Хеликоптерите, които издирват изчезналите моряци от потъналия край Керченския пролив български кораб "Ванеса", преустановяват работата си, тъй като в района вече е тъмно. Това съобщи към 18 часа пресцентърът на Министерството на транспорта. Утре те ще продължат дейността си. В следобедните часове на спасителната операция са се включили три хеликоптера – един руски и два украински. По време на обследването са били открити два спасителни сала. Единият е бил обърнат, а другият – в нормално състояние. На него са забелязани четирима моряци. Към мястото е отплавал корабът "Нептуния".
Спътникова навигационна система следи сигналите, подавани от спасителния сал, на който са забелязани четиримата моряци. Чрез нея се подава информация на кораба „Нептуния” за местонахождението на плота.
Представителите на българското Звено за разследване на произшествия в морските пространства и вътрешните водни пътища ще отпътуват утре за Руската федерация. Очаква се в ранния следобед те да пристигнат в Новоросийск, допълват от МТ.
До този момент е ясна съдбата само на трима от моряците от 11-членния екипаж на българския търговски кораб "Ванеса", който потъна на 22 морски мили от Керченския пролив тази сутрин.
Вторият механик на кораба Николай Димитров е жив, другите двама са загинали, но самоличността им все още не е установена. Това съобщи министърът на транспорта Петър Мутафчиев, който по-рано днес даде извънредна пресконференция във връзка с трагичния инцидент. На пресконференцията присъстваха още Николай Апостолов, директор на Изпълнителна агенция “Морска администрация" и Румен Симеонов, ръководител звено за разследване на морски произшествия.
Корабът "Ванеса" е пътувал от украинския град Бердянск към Бургас.
Капитанът на кораба Мирослав Великов Димитров се е свързал тази нощ към 2.00 часа българско време с представителя по сигурността на фирмата-оператор на кораба - "Борд Марин" ООД. Той е заявил, че съдът потъва и моряците го напускат. Не са били съобщени причините за инцидента. В 2.05 часа е подаден SOS сигнал. Морският спасителен координационен център в Новоросийск веднага е предприел спасителни действия. В 2:15 сигналът е получен и в българската Изпълнителна агенция "Морска администрация". Плавателният съд е потънал окончателно около 7 часа. По предварителна информация екипажът е напуснал кораба със спасителни салове. Всички открити до този момент моряци са били облечени с необходимите термо костюми.
Все още не е известно как точно е станало произшествието и какви са причините за него. Веднага след подаването на сигнала към мястото на инцидента са били изпратени два хеликоптера - руски и украински, и морският влекач "Меркурий".
Телата на загиналите моряци и единственият спасен член на екипажа са били превозени с влекача до пристанище Кавказ. Николай Димитров е пострадал от силно преохлаждане и незабавно е бил настанен в болница. Часове по-късно съпругата на Николай съобщи, че той е в добро състояние – с нормална телесна температура и е адекватен, предаде Агенция "Фокус". Тя допълни, че е получила информация за здравословното състояние на мъжа си чрез нейни познати в Русия, които са успели да се свържат с лекуващия лекар. Все още обаче тя не е успяла да разговаря с него. Официална информация от ИА “Морска администрация" е получила единствено за това, че съпругът й е жив. Венета Димитрова каза още, че това е първи рейс на Николай Димитров с “Борд Марин" ООД. “Той не обичаше да говори за работа – когато тръгваше, той ми каза, че всичко е наред”, посочи Димитрова. Тя допълни, че съпругът й е опитен моряк и е работил за много фирми.
Министерството на транспорта получава актуализирана информация от мястото на инцидента на всеки 30 минути. Министър Петър Мутафчиев е издал заповед за извършването на разследване от българска страна. Такова ще бъде направено и от руските компетентни власти. Министърът ще настоява и за включването на български експерти в разследването от руска страна, стана ясно на пресконференцията.
Румен Симеонов поясни, че разследването ще продължи 28 дни. Ако този срок не бъде достатъчен за изясняване на причините за инцидента, ръководителят на разследващото звено може да удължи срока с още 28 дни. Ако и този срок не е достатъчен, той ще изготви доклад до министъра на транспорта, след което министърът издава заповед разследването да продължи дотогава, докато се изяснят причините за инцидента.
Министърът на транспорта Петър Мутафчиев е провел телефонен разговор с посланика на България в Русия Пламен Грозданов и чрез МВнР е поискал съдействие българският консул да замине спешно за Новоросийск и да пребивава там до момента на пристигането на представители от българското Звено за разследване на произшествия в морските пространства и вътрешните водни пътища. Консулът вече пътува за Новоросийск.
На пресконференцията беше дадена повече информация за потъналото транспортно средство. Корабът "Ванеса" е 33-годишен и е произведен в Холандия. Последният му годишен технически преглед е бил извършен на 22 юли 2007 г., като е било установено, че корабът е технически изправен. Бруто и нето тонажът на кораба са съответно 1 853 тона и 1126 тона. Корабът е бил натоварен с метални слитъци. Корабът е застрахован в "Булстрад". "Ванеса" потъна в 7.30 часа тази сутрин в Керченския пролив при крайно тежки метеорологични условия с екипаж от десет български моряци и един украинец. Собственост е на фирма "Стела Мар" ЕООД, а оператор е фирма "Борд марин – Бургас" ООД.
Николай Апостолов поясни, че е имало разрешение от руската Морска администрация корабът да излезе в открити води.
Министър Мутафчиев уточни, че независимо от това, че преди 4 години стана инцидент с друг кораб на фирмата-оператор на "Ванеса" - "Елена", между двата случая не може да се направи пряка връзка.
Нямаме никакви правомощия да действаме в чужди териториални води. Това каза Дончо Костадинов, отговарящ за сигурността във фирмата-оператор на потъналия кораб - "Борд Марин", съобщи агенция "Фокус". Спасителните координационни центрове в Новоросийск и Керч са поели изцяло работата по издирването и спасяването на екипажа. На въпрос как от "Борд Марин" ще съдействат на спасителните екипи и на останалите институции, ангажирани с издирването на останалите членове на екипажа, Дончо Костадинов отговори, че имат готовност за предоставяне на информация от всякакъв тип. "Можем да се включим с всякаква възможна информация, която може да бъде в помощ за издирването им. Всичко, което поискат и е по силите ни, ще им го предоставим - снимки на загиналите за разпознаването им, данни и снимки за кораба", допълни Дончо Костадинов. По думите му "Борд Марин" не разполага с необходимите технически средства за включване в спасителни операции, като уточни, че това не е задължение на фирми от такъв тип.
От фирмата е осъществена връзка с всеки един от роднините на моряците от екипажа и всички са уведомени за случилото се, каза още Дончо Костадинов. "Аз се моля на Бог да спасят хората, корабът е последната ни грижа в момента", допълни той.
Българите в екипажа на кораба "Ванеса" са:
- Мирослав Великов Димитров – капитан;
- Петко Савов Момчев – старши помощник;
- Георги Петров Димитров – вахтен помощник;
- Георги Стоянов Желев – главен механик;
- Николай Димитров Димитров – вахтен механик;
- Иван Данчев Христов - вахтен механик;
- Тончо Димитров Бакалов – рулеви;
- Димитър Христов Чепишев – рулеви;
- Горан Дойнов Тодоров – боцман;
- Димо Евтимов Димов – моряк.