Загубите на БДЖ
До края на годината загубите на "Български държавни железници" (БДЖ) ще нараснат на около 40 милиона лева. За полугодието на 2009 г. загубите се оценяваха на 22 млн. лева. Задълженията към доставчици възлизат на 150 млн. лева. Към момента е регистриран 45% спад на товарните превози. Пътническите превози отчита 7.5-8% спад. Това съобщи новият изпълнителен директор на БДЖ Пенчо Попов (на снимката долу) на пресконференция днес.
Приоритети на новото ръководство
Попов заяви, че първото нещо, което ще направи, е да затегне финансовата дисциплина в дружеството. Максимално ще бъдат свити административните разходи.
Промените в политиката на новото ръководство ще засегнат и администрацията на компанията. Предвижда се редуциране на 12-13% от персонала, зает предимно в административната дейност. Служители с дублиращи се функции ще бъдат съкратени. Потвърдено беше, че от 1 януари 2010 г. над 2000 служители ще трябва да си търсят нова работа. Безработните ще бъдат обезщетени.
Новият изп. директор на БДЖ Пенчо Попов. Снимка: Econ.bg
"Оптимизирането на персонала ще бъде свързано с прецизен подбор, така че железопътният превозвач да запази квалифицираните и обучени кадри", подчерта Попов
Привличането на допълнителни товари чрез адекватни, пазарно-ориентирани действия ще бъде сред основните фактори за стабилизиране на финансовото състояние на дружеството и повишаване на конкурентоспособността на националния железопътен превозвач.
Новият изпълнителен директор добави, че сред приоритетите е осигуряване на чист и надежден транспорт. Попов беше категоричен, че при неизпълнение на задълженията си, отговорните служители ще бъдат строго санкционирани.
Цената на билетите и топлото във влаковете
Няма да има повишение на цените на билетите на влаковете. От вчера има нова наредба, която дава право на началниците на влаковете сами да определят дали е необходимо да пускат отоплението в купетата. Това заяви в отговор на въпрос на Econ.bg Попов. Досега отоплението във влаковете се пускаше след официална заповед на изпълнителния директор.
Малко предистория
Преди 2 седмици репортер на Econ.bg пътува със сутрешния бърз влак София - Бургас, който тръгва от Централна гара в 07:25 часа. Трябва да се подчертае, че подвижният състав на влака е в отлично състояние, салонът - почистен и измит. Същевременно обаче сутрешната температура на въздуха не надвишаваше 15 градуса. Температурата в салона на влака беше значително по-ниска. Всички пътуващи бяха омотани с одеала и якета. След като кондукторът беше попитан защо не се пуска парното, отговорът беше, че няма право да го направи без заповед. Вежливо заяви да отнесем въпросите си към ръководството на железниците. По думите на служителите във влака, пътниците нищо не могат да направят, освен да се примирят с арктическия студ в купетата. Оказа се, че за "комфорта" по линията за морето е запознат и самият изпълнителен директор.
Протестите
Днешните протести на железничарите във Варна са незаконни, категоричен е Попов. Припомняме ви, че служителите на Национална компания "Железопътна инфраструктура" още миналата седмица предупредиха, че днес ще излязат на едночасов протест. Исканията им са за редовно плащане на месечните заплати и по-добри условия на труд. Протестни действия се проведоха и в Бургас. Преди известно време "тон" за протестите дадоха служители на железниците в Горна Оряховица. Информацията на изпълнителния директор на БДЖ е, че протестните действия не са законово регламентирани, като не се подкрепят от синдикатите. Попов разясни, че закъснението при изплащането на заплатите е двуседмично.
Докато течеше пресконференцията в управлението на БДЖ, стана ясно, че в 7 гари новата смяна се е явила на работа, но не е приела дежурството.
"Всички сме затормозени от безпаричието - чакаме заплати за месец август. За наше съжаление училищата, ЕОН, банки и всички други, на които дължим пари, не ни чакат", се казва в писмо на протестиращите.
Още по темата с днешния протест може да прочетете тук.
Сделката със закупените вагони
В момента се прави ревизия на сделката със закупените 30 рециклирани вагона от фирма Arwex от предишното ръководство на железниците. Проверката се извършва от транспортното министерство и прокуратурата. БДЖ няма прави проверка на сделката. Попов уточни, че нов вагон струва 2,5 млн. евро, а един рециклиран вагон струва 500 000 евро.
Новият екип на МТ още в първите си дни обяви стабилизиране на състоянието в железниците като един от основните си приоритети. По време на първата си публична изява транспортният министър Александър Цветков заяви, че от БДЖ ще се търси редуциране на разходите, ревизия на сключените сделки, строга финансова дисциплина и свиване на раздутия административен персонал. Още през февруари тази година депутатът Атанас Атанасов от ДСБ алармира, че за 30-те рециклирани вагона са платени 16,5 млн.евро, като по договор вагоните е трябвало да са не по-стари от 10 години. На практика вагоните са били произведени през 70-те години на миналия век, припомня в. "Монитор". Първите 12 вагона тръгнаха по маршрути към морето на 1 юни и почти веднага бяха вкарани за ремонт, макар в тях да бяха инсталирани бани, вакуумни тоалетни, климатик и контакти от 220 волта. Още след първите курсове на новите композиции служители на железниците са информирали, че вагоните от Германия са влезли в депата за спешни ремонти.
Европейски ден за безопасност по пътищата
Пенчо Попов изрази подкпрепата си за днешния Европейски ден за безопасност по пътищата и посочи, че железопътният транспорт допринася за облекчаване на натоварения трафик по шосетата и магистралите.
Изпълнителният директор на БДЖ даде пример с факта, че всекидневно между Перник и София с влак пътуват около 7 000-10 000 пътници. "Ползването на железопътен транспорт по този маршрут, например, облекчава автомобилния трафик по натоварените югозападни подходи към столицата", заяви той.
Пълния коментар на изпълнителния директор на БДЖ Пенчо Попов може да чуете в прикрепения аудио файл след статията.