Устройствен правилник на Министерството на отбраната ( Отм. ДВ. бр.65/2008г.)

МС

Държавен вестник брой: 65

Година: 2008

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 23.07.2008

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се определят организацията, редът на дейност, функциите и числеността на персонала на Министерството на отбраната и на неговите организационни структури и административни звена.

Чл. 2.
(1) (Нова, ДВ, бр. 98 от 1999 г.; изм., бр. 75 от 2003 г.) Министерството на отбраната е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София, ул. Дякон Игнатий 3.
(2) (Предишен текст на чл. 2, изм., ДВ, бр. 98 от 1999 г., бр. 87 от 2001 г.) Министерството на отбраната е организирано в дирекции, които подпомагат министъра на отбраната при осъществяване на правомощията му, осигуряват технически дейността му и извършват дейности по административното обслужване на физическите и юридическите лица.

Глава втора
ПРАВОМОЩИЯ НА МИНИСТЪРА НА ОТБРАНАТА

Раздел I
Общи положения

Чл. 3.
(1) Министърът на отбраната ръководи и отговаря за провеждането на държавната политика в Министерството на отбраната.
(2) Министърът на отбраната ръководи и представлява Министерството на отбраната.

Чл. 4.
(1) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г. - в сила от 08.09.2005 г.) При осъществяването на политическата програма на правителството, при разработването на проекти на нормативни актове и при изпълнението на правомощията си министърът на отбраната се подпомага от петима заместник-министри.
(2) Министърът на отбраната делегира със заповед правомощия на заместник-министрите и определя техните функции.
(3) (Нова, ДВ, бр. 56 от 2000 г.; изм., бр. 87 от 2001 г.; доп., бр. 75 от 2003 г.) Функциите на министъра в негово отсъствие от страната или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от определен със заповед за всеки конкретен случай заместник-министър.

Раздел II
Правомощия на министъра на отбраната

Чл. 5. (Изм., ДВ, бр. 75 от 2003 г.) Министърът на отбраната ръководи, координира и контролира осъществяването на държавната политика в областта на отбраната, като осъществява правомощията си по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, по други закони или определени с акт на Министерския съвет.

Раздел III
Политически кабинет

Чл. 6.
(1) Политическият кабинет подпомага министъра на отбраната при формулиране и разработване на конкретни решения за провеждане на правителствената политика и при представянето на тази политика пред обществото.
(2) (Изм., ДВ, бр. 56 от 2000 г.) Политическият кабинет включва заместник-министрите, началника на кабинета на министъра, парламентарния секретар и началника на звеното за връзки с обществеността.
(3) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2001 г.) Работата на кабинета се подпомага от експерти.

Чл. 7. (Изм., ДВ, бр. 25 от 2001 г.) Началникът на политическия кабинет:
1. организира работата на политическия кабинет, участва в заседанията, организирани от началника на кабинета на министър-председателя, и информира министъра и политическия кабинет за взетите решения;
2. подготвя програмата на министъра и координира изпълнението й.
3. организира подготовката и следи за изпълнението на работната програма на министерството и обобщава предложенията на членовете на кабинета за допълване и актуализиране на тази програма;
4. информира министъра за хода на ежедневната работа в министерството, преглежда и насочва по компетентност текущата кореспонденция, която получава, и осъществява контрол по сроковете за изпълнение на възложените от министъра задачи;
5. изготвя седмичната програма на министъра за негови посещения, срещи и пътувания и координира подготовка на докладите и необходимите материали за срещите и международните участия на министъра;
6. осъществява връзките на министъра с другине членове на Министерския съвет, с представители на държавните органи и с органите на местното самоуправление, с политически и обществени организации и с граждани;
7. координира работата на експертите и техническите сътрудници към политическия кабинет.
8. (нова, ДВ, бр. 87 от 2001 г.) организира работата на Съвета по отбрана.

Чл. 7а. (Нов , ДВ, бр. 25 от 2001 г.)
(1) Парламентарният секретар:
1. осъществява връзките на министъра с Народното събрание, с парламентарните групи, с постоянните и временните комисии на Народното събрание и с политическите партии;
2. (изм., ДВ, бр. 87 от 2001 г.) при покана присъства на заседанията на комисиите на Народното събрание и координира присъствието на други длъжностни лица от министерството;
3. (изм., ДВ, бр. 87 от 2001 г., бр. 75 от 2003 г.) информира министъра и политическия кабинет за всички предложения във връзка със законопроекти, отнасящи се до дейностите в областта на отбраната;
4. координира и контролира подготовката на отговорите на актуални въпроси и питания на депутата;
5. (отм., ДВ, бр. 87 от 2001 г.; нова, бр. 75 от 2003 г.) информира министъра и политическия кабинет за дебатите по законопроектите по т. 3, обсъжданите въпроси и решенията на комисиите на Народното събрание, отнасящи се до дейностите в областта на отбраната;
6. (изм., ДВ, бр. 87 от 2001 г., бр. 75 от 2003 г.) поддържа актуална информация за състоянието на законопроектите по т. 3, одобрени от Министерския съвет по предложение на министъра на отбраната и внесени в Народното събрание;
7. (нова, ДВ, бр. 87 от 2001 г.) участва в заседанията на парламентарните секретари и информира началника на политическия кабинет за взетите решения;
8. (нова, ДВ, бр. 87 от 2001 г.) участва в изготвяне на проекта на законодателна програма на министерството.
(2) Парламентарният секретар координира работата си с парламентарния секретар на Министерския съвет.

Глава трета
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА

Раздел I
Общи положения

Чл. 8.
(1) (1) (Изм., ДВ, бр. 98 от 1999 г., бр. 39 от 2000 г., бр. 56 от 2000 г., бр. 87 от 2001 г., бр. 75 от 2003 г.; изм. и доп., бр. 100 от 2004 г., бр. 48 от 2006 г.) Министерството на отбраната е структурирано в 13 дирекции, инспекторат, звено по сигурността на информацията и звено за вътрешен одит.
(2) (Изм., ДВ, бр. 98 от 1999 г., бр. 9 от 2004 г.) Общата численост на персонала в организационните структури и административните звена в Министерството на отбраната е посочена в приложението.
(3) (Изм., ДВ, бр. 98 от 1999 г.; отм., бр. 56 от 2000 г.).

Чл. 9. Министърът на отбраната утвърждава структурите на административните звена и щатните разписания по предложение на ръководителите на административните звена.

Чл. 10. (Изм., ДВ, бр. 75 от 2003 г.) Министерството подпомага и осигурява министъра на отбраната при подготовката, организацията, изпълнението и контрола на решенията и актовете, свързани с осъществяването на правомощията на министъра.

Раздел II
Главен секретар

Чл. 11.
(1) Главният секретар осъществява административното ръководство на Министерството на отбраната в изпълнение на законните разпореждания на министъра на отбраната.
(2) (Изм., ДВ, бр. 98 от 1999 г.; доп., бр. 56 от 2000 г.) Главният секретар ръководи, координира и контролира функционирането на Министерството на отбраната за точното спазване на нормативните актове и отчита дейността на министерството пред министъра на отбраната.
(3) (Нова, ДВ, бр. 56 от 2000 г.; отм., бр. 75 от 2003 г.).
(4) (Нова, ДВ, бр. 56 от 2000 г.) При отсъствие на главния секретар неговите функции за всеки конкретен случай се изпълняват от определен от министъра директор на дирекция в министерството.

Чл. 12. Главният секретар:
1. ръководи, координира и контролира документооборота;
2. ръководи отчета и контрола по изготвянето на заповедите и разпорежданията на министъра на отбраната;
3. (отм., ДВ, бр. 87 от 2001 г.);
4. ръководи процеса по автоматизацията на управлението на министерството;
5. организира и отговаря за стопанисването и управлението на ползваните за административни нужди недвижими имоти и движими вещи, предоставени на министерството;
6. утвърждава разходите за управление на министерството;
7. изготвя проекта за бюджет на министерството в частта му относно средствата, необходими за административното осигуряване на дейността на министерството;
8. следи за законосъобразното и целесъобразното разходване на финансовите и материалните средства, предоставени на министерството;
9. (изм., ДВ, бр. 83 от 2005 г.) изготвя ежегоден доклад за състоянието на административната дейност в министерството, който след утвърждаване от министъра на отбраната представя на министъра на държавната администрация и административната реформа.
10. (нова, ДВ, бр. 25 от 2001 г.) отговаря за пропускателния режим и охраната в сградата на Министерството на отбраната;
11. (нова, ДВ, бр. 56 от 2000 г.; предишна т. 10 - бр. 25 от 2001 г.) изпълнява и други задачи, възложени му от министъра на отбраната.

Раздел IIа
Служител по сигурността на информацията
(Нов раздел, ДВ, бр. 75 от 2003 г.)

Чл. 12а.
(1) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) Служителят по сигурността на информацията е пряко подчинен на министъра на отбраната, ръководи звеното по сигурността на информацията и в изпълнение на възложените му със Закона за защита на класифицираната информация и нормативните актове по прилагането му задачи отговаря за защитата на класифицираната информация в Министерството на отбраната, като:
1. следи за спазване изискванията на Закона за защита на класифицираната информация и на международните договори във връзка със защитата на класифицираната информация;
2. организира, планира и контролира дейностите, свързани със защитата на класифицираната информация;
3. води регистър на лицата, получили разрешение за достъп до класифицирана информация, следи за сроковете на валидност на разрешенията и за промяна в нивата за класификация;
4. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията;
5. организира и провежда обучението на служителите в областта на защитата на класифицираната информация;
6. подпомага министъра на отбраната при определяне на зоните за сигурност в министерството;
7. осъществява методическо ръководство на служителите по сигурността на информацията в структурите на подчинение на министъра на отбраната с изключение на служба "Сигурност - ВП и ВКР" и служба "Военна информация".
(2) При изпълнение на функциите си служителят по сигурността на информацията се подпомага от звено по сигурността на информацията.

Раздел IIб
Звено за вътрешен одит
(Нов раздел, ДВ, бр. 48 от 2006 г.)

