Устройствен правилник на Министерството на културата (отм.)

МС

Държавен вестник брой: 29

Година: 2005

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 05.04.2005

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се определят организацията, редът на дейност, функциите и числеността на персонала на Министерството на културата, наричано по-нататък "министерството", и на неговите организационни структури и административни звена.

Чл. 2. (1) Министерството на културата е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София, бул. Александър Стамболийски 17. (2) Министерството на културата е организирано в дирекции, които подпомагат министъра на културата при осъществяване на правомощията му, осигуряват технически дейността му и извършват дейности по административното обслужване на гражданите и юридическите лица.

Глава втора
ПРАВОМОЩИЯ НА МИНИСТЪРА НА КУЛТУРАТА

Раздел I
Общи положения

Чл. 3. (1) Министърът на културата, наричан по-нататък "министърът", е централен едноличен орган на изпълнителната власт, който ръководи, координира и контролира осъществяването на държавната политика в областта на културата. (2) Министърът ръководи и представлява Министерството на културата.

Чл. 4. (1) При осъществяване на политическата програма на правителството, при разработването на проекти на нормативни актове и при изпълнението на правомощията си министърът се подпомага от двама заместник-министри. (2) Министърът делегира със заповед правомощия на заместник-министрите и определя техните функции. (3) Функциите на министъра в негово отсъствие от страната или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от определен със заповед за всеки конкретен случай заместник-министър.

Раздел II
Правомощия на министъра

Чл. 5. (1) Освен чрез правомощията, определени със закон, министърът провежда държавната политика за закрила и развитие на културата, като: 1. осъществява политиката на правителството в културната сфера в съответствие с програмата и решенията на Министерския съвет; 2. осъществява координация, общо ръководство и контрол върху дейността на всички държавни структури в тази сфера; 3. следи за ефективността на националните центрове по изкуствата и културните дейности; 4. определя стратегията и механизмите за осъществяване на държавната културна политика; 5. организира разработването и прилагането на програми за структурата, финансирането и функционирането на националната културна мрежа с цел стимулиране автономията на отделните институти и оптимизиране на дейността им в условията на пазарна икономика; 6. съдейства за стимулиране на творческите дейности чрез финансиране на културни инициативи, целеви програми, творчески проекти и др.; 7. осъществява международното културно сътрудничество и представлява Република България пред международните органи и организации по въпросите на културата и културната интеграция; 8. организира и осъществява международното сътрудничество в областта на авторското право и сродните му права; 9. организира реализацията на инвестициите от държавната инвестиционна програма в сферата на културата; 10. осъществява организацията, управлението и цялостното ръководство в средното образование по изкуство и култура; 11. поддържа постоянен диалог с органите на местната власт с цел ефективна регионална и местна културна политика и ресурсното є подпомагане; 12. съдейства за съхраняване на творческия ресурс чрез механизмите на социалната защита, пренасочването и адаптирането му към условията на културния пазар; 13. организира професионалната подготовка и изграждането на нов тип администрация за нуждите на културните институти; 14. предлага откриването, преобразуването и закриването на българските културни институти в чужбина и контролира тяхната дейност; 15. съдейства за приобщаване на българите в чужбина към целите на националната културна политика; 16. разпределя средствата и контролира финансовата дейност на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити в системата на министерството; 17. изпълнява и други функции, определени с акт на Министерския съвет. (2) При осъществяване на дейността си министърът издава правилници, наредби, инструкции и заповеди.

Раздел III
Политически кабинет

Чл. 6. (1) Министърът образува на свое пряко подчинение политически кабинет, който го подпомага при формулиране и разработване на конкретни решения за провеждане на правителствената политика и представянето на тази политика пред обществото. (2) Политическият кабинет включва заместник-министрите, началника на кабинета, парламентарния секретар и ръководителя на звеното "Връзки с обществеността и информационна политика".

Чл. 7. (1) В изпълнение на задачите по чл. 6, ал. 1 политическият кабинет осъществява аналитични и информационни функции, като: 1. подпомага министъра при предлагане на конкретни решения за изпълнението на програмата на правителството; 2. предоставя на министъра информация и анализи, разработва прогнози и стратегии, необходими за формиране на държавната политика в областта на културата; 3. координира информацията и решенията в министерството и между него и другите министерства и ведомства; 4. осъществява връзките на министъра с обществеността. (2) Работата на политическия кабинет се организира от началника на кабинета. (3) Министърът със заповед определя функциите на членовете на политическия кабинет.

