Електронна фактура замества познатия досега хартиен носител. Новата услуга Е-faкtura беше представена днес от фирмата, разработила и внедрила услугата у нас - „Банксервиз” (акционерно дружество на БНБ и 30 търговски банки).
Електронната фактура има няколко основни приемущества: тя позволява изкючително голяма икономия на средства, ускорява платежния баланс и накрая, но не на последно място, тя е изключително сигурна, съобщи Александър Цинцарски, главен изпълнителен директор на „Банксервиз”.
Електронната фактура представлява файл в унифицирания европейски стандарт XML, който е подписан с електронен подпис, разкри Любомир Цеков, изпълнителен директор на „Банксервиз”.
Всички участници във фактурирането работят с един интерфейс към консолидатора („Банксервиз”), вместо да се изграждат връзки на всеки към всеки. Услугата е достъпна през Интернет и е с гарантирана сигурност.
Електронното фактуриране представлява бизнес процес, който осигурява обработката на фактурата от край до край. Тя тръгва от компютъра на издателя и стига до компютъра на получателя. Целият този процес елиминира ръчната намеса и грешките от тази ръчна намеса, заяви още Цеков.
В процеса на изготвяне на фактурата вземат участие три лица: доставчик (издател), получател (крайният клиент) и консолидатор („Банксервиз”). Доставчикът издава фактура(и) в определен формат, които биват подписани от него, след това ги изпраща на интернет страница/интернет сървър, който се управлява от „Банксервиз”. След като пристигне фактура, незабавно „Банксервиз” чрез имейл известява получателя на фактурата, че към него има насочена фактура/и.
Опитът показва, че един час след известяването 20% от получателите потвърждават получаването на фактурата, чрез интернет страницата на „Банксервиз”. Доставчикът има възможност да следи кои от изпратените от него фактури са получени и кои все още не непрекъснато - 24 часа, 7 дни в седмицата, обясни Цеков.
За разрешаване на споровете, които възникват в рамките на този процес, от „Банксервиз” са разработили система за онлайн спорове. Посредством нея при наличие на несъгласие от страна на получателя, той може да се свърже с издателя, за да оправи грешката. Ако всичко в процеса е наред, тогава получателят посредством своята банка извършва плащане по тази фактура към сметката на издателя/доставчика.
Много важна роля в процеса на електронното фактуриране играе реконсилацията. Тя представлява среща на издадените фактури с получените плащания по тях, разкри още Цеков. Тук доставчикът и получателят имат възможност да разберат по кои издадени фактури е получено плащане.
Ще бъде организиран електронен архив на фактурите. Той може да бъде организиран както от доставчика, така и от получателя. Електронният архив се пази на три различни места. Всички информационни системи са гарантирани в основен център - т.нар Disaster Recovery Center, както и на магнитни носители. Срокът, за който ще се съставя такъв архив, ще бъде 5 и повече години.
Очаква се към края на 2008 г. броят на обработваните електронни фактури да достигне 1 млн. годишно у нас.
Цената на една електронна фактура e около 0.30 лв.
Разходите по издаването на електронната фактура могат да се таксуват за сметка на получателя, за сметка на издателя или поравно между двамата.
Електронната фактура позволява намаляване на разходите на фирмата за доставка, отпечатване и пробег.
Услугата Е-Faktura получава пълната подкрепа от Националната агенция по приходите, Министерство на финансите, БНБ, Българската стопанска камара, Софийската търговско-промишлена камара, Българската търговско-промишлена палата.
Повече от 63% от фирмите, регистрирани по закона за ДДС, подават данъчните си декларации по електронен път. През тази година са постъпили повече от 1 млн. лв. под формата на данъци и осигуровки, изплатени по електронен път. Това заяви Мария Мургина, изпълнителен директор на НАП. Становището на Агенцията е, че електронното фактуриране е напълно допустимо за България, ако фактурите отговарят на следните условия: 1) да съдържат всички реквизити, съгласно Закона за ДДС. 2) да отговарят на Закона за счетоводството и да са подписани с електронен подпис 3) да се съхраняват в компютъра за евентуална проверка.
Законодателството в България не възпрепятства използването на електронни фактури, заяви Гергана Беремска, държавен съкровищник, Министерство на финансите. Подходяща сфера за приложение на електронното фактуриране са организираните чрез интернет страници за обществени поръчки и автоматизираните системи за материално и техническо снабдяване на публичния сектор.
На практика електронната фактура функционира у нас от май 2007 г. „Банксервиз” обработва около 10 хил. електронни фактури месечно. Два от най-големите потребители на услугата са „Райфайзен Лизинг”, която благодарение на нея спестява около 100 хил. лв. годишно, и куриерската компания TNT.
В световен мащаб и специално в ЕС, електронната фактура се използва от 2005-2006 г., съобщи Цинцарски.
През последната година броят на корпоративните клиенти, които използват услугата „електронна фактура” в ЕС, се е увеличил с 80% - от 350 хил. на 630 хил., заяви Румен Симеонов, подуправител на БНБ и председател на Борда на директорите на „Банксервиз”. При физическите лица увеличението е от 15 млн. до 18-19 милиона души. Броят на електронните фактури през последната година се е увеличил с 45% - от 490 млн. на 710 млн.
Към днешна дата в 15 страни от ЕС има иницитиави или твърда подкрепа за въвеждане на електронното фактуриране, обобщи Беремска.
През 2010 г. се очаква електронните фактури да станат задължителни за използване в много страни.
Електронното фактуриране е станало задължително в Дания след 1.1.2005 г. В резултат от въвеждането на системата се очаква икономиите да достигнат до около 120 млн. евро годишно. Очаква се също въвеждането на задължително електронно фактуриране в Швеция от 1.7.2008 г., което ще доведе до спестяване на повече от 100 млн. евро.