За последната година в Европейската комисия (ЕК) са постъпили 2 милиона жалби от българи. От тях 800 000 жалби все още чакат своя отговор. Това заяви днес Джон Бел, началник на кабинета на комисаря по защита на потребителите Меглена Кунева, по време на конференция под надслов: "Превенция - потребителската конференция". Форумът беше организиран от създателите на онлайн центъра за оплаквания Izlugan.com и Превент Холдинг и с подкрепата на еврокомисаря по въпросите на потребителите Меглена Кунева. Поради официалната визита на комисар Кунева в Брюксел, конференцията беше официално открита от началника на кабинета й Джон Бел.
"През изминалите 20 години България успешно преобрази своята история. Следващите 20 години страната е изправена пред също толкова важна задача - да преобрази пазарите си, така че успешно да работи като конкурентоспособен производител, доставчик и износител сред останалите субекти в Европейския съюз", подчерта Бел.
"Ако събития от подобен род се превърнат в традиция за България, до две години диалогът "потребители-бизнес-държава" ще започне да се води на едно ново, европейско ниво, от което ползите и дивидентите за всички ще бъдат безспорни", категоричен е Джон Бел.
Той изтъкна че, еврокомисарят ни Меглена Кунева е започнала изработването на индекс за развитието на пазарите на дребно. Чрез него се следи "здравословното състояние" на икономиките на страните-членки. Индексът обхваща 5 показателя, които следят как се развива дадена икономика с оглед защитата на потребителите: конкуренция, удовлетвореност на потребителите; цени; възможност на клиентите да сменят различни доставчици; безопасност.
Джон Бел сподели, че основните усилия на Комисията са насочени към увеличаване на конкурентоспособността между пазарите в Общността. Огромна роля при реализацията на целта имат жалбите. Те са определящ фактор едновременно за пазарите, потребителите и за регулаторните органи.
Жалбите са важни по 4 причини, отчете Бел:
- Когато потребителите се оплакват от дадена услуга, дават сигнал, че определена част от пазара не функционира правилно;
- В резултат на жалбите, стопанските субекти повишават отговорността си;
- Жалбите улесняват и подпомагат държавните органи при изготвяне на потребителски политики и механизми;
- Превръщат потребителите в мощен икономически фактор.
Общо 50 милиона жалби са подадени от граждани на страни от ЕС. Има случаи един потребител да е подавал по повече от една жалба, уточни Бел.
Засега няма точна информация за момента колко от жалбите са удовлетворени.През пролетта на 2010 г. ще излезе поредното издание на Индекса за развитието на пазарите в ЕС. В него ще бъде дадена подробна информация за процента на удовлетворените жалби, заяви в отговор на въпрос на Еcon.bg Джон Бел и коментира, че:
„Информация в жалбите на потребителите е толкова важна за ЕК, колкото информацията, която получава лекарят, за да може правилно да диагностицира заболяването. Когато получаваме жалбата, ние знаем кой орган на икономиката е заболял и какво лечение ще е необходимо"
На конференцията, макар и чрез видеопослание, участва и Меглена Кунева. Във видеоматериала тя изтъква:
Днешният свят на световна конкуренция можем искрено да кажем, че светът трябва да се върти около потребителите. Тази динамика обаче може да бъде постигната, единствено ако гражданите познават и могат да използват своите права.
Пълното изказване на Меглена Кунева може да чуете в прикрепения аудио файл след статията.
По повод днешното събитие, създателят на интернет сайта за оплаквания Izlugan.com Радко Миланов коментира, че:
"България вече е тръгнала по нов път. Това е правилният път - пътят към Европа, където има ясно регламентирани права и задължения и работещи механизми за тяхната защита. "Превенция - потребителската конференция" е само началото на поредица активности в посока информиране на широката общественост и „възпитаването" й на потребителско самосъзнание и потребителска култура".