След четвърти пореден месец на спад в продажбите на нови автомобили в страните от Европейския съюз годишните реализации за 2018 година останаха почти на нивата от предходната. Според данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили все пак има ръст от 0.1%, като купените леки коли са 15.2 милиона. Независимо че продажбите са се повишили минимално, това все пак е пета поредна година на ръст, отбелязват от АСЕА.
Поглед към ситуацията в България показва повишаване на търсенето с 9.9%, като през миналата година са купени 34 322 нови леки коли. Според "Пътна полиция" в страната са регистрирани 24 212 леки и 9537 лекотоварни автомобила, или общо 33 749 броя.
Като цяло ръст в продажбите за миналата година има в 17 от 27 страни от ЕС. Най-сериозен е той в Литва (25.4%), Румъния (23.1%) и Хърватия (18.7%). На другия полюс са Швеция и Великобритания със спад на търсенето от по 6.8%.
От големите пазари ръст за годината има в Испания (7%) и Франция (3%). В Германия търсенето е спаднало с незначителните 0.2 пункта, докато в Италия продажбите са се понижили с 3.1 на сто. Като цяло в страните от Централна Европа ръстът е по-сериозен, отколкото в Западна Европа, като е 8%.
През декември повишаване на търсенето има само на пет пазара - Литва, Хърватия, Румъния, Холандия и Италия. Спадът за целия ЕС е 8.4%.
Половината от големите концерни са на плюс
Поглед към продажбите на големите автомобилни концерни показва, че през декември само "Даймлер" и "Ягуар Ленд Роувър" са продали повече коли, отколкото през 2017-а. Що се отнася до годишните реализации, седем от 14 компании са на плюс.
Най-сериозно подобрение има при "ПСА груп" - 32.8%. От марките на групата най-сериозен е скокът в търсенето на "Опел Воксъл" - над 157%, което е обяснимо предвид факта, че това е първа пълна година на бранда под шапката на френския концерн. Повече от предходната година са продали още "Волво кар корпорейшън" (6.4%), КИА (4.9%), "Тойота груп" (4.7%), "Хюндай" (3.9%), "Фолксваген груп" (0.9%), "Рено груп" (0.8%).
Най-сериозно отстъпление се забелязва при "Нисан" (-14.3%), "Ягуар Ленд Роувър" (4.1%), "Хонда" (3%), "Форд" и "Фиат Крайслер груп" - 2.3%, и други.
Най-популярната автомобилна марка в Европа остава "Фолксваген" с почти 1.70 млн. продажби и ръст на доставките от 3.2%. Следват "Рено" - близо 1.09 млн (-3.9%), и "Форд" с почти 975 хиляди (-2.3%).