Чл. 8. Заместник-министрите подпомагат министъра при осъществяване на политическата програма на правителството, при разработването на проекти на нормативни актове и при изпълнение на правомощията му.

Чл. 9. Началникът на политическия кабинет: 1. организира работата на политическия кабинет, участва в заседанията, организирани от началника на кабинета на министър-председателя, и информира министъра и политическия кабинет за взетите решения; 2. подготвя програмата на министъра и координира изпълнението є; 3. организира подготовката и следи за изпълнението на работната програма на министерството, както и обобщава предложенията на членовете на кабинета за допълване и актуализиране на тази програма; 4. информира министъра за хода на ежедневната работа в министерството, преглежда и насочва по компетентност текущата кореспонденция, която получава, и осъществява контрол по сроковете за изпълнение на възложените от министъра задачи; 5. изготвя седмичната програма на министъра по повод на негови посещения, срещи и пътувания и координира подготовката на докладите и необходимите материали за срещите и международните участия на министъра; 6. осъществява връзките с другите членове на Министерския съвет, с представители на държавните органи и с органите на местното самоуправление, с политически и обществени организации и с граждани; 7. координира работата на експертите и техническите сътрудници към политическия кабинет.

Чл. 10. (1) Парламентарният секретар: 1. осъществява връзките на министъра с Народното събрание, с парламентарните групи, с постоянните и временните комисии на Народното събрание и с политическите партии; 2. присъства на заседанията на парламентарната Комисия по културата и медиите; 3. информира министъра за всички предложения във връзка със законопроекти на министерството и по други законопроекти, отнасящи се до дейностите в областта на културата; 4. координира и контролира подготовката на отговорите на актуални въпроси и питания на депутати; 5. поддържа актуална информация за състоянието на законопроектите по т. 3, одобрени от Министерския съвет по предложение на министъра на културата и внесени в Народното събрание; 6. участва в заседанията на парламентарните секретари по координация и планиране на дейността им и предоставя на началника на кабинета приетите оценки, предложения и изводи. (2) Парламентарният секретар координира работата си с парламентарния секретар на Министерския съвет.

Чл. 11. Ръководителят на звеното "Връзки с обществеността и информационна политика": 1. организира разработването на програми по дългосрочната медийна политика за изграждане на публичния имидж на министъра и на министерството; 2. проучва общественото мнение с цел провеждане на адекватна медийна политика по определени проблеми; 3. поддържа връзки с медиите с цел осигуряване на постоянна информация за дейността на министъра и на министерството в публичното пространство; 4. координира изявите на министъра, на неговите заместници и на служителите в министерството в средствата за масово осведомяване; 5. координира постъпването на информация в страницата на министерството в Интернет.

Чл. 12. (1) Работата на политическия кабинет се подпомага от експерти и технически сътрудници, с които се сключват трудови договори. (2) Трудовите правоотношения на експертите и техническите сътрудници се прекратяват с прекратяването на правомощията на министъра или с негова заповед. (3) Експертите и техническите сътрудници към политическия кабинет не могат да изпълняват функции на управление. (4) Експертите подпомагат политическия кабинет като цяло или отделни негови членове при анализа на информация и подготовка на материалите за осъществяване на функциите им. (5) Техническите сътрудници осъществяват непосредствена оперативна подготовка на материалите и техническото обезпечаване на дейността на политическия кабинет.

Раздел IV
Отношения на министъра с други държавни органи

Чл. 13. При осъществяване на правомощията си по чл. 5 министърът: 1. отговаря за дейността си пред Народното събрание в рамките на процедурата за парламентарен контрол; 2. участва в работата на Министерския съвет и изпълнява неговите решения, както и разпорежданията на министър-председателя; 3. осъществява контакти и взаимодейства с другите органи на изпълнителната власт за провеждане на държавната политика и за съгласувани действия в изпълнение на нормативните актове; 4. поддържа взаимоотношения с неправителствени организации; 5. осъществява контакти и сътрудничи с държавни органи и с неправителствени организации на други държави, както и с международни организации и институции; 6. представя ежегодно в Министерския съвет доклад за дейността на министерството.

Раздел V
Отношения на министъра със средствата за масово осведомяване

Чл. 14. (1) Министърът формира и провежда информационна стратегия и политика, които гарантират откритост и достъпност на дейността на ръководената от него администрация, при спазване разпоредбите на Конституцията и законите на страната. (2) Министърът организира предоставянето на редовна и изчерпателна информация на медиите с оглед реално отразяване дейността на министерството.

Глава трета
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА МИНИСТЕРСТВОТО

Раздел I
Общи положения

Чл. 15. (1) (Изм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.) Министерството е структурирано в 8 дирекции и инспекторат. (2) (Изм., ДВ, бр. 87 от 2001 г., бр. 1 от 2003 г.) Общата численост на персонала в организационните структури и административните звена на министерството е 125 щатни бройки. (3) Числеността на отделните организационни структури и административни звена е посочена в приложението.

Чл. 16. Министърът утвърждава структурата на административните звена и щатните разписания по предложение на главния секретар.

Раздел II
Главен секретар

Чл. 17. (1) (Изм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.) Главният секретар ръководи, координира и контролира функционирането на администрацията, като: 1. създава условия за нормална и ефективна работа на звената в министерството; 2. осъществява общия контрол за изпълнението на възложените задачи; 3. контролира и отговаря за работата с документите и за тяхното съхраняване; 4. изпълнява и други задачи, възложени му от министъра. (2) (Изм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.) Главният секретар координира оперативното взаимодействие с администрацията на Министерския съвет, с другите администрации към органи на изпълнителната власт и с неправителствени организации. (3) (Отм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.). (4) При отсъствие на главния секретар неговите функции за всеки конкретен случай се изпълняват от определен от министъра директор на дирекция в министерството. (5) (Отм.,ДВ, бр. 108 от 2003 г. – в сила от 01.11.2003 г.). (6) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2001 г.) За главен секретар може да бъде назначено лице, което е с висше образование по специалността "Право".

Раздел III
Инспекторат

Чл. 18. (1) Инспекторатът осигурява изпълнението на контролните функции на министъра при провеждането на държавната политика в министерството и на дейността на администрацията. (2) (Изм., ДВ, бр. 108 от 2003 г.) Инспекторатът: 1. извършва планови и извънпланови проверки по писмена заповед на министъра относно организацията и ефективността на административната дейност на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра; 2. осъществява дейности по разкриване и предотвратяване на корупцията в министерството и във второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра; 3. проучва постъпилите сигнали и жалби на граждани и организации, като: а) извършва проверки по тях, или б) изпраща сигнала по компетентност за отговор от дирекциите в администрацията на министерството; в) изготвя отговори до гражданите и организациите след извършване на съответните проверки по постъпилите сигнали и жалби; г) контролира изготвянето на отговорите по сигналите и жалбите от дирекциите в администрацията на министерството в случаите по буква "б"; 4. при извършваните от него проверки контролира изпълнението на предписанията, дадени от други контролни органи при извършени от тях проверки; 5. извършва и други проверки, възложени му с писмена заповед от министъра.

Раздел IV
Обща администрация

Чл. 19. (Изм., ДВ, бр. 87 от 2001 г.; доп., бр. 1 от 2003 г.) Общата администрация е организирана в дирекция "Административно-правно и информационно обслужване, финансови и стопански дейности".

Чл. 20. (Изм., ДВ, бр. 87 от 2001 г.; доп., бр. 1 от 2003 г.) Дирекция "Административно-правно и информационно обслужване, финансови и стопански дейности": 1. осъществява правното обслужване на министерството в областта на трудовоправните и служебните правоотношения и управлението на имотите - държавна собственост, предоставени на министерството; 2. отговаря за спазването на законността, на договорната, финансовата и трудовата дисциплина; 3. оказва правна помощ на министъра при осъществяване на правомощията му във връзка с административната дейност на министерството; 4. представлява министерството пред правораздавателните органи и осигурява защитата му по дела във връзка с функциите по т. 1; 5. участва в подготовката на договори, по които министерството е страна; 6. в случаи на констатирани закононарушения предлага мерки за отстраняването им и за санкциониране на виновните лица; 7. организира дейността по набиране на кадри, по провеждане на конкурси и по повишаване на квалификацията в министерството; 8. образува, води и съхранява документацията, свързана със служебните и трудовите правоотношения, и архива на персонала; 9. организира изработването на длъжностните характеристики; 10. изготвя справки за движението на кадрите в министерството; 11. контролира спазването на нормите за безопасни и здравословни условия на труд; 12. (изм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.) участва в подготовката на противопожарните планове; 13. организира и осъществява деловодната и архивната дейност на министерството; 14. систематизира и съхранява документите от текущия архив и осигурява информация за получената и изпратената кореспонденция; 15. организира информирането на дирекциите относно актовете на Министерския съвет, отнасящи се до дейността на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра; 16. технически осигурява изпращането на материалите за заседанията на Министерския съвет, разработени в министерството; 17. организира и осъществява материално-техническото снабдяване с консумативи, инвентар и организационна техника и осигурява изправността на машините и съоръженията; 18. организира и контролира транспортното обслужване на министерството; 19. организира пропускателния режим и охраната в сградата на министерството; 20. поддържа сградния фонд, инсталациите и съоръженията и организира сключването на договори с външни изпълнители; 21. подпомага организирането на почивното дело на служителите; 22. (нова, ДВ, бр. 87 от 2001 г.) организира, ръководи и контролира счетоводната отчетност и осчетоводяването на приходите и разходите на министерството; 23. (нова, ДВ, бр. 87 от 2001 г.) извършва счетоводното отчитане на приходите и разходите по пълна бюджетна класификация по счетоводни сметки от Единния сметкоплан; 24. (нова, ДВ, бр. 87 от 2001 г.) изготвя ежемесечна и годишна оборотна ведомост, както и годишния баланс на министерството; 25. (нова, ДВ, бр. 87 от 2001 г.) отговаря за съхраняването и ползването на счетоводния архив; 26. (нова, ДВ, бр. 87 от 2001 г.) организира и извършва в установените срокове годишните инвентаризации; 27. (нова, ДВ, бр. 87 от 2001 г.) изготвя месечните ведомости за заплати и извършва плащанията в министерството; 28. (нова, ДВ, бр. 87 от 2001 г.) подготвя документите за пенсиониране; 29. (нова, ДВ, бр. 87 от 2001 г.) изготвя ежемесечни и годишни отчети за изпълнението на бюджетните показатели на министерството. 30. (нова, ДВ, бр. 1 от 2003 г.) организира разработването на програми за дългосрочната медийна политика; 31. (нова, ДВ, бр. 1 от 2003 г.) системно огласява пред обществеността дейността на министерството; 32. (нова, ДВ, бр. 1 от 2003 г.) координира изявите на министъра и неговите заместници и на служителите на министерството в средствата за масово осведомяване.

Чл. 21. (Отм., ДВ, бр. 87 от 2001 г.).

Раздел V
Специализирана администрация

Чл. 22. (Изм., ДВ, бр. 87 от 2001 г., бр. 1 от 2003 г.) Специализираната администрация е организирана в 7 дирекции: 1. (изм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.) дирекция "Правна"; 2. дирекция "Международна културна политика"; 3. дирекция "Авторско право и сродни права"; 4. дирекция "Регионална културна политика"; 5. (изм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.) дирекция "Инвестиционна политика, управление на държавната собственост и опазване паметниците на културата"; 6. (нова, ДВ, бр. 87 от 2001 г.) дирекция "Управление на финансовите ресурси"; 7. (нова, ДВ, бр. 1 от 2003 г.) дирекция "Културно-информационна политика и реклама, анализи и прогнози".

Чл. 23. (Изм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.) Дирекция "Правна": 1. осигурява в правно-нормативно отношение дейността на министъра; 2. разработва проекти на нормативни актове за регулиране на дейностите в областта на културата, както и във всички случаи, когато министерството е заинтересувано ведомство; 3. дава правни становища по прилагането на законовите и подзаконовите нормативни актове; 4. прави предложения за промени в нормативни актове, засягащи дейността на министерството, които произтичат от изменения или от отменяне на закони или подзаконови нормативни актове; 5. дава становища относно законосъобразността на проекти на нормативни актове и решения на Министерския съвет, представени за съгласуване в министерството от други ведомства, и по внесените за разглеждане от Министерския съвет проекти на актове; 6. дава мнение по законосъобразността на актовете на министъра; 7. осъществява правна помощ и процесуално представителство на министерството във връзка с функционирането на държавните културни институти към министерството, оказва при поискване правна помощ на държавните културни институти и други културни организации; 8. решава правни проблеми, свързани с лицензионната, разрешителната и съгласувателната дейност, от отрасловата компетентност на министерството; 9. (отм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.); 10. (отм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.); 11. (отм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.); 12. (отм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.); 13. (отм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.); 14. (отм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.); 15. (отм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.); 16. (отм., ДВ, бр. 87 от 2001 г.).

Чл. 24. Дирекция "Международна културна политика": 1. осигурява ръководството на Работна група № 20 "Политика в областта на културата и аудио-визията" към Координационния съвет за подготовка на Република България за присъединяване към Европейския съюз; 2. извършва непрекъснато съпоставяне на изискванията за членство, произтичащи от достиженията на правото на Европейската общност и от последния редовен доклад на Европейската комисия за напредъка на Република България за присъединяване към Европейския съюз, и подготвя материали и документи за позиции на българската страна за диалога с Европейския съюз и в преговорите за членство; 3. разпространява информация до заинтересуваните звена и институции относно програмите на Европейския съюз за култура и аудио-визия, оказва консултантска и методическа помощ при разработването на проекти по тези програми; 4. организира и съдейства за провеждането на национални семинари, симпозиуми и срещи на експерти в областта на културата, които се провеждат под егидата на Съвета на Европа, ЮНЕСКО, Европейския съюз, Агенцията за франкофония и други международни организации; 5. координира участието на министерството в междуведомствените структури по европейска интеграция; 6. разработва материали и становища за сътрудничество между Република България и Европейския съюз, Съвета на Европа, ЮНЕСКО, Агенцията за франкофония и други правителствени и неправителствени организации в областта на културата; 7. подготвя, координира и участва в изпълнението на протоколи за пряко сътрудничество, програми и спогодби за сътрудничество в областта на културата между Република България и други страни; 8. участва в подготовката и провеждането на чуждестранни културни прояви в страната и на български - в чужбина; 9. планира, координира, ръководи и контролира международната дейност на българските културни институти в чужбина; 10. проучва и координира срещи и пътувания на представители на министерството, както и пребиваването на чуждестранни гости и делегации в министерството; 11. провежда конкурси и участва в комисии за определяне на кандидати за специализации в чужбина в сферата на културата, както и в подбора на служители в българските културни институти в чужбина; 12. подготвя информации, свързани с международната културна дейност; 13. осъществява контактите и съвместната дейност на министерството с чуждестранните културни центрове у нас, с посолствата и с други културни институции и фондации; 14. осигурява популяризирането на българската култура в чужбина; 15. координира програмата на министъра, на неговите заместници и на главния секретар при официални и работни посещения в чужбина; 16. (изм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.) изготвя програмите за посещение в страната на официални гости на министъра, на неговите заместници и на главния секретар; 17. (отм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.); 18. (отм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.); 19. (отм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.); 20. осигурява преводите при срещи с чужденци и извършва преводи на материали и документи.

