Обн. ДВ. бр.56 от 11 Юли 2006г., изм. ДВ. бр.65 от 11 Август 2006г., изм. ДВ. бр.53 от 30 Юни 2007г., изм. ДВ. бр.61 от 8 Юли 2008г., изм. ДВ. бр.30 от 21 Април 2009г., изм. ДВ. бр.85 от 27 Октомври 2009г., изм. ДВ. бр.34 от 4 Май 2010г.
(2) Статутът и функциите на агенцията са уредени в Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ).
(3) Агенцията е юридическо лице на бюджетна издръжка - второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на финансите със седалище София.
(2) Структурните подразделения на административните звена по ал. 1 се определят с писмена заповед на директора на агенцията по предложение на директорите на дирекции.
(2) Числеността на персонала в административните звена на агенцията е посочена в приложението.
(2) Директорът на агенцията е едноличен орган на изпълнителната власт, който се назначава и освобождава съгласно разпоредбите на чл. 9 ал. 1 - 3 ЗДФИ.
(3) Директорът на агенцията:
1. ръководи, координира и контролира изпълнението на функциите на агенцията;
2. представлява агенцията в контактите й с други органи и организации, включително на международно ниво;
3. планира, разпределя и контролира използването на предоставените бюджетни средства на агенцията;
4. сключва договори, свързани с осъществяването на дейността на агенцията;
5. утвърждава длъжностното разписание на агенцията;
6. назначава и освобождава държавните служители в агенцията;
7. сключва, изменя и прекратява трудовите договори на служителите в агенцията;
8. осигурява условия за повишаване на професионалната квалификация на служителите в агенцията;
9. ръководи атестирането на органите и служителите в агенцията;
10. предлага на министъра на финансите за одобряване вътрешни правила, регламентиращи реда за допълнително материално стимулиране към основната заплата за работа в агенцията по чл. 11, ал. 3 ЗДФИ;
11. съобразно вътрешните правила предлага на министъра на финансите или на упълномощени от него длъжностни лица да определят служителите, които имат право на допълнително материално стимулиране към основната заплата за работа в агенцията, както и индивидуалния му размер съгласно чл. 11, ал. 3 ЗДФИ;
12. представя на министъра на финансите ежегоден отчет за резултатите от дейността на агенцията;
13. изпълнява и други функции, произтичащи от разпоредбите на ЗДФИ и правилника за прилагането му, както и възложени му с друг закон или нормативен акт.
(4) Правомощията на директора на агенцията при негово отсъствие или когато ползва законоустановен отпуск, се осъществяват от заместник-директора или от друг овластен служител на ръководна длъжност въз основа на писмена заповед за всеки отделен случай.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 30 от 2009 г.) Директорът на агенцията може да възлага с писмена заповед на длъжностни лица изпълнението на правомощията си по чл. 10, ал. 2 - 6, чл. 16, ал. 1 и чл. 31е, ал. 4 ЗДФИ.
(2) Директорът на агенцията делегира със заповед правомощия на заместник-директора и определя неговите функции.
(2) Главният секретар:
1. осигурява организационната връзка между директора на агенцията и административните звена, както и между самите административни звена;
2. създава условия за нормална и ефективна работа на административните звена в агенцията;
3. организира разпределението на задачите за изпълнение между административните звена на агенцията;
4. осъществява общ контрол за изпълнението на възложените задачи;
5. координира и контролира финансово-стопанската дейност на агенцията;
6. координира и контролира дейността по стопанисването и управлението на държавната собственост, предоставена на агенцията;
7. контролира и отговаря за правилното водене и съхраняване на документацията;
8. изготвя ежегодно доклад за състоянието на административната дейност в агенцията;
9. изпълнява други задачи, възложени му от директора на агенцията.
(2) Служителят по сигурността на информацията:
1. организира, контролира и изпълнява задачи, произтичащи от Закона за защита на класифицираната информация, нормативните актове по прилагането му и международните договори във връзка със защитата на класифицираната информация;
2. организира процедурите по проучване за получаване на разрешение за достъп до класифицирана информация и води регистър на проучените лица;
3. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията;
4. разработва план за охрана на класифицираната информация чрез физически и технически средства, както и план за защита на класифицираната информация при положение на война, при военно или друго извънредно положение.
(2) Общата администрация е организирана в дирекция "Финансово-стопански дейности и управление на човешките ресурси" и дирекция "Информационни технологии и комуникация".
1. изготвя бюджетна прогноза и проект на бюджет за приходите и разходите на агенцията за съответната година;
2. организира, осъществява и контролира финансово-счетоводната дейност, осигурява изпълнението на бюджета и следи за законосъобразното и целесъобразното разходване на паричните средства и ползване на активите на агенцията;
3. организира и осъществява управлението на активите, материално-техническото снабдяване и транспортното обслужване в агенцията;
4. осигурява организацията по прилагането на нормативните актове в областта на обществените поръчки;
5. организира изпълнението на мероприятия по отбранително- мобилизационна подготовка, управление при кризи, осигуряване на здравословни и безопасни условия на работа и др.;
6. организира и осигурява охранителния и пропускателния режим в административните помещения на агенцията;
7. изготвя актове и документи, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения със служителите;
8. организира и осъществява дейности по управление на човешките ресурси в съответствие с нормативните и вътрешните актове;
9. планира и организира мероприятия за изграждане и развитие на административния капацитет на агенцията;
10. осъществява правно-нормативното обслужване в областта на административното управление на агенцията и осигурява процесуалното представителство на агенцията по граждански и административни дела;
11. организира и осъществява деловодната дейност в агенцията и регистрирането и обработването на класифицирана информация;
12. (нова - ДВ, бр. 30 от 2009 г.) изготвя и поддържа списък на вещите лица по чл. 10, ал. 2 ЗДФИ.
1. разработва стратегия за развитие на информационната система, инструкции и процедури, планира използването на нови информационни и комуникационни технологии и реализира информационни проекти в агенцията;
2. поддържа информационната и комуникационната инфраструктура, осигурява функционирането, системното администриране, развитието на информационната система на агенцията и защитата на информацията в системата;
3. организира информационната, техническата, технологичната и комуникационната осигуреност на всички служители на агенцията;
4. разработва и развива специфични програмни приложения, внедрява автоматизирани системи за обработка на информацията, поддържа електронните информационни фондове и бази данни на агенцията;
5. осигурява автоматизирана обработка на информацията при събиране, обобщаване, анализ и отчитане на резултатите от дейността на агенцията;
6. организира достъпа до обществена информация на гражданите в съответствие със законовите им права;
7. планира, организира и координира вътрешната и външната информационна политика на агенцията, поддържа и актуализира интернет и интранет страницата;
8. организира и осъществява протоколната дейност в агенцията;
9. провежда обучението на служителите в агенцията за използване на съвременни информационни технологии.
1. дирекция "Организация и извършване на инспекционната дейност";
2. (отм. - ДВ, бр. 30 от 2009 г.)
3. дирекция "Правно и методологично осигуряване на инспекционната дейност".
1. (изм. - ДВ, бр. 30 от 2009 г.) организира, ръководи и извършва инспекционната дейност в съответствие с чл. 4 и 5 ЗДФИ;
2. текущо дава становища по документи и актове, отразяващи резултатите от инспекционната дейност;
3. предлага на директора на агенцията или на упълномощени от него лица последващи мерки за реализация на резултатите от инспекционната дейност;
4. регистрира в информационната система на агенцията резултатите от всяка конкретна проверка;
5. в рамките на финансовата инспекция прави проверки за наличие на корупционни прояви и индикатори на измами, като за резултатите от тези проверки докладва на министъра на финансите и на компетентните органи;
6. анализира причините и условията за нарушенията на финансовата дисциплина, установени при финансова инспекция, и предлага мерки за отстраняването им пред компетентните органи;
7. (нова - ДВ, бр. 30 от 2009 г.) оказва съдействие на контрольорите на Европейската комисия за предоставянето на достъп до помещения и/или документация и носители на компютърни информационни данни, за извършване на контрола и проверките на място - при отказ на проверяваната организация и на лице по чл. 4, т. 7 ЗДФИ, финансирани със средства по международни договори или програми на Европейския съюз;
8. (предишна т. 7, изм. - ДВ, бр. 30 от 2009 г.) дава предложения и/или становища по постъпили предложения за назначаване на вещи лица по чл. 10, ал. 2 ЗДФИ;
9. (предишна т. 8 - ДВ, бр. 30 от 2009 г.) прави предложения по програми за обучения на финансовите инспектори.
1. дава консултации и изготвя становища по правни въпроси в хода на инспекционната дейност;
2. дава становища по докладите от извършена финансова инспекция и участва в производството по реализиране на имуществена и административно-наказателна отговорност;
3. осъществява процесуалното представителство на агенцията пред съдилищата по дела, образувани по актове за начет, жалби срещу издадени наказателни постановления и срещу административни актове, свързани с резултатите от извършената инспекционна дейност;
4. изготвя правни становища по Административнопроцесуалния кодекс и по Закона за достъп до обществена информация;
5. изработва или участва в изработването на проекти на нормативни и вътрешни актове, засягащи инспекционната дейност на агенцията, и дава становища по проекти на нормативни актове, получени от други държавни органи за съгласуване;
6. анализира резултатите от прилагането на нормативните актове, свързани с инспекционната дейност на агенцията;
7. (изм. - ДВ, бр. 30 от 2009 г.) подготвя и предлага на директора на агенцията за одобрение методически указания за извършване на инспекционната дейност и дейността по оказване съдействие на контрольорите на Европейската комисия;
8. (нова - ДВ, бр. 30 от 2009 г.) осъществява методическо ръководство върху дейността на юрисконсултите в агенцията;
9. (предишна т. 8, изм. - ДВ, бр. 30 от 2009 г.) осъществява контрол върху инспекционната дейност и дейността по оказване съдействие на контрольорите на Европейската комисия;
10. (нова - ДВ, бр. 30 от 2009 г.) извършва проверки за оценка на качеството на инспекционната дейност;
11. (предишна т. 9 - ДВ, бр. 30 от 2009 г.) периодично анализира, обобщава и отчита пред директора на агенцията резултатите от инспекционната дейност;
12. (предишна т. 10 - ДВ, бр. 30 от 2009 г.) организира и координира дейността на агенцията по въпросите на европейската интеграция и международното сътрудничество с финансово-контролните органи и организации на други държави и международни организации и извършва преводи от български език и на български език на документи за нуждите на агенцията, на международна кореспонденция и други материали на агенцията;
13. (предишна т. 11 - ДВ, бр. 30 от 2009 г.) участва в подбора и обучението на юристите в агенцията и съдейства в дейността по обучение и допълнителна квалификация на служителите на агенцията.
(2) При назначаване на органите и служителите в агенцията освен общите изисквания се спазват и допълнителните изисквания по ал. 3.
(3) За органи на агенцията се назначават лица с придобита образователно-квалификационна степен "магистър" по специалностите от професионално направление "Икономика" или по професионално направление "Право" с придобита правоспособност и минимален стаж по специалността, както следва:
1. за директор на агенцията - 10 години, от които най-малко две години на ръководна длъжност;
2. за заместник-директор на агенцията - 8 години;
3. за финансови инспектори - съгласно изискванията за минимален професионален опит за заемане на длъжността, предвидени в Единния класификатор на длъжностите в администрацията, приет с Постановление № 47 на Министерския съвет от 2004 г. (обн., ДВ, бр. 18 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 46 от 2004 г., бр. 58, 74 и 78 от 2005 г. и бр. 24, 40 и 46 от 2006 г.):
а) за държавен финансов инспектор - 5 години;
б) за главен финансов инспектор - 4 години;
в) за старши финансов инспектор - 3 години;
г) за младши финансов инспектор - не се изисква.
(2) Държавните служители и служителите по трудово правоотношение осъществяват своята дейност въз основа на длъжностни характеристики.
(2) Командироването на служителите на агенцията в страната се извършва от директора на агенцията или от упълномощени от него длъжностни лица.
(2) Награждаването на служителите се извършва по решение на директора на агенцията въз основа на мотивиран доклад от директор на дирекция от общата или специализираната администрация.
(3) Стойността на паричната или предметната награда не може да надвишава размера на основната заплата на съответния служител.
(2) Директорът на дирекция:
1. докладва на директора на агенцията материалите по въпроси, свързани с функциите на ръководената от него дирекция;
2. разпределя работата между служителите в дирекцията, контролира и отговаря за срочното и качествено изпълнение на задачите;
3. осигурява взаимодействието с другите административни звена в агенцията в съответствие с установените организационни връзки и разпределението на дейностите между тях;
4. периодично изготвя отчет за дейността на ръководената от него дирекция и прави предложения за подобряване на работата й.
(3) При отсъствие директорът на дирекция се замества от определен от директора на агенцията служител.
(2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на материалите, посочени в тях, и се образува преписка, която се разпределя според адресата или съдържанието й.
(2) Работното време на служителите на агенцията е от 9 до 17,30 ч., с почивка от 12,30 до 13 ч.
Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 199 ОТ 1 АВГУСТ 2006 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
§ 7. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".
Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 145 ОТ 25 ЮНИ 2007 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
§ 4. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".
Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 152 ОТ 2 ЮЛИ 2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
§ 7. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".
Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 80 ОТ 23 АПРИЛ 2010 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
§ 5. Постановлението влиза в сила от 1 май 2010 г. с изключение на § 4, който влиза в сила от 26 март 2010 г.
(Изм. - ДВ, бр. 65 от 2006 г., в сила от 11.08.2006 г., изм. - ДВ, бр. 53 от 2007 г., в сила от 30.06.2007 г., изм. - ДВ, бр. 61 от 2008 г., в сила от 08.07.2008 г., изм. - ДВ, бр. 30 от 2009 г., изм. - ДВ, бр. 85 от 2009 г., изм. - ДВ, бр. 34 от 2010 г., в сила от 01.05.2010 г.)
Численост на персонала в административните звена на Агенцията за държавна финансова инспекция - 176 щатни бройки |
Директор | 1 |
Заместник-директор | 1 |
Главен секретар | 1 |
Служител по сигурността на информацията | 1 |
Обща администрация: | 30 |
в т.ч. | |
дирекция "Финансово-стопански дейности и управление на човешките ресурси" | 21 |
дирекция "Информационни технологии и комуникация" | 9 |
Специализирана администрация: | 142 |
в т.ч.: | |
дирекция "Организация и извършване на инспекционната дейност" | 123 |
дирекция "Правно и методологично осигуряване на инспекционната дейност" | 19 |