Застраховката при пътуване в чужбина пести пари и грижи

02.05.2012 | 10:24
по статията работи: Ралица Стоянова
Застрахователна премия от 10 лева може да спести медицински разходи за стотици хиляди евро, казва Ирина Пенчева, директор "Злополука, заболяване, туристически застраховки и Асистанс" в ЗАД “Виктория”
Застраховката при пътуване в чужбина пести пари и грижи

 

Стягате куфарите - бански, книга, плажно масло, костюм, бележник, лаптоп (в зависимост от целите на пътуването), самолетни билети... Не забравяте ли обаче още нещо важно? Застраховани ли сте? Никой не обича да мисли за евентуални неприятни събития, които биха настъпили по време на почивка или командировка. Наличието на застраховка при пътуване в чужбина обаче може да ви спести много главоболия и разходи. От Econ.bg се допитахме до две застрахователни дружества, които предлагат услугата “Помощ при пътуване в чужбина с осигурен асистанс” - ЗАД "Виктория" и "Интерамерикан България" ЗЕАД, и обобщихме основните акценти, за които е добре да сте информирани, по отношение на застраховката при пътуване извън България.

Какви рискове и разходи покрива застраховката при пътуване в чужбина? Какви асистанс-услуги ползва застрахованият?

Застраховка „Помощ при пътуване с осигурен Асистанс” на “Виктория” включва медицински разходи – спешна помощ, амбулаторно и стационарно лечение, разходи за стоматологична помощ и репатриране на застрахования (или тленните му останки в случай на злополука), обяснява Ирина Пенчева, директор “Злополука, заболяване, туристически застраховки и Асистанс” в застрахователното дружество.

Допълнително могат да бъдат избрани един или няколко риска, разпределени в пет тематични модула:

Модул Репатриране, който включва разходи за посещение при хоспитализиран в чужбина (закупуване на самолетен билет, настаняване в хотел); предсрочно репатриране на застрахования в България, в случай на смърт на негов роднина по права линия; репатриране на малолетни деца на застрахования до България при хоспитализация от над 10 последователни дни.

Модул Подобряване на условията на медицинска грижа включва посещение на лекар при лежащо болен по желание на болния; настаняване в лечебно заведение и дневни пари за болничен престой.

Модул Злополука - Изплащане на средства при настъпване на смърт от злополука.

Модул Отговорности включва правна помощ и обща гражданска отговорност.

Модул Пътуване касае пътувания с въздушен транспорт. Изплащат се средства при анулиране на полет и загуба на багаж.

Какъв е срокът на застраховката? В кои държави е валидна?

Клиентът сам избира срока на застраховката според нуждите на пътуването си. Застраховките при пътуване в чужбина на “Виктория” могат да бъдат със срок от един до 365 дни, а на “Интерамерикан” - от 3 до 365 дни. Застраховката е валидна за цял свят.

Застрахователни премии и суми

Застрахователната премия зависи от периода на пътуване, избраните рискове и лимити на застрахователно покритие, възрастта на застрахования, целта на пътуването и дестинацията, обясняват от “Виктория”. Лимитът на медицинските разходи е по избор на застрахования и може да бъде 2000, 4000, 5000, 10 000, 15 000, 20 000, 25 000, 30 000, 50 000 или 75 000 валутни единици - евро или долари.

Лимитът на покритие на “Интерамерикан” също е от 2 000 евро до 75 000 евро. Така за срок от 3 дни и застрахователна сума от 2 000 евро за пътуващите в Европа премията е 0.90 евро, а за пътуващите в другите страни от света и САЩ – 1,05 евро.

Кой може да си направи застраховка при пътуване извън България?

От “Виктория” обясняват, че нямат възрастови ограничения за клиентите за тази услуга. Всеки може да си направи застраховка при пътуване в чужбина. От “Интерамерикан” също не поставят възрастова граница, но поясняват, че тарифата се увеличава пропорционално на възрастта на пътуващия. Завишение на таксата с 50 на сто се прави за хора на възраст от 65 до 70 години, а за възрастни над 70 години – със 100%. За лица над 80-годишна възраст максималният лимит на отговорност е 5000 евро.

Как да изпозваме пари от застраховката, ако се наложи?

Ако настъпи застрахователно събитие, застрахованият е длъжен да се обади на посочените в полицата телефони на асистанс-компанията в рамките на 48 часа. По време на телефонния разговор той получава информация за най-близкото медицинско заведение, към което следва да се насочи. В случай на вече оказана медицинска помощ, съобщава адреса и телефона на съответното медицинско заведение с цел асистанс-компанията да пристъпи към директно уреждане на плащанията. Застрахованото лице трябва да съобщи на компанията имената си и номера на застрахователната си полица, както и характера на помощта, от която има нужда, за да бъде насочено адекватно.

Асистанс-компанията поема организацията и заплащането на лечението и/или репатрирането. Когато има тежки злополука или застрахованият не е в състояние сам да се свърже с асистанс-компанията, то това могат да направят негови близки или служители на лечебното заведение, в което е попаднал.

Ако пропуснете да се обадите на компанията, щетата ви може да бъде отказана. Тази клауза фигурира в Общите условия на всички застрахователни дружества, подчертава Ирина Пейчева от “Виктория”.

Каква е разликата между европейската здравна карта и застраховката при пътуване в чужбина?

Идеята и на двата продукта е покриване на медицински разходи, но приликите спират дотук, обяснява експертът от “Виктория”.

При необходимост от болнична помощ в чужбина съответната здравноосигурителна институция заплаща само стойността на влизащите в здравноосигурителния пакет медицински грижи. Разходите за транспорт, хотел, придружител и други услуги се плащат от пациента.

Всяка една страна-членка на ЕС има свой минимален пакет от медицински услуги. Няма единна практика по отношение на разплащането между европейските здравни каси. При това положение пътуващите в чужбина български граждани не могат със сигурност да знаят какви медицински услуги биха могли да се ползват, обясняват от “Интерамерикан”.

Европейските здравни каси или не включват изобщо спешната стоматологична помощ например, или покриват минимален пакет, докато застраховката покрива такава до определен лимит. Българските граждани могат да ползват картата само в здравни заведения или при лекари със сключен договор с местните здравни каси. Това стеснява възможността за лечение. Освен това не съществува възможност за репатриране на пострадалия в България.

Със съответното покритие застраховката може да поема всички разходи, свързани с пътуването, нивото на обслужване или обстоятелствата в семейството на застрахования. Покрива се също и рискът „Смърт от злополука в чужбина”.

Защо да се застраховаме, преди да тръгнем да път?

Премийните приходи* от застраховките за пътуване в чужбина се увеличават, отчитат от “Виктория”. Това значи че все повече хора осъзнават нуждата да си направят застраховка, преди да излязат от страната. Клиентите са наясно с рисковете и евентуалните високи разходи.

Човек трябва да се застрахова, именно защото няма излишни пари, смята Пенчева. Застрахователна премия от 10 лева може да спести медицински разходи за стотици хиляди евро. Сключването ѝ е отговорност пред самия човек и пред семейството му.

*Делът от премийния приход на този вид полици е почти нищожен - 0,8% от целия портфейл на общозастрахователните дружества (по данни на КФН за ноември 2011).

Оцени статията:
5.00/3
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 06.12   963 г. – Лъв VIII е избран за римски папа. 1240 г. – Армията на монголския владетел Бату Хан покорява Киевското княжество. 1534 г. – В Еквадор е...