Чл. 25. Дирекция "Авторско право и сродни права": 1. води предвидените в Закона за авторското право и сродните му права регистър на организациите за колективно управление на авторски права и регистър за наименованията на артистични групи; 2. подготовя материалите по образуваните административно-наказателни преписки за нарушения по чл. 97 от Закона за авторското право и сродните му права; 3. осигурява упражняването от страна на държавата на авторските права на починали автори, които нямат наследници; 4. води регистрите и издава разрешенията и удостоверенията, предвидени в Постановление № 87 на Министерския съвет от 1996 г. за контрола върху използването на обекти на авторското право и сродните му права, лицензиране на производителите на компактдискове и на производителите на матрици (стампери) за производство на компактдискове (обн., ДВ, бр. 35 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 34 от 1997 г. и бр. 14 и 86 от 1998 г.); 5. участва в съвместни действия с компетентните органи по прилагането и контрола на нормативните актове, свързани със закрилата на авторското право и сродните му права; 6. участва в дейността на Работна група № 5 "Дружествено право" към Координационния съвет за подготовка на Република България за присъединяване към Европейския съюз; 7. участва в работни групи към министерства и други ведомства и в подкомисията на Европейската комисия по хармонизирането на българското с европейското законодателство в областта на авторското право; 8. осъществява координация на дейността по прилагането на инициативите на международни програми в областта на интелектуалната собственост и авторското право; 9. подготвя участието или присъединяването на Република България към международни споразумения в областта на авторското право и сродните му права; 10. обслужва административно и участва в работата на Съвета за закрила на авторското право и сродните му права при Министерския съвет; 11. участва в разработването на проекти на нормативни актове в областта на авторското право и сродните му права и подготвя становища по постъпили в министерството за съгласуване проекти на такива актове; 12. осъществява процесуално представителство на министерството и защитава интересите му във връзка с авторски права; 13. подготвя анализи във връзка с цялостното прилагане на законодателството в областта на авторското право и сродните му права.

Чл. 26. Дирекция "Регионална културна политика": 1. осъществява и координира политиката на министерството по отношение на библиотеките и читалищата и на училищата по изкуствата и културата и културната интеграция на малцинствените общности; 2. събира, анализира, обобщава и предоставя информация, свързана с библиотеките, читалищата, училищата по изкуствата и културния живот в областите и общините; 3. участва в разработването на нормативни актове, свързани с дейността на библиотеките, читалищата и на училищата по изкуствата и културата; 4. разработва и предлага на ръководството на министерството стратегии, приоритети и програми, свързани с развитието на библиотеките, читалищата и училищата по изкуствата и културата, с културната интеграция на малцинствата и с децентрализацията на регионалната културна политика; 5. осъществява пряка връзка и оказва методическа помощ на специализираните звена в областите и общините по проблемите на регионалната културна политика; 6. контролира спазването на нормативните актове и оказва методическа и експертна помощ на библиотеките, читалищата и училищата по изкуствата; 7. осъществява връзка с местни, регионални, национални и международни структури и организации по проблеми на библиотеките, читалищата, училищата по изкуствата и културата и културната интеграция на малцинствените общности; 8. води регистъра по Закона за народните читалища; 9. подпомага международното сътрудничество и изпълнението на международни програми и проекти, свързани с библиотечното и читалищното дело, с училищата по изкуствата и културата и с малцинствените общности; 10. участва и координира работата на съветите по библиотечната и читалищната дейност; 11. разработва и съгласува специфични правила за провеждане на конкурси за директори на училищата по изкуствата и културата; 12. организира и осигурява отпечатване на документи за завършен клас, етап и степен на образование в училищата по изкуствата и културата (удостоверения, свидетелства, дипломи); 13. организира провеждането на конкурси за създаване на учебници, учебни помагала и учебно-методическа литература по специалните дисциплини в училищата по изкуствата и културата; 14. определя темите за зрелостните изпити по специалните дисциплини; 15. легализира дипломи и свидетелства за завършено средно и висше образование и за квалификация в областта на изкуствата и културата, както и други документи, издадени от министерството и от училищата по изкуствата и културата; 16. съдейства на училищата по изкуствата и културата при разработването на образователни проекти и учебни програми, както и при организирането на изложби, концерти, конкурси и други творчески изяви на учениците.

Чл. 27. (Изм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.) Дирекция "Инвестиционна политика, управление на държавната собственост и опазване паметниците на културата": 1. проучва нуждите в дългосрочен и краткосрочен план на държавните културни институти в страната и в чужбина и изготвя предложения за ново строителство, реконструкция или ремонт; 2. (изм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.) разработва и организира изпълнението на годишните държавни задачи за опазване на недвижимите паметници на културата на територията на страната и извън нея; 3. (отм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.); 4. организира и участва в конкурси, търгове и преговори за осигуряване на средства от чуждестранни правителствени и неправителствени институции за опазване на недвижимите паметници на културата; 5. участва при сключването на договори за проектантски и строително-монтажни работи, в т. ч. договаряне на машини, съоръжения, оборудване и инвеститорски контрол; 6. организира и подготвя техническата документация за обекти - държавна собственост, на културните институти; 7. осъществява контрола по сключените договори за капитални вложения и за наем на имоти и по инвестициите за опазване на недвижимите паметници на културата; 8. организира и участва в приемателни комисии за завършените обекти и осигурява разрешения за ползване на обектите; 9. анализира и документира собствеността на държавните културни институти у нас и в чужбина по обекти; 10. организира дейността по образуване, преобразуване, прекратяване и възлагане на управлението и контрола на търговските дружества с държавно участие от отрасловата компетентност на министерството; 11. (отм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.); 12. (нова, ДВ, бр. 1 от 2003 г.) организира и провежда процедури за възлагане на обществени поръчки; 13. (нова, ДВ, бр. 1 от 2003 г.) организира провеждането на процедури за отдаване под наем на недвижими имоти - държавна собственост; 14. (нова, ДВ, бр. 1 от 2003 г.) съдейства на Агенцията за приватизация и на Агенцията за следприватизационен контрол във връзка с дейността им по прилагането на Закона за приватизация и следприватизационен контрол.

Чл. 27а. (Нов, ДВ, бр. 87 от 2001 г.) Дирекция "Управление на финансовите ресурси": 1. организира, ръководи и контролира финансовата дейност на министерството; 2. съставя бюджета на министерството като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити; 3. изготвя длъжностното разписание и поименното разписание на длъжностите и заплатите на министерството; 4. извършва финансирането на второстепенните разпоредители по бюджета и следи за касовото изпълнение на бюджета и извънбюджетните сметки; 5. дава методически указания на второстепенните разпоредители относно прилагането на нормативните актове по съставянето на бюджетите и по изготвянето на отчетите; 6. осъществява контрола за спазването на числеността и средствата за работна заплата; 7. изготвя ежемесечни и годишни консолидирани отчети за изпълнението на бюджетните показатели на системата по дейности; 8. съвместно с Министерството на финансите подготвя диференцирането на средните месечни брутни работни заплати на заетите в областта на културата в общините; 9. подготвя и предлага на Министерството на финансите необходимите корекции по изпълнението на бюджета на системата; 10. извършва анализ на равнището на работната заплата, формирането на индивидуалната основна месечна работна заплата и използването на средствата за работна заплата и на практическото прилагане на нормативните актове в тази област; 11. участва в обсъждането на браншовите споразумения и дава становища, свързани със заплащането на труда; 12. ежемесечно анализира финансовото състояние и финансовите резултати и предлага мерки за подобряване на работата в министерството; 13. разработва проекта на бюджет на министерството по дейности; 14. разпределя бюджетните показатели на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити в съответствие с нормативните актове; 15. определя месечните лимити за бюджетната субсидия; 16. съгласува поименните разписания на длъжностите и работните заплати на второстепенните разпоредители с бюджета; 17. разработва вътрешнонормативната уредба за заплащането на труда в министерството; 18. осъществява методическото ръководство при прилагането на нормативните актове в министерството и в организациите от системата на културата; 19. актуализира в съответствие с изискванията на нормативните актове индивидуалните основни работни заплати в министерството, както и заплатите на ръководителите на организациите от системата на министерството и левовите основни месечни работни заплати на персонала на българските културни институти в чужбина; 20. разработва длъжностните разписания, поименните разписания на длъжностите и работните заплати на българските културни институти в чужбина; 21. осъществява контрол във връзка със заплащането при уреждане на трудовоправните отношения на администрацията и на директорите на организациите от системата на министерството, чийто работодател е министърът.

Чл. 27б. (Нов, ДВ, бр. 1 от 2003 г.) Дирекция "Културно-информационна политика и реклама, анализи и прогнози": 1. разработва стратегия за работата на министерството в областта на информационната политика; 2. извършва анализи и прогнози с цел формиране на стратегията и механизмите за осъществяване на държавната културна политика; 3. прави предложения за оптимизиране на структурата и функционирането на националната културна мрежа; 4. събира и предоставя информация за културните събития; 5. участва в подготовката и реализацията на Националния културен календар; 6. изготвя тематичен план за издаване на печатни, видео- и аудиоматериали за историята и съвременната българска култура; 7. създава, актуализира и съхранява база от данни за културните дейности на министерството; 8. координира и контролира организирането, провеждането и осигуряването на официални и работни срещи, семинари, дискусии и кръгли маси в министерството.

Раздел VI
Организация на работата в министерството

Чл. 28. (1) Организацията на работа на администрацията на министерството се осъществява по реда на правилника. (2) Министърът издава Инструкция за документооборота.

Чл. 29. Държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение, изпълняват възложените им задачи и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.

Чл. 30. (1) За образцово изпълнение на служебните си задължения държавните служители в министерството имат право на отличия и награди в съответствие със Закона за държавния служител. (2) Награждаването на служителите от администрацията в министерството се извършва със заповед на министъра. В заповедта за награждаване се определя видът отличие или награда, като по преценка министърът може да награди едновременно с отличие и с предметна или парична награда. Наградите могат да бъдат в размер до 3 минимални работни заплати за една календарна година, като средствата се осигуряват от бюджета на министерството.

Чл. 31. Дирекциите от администрацията в съответствие с възложените им задачи осигуряват текущата работа на министерството и взаимодействат с останалите администрации в изпълнителната власт.

Чл. 32. (1) Документите, изпратени до министерството, се завеждат в канцеларията във входящ регистър, като се отбелязва датата на получаването. (2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува преписка.

Чл. 33. Преписките подлежат на насочване според адресата или съдържанието им.

Чл. 34. (1) Министърът, заместник-министрите и главният секретар възлагат преписките, насочени към тях, с резолюция до съответните ръководители на административни звена. Резолюцията съдържа указания, срок за изработване, дата и подпис. (2) Ръководителите на административни звена възлагат с резолюция изработването на преписките на един или повече служители, като конкретизират задачите.

Чл. 35. Изходящите от министерството документи се съставят в 2 екземпляра. Вторият екземпляр съдържа инициалите и подписа на служителя, който е изготвил документа, и на ръководителя на съответното административно звено, като се посочва и датата.

Чл. 36. Техническите сътрудници на министъра, на заместник-министрите и на главния секретар водят отчет за образуваните преписки. В отчета се отбелязва какъв документ в кой ден е постъпил, на кого е разпределен за работа, какъв срок за изпълнение е поставен и кога е изпълнена задачата.

Чл. 37. (1) Достъпът на външни лица в сградата на министерството се разрешава след издаване на пропуск от охраната или след представяне на документ, разрешаващ влизането, съгласно инструкция за охраната и пропускателния режим в министерството, издадена от министъра. (2) Пропускът съдържа трите имена на посетителя и на лицето, при което отива. След приключване на посещението служителят, провел срещата, разписва пропуска.

Чл. 38. Приемното време на министъра, на заместник-министрите и на главния секретар, както и на административните звена, обслужващи граждани, се оповестява на специално обозначени места в сградата на министерството.

Чл. 39. (Изм., ДВ, бр. 1 от 2003 г.) Работното време в министерството е от 9 до 17 ч. и 30 мин. с прекъсване за почивка от 12 ч. до 12 ч. и 30 мин.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл. 42, ал. 4 от Закона за администрацията.

Приложение
към чл. 15, ал. 3
(Изм., ДВ, бр. 108 от 2003 г.)

Численост на персонала в организационните структури и административните звена в Министерството на културата - 125 щатни бройки

Политически кабинет 8
в т.ч. експертни и технически сътрудници 4
Финансов контрольор 1
Инспекторат 4
Служител по сигурността на информацията 1
Главен секретар 1
Обща администрация 29
в т.ч.:
дирекция "Административно-правно и информационно обслужване, финансови и стопански дейности" 29
Специализирана администрация 81
в т.ч.:
дирекция "Правна" 11
дирекция "Международна културна политика" 11
дирекция"Авторско право и сродни права" 13
дирекция "Регионална културна политика" 13
дирекция "Инвестиционна политика, управление на държавната собственост и опазване паметниците на културата" 11
дирекция "Управление на финансовите ресурси" 12
дирекция "Културно-информационна политика и реклама, анализи и прогнози" 10
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив