Регистрацията на нови пътнически автомобили в Европейския съюз (ЕС) отбеляза поредно добро повишение в началото на новата година, благодарение отчасти на повечето работни дни през януари, като в същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) отчитат и нов солиден скок при продажбите на нови автомобили в България.
Продажбите на нови пътнически автомобили в ЕС се повиши с 10,2% на годишна база след повишение с 3,0% месец по-рано, отбелязва ACEA. Този растеж беше подкрепен от добро повишение при регистрацията на нови автомобили в почти всички водещи европейски пазари и по-специално в Испания (ръст с 10,7%), Франция (с 10,6%), Германия (с 10,5%) и Италия (с 10,1%), като единствено във Великобритания беше отчетен по-скромен растеж с 2,9 на сто.
В рамките на януари бяха регистрирани рекордните от доста време насам 1 170 220 нови автомобила спрямо 1 061 469 година по-рано.
Според същото проучване на ACEA продажбите на нови автомобили в България нарастват през януари с цели 19,5% до 1802 броя от 1508 броя година по-рано и след като през декември те се увеличиха с 13,2 на сто.
Продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика. Поради тази причина данните за януари са пореден добър сигнал за икономическото развитие на ЕС и в началото на новата година и знак, че продажбите на нови автомобили ще продължават да нарастват и през 2017-а година. Според някои анализатори обаче се очаква известно забавяне на растежа.
Най-солиден растеж в ЕС през януари с 15,0% бележат продажбите на нови автомобили на италианската компания FCA Group, произвеждаща марката Fiat, следвана от немската Daimler (повишение с 14,6%), която е производител на Mercedes и моделите Smart, компанията Toyota (повишение с 11,9%), немската BMW Group (с 10,4%) и френската Renault Group (+10,4%). В същото време продажбите на нови автомобили на друга водеща френска компания PSA Group (производител на Peugeot и Citroen) нарастват по-слабо с 6,8 на сто.
Немският автомобилен гигант Volkswagen AG пък отчита повишение на януарските си продажби с 10,3%, запазвайки пазарния си дял от 24,1% в рамките на ЕС спрямо година по-рано. Това е знак, че водещият европейски производител на автомобили продължава да се отърсва от най-голямата бизнес криза в 78-годишната история на компанията, свързана със скандала с фалшивите тестове на отделяните вредни газови емисии от нейните дизелови автомобили. Показателен за това е факта, че продажбите от марката Volkswagen нарастват през януари с цели 10,8% на годишна база до общо 136 558 броя автомобили, увеличавайки леко пазарния дял до 11,7% от 11,6% през януари 2016-а година.