Чл. 12б. (1) Звеното за вътрешен одит е на пряко подчинение на министъра и осъществява вътрешен одит по Закона за вътрешния одит в публичния сектор. (2) Звеното по ал. 1 осъществява дейността по вътрешен одит на всички структури, програми, дейности и процеси в министерството, включително на разпоредителите със средства на Европейския съюз и на разпоредителите с бюджетни кредити от по-ниска степен към министъра, в съответствие с чл.13 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор. (3) Звеното по ал. 1 докладва директно на министъра. (4) Звеното по ал. 1: 1. планира, извършва и докладва дейността по вътрешен одит в съответствие с изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор, стандартите за вътрешен одит, Етичния кодекс на вътрешните одитори, статута на вътрешния одит и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор; 2. изготвя на базата на оценка на риска тригодишен стратегически план и годишен план за дейността си, които се утвърждават от министъра; 3. изготвя одитен план за всеки одитен ангажимент, който съдържа обхват, цели, времетраене и разпределение на ресурсите за изпълнение на ангажимента, одитния подход и техники, вида и обема на проверките; 4. дава на министъра независима и обективна оценка за състоянието на одитираните системи за финансово управление и контрол; 5. оценява процесите за идентифициране, оценяване и управление на риска, въведени от министъра; 6. проверява и оценява: съответствието на дейностите със законодателството, вътрешните актове и договори; надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация; създадената организация по опазване на активите и информацията; ефективността, ефикасността и икономичността на дейностите; изпълнението на задачите, договорите, поетите ангажименти и постигането на целите; 7. консултира министъра по негово искане, като дава съвети, мнение, обучение и др. с цел да се подобрят процесите на управление на риска и контролът, без да поема управленска отговорност за това; 8. докладва и обсъжда с министъра и с ръководителите на структурите, чиято дейност е одитирана, резултатите от всеки извършен одитен ангажимент и представя одитен доклад; 9. дава препоръки в одитните доклади за подобряване на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол, подпомага министъра при изготвянето на план за действие и извършва проверки за проследяване изпълнението на препоръките; 10. изготвя и представя на министъра годишен доклад за дейността по вътрешен одит в съответствие с чл. 40 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор; 11. осигурява повишаването на професионалната квалификация на вътрешните одитори и осъществява контакти с другите звена за вътрешен одит от организациите от публичния сектор с цел обмяна на добри практики.

Раздел III
Инспекторат

Чл. 13. (Изм., ДВ, бр. 75 от 2003 г.)
(1) Инспекторатът на Министерството на отбраната осигурява изпълнението на контролните функции на министъра при провеждането на държавната политика в областта на отбраната.
(2) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) Инспекторатът извършва контролни и други проверки по указание на министъра на отбраната в Министерството на отбраната, Българската армия и в структурите на подчинение на министъра на отбраната по отношение на:
1. спазването на нормативните актове и заповедите на министъра на отбраната;
2. управлението и разпореждането с материални средства;
3. логистичното осигуряване;
4. управлението на човешките ресурси;
5. спазването на правата на човека;
6. опазването на околната среда.
(3) (Нова, ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) Инспекторатът участва в проверките на бойната подготовка, войсковия ред и дисциплина.
(4) (Предишна ал. 3, ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) Инспекторатът е на пряко подчинение на министъра на отбраната и се ръководи от главен инспектор.
(5) (Предишна ал. 4, ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) Инспекторатът проучва предложенията, сигналите, жалбите и молбите, подадени от физически или юридически лица до министъра на отбраната, и изготвя отговори по тях.
(6) (Предишна ал. 5, ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) Организацията на дейността, видовете проверки, както и условията и редът за извършването им се определят от министъра на отбраната.

Раздел IV
Обща администрация

Чл. 14. (Изм., ДВ, бр. 56 от 2000 г.) Общата администрация на Министерството на отбраната е организирана в 2 дирекции:
1. дирекция "Административно и информационно обслужване";
2. дирекция "Финансово-стопански дейности".

Чл. 15. (Изм., ДВ, бр. 56 от 2000 г.) Дирекция "Административно и информационно обслужване":
1. организира и осъществява деловодната дейност на министерството;
2. организира и осъществява архивната дейност на министерството;
3. (изм., ДВ, бр. 87 от 2001 г.) организира дейността на Съвета по отбрана;
4. осигурява комплектуването на министерството с личен състав и води неговия отчет;
5. организира информационното обслужване на министерството;
6. планира, организира и осигурява в материално-техническо отношение автоматизираната обработка на информацията в министерството;
7. осигурява интегрирането на информационните системи на министерството с информационните системи на другите звена от държавната администрация;
8. (изм., ДВ, бр. 87 от 2001 г.; изм., бр. 100 от 2004 г.; отм., бр. 78 от 2005 г.);
9. (нова, ДВ, бр. 87 от 2001 г.; изм., бр. 100 от 2004 г.; отм., бр. 78 от 2005 г.);
10. (изм., ДВ, бр. 25 от 2001 г.; предишна т. 9, бр. 87 от 2001 г.; изм., бр. 100 от 2004 г.; отм., бр. 78 от 2005 г.);
11. (предишна т. 10, ДВ, бр. 87 от 2001 г.; изм., бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) организира дейностите по отбранително-мобилизационната подготовка на министерството;
12. (нова, ДВ, бр. 68 от 2002 г.) организира изготвянето на становища на министерството по проекти на нормативни актове и осигурява технически изпращането на материалите за заседания на Министерския съвет;
13. (нова, ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) осигурява централизираното административно (автоматизирано) управление за контрол на документацията в Министерството на отбраната и в Генералния щаб на Българската армия.

