Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл.1. С правилника се уреждат дейността, структурата, организацията на работа и числеността на персонала, броят и териториалният обхват на поделенията на Агенцията по заетостта, наричана по-нататък "агенцията".
Чл.2. (1) Агенцията е администрация към министъра на труда и социалната политика за изпълнение на държавната политика по насърчаване на заетостта, защита на пазара на труда, професионално информиране и консултиране, професионално и мотивационно обучение на безработни и заети лица, както и за извършване на посредническа дейност по информиране и наемане на работа.
(2) Агенцията е юридическо лице със седалище София и с адрес на управление бул. Дондуков 3.
(3) Агенцията е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на труда и социалната политика.
(4) Агенцията по заетостта изпълнява международни проекти и програми, в т.ч. от предприсъединителни и структурни фондове на Европейския съюз.
(5) Агенцията по заетостта при участие в изпълнението на проекти, финансирани от международни източници, спазва регламентираните в тях ред и процедури.
Чл.3. (1) Издръжката на агенцията се формира от бюджетни средства и от приходи от собствена дейност.
(2) Агенцията е администратор на собствени приходи от:
1. такси за разрешения за осъществяване на посредническа дейност по наемане на работа;
2. такси за разрешения за извършване на дейност на свободна практика и за разрешения за работа на чужденци;
3. постъпления от рекламно-информационна и издателска дейност;
4. дарения от местни и чуждестранни физически и юридически лица.
Чл.4. (1) Агенцията се ръководи и представлява от изпълнителен директор. Договорът с изпълнителния директор се сключва, изменя и прекратява от министъра на труда и социалната политика съгласувано с министър-председателя.
(2) В дейността си изпълнителният директор се подпомага от заместник изпълнителен директор.
(3) Трудовото правоотношение със заместник изпълнителния директор се сключва, изменя и прекратява от изпълнителния директор съгласувано с министъра на труда и социалната политика.
Глава втора
ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР
Чл.5. (1) Изпълнителният директор на агенцията:
1. ръководи, координира, контролира и носи отговорност за осъществяването на цялостната дейност на агенцията, както и връзките й с други органи и организации;
2. представлява агенцията, организира международните й връзки и осъществява сътрудничество с публичните служби на други държави, които отговарят за наблюдение на условията за наемане на работа;
3. планира, разпределя и контролира използването на предоставените на агенцията финансови и материални ресурси;
4. одобрява програми и проекти за заетост и квалификация и ги предлага за утвърждаване от министъра на труда и социалната политика;
5. утвърждава проекти и програми и издава индивидуални административни актове, свързани с развитието на дейностите и организацията на работа на агенцията, в рамките на своята компетентност;
6. представя на министъра на труда и социалната политика за утвърждаване проект на основни насоки и годишен план за действие на агенцията и проект на бюджетна сметка на агенцията;
7. утвърждава план за действие на териториалните поделения на агенцията;
8. ежегодно представя на министъра на труда и социалната политика доклад за дейността на агенцията;
9. изготвя периодични и годишни отчети за изпълнението на бюджета на агенцията и за реализацията на годишния план за действие, в т.ч. на активната политика;
10. организира и осигурява работата на съвета към изпълнителния директор;
11. дава становища по проекти на нормативни актове, отнасящи се до дейността на агенцията; дава предложения за усъвършенстване на законодателството в областта на заетостта;
12. дава разрешения и извършва съгласувания в определените от нормативните актове случаи;
13. сключва договори, свързани с прилагането на Закона за насърчаване на заетостта и правилника за неговото прилагане и с дейността на агенцията;
14. представя доклади за административното обслужване на физически и юридически лица;
15. назначава държавните служители и прекратява служебните правоотношения с тях;
16. сключва, изменя и прекратява трудовите договори с лицата, работещи по трудово правоотношение в дирекциите на агенцията;
17. разрешава и прекратява отпуските и командирова служителите;
18. утвърждава длъжностното разписание на администрацията на агенцията;
19. утвърждава длъжностните характеристики на служителите;
20. сформира екипи, работни групи и комисии за изпълнение на задачи на агенцията;
21. прави предложения пред Агенцията за държавни вземания за възстановяването на дължими суми;
22. изпълнява и други функции, произтичащи от разпоредбите на Закона за насърчаване на заетостта и правилника за неговото прилагане, както и възложени му със закон или с друг нормативен акт.
