На фона на големия ръст на продажбите на нови автомобили от началото на тази година, през август както у нас, така и в ЕС, се наблюдава лек спад. Но всъщност това е нормално да се случи през най-отпускарския месец в Европа, когато хората масово ходят на почивки и нито те, нито фирмите, купуват кой знае колко автомобили. Въпреки това обаче има държави, в които е отчетен много добро увеличение на продажбите, както и такива с доста силен спад. Общо за Евросъюза през миналия месец пазарът на нови коли се е свил с 19.1% спрямо август 2020 г. Ако се погледнат обаче общо 8-те месеца от началото на годината, то данните вече показват ръст от 11.2 на сто, сочат данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА).
Що се отнася до българския пазар, то той през август отчита най-малкият спад сред всички държави-членки. У нас продадените нови коли са 1905, което представлява намаление с 0.7% спрямо август 2020 г., когато броят на сделките е бил 1918. Резултатът на България изглежда много добре на фона на средния в ЕС и по отношение на 8-месечието. От януари до края на август т.г. продадените нови автомобили в България са 17 594, докато за аналогичния период на 2020 г. броят им е бил 15 206. Така на тази база страната ни отчита увеличение на пазара от 15.7%, което е повече от средноевропейските +11.2 на сто.
Иначе най-голямо увеличение на продажбите на нови коли в ЕС през август има в съседна Румъния. Там, в сравнение с август 2020 г., пазарът е нараснал с впечатляващите 44.6%. В същото време обаче за осеммесечието увеличението е от 6.9 на сто, което е доста под както това в България, така и това в ЕС като цяло. От другата страна на таблицата за август е Португалия. Там пазарът на нови коли се е сринал с 35.8% в сравнение със същия месец на м.г. Но пък за първите 8 месеца е нараснал с 10%.
Конкретно за осеммесечието лидер по ръст на продажбите е друга съседка на България – Гърция. За този период там продажбите на нови автомобили са се увеличили с цели 41.9 на сто в сравнение с януари-август 2020 г. И както при много други държави в Европа, включително вече изброените, другият показател е отрицателен – сключените в южната ни съседка сделки през август 2021 г. спрямо август 2020 г. намаляват и то с немалките 9.6%.
Като цяло при по-голямата част от отделните държави-членки през август се отчитат спадове на продажбите спрямо същия месец на м.г., които са в границите на 1% и 30.2%, като изключим България и Португалия с техните най-малко и най-голямо намаляване. Сред страните, отчели негативен резултат на пазара на нови коли са включително и трите най-големи в Европа – Германия, Франция и Италия. Поради всичките тези причини общоевропейският спад от над 19 на сто е оправдан напълно.
Що се отнася до страните с увеличен пазар, при тях ръстът се движи между 3 и споменатите вече над 44% в Румъния. Но позитивен резултат има при едва 5 държави в ЕС – Хърватия, Естония, Ирландия, Литва и Румъния. Докато при всички останали се наблюдава спад.
По отношение на осеммесечието обаче нещата стоят точно обратно – намаление на общите продажби на нови коли в сравнение с периода януари-август 2020 г. има при едва две държави – Белгия и Нидерландия, съответно с -3.5 и -3.6%, докато при всички останали се отчита ръст в рамките на между +0.5 и +41.9%.