Продажбите на автомобили в световен мащаб през 2017 г. за първи път са преминали прага от 90 млн. бройки – индикатор, че търсенето на конвенционални превозни средства остава силно. Това става ясно от предварителни данни на сайта WardsAuto.com.
Ръстът се дължи отчасти на възстановяването на някои от развиващите се пазари, като тези в Бразилия и Русия, както и на силното представяне в Западна Европа. Но основен двигател на продажбите са азиатските потребители. Четвърт от колите, продадени миналата година, са отишли у китайски купувачи – значителен ръст в сравнение с 15% преди десетилетие.
„Китай все още е силен пазар и все още е нарастващ пазар“, посочва Дейв Зоя от WardsAuto.com, според когото скоро растежът ще идва не само от увеличено търсене в основните градове, но и във второ- и третостепенните населени места.
Най-доходоносен за производителите на превозни средства остава пазарът в Северна Америка въпреки забавянето на продажбите след години на силна инерция. Анализаторите очакват продажбите в САЩ за 2017 г. да са малко под рекордните през 2016 г., готвейки се за намаляване на продукцията през първото тримесечие на годината.
В същото време търсенето в световен мащаб остава засилено. Според WardsAuto.com продажбите на превозни средства нарастват със средно годишно темпо от 4,1% от 2009 г. Това е повече от ръста на населението, което се е увеличило с 1,2% годишно през същия период. Общият брой автомобили в употреба за първи път премина прага от 1 млрд. през 2009 г., като оттогава досега се е увеличил с още една трета.
Разрастването на автомобилната индустрия представлява предизвикателство за регулаторните власти, които изпитват трудности в това да направят задръстените магистрали по-безопасни и чисти, посочва Wall Street Journal.
В световен мащаб всяка година по пътищата загиват над 1,25 млн. души, като основна причина за това са катастрофите, показват данни на Световната здравна организация (СЗО). Над 90% от смъртните случаи са в държави с ниски и средни доходи, където по-усъвършенстваните предпазни средства не са така разпространени.
В същото време властите на много места по света се опитват да дадат тласък на продажбите на електрически автомобили като алтернатива на конвенционалните превозни средства. Правителствата в Китай и САЩ – двата най-големи автомобилни пазара, предприеха стъпки към облекчаването на данъчната тежест върху електрическите коли, които към момента представляват по-малко от 1% от световното производство и продажби по данни на IHS Markit. В същото време властите в някои европейски градове и държави вече дадоха заявка, че се надяват в следващите години да прекратят продажбата на автомобили с конвенционални двигатели с вътрешно горене.