(2) Изпълнителният директор осъществява контакти и сътрудничи с държавни органи, национално представени организации, неправителствени организации, както и с международни организации и институции.
(3) Изпълнителният директор определя и организира осъществяването на информационната политика, като осигурява публичност и прозрачност на дейността на агенцията.
(4) Изпълнителният директор може да възложи на заместник изпълнителния директор или на главния секретар сключването, изменянето и прекратяването на трудови правоотношения, по които е страна.
(5) Със заповед изпълнителният директор определя функции и делегира правомощия на заместник изпълнителния директор.
Глава трета
СЪВЕТ КЪМ ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ ДИРЕКТОР
Чл.6. (1) Съветът към изпълнителния директор, наричан по-нататък "съвета", осъществява своята дейност в изпълнение на Закона за насърчаване на заетостта и правилника за неговото прилагане.
(2) Съветът е консултативен орган, състоящ се от по двама представители на представителните организации на работодателите и на работниците и служителите на национално равнище.
(3) Съветът консултира изпълнителния директор при вземане на решения и наблюдава дейността на агенцията по изпълнението на политиката за насърчаване на заетостта при спазване принципите на откритост, публичност и прозрачност.
(4) Съветът:
1. обсъжда основните насоки, плана и отчета за дейността на агенцията;
2. прави предложения за разработване на нови мерки и програми за насърчаване на заетостта и за обучение за придобиване на професионална квалификация;
3. обсъжда ефективността на дейността на агенцията, в т. ч. на прилаганите мерки и програми.
(5) Съветът се ръководи от изпълнителния директор, който е и председател на съвета. Той свиква на заседание съвета по своя инициатива не по-малко от 4 пъти годишно. На заседанията се водят протоколи.
(6) Съветът взема решения с обикновено мнозинство.
(7) Съветът приема правилник за устройството и дейността си.
(8) Организационно-техническото обезпечаване на заседанията на съвета се осигурява от Агенцията по заетостта.
Глава четвърта
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА
Раздел I
Общи положения
Чл.7. (1) Агенцията е организирана в една главна дирекция с териториални поделения и една дирекция в обща администрация и дирекции в специализирана администрация.
(2) Общата численост на персонала и структурата на агенцията са посочени в приложението.
Раздел II
Главен секретар
Чл.8. (1) Административното ръководство на администрацията на агенцията се осъществява от главен секретар, който се назначава от изпълнителния директор за срок 5 години.
(2) Главният секретар:
1. ръководи, координира и контролира функционирането на администрацията в изпълнение на законовите разпореждания на изпълнителния директор на агенцията;
2. осигурява организационната връзка между изпълнителния директор и административните звена, както и между административните звена на агенцията;
3. осигурява условия за нормална и ефективна работа на всички административни звена на агенцията;
4. осъществява общ контрол за изпълнение на възложените административни задачи;
5. контролира и отговаря за работата с документите, за тяхното съхраняване и за опазването на служебната тайна;
6. изготвя годишен доклад за състоянието на административната дейност в агенцията;
7. изпълнява и други задачи, възложени му от изпълнителния директор на агенцията.
Раздел III
Обща администрация
Чл.9. Общата администрация е организирана във:
1. Главна дирекция "Информационно обслужване, технологии, анализи, човешки ресурси и правно обслужване" с териториални поделения "Регионален център за квалификация и управление на човешките ресурси";
2. дирекция "Финансово-стопански дейности и административно обслужване".
Чл.10. Главна дирекция "Информационно обслужване, технологии, анализи, човешки ресурси и правно обслужване":
1. участва в разработването и прави предложения за информационното осигуряване и изграждането, развитието и експлоатацията на автоматизираната информационна система на агенцията;
2. следи развитието на пазара на компютърни и информационни технологии, на средствата за разработка на програмни продукти и на информационни услуги;
3. прави предложения за внедряване на нови автоматизирани информационни, комуникационни и управленски технологии в агенцията;
4. разработва и поддържа официалната страница на агенцията в Интернет с цел предлагане на услуги на информационното общество;
5. анализира тенденциите и определя приоритетите в развитието и експлоатацията на автоматизираната информационна система на агенцията, разработва и изпълнява проекти за информационното обслужване;
6. осъществява методическо ръководство при развитието, разработва проекти на инструкции, ръководства и указания и администрира и контролира експлоатацията на автоматизираната информационна система на агенцията и отговаря за нейната сигурност;
7. осъществява връзките и координацията с други органи и организации в областта на статистиката;
8. набира, обработва, актуализира и съхранява информацията по автоматизираната информационна система на агенцията;
9. изготвя проекти на актовете и документите, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения със служителите в агенцията, по които страна е изпълнителният директор, и с налагането на дисциплинарни наказания и търсенето на имуществена отговорност по Кодекса на труда;
10. организира цялостното управление и развитието на човешките ресурси, изготвя и актуализира длъжностното разписание и поименното разписание на длъжностите и работните заплати на дирекциите;
11. разработва критерии и специфични изисквания за длъжностите в агенцията, определени за заемане от държавни служители и от служители по трудово правоотношение; организира разработването и актуализирането на длъжностните характеристики на държавните служители и на лицата, работещи по трудово правоотношение в дирекциите на агенцията;
12. съхранява служебните и трудовите досиета на държавните служители и на лицата, работещи по трудово правоотношение, по които страна е агенцията, и ги поддържа в съответствие с изискванията на закона;
13. организира и участва със свой представител в комисии за провеждане на конкурси по Закона за държавния служител и по Кодекса на труда;
14. организира и участва в разработването на основни насоки и предложения за развитие на организационната и управленската структура на агенцията;
15. разработва проекти и програми за планиране, подбор, оценка, развитие на персонала, организация и стимулиране на труда и работната заплата;
16. разработва основни насоки, проучва потребностите и планира квалификацията на персонала на агенцията, организира провеждане на обучения за квалификация на служителите;
17. методически ръководи и координира дейността на регионалните центрове за квалификация и управление на човешките ресурси;
18. оказва правна помощ на изпълнителния директор и на звената на агенцията с оглед законосъобразното осъществяване на техните функции;
19. осигурява процесуалното представителство на агенцията и защитата на държавните интереси по спорове;
20. предприема правни действия за своевременното събиране на вземанията на агенцията;
21. участва със свои представители в работата на комисии и следи за законосъобразността на процедурите по Закона за обществените поръчки;
22. участва в разработването на проекти на нормативни актове, както и дава становища по проекти при възлагане;
23. участва в разработването и/или съгласува проекти на индивидуални административни актове;
24. разработва средносрочни и краткосрочни прогнози за трудовите ресурси - заети, безработни и учащи се;
25. разработва периодични и годишни анализи, обзори, брошури и дипляни за пазара на труда; провежда изследване на процеси, очертани в резултат на анализа;
26. организира и участва в провеждането на периодични наблюдения и оценки на програмите и мерките за насърчаване на заетостта;
27. организира и поддържа база от данни с информация за пазара на труда и обуславящите го фактори;
28. прави предложение за основни насоки за системата за наблюдение и контрол на дейността на поделенията на агенцията;
29. разработва методически указания и инструментариум на контролната дейност на агенцията;
30. организира провеждането на комплексни и тематични проверки в поделенията на агенцията;
31. изготвя периодични отчети за административното обслужване на физически и юридически лица;
32. извършва наблюдение на жалбите и сигналите, изготвя анализ на причините и предлага мерки за отстраняването им;
33. организира контрола по изпълнението на решенията в дирекциите на агенцията;
34. участва в създаването и поддържането на системата за вътрешноведомствен финансов контрол;
35. организира провеждането на текущ и последващ контрол в поделенията на агенцията;
36. извършва анализ на състоянието по спазването на нормативната уредба, регламентираща дейността на агенцията;
37. изготвя предложения до Изпълнителната агенция "Главна инспекция по труда", полицията и прокуратурата за проверка на установени обстоятелства;
38. осъществява дейностите, свързани с провеждането на медийната политика на изпълнителния директор.
Чл.11. (1) Териториалните поделения "Регионален център за квалификация и управление на човешките ресурси" се създават към Главна дирекция "Информационно обслужване, технологии, анализи, човешки ресурси и правно обслужване" от изпълнителния директор на агенцията.
(2) Структурата и организацията на работа на териториалните поделения се определят с вътрешни правила за работа, утвърдени от изпълнителния директор на агенцията.
(3) Дейността на териториалните поделения се осигурява със средства от бюджета на агенцията.
Чл.12. Дирекция "Финансово-стопански дейности и административно обслужване":
1. координира разработването и отчитането на плана за дейността на агенцията;
2. отговаря за правилната организация на счетоводството и отчетността на агенцията;
3. съставя проекта на бюджет на агенцията и на бюджетните сметки на териториалните дирекции на агенцията;
4. съставя месечни, тримесечни и годишни отчети за касовото изпълнение на бюджета на агенцията; извършва текущ контрол върху изготвените от териториалните дирекции месечни, тримесечни и годишни счетоводни отчети;
5. изготвя месечни и годишни оборотни ведомости;
6. изготвя годишния финансов отчет на агенцията;
7. подпомага ръководството на агенцията за правилното и законосъобразното използване на финансовите ресурси, за опазването на собствеността и за предотвратяването на разхищения на стоково-материални ценности;
8. подготвя предложения до министъра на труда и социалната политика за необходимите корекции по изпълнението на бюджета на агенцията;
9. извършва счетоводно отчитане на приходите и разходите по пълна бюджетна класификация и по счетоводни сметки от сметкоплана на бюджетните предприятия;
10. организира събирането, опазването на финансово-счетоводната информация на хартиен, магнитен и оптичен носител, както и ползването й от счетоводния архив;
11. контролира опазването на движимото и недвижимото имущество чрез провеждане на инвентаризации;
12. дава методически указания на териториалните дирекции на агенцията относно изготвянето на отчетите за касовото изпълнение на бюджета и извънбюджетните сметки, както и консултации във връзка с текущото счетоводно отчитане;
13. следи за произтичащите за агенцията задължения от нормативни актове, свързани с отбранително-мобилизационната подготовка в страната, и организира тяхното изпълнение;
14. организира и осъществява материално-техническото обслужване на дирекциите на агенцията;
15. осигурява техническото обслужване на съвета към изпълнителния директор;
16. организира правилното ползване и управление на собствеността на агенцията;
17. планира и подпомага изпълнението на инвестиционни програми на агенцията;
18. организира пропускателния режим и охраната на сградата;
19. организира и контролира транспортното обслужване на агенцията;
20. организира и осъществява деловодната и архивната дейност;
21. осигурява опазването и съхраняването на документацията в архивни дела;
22. води отчетност и осигурява информация за входящата и изходящата кореспонденция.
Раздел IV
Специализирана администрация
Чл.13. Специализираната администрация е организирана във:
1. дирекция "Услуги по заетостта, програми и мерки за насърчаване на заетостта и обучение";
2. дирекция "Международни спогодби, програми и европейска интеграция";
3. дирекции "Регионална служба по заетостта";
4. дирекции "Бюро по труда";
5. дирекция "Център за информационно-издателска дейност";
6. дирекция "Бюро студентски труд".
Чл.14. Дирекция "Услуги по заетостта, програми и мерки за насърчаване на заетостта и обучение":
1. участва в разработването на националния план за действие по заетостта;
2. участва в разработването на нормативни актове, стратегии и концепции, свързани с насърчаване на заетостта;
3. участва в разработването на национални и браншови програми за заетост в частта им, включваща действия по активната политика по заетостта; ежегодно изготвя проект на предложение до Министерството на труда и социалната политика за програмите и мерките за заетост и за обучение за придобиване на професионална квалификация и разчети за финансовото им осигуряване;
4. участва в разработването на национални и специализирани програми за обучение за придобиване на професионална квалификация на безработни и заети лица;
5. организира изпълнението на годишния план за действие на агенцията в частта му относно програмите, мерките за заетост и за обучение за придобиване на професионална квалификация;
6. разработва методически материали и оказва методическа помощ за прилагането на програмите и мерките за насърчаване на заетостта, регламентирани със Закона за насърчаване на заетостта и правилника за неговото прилагане;
7. дава становища и предлага за утвърждаване от министъра на труда и социалната политика на регионални програми за заетост;
8. участва в разработването и координира изпълнението на национални и регионални програми и мерки за насърчаване на заетостта и за обучение;
9. участва в разработването и изпълнението на национални и местни програми за социална интеграция на рискови групи на пазара на труда; ежегодно изготвя предложение до Министерството на труда и социалната политика за включване в Националния план за действие по заетостта на такива програми и на разчети за финансовото им осигуряване;
10. участва в подготовката на проекта на план за действие на агенцията;
11. организира разработването, осъществява реализацията и наблюдението на програми за ограмотяване, квалификация и заетост и за заетост на безработни лица в национални и регионални програми, професионална квалификация, насърчаване и подпомагане на самостоятелната заетост и оказва методическа помощ;
12. предлага и изготвя проекти на договори между общините и работодателите и агенцията за изпълнение на програми и мерки в съответствие с разпоредбите на Закона за насърчаване на заетостта и правилника за прилагането му;
13. координира и подпомага дейността на дирекциите "Регионална служба по заетостта" и дирекциите "Бюро по труда";
14. наблюдава, контролира и отчита периодично и ежегодно реализацията на предлаганите услуги и прилаганите програми и мерки за насърчаване на заетостта;
15. поддържа база от данни за утвърдените и реализираните програми за насърчаване на заетостта;
16. разработва насоки за развитието, организацията, технологията и стандарти за осъществяване на посредническите и психологическите услуги за осигуряване на заетост, включително за прилагането на психологически методи и техники за индивидуално и групово консултиране и психодиагностики и методически материали, свързани с прилагането им;
17. дава отговор на запитвания по жалби и сигнали на физически и юридически лица, свързани с регистрацията за безработица и услугите по заетостта;
18. периодично организира проучване на потребностите от обучение за придобиване на професионална квалификация.
Чл.15. Дирекция "Международни спогодби, програми и европейска интеграция":
1. участва в разработването на проекти на междуправителствени договори за обмен и наемане на работна сила и в процедурите по тяхното прилагане; участва в международни преговори по сключване и изпълнение на спогодбите;
2. осъществява посредническа дейност за заетост на български граждани в чужбина и на чужденци в Република България в изпълнение на международни договори;
3. изготвя анализи за изпълнението на международните договори и прави предложения за изменение и допълнение на договорите и процедурите;
4. участва в разработването на проекти на нормативни актове в областта на защитата на пазара на труда и прави предложения за усъвършенстване на нормативната уредба;
5. координира и изпълнява програми и проекти в областта на европейската интеграция и миграцията;
6. набира информация и анализира реалните миграционни процеси от и към страната;
7. осъществява сътрудничество и обменя информация с публичните служби на други държави, отговарящи за контрола и условията по наемане на работа на чужденци в координация с Министерството на труда и социалната политика;
8. осъществява посредничество за наемане на работа с чуждестранни работодатели, сродни чуждестранни институции и лицензирани посреднически агенции, включително в рамките на мрежата "Европейски служби по заетостта";
9. приема, обработва и съхранява постъпили документи на физически и юридически лица, кандидатстващи за извършване на посредническа дейност по наемане на работа; подготвя издаването на разрешения (удостоверения) за извършване на посредническа дейност по наемане на работа от физически и юридически лица в чужбина и на моряци; води регистри на физически и юридически лица, извършващи посредническа дейност по наемане на работа;
10. организира, координира и ръководи дейностите по изпълнение на програми и проекти в областта на заетостта, професионалното обучение и квалификация, социалната закрила и равното третиране, финансирани от предприсъединителните фондове на Европейския съюз;
11. организира, координира и ръководи изпълнението на програми и проекти от компетентността на Министерството на труда и социалната политика, финансирани от различни международни и чуждестранни финансови институции и организации, включително и тези, в които българската страна участва със свои ресурси;
12. в рамките на предоставените правомощия от министъра на труда и социалната политика осъществява координация по управлението на средствата, отпускани по линия на предприсъединителните фондове на Европейския съюз, включително българското съфинансиране на програмите и проектите;
13. осъществява координация със заинтересуваните институции в хода на изпълнението на проектите;
14. организира провеждането на търгове, свързани с осъществяването на проектите, и следи за спазването на тръжните процедури;
15. изготвя финансови отчети, както и писмени становища, свързани пряко с изпълнението на проектите;
16. извършва преводи на документация, свързана с международната дейност;
17. разработва и реализира плана за международната дейност на агенцията.
Чл.16. (1) Дирекциите "Регионална служба по заетостта" са 9 и са териториални поделения на агенцията. Седалището и териториалният обхват на дирекциите "Регионална служба по заетостта" се определят от министъра на труда и социалната политика.
(2) Дирекциите "Регионална служба по заетостта" координират, подпомагат и обобщават дейността на дирекциите "Бюро по труда".
(3) Дирекциите "Регионална служба по заетостта" се представляват и ръководят от директор, който се назначава от изпълнителния директор на агенцията.
(4) Дирекциите "Регионална служба по заетостта" участват при разработването и изпълнението на регионални планове за развитие чрез участие със свои представители в комисиите по заетостта при областните съвети за регионално развитие.
(5) Структурните звена и организацията на работа на дирекциите "Регионална служба по заетостта" се определят с вътрешни правила за работа, утвърдени от изпълнителния директор на агенцията.
Чл.17. Дирекциите "Регионална служба по заетостта":
1. организират осъществяването на държавната политика по заетостта и обучението за придобиване на професионална квалификация в региона;
2. участват в разработването и изпълнението на регионален план за действие по заетостта в съответствие с Националния план за действие по заетостта по утвърдената технология и подпомагат дирекциите "Бюро по труда" при изпълнението му;
3. инициират и разработват предложения за мерки и проекти за насърчаване на заетостта и обучение, действащи на територията на района;
4. участват в координирането, изпълнението и контрола на програми и проекти в областта на заетостта, финансирани от международни организации;
5. координират и участват при съгласуване и осъществяване на общинските стратегии и планове за развитие в частта им по заетостта;
6. планират финансовите и материалните ресурси на дирекциите "Регионална служба по заетостта", дават становища и предложения за разпределението на финансовите и материалните ресурси на дирекции "Бюро по труда";
7. изготвят и представят в агенцията периодични и ежегодни отчети и доклади за дейността на дирекциите "Регионална служба по заетостта" по изпълнението на активната политика;
8. изготвят годишен доклад за състоянието на администрацията и административното обслужване;
9. анализират, изследват и прогнозират състоянието и развитието на регионалния пазар на труда и организират издаването на рекламно-информационни материали и бюлетини за дейността на дирекциите "Регионална служба по заетостта" и дирекциите "Бюро по труда";
10. наблюдават и организират разработването на оценка на ефекта от прилагането на мерките и програмите на активната политика в региона;
11. извършват периодични проверки за анализ и оценка на дейността на дирекциите "Бюро по труда";
12. съдействат за изграждане, експлоатация и развитие на автоматизираната информационна система в региона; поддържат информационна база от данни за регионалния пазар на труда;
13. организират, координират и контролират регулярния обмен на информация между дирекциите "Бюро по труда" от региона и за нуждите на териториалните поделения на Националния осигурителен институт, службите за социално подпомагане и др.;
14. организират събирането, обработката и обмена на оперативна и периодична статистическа информация от дирекциите "Бюро по труда" в региона и от дирекциите на агенцията.
Чл.18. (1) Дирекциите "Бюро по труда" са териториални поделения на агенцията. Седалището и териториалният обхват на дирекциите "Бюро по труда" се определят от министъра на труда и социалната политика съобразно действащото административно-териториално деление на страната.
(2) Дирекциите "Бюро по труда" осъществяват непосредствено услугите, свързани със: регистрирането; насърчаването и подпомагането на заетостта; професионалното информиране и консултиране; обучението за придобиване на професионална квалификация на безработни и на заети лица; посредничеството по информиране и наемане на работа на български граждани в други страни и на български и чуждестранни граждани в Република България.
(3) Към дирекциите "Бюро по труда" може да се откриват при необходимост нови административни звена и/или изнесени работни места.
(4) Дейността и издръжката на дирекциите "Бюро по труда" се осигуряват със средства от бюджета на агенцията по бюджетна сметка, съгласувана с дирекциите "Регионална служба по заетостта" и утвърдена от изпълнителния директор на агенцията.
(5) Структурните звена и организацията на работа на дирекциите "Бюро по труда" се определят с вътрешни правила за работа, утвърдени от изпълнителния директор на агенцията.
(6) Дирекциите "Бюро по труда":
1. предоставят на лицата, активно търсещи работа, както и на работодателите информация: за обявени свободни работни места; за лицата, които активно търсят работа; за програми и мерки за заетост, както и за услугите, предоставяни от бюрото по труда;
2. регистрират лицата, активно търсещи работа, и разработват план за действие на всяко регистрирано лице;
3. осъществяват: посредничество за наемане на работа и психологическо подпомагане; професионално информиране, консултиране и ориентиране; професионално и мотивационно обучение; насочване към програми и мерки за заетост; консултиране за ползване на преференции и премии при запазване на заетостта и/или при увеличаване на заетостта; консултиране за ползване правото на стипендия или премия за обучение за придобиване на професионална квалификация и/или стажуване;
4. извършват дейности по програми и мерки във връзка със Социалноинвестиционния фонд, в т.ч. сключване на договори за предоставяне на услуги по заетостта, обучение за придобиване на квалификация, техническа помощ за малкия бизнес от външни контрагенти и др.;
5. участват в екипите по изготвяне на проекти за необходимите мерки при масови уволнения;
6. консултират относно възможностите за работа на български граждани в чужбина и на чуждестранни граждани в Република България и извършват посредническа дейност по изпълнението на междуправителствени спогодби; правят предложения за издаване на разрешения за работа на чуждестранни граждани в Република България;
7. разработват самостоятелно и/или участват в разработването и реализирането на програми за увеличаване на заетостта и за обучение;
8. участват в изпълнението на национални и местни програми за социална интеграция на рискови групи на пазара на труда;
9. участват в проучването на потребностите от обучение;
10. организират набирането, обработката и съхраняването и предоставянето на информация за състоянието на заетостта и безработицата на територията, която обслужват; извършват информационен обмен за свободните работни места и за лицата, активно търсещи работа; изготвят анализи и прогнози за състоянието и тенденциите в развитието на местния трудов пазар; извършват изследвания и наблюдения на пазара на труда;
11. организират прием на граждани и дават отговори по молби, жалби и сигнали на граждани в рамките на предоставените им компетенции;
12. осъществяват дейности по: финансовото осигуряване на дейността; изготвянето на план за дейността на дирекциите "Бюро по труда" и планове за действие по активните мерки; ново строителство, ремонт и поддръжка на сградния фонд; административното и стопанското обслужване; изготвят периодични и годишни отчети за изпълнението на дейността и за финансовите средства.
Чл.19. Дирекция "Център за информационно-издателска дейност":
1. разработва информационни материали и продукти за професионално ориентиране, квалификация и преквалификация;
2. извършва проучвания, анализи и "професиологични" изследвания за отделните професии;
3. разработва методически материали и пособия за ползването и прилагането на информационните материали и продукти;
4. консултира дирекциите "Бюро по труда" по проблемите на професионалното ориентиране и развитие;
5. осигурява методически и създава единна практика в дейността на информационно-консултантските звена към дирекциите "Бюро по труда";
6. извършва дейности по издателско тиражиране и разпространение на печатни информационни материали и аудио-визуални продукти, свързани с дейността на центъра, както и други материали и продукти на агенцията;
7. участва в обучението на служителите в информационно-консултантските звена към дирекциите "Бюро по труда" и в поддържането на квалификацията им в съответствие с новостите в тази област.
Чл.20. Дирекция "Бюро студентски труд":
1. осъществява контакти и набира информация от физически и юридически лица за свободни работни места и работа, подходящи за учащи се в трудоспособна възраст по смисъла на Кодекса на труда;
2. регистрира, информира и извършва посреднически услуги на търсещите работа учащи се;
3. консултира учащи се от висшите училища за подходяща работа, свързана с бъдещата им професионална реализация.
Раздел V
Организация на работата в агенцията
Чл.21. (1) Работното време на служителите на агенцията е от 9 ч. до 17 ч. и 30 мин. с почивка от 12 ч. и 30 мин. до 13 ч.
(2) Работното време на дирекциите "Регионална служба по заетостта" съвпада с работното време на съответните областни администрации.
(3) Работното време на дирекциите "Бюро по труда" се определя конкретно за всяка дирекция от изпълнителния директор на агенцията по предложение на директора на дирекцията съгласувано с областния управител и кмета на общината.
Чл.22. (1) Документите, изпратени до Агенцията по заетостта от държавни органи, от юридически или физически лица, се завеждат в регистратурата във входящ регистър, като се отбелязват датата и часът на получаването.
(2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка.
Чл.23. (1) Всички служебни преписки подлежат на насочване според адресата или съдържанието им.
(2) Насочването се извършва от изпълнителния директор, заместник изпълнителния директор и главния секретар.
Чл.24. (1) Изпълнителният директор, заместник изпълнителният директор и главният секретар разпределят служебните преписки, насочени към тях, с резолюция до съответните директори на дирекции. Резолюцията съдържа указания, срок за изработване, дата и подпис.
(2) Директорите на дирекции възлагат с резолюция изработването на служебните преписки на определен служител. При възлагане на повече от един служител се посочва отговорният от тях.
(3) Разпределянето на служебните преписки за работа се извършва веднага след постъпването им в агенцията.
Чл.25. (1) Молби и жалби, които засягат принципни въпроси по дейността на агенцията, се докладват лично на изпълнителния директор.
(2) На молбите и жалбите се отговаря в едномесечен срок от получаването им, ако в закон не е установен друг срок. В тези случаи срокът може да бъде удължаван, но за не повече от два месеца, ако се налага да бъде извършена проверка.
Чл.26. Изходящите от агенцията документи се съставят в три екземпляра. Вторият екземпляр съдържа инициалите и подписа на служителя, който е изготвил документа, и на ръководителя на съответното административно звено, като се посочва и датата.
Чл.27. Техническите сътрудници на изпълнителния директор, на заместник изпълнителния директор и на главния секретар водят отчет за образуваните преписки. В отчета се отбелязва какъв документ, в кой ден и час е постъпил, на кого е разпределен за работа, какъв срок за изпълнение е поставен и кога е изпълнена работата.
Чл.28. (1) Достъпът на външни лица в сградата на агенцията се разрешава след издаване на пропуск от охраната.
(2) Пропускът съдържа трите имена на лицето, при кого отива и часа на влизане. След приключване на посещението служителят, провел срещата, разписва пропуска и вписва часа на излизане.
Чл.29. За образцово изпълнение на служебните си задължения служителите могат да бъдат награждавани с отличия и с предметни награди в размер до три минимални работни заплати за една календарна година.
Глава пета
ФИНАНСИРАНЕ
Чл.30. (1) Бюджетът на агенцията се утвърждава от министъра на труда и социалната политика.
(2) Проектът на бюджет на агенцията се съставя по пълна бюджетна класификация на държавния бюджет.
Чл.31. Изпълнението на проекти, финансирани от Социалноинвестиционния фонд, Програмата ФАР и други външни източници, се гарантира в рамките на предвидените и предоставени по проектите средства.
Чл.32. Със средствата от бюджета на агенцията се осигуряват:
1. програми и мерки за професионални и мотивационни обучения на безработни и заети;
2. програми и мерки за запазване и насърчаване на заетостта;
3. насърчаване на предприемачеството;
4. програми и мерки за насърчаване на безработните към самостоятелна заетост;
5. защита на вътрешния пазар на труда и изпълнение на междуправителствените спогодби по вноса и износа на работна сила;
6. разработване на национални, браншови и регионални програми за заетост и обучение за придобиване на професионална квалификация;
7. изпълнение на проекти за социална интеграция на рискови групи на пазара на труда;
8. рекламно-информационна и издателска дейност, свързана със заетостта, безработицата и обучението за придобиване на професионална квалификация;
9. съфинансиране на проекти и програми, изпълнявани по Социалноинвестиционния фонд, Програмата ФАР и други външни източници;
10. изследвания на пазара на труда, както и набиране, обработка и разпространение на информация за пазара на труда и оценка на ефекта от прилагането на мерките и програмите на активната политика;
11. разходи за транспорт, квартира и стипендии по време на обучението на безработни лица;
12. други разходи за увеличаване на заетостта, ако това е предвидено в акт на Министерския съвет;
13. издръжка на агенцията;
14. придобиване от агенцията на дълготрайни материални активи, свързани с предмета й на дейност;
15. други разходи.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл.7, ал.5 от Закона за насърчаване на заетостта.
Приложение към чл.7, ал.2
Численост на персонала на Агенцията по заетостта и на териториалните й поделения - 3400 щатни бройки
Изпълнителен директор |
1 |
Заместник изпълнителен директор |
1 |
Главен секретар |
1 |
Обща администрация |
|
в т.ч.: |
108 |
дирекция "Финансово-стопански дейности и административно обслужване" |
37 |
Главна дирекция "Информационно обслужване, технологии, анализи, човешки ресурси и правно обслужване" |
|
в т.ч.: |
71 |
териториални поделения "Регионален център за квалификация и управление на човешките ресурси" |
24 |
Специализирана администрация |
|
в т.ч.: |
3289 |
дирекция "Услуги по заетостта, програми и мерки за насърчаване на заетостта и обучение" |
49 |
дирекции "Регионална служба по заетостта" - 9 бр. |
164 |
дирекции "Бюро по труда" |
3016 |
дирекция "Международни спогодби, програми и европейска интеграция" |
17 |
дирекция "Център за информационно-издателска дейност" |
27 |
дирекция "Бюро студентски труд" - 1 бр. |
16 |