Софийска градска прокуратура повдигна обвинение и привлече в качеството на обвиняем бившият изпълнителен директор на "Български държавни железници" ЕАД (БДЖ ЕАД) Христо Дичев Монов. Той е обвинен за това, че като длъжностно лице - изпълнителен директор на фирма „БДЖ" ЕАД, е сключил съзнателно неизгодна сделка - договор № ЮД 223/19.11.2008 г. за покупко-продажба на до 30 броя спални вагони с изпълнител - "Арвекс" АД, Швейцария.
От това е произлязла значителна вреда за държавните желзници, които Монов е представлявал. Вредата е в размер на 9 990 000 евро (разликата между продажната цена на един спален вагон в размер на 550 000 евро, и реалната им цена, определена с експертиза в размер на 217 000 евро), като случаят е особено тежък - престъпление по чл. 220, ал. 2, вр. ал.1 НК.
Платена е около 90 % от стойността на сделката. До момента са получени 12 вагона.
Закупените вагони са произведени в периода 1967 г. - 1973 г. и рециклирани през 1997 г. - 2000 г. Някои от тях не са били в експлоатация. Голяма част от вагоните са получени и приети без пълна техническа документация, а за всеки вагон е била определена една и съща цена, в размер на 550 000 евро, без оглед на конкретното им техническо състояние.
Наличните 12 вагона не са били отново рециклирани, а е извършен само козметичен ремонт (свързан с външния вид) във Вагоноремонтния завод в гр. Септември, като стойността е около 30 000 лв. за мотриса.
От техническата документация на вагоните е видно, че те не съответстват на изискванията на Българския държавен стандарт, от което следва, че те са опасни за експлоатация. По този повод Върховната касационна прокуратура е обърнала внимание на настоящия изпълнителен директор на „БДЖ" ЕАД за необходимостта от предприемане на спешни мерки, гарантиращи безопасността на вагоните.
В тази връзка е изготвено писмо до министъра на транспорта, информира пресцентърът на прокуратурата.
Швейцарската фирма „Арвекс" АД е била данъчно регистрирана в България с представител Валентин Моллов, който е свързан с някогашната "Първа частна банка". Това каза пред журналисти градският прокурор на София Николай Кокинов, предаде Агенция "Фокус". Фирмата е била представлявана в България и от лицето Кандански, което не е познато на градския прокурор.
По думите на Кокинов интересното в случая е, че преди да започнат преговорите между фирмата и БДЖ за покупко-продажбата на 30 вагона, офисът на „Арвекс" АД се е намирал в сградата на БДЖ. След като започват преговорите офисът внезапно и по разбираеми причини се премества.
На въпрос дали ще се търси наказателна отговорност на бившия транспортен министър Петър Мутафчиев за този случай, Кокинов каза, че няма документ подписан от него, който да даде на прокуратурата основание да му бъде повдигнато обвинение.
На обвиняемия Монов е определена парична гаранция в размер на 10 000 лв. Обвинението повдигнато срещу него по член 220 предвижда до 10 години лишаване от свобода.
Кокинов коментира още, че не е известно къде са останалите 18 вагона, които са платени.
Рециклираните спални вагони от Германия, които „Български държавни железници" ЕАД пуснаха в експлоатация от 1 юни тази година, са сертифицирани за безопасност съгласно всички изисквания на действащата нормативна уредба.
При доставката им в България те са придружени от сертификат за безопасност, издаден от Eisenbahn Bundesamt, която е независимата институция за сертифициране на подвижен железопътен състав в Германия, информира впоследствие БДЖ.
След доставката на рециклираните спални вагони в нашата страна те са преминали ремонт във вагоноремонтния завод в гр. Септември. Извършените ремонтни работи и проверки на състоянието на всички системи и агрегати на вагоните са оформени документално в приемо-предавателни протоколи, които БДЖ са предали на Националния изследователски институт по транспорт (НИИТ) при провеждането на необходимите изпитания за безопасност.
Към настоящия момент в експлоатация са 12 рециклирани спални вагони, които се движат в съставите на нощните влакове по направлението София - Бургас и София - Варна.