свое име и в съответствие със законовите разпоредби на своята държава.
Член 12
Вместо документите, предвидени в тази спогодба, за същите цели може да се предостави компютъризирана информация в какъвто и да е вид, съдържаща обяснения, необходими за тълкуването и използването на тази информация.
Член 13
Форма и съдържание на искането за оказване на помощ
(1) Исканията, отправени на базата на тази спогодба, се представят в писмена форма. Заедно с искането се предоставят и документите, необходими за неговата реализация. В изключителни случаи може да се отправи устно искане, което обаче трябва веднага да бъде потвърдено писмено.
(2) Исканията, посочени в ал.1 на този член, съдържат:
1. наименование на митническата администрация, която отправя искането;
2. исканите мерки;
3. цел и причини за искането;
4. закони и други нормативи актове, отнасящи се до предмета на искането;
5. възможно най-точни и подробни данни за физическите и юридическите лица, които са обект на разследването;
6. кратко описание на обстоятелствата, свързани с предмета на искането.
(3) Исканията се отправят на български, сръбски или английски език.
(4) Ако искането не отговаря на условията от ал.2 и 3 от този член, може да бъде поискано неговото уточняване или допълване.
Член 14
Провеждане на разследвания
(1) След получаване на искане от митническата администрация на една от договарящите страни митническата администрация на другата договаряща страна провежда разследване на действията, които нарушават или могат да нарушат митническите нормативни актове, които са в сила на територията на нейната държава. Резултатите от това разследване се предават на митническата администрация, подала искането.
(2) Разследванията се провеждат съобразно с нормативните актове, валидни за територията на държавата, към чиято митническа администрация е отправено искането. Митническата администрация, от която е изискано разследване, ще действа от свое име.
(3) Митническата администрация на една от договарящите страни може в отделни случаи и при съгласие на митническата администрация на другата договаряща страна да упълномощи служител, който да пребивава на територията й с цел съдействие при провеждане на разследване на нарушения на митническите нормативни актове на съответната държава. Този служител следва да има писмени пълномощия от своята митническа администрация.
Член 15
Използване на информацията и документите
(1) Получената информация, документи и данни ще се използват от митническите администрации единствено за целите на тази спогодба. Те могат да бъдат използвани за други цели само със съгласието от страна на митническата администрация, която ги е предоставила.
(2) Информацията и документите относно незаконния трафик на упойващи и психотропни вещества могат да бъдат предоставени и на други държавни органи, чиято дейност е свързана с борбата срещу злоупотребата и незаконния трафик на упойващи и психотропни вещества.
(3) Всички искания и информацията, предоставена в рамките на тази спогодба, в каквато и да е форма имат поверителен характер. Те притежават същата степен на секретност и на защита от разгласяване, с които се ползват такъв вид документи и информация съгласно законодателството, действащо на територията на държавата на митническата администрация, която я предоставя.
Член 16
(1) Митническата администрация, на която по силата на тази спогодба са предоставени информацията и документите, може в съответствие с нейните цели и обхват да ги използва като доказателство, включително и при съдебните процедури и предявяването на обвинения.
(2) Такава документация и информация ще се използват като доказателство в съда и тяхното значение ще се определя в съответствие с националното законодателство на държавата, чиято митническа администрация ги е получила.
Член 17
Експерти и свидетели
(1) При искане от митническата администрация на една от договарящите страни митническата администрация на другата договаряща страна може да упълномощи свои служители, при условие че те са съгласни, да се явят в качеството си на експерти или свидетели при съдебни или административни спорове в другата договаряща страна. Тези служители ще дават изявления относно факти във връзка с изпълнение на служебните им задължения.
(2) Митническата администрация, предявила искането, е длъжна да предприеме всички необходими мерки за запазване на личната сигурност на служителите по време на престоя им на територията на нейната държава съгласно с ал. 1 от този член. Разходите по превоза и пребиваването на тези служители се поемат от митническата администрация, предявила искането.
