Онлайн потребителите трябва да внимават за неизвестни и "кухи"сайтове по време на "Черния петък" на 23 ноември, предупреждава Главна дирекция "Борба с организираната престъпност", става известно от съобщение до медиите.
Въпросните сайтове често рекламират и популяризират своята дейност дори чрез Фейсбук и са наскоро регистрираната интернет страница. За историята на всеки сайт може да се провери в платформи като www.centralops.net.
Друг аспект, с който трябва да се внимава, са сайтове, които продават фалшификати (т.нар. реплики) на световно известни защитени търговски марки на облекла, устройства, екипировка за зимните и други спортове и т.н. Основен белег на "кухите" сайтове, е липса на реален търговец, склад, дейност, която е рекламирана на много места, имат доста къс живот - за около месец, два. През този период за този вид страници киберпрестъпниците създават широка рекламна кампания - чрез банери в други сайтове и реклами в социални медии.
В подобни сайтове обикновено за високите отстъпки често има поле с пояснение, че ниските цени се дължат на дългия период на доставка - над 40-50 дни. С това пояснение киберпрестъпниците въвеждат в заблуждение и успокояват жертвите си. По този начин, след като "кухата" страница събере финансовите средства от извършените към нея "покупки" и рекламната й кампания приключи, страницата бива изтрита и повече не може да бъде намерена.
Според статистиката на специализирания отдел "Киберпрестъпност" при ГДБОП броят на измамните сайтове нараства над 10 пъти преди големи празници, каквито са и предстоящите. Финансовите средства за мнимите покупки на жертвите обикновено постъпват в банкови сметки в Китай и други континенти, което силно затруднява тяхното възстановяване. В тази връзка от ГДБОП съветват след като бъде извършена покупка, клиентите да проверят къде точно са получени техните средства и ако се усъмнят, да поискат отмяна на финансовата транзакция в разумните за това срокове.
Комисията за защита на потребителите също предупреждава да се внимава по време на "Черния петък" и по-специално - обвързване с неизгоден договор. "Например да подпишете договор за по-дълъг период от време, за да можете да се възползвате от съответното намаление. Важно е да се четат внимателно условията, защото има търговци, които се опитват да ограничат някои от дадените по закон права на потребителите. Например, на рекламация в случай на дефект или на отказ от онлайн покупката в 14-дневния срок" каза Константин Арабаджиев, член на КЗП в ефира на "Дарик радио".