Чл. 16. (Изм., ДВ, бр. 25 от 2001 г.) Дирекция "Финансово-стопански дейности":
1. (изм., ДВ, бр. 117 от 2002 г.) осигурява финансово-счетоводното обслужване на администрацията;
2. (изм., ДВ, бр. 117 от 2002 г.) разработва бюджета на администрацията;
3. (отм., ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.);
4. (изм., ДВ, бр. 117 от 2002 г.) изготвя заявки за необходимите средства на администрацията;
5. (изм., ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) обработва първичната счетоводна документация, която отразява процесите, свързани с дейността на администрацията, и изготвя счетоводни отчети;
6. (изм., ДВ, бр. 117 от 2002 г.) упражнява предварителен и текущ контрол за законосъобразното и целесъобразното разходване на парични средства и материални ценности в администрацията;
7. (изм., ДВ, бр. 117 от 2002 г.) организира планирането на материално-техническото, битовото и транспортното осигуряване на администрацията;
8. осигурява придобиването, разпределянето и отчетността на дълготрайните материални активи, материалните запаси и консумативи за нуждите на администрацията;
9. (изм., ДВ, бр. 117 от 2002 г.) организира, осъществява и контролира ремонта и поддръжката на сградния фонд, машините, съоръженията и оборудването на администрацията;
10. (изм., ДВ, бр. 117 от 2002 г.) осигурава транспортното обслужване на администрацията;
11. (отм., ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.);
12. (изм., ДВ, бр. 117 от 2002 г.) осигурява хигиената в сградите на администрацията;
13. (изм., ДВ, бр. 117 от 2002 г.) осигурява противопожарната охрана в сградите на администрацията.

Чл. 17. (Отм., ДВ, бр. 56 от 2000 г.; нов, бр. 78 от 2005 г.) Дирекция "Връзки с обществеността":
1. подпомага министъра на отбраната при осъществяване на информационната политика на Министерството на отбраната и на Българската армия, като планира, координира и ръководи всички дейности по връзките с обществеността;
2. информира обществеността за осъществяването на отбранителната политика, като осигурява прозрачност, своевременност и обективност;
3. организира публичните изяви на министъра на отбраната, на заместник-министрите и на началника на Генералния щаб на Българската армия;
4. планира, ръководи и контролира информационната дейност в Министерството на отбраната и в Българската армия;
5. планира и управлява финансовите средства за дейността по връзки с обществеността.

Раздел V
Специализирана администрация

Чл. 18.
(1) (Изм., ДВ, бр. 98 от 1999 г., бр. 39 от 2000 г., бр. 56 от 2000 г., бр. 87 от 2001 г., бр. 75 от 2003 г.) Специализираната администрация на Министерството на отбраната е организирана в 11 дирекции.
(2) Специализираната администрация подпомага и осигурява осъществяването на правомощията на министъра на отбраната и на заместник-министрите в рамките на делегираните им правомощия и определените им функции.

Чл. 19. (Изм., ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) Дирекция "Правно-нормативна дейност":
1. осигурява в правно-нормативно отношение дейността на министъра на отбраната и началника на Генералния щаб на Българската армия;
2. изготвя проекти на нормативни актове и становища за законосъобразност по проекти на нормативни актове и съгласува за законосъобразност актовете на министъра на отбраната, заместник-министрите на отбраната и главния секретар на Министерството на отбраната;
3. организира и осъществява процесуалното представителство на Министерството на отбраната;
4. ръководи методически юрисконсултите от Българската армия и структурите на подчинение на министъра на отбраната;
5. (изм., ДВ, бр. 51 от 2005 г., изм., ДВ, бр. 19 от 2007 г.) осигурява в правно отношение дейността по възлагане на обществени поръчки и предоставяне на концесии, като съгласува необходимите документи, участва в комисии и при воденето на преговори и сключването на договори, по които страна е Министерството на отбраната или подготвителните действия по които се извършват от министъра на отбраната, съгласно чл.19, ал. 1, т. 1 - 3 от Закона за концесиите;
6. участва в преговори и изготвя проекти на международни договори;
7. дава становища и консултации по прилагането на международното право във военната област;
8. съгласува или изготвя проекти на решения на Министерския съвет и на Народното събрание във връзка с изпращането на български въоръжени сили извън страната и пребиваването на чужди войски на територията на страната или преминаването им през нея.

Чл. 20. (Изм., ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) Дирекция "Отбранителна политика":
1. подпомага министъра на отбраната в процеса на формиране, провеждане и контрола по изпълнението на политиката за националната и колективната сигурност и отбрана;
2. подпомага министъра на отбраната при формирането, провеждането и контрола по прилагането на държавната политика в областта на отбраната, в т. ч. за участие в разрешаването на кризи от военен и невоенен характер;
3. участва в разработването на национални отбранителни планове и координира разработването на стратегии; изготвя текущи и дългосрочни анализи и прогнози по отношение на отбраната и сигурността;
4. участва в процеса на формиране на националните позиции по отношение на Организацията на Северноатлантическия договор и Европейския съюз в областта на отбраната;
5. координира политиката по съюзното отбранително планиране и определя приоритетите на сътрудничество;
6. координира провеждането на стратегически прегледи на отбраната.

Чл. 21. (Изм., ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) Дирекция "Отбранително планиране и програмиране":
1. подпомага министъра на отбраната при управлението на процеса на планиране и програмиране на отбранителните ресурси;
2. организира и координира процесите на определяне на Необходимите оперативни способности в Министерството на отбраната и в структурите на подчинение на министъра на отбраната;
3. прилага и поддържа Интегрираната система за управление на ресурсите за отбрана в Министерството на отбраната и в Българската армия;
4. провежда и координира годишния програмен преглед и координира разработването на отбранителни програми за разглеждане от Програмния съвет;
5. разработва методология за остойностяването;
6. координира българския принос към колективната система за отбрана (Цели на въоръжените сили);
7. (изм., ДВ, бр. 51 от 2005 г.) подпомага министъра на отбраната в областта на управлението при кризи и при отбранително-мобилизационната подготовка на страната;
8. планира, програмира и координира военните продажби в чужбина и Програмата за чуждестранна военна помощ от САЩ;
9. координира разработването на Единния план за материално-техническо осигуряване и на Единния поименен списък за строителство и строителни услуги в съответствие с отбранителните програми.

Чл. 22. (Изм., ДВ, бр. 25 от 2001 г.; отм., бр. 75 от 2003 г.)

Чл. 23. (Изм., ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) Дирекция "Международно сътрудничество":
1. подпомага министъра на отбраната при осъществяване на международното сътрудничество в областта на отбраната;
2. планира, координира и организира двустранни, многостранни и регионални дейности на сътрудничество в областта на отбраната;
3. координира разработването на международни споразумения в областта на отбраната;
4. подпомага министъра на отбраната при осъществяване на политиката по участието на Република България в международни организации в областта на отбраната и сигурността;
5. координира изпълнението на задълженията на Министерството на отбраната, произтичащи от международни договори, конвенции и споразумения, по които Република България е страна;
6. осъществява общото ръководство на протоколната дейност в Министерството на отбраната и в Генералния щаб на Българската армия и осигурява в протоколно-представително отношение дейността на министъра на отбраната, заместник-министрите и главния секретар на Министерството на отбраната.

Чл. 24. (Отм., ДВ, бр. 98 от 1999 г.).

Чл. 25. (Изм., ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) Дирекция "Планиране и управление на бюджета":
1. подпомага министъра на отбраната в управлението на финансовите ресурси в Министерството на отбраната;
2. организира и управлява вътрешните финансови дейности и счетоводната отчетност; консолидира счетоводната информация на Министерството на отбраната и на Българската армия за управление на финансовите ресурси;
3. изготвя указания относно бюджетните процедури съгласно насоките на Министерството на финансите, координира дейностите по планиране за следващата бюджетна година и изготвя проектобюджета на Министерството на отбраната в съответствие с Меморандума на програмните решения;
4. организира и контролира изпълнението на годишния бюджет на Министерството на отбраната;
5. координира, коригира и утвърждава ограниченията за разходи и плащания по бюджетните сметки на разпоредителите с бюджетни кредити на второ ниво и осъществява всички банкови разплащания на бюджетните разпоредители на второ и по-ниско ниво чрез системата "Единна сметка";
6. осъществява всички разплащания с контрагенти на Министерството на отбраната;
7. ръководи методически финансовите органи на Министерството на отбраната и Българската армия и издава указания за финансово-счетоводната дейност;
8. осъществява политиката по доходите, общественото и здравното осигуряване в Министерството на отбраната;
9. разработва годишен финансов план за материално-техническо осигуряване в съответствие с Меморандума на програмните решения.

