България разделена на 13 туристически области
Кабинетът прие Стратегически план за развитието на културния ни туризъм. Окончателният вариант на плана беше официално представен през юни тази година. Той е разработен съгласно подписан през 2005 г. протокол за намерения между Министерството на културата на България и италианската област Кампания. По него са работили италиански експерти на Регионалния клон в Кампания на Националната асоциация на строителите "АНЧЕ", съвместно с Областната управа на Кампания и Археологическата дирекция на Помпей. Проучвателните дейности по проекта са свързани с оценка на туристическите ресурси на страната и условията за конкурентоспособност на общата система на културния туризъм в България. Участие в разработването му са взели над 40 души от двете страни.
В плана страната ни е разделена на 13 области, наречени "локоси", които обядиняват над 300 археологически обекта. Районите условно са наименовани: Велика София; Долината на царете; Възрожденският град; По бреговете на Дунав; Каменно сърце; Старите столици; По бреговете на Черно море; Странджа планина; Мечът и кръстът; Пловдив и Римската империя; Портата на Родопите; Големите планини; Вкаменената гора.
В Министерството на икономиката, енергетиката и туризма днес се проведе среща, която в общи линии отново маркира основните акценти по проекта. Участие в нея взеха зам.-енергийният министър с ресор туризъм Иво Маринов, зам.министърът на културата Тодор Чобанов, посланикът на Италия у нас Стефано Бенацо.
Пълния текст на плана (в pdf-формат), както и коментарите, направени по време на официалното представяне на съвместната инициатива, може да видите тук.
Необходими са ни нови туристически продукти
43 представители на български и международни туроператори са изказали становище, че страната ни има нужда от разработването на подобна стратегия, стана ясно на пресконференцията. Данните от проведена анкета сочат, че близо 70% от запитаните изтъкват, че слаба страна на туризма ни е недостигът на професионално подготвен квалифициран персонал. 90% са казали, че трябва да развием нови продукти като археологическа и културна дестинация.
„България и Италия дават живот на един проект, в който и двете страни вярваха в продължение на няколко години. Винаги съм твърдял, че страната ви разполага с невероятен потенциал за развитие на туристическата индустрия. България има нужда да подобри имиджа си на туристическа страна", заяви Стефано Бенацо.
Зам-министърът на културата Тодор Чобанов определи разработената стратегия като "първата цялостно разработена клъстерна политика в страната ни".
Публично-частното партньорство е онази здрава връзка в проекта, която свързва културното ни наследство, археологията и бизнеса, смята още той.
Според Чобанов в страната ни трябва да се направи туристическо райониране. Всяка област да предлага своя най-добър продукт - различен, разпознаваем, уникален. Всяка една част на България трябва да може да изгради свой конкурентоспособен продукт. Той отчете, че разполагаме с около 40 000 туристически обекта.
„Не може да се развиват всички. В плана трябва да се изберат онези, които са най-интересни за туриста. Именно тези обекти са намерили място в 13-те района", поясни Чобанов. На обектите е направено досие, което съдържа: разположение в страната, специфични особености, кой го стопанисва, разстояние от областния център; наличие на гид.
Econ.bg попита за критериите, по които са селектирани обектите - какъв е мотивът например в "локусите" да се даде приоритет на Перперикон, а не на крепостта "Баба Вида" или на Ивановските манастири, например. Зам-министърът на културата отговори, че най-важният критерий да попадне един обект в районирането, е дали той има потенциалът да се превърне в туристическа атракция. Като допълнение Тодор Чобанов изтъкна, че разработената стратегия "не е Светото писание". Продуктът подлежи на доработване, обогатяване и разширяване.
В приетото постановление на Министерския съвет се създава междуведомствен съвет, който ще развива плана, каза още Чобанов.
На въпрос на Еcon.bg защо районите са точно 13, а не 15 или 16, Тодор Чобанов, макар и под формата на шега, отговори така: „Защото 13 е едно хубаво число". Последният район е бил обособен през последните месеци, каза още той. В тази връзка беше съобщено, че за в бъдеще и броят на районите ще бъде увеличен.
Пилотните проекти с Италия продължават
България и Италия ще разработят пилотни проекти, насочени към местните области. На един или два от районите ще се разработят детайлни модели за описание. Ще бъдат направени подробни образци на архитектурни планове и скици. Предстои да бъде направена и серия от обучения на кадри, които да могат да формират качествени продукти.
Коментарът на Тодор Чобанов за критериите на избор на обекти може да чуете в прикрепения аудио файл.