Модернизирането на трасето София – Ниш е от огромно значение при съвместната ни работа с Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ). Това заявиха днес представителите на австрийските железници по време на подписването на меморандум за сътрудничество с българската компания. На срещата присъстваха главният директор на НКЖИ Антон Гинев, министърът на транспорта Петър Мутафчиев, генералните директори на австрийските железници Петер Клугар и Арнолд Шифер.
С подписването на настоящия документ се цели реализацията на конкретни проекти за подобряване състоянието на коридор X, който обхваща линията Залцбург-Любляна-Загреб-Белград-Ниш-Скопие-Велес-Солун и нейните клонове А:
Грац-Марибор-Загреб; Б: Будапеща-Нови Сад-Белград; В: Ниш-София (Димитровград-Истанбул); Г: Велес-Битоля-Флорина-Виа Игнатиа до
Игуменица.
Една от бъдещите цели е съкращаване на бюрокрацията на границите. Като типичен пример за усложнена бюрократична система беше дадена границата между Сърбия и Хърватия, където се губят между 8 и 10 часа. По този повод Шифер призова за повече доверие между железниците и държавите и съкращаване на излишните междугранични проверки.
„От сътрудничеството си с Австрия е важно да съумеем да получим най-добрите практики в областта на железопътната инфраструктура, както и да обменим опит в управлението на кризисни ситуации”, подчерта Антон Гинев.
Aвстрийските железници изтъкнаха превозването на повече пътници през почивните дни между Австрия и Турция по линията Виена – Белград –София – Истанбул като важна своя цел.
Освен това стана ясно, че австрийските железници, като основен ръководител на железопътната част от коридора, имат изградена карта и подробен инвестиционен анализ за най-важните проекти във всяка страна. Те от своя страна избират най-приоритетния.
Освен това, от НКЖИ заявиха, че са предприети действия за модернизацията на линията от Драгоман до сръбсктата граница. Средствата ще бъдат осигурени от републиканския бюджет.
По време на срещата и двете страни потвърдиха, че се работи за развитието на интермодалните терминали, по проекти, свързани с коридор IV, както и за подобряване на връзките на страната ни със съседните държави.