Член 18
Изключения при оказване на помощ
(1) Ако помолената за помощ митническа администрация счита, че изпълнението на искането за помощ може да накърни суверенитета, безопасността или други съществени интереси на нейната държава, тя може да откаже да съдейства изцяло или частично или да постави изпълнението на искането за помощ в зависимост от определени условия.
(2) Ако митническата администрация се обръща за съдействие, което не би могла да окаже тя самата, в случай, че към нея бъде отправено искане за помощ от митническата администрация на другата държава, в искането си тя отбелязва този факт. Изпълнението на такова искане за помощ се извършва по преценка на помолената за помощ митническа администрация.
(3) В случай че помощта е отказана, веднага писмено се информира митническата администрация, отправила искането, като се посочват причините за отказа.
Член 19
Техническа помощ
Митническите администрации ще си оказват една на друга техническа помощ в областта на митническата дейност, която да обхваща:
1. обмен на митнически служители с цел запознаване с техническите средства, използвани от двете митнически администрации;
2. обмен на информации и опит в използването на технически средства за контрол;
3. обучение и помощ в усъвършенстването на митническите служители;
4. обмен на експерти по митническите въпроси;
5. обмен на специализирани, научни и технически данни, свързани с прилагане на митническите нормативни актове.
Член 20
Разходи
(1) Разходите по изпълнението на исканията по тази спогодба поема митническата администрация, към която те са отправени.
(2) Покриването на разходите, свързани с изпълнението на чл.7 и чл.19 на тази спогодба, е предмет на допълнително договаряне между митническите администрации.
Член 21
Изпълнение на спогодбата
(1) Сътрудничеството и взаимната помощ, предвидени в тази спогодба, ще се осъществяват непосредствено от митническите администрации. Те взаимно ще съгласуват документите, необходими за тяхното осъществяване.
(2) Представителите на митническите администрации ще се срещат при необходимост, но най-малко веднъж годишно, последователно на територията на едната или другата държава, с цел анализиране изпълнението на разпоредбите на тази спогодба и решаване на други практически въпроси на сътрудничеството и взаимната помощ между митническите администрации.
(3) Митническите администрации съвместно ще определят начина за практическото прилагане на тази спогодба, а също така ще могат да предприемат постъпки пред компетентните органи на своите държави с цел изменения и допълнения в спогодбата.
(4) Митническите администрации могат да работят за установяване на директни връзки между техните централни и местни служби за борба против контрабандата и нарушаването на митническите нормативни актове.
(5) Началниците на граничните митнически учреждения на договарящите страни или упълномощени от тях служители имат право на директни контакти във връзка с осъществяването на тяхната дейност.
Член 22
Тази спогодба ще се прилага на митническите територии на договарящите страни.
Член 23
Изпълнението на тази спогодба се възлага на митническите администрации на договарящите страни.
Член 24
Срок на действие на спогодбата
Тази спогодба се сключва за срок от пет години. Действието на спогодбата се продължава автоматично за всеки следващ срок от една година.
Действието на спогодбата се прекратява в срок от три месеца след датата на получаване на отказа на една от страните.
Член 25
Влизане в сила на спогодбата
(1) Тази спогодба влиза в сила на 30-ия ден след датата на получаването на втората от нотите, с които договарящите страни взаимно се уведомяват за влизането на спогодбата в сила съгласно изискванията на вътрешното им законодателство.
(2) С влизането в сила на тази спогодба се прекратява действието за двете договарящи страни на Спогодбата между правителството на Народна република България и правителството на Социалистическа федеративна република Югославия за митническо сътрудничество, подписана в Белград на 7 април 1964 г.
Тази спогодба е съставена в Белград на 4 юни 1997 г. в два екземпляра на български и сръбски език, като и двата текста имат еднаква сила.
За правителството на Република България: |
За Съюзното правителство на Съюзна Република Югославия: |
Елка Владова, |
Михал Кертес, |
началник на ГУ "Митници" |
директор на югославските митници |