България разделена на 13 туристически области

14.10.2009 | 18:03
по статията работи: Апостол Апостолов
Кабинетът прие Стратегически план за развитието на културния ни туризъм
България разделена на 13 туристически области

България разделена на 13 туристически области

Кабинетът прие Стратегически план за развитието на културния ни туризъм. Окончателният вариант на плана беше официално представен през юни тази година. Той е разработен съгласно подписан през 2005 г. протокол за намерения между Министерството на културата на България и италианската област Кампания. По него са работили италиански експерти на Регионалния клон в Кампания на Националната асоциация на строителите "АНЧЕ", съвместно с Областната управа на Кампания и Археологическата дирекция на Помпей. Проучвателните дейности по проекта са свързани с оценка на туристическите ресурси на страната и условията за конкурентоспособност на общата система на културния туризъм в България. Участие в разработването му са взели над 40 души от двете страни.

В плана страната ни е разделена на 13 области, наречени "локоси", които обядиняват над 300 археологически обекта. Районите условно са наименовани: Велика София; Долината на царете; Възрожденският град; По бреговете на Дунав; Каменно сърце; Старите столици; По бреговете на Черно море; Странджа планина; Мечът и кръстът; Пловдив и Римската империя; Портата на Родопите; Големите планини; Вкаменената гора.

В Министерството на икономиката, енергетиката и туризма днес се проведе среща, която в общи линии отново маркира основните акценти по проекта. Участие в нея взеха зам.-енергийният министър с ресор туризъм Иво Маринов, зам.министърът на културата Тодор Чобанов, посланикът на Италия у нас Стефано Бенацо.

Пълния текст на плана (в pdf-формат), както и коментарите, направени по време на официалното представяне на съвместната инициатива, може да видите тук.

Необходими са ни нови туристически продукти

43 представители на български и международни туроператори са изказали становище, че страната ни има нужда от разработването на подобна стратегия, стана ясно на пресконференцията. Данните от проведена анкета сочат, че близо 70% от запитаните изтъкват, че слаба страна на туризма ни е недостигът на професионално подготвен квалифициран персонал. 90% са казали, че трябва да развием нови продукти като археологическа и културна дестинация.

„България и Италия дават живот на един проект, в който и двете страни вярваха в продължение на няколко години. Винаги съм твърдял, че страната ви разполага с невероятен потенциал за развитие на туристическата индустрия. България има нужда да подобри имиджа си на туристическа страна", заяви Стефано Бенацо.

Зам-министърът на културата Тодор Чобанов определи разработената стратегия като "първата цялостно разработена клъстерна политика в страната ни".

Публично-частното партньорство е онази здрава връзка в проекта, която свързва културното ни наследство, археологията и бизнеса, смята още той.

Според Чобанов в страната ни трябва да се направи туристическо райониране. Всяка област да предлага своя най-добър продукт - различен, разпознаваем, уникален. Всяка една част на България трябва да може да изгради свой конкурентоспособен продукт. Той отчете, че разполагаме с около 40 000 туристически обекта.

„Не може да се развиват всички. В плана трябва да се изберат онези, които са най-интересни за туриста. Именно тези обекти са намерили място в 13-те района", поясни Чобанов. На обектите е направено досие, което съдържа: разположение в страната, специфични особености, кой го стопанисва, разстояние от областния център; наличие на гид.

Econ.bg попита за критериите, по които са селектирани обектите - какъв е мотивът например в "локусите" да се даде приоритет на Перперикон, а не на крепостта "Баба Вида" или на Ивановските манастири, например. Зам-министърът на културата отговори, че най-важният критерий да попадне един обект в районирането, е дали той има потенциалът да се превърне в туристическа атракция. Като допълнение Тодор Чобанов изтъкна, че разработената стратегия "не е Светото писание". Продуктът подлежи на доработване, обогатяване и разширяване.

В приетото постановление на Министерския съвет се създава междуведомствен съвет, който ще развива плана, каза още Чобанов.

На въпрос на Еcon.bg защо районите са точно 13, а не 15 или 16, Тодор Чобанов, макар и под формата на шега, отговори така: „Защото 13 е едно хубаво число". Последният район е бил обособен през последните месеци, каза още той. В тази връзка беше съобщено, че за в бъдеще и броят на районите ще бъде увеличен.

Пилотните проекти с Италия продължават

България и Италия ще разработят пилотни проекти, насочени към местните области. На един или два от районите ще се разработят детайлни модели за описание. Ще бъдат направени подробни образци на архитектурни планове и скици. Предстои да бъде направена и серия от обучения на кадри, които да могат да формират качествени продукти. 

Коментарът на Тодор Чобанов за критериите на избор на обекти може да чуете в прикрепения аудио файл.

Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 12.11   680 г. – Започва 6-ият вселенски събор в Константинопол. 1914 г. – Първа световна война: Османската империя обявява война на държавите от Антантата. 1918 г....