Снимка: Дарик радио
И днес трите пункта за влизане в Гърция отново са затворени.
Обстановката продължава да е напрегната. Сред шофьорите има такива, които вече близо три дни не успяват да преминат. Опашката от ТИР-ове на Кулата в момента е 6 км, информира БНТ.
Ситуацията от снощи не е променена - пропуснати бяха само 200 камиона към Гърция. Днес от гръцка страна към България преминаха около 20 ТИР-а, което изнерви чакащите на наша територия шофьори.
Около 12.30 часа днес само 20 камиона са пропуснати през ГКПП Кулата, след което движението отново е спряно,
съобщиха от Националната агенция "Пътна инфраструктура". Ситуацията там остава сериозна. Опашката от чакащи за преминаване през границата тежкотоварни автомобили тази сутрин беше четири
километра.
Към момента остава затворен и граничен пункт Илинден. По-рано беше разпространена информация, че Илинден – Ексохи ще бъде отворен между 14.00 и 16.00 часа. Там подобни „пропускателни прозорци” се
организират всеки ден откакто започнаха протестите на гръцките фермери преди осем дни.
Граничните власти препоръчват при неотложни пътувания по направлението България – Гърция или обратно да се използват по-леко натоварените пунктове – Капитан Петко войвода и Илинден. По думите им
комуникацията с протестиращите там върви безпроблемно и периодично се организират прозорци за пропускане на чакащите автомобили.
България е изпратила писма до две дирекции на Европейската комисия, с които ги информира за ситуацията на границата с Гърция и очаква тя да предприеме мерки.
Около 100 тира от различни държави продължават да бъдат блокирани от гръцката страна. Откъм Кулата също има опашка от товарни автомобили. Другите два контролно-пропускателни пункта са отворени за
движение, съобщиха по-рано днес от българското Министерство на външните работи.
Не е известно докога ще продължи блокадата на границата от гръцките фермери, съобщи говорителят на външно министерство Драговест Драганов. Според него протестиращите фермери разполагат с
десет хиляди трактора, които придвижват от едно място на друго и блокират различни кръстовища.
България е изпратила писма до генералните дирекции “Общ пазар" и “Транспорт", в които иска решаване на проблема. Подобен случай е имало през 1998 година между Франция и Германия, съобщи
Драганов:
"Френски фермери са блокирали границата и германските износители на ягоди не са могли да изнесат продукцията. Случаят е отнесен към ЕК и решението било – фермерите трябва да освободят границата,
за да може да бъде осъществена логиката на Европейския съюз за единен общ пазар."
Българското представителство в Европейския съюз продължава работа за разрешаване на проблема, но това зависи и от Гърция.
Гръцките превозвачи оказват огромен вътрешен натиск върху протестиращите фермери за осигуряване на транспортни коридори на границата с България.
Това каза Георги Петров от Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата, цитиран от Дарик радио. Заедно с гръцката асоциация ще бъде потърсена помощта на Международния
автомобилен съюз за разрешаване на проблемите с преминаването на българо-гръцката граница.
"Потърсихме веднага подкрепа от страна на Гръцката асоциация на превозвачите, които също са много обезпокоени от това, че не се изпълняват договорни задължения и от техни превозвачи. Никой не е
очаквал кризата да ескалира и да продължи толкова дълго време. Изключително неприятно е, че няколко стотин превозвачи от едната и от другата страна на граничния пункт "Кулата” са принудени от
обстоятелствата да не могат да ползват нито тоалетни, нито най-елементарни хигиенни условия за такъв дълъг престой”, каза Петров.
„
Има много сериозен вътрешен натиск от колегите от гръцката асоциация – не могат да бъдат потърпевши само българските, на опашката има полски, румънски, унгарски превозвачи”, допълни
той.
Във връзка с блокирания транспортен трафик между България и Гърция през последните дни, председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев се обърна с писмо до председателя на Федерацията на
предприятията на Гърция – Димитрис Даскалополус.
В него се казва следното:
"Уважаеми Г-н Даскалополус,
Бих искал да изразя дълбоката си загриженост относно събитията на българо-гръцката граница. Реалната блокада на граничните пунктове от страна на гръцките фермери причинява огромни загуби на
българския бизнес. Особено във време на световна икономическа криза такива действия имат разрушителен ефект върху икономиката и могат да причинят негативно влияние върху българо-гръцките икономически
и междудържавни отношения.
Припомняме, че българските фирми никога и по никакъв повод не са причинявали вреди на Гърция, поради което за нас остава неясно защо в настоящия момент гръцката страна оказва подобен икономически
натиск върху България.
Бих приветствал Вашата влиятелна намеса пред отговорните гръцки власти за вземане на адекватни мерки за осигуряването на нормален трафик през трите пропускателни пункта между двете страни. Ние сме
във връзка с българското правителство и можем да реагираме възможно най-бързо по този важен проблем."
Блокадите по пътищата в Гърция остават, след като фермерите отхвърлиха предложената от правителството помощ от 620 милиона евро.
И двете страни изглеждат неотстъпчиви в позициите си. Селските стопани характеризираха пакета от мерки на правителството като будещ съжаление и се оттеглиха от срещата с изявлението, че засилват
блокадите по гръцките пътища, информира bTV.
Министърът на земеделието на Гърци заяви, че всички техни претенции за компенсации са удовлетворени, но правителството не може да им гарантира минимални доходи, тъй като това противоречи на
законодателството на Европейския съюз.
Опашки от ТИР-ове има и по вътрешните магистрали на Гърция. Животновъдите също започват да се присъединяват към стачкуващите.
За утре синдикатите са планирали голяма 24-часова общонационална стачка, но министерствата на икономиката, на вътрешните работи и на транспорта я обжалват в съда, който трябва да се произнесе
следобед.
*
Информацията е актуализирана към 15.08 ч.