74 литра бира е изпил всеки българин през 2007 г.

30.01.2008 | 16:16
по статията работи: Петър Чернев
През 2007 г. са инвестирани 77 млн. лв. в пивоварната индустрия у нас. Производството се увеличава с 9% спрямо 2006 г. Рекламата на бира ще се контролира. Пивоварите поискаха качествени суровини
74 литра бира е изпил всеки българин през 2007 г.

Всеки българин средно през миналата година е изпил 74 литра бира. Това съобщи Владимир Иванов, председател на управителния съвет на Съюза на пивоварите в България (СПБ) по време на пресконференция, на която беше представено развитието на пивоварната индустрия през 2007 г. В този показател се включват 7.4 млн. българи и 6 млн. туристи, които са посетили страната ни през изминалата година.

България продължава да бъде рекламирана в туристическите бюра във Великобритания като страна с прекрасна природа, нови хотели и евтина, но качествена бира, каза Иванов. По показателя "изпита бира на глава от населението" все още изоставаме от водещите страни в Европа като Чехия, Ирландия и Германия, в които годишната консумация е съответно в размер на 160 л, 150 л и 115 л на глава от населението. Въпреки това сме на еднакви нива със страни като Холандия и Испания и консумираме повече бира от хората в страни като Франция и Швеция.

През изминалата година са били инвестирани 77 млн. лв. в пивоварната индустрия в България, заяви още Иванов. Най-голям дял от тези инвестиции са били направени от "Карлсберг България" - 31 млн. лв., следвани от "Загорка" АД - 19 млн. лв. и "Каменица" АД - 18. 904 млн. лв. На пазара в България се предлагат повече от 70 различни вида светла, тъмна и червена бира, като този цикъл през 2007 г. е бил завършен от пускането на пазара на "Болярка Weiss". Налагането на тази марка на пазара от страна на "Болярка" ще стане трудно, тъй като българинът е доста консервативен по отношение на бирата, която пие.

През 2007 г. по прогнозни данни на Съюза на пивоварите са били произведени 5. 686 млн. хектолитра бира. Това представлява увеличение от 9% в сравнение с произведеното през 2006 г. Най-много са произвели фабриките на '"Загорка" АД - 1.693 152 хектолитра, "Каменица" - 1.546 613 хектолитра и "Карлсберг България" с 1.383 551 хектолитра. Отличник тази година сред изцяло българските концерни, произвеждащи бира, е "Ломско пиво" с 119 704 хектолитра бира.

През 2007 г. от страната са били изнесени 58 хил. хектолитра бира или 10 млн. бутилки бира, заяви още Иванов. Най-голям процент от износа е бил насочен към Румъния и страните, в които живее компактно българско население.

Българска бира трудно би се наложила на европейския пазар и обратно, тъй като местните хора са свикнали с бирата, която пият в момента. Иванов каза, че по-ниските цени на българската бира не означават, че българските пивовари подбиват пазара в ЕС, тъй като той е свободен и всеки може да продава бира на каквото цена желае, без да подлежи на санкции.

Все още висок остава процентът на продадената бира в стъклени бутилки - 51%, следвана от бирата в PET бутилки - 41%, кегове - 6% и кенове - 2%. Тук трябва да се отбележи, че в страната продължава нарастването на дела на консумацията на пиво в PET бутилки. По отношение на външния си вид, българските бутилки не отстъпват на останалите пивовари в Европа, заяви Иванов.

Страната ни все още изостава по отношение на дела на т.нар "студен пазар" на бирата (тази, която се продава в заведения). Той представлява около 32-34% от общите продажби. В същото време делът на "топлия пазар" (бирата, продавана за консумация вкъщи) "държи" дял между 66 и 68%. Основна причина за това е финансовото състояние на българина, който предпочита да консумира бира вкъщи с приятели, а не в заведения, обясни Иванов.

От вчера страната ни е пълноправен член на европейската съсловна организация асоциация на пивоварите "Пивоварите на Европа". Организацията съществува от 1958 г. и в нея са обединени националните пивоварни организации на всички страни от ЕС, плюс Норвегия, Швейцария и Турция. Основен приоритет в нейната работа е саморегулацията на европейската пивоварна промишленост, заяви още Иванов.

Предстои въвеждането на механизъм за предварителен преглед и консултация по рекламните кампании, които се провеждат от Съюза на пивоварите в България. Това съобщи Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза. За целта ще бъде съставен независим експертен съвет от трима души от сферата на масовите комуникации, който ще извършва предварителен преглед на рекламите на членовете на СПБ, по тяхно искане, за да бъдат сигурни, че рекламата, която предлагат, е в съответствие с Кодекса за отговорни търговски комуникации на производителите на пиво. Резултатите от тези проверки ще бъдат представяни както пред ЕС, така и пред медиите в България. Те ще има препоръчителен характер.

Освен това предстои въвеждането на "постмониторинг" на рекламите на членовете на СПБ в публичното пространство. При установяване на нарушения ще бъде изготвяно становище за промяна и последващо оттегляне на рекламата. Членовете на СПБ ще въведат по-стриктна политика на сайтовете си, посредством т.нар „age-check”, ограничаващ достъпа до съответния сайт на лица, които не са навършили 18 г., заяви още Радомирова.

Цените на бирата в България не се определят посредством договаряне между членовете на Съюза на пивоварите в България - това е политика на всяка отделна компания. Това заяви Александър Грънчаров, изпълнителен директор на „Карлсберг България”. Според него цената на бирата, произвеждана от „Карлсберг”, ще се повиши минимум между 5 и 7% през тази година. Изпълнителният директор на „Загорка" АД Ян Дерк ван Карнебеек не се нае с прогноза за промяната на цената на бирата, а изпълнителният директор на „Каменица” АД Симеон Горанов заяви, че компанията ще се опита повишението на предлагания от нея продукт да остане под нивата на повишение на инфлацията у нас.

Българските пивовари трябва да започнат да печелят, заяви още Владимир Иванов. По думите му средната цена на бирата в България е все още много ниска - около 0.32 евро, като през тази година нейното съотношение спрямо тази в Европа ще се запази.

Реколтата на ечемик и хмел през изминалата година беше слаба, както в България, така и в Европа, каза още Иванов. Производители на бира в България са платежоспособни и търсят качествена суровина и би било добре производители на ечемик в България да се специализират в производството на тази суровина, препоръча той.

В момента на пазара на бира в България действат първият, третият и петият по големина концерни в света. Те правят всичко възможно да използват предимно български суровини.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 11.10   1531 г. – Швейцарският реформатор Улрих Цвингли загива в битка при Капел по време на втората война на религиозна основа между швейцарските протестантски и католически...