Обн. ДВ. бр.15 от 24 Февруари 2009г.
(2) При осъществяване на своята дейност агенцията се подпомага от териториални звена в районите по чл. 4, ал. 3 от Закона за регионалното развитие със седалища, определени в чл. 13, ал. 4.
(3) Издръжката на агенцията се формира от субсидия от републиканския бюджет и от собствени приходи.
(4) Агенцията е администратор на следните приходи:
1. субсидии от републиканския бюджет;
2. приходи от собствена дейност;
3. събрани суми от глоби и имуществени санкции, наложени с наказателни постановления, издадени при осъществяване на контрола по реда на Закона за енергийната ефективност (ЗЕЕ);
4. приходи от международни програми и споразумения;
5. други източници, определени с нормативен акт.
(5) Събраните суми от глоби и имуществени санкции по чл. 6, ал. 4, т. 3 ЗЕЕ се разпределят, както следва:
1. петдесет на сто - в държавния бюджет;
2. петдесет на сто - в бюджета на агенцията.
(6) Финансовите средства по чл. 6, ал. 5, т. 2 ЗЕЕ се разходват, както следва:
1. четиридесет на сто - за обезпечаване контролната дейност на агенцията;
2. двадесет на сто - за придобиване на дълготрайни материални активи от агенцията;
3. десет на сто - за обучение и повишаване квалификацията на служителите в агенцията за осъществяване на контролната дейност;
4. тридесет на сто - за допълнително материално стимулиране по реда, определен в чл. 20.
(2) Договорът с изпълнителния директор се сключва, изменя и прекратява от министъра на икономиката и енергетиката съгласувано с министър-председателя.
(3) Изпълнителният директор е орган на изпълнителната власт.
(4) В изпълнение на своите правомощия изпълнителният директор издава индивидуални административни актове в съответствие с действащото законодателство.
1. представлява агенцията и отговаря за цялостната й дейност;
2. ръководи, координира и контролира изпълнението на функциите и задачите на агенцията, както и връзките на агенцията с държавните и международните институции;
3. участва в разработването на националните планове за действие по енергийна ефективност;
4. организира изпълнението на дейности и мерки, включени в националните планове за действие по енергийна ефективност;
5. организира изпълнението на дейности и мерки по други програми по енергийна ефективност;
6. представя ежегодно на министъра на икономиката и енергетиката отчет за изпълнението на националните планове за действие по енергийна ефективност;
7. потвърждава размера на енергийните спестявания в резултат на извършените енергийни услуги чрез издаване на удостоверения за енергийни спестявания и на други мерки за повишаване на енергийната ефективност;
8. участва в разработването на проекти на нормативни актове в областта на енергийната ефективност;
9. осъществява контрол в предвидените от ЗЕЕ случаи;
10. организира изготвянето на примерни договори за предоставяне на енергийни услуги, насочени към използване на различни финансови инструменти от купувачите на енергийни услуги, и изпълнението на други дейности и мерки за повишаване на енергийната ефективност;
11. организира изготвянето на проекти, сключва доброволни споразумения и осъществява мониторинг за изпълнението им;
12. взаимодейства с органите на държавната власт и с органите на местното самоуправление, със сдружения на работодатели, с браншови организации, сдружения на потребители и с други юридически лица с нестопанска цел по изпълнение на дейностите и мерките за повишаване на енергийната ефективност;
13. организира създаването и поддържането на национална информационна система за състоянието на енергийната ефективност;
14. организира създаването и поддържането на публичните регистри по чл. 23, ал. 4 и чл. 34, ал. 4 ЗЕЕ, както и издаването на удостоверения на лицата, отговарящи на изискванията на чл. 23 и 34 ЗЕЕ;
15. оказва съдействие на органите на държавната власт и на органите на местното самоуправление, както и на участниците на пазара на енергийни услуги при изпълнението на задълженията им по ЗЕЕ;
16. организира популяризирането на дейностите и мерките за повишаване на енергийната ефективност;
17. съдейства за развитието на обучението по енергийна ефективност;
18. организира създаването и поддържането на списък на сградите, промишлените системи, водогрейните котли и климатичните инсталации, които следва да се привеждат в съответствие с изискванията за енергийна ефективност;
19. утвърждава образец на отчетите по чл. 12, ал. 3 ЗЕЕ;
20. представя ежегодно на министъра на икономиката и енергетиката доклад за дейността на агенцията;
21. представя на министъра на икономиката и енергетиката за утвърждаване проекта на бюджет на агенцията;
22. представя на министъра на икономиката и енергетиката периодични и годишни отчети за изпълнението на бюджета на агенцията;
23. отговаря за целесъобразното и законосъобразното разходване на бюджетните средства и приходите от собствена дейност;
24. утвърждава структурата на дирекциите, длъжностното разписание и работните заплати;
25. назначава и освобождава държавните служители в агенцията;
26. сключва, изменя и прекратява трудовите договори с лицата, работещи по трудово правоотношение в агенцията;
27. сключва договори, свързани с осъществяването на дейността на агенцията;
28. командирова работещите в агенцията;
29. представя на министъра на икономиката и енергетиката за одобряване обхвата на изпитната материя и начина на оценяване, изготвени от акредитираните висши технически училища.
(2) Изпълнителният директор изпълнява и други функции и задачи, определени с нормативните актове.
(3) В дейността си изпълнителният директор се подпомага от заместник изпълнителен директор.
(4) Трудовото правоотношение със заместник изпълнителния директор се сключва, изменя и прекратява от изпълнителния директор съгласувано с министъра на икономиката и енергетиката.
(5) Изпълнителният директор със заповед определя функциите на заместник изпълнителния директор, като може да му делегира и свои правомощия при спазване ограниченията на закона.
(6) Функциите на изпълнителния директор в негово отсъствие се изпълняват от заместник изпълнителния директор или от определен със заповед за всеки конкретен случай служител на ръководна длъжност в агенцията.
(2) Общата численост на персонала в агенцията е 70 щатни бройки.
(3) Числеността на персонала в отделните структурни звена на агенцията е посочена в приложението.
(4) Със заповед на изпълнителния директор могат да се създават, преобразуват и закриват отдели и сектори в рамките на дирекциите.
(2) Главният секретар ръководи, координира и контролира функционирането на агенцията за точното спазване на нормативните актове и за изпълнението на законните разпореждания на изпълнителния директор.
(3) Главният секретар организира работата с предложенията и сигналите в съответствие с разпоредбите на Административнопроцесуалния кодекс.
(2) Изпълнителният директор може да възложи и други функции и задачи на главния секретар.
(3) При отсъствие на главния секретар неговите функции се изпълняват от определено от изпълнителния директор с писмена заповед длъжностно лице за всеки конкретен случай.
(2) Служителят по сигурността на информацията се назначава по реда на Закона за защита на класифицираната информация и изпълнява задачите, произтичащи от него и от нормативните актове по прилагането му, като:
1. разработва план за защита на класифицираната информация чрез физически и технически средства и следи за изпълнението му;
2. осъществява процедурата по обикновеното проучване по чл. 47 от Закона за защита на класифицираната информация;
3. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията в агенцията.
(3) Финансовият контрольор се назначава в съответствие с изискванията на Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор и осъществява предварителен контрол за законосъобразност върху цялата дейност на агенцията, включително върху разходването на средства от републиканския бюджет и на средства, получавани по международни програми и проекти.
(2) Общата администрация изпълнява функции по техническото осигуряване на дейността на изпълнителния директор и на специализираната администрация, както и дейности по административно обслужване на граждани и юридически лица.
1. в областта на административното обслужване:
а) осигурява спазването на законността при осъществяването на дейността на общата и специализираната администрация;
б) оказва правна помощ на изпълнителния директор и на структурните звена в агенцията, като изготвя заповеди, договори, становища и справки по правни въпроси;
в) осъществява процесуалното представителство на агенцията пред съдилищата и други юрисдикции;
г) следи за законосъобразността на актовете, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения на служителите в агенцията, както и за законосъобразността на процедурите по прилагането на Закона за държавния служител и Кодекса на труда;
д) следи за законосъобразността на процедурите по прилагането на Закона за обществените поръчки;
е) участва в подготовката или изготвя самостоятелно проекти на нормативни актове, подготвя правни становища по проекти на нормативни актове, изпратени за съгласуване, включително по проекти на международни договори;
ж) дава становища по законосъобразността и съгласува проектите на актове на изпълнителния директор и на упълномощени от него длъжностни лица;
з) изготвя или съгласува проектите на договори, меморандуми, споразумения, анекси и други, по които страна е агенцията;
и) организира дейността по издаване на удостоверения на лицата, отговарящи на изискванията на чл. 23 и 34 ЗЕЕ;
к) създава, актуализира и поддържа публичните регистри по чл. 23, ал. 4 и чл. 34, ал. 4 ЗЕЕ;
2. в областта на финансово-стопанските дейности:
а) разработва проекта на годишен бюджет и бюджетна прогноза на агенцията;
б) изготвя месечно разпределение на утвърдения годишен бюджет;
в) следи за ефективното разходване съгласно отпуснатите лимити на бюджетните средства при спазване на финансовата дисциплина;
г) подготвя корекции по утвърдения годишен бюджет на агенцията;
д) организира, разработва и съставя поименните списъци на инвестиционните програми и документацията за капиталовите разходи по бюджета на агенцията;
е) организира и осъществява счетоводството в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството, Сметкоплана на бюджетните предприятия и приложимите счетоводни стандарти;
ж) съставя ежемесечните и тримесечните отчети за касовото изпълнение на бюджета и извънбюджетните сметки и фондове, както и годишния финансов отчет на агенцията;
з) изготвя анализи и справки по изпълнението на бюджета, както и други отчети и справки за нуждите на Министерството на икономиката и енергетиката, Сметната палата, Министерството на финансите, Националния статистически институт, Националния осигурителен институт, Националната агенция по приходите и други ведомства;
и) води на отчет движимото и недвижимото имущество и организира и осъществява материално-техническото снабдяване;
к) извършва дейностите по отбранително-мобилизационната подготовка и по предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от кризи;
3. в областта на човешките ресурси:
а) изготвя и актуализира длъжностното разписание и длъжностните характеристики на държавните служители и на лицата, работещи по трудово правоотношение в агенцията;
б) изготвя отчети и справки за работната заплата и дейността по осигуряване на необходимите човешки ресурси, които се изискват от действащото законодателство;
в) изготвя необходимите документи за промяна на размера на средната месечна брутна работна заплата в агенцията;
г) изготвя документите за назначаване на персонала, за изменяне и прекратяване на трудовите и служебните правоотношения със служителите на агенцията, включително при пенсиониране на служители;
д) води и съхранява служебните и трудовите досиета на служителите, отчита отпуските и заверява молбите на служителите за ползването им, издава и заверява документи за стажа на служителите, приема болнични листове и ги предава в счетоводството;
е) осигурява технически процеса на атестиране на служителите в агенцията и съдейства за организиране обучението на служителите в агенцията;
ж) организира провеждането на обучение и инструктаж на служителите в агенцията по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
4. в областта на деловодното обслужване:
а) приема, регистрира и насочва входящата служебна кореспонденция към адресатите, извежда и изпраща по предназначение изходящата кореспонденция и извършва външна и вътрешна куриерска дейност;
б) систематизира, съхранява и архивира документите и другите материали на агенцията и извежда заповедите;
в) води регистратура за класифицираната информация;
5. в областта на протокола и връзките с обществеността:
а) организира провеждането и протоколното осигуряване на официални и работни срещи, семинари и дискусии в агенцията;
б) подготвя необходимите документи и организира задграничните командировки на служителите в агенцията;
в) осъществява връзките с обществеността;
6. в областта на информационното и комуникационното осигуряване:
а) организира и осъществява информационното и техническото обслужване и достъпа до интернет, осигурява интегрирането на информационните системи на агенцията с информационните системи на другите звена от държавната администрация;
б) организира и осигурява поддръжката на хардуера и системния софтуер на компютърната техника на агенцията;
в) осигурява работата на компютърната мрежа и защитата на информацията от непозволен достъп;
г) осигурява съвместно със служителя по сигурността на информацията защитата на класифицираната информация в електронен вид.
(2) Дирекция "Планове, програми и международно сътрудничество":
1. участва в разработването на националните планове за действие по енергийна ефективност;
2. организира изпълнението на дейности и мерки, включени в националните планове за действие;
3. изготвя ежегоден отчет за изпълнението на националните планове за действие по енергийна ефективност;
4. изготвя анализи за състоянието на енергийната ефективност на национално и отраслово ниво;
5. извършва мониторинг и оценка на постигнатите годишни енергийни спестявания;
6. осигурява експертно съдействие на органите на държавната власт и органите на местното самоуправление при изпълнението на задълженията им по ЗЕЕ;
7. осъществява взаимодействието на агенцията с органите на държавната власт и с органите на местното самоуправление, със сдружения на работодатели, с браншови организации, сдружения на потребители и с юридически лица с нестопанска цел по изпълнението на дейностите и мерките за повишаване на енергийната ефективност;
8. участва в разработването на проекти на нормативни актове в областта на енергийната ефективност;
9. участва в популяризирането на дейностите и мерките по енергийна ефективност, като организира и участва в семинари, конференции и работни срещи, съставя и разпространява издания, брошури и други материали на агенцията;
10. съдейства за развитие на обучението по енергийна ефективност;
11. изготвя проекти на национални доклади, становища и позиции по изпълнение на директивите на Европейския съюз, отнасящи се до енергийната ефективност;
12. съдейства за привличане на инвестиции от европейски програми и фондове за икономическо и социално сближаване, както и от други национални и чуждестранни финансови източници за финансиране на програми и проекти по енергийна ефективност;
13. участва в изпълнението на международни програми и проекти;
14. съдейства за популяризирането на добрата европейска практика в областта на енергийната ефективност.
(3) Главна дирекция "Информация и контрол":
1. извършва проверки в изпълнение на контролните правомощия на изпълнителния директор на агенцията по глава шеста от ЗЕЕ;
2. извършва контролни обследвания по системен или случаен подбор на проверяваните сгради и/или промишлени системи;
3. съставя актове за установяване на административни нарушения, констатирани при извършените проверки;
4. съставя констативните протоколи за резултатите от извършените проверки;
5. дава предписания на проверяваните лица за отстраняване на констатирани нарушения;
6. създава и поддържа списък на сградите, промишлените системи, водогрейните котли и климатичните инсталации, които следва да се привеждат в съответствие с изискванията за енергийна ефективност;
7. организира и участва в семинари, конференции и работни срещи, в съставянето и разпространението на издания и други материали на агенцията, свързани с компетентността на дирекцията;
8. води списък и извършва проверки по сроковете за изпълнение на поставените индивидуални цели за енергийно спестяване на лицата по чл. 10, ал. 1 ЗЕЕ;
9. създава и поддържа национална информационна система за състоянието на енергийната ефективност;
10. събира и обработва информация съгласно чл. 40, ал. 2 и 3 ЗЕЕ;
11. изготвя предложения до изпълнителния директор за потвърждаване на енергийни спестявания и издаване на удостоверения на базата на действащи методики;
12. изготвя предложения с цел подпомагане сключването на договори с гарантиран резултат;
13. изготвя проекти на примерни договори за предоставяне на енергийни услуги;
14. изготвя предложения за проекти на доброволни споразумения;
15. осигурява експертно съдействие на органите на държавната власт и на органите на местното самоуправление, както и на участниците на пазара на енергийни услуги при изпълнението на задълженията им по ЗЕЕ;
16. изготвя оценка и анализ на ефекта и приложимостта на финансовите механизми за повишаване на енергийната ефективност и на удостоверенията за енергийни спестявания и добри практики;
17. участва в разработването на проекти на нормативни актове в областта на енергийната ефективност;
18. осъществява взаимодействието на агенцията с органите на държавната власт и с органите на местното самоуправление, със сдружения на работодатели, с браншови организации, сдружения на потребители и с юридически лица с нестопанска цел по изпълнението на дейностите и мерките за повишаване на енергийната ефективност;
19. осигурява взаимодействие с лица, предоставящи енергийни услуги, при изпълнението на задълженията им по ЗЕЕ;
20. оказва съдействие за развитие на обучението по енергийна ефективност;
21. участва в семинари, конференции и работни срещи, в съставянето и разпространението на издания и други материали на агенцията, свързани с компетентността на дирекцията.
(4) Главна дирекция "Информация и контрол" има териториални звена със седалища: Благоевград, Бургас, Варна, Велико Търново, Кърджали, Монтана, Плевен, Пловдив, Русе, Силистра, Смолян, Стара Загора и Шумен.
(2) Допълнителното материално стимулиране на служителите се извършва по направени предложения, както следва:
1. за служител - от съответния директор;
2. за директор - от заместник изпълнителния директор и/или от главния секретар;
3. за главния секретар - от заместник изпълнителния директор.
(3) Индивидуалният размер на сумата за допълнителното материално стимулиране на всеки служител се определя със заповед от изпълнителния директор въз основа на критериите, определени с вътрешните правила за работната заплата, и/или показателите, посочени в Наредбата за условията и реда за атестиране на служителите в държавната администрация, приета с постановление № 105 на Министерския съвет от 2002 г. (обн., ДВ, бр. 54 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 6 и 46 от 2004 г., бр. 83 от 2005 г., бр. 46 от 2006 г., бр. 64 и 92 от 2008 г. и бр. 5 от 2009 г.).
(4) Индивидуалният размер на допълнителното материално стимулиране на изпълнителния директор и на заместник изпълнителния директор се определя върху индивидуалните им средства за работна заплата за съответната година в размер, равен на средния процент на допълнителното материално стимулиране на служителите от цялата администрация.
(5) В случаите на вътрешно съвместителство или вътрешно заместване съответният служител има право само на допълнителното материално стимулиране, което му е определено за извършване на работата по основното му служебно или трудово правоотношение.
(6) Допълнителното материално стимулиране се изплаща заедно с работната заплата в последното тримесечие на годината.
(7) Начисляването на средствата за допълнително материално стимулиране се извършва на базата на действително отработени дни през съответната година.
(8) За отработени дни по ал. 7 се считат и дните, през които служителите ползват редовен или допълнителен платен годишен отпуск.
(2) При завеждането на документите във входящия регистър се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува преписка.
(2) Ръководителите на административни звена възлагат с резолюция изработването на служебните преписки на един или повече служители, като конкретизират задачите.
(2) Приемното време за изслушване на граждани и представители на организации относно предложения и сигнали се оповестява на общественодостъпно място в агенцията.
Численост на персонала на Агенцията по енергийна ефективност - 70 щатни бройки |
Изпълнителен директор | 1 |
Заместник изпълнителен директор | 1 |
Главен секретар | 1 |
Финансов контрольор | 1 |
Служител по сигурността на информацията | 1 |
Обща администрация | 19 |
в т.ч.: | |
дирекция "Административно обслужване и финансово-стопанска | |
дейност" | 19 |
Специализирана администрация | 46 |
в т.ч.: | |
дирекция "Планове, програми и международно сътрудничество" | 14 |
Главна дирекция "Информация и контрол" | 32 |
в т.ч.: териториални звена | 13 |