"Има заявен концесионен интерес към летищата в Русе и Стара Загора".
Това заяви Камен Кичев, зам.-министър на транспорта, по време на пресконференция, на която беше представен проект на 3-годишна стратегия за развитие на транспортната инфраструктура в България чрез концесиониране.
Над 1 млрд. лева се очаква да бъде икономическият ефект във времето от концесионирането на инфраструктурните обекти, заявиха от министерството.
Държавата не се е отказала и ще продължи да търси концесионер за Летище Горна Оряховица. Към момента обаче няма интерес, заяви Кичев в отговор на въпрос на Econ.bg.
По този начин зам.министърът опроверга опасенията на общински съветници и представители на бизнеса от Горна Оряховица, че с действията си държавата е на път да съсипе летището. Преди дни Econ.bg ви запозна с позицията на общинските съветници, според които министерството отдава приоритети към Летище Русе.
„В никакъв случай не омаловажаваме летище Горна Оряховица", категоричен е Кичев.
Цели на концесионирането
Обща цел: Привличане на частните инвеститори с цел оптимизиране на транспортните услуги и осигуряване на допълнителни финансови средства чрез споделяне на риска и използване на ресурс и експертни знания от частния сектор.
Специфични цели: Развитие и модернизация на летищната, пристанищната и железопътната инфраструктура; модернизация на техническите съоръжения и оборудване, привеждане на техническата осигуреност, технологията и организацията на работа в съответствие с изискванията на европейските стандарти; повишаване конкурентоспособността и качеството на услугите в българските летища, пристанища и железопътни гари.
Контрол: Органът, който ще осъществява контрола по сключените концесионни договори, е транспортният министър Александър Цветков.
Списък на обекти за концесиониране
Летищна инфраструктура
Летище Русе, Летище Горна Оряховица, Летище Стара Загора, Карго терминал Летище Пловдив, Летище Пловдив, Карго терминал Летище София.
Пристанищна инфраструктура:
- Части от пристанище Варна (Варна-Изток, Варна-Запад, ТЕЦ Езерово, Петрол, Фериботен комплекс - Варна);
- Части от пристанище Бургас (Бургас-Изток, Бургас-Запад, Росенец, Несебър и Терминал 2А);
- Новите контейнерни терминали на пристанищата във Варна и Бургас;
- Части от пристанище Русе (Русе-Изток, Русе-център, Русе-Запад, Силистра, Тутракан, Фериботен терминал - Никопол );
- Части от пристанище Видин (Видин-Север, Фериботен комплекс Видин, Видин-център, Видин-Юг );
- Пристанищен терминал Лом.
Железопътна инфраструктура:
От гарите на концесия ще бъдат дадени Централна гара-София и гара Подуяне (в комплект), тези в Пловдив и във Варна.
От министерството заявиха, че стратегията ще бъде представена в Близкия и Далечния изток, за да се популяризира сред чуждестранните инвеститори. По време на посещението на премиера Бойко Борисов в Катар и Кувейт през миналия месец с нея са били запознати инвеститори от двете страни.
Сключени договори с концесионери
По време на срещата от министерството припомниха, че за периода 2006-2009 година 7 инфраструктурни обекта вече имат избрани концесионери. На таблицата долу са описани концесионните договори.
Сключени договори с концесионери. Колаж: Econ.bg
Приходи в бюджета от концесионни плащания
Отчетено беше още, че за 2009 година от концесионни плащания приходите за държавата възлизат на 16 997 205 лв. За сравнение, година по-рано в бюджета са влезли 18 049 156 лв.
Стратегията е отворена
Стратегията е качена на сайта на МТИТС. "Стратегията е отворена. Във всеки един момент може да бъде добавен, да отпадне, или да бъде преразгледан всеки един от инфраструктурните обекти, включени в нея. Всичко зависи от инвестиционния интерес", уточни Кичев.
Министерството ще очаква конкретни бележки, текстове и коментари по проекта, за да може да се стигне до окончателен вариант на стратегията, който да се внесе за одобрение от Министерския съвет.
Предложения се приемат и по електронен път на e-mail: sbtodorova@mtitc.government.bg.
Коментар на Камен Кичев за бъдещето на летището в Горна Оряходица може да чуете в прикрепения аудио файл след статията.