За един по-справедлив и чист свят - I част

27.06.2012 | 11:25
по статията работи: Александър Димитров
История, сертификационен механизъм и текущи тенденции на международното движение Fair trade
За един по-справедлив и чист свят - I част
Снимка: Wikimedia

Всичко започва, макар и индиректно, през 1860 година, когато излиза романът на Мултатули (псевдоним на Едуард Деккер) - „Макс Хавелаар“. Разрушителната критика на холандския колониализъм и порочните му практики представя протагониста Макс Хавелаар, колониален администратор на остров Ява, който се бори със зъби и нокти срещу правилата на търговската игра. И така, както често се случва, особено с писателите и техните концепции, разпилени между пожълтелите листа на ръкописите, Деккер едва ли предполага колко повратна ще се окаже творбата му.

Fair trade - история, дефиниция, разширяване на популярността

Близо век по-късно, радикални студентски движения, различни граждански и неправителствени организации оформят лицето на това явление, което днес наричаме „Справедлива търговия“, или ако се придържаме към международната котировка - Fair trade”.

Справедливата търговия, най-общо казано, е международно движение и организация от търговски мрежи на дистрибутори на най-различни продукти. Тези продукти са произвеждани в развиващите се държави, или в откровено бедните такива (т.нар. „държави от Третия свят“) и се изнасят за икономически развитите страни. Целта на търговските мрежи и на международното движение за справедлива търговия като цяло е да се подобрят трайно условията на труд за износителите от икономически по-слабите държави и да се опази околната среда при производството на продуктите.

Основните структури на модерното лице на справедливата търговия Fairtrade Labelling Organizations International (FLO), World Fair Trade Organization (WFTO, преди International Fair Trade Association IFTA), Network of European Worldshops (NEWS) и European Fair Trade Association (EFTA), дават следната дефиниция за явлението през 2001 година:

Справедливата търговия е партньорство, което се основава на диалог, прозрачност и уважение. Целта е да се постигне по-голяма справедливост в рамките на международната търговия. Движението допринася за трайното развитие, създава по-добри търговски условия и гарантира правата на производителите и маргинализираните работници, по-специално в южната част на планетата.

Неслучайно първият специализиран магазин с fair trade стоки отваря врати не къде да, а в Холандия през 1969 година. През 1968 година пък набира сила емблематичният за движението лозунг: „Търгувайте, вместо да помагате“ (“Trade not Aid”), който цели стимулиране и подобряване на положението на развиващите се страни посредством активна справедлива търговия.

Логото на WFTO. Снимка: Wikimedia

Нужни са още двайсет години до 15 ноември 1988 година, когато отново в Холандия е продадено първото сертифицирано като продукт на справедлива търговия кафе. То е резултат от дейността на Фондация „Макс Хавелаар“, неправителствена организация, която е със седалище Утрехт, Холандия. Героят на Деккер отпреди повече от век оживява в родното си място, за да сложи истинската модерна отправна точка за справедливата търговия, която през деветдесетте години на XX век и първото десетилетие на новото хилядолетие постепенно набира популярност и международно признание.

През 1998 година Европейският парламент (ЕП) приема „Резолюция относно справедливата търговия“, през 2000 година множество институции в Европа започват да закупуват кафе и чай, продукти на справедлива търговия, а ЕП засилва промотирането на системата. 2006 г. финализира процеса – ЕП приема друга резолюция относно движението, като признава постигнатото от него и предлага развитието на политиката на справедливата търговия, както и разширяването на подкрепата ѝ от страна на търговските участници – производители и потребители. От 2002 година насам на 12 май се чества и Световният ден за справедлива търговия.

Асоциирани стоки, принципи и сертификационна система

И докато в началото стоките, които са били предмет на търговска дейност на свободната търговия, са били главно текстилни и занаятчийски продукти, то спектърът на артикули постепенно се разширява във времето. Така в момента обект на справедлива търговия са стоки от цветя, през мед и плодове (особено банани, поради острите дискусии около трудовите условия в банановите плантации), до памук, какао, захар и най-вече – кафето, което е централен продукт в схемата на движението.

Относно стоките, Фондацията за справедлива търговия във Великобритания предлага няколко любопитни и интересни факта, които засягат някои продукти и тенденции на справедливата търговия в страната:

  • Потребителите са похарчили 493 млн. паунда (614 млн. евро) през 2007 г. за продукти, които са били със сертификат на справедлива търговия.
  • Всекидневно британците през 2007 година са пили по 8 милиона топли напитки със сертификат на справедлива търговия.
  • Един на всеки четири банана, продаван във Великобритания, е бил продукт на справедлива търговия през 2007 година.
  • Увеличението на купувания от англичаните шоколода, обект на справедлива търговия, е четворно към 2010 година. Така общият финансов обем на какаовото изделие е възлизал на 342 млн. паунда (426 млн. евро) – стойност, която определя шоколада като продукт номер 1 на справедлива търговия в страната.
  • Увеличението на кафето и чая също не е за подминаване. През 2010 година, спрямо предходната 2009 г., се е наблюдавало увеличение с 16% при свободно търгуваното кафе и с 5% при свободно търгувания чай.
  • Свободно търгуваните подправки и козметични продукти също са изживели своя възход.
  • Общият финансов обем, генериран от продуктите на справедлива търговия за 2011 година, е още по-впечатляващ. Той е възлизал на 1,32 млрд. паунда (1,64 млрд. евро), което е 12% увеличение в сравнение с продажбите през 2010 година. 
  • По последни данни, възходът на какаото и захарта като стоки под опеката на справедливата търговия, отново е огромен, респективно с 34% увеличение за какаото и с 21% увеличение за захарта.

 

Като цяло справедливата търговия предполага адекватното заплащане на производителите на стоки и гаранция на основните им потребности, зачитане на основните човешки права, осигуряване на устойчиви и коректни отношения между търговските страни, екосъобразност и опазване на околната среда и не на последно място – качествени продукти за крайния потребител.

Сушене на справедливо търгувано кафе. Снимка: Mike/Dailyshotofcoffe.com

За да бъде сертифициран като „продукт на справедлива търговия“, даден артикул трябва да бъде подложен на инспекция, която да установи дали той отговаря на стандартите, определени от органа FLO-Cert. Главни цели на сертификационната схема са именно:

  • следване на търговски практики, гарантиращи такива изкупни цени, които да покрият средните разходи за устойчиво производство на производителите и задоволят нуждите им, както и тези на техните семейства
  • обезпечаване на допълнителни Fair trade надбавки, които могат да бъдат инвестирани в проекти за социални и икономическо развитие, както и опазване на околната среда
  • осигуряване на възможност за предварително финансиране на производителите при поискване от тяхна страна
  • улесняване на дълготрайното търговско партньорство и даване на възможност на повечето производителите да имат контрол над процеса на търговия
  • осигуряване на определени минимални изисквания, както и критерии за развитие. Условията на производство и търговия за всички стоки, които са сертифицирани като продукти на справедлива търговия, трябва да бъдат социално, икономически и екологично отговорни и част от прозрачен процес.

Успехът на FLO и сертифицираните организации е лесно да бъде проследен. Между 2004 и 2006 година например, числеността на сертифицираните търговци на кафе се увеличава от 78 на 171. 165 асоциации на FLO са разположени в Латинска Америка и Карибите на територията на общо 14 страни, които изнасят 85% от справедливо търгуваното кафе. Сред водещите страни от тези региони, които произвеждат основната стока за движението – справедливо търгуваното кафе, са Кения, Южна Африка, Гана, Уганда, Никарагуа, Перу, Гватемала и много други.

Във втората част на статията, посветена на Fair trade, ще ви представим аргументацията на привържениците и противниците на системата на справедливата търговия или на определени нейни аспекти.

Тази статия ви хареса? Станете фен на страницата на Еcon.bg във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!

Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 08.11   392 г. – Със забраната на езическите ритуали, император Теодосий I налага християнството като официална религия в Римската империя. 1204 г. – Кардинал Лъв,...