Чл. 26. (Изм., ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) Дирекция "Кадрова политика":
1. подпомага министъра на отбраната при формирането и провеждането на кадровата политика в Министерството на отбраната;
2. разработва модели за кадровото развитие на военнослужещите;
3. управлява и координира процеса на кадрово развитие, в т.ч. повишаването в звание, назначаването и освобождаването на висшия команден състав във въоръжените сили, и осъществява методическо ръководство на кадровите органи от въоръжените сили;
4. управлява и координира изпълнението на процедурите за оценка на кадровите военнослужещи;
5. организира и координира дейността по подбора, назначаването и отчета на военнослужещи на кадрова военна служба и граждански лица от въоръжените сили на Република България на работа в щабове и органи на международни организации;
6. разработва насоките и осъществява общ контрол на прилагане на политиката и процедурите в системата на военното образование и квалификацията в страната и в чужбина и осъществява методическо ръководство на структурите от военнообразователната система;
7. (нова, ДВ, бр. 51 от 2005 г.) разработва насоките за езиковото обучение, създава национални тестове за определяне нивото на владеене на езици на НАТО, провежда изпити съгласно стандарта на НАТО STANAG 6001 и осъществява общ контрол за прилагане на политиката и процедурите в системата на езиковото обучение;
8. (предишна т. 7, ДВ, бр. 51 от 2005 г., изм., ДВ, бр. 30 от 2007 г.) разработва политиката по социалната адаптация на личния състав, освободен от наборна и кадрова военна служба, и политиката по материалното подпомагане на военнослужещите, гражданските лица, военноинвалидите, военнопострадалите и пенсионираните военнослужещи;
9. (предишна т. 8, ДВ, бр. 51 от 2005 г.) разработва и координира политиката и дейността по безопасни и здравословни условия на труд на работните места във въоръжените сили и осъществява контрол по спазването й;
10. (предишна т. 9, ДВ, бр. 51 от 2005 г.) ръководи изграждането и развитието на автоматизираната система за управление на човешките ресурси и води отчета на личния състав от структурите на подчинение на министъра на отбраната и висшия команден състав;
11. (предишна т. 10, ДВ, бр. 51 от 2005 г.) отговаря за връзките със синдикалните организации във въоръжените сили и с военно-патриотичните съюзи и организации и координира дейностите по проучване, регистриране, опазване и поддържане на войнишките паметници.

Чл. 27. (Отм., ДВ, бр. 25 от 2001 г.).

Чл. 28. (Изм., ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) Дирекция "Финансово-контролна дейност":

1. (изм., ДВ, бр. 48 от 2006 г.) подпомага министъра на отбраната при осъществяване на финансов контрол на Министерството на отбраната, Българската армия и структурите на подчинение на министъра на отбраната, като извършва проверки по отношение на финансовата, счетоводната и договорната дисциплина, свързани с материалните средства, въоръженията и имуществата, включително контрол на инвентара; 2. (изм., ДВ, бр. 48 от 2006 г.) извършва проверки и изготвя доклади и актове за начет; 3. (изм., ДВ, бр. 48 от 2006 г.) осъществява предварителен контрол за законосъобразност по чл.13, ал. 3, т.5 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.

Чл. 29. (Изм., ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) Дирекция "Управление на доставките":
1. подпомага министъра на отбраната при разработване и контролиране на политиката по доставките (централизираното и децентрализираното снабдяване) с изключение на строителството и строителните услуги;
2. организира и изпълнява дейността по възлагане на обществените поръчки с изключение на строителството и строителните услуги;
3. осъществява маркетинга на стоки и услуги;
4. изпълнява плана за централизирано снабдяване за материални средства и услуги в съответствие с решенията и указанията на Съвета по отбранителна аквизиция и на Програмния съвет;
5. отговаря за изпълнението на търговските договори и осъществява контрол по спазването на сроковете, условията и изискванията за доставка и качеството на изпълнение на договора с изключение на строителството и строителните услуги.

Чл. 29а. (Отм., ДВ, бр. 87 от 2001 г.).

Чл. 30. (Отм., ДВ, бр. 98 от 1999 г.).

Чл. 31. (Изм., ДВ, бр. 100 от 2004 г.) Дирекция "Военна инфраструктура":
1. подпомага министъра на отбраната в дейността по управление на недвижими имоти - публична държавна собственост, предоставени за изпълнение на функциите на Министерството на отбраната;
2. съставя актове за публична държавна собственост за имоти, свързани с държавната тайна или със сигурността и отбраната на страната, и води регистър за тези имоти;
3. създава и поддържа база данни, технически характеристики и специализирани кадастрални карти на недвижимите имоти - публична държавна собственост;
4. подпомага министъра на отбраната в разработването и надзора при изпълнението на политиката за инвестиции за строителство и модернизация на военната инфраструктура;
5. координира планирането и разработва предложението за капитални инвестиции в сферата на строителството и строителните услуги в съответствие с изискванията, посочени от Системата на необходимите отбранителни способности, с цел разглеждане от Съвета по отбранителна аквизиция;
6. разработва Единния поименен списък за строителство и строителни услуги в съответствие с Меморандума на програмните решения за разглеждане от Съвета по отбранителна аквизиция;
7. организира и изпълнява дейността по възлагане на обществени поръчки в сферата на строителството и строителните услуги, проектирането на инфраструктура и обновяването й;
8. отговаря за изпълнението на договорите за инфраструктура и осъществява контрол по спазването на сроковете и качеството на изпълнение на договора;
9. отговаря за категоризирането и снемането от отчет на негодните за ползване недвижими имоти;
10. координира разработването и реализацията на проекти по Програмата на Организацията на Северноатлантическия договор за инвестиции в областта на сигурността;
11. организира отдаването под наем на недвижими имоти - публична държавна собственост, предоставени за изпълнение на функциите на Министерството на отбраната, и отговаря за изпълнението на договорите за отдаване под наем;
12. подпомага министъра на отбраната при осъществяването на жилищната политика;
13. подпомага министъра на отбраната в случаите, в които упражнява правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала, и подготвя неговите решения;
14. (нова, ДВ, бр. 19 от 2007 г.) подготвя необходимите документи и участва в комисии за провеждане на процедури за предоставяне на концесии за недвижими имоти - публична държавна собственост, предоставени за изпълнение на функциите на Министерството на отбраната.

Чл. 32. (Изм., ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) Дирекция "Политика по въоръженията и техниката":
1. разработва и организира провеждането на политиката по отбранителна аквизиция;
2. разработва и обобщава предложения за изследване и развитие и нови изделия и предложения за снемане от въоръжение в съответствие с изискванията, определени в Системата на необходимите отбранителни способности, за разглеждане от Съвета по отбранителна аквизиция;
3. участва в разработването на планове за снабдяване и планове за снемане от употреба в съответствие с Меморандума на програмните решения;
4. анализира, координира и оценява изпълнението на проектите по аквизиция и координира процеса на жизнения цикъл на придобитите способности и ресурси чрез ръководителите на проекти;
5. координира разработването и реализирането на проектите за изследване и развитие;
6. координира дейностите по интегриране на придобити способности и ресурси в рамките на Министерството на отбраната и Българската армия;
7. подпомага министъра на отбраната при осъществяване на отбранителната индустриална политика;
8. осъществява методическо ръководство на Института за перспективни изследвания за отбраната при изпълнението на проектите за научноизследователска и развойна дейност.

Чл. 32а. (Изм., ДВ, бр. 100 от 2004 г. - в сила от 01.12.2004 г.) Дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация":
1. подпомага министъра на отбраната при формирането и провеждането на политиката в областта на военната стандартизация, кодификацията и държавната гаранция на качеството;
2. организира и координира процеса по ратифицирането, съхраняването, разпространението и прилагането на стандартизационните споразумения на Организацията на Северноатлантическия договор и съюзните публикации;
3. организира и координира разработването на военни стандарти и военни технически спецификации за разработване на продукти с военно предназначение, тяхното съхраняване и публикуването им;
4. организира формирането и координира провеждането на политиката на Министерството на отбраната за интегриран системен подход към качеството през целия жизнен цикъл на отбранителните продукти;
5. организира и осъществява дейността по сертифициране на отбранителни продукти и на системите за управление и осигуряване качеството на производителите;
6. изгражда и поддържа национална кодификационна система, съвместима със системата на Организацията на Северноатлантическия договор, както и организира дейностите по кодификация на материални средства за отбрана на страната.
7. (нова, ДВ, бр. 51 от 2005 г.) подпомага министъра на отбраната при формирането и провеждането на политиката на Министерството на отбраната в областта на измерванията и метрологичния контрол.

Раздел VI
Организация на работата в министерството
(Нов, ДВ, бр. 56 от 2000 г.)

Чл. 33.
(1) Организацията на работа на министерството се осъществява по реда на правилника.
(2) Министърът на отбраната издава Инструкция за деловодната дейност и документооборота в министерството.

Чл. 34.
(1) (Предишен текст на чл.34 , ДВ, бр. 25 от 2001 г.) Държавните служители, лицата, работещи по трудово правоотношение, и кадровите военнослужещи в министерството изпълняват възложените им задачи и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.
(2) (Нова, ДВ, бр. 25 от 2001 г.; доп., бр. 75 от 2003 г.) При постъпване на работа в Министерството на отбраната лицата по ал. 1 подписват декларация, че няма да разгласяват класифицирана информация, представляваща държавна или служебна тайна, станала им известна при изпълнение на служебните им задължения.

Чл. 35. (Изм., ДВ, бр. 9 от 2004 г.) За образцово изпълнение на служебните си задължения служителите от Министерството на отбраната могат да бъдат награждавани с отличия и с парични или предметни награди при условия и по ред, определени от министъра на отбраната. Стойността на паричната или предметната награда не може да надвишава размера на основната заплата на служителя.

Чл. 35а. (Нов, ДВ, бр. 75 от 2003 г.) Служителите, работещи с класифицирана информация и/или владеещи чужди езици, получават допълнителни месечни възнаграждения при условия, по ред и в размери, определени от министъра на отбраната, в рамките на средствата за работна заплата по бюджета за съответната година.

Чл. 36. (Изм., ДВ, бр. 25 от 2001 г.)
(1) (Отм., ДВ, бр. 87 от 2001 г.).
(2) По конкретни проблеми министърът със заповед може да създава съвети като консултативни звена. Дейността на съветите се обслужва от административните звена на Министерството на отбраната.

Чл. 36а. (Нов, ДВ, бр. 25 от 2001 г.)
(1) Непосредственото ръководство на дирекция се осъществява от нейния директор, който носи отговорност за точното и срочното изпълнение на конкретните задачи при осъществяване на функциите й.
(2) Директорите на дирекции дават задължетелни указания в рамките на своята компетентност за осигураване изпълнението на актовете на Министерския съвет, на министъра и на заместник-министрите.

Чл. 36б. (Нов, ДВ, бр. 25 от 2001 г.)
(1) Директорът на дирекция:
1. докладва на членовете на политическия кабинет и на главния секретар материали по въпроси от тяхната компетентност;
2. участва при покана в работата на политическия кабинет;
3. осигурява взаимодействието с другите звена на Министерството на отбраната;
4. изготвя ежегодно отчет за дейността на ръководените от тях дирекции и предлага мерки за усъвършенстване на дейностите им;
5. възлага задачи на работещите в съответната дирекция служители, контролира и отговаря за срочното им изпълнение;
6. подписва и насочва материали, подготвени по въпроси, включени във функциите на ръководената от него дирекция;
7. предлага назначаване, повишаване, преместване, стимулиране, санкциониране и освобождаване на работещите в съответната дирекция служители;
8. дава предложения за повишаване на квалификацията на служителите от съответната дирекция.
(2) Директорът по ал. 1 периодично представя на главния секретар информация за изпълнението на поставените задачи от съответната дирекция.

Чл. 36в. (Нов, ДВ, бр. 25 от 2001 г.)
(1) При възлагане на задачи на повече от една дирекция служителите от Министерството на отбраната пряко взаимодействат помежду си.
(2) При необходимост директорите на дирекции по ал. 1 назначават работни групи за решаване на възникналите проблеми.

Чл. 37.
(1) Документите, изпратени до министерството, се завеждат в канцеларията във входящ регистър, като се отбелязва датата на получаването.
(2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува преписка.

Чл. 38. Преписките подлежат на насочване според адресата или съдържанието им.

Чл. 39.
(1) Министърът, заместник-министрите и главният секретар възлагат преписките, насочени към тях, с резолюция до съответните ръководители на административни звена. Резолюцията съдържа указания, срок за изработване, дата и подпис.
(2) Ръководителите на административни звена възлагат с резолюция изработването на преписките на един или повече служители, като конкретизират задачите.

Чл. 40. Изходящите от министерството документи се съставят в 2 екземпляра. Вторият екземпляр съдържа инициалите и подписа на служителя, който е изготвил документа, и на ръководителя на съответното административно звено, като се посочва и датата.

Чл. 41.
(1) Достъпът на външни лица в сградата на министерството се разрешава след издаване на пропуск от охраната или след представяне на документ, разрешаващ влизането, съгласно инструкция за охраната и пропускателния режим в министерството, издадена от министъра.
(2) Пропускът съдържа трите имена на посетителя и на лицето, при което отива. След приключване на посещението служителят, провел срещата, разписва пропуска.

Чл. 42. (Изм., ДВ, бр. 87 от 2001 г.) Приемното време на министъра, на заместник-министрите и на главния секретар, както и на директори на дирекции, обслужващи физически и юридически лица, се оповестява на специално обозначени места в сградата на министерството.

Чл. 43. Работното време в министерството е от 9 ч. до 17 ч. и 30 мин. с почивка от 12 ч. и 30 мин. до 13 ч.

Заключителна разпоредба

Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл.42, ал. 4 от Закона за администрацията и чл.41, ал. 1 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.

Приложение
към чл.8, ал.2
от Устройствения правилник
(Изм., ДВ, бр. 75 от 2003 г., бр. 9 от 2004 г., бр. 100 от 2004 г.,
бр. 51 от 2005 г.; изм. и доп., бр. 78 от 2005 г., бр. 48 от 2006 г.)

Обща численост на персонала в организационните структури и административните звена в Министерството на отбраната - 750 щатни бройки
(Загл. изм., ДВ, бр. 9 от 2004 г., бр. 100 от 2004 г., бр. 51 от 2005 г., бр. 78 от 2005 г., бр. 48 от 2006 г.)

Политически кабинет 16
Главен секретар 1
Звено по сигурността 15
Звено за вътрешен одит 4
Инспекторат 43
Обща администрация 203
в т. ч.:
Дирекция "Административно и информационно обслужване" 83
Дирекция "Финансово-стопански дейности" 110
Дирекция "Връзки с обществеността" 10
Специализирана администрация 468
в т. ч.:
Дирекция "Правно-нормативна дейност" 33
Дирекция "Отбранителна политика" 39
Дирекция "Отбранително планиране и програмиране" 39
Дирекция "Международно сътрудничество" 34
Дирекция "Планиране и управление на бюджета" 65
Дирекция "Кадрова политика" 40
Дирекция "Финансово-контролна дейност" 44
Дирекция "Управление на доставките" 49
Дирекция "Военна инфраструктура" 62
Дирекция "Политика по въоръженията и техниката" 33
Дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация" 30

Постановление № 118
от 15 юни 2005 г.
за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет
(Обн., ДВ, бр. 51 от 21.06.2005 г.)

.....................................
.....................................

Заключителни разпоредби

§ 4. Трудовите правоотношения на служителите от екипа за разработване и провеждане на тестове от състава на Военната академия "Г. С. Раковски", чиято дейност и длъжности в изпълнение на § 1, т. 5, буква "в" и § 2, т. 3, буква "а" и т. 5, буква "и" преминават в дирекция "Кадрова политика" на Министерството на отбраната, се уреждат в съответствие с чл.123 от Кодекса на труда.

§ 5. Необходимите средства за изпълнение на постановлението се осигуряват в рамките на бюджета на Министерството на отбраната за съответната година.

§ 6. Изпълнението на постановлението се възлага на министъра на отбраната.

Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив