Докладът "Преглед на годината" на GLAMI, редовно проучване, което модната онлайн търсачка провежда на всички пазари, разкрива динамиката на пазарния растеж и идентифицира основните тенденции, които ще повлияят на индустрията в бъдеще.
Докладът показва, че през 2021 г. онлайн пазаруването на мода в България продължава да расте с +44% на годишна база и така увеличава дела си в общата търговия на дребно до 27,4%, а приходите, получени от електронната търговия с мода на българския пазар достигат до 689,9 млн. лева. От друга страна офлайн търгуването на дребно с модни стоки отбеляза лек спад, най-вероятно поради ограниченията, които все още бяха в сила за физическите магазини за няколко месеца в рамките на 2021 г. Като цяло модният пазар в България продължи да се разраства главно благодарение на онлайн пазаруването.
Интересен факт е, че повече от половината търговци на дребно наблюдават положително влияние на пандемията COVID-19 върху бизнеса си две години по-късно. През 2021-ва 72% от тези търговци регистрират нарастване на приходите си, а само 28% споменават, че продажбите им са намалели значително или незначително.
Като се има предвид, че един от основните императиви на глобалното затваряне бе цифровизацията, много физически търговци на дребно коригираха бизнеса си, за да останат конкурентноспособни, т.е. преместиха дейностите си онлайн. Освен това общият ръст на електронната търговия бе допълнително повлиян от забраните, които се прилагаха спрямо физическите магазини през месеците на пандемията, като например ограниченият брой клиенти.
През 2021 г. средната стойност на продажбите в онлайн търговията на мода се понижи средно с -2,28% в сравнение с 2020 г. Причината за това е главно локдаунът, който продължи през първите няколко месеца от годината. През последното четиримесечие на 2021 г. ситуацията се промени, увеличавайки средната цена на продажба с 5.85% в сравнение със същия период през 2020. Ръстът, който онлайн магазините за мода отбелязаха по отношение на общите приходи за 2021-ва, не се дължи на по-високи цени или по-висока средна стойност на поръчките на клиентите, а а цялостно от повече онлайн покупки през годината.
Проблеми, пред които е изправена индустрията през 2021:
Идентифицираните три основни предизвикателства пред пазара в България през 2021 г. бяха увеличените разходи за реклама, по-интензивната и по-голяма конкуренция, но също така и по-малкият ръст на печалбата, произтичащ от постоянната необходимост от повече отстъпки.
Поглед напред през 2022 г. – очаквания и пречки пред българския пазар:
Това, което се очаква през 2022-ра, е по-нататъшен ръст на онлайн модата с 25%, като делът й в общия моден пазар ще надхвърли 31%. Конкуренцията и по-високите цени на рекламата се считат за едни от основните проблеми за търговците на дребно, но към тях се добавят управлението на инвентара, както и продуктовата гама, които не са били фактор през предходната 2021-ва.
Инфлацията също е един от основните проблеми, с които ще се сблъскаме през 2022-ра. Тъй като тя може да засегне сериозно пазара и през тази година, 57% от играчите в модната търговия планират да увеличат цените, като голяма част от магазините съобщават за планове за увеличението им със 6-10%.