Всичко започва, макар и индиректно, през 1860 година, когато излиза романът на Мултатули (псевдоним на Едуард Деккер) - „Макс Хавелаар“. Разрушителната критика на холандския колониализъм и порочните му практики представя протагониста Макс Хавелаар, колониален администратор на остров Ява, който се бори със зъби и нокти срещу правилата на търговската игра. И така, както често се случва, особено с писателите и техните концепции, разпилени между пожълтелите листа на ръкописите, Деккер едва ли предполага колко повратна ще се окаже творбата му.
Fair trade - история, дефиниция, разширяване на популярността
Близо век по-късно, радикални студентски движения, различни граждански и неправителствени организации оформят лицето на това явление, което днес наричаме „Справедлива търговия“, или ако се придържаме към международната котировка - „Fair trade”.
Справедливата търговия, най-общо казано, е международно движение и организация от търговски мрежи на дистрибутори на най-различни продукти. Тези продукти са произвеждани в развиващите се държави, или в откровено бедните такива (т.нар. „държави от Третия свят“) и се изнасят за икономически развитите страни. Целта на търговските мрежи и на международното движение за справедлива търговия като цяло е да се подобрят трайно условията на труд за износителите от икономически по-слабите държави и да се опази околната среда при производството на продуктите.
Основните структури на модерното лице на справедливата търговия – Fairtrade Labelling Organizations International (FLO), World Fair Trade Organization (WFTO, преди International Fair Trade Association IFTA), Network of European Worldshops (NEWS) и European Fair Trade Association (EFTA), дават следната дефиниция за явлението през 2001 година:
Справедливата търговия е партньорство, което се основава на диалог, прозрачност и уважение. Целта е да се постигне по-голяма справедливост в рамките на международната търговия. Движението допринася за трайното развитие, създава по-добри търговски условия и гарантира правата на производителите и маргинализираните работници, по-специално в южната част на планетата.
Неслучайно първият специализиран магазин с fair trade стоки отваря врати не къде да, а в Холандия през 1969 година. През 1968 година пък набира сила емблематичният за движението лозунг: „Търгувайте, вместо да помагате“ (“Trade not Aid”), който цели стимулиране и подобряване на положението на развиващите се страни посредством активна справедлива търговия.
Логото на WFTO. Снимка: Wikimedia
Нужни са още двайсет години до 15 ноември 1988 година, когато отново в Холандия е продадено първото сертифицирано като продукт на справедлива търговия кафе. То е резултат от дейността на Фондация „Макс Хавелаар“, неправителствена организация, която е със седалище Утрехт, Холандия. Героят на Деккер отпреди повече от век оживява в родното си място, за да сложи истинската модерна отправна точка за справедливата търговия, която през деветдесетте години на XX век и първото десетилетие на новото хилядолетие постепенно набира популярност и международно признание.
През 1998 година Европейският парламент (ЕП) приема „Резолюция относно справедливата търговия“, през 2000 година множество институции в Европа започват да закупуват кафе и чай, продукти на справедлива търговия, а ЕП засилва промотирането на системата. 2006 г. финализира процеса – ЕП приема друга резолюция относно движението, като признава постигнатото от него и предлага развитието на политиката на справедливата търговия, както и разширяването на подкрепата ѝ от страна на търговските участници – производители и потребители. От 2002 година насам на 12 май се чества и Световният ден за справедлива търговия.
Асоциирани стоки, принципи и сертификационна система
И докато в началото стоките, които са били предмет на търговска дейност на свободната търговия, са били главно текстилни и занаятчийски продукти, то спектърът на артикули постепенно се разширява във времето. Така в момента обект на справедлива търговия са стоки от цветя, през мед и плодове (особено банани, поради острите дискусии около трудовите условия в банановите плантации), до памук, какао, захар и най-вече – кафето, което е централен продукт в схемата на движението.
Относно стоките, Фондацията за справедлива търговия във Великобритания предлага няколко любопитни и интересни факта, които засягат някои продукти и тенденции на справедливата търговия в страната:
- Потребителите са похарчили 493 млн. паунда (614 млн. евро) през 2007 г. за продукти, които са били със сертификат на справедлива търговия.
- Всекидневно британците през 2007 година са пили по 8 милиона топли напитки със сертификат на справедлива търговия.
- Един на всеки четири банана, продаван във Великобритания, е бил продукт на справедлива търговия през 2007 година.
- Увеличението на купувания от англичаните шоколода, обект на справедлива търговия, е четворно към 2010 година. Така общият финансов обем на какаовото изделие е възлизал на 342 млн. паунда (426 млн. евро) – стойност, която определя шоколада като продукт номер 1 на справедлива търговия в страната.
- Увеличението на кафето и чая също не е за подминаване. През 2010 година, спрямо предходната 2009 г., се е наблюдавало увеличение с 16% при свободно търгуваното кафе и с 5% при свободно търгувания чай.
- Свободно търгуваните подправки и козметични продукти също са изживели своя възход.
- Общият финансов обем, генериран от продуктите на справедлива търговия за 2011 година, е още по-впечатляващ. Той е възлизал на 1,32 млрд. паунда (1,64 млрд. евро), което е 12% увеличение в сравнение с продажбите през 2010 година.
- По последни данни, възходът на какаото и захарта като стоки под опеката на справедливата търговия, отново е огромен, респективно с 34% увеличение за какаото и с 21% увеличение за захарта.
Като цяло справедливата търговия предполага адекватното заплащане на производителите на стоки и гаранция на основните им потребности, зачитане на основните човешки права, осигуряване на устойчиви и коректни отношения между търговските страни, екосъобразност и опазване на околната среда и не на последно място – качествени продукти за крайния потребител.
Сушене на справедливо търгувано кафе. Снимка: Mike/Dailyshotofcoffe.com
За да бъде сертифициран като „продукт на справедлива търговия“, даден артикул трябва да бъде подложен на инспекция, която да установи дали той отговаря на стандартите, определени от органа FLO-Cert. Главни цели на сертификационната схема са именно:
- следване на търговски практики, гарантиращи такива изкупни цени, които да покрият средните разходи за устойчиво производство на производителите и задоволят нуждите им, както и тези на техните семейства
- обезпечаване на допълнителни Fair trade надбавки, които могат да бъдат инвестирани в проекти за социални и икономическо развитие, както и опазване на околната среда
- осигуряване на възможност за предварително финансиране на производителите при поискване от тяхна страна
- улесняване на дълготрайното търговско партньорство и даване на възможност на повечето производителите да имат контрол над процеса на търговия
- осигуряване на определени минимални изисквания, както и критерии за развитие. Условията на производство и търговия за всички стоки, които са сертифицирани като продукти на справедлива търговия, трябва да бъдат социално, икономически и екологично отговорни и част от прозрачен процес.
Успехът на FLO и сертифицираните организации е лесно да бъде проследен. Между 2004 и 2006 година например, числеността на сертифицираните търговци на кафе се увеличава от 78 на 171. 165 асоциации на FLO са разположени в Латинска Америка и Карибите на територията на общо 14 страни, които изнасят 85% от справедливо търгуваното кафе. Сред водещите страни от тези региони, които произвеждат основната стока за движението – справедливо търгуваното кафе, са Кения, Южна Африка, Гана, Уганда, Никарагуа, Перу, Гватемала и много други.
Във втората част на статията, посветена на Fair trade, ще ви представим аргументацията на привържениците и противниците на системата на справедливата търговия или на определени нейни аспекти.
Тази статия ви хареса? Станете фен на страницата на Еcon.bg във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката,
предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!