УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА ДЪРЖАВНАТА АГЕНЦИЯ ЗА БЕЖАНЦИТЕ ПРИ МИНИCТЕРСКИЯ СЪВЕТ

В сила от 01.04.2008 г. Приет с ПМС № 59 от 21.03.2008 г.
Обн. ДВ. бр.34 от 1 Април 2008г., изм. ДВ. бр.48 от 23 Май 2008г., изм. ДВ. бр.58 от 27 Юни 2008г., изм. ДВ. бр.42 от 5 Юни 2009г., изм. ДВ. бр.31 от 23 Април 2010г.

Глава първа.
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 1. С правилника се определят дейността, структурата, организацията на работа и числеността на персонала на Държавната агенция за бежанците, наричана по-нататък "агенцията", и на нейните поделения.

 

Чл. 2. (1) Държавната агенция за бежанците е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София и с териториални поделения в страната.

(2) Агенцията е администрация, която подпомага председателя при осъществяване на правомощията му, осигурява технически дейността му и извършва дейности по административното обслужване на гражданите и юридическите лица.

 

Чл. 3. (1) Председателят на агенцията е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на вътрешните работи.

(2) Получените дарения и помощи, както и средствата по международни и национални програми, проекти и споразумения постъпват в агенцията по реда на Закона за устройството на държавния бюджет.

 

Глава втора.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА АГЕНЦИЯТА

Раздел I.
Правомощия на председателя на агенцията

Чл. 4. (1) Председателят на Държавната агенция за бежанците, наричан по-нататък "председателя", е орган на изпълнителната власт със специална компетентност.

(2) Председателят ръководи и представлява агенцията.

(3) Председателят се определя с решение на Министерския съвет и се назначава от министър-председателя.

 

Чл. 5. (1) Председателят ръководи, координира и контролира провеждането на държавната политика във връзка с предоставянето на статут на бежанец и хуманитарен статут на чужденци в Република България, като изпълнява правомощията по чл. 48 от Закона за убежището и бежанците.

(2) Председателят:

1. осигурява изработването на проекти на закони и на подзаконови нормативни актове, свързани с особената закрила, предоставяна на чужденци в Република България;

2. организира разработването и контролира изпълнението на национални и международни програми, свързани с особената закрила на чужденци;

3. създава работни групи за изпълнение на конкретни задачи в областта на особената закрила на чужденците;

4. предоставя статистическа информация и осъществява административно сътрудничество с други държави - членки на Европейския съюз (ЕС), когато за Република България като държава членка съществува такова задължение съгласно акт на ЕС;

5. определя длъжностните лица или звената за контакт, когато това е необходимо с оглед изпълнение на задължение на Република България като държава - членка на ЕС;

6. осъществява контакти и взаимодейства с органите на държавната власт и на местното самоуправление и местната администрация;

7. осъществява контакти и сътрудничи с европейски бежански служби и с неправителствени организации в други държави, както и с международни организации и институции;

8. взаимодейства с неправителствени организации;

9. утвърждава длъжностното разписание, правилата за работната заплата и наградите;

10. назначава държавните служители и прекратява служебните правоотношения с тях, сключва и прекратява трудовите договори с лицата, работещи по трудово правоотношение;

11. разрешава отпуските и командирова служителите на агенцията;

12. утвърждава правилата за вътрешния ред и за документооборота в агенцията;

13. управлява имуществото на агенцията;

14. обявява списъка на информацията, подлежаща на класификация като служебна тайна в съответствие със Закона за защита на класифицираната информация;

15. представя пред Министерския съвет ежегоден доклад за дейността на агенцията;

16. изпълнява други функции, възложени му със закон или с акт на Министерския съвет.

(3) Председателят организира предоставянето на редовна информация на средствата за масово осведомяване и на правителствената информационна служба за работата на агенцията.

 

Чл. 6. (1) При изпълнение на своята дейност председателят се подпомага от двама заместник-председатели.

(2) Заместник-председателите се назначават от министър-председателя по предложение на председателя на агенцията.

(3) Председателят определя функциите на заместник-председателите.

(4) Функциите на председателя в негово отсъствие се изпълняват от определен от него заместник-председател.

 

Раздел II.
Политически кабинет

Чл. 7. (1) Председателят създава на свое подчинение политически кабинет, който го подпомага при формулирането и разработването на конкретни решения за определянето и провеждането на правителствената политика в сферата на неговите правомощия.

(2) В политическия кабинет се включват заместник-председателите и експертът, отговарящ за връзките с обществеността.

(3) За реализирането на програмата на Министерския съвет политическият кабинет предлага на председателя за утвърждаване стратегически приоритети, цели и решения, свързани с неговата компетентност, и следи за тяхното изпълнение.

(4) Политическият кабинет организира и осъществява връзките на председателя с Народното събрание, Министерския съвет, с другите държавни органи и с правителствени и неправителствени организации.

(5) Политическият кабинет организира и осъществява връзките на председателя с обществеността, със средствата за масово осведомяване и организира срещи и интервюта с представителите на медиите.

(6) Политическият кабинет събира, обобщава и анализира информацията, необходима за разработването на политиката в областта на особената закрила на чужденците.

 

Глава трета.
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И СЪСТАВ НА АГЕНЦИЯТА

Раздел I.
Общи положения

Раздел II.
Главен секретар

Чл. 9. (1) Главният секретар осъществява административното ръководство на агенцията в изпълнение на законните разпореждания на председателя.

(2) Главният секретар се назначава от председателя.

 

Чл. 10. (1) Главният секретар ръководи, координира и контролира дейността на администрацията, като:

1. осигурява организационната връзка между председателя и административните звена, както и между административните звена в рамките на своите правомощия;

2. разработва ежегодните цели на администрацията и план за тяхното изпълнение въз основа на утвърдените от председателя стратегически приоритети;

3. организира разпределянето на задачите за изпълнение между административните звена;

4. създава условия за нормална и ефективна работа и осъществява контрол по изпълнението на възложените задачи;

5. ръководи административното и финансово-стопанското обслужване;

6. ръководи дейността по управление на човешките ресурси;

7. ръководи процеса по въвеждането на автоматизирани системи в работата на администрацията;

8. организира подготовката на проекта на бюджет на агенцията;

9. организира и отговаря за провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки;

10. организира работата с предложенията и сигналите в съответствие с разпоредбите на глава осма от Административнопроцесуалния кодекс;

11. утвърждава длъжностните характеристики на служителите;

12. контролира и отговаря за работата с документите, за съхраняването им и за опазването на служебната тайна;

13. контролира дейността по управлението на държавната собственост, предоставена на агенцията;

14. контролира вписванията в Административния регистър и в Системата за самооценка на административното обслужване;

15. координира оперативното взаимодействие с администрацията на Министерския съвет и с други органи на изпълнителната власт;

16. изготвя ежегоден доклад за състоянието на администрацията и го представя на председателя;

17. представлява агенцията в случаите, когато е упълномощен изрично от председателя;

18. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя.

(2) При отсъствие на главния секретар неговите функции за всеки конкретен случай се изпълняват от определен от председателя директор на дирекция.

 

Раздел III.
Инспекторат

Чл. 11. (1) Инспекторатът е на пряко подчинение на председателя, който определя и конкретните му задачи.

(2) Инспекторатът осъществява контрол върху дейността на агенцията, като:

1. извършва цялостни и тематични проверки по заповед на председателя за:

а) правилното и законосъобразното събиране, съхраняване, разходване и отчитане на стоково-материалните ценности;

б) спазването на нормативните актове при управлението и разпореждането с дълготрайни активи;

в) спазването на Закона за обществените поръчки и на подзаконовите нормативни актове в тази област при възлагането на обществени поръчки;

г) спазването на трудовата дисциплина;

д) спазването на вътрешните правила за организацията на работата в администрацията;

е) наличие на корупционни прояви в администрацията;

2. предоставя на председателя информация за констатациите от направените проверки и дава становища за отстраняване на допуснатите пропуски и нарушения;

3. контролира спазването на предписанията на компетентните органи при извършени проверки и вътрешни одити;

4. контролира спазването на задълженията по Закона за достъп до обществена информация и по предложенията и сигналите на гражданите;

5. разглежда постъпили сигнали за конфликт на интереси;

6. изготвя ежегоден отчет, съдържащ информация за резултатите от извършваната от него контролна дейност;

7. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя.

 

Раздел IV.
Служител по сигурността на информацията

Раздел V.
Финансов контрольор

Чл. 13. (1) Финансовият контрольор осъществява своята дейност съгласно Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор, правилата за финансово управление и контрол в агенцията и указанията на министъра на финансите.

(2) Финансовият контрольор се назначава съгласно Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор и е на пряко подчинение на председателя на агенцията.

(3) Финансовият контрольор осъществява предварителен контрол за законосъобразност при осъществяването на цялостната дейност на агенцията, като писмено изразява мнение относно законосъобразността на:

1. решенията или действията, свързани с разпореждане с активи и средства, включително поемането на задължение и извършване на разход;

2. решенията или действията, свързани с управление и стопанисване на имуществото на агенцията, включително отдаване под наем с цел получаване на приходи;

3. други решения, от които се пораждат права, съответно задължения, за агенцията и/или за нейните служители;

4. финансовият контрольор не може да съвместява отговорности по одобряване, изпълнение и осчетоводяване съгласно чл. 13, ал. 3, т. 2 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор.

 

Чл. 14. Финансовият контрольор представя всяко тримесечие отчет пред председателя на агенцията относно своята дейност.

 

Раздел VI.
Обща администрация

Раздел VII.
Специализирана администрация

Раздел VIII.
Териториални поделения на агенцията

Чл. 22. (1) Транзитните центрове са териториални поделения на агенцията за регистрация, настаняване, медицинско изследване и провеждане на производство за определяне на държавата, компетентна за разглеждане на молбата за предоставяне на статут, и на ускорено производство за незаконно пребиваващи чужденци.

(2) Транзитните центрове:

1. организират и осъществяват дейностите по регистрацията и настаняването на чужденците, подали молба за статут;

2. организират и координират дейностите по задължителното медицинско изследване на чужденците, подали молба за статут;

3. провеждат производството по глава шеста, раздел Iа от Закона за убежището и бежанците;

4. провеждат ускорено производство, като интервюиращите органи вземат решения по молби за статут в рамките на своите правомощия;

5. организират и координират дейността на преводачите в административните производства по Закона за убежището и бежанците;

6. комплектуват личните дела на чужденците, подали молба за статут; организират и поддържат картотека;

7. организират реда за ползването и отговарят за съхраняването на личните дела на чужденците до приключване на производството с влязло в сила решение;

8. въвеждат данни в Автоматизираната информационна система "Бежанци" и издават регистрационни карти;

9. организират и осъществяват дейността по издаването на удостоверителни документи;

10. организират дейностите по изхранването и по осигуряването на медицинска и психологическа помощ на настанените в центровете чужденци;

11. осъществяват процесуално представителство по административни дела, образувани по жалби срещу решения на интервюиращите органи в ускорено производство;

12. осъществяват процесуалното представителство по административни дела, образувани по жалби срещу решения на директора на съответния транзитен център;

13. организират и осигуряват дейността по извършване оценка на възрастта на непридружени малолетни и непълнолетни чужденци, подали молба за статут, и съдействат за учредяване на настойничество или на попечителство.

 

Чл. 23. (1) Регистрационно-приемателните центрове са териториални поделения на агенцията за регистрация, настаняване, медицинско изследване, социално и медицинско подпомагане и провеждане на производство за определяне на държавата, компетентна за разглеждане на молбата за предоставяне на статут, и на производство за предоставяне на статут на чужденци; за настаняване на чужденци, подали молба за убежище.

(2) Регистрационно-приемателните центрове:

1. организират и осъществяват дейностите по регистрацията и настаняването на чужденците, подали молба за статут, и по настаняването на чужденци, подали молба за убежище;

2. организират и координират дейностите по задължителното медицинско изследване на чужденците, подали молба за статут;

3. провеждат производството по глава шеста, раздел Iа от Закона за убежището и бежанците;

4. провеждат ускорено производство, като интервюиращите органи вземат решения по молби за статут в рамките на своите правомощия;

5. извършват процесуални действия и изготвят предложения и становища в производствата по глава шеста, раздели III и IV от Закона за убежището и бежанците;

6. организират и координират дейността на преводачите в административните производства по Закона за убежището и бежанците;

7. комплектуват личните дела на чужденците, подали молба за статут; организират и поддържат картотека;

8. организират реда за ползването и отговарят за съхраняването на личните дела на чужденците до приключване на производството с влязло в сила решение;

9. въвеждат данни в Автоматизираната информационна система "Бежанци" и издават регистрационни карти;

10. организират и осъществяват дейността по издаването на удостоверителни документи;

11. организират дейностите по изхранването и по осигуряването на медицинска и психологическа помощ на настанените в центровете чужденци;

12. организират и осъществяват подпомагането с материални и финансови средства на настанените чужденци съобразно утвърдените разходни норми;

13. осъществяват процесуалното представителство по административни дела, образувани по жалби срещу решения на интервюиращите органи в ускорено производство;

14. осъществяват процесуалното представителство по административни дела, образувани по жалби срещу решения на директора на съответния регистрационно-приемателен център;

15. организират и осигуряват дейността по извършване оценка на възрастта на непридружени малолетни и непълнолетни чужденци, подали молба за статут, и съдействат за учредяване на настойничество или на попечителство.

 

Чл. 25. (1) Териториалните поделения на агенцията се ръководят от директори.

(2) Директорите планират, организират, координират и контролират дейността на съответното териториално поделение.

(3) Директорите вземат решение за осигуряване на подслон и храна на чужденците, подали молба за статут.

(4) Директорите представят ежегоден доклад пред председателя на агенцията.

(5) При отсъствие на директор неговите функции за всеки конкретен случай се изпълняват от определен от него началник на отдел или служител.

 

Глава четвърта.
ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА В АГЕНЦИЯТА

Чл. 26. (1) Работното време на администрацията е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица.

(2) Работното време е от 8,30 до 17,00 ч с почивка от 12,30 до 13,00 ч.

(3) Председателят на агенцията утвърждава списък на длъжностите, на които служителите работят при ненормирано работно време.

(4) Служителите при необходимост полагат дежурства на работното си място и са на разположение по домовете си по график, утвърден от главния секретар.

(5) Транзитните и регистрационно-приемателните центрове при необходимост осигуряват 24-часов режим на работа по график, утвърден от директора на центъра.

(6) За положените дежурства служителите ползват компенсации, почивки или допълнителни възнаграждения при условията, по реда и в размерите, определени със Закона за държавния служител, Кодекса на труда и съответните подзаконови нормативни актове.

 

Чл. 27. Служителите, заемащи ръководни длъжности:

1. възлагат задачи на служителите в ръководеното от тях административно звено, контролират и отговарят за срочното и качественото им изпълнение;

2. осигуряват взаимодействието с другите административни звена в съответствие с установените организационни връзки и разпределението на дейностите между тях;

3. периодично отчитат дейността на административното звено и предлагат конкретни мерки за подобряването й.

 

Чл. 28. Държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение, изпълняват възложените им задачи съобразно длъжностните си характеристики и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата.

 

Чл. 29. (1) Служителите на агенцията са длъжни да не разгласяват служебна информация, както и данните, свързани с личността на чужденеца, търсещ или получил закрила, станали им известни по време на производството за предоставяне на статут или по време на пребиваването му на територията на Република България след получаване на статут.

(2) При встъпването си в длъжност служителите на агенцията подписват декларация за съхраняване и неразпространяване на информацията и данните по ал. 1.

 

Чл. 30. (1) Документите, постъпващи в агенцията от държавни органи, от юридически или физически лица, се завеждат във входящ регистър, като се отбелязват датата и часът на получаването им.

(2) При завеждането на документите по ал. 1 се извършва проверка на наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка.

(3) Изходящите от агенцията документи се съставят на бланка в два екземпляра. Вторият екземпляр съдържа инициалите и подписа на служителя, изготвил документа, и на съответното административно звено, като се посочва и датата.

(4) Организацията, редът и начинът на движение на служебните преписки се определят с правила за документооборота в агенцията.

 

Чл. 31. Административното обслужване и работата с жалбите, сигналите и предложенията, постъпили в агенцията от граждани и организации, се осъществява при спазване на принципите и нормите, установени в Закона за администрацията, Административнопроцесуалния кодекс, Наредбата за общите правила за организацията на административното обслужване, Хартата на клиента и правилата за дейността и организацията на административното обслужване в агенцията.

 

Чл. 32. (1) За образцово изпълнение на служебните си задължения, констатирано в процеса на оценяване на трудовото изпълнение, служителите на агенцията могат да бъдат награждавани с отличия и с награди. Награждаването се извършва със заповед на председателя на агенцията въз основа на мотивиран доклад.

(2) Служителят може да бъде награден едновременно с отличие и с предметна награда.

(3) За постигнати високи резултати служителите на агенцията могат да получават и допълнителни възнаграждения по ред и критерии, установени с вътрешните правила за работната заплата.

 

Чл. 33. Достъпът на външни лица в сградите на агенцията се разрешава по ред, определен от председателя.

 

Чл. 34. Приемното време на председателя за изслушване на граждани и представители на организации относно предложения и сигнали се оповестява на общодостъпно място в сградата на агенцията.

 

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 1. До материално-техническото осигуряване на транзитните и регистрационно-приемателните центрове регистрационните карти се издават от дирекция "Методика на производството и процесуално представителство".

 

§ 2. Правилникът се приема на основание чл. 47, ал. 4 от Закона за убежището и бежанците и чл. 48 от Закона за администрацията.

 

Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 106 ОТ 17 МАЙ 2008 Г. ЗА ОТКРИВАНЕ НА ТРАНЗИТЕН ЦЕНТЪР В С. ПЪСТРОГОР, ОБЩИНА СВИЛЕНГРАД, ОБЛАСТ ХАСКОВО - ТЕРИТОРИАЛНО ПОДЕЛЕНИЕ НА ДЪРЖАВНАТА АГЕНЦИЯ ЗА БЕЖАНЦИТЕ ПРИ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ

(ОБН. - ДВ, БР. 48 от 2008 г., В СИЛА ОТ 23.05.2008 Г.)

§ 3. Средствата за числеността на персонала на центъра се осигуряват от бюджета на Държавната агенция за бежанците при Министерския съвет.

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

§ 5. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

 

Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 144 ОТ 20 ЮНИ 2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА УСТРОЙСТВЕНИЯ ПРАВИЛНИК НА ДЪРЖАВНАТА АГЕНЦИЯ ЗА БЕЖАНЦИТЕ ПРИ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 59 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2008 Г.

(ОБН. - ДВ, БР. 58 ОТ 2008 Г., В СИЛА ОТ 27.06.2008 Г.)

§ 4. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник"

 

Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 125 ОТ 25 МАЙ 2009 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА УСТРОЙСТВЕНИЯ ПРАВИЛНИК НА ДЪРЖАВНАТА АГЕНЦИЯ ЗА БЕЖАНЦИТЕ ПРИ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 59 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2008 Г.

(ОБН. - ДВ, БР. 42 ОТ 2009 Г., В СИЛА ОТ 05.06.2009 Г.)

§ 5. Постановлението влиза в сила в деня на обнародването му в "Държавен вестник".

 

Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 75 ОТ 16 АПРИЛ 2010 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА УСТРОЙСТВЕНИЯ ПРАВИЛНИК НА ДЪРЖАВНАТА АГЕНЦИЯ ЗА БЕЖАНЦИТЕ ПРИ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 59 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2008 Г. (ОБН. - ДВ, БР. 31 ОТ 2010 Г., В СИЛА ОТ 20.05.2010 Г.)

Приложение към чл. 8, ал. 4
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив